مشروح خطبه‌های نماز جمعه 7 خردادماه 1400 شهر کرج/

باید دولتی در تراز انقلاب تشکیل شود / تأکید امام‌جمعه کرج بر وحدت و اجماع نیروهای ارزشی در انتخابات شورای شهر

کارشناس روابط عمومی ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۳/۰۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

متقین اهل مشورت با اهل خبره در امور مختلف هستند. امام سجاد علیه السلام در رساله به حقوقی که در این باره مطرح است اشاره فرمودند اولاً به حق مستشیر و بعد حق مشیر را بیان فرمودند: «وَ حَقُّ الْمُسْتَشِیرِ إِنْ عَلِمْتَ لَهُ رَأْیاً حَسَناً أَشَرْتَ عَلَیْهِ» حق کسى که با تو مشورت کند این است که اگر نظر خوبى دارى به او بدهى؛ یعنی او را دلگرم کنی و با مهربانی رفتار کنی. «وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ أَرْشَدْتَهُ إِلَى مَنْ یَعْلَمُ» و اگر مطلب مورد مشورت او را ندارى او را به کسى که می داند دلالت کنى.

«وَ حَقُّ الْمُشِیرِ عَلَیْکَ أَنْ لَا تَتَّهِمَهُ فِیمَا لَا یُوَافِقُکَ مِنْ رَأْیِهِ» حق کسى که با او مشورت کنى این است که او را در مورد اختلاف نظر خود متهم ندانى. «وَ إِنْ وَافَقَکَ حَمِدْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ» و اگر راى موافق به تو داد خدا را حمد کنى.

یکی از دستورات قرآن کریم به مسلمین و اهل ایمان مشورت است، مسئله ای که عقل آن را پذیرفته و مورد مدح عقلا بوده و شرع به آن تاکید دارد و در آیات و روایات طرح شده است. در دو سوره به آن پرداخته شده است. در سوره شورا مشورت را در کنار اطاعت امر خدا و اقامه نماز و انفاق و ضد ظلم بودن قرار داده است؛ و دیگری هم در سوره مبارکه آل عمران است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ تکیه گاهى مطمئن تر و موثق تر از مشاوره نیست. قرآن کریم رسول خدا را اسوه معرفی می کند که باید در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی به این الگو تاسی کنیم. یکی از اموری که حضرت اصرار داشتند مشاوره و مشورت در امور بود ولو قرآن کریم به او اجازه داد که طبق نظر خودش و مرضی خدا عمل کند ولی مشاوره را انجام می دادند.

رسول خدا از مشورت دادن تعبیر به صدقه دادن کرده اند فرمودند: با دانشی که برادرتان را راهنمائی می کند و نظری که راه درست را به او نشان می دهد به وی صدقه بدهید. نشان میدهد که صدقه فقط در امور مالی نیست. یکی از موارد مشهور تاریخ که رسول خدا به مشورت عمل کردند، جنگ خندق است و مشورتی که سلمان فارسی داد.

روایات در این باب متعدد است. حسن بن الجهم یکى از روات و از اصحاب امام هشتم علیه السلام است، مى گوید: نزد امام هشتم علیه السلام نشسته بودیم و یادى از پدر بزرگوار ایشان، موسى بن جعفر علیه السلام شد. حضرت فرمودند: عقل پدر من با هیچ عقلى قابل مقایسه نبود. در عین حال چه بسا با غلامان سیاه خود هم مشورت مى کردند. بعضى به حضرت عرض کردند: آیا با فردى مثل او مشورت مى نمایید؟ حضرت فرمودند: اگر خدا بخواهد چه بسا راه را با زبان او مى گشاید. بعد حضرت فرمودند که همین غلام ها و خادم ها در مورد باغ و مزارعى که حضرت داشتند، به او مشاوره مى دادند و موسى بن جعفر علیه السلام مطابق نظر آنها عمل مى کردند.

برای مشورت آثار فراوانی مطرح است، کمترین اثر و فائده مشورت این است که انسان از اندیشه و فکر دیگران استفاده می کند و با تضارب آراء به راه حل هایی می رسد که انسان را به مطلوب می رساند. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر کسى با دیگران مشورت کند، در عقل و اندیشه آنها شریک شده است؛ و در عین حال به عیوب خودش هم واقف می شود. حضرت فرمودند: اگر کسى از آرا و نظرات دیگران استقبال کند، مى تواند محل خطا و اشتباه را کاملا بشناسد؛ و این خودش توفیقی است که خداوند نصیب انسان می کند؛ و فرمودند: آراى مختلف را کنار هم قرار دهید تا از مجموعه آنها، اندیشه صواب و صحیح را به دست آورید.

خدا رحمت کند مرحوم شهید بهشتی را معمولا وقتی جلسه داشتند دو سه نفر مخالف خود را هم به جلسه دعوت میکرد. میگفتند موافقان که هر چه میگوییم میگویند چشم، خوب است مخالفان هم باشند تا از زاویه دیگری مطلب را برای ما روشن کنند.

اثر دیگر این است که انسان را از حالت تحیر، تردید و سردرگمی خارج می کند و راه صلاح و درست را به انسان نشان می دهد. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر کسى با انسان هاى خردمند مشورت کند، راه را پیدا مى کند.

در دستورات دینی داریم که حتی با دشمنانتان هم مشورت کنید اما ترتیب اثر ندهید. در بیانی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: با دشمنانت مشورت کن، زیرا مى توانى از نظرشان میزان دشمنى آنها را بسنجى و بر مقاصد، اندیشه ها و افکارى که آنها علیه تو دارند آگاهى پیدا کنى.

و در بیان دیگری فرمودند: قبل از تصمیم، مشورت کن و قبل از عمل، فکر و اندیشه؛ یعنی در حقیقت کسی که مشورت می کند، قبل از عمل راجع به کاری که می خواهد بکند فکر کرده است. آثار فردی و اجتماعی مشورت فراوان است که فرصت طرح همه نیست، همین مقدار برای این نوبت بس باشد.

اما یک روایت راجع به مرزهای مشورت بخوانم از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مشورت جز با مرزهای چهارگانه آن صحیح نیست. نخستین مرز آن این است که کسی که با او مشورت می کنی خردمند (عاقل) باشد. دوم این است که آزاده و متدین باشد (اسیر مسایل نفسانی نباشد). سوم این است که دوست و برادروار باشد (مصلحت اندیشی برای خودش نکند) و چهارم این است که راز خود را به او بگویی و او به اندازه خودت از آن راز آگاه باشد، اما آن را بپوشاند و به کسی نگوید. (رازدار باشد).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. یکی از پندهای ارزشمند مولانا امیرالمومنین در حکمت ۱۴۲ از حکم نهج البلاغه هست که اهل تقوا از آن بیشتر بهره مند هستند و در نوبت های قبل بخش هائی از آن را خواندم.

به کسی که موعظه خواسته بود، فرمودند: «لَا تَکُنْ مِمَّنْ …: یُنَافِسُ فِیمَا یَفْنَى وَ یُسَامِحُ فِیمَا یَبْقَى» در باره آنچه فنا مى‏شود کوشاست امّا در آنچه باقى است، سهل انگار است، «یَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً» به عقیده او غنیمت، غرامت است و غرامت، غنیمت، «یَخْشَى الْمَوْتَ وَ لَا یُبَادِرُ الْفَوْتَ» از مرگ بیمناک است ولى تا فرصت باقى است اقدام به کارى نمى‏کند.

«یَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِیَهِ غَیْرِهِ مَا یَسْتَقِلُّ أَکْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ» معصیت دیگران را بزرگ مى‏شمارد، امّا بیشتر از آن را براى خود ناچیز مى‏داند، «وَ یَسْتَکْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا یَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَهِ غَیْرِهِ» اطاعت و بندگى خود را بزرگ مى‏شمارد، اما عبادت دیگران را کوچک به حساب مى‏آورد. خداوند تقوای ما را زیاد بگرداند.

امروز به مناسبت افتتاح اولین دوره مجلس روز مجلس و قانون نام‌گذاری شده است. هر دو عنوان مجلس و قانون مطالب فراوانی برای گفتن دارد که الحمدالله سخنان مهم و کارگشا را از حکیم انقلاب دیروز همه شنیدیم. تعاریف و تائید رهبر معظم انقلاب از یک سال عملکرد مجلس قابل‌توجه است. برای مجلسیان فرصت مغتنمی است که به مواد تأکید شده توسط ایشان اهتمام بیشتری داشته باشند و محکم‌تر از قبل راه را ادامه دهند و از آسیب‌هایی که هشدار دادند جداً فاصله بگیرند تا خدمتشان مایه سعادتشان باشد.

مسئله دخالت در امور اجرایی یکی از موارد مهم بیانات ایشان بود که واقعاً اگر توجه نشود فساد درست می‌شود و فساد درست می‌کند و همه شاهد مفاسد آن بودیم که نماینده مجلسی وارد می‌شود در امور اجرایی و می‌خواهد فرماندار نصب کند، استاندار نصب کند، مدیرکل نصب کند. ما خودمان شاهد بودیم. مضرات و مفاسد آن را از نزدیک دیدیم. این مفاسد گاهی چنان ریشه‌دار می‌شود که بعد از اتمام دوره نمایندگی هم باز ادامه دارد. باز بعضی از افراد ادامه می‌دهند در سطح کشور که گزارش‌هایش هست.

مسئله دیگری که فرمودند این بود که نمایندگان به فکر منصب نباشند که اگر چنین باشد نشان‌دهنده عدم اخلاص است. معلوم می‌شود که به دنبال پله‌ای می‌گشته است برای پریدن و پرواز کردن. کارش برای رضایت خدا و مردم نبوده. شخص ریاست‌طلبی است که به مجلس رفته است و حالا دارد رایزنی می‌کند برای اینکه وزیر شود یا استاندار شود یا کار این‌گونه کند. معلوم می‌شود که اخلاص لازم را ندارد.

من یادم هست خدا رحمت کند مرحوم دکتر باهنر نماینده مجلس بود. بعد رئیس‌جمهور ایشان را برای وزارت آموزش‌وپرورش دعوت کرد. شهید رجایی ایشان را دعوت کرد. یادم هست که ایشان آمد در تلویزیون و در منبر عمومی به مردم عرض کرد که شما به من رأی دادید. من نماینده شما هستم اما الآن می‌خواهند مسئولیت بالاتری به من بدهند که کار سخت‌تری است. اگر شما اجازه می‌دهید من از نمایندگی دست بکشم و برای وزارت بروم.

حالا ببینید بعضی‌ها دست‌وپا می‌زنند که نماینده شوند و بعدش وزیر شوند. یک عده دست‌وپا می‌زنند برای اینکه این منصب‌ها را بگیرند. به‌هرتقدیر مجلس انقلابی ان‌شاءالله با این تأییدیه به فعالیت‌های انقلابی خودش در وضع قوانین و نظارت بر قوانین پرتوان‌تر از گذشته در خدمت اسلام و انقلاب باشد ان‌شاءالله.

مطلب بعدی راجع به انتخابات است که به‌نوبه خودم نکاتی را در این نوبت عرض می‌کنم. البته امکان دارد اگر توفیق بود و زنده بودیم در نوبت بعدی هم باز به آن بپردازم. کشور در آستانه مهم انتخابات ۲۸ خرداد برای انتخاب عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور قرار دارد. وظیفه همه در هر جایگاهی که هستند خطیر است. نقش تک‌تک افراد، بنده و شما و هرکسی که در هر جایگاهی قرار دارد مهم است و باید تلاش کنیم تا دولت تراز نظام اسلامی شکل بگیرد که لازمه آن این است که دولت مؤمن حزب‌اللهی که از شاخصه‌های انقلابی هم برخوردار است تشکیل شود.

رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل در جمع کارگزاران نظام ضمن تشریح فرایند ۵ مرحله‌ای انقلاب اسلامی فرمودند: ما تاکنون یک نظام اسلامی را مهندسی کرده و طراحی و پایه‌ریزی نموده‌ایم. مطالبی را فرمودند و بعد در ادامه فرمودند: ولی هنوز دولت اسلامی نداریم و یا ویژگی‌های یک دولت اسلامی را هنوز در صاحب‌منصبان و مجریان به‌طور کامل نمی‌توان یافت.

این نکته مهمی است که ۲۱ سال قبل گفتند. از آن روز تا به امروز هنوز این مسئله تحقق پیدا نکرده است. تا امروز به معنای واقعی کلمه دولت اسلامی نداشته‌ایم. خوب است در این فرصت بسیار مبارک انتخابات همه‌کسانی که به گفتمان انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستند به تبیین و استحکام و کارآمدی تفکر انقلابی بپردازند و مسائل اصلی کشور و راه‌حل‌های مبتنی بر آرمان‌های انقلاب را تشریح و نسبت به گرایشات خودباختگی و محافظه‌کاری و دلدادگی به غرب و امثال این‌ها که به جامعه تحمیل و عزم مردم را هم دچار تردید کرده اقدام داشته باشند.

افرادی که می‌توانند باید وارد عرصه شوند. باید دنبال کسی بود که بتواند با مدیریت توانا پرکار و با برنامه و انقلابی اقدام لازم را برای به‌کارگیری همه قابلیت‌های داشته باشد. شاخص‌های دولت تراز دهه پنجم انقلاب را باید تبیین کرد و بر اساس آن باید انتخاب کرد.

انتخابات برای مردم فرصتی است برای گزینش بهترین‌ها. چون فقط رئیس‌جمهور را که انتخاب نمی‌کنیم. وقتی رأی دادیم و رئیس‌جمهور انتخاب کردیم به‌تبع او وزرای او را هم انتخاب می‌کنیم. استانداران را هم انتخاب می‌کنیم. فرمانداران را هم انتخاب می‌کنیم. همین‌طور تا بدنه دستگاه اجرایی کشور همه این‌ها انتخاب می‌شوند. مردم هرچه در انتخاب خودشان دقیق‌تر باشند دولت برآمده از رأی آن‌ها در پاسخگویی به نیازهای انقلاب و نظام توانمندتر و متعهدتر خواهد بود. لذا شاخص‌هایی که گفته می‌شود فقط مربوط به رئیس‌جمهور نیست. مربوط به همه ارکان دولت است. البته اصلش مربوط به اوست.

قبل از این‌که بیان شاخصه‌ها را بکنم تقریباً ۳۰ شاخص را یادداشت کردم ولی ۹ مورد آن را امروز عرض می‌کنم. البته قبل از اینکه آن‌ها را بیان کنم این جمله را از حضرت امام راجع به انتخابات برای شما بخوانم. فرمودند: ازجمله اموری که اجانب به آن دامن می‌زنند همین مسئله انتخابات است. هر انتخاباتی که در ایران می‌شود این‌ها می‌گویند مردم این دفعه نمی‌آیند. مردم سست و خسته شده‌اند. (این را ایشان آن موقع گفته ببینید که از آن موقع تا الآن هر انتخاباتی که بوده همین اوضاع بوده). در یک بیان دیگری دارند: الآن هم عده‌ای در خارج نشسته‌اند و تبلیغ می‌کنند که این دفعه دیگر مردم خسته شده‌اند و شور سابق را ندارند و از این قبیل حرف‌ها. مواردی که ایشان این‌طور گفتند که با امروز تطبیق دارد زیاد است.

اما شاخص‌هایی را که خیلی سریع عرض می‌کنم این است:

۱. به اصول و مبانی و آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی معتقد و وفادار باشد. (کسی را که می‌خواهیم انتخاب کنیم که این دولت را تشکیل بدهد باید این ویژگی‌ها را داشته باشد).

۲. اعتقاد راسخ به‌نظام ولایی داشته باشد و پرتوان در پیشبرد اهداف انقلاب و ولایت حرکت کند. (دولت را می‌گویم یعنی هم رئیس‌جمهورش باید این‌گونه باشد، هم ارکانش باید این‌گونه باشد؛ وزرایش، فرمانداران و استاندارهایش).

۳. به پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های ایران و توانایی‌های داخلی اعتقاد داشته و خود نیز از توان علمی و تجربه و تخصص بالا برای پیشبرد اهداف انقلاب در دهه پنجم انقلاب برخوردار باشد.

۴. استکبارستیز بوده و مرعوب غرب نباشد و درک عمیق و درستی از موقعیت نظام اسلامی و اوضاع داخلی و خارجی و تهدیدات و نقشه‌های دشمنان داشته باشد.

۵. خود را خدمتگزار مردم دانسته و تمام توان خود را برای رفع مشکلات مردم به کار ببندد و در همه حال با مردم صادق باشد.

۶. شرح صدر در برخورد با مسائل را داشته باشد و روحیه عافیت‌طلبی و دنیاگرایی وزندگی اشرافی نداشته باشد و بیت‌المال را امانت بداند و حفظ کند. (هرکدام از این‌ها به نکته‌ای اشاره می‌کند که توجه دارید).

۷. استقلال کشور را در همه شئون، اصل دانسته در مقابله با دشمنان و ضدانقلاب و معاندان مرزبندی روشن داشته باشد.

۸. از مدیریت جهادی و اندیشه و تفکر بسیجی برخوردار بوده روحیه و عمل انقلابی داشته باشد و با همه نوع فساد اقتصادی، اخلاقی، رانت‌خواری، ویژه خواری و امثال این‌ها مقابله کند.

۹. از مکتب امام و خط امام دفاع کرده جلوی تحریف را گرفته و در همه موضوعات بیان رهبری را فصل الخطاب بداند.

بالاخره این مهم است. شما می‌بینید که سیاست‌های کلی نظام برای جمعیت، سیاست‌های کلی نظام برای محیط‌زیست، سیاست‌های کلی نظام برای اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی نظام برای انتخابات، ۴۰ مورد تقریباً از این سیاست‌ها داریم. همه این‌ها هست اما دنبال چیز دیگری می‌گردند. روی این سیاست‌ها کار کارشناسی شده است اما دنبال نمی‌کنند. به‌هرتقدیر ان‌شاءالله این مراحل را شما در انتخاب آن فردی که موردنظر هست در نظر بگیرید و با داشتن شاخصه‌ها رأی بدهید.

مطلب دیگر راجع به شورای نگهبان و حملاتی است که به این رکن قویم نظام اسلامی می‌شود. تهمت‌هایی زده می‌شود و بعضی خواسته یا ناخواسته خود را در مقابل نظام قرار می‌دهند. دفاع بر همه لازم است. از این جایگاه همه باید دفاع کنند. لازم است تا می‌شود مبانی تصمیمات شورای نگهبان را برای عموم مردم و همچنین جایگاه شورا را تبیین و تقویت کنیم. اگر انتقاد عالمانه و محققانه‌ای هم بود باید شنید و رفع اتهام کرد. هم تذکر داد و هم تصحیح کرد و هم اگر اتهامی هست رفع اتهام کرد. اما هرگز نباید این جایگاه رفیع را تضعیف کرد.

از روز اول دشمنان نظام نقش اساسی شورا را شناختند و به آن در مقاطع مختلف تاختند تا او را مثل زمان مشروطه از کار بیندازند و در داخل هم بعضی‌ها ناآگاهانه و طوطی‌وار همان حرف‌های دشمنان را تکرار کردند. می‌گویند تائید صلاحیت‌ها را جوری انجام می‌دهد که به خواسته خودش برسد؛ این تهمت است. برای حفظ حکومت حقوق مردم را محدود می‌کند؛ این تهمت است.

شورای نگهبان از قانون اساسی صیانت می‌کند. به‌علاوه شما یادتان هست حضرت امام مکرر این را می‌فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است. کسانی که داعیه خط امامی و انقلابی گری هم بعضی‌هایشان دارند چرا بعضی از حرف‌ها را می‌زنند؟ در بیان مطلب برای مردم با شیطنت مباحث را خلط می‌کنند. وظایف دستگاه‌های دیگر را به گردن شورا می‌اندازند تا تضعیف کنند.

وظیفه شورای نگهبان در محدوده صلاحیت‌هاست و وظیفه پرشور کردن انتخابات را ندارد. پرشور کردن انتخابات کار دستگاه‌های دیگر است. کار خود مردم است؛ و یا مصلحت‌اندیشی کردن. مصلحت‌اندیشی کردن که کار شورای نگهبان نیست که بعضی ادعا دارند. اگر بحث مصلحت‌اندیشی در شورای نگهبان بیاید به آن معنا که در ذهن بعضی هست دیگر هیچ معیار و ملاکی را نمی‌توانیم در نظر بگیریم. قانون ملاک است. طبق قانون هرچه که هست انجام می‌دهند. نتیجه و اثرش هم مشخص می‌شود. وظیفه شورای نگهبان این است. نه اینکه بگوییم برای پرشور شدن که این هم محل بحث است بیاییم فلان شخص را هم تائید کنیم برخلاف موازین. بعد این دوره این‌طور شود، دوره‌های بعد باید چگونه عمل کرد؟

او باید به مر قانون عمل کند؛ و جالب است جایی که وظیفه قانونی دارد و ورود می‌کند می‌گویند چرا ورود کرد؟ بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند و وقتی درجایی وظیفه‌ای ندارد و ساکت است فریاد می‌زنند که چرا شورای نگهبان ورود نمی‌کند.

در سخنرانی‌ها دیده می‌شود و شنیده می‌شود که بعضی وظائف جدیدی برای شورا تعریف می‌کنند. مثلاً می‌گویند خود این آقایان آیا تا حالا توانسته‌اند برنامه‌ای برای کشور یا استانی بدهند و امثال این‌ها. این ذهن مردم را به تشویش انداختن است. خلط مبحث است. مگر وظیفه شورای نگهبان نوشتن برنامه برای کشور است؟ یا برای استان‌هاست؟!

بعضی طوری دلسوزانه استدلال می‌کنند علیه شورای نگهبان که با استدلال فتنه گران یکی می‌شود. بعضی‌ها انقدر بی‌انصاف‌اند که دلسوزانه علیه شورای نگهبان حرفی می‌زنند که خیلی خطرناک است. مثلاً از مشارکت کم می‌گویند. آیا مشارکت کم واقعاً ریشه‌اش این است که کسی احراز صلاحیت نشده یا احتمالاً علت مشارکت کم، بد عمل کردن مدیران و دولتی‌ها و مسئولین اجرایی و ناکارآمد نشان دادن نظام و این‌طور چیزهاست؟! و البته حضرت آقا هم دیروز این شبهه را یک پاسخی دادند.

قانون اساسی میثاق ملی ماست و کسی که در طول سالیان به این میثاق ملی توهین کرده و تضعیف کرده و قانون را به تمسخر گرفته قطعاً صلاحیت ندارد تا سکان‌داری اجرای همین قانون را به عهده داشته باشد. در هر دوره پرونده افراد مستقلاً برای همان دوره بررسی می‌شود و از اول، شرایط احراز را می‌سنجند. چون ملاک حال فعلی افراد است. اصلاً اصل استصحاب در اینجا ورودی ندارد.

لذا عزیزان توجه دارید هر دستگاهی که اثرگذاری‌اش بیشتر باشد ناراحتی دشمنان خارجی و احمق‌های داخلی بیشتر است. اگر دلسوز مردم هستید در مسیر اقتدار و عزت و عظمت مردم حرکت کنید. امروز برای حل مشکلات کشور که آن‌ها را کسانی درست کرده‌اند که القاء می‌کنند رأی ندهیم، باید بیشتر درصحنه باشیم. مشکلات را خودشان درست کردند و حالا میگویند رأی ندهید. برای اینکه جواب آن‌ها داده شود باید حضور حداکثری داشت. به فضل الهی با مشارکت حداکثری انتخاباتی را رقم خواهیم زد که وحدت‌آفرین باشد و دشمن سوز انشاء الله.

من حیفم می‌آید که اینجا به تعدادی از کلمات امام درباره شورای نگهبان اشاره نکنم. مهم است. ما باید قدردان باشیم و توجه داشته باشیم. خود این نشان می‌دهد که مسیری که دارد طی می‌شود چه مسیری است.

شوراى نگهبان، قانونى است و کسى حق ندارد در مصاحبه‏ها و نطق‌ها و رسانه‏ها به آن توهین و یا آن‌ها تضعیف نماید. (صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۲۰۱) آن‌کسانی که علمایى را که قبلاً کار شوراى نگهبان را انجام مى‏دادند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود که کم‏کم آن‏ها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و به‏تدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدارباشیم. (اشاره به مشروطه است و جریان رضاخان)، (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۴).

تکلیف شرعی است که نگذارید مسائل شوم مشروطیت تکرار شود و عبرت بگیرید ازآنجا. در آن زمان به‌تدریج فقها را که وظیفه نظارت بر اسلامی بودن قوانین را داشتند از مجلس بیرون راندند و بر سر این ملت آوردند آنچه دیدیم. دیکتاتوری همین است که نه به مجلس سر فرود می‌آورند و نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان. اگر خدای‌ناکرده روزی شورای نگهبان تضعیف بشود ـ چه تضعیف حیثیتی و چه تضعیف هویتی و درونی ـ مطمئناً ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به انقلاب خواهد خورد.

هرکس که این موقعیت را برای شورای نگهبان نپسندد و با آن معارضه و مقابله بکند، آگاهانه و یا ناآگاهانه در همان خطی قرارگرفته که یک روز قبل از رضاخان و در زمان رضاخان، درراه حذف آن طراز اول اقداماتی انجام گرفت و نتایجی به بار آورد. (اشاره به همان دوران حذف مجموعه فقهای مجلس شورای زمان رضاخان است) می‌فرماید کسانی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند در همان مسیرند.

رهبر معظم انقلاب هم در بحث شورای نگهبان نکاتی را دارند که مراجعه می‌کنید. وصیت‌نامه امام هم درباره شورای نگهبان نکته لطیفی دارد که ان‌شاءالله مراجعه می‌کنید. حتی دربیانی امام مقابله و زیر بار تصمیم شورای نگهبان نرفتن را مصداق افساد فی‌الارض می‌دانند. اگر کسى بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمى مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی‌الارض قرار بگیرد.(صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۷۰).

این خیلی مهم است. کلمات و بیانات رهبری را هم در تائید و تکریم و قانونی بودن تصمیمات شورا دیده‌اید؛ بنابراین ما شورای نگهبان را حافظ انقلاب از انحراف دانسته قاطعانه از روش و اقدام عزیزان در صیانت و عمل به قانون حمایت می‌کنیم.

توجه دارید که برای رسیدن به استقلال و تشکیل نظام اسلامی شهدای بسیاری جان خود را فدا کرده‌اند، لذا نباید به بهانه‌ی اینکه فلان وزیر و مدیر و فلان کس اشتباه کرد قهر کنیم و مثلاً بگوییم که در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. باید بدانیم حضور درصحنه انتخابات حفاظت از خون شهداست از آن شهید ۱۲، ۱۳ ساله تا شهید سلیمانی. با انتخاب درست کمبودها را جبران کنیم. ان‌شاءالله این خواسته حضرت آقا و دعایی که دارند محقق شود که فرمودند: بنده امیدوارم مردم همت کنند و خدای متعال لطف کند و این انتخابات مایه‌ی سربلندی کشور، مایه‌ی عزت کشور بشود ان‌شاءالله.

نکته استانی: هنوز تأکید من بر وحدت و اجماع نیروهای ارزشی است. دوستان باهم یکدل شوید برای انتخاب افراد یک پارلمان شهری قوی باوجود عناصر کار بلد و مؤمن و جهادی؛ و البته اگر ببینم تعارض منافع آقایان نمی‌گذارد کار درست پیش برود روش دیگری را برای انتخاب به مردم آموزش خواهم داد که مسیر دیگری را بروند.

نکته بعدی این است که الحمدالله بعد از پیگیری‌هایی که انجام گرفت و مساعدت و حکم نهائی دستگاه قضای استان راجع به بیمارستان حضرت امام که عن‌قریب ابلاغ خواهد شد، ان‌شاءالله با برگشتن بیمارستان به جایگاه قبلی و مدیریت جدید که بنیاد شهید و شورای همیاری شهرداری باهم این مسئولیت را به عهده می‌گیرند شاهد مرتفع شدن مشکلات متعدد کادر و پرسنل و مردم باشیم. این بیمارستان، بیمارستان معظمی است انشاء الله به چرخه درمانی استان برگردد و مردم شاهد بهره‌برداری باشند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.