مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰شهر کرج/

فشار استکبار بر خط مقاومت سنگین است

کارشناس روابط عمومی ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۲۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

آخرین بخش از رساله حقوق را در این نوبت ترجمه می کنم خدا را شکرگزارم که توفیق شد توانستم این مجموعه نورانی ترجمه مختصری بکنم و از این جایگاه ارائه نمایم. با اینکه مطالب بسیار عمیق و دقیقی در کلمات امام سجاد علیه السلام مطرح بود که اگر بنا بر تفصیل بود چند سالی طول می کشید. البته تلاش کردم کوتاه آنچه مهم است را بیان کنم.

حضرت در آخرین بخش به حق اهل ذمه پرداخته اند و فرموده اند: «وَ حَقُّ الذِّمَّهِ أَنْ تَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا قَبِلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُمْ،» حق کافران اهل ذمه این است که از آنها بپذیرى آنچه را خداى عز و جل از آن‏ها پذیرفته. «وَ لَا تَظْلِمَهُمْ مَا وَفَوُا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَهْدِه»، ‏و تا به عهد خدا وفا دارند به آن‏ها ستم نکنی. «و لا قوه الا باللَّه الحمد للَّه رب العالمین و صلواته على خیر خلقه محمد و آله اجمعین و سلم تسلیما».

خوب است توضیح مختصری راجع به اهل ذمه بدهم که چه کسانی هستند. بر اساس آیات کریمه و روایات اهل بیت هر کس که معتقد به دینی از ادیان الهی باشد و با قبول قیود و شرائطی که اسلام مقرر کرده به صورت اقلیت در جامعه مسلمین و در پناه نظام اسلامی زندگی کنند اهل ذمه گفته می شود. مثل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان که آزادانه با اعتقادات و آئین و رسوم خودشان و برخورداری از همه شرائط که دیگران دارند زندگی می کنند.

البته مسائل مربوط به شرائطی که باید اهل ذمه رعایت کنند و دولت اسلامی چه تعهداتی دارد در کتب فقهی با اختلافی که در فِرَق اسلامی وجود دارد به آن پرداخته شده که از حوصله این جلسه هم خارج است.

شیعه که تربیت شده اهل بیت علیهم السلام است هرگز اهل ذمه را تحقیر نمی کند و همانطور که مولایمان امیرالمومنین علیه السلام فرمودند همه افراد بشر را اگر در دین با ما مشترک نباشند در آفرینش یکسان می بینیم. حضرت فرمودند: انسان ها دو دسته اند: یا برادر دینى تواند یا در آفرینش با تو یکسانند. یعنی حق آزار رساندن به دیگران را نداری ولو کافر باشند. بله اگر اسلحه گرفته باشند و به جنگ آمده باشند فرقی بین کافر و غیر کافر نیست باید دفاع کرد.

خوب است اینجا به بعض شرائط اشاره کنم. مثلاً نباید خودشان مستقیماً و یا به وسیله کمک به دیگران حرکتی که امنیت جامعه اسلامی را آسیب می رساند انجام دهند./قوانین نظام اسلامی را ملتزم باشند و به مسلمین آزار و اذیت نرسانند./ جسارت و حرمت شکنی نسبت به رسول خدا و اهل بیت نداشته باشند./ تظاهر به انجام کارهائی که از نظر اسلام منکر است نداشته باشند./ موارد متعدد است اینها اشاره بود.

اسلام برخورد با اهل ذمه را با دیگر مسلمانان از جهت رعایت حقوق اجتماعی یکسان می داند. یعنی فرقی بین مسلمان و یک یهودی در جامعه اسلامی در رعایت مسائل اجتملاعی نیست. جریان اختلافی که بین امیرالمومنین با یکی از یهودیان مدینه را شنیده اید که وقتی پیش خلیفه برای قضاوت آمدند. خلیفه حضرت را با کنیه صدا کرد و امام ناراحت شدند و فرمودند: من نگرانیم ازاین است که توبه عنوان خلیفه وقاضی  مسلمانان مرا با کنیه خطاب کردى و آن یهودى و ذمى را با اسم صدا کردى، و مساوات را بین متخاصمین رعایت نکردى.

خوب ترجمه رساله تمام شد و امام سجاد علیه السلام بعد از بیان حقوق پنجاه گانه (البته به اختلاف نسخ که دربعضی ها پنجاه و یک حق بیان شده) مى فرمایند: «فهذِه خَمسونَ حقّا مُحیطا بکَ، لا تَخرُج منها فى حال مِنَ الاحوالِ، یَجبُ علیکَ رعایَتُها، والعَمَل فى تادیَتِها، والاستعانهُ باللهِ جلَّ ثناؤُه على ذلک، و لا حول و لا قوَّهَ الا باللهِ، والحمدُ للهِ ربِّ العالمینَ». این حقوق پنجاه گانه، طورى تو را احاطه کرده است که به هیچ صورتى نمى توانى از آن جدا شوى. باید این حقوق رارعایت کنى و در اداى  آن ها بکوشى واز خدا یارى بجویى، زیرا ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است.

اگر عزیزان به مطالب گفته شده دقت کرده باشید به این نکته رسیده اید که تمام دستورات عبادی و حقوقی و کیفری، فردی و اجتماعی نخ تسبیحشان اخلاق است که اگر فرد و جامعه متخلق به اخلاق شوند به آن آرمان شهر و حیات طیبه قرآنی نزدیک شده ایم. همان که رسول خدا برای تکمیل و اتمام آن مبعوث به رسالت شدند.

ما بداخلاقی و بی اخلاقی در جامعه مان زیاد است. افراد رعایت نمیکنند در مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی، کسب و کار، ادارات، همسایگی، خیلی از این مسائل اگر رعایت شود مدینه فاضله درست می شود. اگر در رسالت انبیاء الهی به فرموده قرآن می بینیم که برای مبارزه با طاغوت و گسترش بندگی در سایه عدالت آمده اند، همه اینها در بستر اخلاق و توصیه های اخلاقی است که اگر بخواهم وارد این بحث و بیان مصادیق بشود فصل مفصلی خواهد بود.

خدای تعالی به همه ما توفیق دهد در مسیر تکمیل ارزش های اخلاقی در خود و خانواده و اطرافیان کوشا باشیم. اگرچه همه شاهدید که چگونه ناجوانمردانه پایه های اخلاقی جامعه مسلمین به خصوص ایران را نشانه رفته اند و حساب شده و موریانه صفت اقدام می کنند. امیدواریم نیروهای ارزشی حساسیت موقعیت را تشخیص داده با تشکیل گروه های مطالبه گر و حضور مستمر، عرصه را بر کسانی  که با نقشه وارد میدان شده اند را تنگ کنند و ارزش های الهی رو پاسداری کنند.

چند موضوع را بنده د رنظر گرفتم که از هفته اینده یکی از آنها را آغاز خواهم کرد اما اگر دوستان موضوع خاصی در ذهنشان است تا سه شنبه به دفتر اطلاع بدهید تا روی آن فکر کنم.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین به عهد و پیمانی که می بندند وفادار هستند و در عمل خلف وعده ندارند. امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۴۷ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِی أَوْتَادِهَا». در پیمان هایتان از جمله وفاکنندگان باشید.

ذِمَم به معنای پیمان ها، عقدها، سوگندها است. کلمه: اوتاد (میخ ها) را استعاره آورده تا القاء کند قرداد را محکم ببندید. کاءن پای بندی به عهد مثل میخ ها و پایه‏هاى نگهدارنده پیمان ها هستند، که اگر وفاء به عهد و پیمان نداشته باشید باید منتظر خشم و عذاب الهی باشید.

راجع به عهد و پیمان زیاد گفته ایم به خصوص در امور بسیار مهم که قصد انجام دارید بگردید افرادی که راست گو، امانت دار و خوش قول و خوش پیمان هستند را انتخاب کنید و به تعبیر معصومین علیهم السلام به طول رکوع و سجود او توجه نکنید چون بعضی ها به این رکوع و سجودها عادت کردند. اینها زیاد اهمیتی ندارد. اهمیت این است که وعده داد به وعده عمل کند.

شما مدام سرت در سجده باشد اما قول بدهی عمل نکنی . دائم الصیام باشی و روزه بگیری اما پیمان ببندی و به آن وفدار نباشی این ارزشی ندارد. به خصوص در کارهای مهم مثلا میخواهید دختر شوهر بدهید، پسر زن بدهید یا قراردادی با کسی ببندید.  تدین و نماز و روزه و اینها معیار هست اما فقط اینها نیست. ببین راستگو هست یا نیست. ببین امانت دار هست یا نیست. اینطور باید بررسی کرد. خداوند تقوا را در همه ما زیاد بگرداند.

۲۷ تیر مصادف با ۷ ذیحجه شهادت امام باقر علیه السلام به دست هشام بن عبدالملک اُمَوی در سال ۱۱۴ ق واقع شد که به همه شما عزیزان تسلیت عرض می کنم.

یکی از روش های مستکبرین عالم در طول تاریخ این بوده است که برای رسیدن به منافع نامشروع خودشان از جعل و تحریف حقائق استفاده می کردند تا بتوانند عامه رافریب داده همراه خود کنند. می دانید که تا زمان عمربن عبدالعزیز نوشتن و نقل حدیث ممنوع بود و دوران امام باقر علیه السلام فرصتی فراهم شد تا حضرت سره را از ناسره برای مردم بیان کنند و به تبیین اسلام ناب محمدی بپردازند.

حضرت به مردم فهماند که سیاست از دیانت جدا نیست همان کاری که بنی امیه به انواع ترفندها خواستند القاء کنند که مردم کاری با حاکمیت و حکومت نداشته باشند و مشغول عبادت و بندگی خودشان باشند. و جالب است که این خط تا امروز استمرار داشته و هنوز از حلقوم افراد فاسد در این دوران شنیده می شود که اسلام مسئله خصوصی بین انسان و خداست و معنا ندارد که مسلمان وارد سیاست شود. حتی تلاش می کنند روحانیونی که در این امور وارد هستند  افراد متدینی که وارد این‌عرصه میشوند را به انزوا بکشانند.

کاری که باید کرد این است که امروز هم نیاز به تبیین و بصیرت افزائی هست و همه کسانی که توان دارند باید وارد عرصه شوند و پیرامون خودشان را روشن کنند. بحث جدایی دین از سیاست را دارند رویش کار میکنند باید دقت کرد.  نزدیک ده سال ابتدائی مسئولیت حضرت که حکام فاسق درگیر مسائل خودشان بودند بهترین فرصت برای امام علیه السلام فراهم شد تا مردم را از هواپرستی و تجمل گرائی اموی که به اسم دین به خورد مردم داده بودند و آنان را از ارزشهای الهی و اسلامی دور کرده بودند به مسیر اصلی بازگرداند.

مردم قرآن و نماز می خواندند و روزه هم می گرفتند اما در مقابل مفاسد متعددی که وجود داشت عکس العملی نداشتند کاری که امروز دارند با ما می کنند و با جوامع دیگر اسلامی کرده اند که مردم اهل نماز و روزه باشند اما بی خاصیت و بی رگ باشند.  در مقابل مفاسد هیچ عکس العملی از خود نشان ندهند.

حکامشان  الان در جوامع اسلامی مشغول عیش  و نوش هستند و با جنایتکاران عالم دوستی گرمابه و گلستان دارند و برسر مسلمانان دیگر آتش می ریزند و در عین حال اسم اسلام را هم یدک می کشند. خودشان را هم خادم حرمین شریفین میدانند. و بعد جوامع اسلامی هم ساکت هستند. مسیر همان مسیری شده که ان شاء الله خدای تعالی به زودی اسلام را از دست اشرار نجات بدهد. تعبیر اشرار تعبیر امیرالمومنین در نهج البلاغه است که دین در دست اشرار اسیر است.

۳۰ تیرماه مصادف با ۱۰ ذیحجه عید قربان است به همه عزیزان این روز را پیشاپیش تبریک عرض می کنم. عید قربان، روز اثبات عشق و تسلیم است. روزی که انسان با تمام هستی اش اعلام می کند در برابر معشوق، هیچ است. و همه‏چیز را فدای او می‏کند. روزی است که نتیجه عرفان عرفه و شعور مشعر را که عبد خدا بودن است، به فعلیت می رساند. عید قربان روز تمرین عبد بودن است، روز سر بریدن انانیت و منیت ها و هواهای نفسانی و هر غیرِ خدائی است.

اساساً حکمت انجام قربانی، قرب به خداست و بدست آوردن تقوا. و با همین تقوا که روح عمل است قربانی پذیرفته می شود و تقوا بدست نمی آید مگر با سربریدن انانیت. در عید قربان باید تسلیم کامل و بدون چون چرا بودن در مقابل مولا را نشان داد.

حجاج بیت الله که امسال هم مردم سراسر دنیا محروم بودند و ما هم کمتر صحبت کردیم به شکرانه توفیق انجام مناسک حج و غلبه بر شیطان، همه تعلقات خود را در قربانگاه ذبح می کنند و سپس جشن می گیرند. خداوند این عید را بر همه مبارک کند و همه ما را از درس های این روز بزرگ که ایثار و فداکاری در راه خداست بهره مند کند.

البته درس بزرگتری که از حضرت ابراهیم می گیریم و خیلی مهم است همان است که حضرت امام ره فرمودند. این درس از همه درسهای عبودیت و بندگی بلند تر و مهمتر است. فرمودند: این پدر توحید و بت‏شکن جهان به ما و همه انسان‏ها آموخت که قربانی در راه خدا پیش از آن‏که جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد جنبه‏های سیاسی و ارزش‏های اجتماعی دارد. (دیدگاه را دقت بفرمایید. این دیدگاه یک تربیت شده مکتب اهل بیت است) به ما و همه انسان‏ها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. این دیدگاه سیاسی است که میگوید فقط بندگی خدا نیست .

مصداق این بیان سیره اهل بیت علیهم السلام است که این حرف از آن سیره گرفته شده. حسین علیه السلام که این روزها در مکه مکرمه است و روز هشتم به طرف منای خود، کربلای عشق حرکت می کند بهترین مصداق است که در ره جانان باید از همه چیز گذشت و در همین مسیر حرکت بود که در یکی از منازل روز نهم ذیحجه خبر شهادت  نماینده اش، مسلم  بن  عقیل  را که درکوفه ناجوانمردانه این شخصیت بزرگوار را که باید در فرصتی فضائلش را بیان کنم به شهادت رسانده بودند دادند. خدای تعالی همه ما را از موالیان اهل بیت قرار دهد.

۲۶ تیر سال گشت تاسیس شورای نگهبان درسال ۱۳۵۹ است. به اعضا محترم این نهاد انقلابی و همه همکارانشان در سراسر کشور و به خصوص استان البرز خدا قوت و خسته نباشید عرض می کنم. همانطور که می دانید طبق اصل‏های ۹۱  تا۹۹ قانون اساسی، یکی از نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی، که شرائط عضویت، تعداد افراد، وظائف و مسئولیت های آن بیان شده، شورای نگهبان است.

درشان این جایگاه به خصوص فقها بزرگوار آن، فقط به این کلام امام ره اشاره می کنم که فرمودند: من به این آقایان هشدار می‏دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. خیلی مهم است این حرف.

بعد می بینیم که در داخل و خارج در زمان های حساس گروه ها و جریان های سیاسی و افراد اقدام به تضعیف و تنزل جایگاه شورا می کنند. چون می دانند نقش دژبان را دارد. و سعی دارد نگذارد افراد نفوذی وارد نهادها و دستگاه های تصمیم ساز وتصمیم گیر نظام شوند.

گاهی می گویند که اصول مربوط به نظارت  شورای  نگهبان در قانون اساسی، اصولی  غیر دموکراتیک است و با این بیان به دنبال محدود کردن نقش نظارتی‏ شورا هستند، حتی گاهی می گویند باید نظارت استصوابی برداشته شود و نظارت استطلاعی باشد. این نظارت یعنی ناظر موظف است تنها از وضعیتی که مجریان انجام می‏دهند، اطلاع پیدا کند بدون آن‏که بتواند اقدامی در نحوه اجرا، تأیید یا رد داشته باشد.  خوب مردم هم همین وظیفه را دارند پس چه فرقی هست بین نظارت مردم و نظارت شورا؟ هردو میتوانند نگاه کنند و خبر بدهند که فلان جا فلان اتفاق افتاد. دیگر اقدامی ندارند. این آقایان میگویند شورای نگهبان هم همین است. بیاید نظارت کند و بگوید در فلان جا فلان اتفاق افتاده است. این یعنی کشک. این نظارت به درد بخوری نیست. این حرف یعنی بی فائده بودن نقش شورا. البته کشک خاصیت زیادی دارد. برای کلسیم بدن خوب است.

و جالب است همین آقایانی که این حرف ها را می زنند و خیلی هاشان واداده غرب و بیگانگان هستند نگاهی به قوانین اساسی کشورهای دیگر نکرده اند تا ببینند همه کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته دنیا از آمریکا و اروپا و حتی آفریقا (البته غیر از کشورهائی که فرق صندوق انتخابات با صندوق میوه را نمی فهمند) همگی نهادی که قوانین عادی را کنترل کند و مفسر قانون اساسی شان و ناظر بر انتخابات باشد که گاهی اختیاراتی بیشتر از شورای نگهبان هم دارند، دارند.

به هر تقدیر تضعیف شورای نگهبان از اهداف اصلی و زیربنائی اداره‏کنندگان جنگ روانی علیه ملت ایران است. البته این نکته را هم باید عرض کنم منصفانه باید همه شرایط را دید و آن اینکه ممکن است گاهی به نحوه عملکرد شورا با تمام رفعت جایگاهی که دارد انتقاداتی باشد همانطور که حضرت آقا اخیراً فرمودند: حالا بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم، اما شورای نگهبان بر طبق وظیفه‏ی دینی عمل می‏کند، بر طبق قانون عمل می‏کند.

این به ما یاد میدهد که میتوانید در چهارچوب قانون انتقادات و پیشنهاداتتان را برای بهتر شدن کار بدهید. آنها هم استقبال میکنند. اینطور نیست که استقبال نکنند. اما باید توجه داشت وقتی تصمیمی طبق قانون گرفته شد همه حتی مخالفان هم باید پای بند به قانون باشند. به هر تقدیر از این عزیزان تشکر میکنیم و خدا قوت میگوییم.

این هم مطلب مهمی است و چون دیدم خیلی به آن میپردازند و شیطنت میکنند خواستم اشاره ای به ان داشته باشم. ۲۷ تیرماه سال ۱۳۶۷ ایران رسماً قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را پذیرفت و بعد از آن حرف ها و تحلیل های مختلفی صورت گرفت که باید به دقت بررسی کرد تا نتوانند تحریف و جعل در تاریخ کشور و دوران دفاع انجام دهند. پذیرش قطعنامه علل مختلفی داشت اما هیچکدام مربوط به فشار قدرت های بیگانه بر ایران و مجبور به تسلیم کردن ملت ایران نبوده و اگر کسی این را بگوید که چون آمریکا به ایران فشار آورد، ایران پذیرفت، این دروغ است.

مثلاً گفتند ایران دیگر نیرو و توان نظامی نداشته ناچار شده پذیرفته. یعنی هیچ کس دیگر نمیرفت به جنگ، پادگان ها خالی شده بود ناچار شدند بپذیرند. این دروغ است. همین تحلیل غلط باعث شد بعد پذیرش فکر کنند می توانند کار را تمام کنند و از جنوب و غرب دوباره حمله کردند اما در عملیات غدیر در جنوب و مرصاد در غرب قدرت جمهوری اسلامی به رخ دنیا کشیده شد که اینطور نیست که ضعیف شده باشد به این معنا.

 وقتی عراق در صحنه های مختلفِ جنگ توان مقابله با ایران را نداشت و دائماً شکست می خورد عقبه صدام و کشورهای حامی کارسازی کردند تا سازمان ملل قطعنامه صادر کرد. اما قصدشان اعلام شکست و برگشتن به مرزها و امثال این نبود بلکه فقط می خواستند آتش بس کنند و در همانجائی که بودند بمانند. لذا از صدور تا پذیرش یک سال طول کشید تا معلوم شود که قطعنامه به خاطر نجات عراق از فشار شدید رزمندگان اسلام صادر شده است.

 پس این که گفته شود که امام به خاطر اینکه آمریکا مستقیم وارد جنگ با ایران نشود قطعنامه را پذیرفت غلط است. مگر آمریکا وارد نشده بود؟ دهها مورد مستند است که ورود داشته. خیر اینها نیست. همان است که آقا فرمودند: امام ایستادگی کرد. قطعنامه را هم که امام قبول کرد، به‏خاطر این فشارها نبود. قطعنامه از طرف امام، به‏خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روز امور اقتصادی کشور، مقابل روی او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی‏کشد و نمی‏تواند جنگ را با این همه هزینه ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. آن یک مسأله داخلی بود. پذیرش قطعنامه نه از سر ترس که از روی تدبیر و عقلانیت بود. (یعنی امر داخلی بود. مشکلات اقتصادی و داخلی بود. نه اینکه فشار آمریکا باعث شده که چنین کاری شده باشد. یا در جنگ توان مبارزه به آن معنا را نداشته).

این هم جالب است که حالا در این دوره یک عده ای ۸ سال تلاش کردند بگویند وضعیت کشور مثل روزهای پایانی جنگ است و باید به خاطرشرائط عقب نشست درحالی که امروز ایران قدرتمندتر و با صلابت تر از دیروز است لذا اگر دشمن کج خیال مسیر غلطی را انتخاب کند مسلم بداند در گام دوم انقلاب ضرباتی سهمگین تر و کوبنده تر از قبل از مردم ایران بخصوص جوانان در عرصه های مختلف و نه فقط نظامی نوش جان خواهد کرد.

منطقه ما در این روزها دچار حرکات و تحولاتی است از لبنان و عراق گرفته تا امارات و عربستان و پاکستان و افغانستان و هرکدام از این کشورها مسائلی دارند که در برقراری صلح منطقه نقش دارند. فشار استکبار امروز چه سیاسی و چه اقتصادی بر خط مقاومت سنگین است و از هر ترفندی برای تضعیف کشورهای محور خط مقاومت استفاده می کند.

بعد از اعلام اضمحلال داعش در سوریه توسط حاج قاسم اون روزها بنده در همین جایگاه پیش بینی کردم که مسیر حکومت سازی داعش به سمت افغانستان تغییر خواهد کرد و افغانستان باید مواظب باشد که در ورطه دیگری نیفتد و امروز هم عرض می کنم که باید خیلی مواظب باشند که در نقشه دشمن بازی نکنند حرکاتی که می شود مشکوک است و نمی شود به حرف هائی که گفته می شود اعتماد کرد.

خروج نظامی امریکا از منطقه چه عراق و چه افغانستان به خاطر مقاومت جانانه مقاومت، قطعی است و چاره ای ندارند اما نحوه خارج شدن مهم است که حکایت از طراحی برای ماندن به شکل دیگر دارند به هر تقدیر نباید بگذارند داعش و تفکر داعشی ولو به اسم های دیگر در آن کشور پا بگیرد و الا باز منطقه به نفع آمریکائی ها و صهیونیست ها محل نزاع و کشمکش های طولانی خواهد بود.

لبنان هم به خاطر دخالتهای آمریکا و دیگران دچار فشارهای اقتصادی شدید است که باید صبوری و مقاومتش را بیشتر کند. این روزها خبرهایش را میبینید که برای تشکیل کابینه  مشکلاتی دارند. می خواهند لبنان را از کار بیاندازند اما لبنان همچنان خط مبارزه با رژیم رو به نابودی صهیونیست ها را حفظ کرده و ادامه می دهد. به آمریکا و گاوهای شیرده منطقه که خواب هائی برای منطقه دیده اند عرض می کنیم این خواب ها خواب شتری است و با شکست های سنگینی که در آینده خواهید خورد هرگز تعبیر نخواهد شد.

۲۵ تیرهفته بهزیستی و روز تامین اجتماعی را گرامی می داریم و خدا قوت عرض می کنیم و همچنین تأسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۹ شمسی را تبریک و خدا قوت به پرسنل خدوم نیرو عرض میکنیم.

استانی: فقط عرض می کنم روزهای مهم این ماه را پاسداری کنید به هر مقدار و روش که می توانید. مساله امامت و ولایت، مباهله، نزول آیات سوره هل اتی و غدیر. که البته با قید حیات توضیح خواهم داد اما شما این جشن ها را مهم بدانید اطعام غدیر را توسعه دهید. چهره شهر را عوض کنید. هر کس بر در خانه اش پرچم شادی بزند. اعلام کنید. اینها که دیگر ربطی به مسئولین و کم کاری آنها ندارد اینها اعتقادات ماست. اینها را بزرگ بشمارید. نمی بینید که با چه ترفندهائی همین ها را از دست عده ای گرفتند و سگ بازی را جایش گذاشتند؟! هر یک مورد که به این موارد خلاف اضافه شود کم کاری بنده و شماست و پیش خدا مسئولیم.

دارند آرام و خزنده به نمادهای ارزشی ما دست درازی می کنند. به چفیه و امثال اینها. به اصناف و نیروی انتظامی استان هشدار می دهم اگر جلوی تولید و توزیع بعض اقلام را که قصد دارند با شیطنت وارد بازار کنند نگیرید شخصاً ورود خواهم کرد و جلویش را خواهم گرفت.

تذکری هم به اعضای جدید شورای شهر عرض می کنم همانطور که در جلسه ای که با دوستان داشتم عرض کردم، در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشید و از شاخص ها کوتاه نیائید و نگذارید دیگران برای شما تصمیم بگیرند. گاهی صحبت هائی شنیده می شود که خوب نیست. خودتان با تصمیم خودتان، انتخاب کنید وبعد حمایت کنید و از او کاربخواهید. بنده هم همانطور که گفتم این نوبت به دقت رصد و مطالبه حقوق مردم را می کنم و گروه های مطالبه گر را هم تشویق به این کار می کنم تا زودتر عقب ماندگی ها جبران شود.

در این ماه اخیر هم حرکات مشکوک و بده بستان های زیادی صورت می گیرد چون شهر و استان در حال تغییر و تبدیل و تحول است. دستگاهها و نیروها و دولت در حال تغییر است. دستگاه های نظارتی دقت بیشتری داشته باشند مثل حراج معدن که دادستان محترم کشور جلویش را گرفت که البته در کرج زودتر اقدام شده بود. بعض تغییرکاربری ها که دارد درشهرک ها انجام می شود محل سوال شده که باید با دقت بررسی شود.

مسئله گردشگری را هم باید اهمیت داد. متاسفانه به اسم گردشگری  و تبدیل روستاها به محل گردشگری بدون نظارت و بدون پیوست فرهنگی بافت روستایی را از بین بردند. اخلاق اجتماعی را در آن مناطق از بین بردند. گذشته از اینکه به باغات و منطقه از نظر منظره ای آسیب زدند، اخلاق را هم در انجا از بین بردند. وقتی کاری بدون پیوست صورت بگیرد معایبش زیاد خواهد بود. خیلی ها و خیلی از روستایی ها شکایت دارند از قصه گردشگری. بازنگری جدی نسبت به این موضوع داشته باشید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.