آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

دولت در انتخاب استانداران نهایت دقت را داشته باشد / هیچ ساکت فتنه‌ای در این دولت هم نباید مسئولیت بگیرد / افراد بی‌تفاوت و یا تکنوکرات به درد کار نمی‌خورند

کارشناس روابط عمومی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه نوزدهم شهریورماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه نوزدهم شهریورماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به سوم صفر ولادت حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام، بیان داشت: در رواتی حضرت باقر به جابر جعفی فرمودند ای جابر آگاه باش زمانی از دوستان ما به‌حساب می‌آیی که اگر اهل تمام یک شهر بگویند تو مرد بدی هستی یا از تو انتقاد کنند از سخن آنان غمگین و متأثر نشوی و اگر همه آنان گفتند تو مرد شایسته و خوبی هستی مسرور و خوشحالت نکند.

اگر کارگزار نظام اسلامی ایمان دارد باید با دشمنان او دشمن باشد

وی در ادامه افزود: امام محمد باقر علیه‌السلام در ادامه این روایت می‌فرمایند: بلکه اعمال و رفتارت را به کتاب خدا قرآن عرضه کن اگر دیدی کردار و گفتارت مانند قران است و درراه قرآن قدم برمی‌داری؛ حرام‌هایش را ترک می‌کنی و خواسته‌های آن کتاب مقدس را باعلاقه و میل انجام می‌دهی و از کیفرهایی که در آن آمده خائف و ترسان هستی درروش خود پابرجا باش و شادمان باش و بدان که گفته‌های مردم به تو زیان نمی‌رساند ولی اگر کارها و رفتارت مخالف قرآن بود و برخلاف کتاب خدا قدم برمی‌داری ببین چه چیزی تو را از خودت غافل کرده است؟ این بیان امام علیه‌السلام معیار خوبی برای ارزیابی خودمان است که در مسائل اجتماعی و خانوادگی که قرار می‌گیریم ببینیم وضعیتمان چگونه است.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه با اشاره به روایت دیگری از امام محمد باقر علیه‌السلام درباره امربه‌معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: حضرت فرمودند هرکس آن دو را یاری کند یعنی این دو واجب را، خدای تعالی او را عزت می‌دهد و هر کس آن‌ها را خوار کند خدای تعالی او را خوار می‌کند یعنی این حکم الهی باید برای همه ما بزرگ باشد یعنی باید آن‌ها را توسعه دهید اجرایی کنید. بدون اجراست که این دو خوار می‌شوند.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه در روایت دیگری از امام باقر علیه‌السلام، عنوان داشت: روایت سوم ظاهرش ساده است و همه شنیده‌ایم اما مطلب عمیقی در خودش دارد که به بعد سیاسی خود امام هم اشاره می‌کند که چگونه با دقت مباحث سیاسی را دنبال می‌کنند؛ ایشان در این بیان فرموده است که ایمان دو کلمه است دوستی باخدا و دشمنی با شیطان، دشمن خدا. دو کلمه است ولی این حرف چقدر عمیق است. در مفهوم این کلام دقت بفرمایید آیا غیرازاین است که اگر کسی نسبت به ظالمان و ستمگران که دشمنان خدا هستند حریم داشته باشد به ریسمان الهی تمسک جسته است و خودش را نجات می‌دهد!

وی ادامه داد: خدای تعالی در قرآن کریم فرمود فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقیٰ دشمن بدار شیطان را و دشمنان خدا را ظالم، کافر و منافق اگر کسی این‌ها را دشمن داشت به‌عنوان این‌که طاغوت هستند فقد استَمسَکَ بِالعُروَهِ الوُثقیٰ. این روایت سیاسی است، اخلاقی نیست درست است که بُعد اخلاقی را هم می‌گوید اما بسیار دقیق و عمیق است؛ دشمنی با دشمنان خدا و شیطان یعنی مقاومت، عزت، غیرت؛ یعنی برای حفظ ارزش‌ها و اعتلای احکام الهی بدنت دور از وطن قطعه‌قطعه شود و گلویت زیر خنجر شیطان باشد اما تو راست‌قامت تمام دنیای دشمنت را به سخره بگیری حججی‌ها و سلیمانی‌ها و مدافعان حرم را ندیدید؟ یعنی همین تبری که روزهای جمعه از آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آل سعود و امثال این‌ها داریم و بر آن‌ها مرگ حواله می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: می‌بینید که اگر به معنای روایت دقت شود تا کجاها را درست می‌کند تا سیاست خارجی ما را هم تنظیم می‌کند که اگر کارگزار نظام اسلامی ایمان دارد باید با دشمنان او دشمن باشد و در تنظیم روابطش با بیگانگان دقت داشته باشد.

خطیب جمعه باید چهره‌های نفاق و دشمنان را ترسیم کند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به نوزدهم شهریورماه وفات آیت‌الله سید محمود طالقانی اولین امام‌جمعه تهران، اظهار داشت: سال ۱۳۵۸ خبر ارتحال آیت‌الله طالقانی اولین امام‌جمعه بعد از انقلاب، ایران را در سوگ و ماتم برد کسی که امام او را ابوذر زمان خواند، زبانش را چون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده دانست.

وی در ادامه افزود: ایشان امام‌جمعه ترازی بود البته ۶ جمعه بیشتر خطبه نخواند بعد از دنیا رفت اما در همان ۶ خطبه خیلی محکم و باصلابت بود. آن عده‌ای که به او پدر می‌گفتند و خودشان را چسبانده بودند به مرحوم آیت‌الله طالقانی در آن خطبه ایشان با صراحت و باقدرت فاصله‌گذاری کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: از خطیب جمعه هم همین انتظار هست که حقایق را بیان و با فساد و کجی مبارزه کند؛ روشنگری و هدایت کند و با اشرافی گری و تجمل و رانت و فساد مبارزه کند چهره‌های نفاق و دشمنان را ترسیم و گفتمان رهبر انقلاب را تبیین کند و جریانات کج و منحرف را برملا کند زمانی که باید از حق دفاع کند دفاع کند و امثال این‌ها و ایشان در آن مدت به‌خوبی این کار را انجام داد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه حضرت آقا درباره این عالم مجاهد در نوبت‌های مختلف نکاتی را فرمودند که من یکی دو تا از مطالب ایشان را عرض می‌کنم، بیان داشت: آقای طالقانی اهل فکر نو بر محور دین و با تمرکز بیشتر بر علوم قرآن و نهج‌البلاغه بود یعنی ایشان اصلاً این‌گونه بود لکن همه ابعاد شخصیت آقای طالقانی بعد روشنفکری دینی نیست بعد مهم بعد مبارزه است که ایشان مبارز بود، مبارز نستوه.

وی در ادامه تصریح کرد: یا در یک بیان دیگری فرمودند یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش شود صفای این مرد بود به‌قدری این آدم باصفا و روراست و در معاشرت‌ها صادق بود که انسان از این‌همه زلالی حیرت می‌کرد آدم زلالی بود آقای طالقانی هیچ در قیدوبند و ملاحظات و این‌ها نبود نه ملاحظات آخوندی نه ملاحظات روشنفکری نه ملاحظات مبارزاتی مطلقاً در این آدم وجود نداشت صاف و روشن. آقای طالقانی اهل عمل بود یعنی توی میدان بود و احساس درد می‌کرد، حقیقتاً ما که با ایشان معاشر بودیم می‌گوییم.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه کارنامه زندگی مبارزاتی آیت‌الله طالقانی همه‌اش مبارزه، زندان و تبعید است کان آرامش و سکون نداشت، گفت: جالب است بدانید که ایشان در زمان رضاشاه به جرم دفاع از یک زن محجبه که به او توهین کرده بودند و قصد داشتند چادر از سرش بردارند زندانی شد. اولین زندانی سیاسی در زمان رضاشاه مرحوم طالقانی است و در مخالفت با انقلاب سفید در بهمن سال ۱۳۴۱ دستگیر و زندانی شد تبعید هم در نوبت‌های بعد نصیب ایشان شد که دریکی از دستگیری‌ها حضرت امام پیامی دادند: این‌جانب و اشخاص باوجدان و بادیانت متأسفیم از مظلومیت این اشخاص که به جرم دفاع از اسلام و قانون اساسی محکوم‌به حبس‌های طویل‌المدت شده و باید باحال پیری و نقاهت در زندان برای اطفاء شهوات دیگران به سر برند خدای تعالی این شخصیت بزرگ انقلابی را و دومین شهید محراب را که ۲۰ شهریور سال ۶۰ به شهادت رسید حضرت آیت‌الله مدنی که او هم شخصیت بزرگواری است را با اجداد طاهرینش محشور بگرداند و بر درجاتشان بیفزاید.

مخالفین امام با استفاده از ترفند تحریف عقاید شخصیت حضرت را ترور کردند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه بنا بر قولی مورد اعتماد هفتم صفر مصادف با شهادت امام مجتبی علیه‌السلام است، اظهار داشت: یکی از ابعاد وجودی کریم اهل‌بیت غربت و مظلومیت حضرت است و مخالفین امام با استفاده از ترفند تحریف عقاید و قرار دادن امام در آماج جنگ روایت‌ها شخصیت حضرت را ترور و مردم را از دور امام پراکنده کردند.

وی در ادامه یادآور شد: یک‌وقت اینجا تحلیلش را گفتم که چطور آرام‌آرام مردم را از دور امام پراکنده کردند یکی از موارد این بود که با مقدماتی تمایل به جنگیدن با لشگر معاویه را از یاران امام گرفتند و نتیجه‌اش شد صلح تحمیلی وقتی صلح تحمیلی محقق شد به خاطر شیطنت دشمنان دروغ‌پرداز ازیک‌طرف و عده‌ای از دوستان جاهل که تحلیل درستی از مسائل روز جامعه نداشتند از جهات مختلف عرصه را بر امام تنگ کردند به‌طوری‌که نسبت به امام اسائه ادب و توهین می‌کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه مردم آن زمان به امام علیه‌السلام اتهام می‌زدند، گفت: یکی از اتهاماتی که به آن حضرت زدند این بود که می‌گفتند یا مذل المومنین یعنی ذلیل کننده اهل ایمان به خاطر جریان همین صلح که این کارت ما را ذلیل کرد امّا امام بااقتدار تمام در مقابل این هجمه ایستاد و در یک خطابی فرمود که من خوارکننده مؤمنان نیستم بلکه عزت بخش آن‌ها هستم وقتی دیدم شما در برابر دشمن قدرتی ندارید کار را به او واگذاشتم تا من و شما در میان آن‌ها باشیم. همچنان که حضرت خضر کشتی را سوراخ کرد تا برای صاحبانش باقی بماند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه صلح در حقیقت برای حفظ عزت بود، گفت: وجود سراسر نور امام مجتبى علیه‌السلام مانعى سخت در مقابل حکومت طاغوتى معاویه بود لذا درصدد شد تا امام علیه‌السلام را از سر راه بردارد. بهترین مسیر را در داخل منزل دید و از طریق اشعث بن قیس، دخترش جعده را که همسر امام حسن علیه‌السلام بود، وسوسه کرد و او را به شهادت حضرت ترغیب و تطمیع کرد.

فرار اسرای فلسطینی از زندان «جلبوع» آبروی دستگاه امنیتی رژیم غاصب را برد

وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به فرار اسرای فلسطینی از زندان «جلبوع»، گفت: بعد از خوار و مفتضح شدن آمریکا در منطقه بخصوص خروج از افغانستان که نشانه فروپاشی هیمنه پوشالی او بود حرکت بی‌نظیر جوانان فلسطینی در فرار از زندان رژیم پلید، بشارت‌های دل‌نشینی داشت. آبروی دستگاه امنیتی پرسروصدای رژیم غاصب را برد و برخلاف آنچه از شکست‌ناپذیری خود تبلیغ می‌کنند از آسیب‌پذیر بودنشان خبر داد؛ و این پیام را داشت که زوال و نابودی رژیم پلید و کودک کش زودتر از موعد به سرانجام می‌رسد. همان‌طور که هفته گذشته عرض کردم فرصت استفاده از چاقو را پیدا نخواهد کرد چه رسد به ضربه زدن. به‌زودی مضمحل خواهند شد کما اینکه قسمت زیادی از آن‌هم گذشته است.

دولت در انتخاب استانداران نهایت دقت را داشته باشد / هیچ ساکت فتنه‌ای در این دولت هم نباید مسئولیت بگیرد / افراد بی‌تفاوت و یا تکنوکرات به درد کار نمی‌خورند

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه انتخاب استانداران برای دولت آزمون بزرگی است که در مسیر تحقق شعارهایی که دادند چگونه عمل می‌کند، گفت: ما مثل همیشه دخالتی در این امور نمی‌کنیم. ما خط انقلاب و گفتمان امامین انقلاب را نگه می‌داریم و تبیین می‌کنیم البته با دقت نظارت و حمایت داریم و درجایی که لازم باشد هدایت می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه اذعان داشت: لذا تذکراً عرض می‌کنم افرادی که انتخاب می‌شوند در هر جای کشور و در البرز به‌خصوص، باید کسانی باشند که دولت و برنامه‌هایش و گفتمان انقلاب را باجان و دل قبول داشته باشند. افراد بی‌تفاوت و بدون اندیشه سیاسی و یا تکنو کرات به درد کار نمی‌خورند. اینکه فقط بگوییم فلانی آدم خوبی است و او هم هیچ موضعی در قبال انقلاب نداشته باشد و در حوادث پیش‌آمده هم عکس‌العملی نداشته و سکوت کرده و با همه دولت‌ها و همه گرایش‌ها ساخته است یعنی آدم خنثایی بوده، این به درد نمی‌خورد. یک‌وقت خدای‌نکرده دوستان این افراد را به کار نگیرند.

وی افزود: گاهی شخصی که پیشنهاد برای مسئولیت می‌شود می‌گوید من کاری با جناح و جناح‌بازی ندارم و می‌خواهم برای انقلاب و نظام کارکنم این حرف خوبی است اما این هم اگر در مواقعی که باید موضع گرفت و دفاع کرد و هزینه داد، نخواهد وارد میدان شود و هزینه کند این هم بدرد نمی‌خورد. لذا اتفاقاتی شبیه فتنه ۸۸ می‌تواند معیار خوبی باشد برای محک و شناسایی افراد که در آن زمان چگونه عمل کرده‌اند. معیار را از دست ندهید. سخنان رهبری را فراموش نکنید، هیچ ساکت فتنه‌ای در این دولت هم نباید مسئولیت بگیرد. این‌طور نیست که بگوییم گذشت و تمام شد.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه در همین دولت هم هیچ ساکت فتنه‌ای نباید مسئولیت بگیرد، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور محترم تأکید بر انقلابی بودن دارند برای این است که بتوانند با فعالیت‌های انقلابی تحولی در ساختار موجود به وجود بیاورند. این باید فکر و اندیشه‌ای داشته باشد بدون فکر و اندیشه که نمی‌شود. دربیانی حضرت آقا فرمودند: در محیط وزارتخانه آن جو حزب‌اللهی را غالب کنید با همان بار معنائی که کلمه حزب‌اللهی دارد، باید آدم‌های متدین بر سرنوشت تشکیلات حاکم باشند؛ و در تعریف انقلابی گری هم کاملاً شفاف توضیح داده‌اند فقط نمونه عرض می‌کنم. فرمودند: انقلابی گری یعنى عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستى عمل کردن.// بایستى ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزه‌ی کافى براى حرکت داشته باشد، توان جسمى و فکری حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور متوجّه بکند.

آیت‌الله حسینی همدانی در پایان تأکید کرد: امیدواریم که رئیس‌جمهور محترم در انتخاب افراد و وزیر کشور محترم برای انتخاب استانداران و فرمانداران و بخشداران و وزرای بزرگوار برای انتخاب مدیران کل در استان‌ها و مسئولین میانی در شهرها این سفارشات را در نظر بگیرند تا ان‌شاءالله یک تحولی در نظام اداری و اجرایی کشور به وجود بیاید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.