در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

تذکر جدی امام‌جمعه کرج به اصناف / اگر نمی‌توانید مصوبات شورای فرهنگ عمومی را اجرا کنید اعلام کنید تا خود عمل کنیم / مواظب باشید پدرخوانده‌هایی که دستشان قطع‌شده دوباره نفوذ نکنند

کارشناس روابط عمومی ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه چهاردهم خردادماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه چهاردهم خردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به بیست و پنجم شوال سالگشت شهادت رئیس مذهب، امام صادق علیه‌السلام که در سال ۱۴۸ قمری واقع شد؛ با اشاره به روایتی از ایشان، بیان داشت: مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند که: «غَلاءُ السِّعرِ یُسِیءُ الخُلُقَ، وَ یُذهِبُ الأمانَهَ، وَ یُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ.» گرانیِ قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد می‌سازد، امانت‌داری را از بین می‌برد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می‌آورد.

فقرزدائی دستور دین و خواسته اسلام است

وی بابیان اینکه امام علیه‌السلام تذکر می‌دهند اگر گرانی بیاید اخلاق اجتماعی «خُلُق»، حقوق اجتماعی «امانت» و آرامش و امنیت اجتماعی «عدم ضجر» به هم می‌خورد و آثار شوم هرکدام از این سه برای همه معلوم است، اظهار داشت: راجع به حسن خلق و سوء خلق و آثاری که دارند روایت و بحث مفصل است که قبلاً به مناسبت‌هایی اشاره داشتیم؛ همین‌طور بحث امانت‌داری بخصوص وقتی مربوط به حقوق عامه می‌شود و در مقابل آن خیانت و دست‌درازی به بیت‌المال و ویژه خواری و امثال این‌ها مطرح می‌شود که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «هرگاه خیانت‌ها علنی و فراگیر شود، برکت‌ها از میان می‌رود»؛ و سومین اثر بد گرانی، اعصاب خرابی جامعه است.

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: ضجر یعنی افسردگی شدید، دل‌مردگی و عصبی بودن و به ستوه آمدن و … و معلوم است کسی که عصبی باشد نمی‌تواند بر حق صبر کند و حق را بپردازد و اهل شکر باشد که همه این‌ها روایت دارد و در جوامع روانی ما کاملاً به همه پرداخته‌شده است و از همه بدتر این است که وقتی فقر آمد دست نیاز به سمت کافران دراز می‌شود و آنان هم در قبال خواسته‌های نامشروع رفع نیاز می‌کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بخشی از آیه ۱۰۹ بقره، بیان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «…وَدَّ کَثیرٌ مِن أهلِ الکِتَابِ لَو یَرُدُّونَکُم مِن بَعدِ إیْمَانِکُمْ کُفّاراً حَسَداً مِن عِندِ أنفُسِهِم…» که بسیاری از اهل کتاب از روی حسد که در وجود آن‌ها ریشه دوانده دوست دارند شمارا از ایمان به حال کفر بازگردانند، لذا باید به هر وسیله شده با فقر مبارزه کرد.

وی بابیان اینکه فقرزدائی دستور دین و خواسته اسلام است، عنوان کرد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «اگر فقر به قیافه انسانی نزد من متمثّل شود، او را خواهم کشت»؛ یعنی جامعه اسلام موظف به فقرزُدایی است لذا ان‌شاءالله باروی کار آمدن دولت تراز انقلاب هرچه سریع‌تر شاهد ریشه‌کن شدن فقر باشیم.

امام الگوی جدیدی از اداره اجتماع به دنیا عرضه کرد

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری ضمن عرض تسلیت به مناسبت چهاردهم خردادماه سالگشت ارتحال عالم ربانی، فقیه مجاهد، فیلسوف جامعه‌ساز، مهندسِ معمارِ انقلاب و رهبر بی‌نظیر حضرت امام روح‌الله، عنوان داشت: ۳۲ سال از درگذشت شخصیت کم‌نظیری که خدای تعالی بر ما منت گذاشت و دوران او را درک کردیم و بهره بردیم می‌گذرد. پرداختن به حرکت و شرح مکتب او و تحولی که در نظام اداره جامعه با الگویی که داد و بعدازآن دشمنی‌ها و مشکلاتی که مستکبرین فراهم کردند تا انقلاب زمین بخورد فرصت زیادی می‌برد و امام روح‌الله با دم مسیحائی خود چون موسوی بود (نام خانوادگی او موسوی بود) که کار موسی کرد و فرعون و فرعونیان را منکوب و اسلام ناب محمدی را زنده کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه لازم است به‌خصوص جوانان بزرگوار که تاریخ انقلاب را همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند مطالعه کنند، گفت: بر همه ما لازم است که مکتب این مرد الهی را از تحریف و انحراف حفظ کرده و نشر دهیم و همه را با سیره و ممشای او آشنا کنیم.

وی بابیان اینکه اگر بخواهم مکتب امام را در یک کلمه بیان کنم می‌شود توحید و اینکه همه امور و بخش‌های جامعه اعم از اقتصاد و سیاست و فرهنگ در ذیل مفهوم بلند توحید قرار دارند، اظهار داشت: توحید فردی مربوط به خودسازی و دل کندن از دنیا و امثال این‌هاست و توحید جمعی هم به معنای رحماء بینهم در جامعه و دشمنی باقدرت های استکباری است. در تفکر امام بین تهذیب نفس که امری فردی است با ساختن جامعه رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه امام تفکر دینی و وحیانی را باسیاست و اقتصاد و فرهنگ عجین کرد و الگوی جدیدی از اداره اجتماع به دنیا عرضه کرد، اظهار داشت: دولتمردان ما برای اداره جامعه همیشه این کلام امام را توجه داشته باشند که فرمود: نکند اصول انقلاب را به خاطر ارتباط با غرب فراموش کنید چراکه هرگز نمی‌توانید با الگوهای غربی ایران را اداره کنید. البته مردم فراموش نکرده و نمی‌کنند و از امامشان یاد گرفته‌اند که هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا بکشند. امام در عمل، عدم جدائی دین از سیاست و اینکه سیاست، بخشی از دین است را اثبات کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه از مهم‌ترین شاخص‌ها و ریشه‌های تفکر حضرت امام باور و اعتماد به مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی است، گفت: امام مکرر به مسئولین تذکر دادند که از نقش مردم در ماندگاری نظام غافل نباشند. باور امام نسبت به مردم در تثبیت حکومت یک باور حقیقى و اصولى بود و هرگز از روى مصلحت و ظاهرسازی نبود و مردم هم متقابلاً همین احساس را بامحبت و از روی عقلانیت نسبت به ایشان داشتند و این رابطه تا آخرین لحظه زندگى ایشان ادامه داشت و تشییع کم‌نظیر این مرد الهی گواه مطلب است.

مردم از دیدگاه امام خمینی (ره) صاحبان اصلی نظام اسلامی هستند

وی در ادامه ضمن بازخوانی بیانات ایشان در رابطه با کلمه مردم، گفت: امام هم حدوث انقلاب و هم بقای انقلاب را متکی به دو عنصر اسلام و مردم می‌دانستند و بزرگ‌ترین هنر ایشان هم ایجاد رابطه عمیق بین مردم و رهبری بود که نماد جمهوریت و اسلامیت نظام هستند؛ و می‌فرمود: صاحبان اصلی این مملکت مردم هستند و روح و حیات نظام اسلامى با حضور مردم در همه صحنه‏ها رقم خورده است؛ و دشمن هم تلاش کرد و می‌کند که مردم را از بدنه حکمرانی جدا کند که به فضل خدای متعال تا امروز مردم با تمام مشکلاتی که داشتنه اند و سختی‌هایی که کشیده‌اند از انقلابشان و نظامشان که برای برقراری آن قریب به ۳۰۰ هزار شهید داده‌اند ایستاده‌اند و به کوری چشم معاندان تا ظهور دولت مهدوی خواهند ایستاد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه نکته دیگر از نگاه جدی امام به مردم این است که هرگز برای پیشبرد اهداف انقلاب از گروه‏ها و جناح‌های سیاسى کمک نخواست بلکه راه نجات آنان را هم پیوستن به مردم و خدمت واقعی و دائمی به مردم می‌دانست، گفت: تأکید می‌کنم باور امام به مردم شعاری و ظاهری نبود، حقیقی بود و لذا دربیانی دارند: ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتى که بحمدالله مهیا براى کمک و فداکارى بوده و هستند. با فداکارى ملت بحمدالله مراحلى را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.// اگر مردم پشتیبان یک حکومتى باشند، این حکومت سقوط ندارد. کارى نکنید که مردم از شما بترسند، کارى بکنید که مردم با شما صحبت کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: این مطالب را عمداً عرض می‌کنم که ان‌شاءالله دولت‌مردان آینده این‌گونه فکر کنند و عمل کنند و نقش مردم را در پیشرفت کشور جدی ببینند، خود را خدمتگزار و نوکر مردم ببینند. تفکری که انقلاب را سفره‌ای می‌بیند که باید از آن بهره ببرد، ضد تفکر امام است.

وی با تأکید بر اینکه توصیه دائمی امام به مسئولین این بود که از اختلاف بپرهیزید و با مردم باشید، گفت: امام (ره) می‌فرمود: آن چیزی که براى همه ما لازم است، این است که مردم را درصحنه نگاه‌داریم که این کلام خیلی حرف دارد؛ یعنی در همه عرصه‌های اداره اجتماع اگر مردم را در کنار خود نداشته باشید ولو بهترین کارها را هم بکنید فایده‌ای ندارد.

خطیب نماز جمعه کرج ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در باب این باور امام نسبت به مردم این عبارت رادارند: کمتر کسى را دیده‏ام که به‌قدر امام نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در مکتب امام مردم‏دارى و توجه به حال مردم براى کسانی که عهده‏دار مسئولیتی در اداره جامعه می‌شوند به‌خصوص افراد درجه‌یک نظام یک اصل است، اظهار داشت: خودش این‌گونه بود و شنیده‌اید که می‌فرمود: به من خدمتگزار بگویید نه رهبر. چقدر فاصله افتاده بین این تفکر و عمل عده‌ای از مسئولین که به کارمندان خودشان هم اجازه ملاقات نمی‌دهند چه برسد به مردم. در این سال‌های اخیر این مکتب امام را حاج قاسم زنده نگه داشت و عمل کرد و برای همه ما حجت درست کرد. امید داریم دولت آینده احیاکننده همین تفکر و مکتب باشد.

وی بابیان اینکه امام از هر فرصتی استفاده می‌کردند و راجع به مردم تذکر می‌دادند، اظهار داشت: امام (ره) در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت وقت فرمودند: باید افراد متوجه این معنا باشند، کسانی که واقعاً دلشان براى اسلام مى‏تپد و براى کشورشان، متوجه این باشند که پست میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست جمهورى، این میزان نیست… این‏ها چیزى نیستند. این مقامات تمام مى‏شود، آنى که هست، خدمت است. ان‌شاءالله دولت جدید بیانات امام راجع به مردم را در نظر داشته باشند که احساس رضایت‌مندی مردم از حکومت را از عوامل ماندگارى آن مى‏دانستند و بعد همین رضایت خداوند را هم به دنبال دارد. می‌فرمود: کارى بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه را پیدا کنید در بین مردم. وقتى پایگاه پیدا کردید، خدا از شما خیلى راضى است؛ یعنی خدمت به مردم رضایت الهی را در بردارد.

معیار ارزشی مسئول در نظام اسلامی خدمت به مردم است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه معیار ارزشی مسئول در نظام اسلامی خدمت به مردم است، گفت: هرکس خدمت بیشتری کرد خالصانه‌تر بود و عطوف و مهربان بود عیار او بالاست در همه عرصه‌ها. باید مردم وقتی می‌خواهند مسئول انتخاب کنند باید این معیار را در نظر بگیرند. من این را مکرر دیدم کسانی که ازنظر عبادت و بندگی عبادت خاصی ندارند و فقط واجباتشان را انجام می‌دهند اما در مقام خدمت به مردم خدمتگزار صدیقی هستند آثار و برکات معنوی آن‌ها از آن‌کسانی که به خصوصه اهل معنویت هستند بیشتر است. خدمت به مردم آثار فراوانی دارد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه امام روی حضور همه‌جانبه، مشارکت حداکثری، رضایت عامه، وحدت و انسجام اجتماعی، دفاع همه‌جانبه و امثال این‌ها اصرار داشتند و این موارد را مؤلفه‌های امنیت پایدار می‌دانستند، گفت: البته این باور امام به اسلام و مردم، جهانی بود و مرز نداشت، ملی و منطقه‌ای به موضوع نگاه نمی‌کرد و فرمود: اکنون ملت‏هاى‏ جهان بیدار شده‏اند و طولى نخواهد کشید که این بیدارى‏ها به قیام و نهضت و انقلاب انجامیده و خود را از تحت سلطه ستمگران مستکبر نجات خواهند داد که قسمت زیادی از این بیداری محقق شده و ادامه دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در انتخابات پیش رو باید فردی انتخاب شود که خط امامی باشد یعنی مردم را ولی‌نعمت خود بداند و کار کردن برای مردم را افتخار خودش بداند، اظهار داشت: دولت انقلابى، باید حافظ ارزش‌های اسلامی و مدافع استقلال کشور، هماهنگ با مطالبات رهبری، ضد اشرافی گری و تجمل‏گرایى، چشم امیدش به ظرفیت‏ها و سرمایه‏هاى داخلى‏، داراى روحیه مدیریت جهادى، اهل خدمت‏رسانى به مردم به‏ویژه محرومین، اهل بصیرت، دشمن‏شناس و استکبارستیز، به دنبال تقویت اقتدار و عزت ملی باشد.

وی بابیان اینکه چیزی که سرنوشت انسان را می‌سازد انتخاب اوست پس باید درست انتخاب کرد، گفت: توصیه بنده به نامزدهای انتخابات این است که اولاً پاسخ سؤالات را خوب و درست بدهند و طفره نروند و توجه داشته باشند که مردم خوب می‌فهمند. ثانیاً جداً از تخریب و بی‌اخلاقی نسبت به هم پرهیز کنند و به‌جای آن برنامه‌های خود را متقن بیان کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با اشاره به ۱۵ خرداد سالگشت قیام مردم برعلیه استبداد پهلوی، اظهار داشت: خدای تعالی بر رفعت مقام ۱۵ هزار شهید این حرکت عظیم و الهی که مقدمه پیروزی‌های بعد بود بیفزاید.

مواظب باشید پدرخوانده‌هایی که دستشان قطع‌شده دوباره نفوذ نکنند

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به نکته استانی بیان داشت: راجع به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها توجه دارید که بنده و امثال بنده فقط بیان شاخص می‌کنیم و از کسی بالصراحه اسم نمی‌بریم لذا اینکه گاهی جاهایی به اسم ما گفته می‌شود بدون هماهنگی با ماست؛ اما در مورد شوراها تکرار می‌کنم و به کلمات بنده دقت کنید. بعضی‌ها این کلمات را می‌گیرند و استفاده نادرستی می‌کنند. افرادی که مدت‌ها عملکرد آن‌ها را دیده‌اید و امتحان کرده‌اید و می‌دانید خدمتی به شهر و منطقه نکرده‌اند و فقط به فکر خود و اطرافیانشان بوده‌اند و قسمتی از مشکلات موجود مربوط به سیاست عملکردی و تفکر آنان است، رأی ندهید.

وی در ادامه افزود: در طول این سال‌ها درباره مسائل کلان‌شهری، فکرهای اساسی و طرح‌های جامعی که لااقل تا صدسال، پنجاه سال آینده با توجه به رشد جمعیت را پوشش دهد باید در نظر می‌گرفتند. بعضاً طرح‌هایی ریخته شده که اگر خدای‌نکرده حادثه‌ای پیش بیاید خسارات فراوانی زده می‌شود. شما اهل تحقیق هستید ببینید بعضی این افراد تعداد فراوانی از بستگان و خویشان خودشان که هیچ تخصص و توانی نداشته را سرکار آورده اند اند (بعضی‌ها که تخصص دارند آن بحث دیگری است) و بعضی از این افراد در یک‌زمان دو جا حقوق می‌گرفتند البته تا حدودی جلوگیری شد ما گذشته از مسائل فرهنگی باید به زیرساخت‌ها توجه جدی داشته باشیم که قسمتی از آن‌ها به خاطر کم‌توجهی حالا بگویم نه چیز دیگری در حال تخریب هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز خاطرنشان ساخت: شهر کرج که دوران دفاع مقدس این‌همه خدمت به جنگ و جهاد کرد اما شما هیچ نشانی که یادآور این واقعه مهم باشد و سرداران شهیدش غیر از میدان شهدا که آن‌هم مدتی در اسارت بنرها بود ندارید؛ بااینکه می‌شد کارهای ماندگار و زیبایی انجام داد و متأسفانه در این مدتی که بنده اینجا بودم این‌ها را تذکر دادم ولی کو گوش شنوا، به فکر مسائل دیگری بودند که تکدر خاطر شمارا فراهم نمی‌کنم غرض اینکه مواظب باشید پدرخوانده‌هایی که دستشان قطع‌شده دوباره نفوذ نکنند. ممکن است به اسم خیرخواهی و تجمیع آراء و کلمات قشنگ وارد صحنه شوند، بصیر باشد.

مقدمات جلوگیری از خریدوفروش رأی در کرج فراهم شود / ضیافت شام مسئول تائید صلاحیت‌ها با کاندیداهای رصد صلاحیت شده!

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشت: گفتند و شنیدم که احدی از مسئولین که در تائید صلاحیت نهائی افراد نقش دارد در منزل آقائی به همراه تعدادی از رد صلاحیت شده‌ها چند وقت قبل شام مهمان بوده، تذکر را به گوشش رساندیم و منتظر نتیجه هستیم. مسئولین از الآن رصد کنید بعضی مناطق که تخلفاتی مثل خریدوفروش رأی و امثال این کارها رادارند جلوگیری کنید. بعضی مناطق در این قصه مشهورند. در دوره قبل در منطقه‌ای هنوز مردم رأی نداده بودند تعرفه‌ها تمام‌شده بود. باید از همین الآن جلوی آن گرفته شود.

وی در ادامه افزود: به‌هرتقدیر کاندیداها می‌توانند بگویند برنامه‌ای که راجع به وضعیت سالم‌سازی محیط‌زیست حفظ اصالت اسلامی در ساخت‌وسازها اولویت دادن به مناطق محروم هدر ندادن بیت‌المال تسهیل امور مردم و امثال این‌ها دارند چیست. کسانی هم که قبلاً مسئول بودند بیایند بگویند در دوره خودشان درباره این مسائل چه کردند.

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه هنوز تأکید و اصرار من این است که نکند خدای‌نکرده قومیتی و رفاقتی رأی بدهید، گفت: ملاک و معیاری برای رأی دادن نداشته باشید. یکی گفت بالاخره به ما یک شامی داده ما نمک‌گیر شدیم یک رأی برای آن شام بدهیم. گفتم نه پول آن شام هم از بیت‌المال بوده و دزدی بوده شما وابستگی به آن شام هم ندارید رأی ندهید. شرعاً مسئول نیستی به خاطر شامی که خوردی رأی بدهی. مواظب باشید که یک رأی می‌دهید ولی در تمام تخلفات او شریک هستید. از اهل خبره و دوستانی که اعتماد دارید بپرسید و رأی بدهید انشاء الله خدا کمکتان کند.

تذکر جدی امام‌جمعه کرج به اصناف / اگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی را نمی‌توانید اجرا کنید اعلام کنید تا خود عمل کنیم / چرا کاری را که می‌شود با تذکر انجام داد انتظامی‌اش می‌کنید

وی در بخش دیگری خطاب به اصناف، افزود: نکته دیگر تذکر جدی من به اصناف است یعنی خان مدیر مجموعه که دقت خودشان را بالا ببرند فعلاً سربسته می‌گویم اگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی را نمی‌توانید اجرا کنید اعلام کنید تا خود عمل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه نمی‌شود شهر یله و رها باشد و هر کس، هر کاری دلش خواست کند، گفت: مسائل مربوط و به عفاف و حجاب و پوشش‌هایی که مربوط به فرقه‌ها و نحله‌های خاص هست وقتی در سطح جامعه پخش و مطرح است مسئولیت اصلی آن متوجه اصناف و سازمان صمت است. این‌ها باید کارشان را درست انجام دهند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه چرا کاری را که می‌شود با تذکر انجام داد انتظامی‌اش می‌کنید، گفت: چرا پلیس و دستگاه قضایی را می‌کشید وسط؟ این‌ها برای آخر کار است. در اول کار دستگاه‌ها باید کارشان را درست انجام دهند. به پلیس مربوط نمی‌شود که بخواهد وارد قصه شود. اگر صمت اولاً و مسئولین اصناف کارشان را طبق قانون درست انجام بدهند ما متوجه این مسائل نمی‌شویم.

وی بابیان اینکه بعضی نکات را هم ما نادیده و نشنیده می‌گیریم و تجاهل می‌کنیم اما بعضی‌ها را دیگر نمی‌شود چون قرق شکنی است، بیان داشت: نمی‌شود بعد از ۴۰ سال بگوییم متوجه نبودم، این‌ها بعضاً عمدی است و باید جلویش با دقت گرفته شود.

آموزش‌وپرورش در انتخاب مدیران مراکز آموزشی دقت کند

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در خاتمه بابیان اینکه آموزش‌وپرورش هم در انتخاب مدیران مراکز آموزشی دقت کند، عنوان کرد: اخیراً در انتخاب مدیران اشتباهاتی صورت می‌گیرد که از مدیرکل محترم می‌خواهیم که دقت داشته باشد. نامه‌ها و گزارشات زیادی می‌آید خودم هم که تلفنی تذکر دادم اما باز لازم شد که بعد از دوسه ماه اینجا این مورد را عرض کنم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.