مشروح خطبه‌های نماز جمعه 14 خردادماه 1400 شهر کرج/

مواظب باشید پدرخوانده‌هایی که دستشان قطع‌شده دوباره نفوذ نکنند

کارشناس روابط عمومی ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۳/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا هم نصیحت می کنند و هم از نصیحت ناصحان بهره می برند. بعد از نیازهای مادی که انسان ها دارند و همه وظیفه دارند به اندازه توانائی خود به نیازمندان کمک کنند؛ مسئله کمک های غیر مادی و معنوی است. که دائره وسیعی هم دارد. گاهی باید به شخصی کمک اعتقادی کرد، کمک اخلاقی کرد، به او در روابط اجتماعی یا خانوادگی که دارد راهنمائی کرد و امثال اینها که یک مورد آن هم نصیحت کردن است.

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق، با توجه به این موضوع فرموده اند: «وَ حَقُّ الْمُسْتَنْصِحِ أَنْ  تُؤَدِّیَ إِلَیْهِ النَّصِیحَهَ» حق نصیحت جوى از تو این است که حق نصیحت را براى او ادا کنى. «وَلْیَکُنْ مَذْهَبُکَ الرَّحْمَهَ لَهُ وَ الرِّفْقَ بِهِ» و باید روش تو در برخورد با او به مهر و مدارا باشد.

«وَ حَقُّ النَّاصِحِ أَنْ تُلِینَ لَهُ جَنَاحَکَ» حق ناصح این است که با او تواضع کنى. «وَ تُصْغِیَ إِلَیْهِ بِسَمْعِکَ» و به سخن او گوش دهى. «فَإِنْ أَتَى بِالصَّوَابِ حَمِدْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» و اگر درست گفت خدا را سپاس گوئى. «وَ إِنْ لَمْ یُوَفَّقْ رَحِمْتَهُ وَ لَمْ تَتَّهِمْهُ» و اگر خلاف گفت به او مهربانی کنی و متهمش نکنى.

«وَ عَلِمْتَ أَنَّهُ أَخْطَاءَ» و بدانی که او خطا کرده. «وَ لَمْ تُؤَاخِذْهُ بِذَلِکَ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مُسْتَحِقّاً لِلتُّهَمَهِ فَلَا تَعْبَأْ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى حَالٍ» و به خاطر این خطا او را مواخذه نکن، مگر اینکه مستحِق تهمت باشد که در این صورت به هیچ وجه به او اعتنا نکن. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ».

اگر کسی از ما راهنمائی و یا نصیحت خواست و ما توان انجام داریم اولین حق این است که رعایت تمام حقوق در ارشاد شخص کوتاهی نکنیم و به خواسته او پاسخ دهیم. نصیحت معانی متعددی دارد که در جاهای مختلف معنای کلمه فرق خواهد کرد که در ترجمه آیات و روایات باید مورد دقت باشد.

مثلاً رسول خدا فرمودند: در قیامت، عظیم ترین مرتبه را نزد خدا کسانى دارند که در دنیا تلاش و سعى آنها، براى نصیحت دیگران، بیشتر است. اینجا نصیحت یعنی ارشاد به خیر. یعنی اگر کسی پیش ما حاضر و مخاطب ما است را نصیحت  کنیم معنایش هدایت به خیر است.

که در قرآن کریم به موارد فراوانی اشاره فرموده؛ مثلاً حضرت صالح به قومش فرمود: من رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ کردم «و نَصَحتُ لکُم». یا حضرت نوح به قومش فرمود: من رسالت های پروردگارم را به شما ابلاغ می کنم «و اءَنصَحُ لکُم» یا حضرت هود به قومش فرمود: «انا لکم ناصِح اءَمین» من براى شما خیرخواه امین هستم. پس این یک معنا که ارشاد و هدایت به خیر است.

گاهی معنای نصیحت، خیرخواهی است. امام صادق علیه السلام فرمودند: واجب است مومن نسبت به برادر مومنش هم در حضور و هم در غیاب او ناصح باشد. وقتی نصیحت در غیاب شخص مطرح می شود معنایش خیرخواهی است. چون هدایت غیابی معنا ندارد. ما باید خیرخواه برادرانمان باشیم و از آنان دفاع کنیم چه حاضر باشند چه نباشند. امام صادق علیه السلام مواردی که مومنین نسبت به هم باید رعایت کنند فرمودند، من جمله این که «یَنصَحَ له اذا غابَ» اگر غایب است ناصح و خیرخواه او باشد.

در قصه حضرت یوسف هم همین معنای خیرخواهی آمده که برادرانش آمدند خدمت پدر و گفتند؛ پدرجان، چرا تو درباره برادرمان یوسف به ما اطمینان نمی کنی در حالی که «وَ انَّا له لَناصحونَ». این لَناصحونَ معنایش این نیست که می خواهیم ببریم موعظه اش کنیم، بلکه یعنی دوستی ما با او خالصانه است. که این هم معنای دیگر برای نصیحت است، دوستی خالص. موارد فراوان است اما همین مقدار بس باشد. اما باید توجه داشته باشیم نصیحت به هر معنائی که باشد در آن خیرخواهی که ریشه آن محبت است وجود دارد.

خوب حالا از چه کسی نصیحت بخواهیم؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: کسى که دشمن خود را به عنوان ناصح انتخاب کند و از او نصیحت و راهنمایى  بخواهد، آدم جاهلى است. از روایات به خوبی حدود بحث روشن می شود که چطور نصیحت بخواهیم، از چه کسی بخواهیم، درباره چه موضوعی بخواهیم و امثال ذالک. امام سجاد علیه السلام درباره کسی که نصیحت می خواهد فرمودند: باید بتواند گفته ها را درک کند. باید با توجه به روحیات شخص نصیحت کرد تا او بتواند از نصیحت بهره ببرد. و حتماً باید همراه با محبت و مهربانی باشد. و البته شخص هم قابلیت پذیرش نصیحت را داشته باشد.

درباره نصیحت شونده هم اختصاراٌ عرض می کنم که باید با ناصح خود نرمی و مهربانی داشته باشد. و با جان و دل سخنان او را بپذیرد. نصایح ناصح را هدیه بداند. این ها گوشه ای بود که به روایات هم فرصت نشد اشاره کنم ان شاء الله خود شما مراجعه می کنید.

اینجا فقط تبرکا به روایتی از رسول خدا که به کسی که از ایشان نصیحت خواسته بود فرمودند، اشاره کنم که فرمودند: تو را به پنج چیز توصیه مى کنم: یکى این که چشم به دست دیگران نداشته باشى؛ زیرا احساس بى نیازى از دیگران ثروتمندى است؛ دوم این که از طمع و ولع پرهیز کنى؛ که طمع، فقر و نادارى است؛ سوم این که عبادت و نمازت را طورى به جا آورى که گویى آخرین نماز تو است؛ چهارم این که از کارهایى که نهایتا باید از آنها عذرخواهى کنى بپرهیزى؛ پنجم این که آنچه را براى خودت دوست دارى، براى برادرت هم دوست داشته باشى.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. بیشترین استفاده را از امام المتقین اهل تقوا می برند با استفاده از کلمات بلند حضرت به خصوص از نهج البلاغه. در حکمت ۱۴۲ حضرت موعظه های نابی به کسی که از او موعظه خواسته بود فرمودند که موارد را جلسات قبل خواندم و امروز آخرین بخش آن را که فرمودند اینگونه نباش؛

«لَا تَکُنْ مِمَّنْ …..: فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ» پس او نسبت به مردم سخت گیر اما نسبت به خود سهل انگار است. «اللَّغْوُ مَعَ الْأَغْنِیَاءِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الذِّکْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ» بیهودگى با توانگران را بر یاد خدا با تنگدستان ترجیح مى‏دهد. «یَحْکُمُ عَلَى غَیْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا یَحْکُمُ عَلَیْهَا لِغَیْرِهِ» به ضرر دیگران و به سود خود قضاوت مى‏کند، و به ضرر خود و به سود دیگرى حکم نمى‏کند. خدای تعالی همه ما را به وظائفمان آشنا و توفیق عمل عنایت فرماید.

۱۶ خرداد مصادف با ۲۵ شوال سالگشت شهادت رئیس مذهب امام صادق علیه السلام است که در سال ۱۴۸ قمری واقع شد و به مناسبت، مواردی از سیره و زندگی آن حضرت را بیان کرده ام. در این نوبت به روایتی از امام علیه السلام اشاره می کنم که در آن به نکات مهمی تذکر داده اند، که با زندگی امروز ما و مسائل جاری جامعه هم مطابقت دارد. و باید مردم و بخصوص مسئولین و متولیان اداره جامعه دقت کنند و برنامه ریزی کنند که مبتلا به اثرات منفی این مهم که در روایت به آن اشاره شده نشوند.

روایت را مرحوم کلینی در کافی نقل می کند که: «غَلاءُ السِّعرِ یُسِیءُ الخُلُقَ، وَ یُذهِبُ الأمانَهَ، وَ یُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ» گرانیِ قیمتها اخلاق و رفتار مردم را بد میسازد، امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می آورد. امام علیه السلام تذکر می دهند اگر گرانی بیاید اخلاق اجتماعی “خُلُق”، حقوق اجتماعی “امانت” و آرامش و امنیت اجتماعی “عدم ضجر” بهم می خورد و آثار شوم هرکدام از این سه برای همه معلوم است. راجع به حسن خلق و سوء خلق و آثاری که دارند روایت و بحث مفصل است که قبلاً به مناسبت هائی اشاره داشتیم.

همینطور بحث امانتداری بخصوص وقتی مربوط به حقوق عامه می شود و در مقابل آن خیانت و دست درازی به بیت المال و ویژه خواری و امثال اینها مطرح می شود. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هرگاه خیانتها علنی و فراگیر شود، برکتها از میان میرود. بعضی وقتها دیده اید میگوییم چرا انقدر زندگی بی برکت شده! خب خیانت زیاد شده است. دست درازی به بیت المال و رانت خواری و ویژه خواری زیاد شده. اثر وضعی هر عملی در زندگی ما خودش را نشان خواهد داد.

و سومین اثر بد گرانی، اعصاب خرابی جامعه است. ضجر یعنی افسردگی شدید، دل مردگی و عصبی بودن و به ستوه آمدن و … و معلوم است کسی که عصبی باشد نمی تواند بر حق صبر کند و حق را بپردازد و اهل شکر باشد که همه اینها روایت دارد و در جوامع روائی ما کاملاً به همه پرداخته شده است.

و از همه بدتر این است که وقتی فقر آمد دست نیاز به سمت کافران دراز می شود و آنان هم در قبال خواسته های نامشروع رفع نیاز می کنند. در قسمتی از آیه ۱۰۹ بقره فرمود: «…وَدَّ کَثیرٌ مِن أهلِ الکِتَابِ لَو یَرُدُّونَکُم مِن بَعدِ إیْمَانِکُمْ کُفّاراً حَسَداً مِن عِندِ أنفُسِهِم…» بسیاری از اهل کتاب از روی حسد که در وجود آنها ریشه دوانده دوست دارند شما را از ایمان به حال کفر باز گردانند. این کار را چه زمانی میکنند؟ آن وقتی که شما از آنها درخواستی داشته باشید. وقتی طلب نیاز میکنید میگوید باشد نیازت را برطرف میکنم ولی اما باید فلان کار را انجام بدهی.

من یادم هست در  زمان دولت یک بزرگواری میخواستند از بانک جهانی پول قرض بگیرند بانک جهانی شرط دادن وام را این قرار داد که با حجاب دختران و زنان در کشور کاری نداشته باشید. و آنها آن قرض را گرفتند.

باید به هر وسیله شده با فقر مبارزه کرد. فقرزدائی دستور دین و خواسته اسلام است. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر فقر به قیافه انسانی نزد من متمثّل شود، او را خواهم کشت. یعنی جامعه اسلامی موظف به فقرزُدایی است. ان شاءالله با روی کارآمدن دولت تراز انقلابی و مومن و مخلص هرچه سریع تر شاهد ریشه کن شدن فقر باشیم.

۱۴ خرداد سالگشت ارتحال عالم ربانی و فقیه مجاهد و فیلسوف جامعه ساز، مهندسِ معمارِ انقلاب و رهبر بی نظیر، حضرت امام روح الله را به همه شما عزیزان تسلیت عرض می کنم. ۳۲ سال از درگذشت شخصیت کم نظیری که خدای تعالی بر ما منت گذاشت و دوران او را درک کردیم و بهره بردیم می گذرد. پرداختن به حرکت و شرح مکتب او و تحولی که در نظام اداره جامعه با الگوئی که داد و بعد از آن دشمنی ها و مشکلاتی که مستکبرین فراهم کردند تا انقلاب زمین بخورد فرصت زیادی می برد.

امام روح الله رضوان الله علیه با دم مسیحائی خود چون موسوی بود (نام خانوادگی او موسوی بود) کار موسی کرد و فرعون و فرعونیان را منکوب کرد و اسلام ناب محمدی را زنده کرد. لازم است به خصوص جوانان بزرگوار که تاریخ انقلاب را همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند مطالعه کنند. و بر همه ما لازم است که مکتب این مرد الهی را از تحریف و انحراف حفظ کرده نشر دهیم و همه را با سیره و ممشای او آشنا کنیم.

اگر بخواهم مکتب امام را در یک کلمه بیان کنم می شود توحید و اینکه همه امور و بخش های جامعه اعم از اقتصاد و سیاست و فرهنگ در ذیل مفهوم بلند توحید قرار دارند. توحید فردی که مربوط به خودسازی و دل کندن از دنیا و امثال اینهاست و توحید جمعی هم به معنای رحماء بینهم در جامعه و دشمنی با قدرت های استکباری است. در تفکر امام بین تهذیب نفس که امری فردی است با ساختن جامعه رابطه ای مستقیم وجود دارد. امام تفکر دینی و وحیانی را با سیاست و اقتصاد و فرهنگ عجین کرد و الگوی جدیدی از اداره اجتماع به دنیا عرضه کرد.

دولتمردان ما برای اداره جامعه همیشه این کلام امام را توجه داشته باشند که فرمود: نکند اصول انقلاب را به خاطر ارتباط با غرب فراموش کنید هرگز نمیتوانید با الگوهای غربی ایران را اداره کنید. البته مردم فراموش نکرده و نمی کنند و از امامشان یاد گرفته اند که هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا بکشند.

امام درعمل، عدم جدائی دین از سیاست و اینکه سیاست، بخشی از دین است را اثبات کرد. چون جهات شخصیتی و تفکری امام متعدد است در این نوبت فقط به یک بخش خیلی مختصر اشاره می کنم. البته مطلبی را در ذهن داشتم که بیان کنم و تنظیم هم کرده بودم که قسمت اعظم آن هم همانی است که تنظیم کردم اما چون دیدم که حضرت آقا تقریبا مباحثی را که من در ذهنم بود مطرح کردند چون تکرار میشد من آن مطالب را جور دیگر بیان میکنم اما همان شاکله را دارد. فرصت اینکه بخواهم خطبه را تغییر بدهم نداشتم.

به این بعد از شخصیت امام که باید به آن توجه کنیم میپردازیم که از مهمترین شاخص ها و ریشه های تفکر حضرت امام باور و اعتماد به مردم در عرصه های مختلف اجتماعی است. مکرر به مسئولین تذکر دادند که از نقش مردم در ماندگاری نظام غافل نباشند. باور امام نسبت به مردم در تثبیت حکومت یک باور حقیقى و اصولى بود و هرگز از روى مصلحت اندیشی و ظاهرسازی نبود و مردم هم متقابلاً همین احساس را با محبت و از روی عقلانیت نسبت به ایشان داشتند و این رابطه تا آخرین لحظه زندگى ایشان ادامه داشت و تشییع کم نظیر این مرد الهی گواه مطلب است.

تکرار کلمه مردم را در بیانات ایشان ببینید. صحیفه نور امام را نگاه کنید. امام هم حدوث انقلاب و هم بقای انقلاب را متکی به دو عنصر اسلام و مردم می دانستند و بزرگترین هنر ایشان هم ایجاد رابطه عمیق بین مردم و رهبری بود که نماد جمهوریت و اسلامیت نظام هستند. می فرمود: صاحبان اصلی این مملکت مردم هستند و روح و حیات نظام اسلامى با حضور مردم در همه صحنه‏ها رقم خورده است.

و دشمن هم تلاش کرد و می کند که مردم را از بدنه حکمرانی جدا کند. تمام تلاش دشمن را ببینید در این سالهای اخیر بخصوص طرح ها و نقشه ها و جنگ روایتها و جنگهای ترکیبی و هیبریدی و شناختی همه اینها برای این است که مردم را از بدنه حاکتی جدا کنند.

به فضل خدای متعال تا امروز مردم با تمام مشکلاتی که داشته اند و سختی هائی که کشیده اند از انقلابشان و نظامشان که برای برقراری آن قریب به ۳۰۰ هزار شهید داده اند ایستاده اند و به کوری چشم معاندان تا ظهور دولت مهدوی خواهند ایستاد.

نکته دیگر از نگاه جدی امام به مردم این است که هرگز برای پیشبرد اهداف انقلاب از گروه‏ها و جناح هاى سیاسى کمک نخواست بلکه راه نجات آنان را هم پیوستن به مردم و خدمت واقعی و دائمی به مردم می دانست. تاکید می کنم باور امام به مردم شعاری و ظاهری نبود، حقیقی بود. در بیانی دارند: ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتى که بحمدالله مهیا براى کمک و فداکارى بوده و هستند. با فداکارى ملت بحمدالله مراحلى را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.

در جای دیگر فرمودند: اگر مردم پشتیبان یک حکومتى باشند، این حکومت سقوط ندارد. کارى نکنید که مردم از شما بترسند، کارى بکنید که مردم با شما صحبت کنند. این مطالب را عمداً عرض می کنم که انشاءالله دولت مردان آینده اینگونه فکر کنند و عمل کنند و نقش مردم را در پیشرفت کشور جدی ببینند، خود را خدمتگذار و نوکر مردم بدانند. تفکری که انقلاب را سفره ای می بیند که باید از آن بهره ببرد، ضد تفکر امام است ولو کرسی و مسندی در اختیار او باشد.

مطلب دیگر اینکه توصیه دائمی امام به مسئولین این بود که از اختلاف بپرهیزید و با مردم باشید. می فرمود: آن‏چیزى که براى همه ما لازم است، این است که مردم را در صحنه نگاه داریم. این کلام خیلی حرف دارد و نکته مهم و دقیقی است. یعنی در همه عرصه های اداره اجتماع اگر مردم را در کنار خود نداشته باشید ولو بهترین کارها را هم بکنید فائده ای ندارد. ای مسئول! مردم باید در کنار تو باشند.

رهبر معظم انقلاب در باب این باور امام نسبت به مردم این عبارت را دارند: کمتر کسى را دیده‏ام که به قدر امام نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.

مطلب دیگر اینکه در مکتب امام مردم‏دارى و توجه به حال مردم براى کسانى‏که عهده‏دار مسئولیتی در اداره جامعه می شوند بخصوص افراد درجه یک نظام یک اصل است. خودش اینگونه بود و شنیده اید که زیاد می فرمود: به من خدمتگزار بگویید نه رهبر. واقعا هم اینگونه رفتار میکرد. چقدر فاصله افتاده بین این تفکر و عمل عده ای از مسئولین که به کارمندان خودشان هم اجازه ملاقات نمی دهند چه برسد به مردم.

در این سال های اخیر این مکتب امام را حاج قاسم عزیز زنده نگه داشت و عمل کرد و برای همه ما حجت درست کرد که می شود این مکتب را زنده نگه داشت. امید داریم دولت آینده احیا کننده همین تفکر و مکتب باشد.

امام از هر فرصتی استفاده می کردند و راجع به مردم تذکر می دادند. در دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت وقت فرمودند: باید افراد متوجه این معنا باشند، کسانى‏که واقعا دلشان براى اسلام مى‏تپد و براى کشورشان، متوجه این باشند که پست میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست جمهورى، این میزان نیست… این‏ها چیزى نیستند. این مقامات تمام مى‏شود، آنى که هست، خدمت است.

معیار ارزشی مسئول در نظام اسلامی خدمت به مردم است. هرکس خدمت بیشتری کرد خالصانه تر بود و عطوف و مهربان بود عیار او بالاست در همه عرصه ها. باید مردم وقتی میخواهند مسئول انتخاب کنند باید این معیار را در نظر بگیرند. ان شاءالله دولت جدید بیانات امام راجع به مردم را در نظر داشته باشند که احساس رضایت مندى مردم از حکومت را از عوامل ماندگارى آن مى‏دانستند و بعد همین رضایت خداوند را هم به دنبال دارد. می فرمود: کارى بکنید که دل مردم را به‏دست بیاورید. پایگاه را پیدا کنید در بین مردم. وقتى پایگاه پیدا کردید، خدا از شما خیلى راضى است. یعنی خدمت به مردم رضایت الهی را دربردارد.

من این را مکرر دیدم کسانی که از نظر عبادت و بندگی عبادت خاصی ندارند و فقط واجباتشان را انجام میدهند اما در مقام خدمت به مردم خدمتگزار صدیقی هستند آثار و برکات معنوی آنها از آن کسانی که به خصوصه اهل معنویت هستند بیشتر است. خدمت به مردم آثار فراوانی دارد.

امام روی حضور همه جانبه، مشارکت حداکثری، رضایت عامه، وحدت و انسجام اجتماعی، دفاع همه جانبه و امثال اینها اصرار داشتند و این موارد را مولفه های امنیت پایدار می دانستند. البته این باور امام به اسلام و مردم، جهانی بود و مرز نداشت، ملی و منطقه ای به موضوع نگاه نمی کرد. فرمود: اکنون ملت‏هاى‏ جهان بیدار شده‏اند و طولى نخواهد کشید که این بیدارى‏ها به قیام و نهضت و انقلاب انجامیده و خود را از تحت سلطه ستمگران مستکبر نجات خواهند داد. خب قسمت زیادی از این بیداری محقق شده و ادامه دارد.

آنچه اینجا لازم است عرض کنم در انتخابات پیش رو باید فردی انتخاب شود که خط امامی باشد یعنی مردم را ولی نعمت خود بداند و کار کردن برای مردم را افتخار خودش بداند. دولت انقلابى، باید حافظ ارزش های اسلامی و مدافع استقلال کشور، هماهنگ با مطالبات رهبری، ضد اشرافی‏گرى و تجمل‏گرایى، چشم امیدش به ظرفیت‏ها و سرمایه‏هاى داخلى‏، داراى روحیه مدیریت جهادى، اهل خدمت‏رسانى به مردم به‏ویژه محرومین، اهل بصیرت، دشمن‏شناس و استکبارستیز،  به دنبال تقویت اقتدار و عزت ملی باشد.

عزیزان چیزی که سرنوشت انسان را می سازد انتخاب اوست پس باید درست انتخاب کرد. توصیه بنده به نامزدهای انتخابات این است که اولاً پاسخ سئوالات را خوب و درست بدهند و طفره نروند و توجه داشته باشند که مردم خوب می فهمند. ثانیاً جداً از تخریب و بی اخلاقی نسبت به هم پرهیز کنند و به جای آن برنامه های خود را متقن بیان کنند.

خدا کمک کند که در خط امام و روش امام و خلف او رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم، انقلاب و آرمان هایش و خون های ریخته شده در این مسیر را حفظ کنیم. خدای تعالی بر رفعت مقام امام رضوان الله علیه افزوده بگرداند. نثار روح امام و شهدای انقلاب اسلامی و شهدایی که تاکنون برای اقتدار کلمه الله به مقام رفیع شهادت رسیدند صلواتی ختم کنید.

۱۵ خرداد سالگشت قیام مردم علیه استبداد پهلوی را گرامی می داریم، خدای تعالی بر رفعت مقام ۱۵ هزار شهید این حرکت عظیم و الهی که مقدمه پیروزی های بعد بود بیفزاید. فرصت پرداختن به این جریان را ندارم.

۲۰ خرداد هم روز صنایع دستی مطالبی راجع به رفع موانع تولید داشتم و اینکه صنایع دستی چه نقشی میتواند داشته باشد که انشاالله در نوبت بعد عرض خواهم کرد.

نکته استانی: راجع به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها توجه دارید که بنده و امثال بنده فقط بیان شاخص می کنیم و از کسی اسم نمی بریم یعنی نباید ببریم. لذا اینکه گاهی جاهائی به اسم ما گفته می شود بدون هماهنگی با ماست. خودشان از ظن و گمان خودشان اسم میبرند و الا هماهنگی نشده.

اما در مورد شوراها که مربوط به استان و شهر کرج هست تاکید می کنم که به کلمات بنده دقت کنید. بعضی ها این کلمات را میگیرند و استفاده نادرستی میکنند. کلمه حق یُراد بِه الباطلش میکنند. دقت در بیان داشته باشید.

افرادی که مدت ها عملکرد آنها را دیده اید و امتحان کرده اید و می دانید خدمتی به شهر و منطقه نکرده اند و فقط به فکر خود و اطرافیانشان بوده اند و قسمتی از مشکلات موجود مربوط به سیاست عملکردی و تفکر آنان است رای ندهید. در طول این سال ها درباره مسائل کلان شهری، فکرهای اساسی و طرح های جامعی که لااقل تا صدسال پنجاه سال آینده با توجه به رشد جمعیت را پوشش دهد باید در نظر می گرفتند. طرح هایی داده اند که تا ۵ سال بعد هم جواب نمیدهد.  بعضاً طرح هائی ریخته شده که اگر خدای نکرده حادثه ای پیش بیاید خسارات فراوانی زده می شود.

شما اهل تحقیق هستید ببینید بعض این افراد تعداد فراوانی از بستگان و خویشان خودشان که هیچ تخصص و توانی نداشته را سرکار آورده اند (بعضی ها که تخصص دارند آن بحث دیگری است) و بعض از این افراد در یک زمان دو جا حقوق می گرفتند البته تا حدودی جلوگیری شد.

ما گذشته از مسائل فرهنگی باید به زیرساخت ها توجه جدی داشته باشیم که قسمتی از آنها به خاطر کم توجهی حالا بگویم نه چیز دیگری در حال تخریب هستند. شهر کرج که دوران دفاع مقدس این همه خدمت به جنگ و جهاد کرد اما شما هیچ نشانی که یادآور این واقعه مهم باشد و سرداران شهیدش غیر از میدان شهدا که آنهم مدتی در اسارت بنرهای دوروبرش بود ندارید با اینکه می شد کارهای ماندگار و زیبائی انجام داد.

و متاسفانه در این مدتی که بنده اینجا بودم اینها را تذکر دادم دوستان را میخواهیم و طرح و نمونه کار عرضه میکنیم ولی کو گوش شنوا، به فکر مسائل دیگری بودند که تکدرخاطر شما را فراهم نمی کنم غرض اینکه مواظب باشید پدرخوانده هائی که دستشان قطع شده دوباره نفوذ نکنند. ممکن است به اسم خیرخواهی و تجمیع آراء و کلمات قشنگ وارد صحنه شوند، بصیر باشد. دقت کنید.

گفتند و شنیدم که احدی از مسئولین که در تائید صلاحیت نهائی افراد شورا نقش دارد دعوتش کردند کرج در یکی از مناطق استان در منزل آقائی به همراه تعدادی از رد صلاحیت شده ها چند وقت قبل شام مهمان بوده، تذکر لازم را به گوشش رساندیم و منتظرم ببینم در عمل چه خواهد کرد.

مسئولین از الان رصد کنید بعض مناطق که تخلفاتی مثل خرید و فروش رای و امثال این کارها را دارند از همین الان مقدمات جلوگیری آن را فراهم کنید. بعضی مناطق در این قصه مشهورند. در دوره قبل در منطقه ای هنوز مردم رای نداده بودند تعرفه ها تمام شده بود. باید از همین الان جلوی آن گرفته شود.

 به هر تقدیر کاندیداها می توانند بگویند برنامه ای که راجع به  وضعیت سالم سازی محیط زیست حفظ اصالت اسلامی در ساخت و سازها، اولویت دادن به مناطق محروم، هدر ندادن بیت المال، تسهیل امور مردم و امثال اینها دارند چیست. کسانی هم که قبلا مسئول بودند بیایند بگویند در دوره خودشان درباره این مسائل چه کردند.

هنوز تاکید و اصرار من این است که نکند خدای نکرده قومیتی رای بدهید، رفاقتی رای بدهید، ملاک و معیاری برای رای دادن نداشته باشید. یکی گفت بالاخره به ما یک شامی داده ما نمک گیر شدیم یک رای برای آن شام بدهیم. گفتم نه پول آن شام هم از بیت المال بوده و دزدی بوده شما وابستگی به آن شام هم ندارید رای ندهید. شرعا مسئول نیستی به خاطر شامی که خوردی رای بدهی. مواظب باشید که یک رای میدهید ولی در تمام تخلفات او شریک هستید. از اهل خبره و دوستانی که اعتماد دارید بپرسید و رای بدهید انشاء الله خدا کمکتان کند.

نکته دیگر تذکر جدی من این نوبت به اصناف است یعنی خان مدیر مجموعه که دقت خودشان را بالا ببرند فعلا سر بسته می گویم که مصوبات شورای فرهنگ عمومی را جدی بگیرید. اگر نمی خواهید اجرا کنید در بحث عفاف و حجاب و مظاهر بدی که در سطح جامعه توسط اصناف به وجود می آید که خلاف قانون هم هست و باید جلویش گرفته شود اگر نمیتوانید جلوگیری کنید اعلام کنید تا خودم با روش خودم اقدام کنم و جلوگیری کنم.

نمی شود شهر یله و رها باشد و هر کس هرکاری دلش خواست بکند. مسائل مربوط و به عفاف و حجاب و پوششهایی که مربوط و به فرقه ها و نحله های خاص هست وقتی در سطح جامعه پخش و مطرح است مسئولیت اصلی آن متوجه اصناف و سازمان صمت است. اینها باید کارشان را درست انجام بدهند.

چرا کاری را که می شود با تذکر انجام داد انتظامی اش میکنید؟ چرا پلیس و دستگاه قضایی را میکشید وسط؟ اینها برای آخر کار است. در اول کار دستگاهها باید کارشان را درست انجام دهند. به پلیس مربوط نمی شود که بخواهد وارد قصه شود. اگر صمت اولا و مسئولین اصناف کارشان را طبق قانون درست انجام بدهند ما متوجه این مسائل نمی شویم.

بعضی نکات را هم ما نادیده میگیریم و نشنیده میگیریم و تجاهل میکنیم اما بعضی ها را دیگر نمی شود چون قرق شکنی است. نمی شود بعد از ۴۰ سال بگوییم متوجه نبودم. اینها بعضا عمدی است و باید جلویش  با دقت گرفته شود. مسئولیت در مرحله اول متوجه اصناف و صمت است.

درباره آموزش و پرورش هم در انتخاب مدیران مراکز آموزشی دقت کنید. اخیرا در انتخاب مدیران اشتباهاتی صورت میگیرد که از مدیر کل محترم میخواهیم که دقت داشته باشد. نامه ها و گزارشات زیادی می آید خودم هم که تلفنی تذکر دادم اما باز لازم شد که بعد از دوسه ماه اینجا این مورد را عرض کنم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.