در پانزدهمین مرحله رزمایش مواسات و همدلی استان البرز مطرح شد:

قدردانی امام جمعه کرج از عوامل رزمایش مواسات و همدلی /مقام و منزلت پیشوای دوم در کلام رسول اعظم (ص)

کارشناس روابط عمومی ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، هم زمان با شهادت کریم اهل حضرت امام حسن مجتبی علیه ، بیت السلام پانزدهمین مرحله از رزمایش بزرگ قرارگاه مواسات و همدلی در مصلی امام خمینی (ره) کرج آغاز شد.

 

آیت الله حسینی همدانی در این جلسه ضمن قدردانی و تشکر از زحماتی که کلیه دستگاه ها و نهادهای استان برای برقراری این رزمایش کشیدند، گفت: جا دارد از زحماتی که خود مردم مستقلاً کشیدند و یا کمک هایی که به برگزاری این رزمایش ها کردند تشکر و قدردانی کنم.

وی بابیان اینکه این رزمایش ها تنها فعالیت های صورت گرفته نیست، گفت: در حاشیه تمامی این پانزده مرحله رزمایش کارهای کوچک بی شماری صورت گرفته اما منسجم شده و نمادین همه این اقدامات همین رزمایش هاست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه بنا بر قولی مورد اعتماد هفتم صفر مصادف با شهادت امام مجتبی علیه مائهُ مَنْقَبَه مِنْ مَناقِب « السلام است، اظهار داشت: یکی از کتب حدیثی متقدم شیعه، کتاب ارزشمند است و از مقدمه »فضائل ابن شاذان« معروف به کتاب » امیرالمؤمنین وَ الأئمّه مِنْ وُلْده مِن طَریقِ العامّه ای که خود بر کتابش نوشته، چنین به دست می آید که بعضی از شیعیان از او درخواست کردند کتابی در فضائل و مناقب حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بنویسد و او نیز این کتاب را با استناد به منابع و محدثین اهل سنت به رشته تحریر درآورده است.

وی افزود: در منقبت سوم و چهارم این کتاب، دو روایت از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده است که در ضمن آن به ابعادی از عظمت وجودی امام حسن مجتبی علیه السلام نیز اشاره می شود. در منقبت سوم آمده سُمِّیَ الْحَسَنُ حَسَناً لِأَنَّ بِإِحْسَانِ اللَّهِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ اشْتُقَّ الْحُسَیْنُ مِنَ الْإِحْسَانِ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ «
حسن، حسن نامیده شد، چون با احسان خدا آسمان » اسْمَانِ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی وَ الْحُسَیْنُ تَصْغِیرُ الْحَسَنِ ها و زمین ها به پا ایستاده است و حسین از احسان مشتق شده است و علی و حسن دو اسم از اسمای خداوند است و حسین مصغّر حسن است.

امام جمعه کرج اظهار داشت: «  در منقبت چهارم آمده « بِی أُنْذِرْتُمْ وَ بِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ اهْتَدَیْتُمْ وَ قَرَأَ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ وَ بِالْحَسَنِ أُعْطِیتُمُ الْإِحْسَانَ وَ بِالْحُسَیْنِ تَسْعَدُونَ وَ بِهِ تَشَبَّثُونَ أَلَا وَ إِنَّ الْحُسَیْنَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ مَنْ عَانَدَهُ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّهِ » به وسیله من مورد انذار و هشدار واقع شدید و با علی بن ابی طالبهدایت یافتید و آنگاه آیه « إنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَاد »  را تلاوت فرموده و در ادامه گفتند: با حسن، احسان داده شدید و با حسین به سعادت می رسید و به وی متوسل می شوید، بدانید که حسین دری از درهای بهشت است؛ هر که با وی عناد ورزد خداوند باد بهشت را بر او حرام خواهد.

آیت الله حسینی همدانی افزود: در این دو روایت که از غرر احادیث ماست، پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم،  وجود مبارک امام حسن علیه السلام را مرتبط با وصف الهی «احسان» معرفی می کنند، به این معنا که این اسم مبارک اولاً: از اسماء الله است؛ و چون اسماء الله قبل از اینکه لفظی باشند، عینی و حقیقی اند، لذا تجلی عینی اسم الهی «احسان» ، وجود مبارک امام حسن علیه السلام است.  در روایت دیگری حضرت فرمود: «فَسَمَّانَا اللَّهُ عَزَّ  وَ جَلَّ بِخَمْسَهِ أَسْمَاءٍ مِنْ أَسْمَائِهِ فَاللَّهُ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ اللَّهُ الْعَلِیُّ وَ هَذَا عَلِیٌّ وَ اللَّهُ فَاطِرٌ وَ هَذِهِ فَاطِمَهُ وَ اللَّهُ » الْإِحْسَانُ وَ هَذَا الْحَسَنُ وَ اللَّهُ الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسین»

وی در ادامه تصریح کرد: ثانیاً: اسم الهی احسان تا بدان جا معظم است که برپادارنده عالم هستی است : «بِإِحْسَانِ اللَّهِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ » ثالثاً: اسماء الله، برای جریان و سریان در عالم و همچنین استفاضه ی همه آفرینش از آن ها، مَجرا و طریق افاضه دارند و مجرای افاضه احسان الله، حضرت امام حسن علیه السلام است. هرچند همه ائمه اطهار علیهم السلام، چنین خصوصیتی دارند (وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ (زیارت جامعه کبیره )) اما تصریح پیامبر صلی الله علیه و آله به اینکه «احسان های الهی به واسطه امام حسن علیه السلام به شما می رسد» (بِالْحَسَنِ أُعْطِیتُمُ الْإِحْسَانَ) به این معناست که اصل جریان افاضه احسان الله، امام حسن علیه  السلام است تا آنجا که حضرت اباعبدالله الحسین علیه است، به بیان پیامبر صلی »محسن« السلام که مظهر اسم الهی الله علیه و آله « اشْتُقَّ الْحُسَیْنُ مِنَ الْإِحْسَانِ… وَ الْحُسَیْنُ تَصْغِیرُ الْحَسَنِ »

نماینده ولی فقیه در استان البرز در بخش دیگری اذعان داشت: خدای متعال کراراً در شأن انبیاء و اولیاء خود فرموده است: هرکس اهل احسان باشد ما به او پاداش عظیم می دهیم و او را به مقام رفیع می رسانیم : « إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ »  ؛ این اصل کلی نشان می  دهد که جزای خداوند و همچنین نیل به مقام احسان، مختص به انبیای عظام نیست.

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به روایت از امام صادق علیه بیان داشت: امام صادق ، السلام علیه السلام فرمود (عَنْ مُوسَی بْنِ بَکْرٍ قَالَ: کُنَّا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، فَقَالَ رَجُلٌ فِی الْمَجْلِسِ: أَسْأَلُ اللَّهَ الْجَنَّهَ! فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنْتُمْ فِی الْجَنَّهِ، فَاسْأَلُوا اللَّهَ أَنْ لَا یُخْرِجَکُمْ مِنْهَا! فَقَالُوا: جُعِلْنَا فِدَاکَ، نَحْنُ فِی الدُّنْیَا! فَقَالَ: أَ لَسْتُمْ تُقِرُّونَ بِإِمَامَتِنَا؟ قَالُوا: نَعَمْ! فَقَالَ: هَذَا مَعْنَی الْجَنَّهِ الَّذِی مَنْ أَقَرَّ بِهِ کَانَ فِی الْجَنَّهِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ أَنْ لَا یَسْلُبَکُمْ)؛ «راوی میگوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودیم که مردی گفت: از خداوند آرزوی بهشت را دارم! امام فرمودند: شما در بهشت هستید، از خداوند بخواهید شمارا از آن بیرون نکند! عده ای از حضار گفتند: فدایتان شویم، ما در دنیا هستیم! امام فرمودند: مگر شما به ولایت ما ایمان ندارید؟! گفتند: آری ایمان داریم ! فرمودند: همین معنای بهشت است، هر کس به امامت و ولایت ما اقرار کند، در حقیقت در بهشت خواهد بود، .» لذا از خداوند بخواهید که آن را از شما نگیرد.

گفتنی است در این مرحله از رزمایش، ۲۳۰هزار بسته معیشتی، ۵۰هزار بسته بهداشتی، ۱۱هزار و ۱۰۰ بسته لوازم التحریر، ۵۱۰ بسته پوشاک، ۶۵ دستگاه کپسول اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی برای بیمارستان های استان توزیع می شود.

همچنین در این مرحله ۵۲ زندانی غیر عمد با کمک های خیرین آزاد شده اند.

 

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.