آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

چرا مردم را در این روزهای آخر اذیت می‌کنید؟ / بگذارید تنفسی صورت گیرد / عده‌ای شیطان‌صفت هنوز دولت جدید مستقر نشده مطالبی مطرح می‌کنند که دولت مستقر هم توان انجام را نداشت / مسائل انتخابات شوراها در استان به‌طور جد در حال پیگیری است

کارشناس روابط عمومی ۱۸ تیر ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه هجدهم تیرماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه هجدهم تیرماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به سی‌ام ذی‌قعده سال گشت شهادت نهمین و جوان‌ترین امام شیعیان حضرت جوادالائمه علیه‌السلام که در سال ۲۲۰ قمری به دستور معتصم عباسی واقع شد، بیان داشت: یکی از دغدغه‌های امام علیه‌السلام فراگیر نبودن آیات الهی در سطح جامعه بود و تلاش می‌کردند تا گذشته از گفتار، رفتار مسلمین برگرفته از آیات الهی باشد و خود حضرت هم در محاوره و گفتگوهای روزانه و برخورد با مردم بیشترین استفاده را از آیات قرآن کریم می‌کردند.

رفتار مسلمین باید برگرفته از آیات الهی باشد

وی در ادامه افزود: ما اگر یاد بگیریم قرآن را با دوستانمان که داریم صحبت می‌کنیم استدلالمان به آیه‌ای از آیات قرآن باشد. می‌خواهیم کسی را از کاری نهی کنیم آیه‌ای از قرآن را بخوانیم. عده‌ای این‌طورند که با قرآن آن‌قدر انس دارند که برای هر مطلبی آیه‌ای در ذهن دارند و حضرت خیلی دوست داشت جامعه این‌گونه باشد. خود حضرت هم این‌گونه رفتار می‌کرد.

امام‌جمعه کرج در ادامه یادآور شد: امام علیه‌السلام علما و دانشمندان را تشویق می‌کردند که تفسیر غلط نداشته باشند و آن‌ها را راه نمائی می‌کردند تا بهترین فهم و برداشت را از آیات قرآن داشته باشند.

فرزندانتان را از کودکی به خواندن کتاب عادت دهید / به تربیت کودکان اهمیت دهید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به هجدهم تیرماه درگذشت مهدی آذر یزدی نویسنده کتاب معروف قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بیان داشت: مرحوم آذر یزدی در ادبیات کودک و نوجوان کارهای فاخری دارد.

وی بابیان اینکه فرزندانتان را از کودکی به خواندن کتاب عادت دهید، خطاب به خانواده‌ها تأکید کرد: این موضوع باید روش شما شود، حتی خردسالان را با کتاب مأنوس کنید و آثار آن را در رشد فکر و اندیشه او ببینید. باید طوری بار بیاورید که دغدغه کتاب داشته باشد. ما این کار را انجام دادیم و مجرب است و اگر توان خرید ندارید از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنید و به تربیت کودکان اهمیت دهید.

متأسفانه راجع به کودک کار جدی نمی‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه راجع به کودک متأسفانه کار جدی نمی‌شود اگر فعالیتی هم هست بیشتر نوجوانان مدنظر هستند درحالی‌که کودک مقدم است و اهمیت ویژه دارد، گفت: اگر کودک را با کتاب رفیق کنید هم اخلاق او، هم تدین او، هم انسانیت او، هم ارزش‌های الهی و امثال این‌ها در او تکمیل می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه ما در مصلی قبل از کرونا مهد آدینه داشتیم و تحت نظارت خودم هر هفته نزدیک به هفتاد هشتاد کودک در آن حضور پیدا می‌کردند، گفت: بچه‌هایتان را با خودتان نماز جمعه بیاورید. تشویقی بگذارید و فراهم کنید فضا را که بیایند. البته اینجا هم دوستان باید فضاهایی را فراهم کنند. آن کار تحت نظارت خودم انجام می‌شد و برایشان توسط مربیان قصه و بازی و تفریح داشتیم. کارهای امام زمانی می‌کردند که ذهن و دل بچه‌ها با حضرت حجت و با نماز جمعه و احکام الهی آشنا شود؛ و برکاتی داشت اما فعلاً تعطیل است اما به نظرم می‌شود شکل کار را تغییر داد لذا اگر خواهران و برادران ایده‌ای و ابتکاری به نظرشان می‌رسد من استقبال می‌کنم؛ که در روزهای جمعه و حتی غیر جمعه در مصلی انجام گیرد لذا به دوستان ستاد ارائه کنند تا تصمیم‌گیری شود.

قصه‌گویی و آموزش دادن به کودکان بسیار مهم است

وی در ادامه بابیان اینکه قصه‌گویی برای کودکان و آموزش دادن به کودکان بسیار مهم است، اظهار داشت: صهیونیست‌ها میگویند بچه‌هایتان را سه چهار سالگی به ما بدهید و هفت‌سالگی بگیرید او یک صهیونیست است. فیلم شکارچی شنبه نشان‌دهنده همین است و حتی از پدربزرگش هم عبور کرد.

حیا عامل استحکام‌بخش به ارکان جامعه است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهمی که باید از کودکی به بچه‌ها آموزش داد و آن‌ها را تربیت کرد مسائل مربوط به عفاف، حجاب و حیا است و فرقی بین دختر و پسر دراین‌باره نیست، عنوان کرد: بحث حیا مهم است و از ابعاد مختلف در زندگی فردی و اجتماعی نقش دارد و عامل استحکام‌بخش، به ارکان جامعه است. مثل حیا در گفتار و رفتار و پوشش و امثال این‌ها که جامعه را محکم می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه مثلاً نوع پوشش شخص می‌تواند بیان کند که حیا و عفاف در او چه مقدار است و البته نوع رفتار و پوشش اعضاء خانواده مهم‌ترین نقش را برای افراد در درک صحیح عفاف و حیا در زندگی خصوصی و اجتماعی دارد، گفت: وقتی خانواده نقش خودش را درست ایفاء کرد، بچه خوب تربیت شد در آن‌ مسیر مدرسه و دانشگاه در مرحله بعد و بعد رسانه‌ها، نقش اساسی را در این تربیت دارند.

یکی از خبیث‌ترین نقشه‌های دشمنان علیه اسلام توطئه کشف حجاب بود

وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به روز اول ذی‌حجه سال دوم قمری که روز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام‌الله علیهماست و بیست و یکم تیرماه قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ و روز حجاب و عفاف، بیان داشت: همه می‌دانید که دشمنان اسلام در دوره‏هاى مختلف از تعالیم اسلام ضربات مهلکى خورده‌اند لذا هر جا فرصت را مناسب ببینند ضربه‌ای می‌زنند و انتقام می‌گیرند. یکی از طرح‌های جدی آن‌ها نفوذ در کشورهاى اسلامى و به دست گرفتن مدیریت‌ها توسط عوامل وابسته به خودشان است تا بتوانند احکام و قوانین اسلامی را از کار انداخته و سبک زندگی غربی را جایگزین کنند.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه تردیدی در این نیست که یکی از خبیث‌ترین نقشه‌های دشمنان علیه اسلام که به‌طور رسمی آن را به اجرا درآوردند، توطئه کشف حجاب بود. گفت: پدر پیر استعمار، انگلیس خبیث که یکی از قدرت‌های بزرگ زمان خودش بود و با اسلام دشمنی دیرینه داشت، با طرح کودتاى سوم اسفند ۱۲۹۹، قلدر وابسته‌ای را سرکار آوردند تا توسط او جامعه ایرانی را از اسلام و ارزش‌های آن تهی کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه یادآور شد: او هم وقتی قدرت را به دست گرفت موبه‌مو دستور اربابانش را انجام داد که یکی از آن‌ها دستور کشف حجاب بود که اول زنش و دخترانش را مکشفه در معرض دید نامحرمان قرار داد تا قرق را بشکند. او برای استقرار این دستور، جنایاتی را مرتکب شد که در تاریخ ثبت است و البته با مقاومت‌هایی هم مواجه شد که قیام مسجد گوهرشاد یکی از آن‌ها است و همین مقاومتِ متدینین و درخواستی که علماء داشتند باعث شد بعد از ۹ سال از تصویب، قانون کشف حجاب، در سال ۱۳۲۳ لغو شود.

وی تصریح کرد: این مسیر ترسیم‌شده توسط دشمنان اسلام و ارزش‌های الهی هنوز ادامه دارد و وابستگان و مزدورانشان دائماً بر این نماد بندگی و عفاف هجمه می‌برند و با استفاده از بوق‌های شیطانی و رسانه‌های متعدد افراد را در مارپیچ سکوت و بعد، انفعال قرار می‌دهند. من مارپیچ سکوت را قبلاً گفتم که چگونه یک دختر متدین محجبه سال چهارم دانشگاه قیافه‌اش با سال اول فرق می‌کند.

پشت مسئله ترویج بی‌حجابی دشمنان به‌صورت سازماندهی‌شده قرار دارند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: از آنجائی که مسلم است پشت مسئله ترویج بی‌حجابی دشمنان به‌صورت سازماندهی‌شده قرار دارند و آن را وسیله ضربه زدن به ارزش‌های الهی و انقلابی قرار داده‌اند که از حجم وسیع شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی که به‌صورت ۲۴ ساعته با ساختن برنامه‌های متنوع، مشغول تخریب خانواده و از بین بردن عفت و حیا و تشویق به عدم تشکیل خانواده و ازدواج سفید و امثال این‌ها هستند معلوم می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه این جریان تخریب ارزش‌های اسلامی فقط مربوط به امروز نیست و از قدیم هم بوده و حتی در تاریخ انبیا هم که نگاه می‌کنیم دشمنان جنگ فرهنگی راه می‌انداختند، گفت: فرعون یکی از آن افراد است و در مقابل حضرت موسی جنگ فرهنگی راه انداخت. الآن هم می‌گوییم ناتو فرهنگی، جنگ فرهنگی، جنگ نرم که از طرف دشمن است.

وی بابیان اینکه فرعون برای این‌که مردمش را تحت کنترل بگیرد و بترساند نسبت به حضرت موسی یک جریان فرهنگی راه می‌اندازد، عنوان کرد: درآیات قرآن هست. «إِنِّی أَخَافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسَادَ». (غافر/ ۲۶) او می‌گوید مردم من از موسی می‌ترسم، می‌ترسم دینتان را عوض کند، می‌ترسم فساد در جامعه ایجاد کند. با همان نمادهایی که این‌طرف باید اقدام کند آن‌طرف اقدام می‌کند این جنگ فرهنگی است از این موارد زیاد است در قرآن هم هست که ان‌شاءالله مراجعه می‌کنید.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه خاطرات این جاسوس انگلیسی که در کشورهای اسلامی مأموریت‌هایی داشته است را بخوانید چراکه مطالب مهمی گفته که روشنگری می‌کند، بیان داشت: او یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب بانوان می‌داند که مانع فساد می‌شود و بالصراحه در کتابش می‌گوید باید به هر وسیله‌ای که شده حجاب را از بین برد و بی‌حجابی را ترویج کرد تا فساد به وجود بیاید و خانواده از بین برود. این نقشه دشمن است. بعد ما می‌بینیم که این نقشه دارد انجام می‌شود. دوروبر خودمان هم دارد عملیاتی می‌شود اما هیچ عکس‌العملی دیده نمی‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه ما حجاب را نماد می‌دانیم اما آنان با یک نماد و سنبل مذهبی مبارزه نمی‌کنند بلکه تلاش در تغییر باورها و سپس رفتارهای مسلمین دارند و می‌خواهند رفتار مسلمان‌ها را عوض کنند، گفت: رفتار شما عوض شد شما شکست خوردید قطعاً. خیلی واضح است که اگر بخواهیم بگوییم کدام کشور تحت تأثیر کدام فرهنگ قرارگرفته به لباسشان نگاه می‌کنیم. می‌توانیم از پوشش اصیلی که داشته و حالا تغییر داده این را فهمید که تحت سیطره فرهنگ جدید قرارگرفته‌اند بدون اینکه خودشان توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز هم می‌بینیم همان خط ادامه دارد وقتی نزدیک به هشتاد موسسه فرهنگی که توسط استکبار و صهیونیست‌ها اداره می‌شود و دستور کارشان تأثیرگذارى بر فرهنگ مردم ایران است و بودجه‏ى بعضی از این‌ها دو برابر بودجه کل کشور هست و بر موضوع تخریب بنیان خانواده‏ها و بى‏هویت کردن جوانان سرمایه‏گذارى و طراحى کرده‏اند، آیا نباید برای کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها، عفاف، حجاب و حیا، برنامه داشت؟ آیا متولیان فرهنگی در این قتلگاه نباید فعالیت عمیق‌تری داشته باشند؟ آیا نباید متمرکز عمل کرد و از موازی کاری و از بین بردن سرمایه دست برداشت؟

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه گروه‌های جهادی و خودجوش و آتش به اختیار کارشان را می‌کنند و سعی آن‌ها مشکور ان‌شاءالله اما کار آن‌ها مسئولیت را از دوش متولیان برنمی‌دارد، تأکید کرد: باید جدی‌تر به آن پرداخت هم به بعد ایجابی و هم سلبی. باید این نقشه‌هایی که از سالیان قبل برای جوامع اسلامی و اخیراً جدی‌تر برای ایران کشیده‌اند و می‌کشند را خوب تشریح کرد و بعد به بیان فواید حجاب و عفاف و نقشی که در سلامت اجتماع و مضرات بی‌عفتی و بی‌حیائی و نقشی که در شقاوت جامعه دارد پرداخت.

بى‏ حجابى، ولنگاری و بی‌عفتی خانواده را از بین می‌برد

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه فرد بی‌حجاب باید بداند وقتی حجابش را کنار گذاشت، خود را از همه ارزش‌های ناب انسانی خالی کرده است قصدش دیده شدن بوده اما نه با کمالاتش نه بااستعدادهایش نه با تفکر و معلوماتش، بلکه با جسمش خود را نشان داده یعنی اعلام می‌کند ببینید من غیر از جسم عریان و نیمه عریانم هیچ‌چیز قابل‌عرضه‌ای ندارم ولی احتیاج به نگاه شما دارم لذا این شخص هیچ ارزش انسانی ندارد چون باید فرقی بین انسان که لباس پوشیدن برای او نعمت است و فضیلت است و حیوان که عریان است باشد.

وی تصریح کرد: کسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و دم از بی‌عفتی می‌زنند و آن را ترویج می‌کنند، می‌دانند که جامعه ما خانواده ‏محور است و بى‏حجابى و ولنگاری و بی‌عفتی خانواده را از بین می‌برد آن‌ها دنبال همین هستند که خانواده از بین برود. چون خانواده که از بین رفت جامعه و انسجام اجتماعی به هم می‌ریزد و از بین می‌رود. هرچه حیا و عفت در جامعه بیشتر باشد راه نفوذ دشمنان نیز مسدود مى‏شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه دشمنان در چند جبهه با ما می‌جنگند و باید ضمن دفاع، حمله هم داشت، گفت: اول سعی می‌کنند خانواده تشکیل نشود با مقدمات زائدی که درست کرده‌اند، سن ازدواج را بالابرده‌اند و بعد مسئله اشتغال و مسکن را با دسیسه خراب کرده‌اند. الآن دیگر در خواب باید ببیند یک جوان که بتواند خانه داشته باشد. مگر حالا دولت جدید مقدماتی را فراهم کند که خانه‌دار شدن مدتش کم شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر بی‌حجابی را ترویج می‌دهند و بعد تشویق به روابط خارج از عرف می‌کنند و بعد اگر خانواده‌ای تشکیل شد سعی می‌کنند از هم بپاشد و ادامه‌دار نشود و اگر نتوانستند کاری کنند، تلاش می‌کنند تکثیر نسل انجام نشود و سنگ‌اندازی می‌کنند. چون از ایران و خانواده ایرانی و انسجام داخلی مردم ایران می‌ترسند.

عده‌ای شیطان‌صفت هنوز دولت جدید مستقر نشده مطالبی مطرح می‌کنند که دولت مستقر هم توان انجام را نداشت

وی بابیان اینکه برای اینکه بتوانند این انسجام را به هم بزنند با بالا بردن توقعات این مأموریت را انجام می‌دهند، گفت: شما نمازگزاران محترم باید این صدا را منتشر کنید در بین جامعه مطالبه گری‌های زودهنگام راه خواهند انداخت، عده‌ای شیطان‌صفت هنوز دولت جدید مستقر نشده مطالبی مطرح می‌کنند که دولت مستقر هم توان انجام را نداشت. خوب دقت داشته باشید دولت جدید تا مستقر شود و بعضی زیرساخت‌ها که تخریب‌شده را به‌جای اول برگرداند و مسیر را اصلاح کند مقداری وقت می‌برد. این را هر انسان عاقل منصفی می‌پذیرد. اگرچه کارهایی را ضربتی دولت جدید انجام خواهد داد و برای اصلاح اقدام می‌کنند. ان‌شاءالله اما همه باید معین و کمک باشیم و در چرخه‌ای که دیگران برای ناراضی کردن مردم درست کرده‌اند قرار نگیریم.

عده‌ای می‌خواهند مردم را اذیت کنند / بگذارید تنفسی صورت بگیرد

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه کارهایی می‌شود که هیچ توجیه ندارد جز اینکه عده‌ای می‌خواهند مردم را اذیت کنند، گفت: از عزیزان نماینده مجلس سؤال کردیم وضعیت نهاده‌های دامی چگونه است که الآن دارند دام مولد را می‌کشند؟ برادری که مسئولیت این کار را داشت و رفته بود و گزارش گرفته بود توضیح داد که در انبارها پر است از نهاده‌های دامی که قسمتی در حال پوسیدن و از بین رفتن است. این‌ها را اگر بدهند تنفسی صورت می‌گیرد. دیگر احتیاج نیست دام مولد را بکشند. لازم نیست طیور بدون غذا باشند. در جلسات میگویند ریشه‌اش اف ای تی اف است که امضا نکردید. از آن‌طرف انبارها پر است و در اختیار قرار نمی‌گیرد. این جز بیماری چیز دیگری است؟ چرا مردم را در این روزهای آخر اذیت می‌کنید؟ بگذارید تنفسی صورت بگیرد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه به این مطالب و بعضی حرف‌هایی که زده می‌شود به این دید نگاه کنید که عده‌ای می‌خواهند کشور را ناآرام کنند، گفت: جریان درست می‌کنند. مثل همین دام و طیور، مثل آب، مثل قطع برق و مسائل دیگر که هفته آینده بازهم ممکن است به وجود بیاید. شما مواظب باشید در دام این جریانات نیفتید. بله برق می‌رود سخت است. بعضی‌ها که بیمار در خانه‌دارند مشکلاتی دارند. بعضی جاها آب با برق کار می‌کند، برق که می‌رود آب هم قطع می‌شود. سه نوبت دو نوبت این‌ها سخت است؛ اما بدانید قصه‌هایی پشت این قضیه هست و شما باید مثل همیشه که مقاومت داشتید با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که هست با مقاومت برخورد کنید و دشمنان ما بدانند مردم ما منسجم و متحدند و از این اتحاد بترسید چون هرگز در مقابل شما کم نیاورده و عقب‌نشینی نخواهند کرد. اگر چشم‌داشتید دیدید در انتخابات چه داغی بر دلتان گذاشتند و واقعاً داغ بود که بر دل آن‌ها گذاشته شد.

مسائل انتخابات شوراها در استان به‌طور جد در حال پیگیری است

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه مسائل انتخابات شوراها در استان به‌طور جد در حال پیگیری است، گفت: نظارت دارد کارهایش را انجام می‌دهد. دستگاه‌هایی که باید دنبال کنند دارند دنبال می‌کنند. شکایاتی که آمده در حال بررسی است ان‌شاءالله و نتایج آن‌هم اعلام خواهد شد و دغدغه‌هایی که از سراسر استان به ما رسید منتقل کردیم. خود آقایان هم دنبال می‌کردند.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه مجموعه استان به دنبال این است که واقعاً اگر فسادی صورت گرفته جلویش گرفته شود، گفت: بعضی از فسادها یقینی است که انجام‌شده است اما بعضی وقت‌ها قانون نمی‌گذارد. این را توجه داشته باشید. طرف خلاف قانونش را قانونی انجام داده است. نمی‌شود بعضی کارها را اثبات قانونی کرد اما آن‌هایی را که واقعاً می‌شود ثابت کرد آقایان کوتاه نمی‌آیند و این اعتماد و اطمینان را به ما داده‌اند.

تسلیت به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله رزاقی

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به ارتحال حضرت آیت‌الله رزاقی، بیان داشت: خدای تعالی رحمت کند عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله رزاقی را که سالیان متمادی به مردم این منطقه و استان خدمت کرد و نشر معارف الهی را برای جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها داشتند و جواب مردم را باحوصله می‌دادند. بنده مواقعی را دیده بودم که ایشان مشغول این وظیفه دینی خودشان هستند.

وی در پایان بابیان اینکه آیت‌الله رزاقی از نمازگزاران باوفای جمعه ما بودند، گفت: بنده از این بالا چون همه را حاضرغایب می‌کنم می‌دانم چه کسی کجا می‌نشیند و با چه کسی حرف می‌زند. حواسم به همه هست. ایشان می‌آمد در همین جمع شما هر جا که جا بود می‌نشست بی‌تکلف؛ و بیشتر جمعه‌های سال را مقید بودند که اگر فرصت دارند باشند و در نماز جمعه شرکت کنند. خدای تعالی بر رفعت مقامشان افزوده بگرداند. روضه‌خوان اهل‌بیت بود با اولیا خدا ان‌شاءالله محشور باشد و خدای تعالی توفیق دهد ما هم وظایفمان را به‌خوبی انجام دهیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.