مشروح خطبه‌های نماز جمعه 1 مرداد ماه ۱۴۰۰شهر کرج/

مساله خوزستان باید اساسی حل شود

کارشناس روابط عمومی ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۵/۰۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول: 

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بعد از تمام شدن ترجمه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، بنا شد از این هفته به موضوع جدیدی بپردازم و چون در خطبه اول باید به مباحث دینی، اخلاقی و تربیتی مورد نیاز پرداخت سعی می کنم با استفاده از آیات کریمه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام نکته و پیامی را خدمت شما عرض کنم. البته خط سیر و موضوعی هم دنبال می شود که اشاره خواهم کرد.

یکی از آموزش های خدای تعالی به رسول اکرم این است که در آیه اول سوره مبارکه ابراهیم فرمود: «الر کِتَابٌ أَنزَلْنَهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلىَ‏ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الحَمِیدِ». این کتابی است که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم را با اجازه پروردگارشان از تاریکی ها به سوی روشنائی به سوی راه توانای شکست ناپذیر و ستوده بیرون آوری.

یعنی تا تو مردم را و جامعه را از تیرگی و تاریکی جهل، نادانی، خطا و لغزش نجات دهی و آنان را به راه عدل و ایمان و بصیرت، نورانی کنی. یعنی رسول خدا یکی از اهداف مهم رسالتش نورانی کردن جامعه است.

چه زمانی جامعه نورانی شده و این هدف محقق شده است؟ وقتی که سبک زندگی و روش جامعه بر پایه قسط و عدل باشد. که در قسمتی از آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید فرمود: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط…».

می بینید که این آیات بالصراحه و روشن، بدون هیچ ابهامی هدف را مشخص و بیان کرده است. خوب راه رسیدن به این مقصد کدام است؟ چگونه باید عمل کرد و مسیر را طی کرد تا به مقصد یعنی قسط و عدل و نورانیت رسید؟ قرآن کریم با داستان زندگی و جریان قیام حضرت موسی علیه السلام بیان می کند که راه نورانی شدن مردم تشکیل حکومت بر اساس آموزه های الهی یعنی همان که رسول خدا و اولیاء دین فرمودند؛ تشکیل حکومت اسلامی است.

یعنی وقتی در جامعه، دین حکومت کند مردم به مقصد که همان نورانی شدن و برقراری قسط و عدل هست می رسند. باید با جامعه سازی به تمدن سازی رسید. اما آیا به سادگی می توان حکومت اسلامی را برقرار کرد وجامعه را براساس قوانین اسلامی اداره کرد؟ قطعاً دشمنان و طاغوتیان و همه کسانی که منافعشان به خطر می افتد و در راس همه آن ها شیطان نخواهند گذاشت و اقدام می کنند تا اهل ایمان به اهدافشان نرسند.

لذا دو کار مهم و دو نبرد اساسی با استفاده از آیات شریفه باید صورت بگیرد. یک، جنگ سخت و نبرد مسلحانه با طاغوت، که در آیات مورد بحث منظور فرعون است. در قسمتی از آیه ۵ سوره مبارکه ابراهیم فرمود: «وَ لَقَد اَرسَلنَا مُوسَی بِایَاتِنَا اَن اَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ اِلیَ النُّورِ…» این بیان صریح قرآن است که خدای تعالی به حضرت موسی فرمان داده است تا قوم خودش را به سوی نورانی شدن حرکت دهد، با قیام بر علیه فرعون و مبارزه با طاغوت زمان.

و راه دوم هم مبارزه و جنگ نرم است (نشان میدهد از اول خلقت جنگ نرم بوده) با افراد و گروه هائی که مسیر فکری و اعتقادی مردم را تغییر می دهند، روح توحیدی و یکتاپرستی و عمل صالح را از آن ها می گیرند و رفتار ضد توحیدی را جایگزین می کنند. لذا ماموریت دوم حضرت موسی علیه  السلام مبارزه با گوساله پرستی بود. یعنی دستور گرفت با سامری بجنگد و بساط حقه  بازی و فتنه  گری او را به آتش بکشد. در قسمتی از آیه ۹۷ سوره مبارکه طه فرمود: «… لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُم لَنَنسِفَنَّهُ فِی الیَمِّ نَسفَاً». (خطاب به سامری) به معبودت که همواره ملازمش بودی نگاه کن که حتما آن را در آتش بسوزانیم سپس سوخته اش را در دریا می پاشیم.

باید به این نکته توجه جدی داشته باشیم که هر دو کار باید تحت اشراف و فرمان دهی فردی الهی صورت بگیرد تا به نتیجه برسد. و البته رهبر الهی هم به تنهائی کاری نمی تواند بکند مگر انسان های آگاه و بصیر و محکم او را همراهی و کمک کنند. باید امتی دور پیغمبر باشند. در همان آیه ۵ سوره ابراهیم در ادامه آیه شریفه داشت. «وَ ذَکِّرهُم بِاَیَّامِ اللهِ اِنَّ فی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ». به آنان یادآوری کن بی تردید در این روزهای خدا برای هر شکیبای سپاسگزاری نشانه هائی (از توحید و قدرت خدا) هست. یعنی برای اینکه حضرت موسی و هر رهبر الهی بخواهد بر دشمن پیروز شود چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم باید امتی او را همراهی کند که اهل بصیرت باشند و در عین حال صبار و شکور باشند. این آیه خیلی زیبا همه مطلب را بیان فرموده است.

بالاخره در حین مبارزه اتفاقات مختلفی می افتد. دشمن است و از هر وسیله ای برای نابودی استفاده می کند و ممکن است با ایجاد کمبود و محاصره  اقتصادی و نظامی و امثال اینها فشار بیاورد لذا آن عنصری که می تواند کارساز باشد صبر است آن هم نه صبر معمولی بلکه صبّار. در حین جنگ باید صبّار بود، تا پیروز شد.

اما بعد پیروزی که دوران اسایش و رفاه است باید شکور بود نه فقط شاکر بلکه شکور. یعنی چه در متن مبارزه و چه بعد از آن باید همه توجه ها به خدا باشد تا پیروزی محقق بشود. حالا اگر بعد از غلبه بر دشمن یک عده ای دنبال غنیمت افتادند و خواستند سهم خودشان را از پیروزی بردارند و بچه های خودشان را بهره مند کنند و از رانت اطلاعاتی در مسائل اقتصادی و امثال اینها استفاده کنند نظام اسلامی مستقر نمی شود، و لو حاکم رسول خدا و امیرالمومنین باشد. تا قطع ید ویژه خواران و رانت خوان نشود مسیر به مقصد نمی رسد و قسط و عدل برقرار نمی شود این پیام قرآن است. و این پیام برای همه زمان هاست نه فقط دوره حضرت موسی. قران هرروز مطالب جدیدی به ما یاد میدهد.  قران یجری مجری الشمس و القمر است. آیات قرآن زنده است و هر روز هشدار می دهد.

می فرماید با مقدماتی شما را سر کار آوردیم برای این بود که ببینیم چه می کنید. آیا در آزمون موفق هستید یا نه. اگر رد شدید ما هم از شما رد می شویم و کار را به دست دیگری می سپاریم. قسمتی از آیه ۱۲۹ اعراف را ببینید. «… عَسى‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ». گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند، و شما را در زمین جانشین (آنها) سازد، و بنگرد چگونه عمل مى‏کنید.  (انقلاب اسلامی هم همینگونه بود) اگر خدا به شما قدرت داد و بر دشمنانتان پیروز کرد از شما شکرگزاری می خواهد و الا مشمول آیه ۳۸ سوره محمد خواهید شد که فرمود: «… وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ». و هر گاه سرپیچى کنید، خداوند گروه دیگرى را جاى شما مى‏آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود. این سنت الهی است پس دائماً باید در مسیر باشیم و منحرف نشویم و شاکر باشیم.

فکر کنم پیام قرآنی این هفته روشن بیان شد برای برقراری قسط و عدل در جامعه و نورانی شدن جامعه ، باید با طاغوتیان در رده های مختلف مبارزه کرد و مهمترین نبردها هم جنگ نرم است که امروز دچار آن هستیم لذا باید همه ما صبار و شکور باشیم تا شهد شیرین پیروزی را بچشیم. ان شاءالله

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

 

خطبه دوم: 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. کسی که خداشناس باشد و از دستورات الهی پیروی  کند از اهل تقواست. لذا متقین تمام تلاش خود را می کنند تا حکمی از احکام الهی از آنان ساقط نشود. امیرالمومنین در حکمت ۱۴۸ از حکم نهج  البلاغه می فرماید: «عَلَیْکُمْ بِطَاعَهِ مَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ». بر شما باد پیروى از کسى که عذر شما در نشناختن او پذیرفته نیست. بیان حضرت ناظر به خداوند متعال است، که کسی نمی تواند ادعا کند چون خدا را نمی شناختم سرپیچی کردم و اطاعت نکردم.

عده دیگری هم گفته  اند امام علیه  السلام در این کلام بهانه از کسانی که ادعا می کنند ازامام اطاعت نکردیم چون او را نمی شناختیم را گرفته اند و فرموده اند این بهانه اطاعت نکردن چون نمی شناختیم پذیرفته نیست. چون دستور خدا و رسول خداست که همه باید به قوانین اسلامی و احکام آن آگاه باشند واگرنمی دانند بروند یاد بگیرند. لذا ندانستن عذر موجهی نیست.

البته تاریخ را ملاحظه کرده اید در موارد فراوانی، عده ای باعلم، عمداً ومتعمداً برخلاف حرکت کرده اند. اتفاقا مناسبت خوبی شد بین این روایت و ایام عیدالله  الاکبر غدیر خم که در آستانه این روز مهم و مبارک قرار داریم. به همه شما تبریک عرض می کنم.

مگر رسول خدا در مقابل ۱۲۰ هزار نفر، امیر المومنین را به عنوان جانشین خودشان معرفی نکردند؟ پس چه شد که بعد از ۷۰ روز همه برعکس عمل کردند؟ اینها که بالصراحه می دانستند که باید از چه کسی پیروی کنند و بهانه ندانستن نداشتند. دست امیرالمومنین را گرفت و بالا برد و ۱۲۰ هزار نفر شاهد بودند. باید تاریخ را به دقت مطالعه کرد.

مدیران فکری در آن زمان برای رسیدن به این هدف مقدماتی داشتند و از زمان خود حضرت مسیری را طی کرده بودند که اگر بعداً ادعائی کردند نتیجه بگیرند که فرصت تفصیل نیست. اما وقتی افرادی از نظر دینی و ایمانی ضعیف باشند و مسئله هوی و هوس و قدرت طلبی هم درکار باشد، حاضرند خودشان را به نفهمی هم بزنند.

در روایت دارد آخرین چیزی که از دل انسان خارج می شود ریاست طلبی است. همین روزها که دولت در حال تغییر و جابجائی است ببینید افرادی حتی شکل داخل اتاق  های شان را هم عوض کرده اند و چنان از انقلاب و ارزش های آن سخن می گویند کانّ اصلا تا دیروز سینه چاک جریان خاصی نبوده اند. لذا باید خیلی مواظب بود چنین افرادی دوباره رخنه نکنند و برای مردم گرفتاری تازه بوجود نیاورند.

به هر تقدیر مسئله غدیر با آن عظمتی که دارد را مورد تحریف قرار دادند. وحدت جامعه مسلمین را بهم زدند. همین امروز هم غدیر عامل وحدت مسلمین است اگر درست به آن پرداخته شود. دوستان من مکرر عرض کردم خطبه غدیر را با دقت مطالعه کنید تا از نورانیت و معرفت آن بهره مند شوید. بند بند آن را رسول خدا مستند به آیات قرآن و تائید الهی کرده اند.

خطبه غدیر از یک منظر خطبه امامت و ولایت است و نه فقط امامت امیرالمومنین. و ازمنظردیگر خطبه ای است که به  مهمترین مساله فرد و جامعه در جهان اسلام که همان حکومت اسلامی است می پردازد. بیان حضرت امام را در این زمینه توجه بفرمائید: ولایتى که در حدیث غدیر است به‏معناى حکومت است نه به ‏معناى مقام معنوى… مسأله مسأله حکومت است. مسأله مسأله سیاست است. خداى تبارک و تعالى این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند. چنان‏چه خود رسول خدا سیاست داشت.

اینکه ایشان تاکید بر نصب دارند چون مسائل معنوی نصبی نیستند، مثلا بگویند شما را با تقوا قرار دادیم. مسئله، نصب حاکم اسلامی بوده. که در دوران رسول خدا قریش و مشرکان حجاز و در عصر امیرالمومنین معاویه و اصحاب جمل و نهروان و در زمان امام حسن و امام حسین علیهماالسلام حقه بازان اموی و همینطور خلفاء دیگر مخالفت و سنگ  اندازی داشتند تا مدیریت و مکتب اهل بیت حاکم نشود و بشریت را از این نعمت محروم کردند.

بنابراین آنچه خیلی اهمیت دارد غیر از چراغانی کردن و جشن گرفتن و اطعام دادن در این روز بزرگ، باید این درس را توسعه داد که باید از ولیّ، تبعیت کرد. همان دلائلی که ثابت می کند بعد از پیامبر، امام لازم هست همان ادله، تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و تبعیت از ولی فقیه را ثابت می کند.

به هر تقدیر علاوه بر این  که به مفاد خطبه عمل نکردند تلاش کردند این کلام نورانی را کلاً از تاریخ محو کنند. این خیلی عجیب است. آماری را برای شما بگویم. بعض مستندات را به روایت کتب معتبر اهل سنت برای شما بیان می کنم. در روز غدیر بعد از انتصاب، عده ای از اطرافیان پیامبر به سمت علی علیه السلام آمدند و بخٍ بخٍ گفتند و امارت او را تبریک گفتند. مسند احمد بن حنبل ج۴/ تاریخ بغداد ج۸/ ینابیع الموده فندوزی حنفی ج۲٫

۱۱ قرن پیش محمد جریر طبری که از علماء برجسته اهل سنت است و هم کتاب تفسیر دارد و هم کتابِ تاریخ او، یکی از ده کتاب معتبر تاریخی است و مکرر چاپ شده و معروف به دقت نظر و توجه همه جانبه است و اتفاقاً در همین کتاب تاریخ طبری که ترجمه فارسی هم شده، با نگاه به فهرست کتاب می توان دقت او را فهمید. مثلاً در جلد چهارم ترجمه در زندگی رسول خدا صفحات زیادی از این جلد را اختصاص داده به وسائل رسول خدا. مثل تعداد اسب ها و خصوصیات هر کدام، تعداد زره ها و نام هر کدام، تعداد شمشیرها و نام هر کدام، تعداد کمان ها و نعلین ها و عباها و عمامه ها و حتی بزها. بعد می گوید که این بزها کدام شیری بود کدام شیری نبود و هکذا. اما وقتی به مسئله ی مهم آخرین حج پیامبر که خدای تعالی به پیامبرش نهیب می زند اگر اعلام امامت و جانشینی امیرالمومنین را نکند رسالتش را تمام نکرده و دین به کمال خودش نرسیده را هیچ نمی گوید.

حجی که بیشتر مسلمانان حاضر بودند و رسول خدا به همراه حضرت زهرا وحسنین علیهم السلام و همسرانش با همراه داشتن ۶۰ قربانی به سمت مکه حرکت کرد و دستور داد امیرالمومنین خود را همراه رسول خدا کند که امام هم با دوازده هزار یمنی به مکه رفت. هفتاد هزار نفر از اهالی مدینه آن  سال حج بودند و رسول خدا ۲۳ روز حضور داشت و بعد واقعه غدیر با آن همه مطلب و وقایع متعدد به اندازه یک ورق مطلب نوشته در حالیکه اگر می خواست به دقت اسب ها و بزهای پیغمبر به مسئله غدیر بپردازد و فهرست کند باید لااقل یک جلد مطلب می نوشت.

توصیه می کنم دوستان الغدیر مرحوم  علامه امینی را فقط ورق بزنند اگر فرصت خواندن ندارند و اسناد و مدارک را که علامه مستندا بیان می کند را ببینید. همه باید شکرگزار نعمت غدیر باشیم امام جواد علیه السلام فرمودند: نعمتی که شکر آن ادا نشود مانند گناهی است که بخشیده نشود. این عیدالله الاکبر را در ظاهر و باطن بزرگ بشمارید و در بعض امور هم تظاهر داشته باشید. کارهای خیرتان را در این روز انجام دهید به کودکان و دیگران محبت مضاعف داشته باشید. اطعام کنید. هدیه بدهید. صله رحم کنید. همه را در روز غدیر انجام بدهید.

ایام ولادت امام هادی علیه السلام هم هست که در  ۱۵ ذیحجه سال ۲۱۲ ق در نزدیکی مدینه واقع شد. امام هادی دو اثر بسیار نورانی و درخشان از خود باقی گذاشته است یکی از آنها زیارت غدیریه است که حتماً در روز غدیر خواهید خواند که مطالب بلندی دارد. و دیگری زیارت جامعه کبیره است که روح تشنه معارف توحیدی و معنوی را به اندازه درک و سعه وجودی مخاطب سیراب می کند. و امام را به او می شناسد. این مطالبی که عرض میکنم با جانتان بگیرید.

امیرالمومنین وقتی خود را معرفی می کند می فرماید: «أَنا القُرآنُ النّاطِقُ». و در بیان دیگری فرمود: این، (به قرآن اشاره میکند) کتاب خاموشِ خداست و من، سخنگوی اویم. پس به کتاب گویای خداوند، مراجعه کنید و حکم کردن بر اساس کتاب خاموش خدا را وانهید؛ چرا که جز من، سخنگویی برای آن نیست. در حقیقت زیارت جامعه این قرآن ناطق یعنی امام را شرح کرده است. و به همه می فهماند که قرآن بدون امام، قرآن نیست. کتاب الله و عترتی در کنار هم جواب می دهد نه به تنهائی. امام که آمد نعمت تمام شد و رسالت تکمیل شد.

و البته برای ما هم با تبعیت از امام عبادات قبول می شود که در فرازی از زیارت دارد: «بِمُوالاتِکمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ». یعنی پذیرفته شدن واثربخشی فرائض به امام مربوط است. خدای تعالی همه ما را از موالیان و محبان و شیعیان حضرات قرار دهد و عید اکبر را بر همگان مبارک گرداند. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه علیهم السلام.

و اما ۵ مرداد سال گشت اقامه اولین نماز جمعه رسمی نظام اسلامی در تهران توسط آیت الله طالقانی (ره) را گرامی داشته برای شهداء محراب و ائمه جمعه مرحوم و خادمان ستادهای نماز جمعه که مرحوم و یا شهید شده اند علو درجه و رفعت مقام از خدای تعالی طلب می کنیم و برای عزیزانی که در قید حیات هستند و مشغول خدمت گزاری به نماز و نماگزاران هستند دوام توفیقات و موفقیت مسئلت می نمائیم. به اعضاء ستاد نماز جمعه کرج و همه کسانی که در این عرصه خالصانه خدمت می کنند خسته نباشید و خدا قوت عرض می کنیم.

گزارش رئیس محترم ستاد را حتما شنیدید. البته در راستای حرکت تحولی به زودی تغییراتی در ترکیب اجرائی ستاد خواهم داد. چند کلمه هم راجع به این قرارگاه ایمان و تقوی و بصیرت عرض کنم. نقش و جایگاه نماز جمعه و اثری که در جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست. کانونِ فراجناحی که نقش وحدت بخشی، امیدآفرینی، بصیرت افزائی، استحکام عقائد، دشمن شناسی، مطالبه گری، عزت مندی، نشاط معنوی و مواسات و همدلی بین نمازگزاران و ده ها فضیلت دیگر را دارد و برای مقابله با جنگ نرمِ دشمن، جریان سازی کرده و نمازگزاران را تجهیز می کند.

نماز جمعه قدرت نرم و نماد اقتدار نظام اسلامی است. اگر با همه شرائط انجام پذیرد دشمن شکن است. لذا دشمنان به تبعیت از شیطان لعین سعی دارند اثر نماز جمعه را از بین ببرند یا کم رنگ کنند. وقتی دشمنان با استفاده از ابزار رسانه به فکر و عقیده مردم به خصوص جوانان حمله می کنند تا آنها را درگیر جنگ اراده ها و سپس مارپیچ سکوت کنند، نماز جمعه و خطبه های عالمانه، دقیق و بصیرت بخش امام جمعه است که نقشه ها را بر آب می کند و از عقیده و فکر مردم حفاظت می کند. در سراسر کشور اسلامی باید اینگونه باشد.

جایگاه نماز جمعه و خطبه های آن را امام رضا علیه  السلام این گونه ترسیم فرمودند: جمعه، روز اجتماع عمومی است و این خود وسیلهای است تا امام؛ مردم را موعظه کند و به اطاعت خداوند تشویق نماید و آنان را از معصیت و گناه و نافرمانی خدا بترساند و مردم را نسبت به مصالح دین و دنیایشان آگاه سازد. و همچنین رویدادهایی که در دوردستترین نقاط جهان واقع میشود را به مردم خبر دهد و جریانات و حوادثی که سود و زیان مسلمانان در آن است را به اطلاع آنان برساند.

این روایت کاملاً جایگاه قرارگاهی و عملکرد نماز جمعه را ترسیم می کند. تبیین گفتمان امامین انقلاب و نقش راهبری فرهنگی منطقه از وظائف این قرارگاه است. البته باید به نقش موثری که در برطرف کردن معضلات اجتماعی دارد و دستگاه های دیگر کوتاهی دارند هم اشاره کرد.

خوب است دوستان به روایاتی که مربوط به نماز جمعه هست توجه داشته باشند که چقدر فضیلت دارد و چه آثار دنیائی و آخرتی دارد که به برکت نظام اسلامی این حکم الهی زنده و اقامه شد. فقط نمونه ای عرض کنم رسول خدا فرمودند: اگر مردم ثواب رفتن به سوی نماز جمعه را می دانستند بر سر کسب ثواب آن به منازعه برخاسته و سرانجام قرعه کشی می کردند. در همین دوران کرونا عده ای نمی‌ایند اما شما امدید این عنایت خداست. خدای تعالی همه ما را خدمت گزار نماز و نمازگزاران قرار دهد.

نکته دیگری که امروز برای بار چندم تاکید می کنم این است با توجه به بیاناتی که آقایان دارند، تا دیر نشده مجلس محترم سوالات اساسی را از رئیس دولت و اعضاء آن برای ثبت در تاریخ داشته باشند تا بعداً مسائل گم، تحریف و انکار نشود.

مطلب دیگر اینکه شما مردم بصیر و فهیم با حضورتان در انتخابات، دشمن را عصبانی کردید بنابراین در تلاش است تا کام مردم را به خاطر بعض کمبودها و ناکارآمدی ها و سوء تدبیرها و امثال اینها که همه اذعان دارند و باید به سرعت رفع شود، تلخ کند.

می دانند کابینه ای که تشکیل خواهد شد ان شاالله کابینه کار و تلاش جهادی برای از بین بردن حساب شده و زمان بندی شده نواقص و کمبودهاست. لذا حاشیه سازی می کنند، التهاب درست می کنند تا نیروئی که می خواهد کار کند از اول دچار حاشیه باشد. همه کسانی که تریبون دارند ترفندهای دشمنان را برای مردم شفاف سازی کنند و بیدار کنند و زمینه خدمت رسانی را برای دولت جدید فراهم کنند.

امروز نوک پیکان را به طرف خوزستان عزیز گرفته اند. مردم خوزستان سنگردار نظام اسلامی بوده اند و از اول انقلاب تا امروز همه مردم منطقه با عشیره های مختلف با بزرگواری تمام سختی ها را تحمل کرده اند و با اینکه در طول این سال ها خناسان به خصوص منافقین به دستور استکبار که این روزها هم سالگشت شکست ذلیلانه آنان در تنگه مرصاد است خیلی تلاش کرده اند تا منطقه را بهم بریزند و درگیری درست کنند با دروغ پردازی رسانه  ای و با جنگ  روانی و کشته  پردازی تا تشنج ایجاد کنند و ثبات را بهم بریزند. عربستان و بوق های استکباری هم کمک میکنند به منافقین که چهره انان برای شما معلوم است. اما مردم خوب خوزستان همیشه مزدوران و دشمنان را مایوس کرده اند و فرصت خرابکاری را از آنان گرفته اند در این نوبت هم با هوشیاری عمل خواهند کرد چنانچه کرده اند.

حالا هی خارجی های بدبخت و اذناب مفلوک داخلی شان بیانیه بدهند و بخواهند آب را گل آلود کنند و بعد هم از این اب گل آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند. اما باید این را بدانند که مردم انقلابی با بصیرت تمام از اسلام و انقلاب با حضور در صحنه دفاع خواهند کرد.

در این چند روزه آمریکا گفته که ما از این کسانی که در حال اغتشاش و خرابکاری هستند (نه مردمی که گرفتارند و واقعا صدایشان باید بلند شود تا به گرفتاریشان رسیدگی شود اینها را نمیگوییم) آمریکا گفته ما از این اعتراضات و حرکتها و اغتشاشات دفاع میکنیم. جواب شما مردم به این دفاع چیست؟ (مرگ بر آمریکا)

من با نماینده ولی فقیه استان خوزستان تماس گرفتم و عرض کردم اگر لازم است استان البرز جهت کمک رسانی وارد عمل شود و اقدام کنیم که البته اقداماتی هم توسط شهرداری شده است و الحمدلله وضع بهتر است. اما اینها همه مسکّن است و باید مساله خوزستان اساسی حل شود. گلایه هائی که هست به حق است و باید در مسیر قانونی علی العجاله رسیدگی شود که امیدواریم دولت جدید، جهادی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. از اقدامات ضربتی سپاه در آبرسانی و خدمات دیگر هم تشکر می کنیم.

تذکر این مطلب بجاست که اگر به استان خودمان هم نرسیم وضعیت آب مثل خوزستان خواهد شد پس آقایان با دغدغه  بیشتری به مسئله آب در استان نگاه کنند.

اصناف و صمت به مساله بازار و ارزاق مردم ، نان و مرغ و امثال اینها بیشتر توجه کنید. بازرسی استان پیگیری لازم را انجام دهد. کسانی که ترک فعل در این زمینه دارند را مورد بازخواست قرار بدهد. باید تا روز پایانی مسئولیت، تمام کسانی که مسئولیت در اختیارشان است کار صادقانه و خالصانه خودشان را انجام دهند. احساس میشود بعضی ها رها کردند و گفتند این چند روز باقیمانده را ولش کنیم. بعد وضعیت نان اینطور می شود. وضعیت بازار اینطور می شود. اینها قابل پیگیری است.

به علاوه اینکه مگر نمیخواهید ادامه کار و مسئولیت داشته باشید ؟ اینها از منظر کسانی که نگاه میکنند دور نیست. از همه اینها بالاتر هم اینکه از منظر خدای تعالی دور نیست. بعضی وقتها دیده می شود بعضی از این مغازه ها برق بیشتری مصرف میکنند. اینها باید رسیدگی شود. تذکر داده شود که در مصرف برق باید صرفه جویی کرد. در مصرف آب باید صرفه جویی کرد. مکرر عرض شد اینها جزو مباهات اولیه است. نمیشود اینطور مصرف کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.