مشروح خطبه های عید سعید فطر 1400

عید فطر،عید وحدت مسلمین/حضور مردم در انتخابات،اعلام انزجار از استکبار است

کارشناس روابط عمومی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز عید فطر ۲۳/۲/۱۴۰۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم. اساس و بنیان سیرت مردم متقی، تقواست. تقوا مایه هدایت است. پس متقین بر پایه هدایت استوار هستند. یعنی «علی هدیً من ربهم» هستند. و کسی که از تقوا بهره ندارد در هدایت کمبود دارد و شاید این کمبود به فرموده خدای تعالی با روزه ماه مبارک رمضان جبران شود.

به عهده قرآن کریم است که با تعلیم و تزکیه انسان بسازد و البته باید زیر ساخت لازم برای این مهم توسط خود خدای تعالی فراهم شود. در آیه ۱۰۹ سوره مبارکه توبه فرمود: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمین» پس تمام اعمال فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظانی و سیاسی بر همین مبنا استوار است. لذا باید سعی کنیم تقوا را در جمیع جهات تقویت کنیم.

مرحوم مجلسی ره در کتاب شریف بحار روایتی را از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند: «التَّقْوَى عَلَى ثَلَاثَهِ أَوْجُهٍ تَقْوَى بِاللَّهِ فِی اللَّهِ وَ هُوَ تَرْکُ الْحَلَالِ فَضْلًا عَنِ الشُّبْهَهِ وَ هُوَ تَقْوَى خَاصِّ الْخَاصِّ» تقوا بر سه قسم است، تقوا بخاطر خدا و در راه خدا و آن ترک حلال است چه رسد به اینکه انسان دست از شبهه بردارد و این را تقواى خاص الخاص می گویند.

«وَ تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ تَرْکُ الشُّبُهَاتِ فَضْلًا عَنْ حَرَامٍ وَ هُوَ تَقْوَى الْخَاصِّ» دوم تقوا از خداوند و آن خوددارى از شبهات مى‏باشد چه رسد به دورى از حرام، این را تقوای خاص می گویند، «وَ تَقْوَى مِنْ خَوْفِ النَّارِ وَ الْعِقَابِ وَ هُوَ تَرْکُ الْحَرَامِ وَ هُوَ تَقْوَى الْعَامِّ» سوم تقوا از ترس دوزخ و عقاب که آن خوددارى از حرام است و آن را تقوای عام و همگانى می گویند.

بعد در ادامه فرمودند: تقوا مانند آبى است که در نهر جارى مى‏شود، و این سه طبقه که در معنى تقوا ذکر شد مانند درختانى هستند که در کنار آن نهر کاشته شده‏اند، آن درختان هر کدام رنگى و جنسى دارند و همه آنها از آن آب استفاده مى‏کنند. آن درختان هر کدام به اندازه جوهر و طعم و لطافت خود از آن بهره‏مند مى‏گردند، و به اندازه جثه و بزرگى و کوچکى خود از آن آب بر مى‏دارند، و بعد مردم به اندازه قدرت و توانائى خود از میوه آن درختان مى‏خورند. خداوند متعال مى‏فرماید: «صِنْوانٌ وَ غَیْرُ صِنْوانٍ یُسْقى‏ بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى‏ بَعْضٍ فِی الْأُکُلِ».

پس تقوا براى طاعات مانند آب براى درختان است، و طبیعت میوه‏هاى درختان در رنگ و طعم آنها مانند اندازه ایمان در مردم مى‏باشد. هر کس ایمانش در بالاترین درجه و مقام باشد و جوهرش صاف و روحش پاک گردد، او اهل تقوا مى‏باشد، و کسى که تقوایش بیشتر باشد عبادتش پاک تر و خالص‏تر خواهد بود، و هر کس چنین باشد او به خداوند نزدیک‏تر است.

هر عبادتى که پایه‏اش بر تقوا نباشد او سست و بى‏اعتبار مى‏باشد، خداوند مى‏فرماید آیا کسى که پایه‏هاى منزل خود را بر اساس تقوا نهاده و از خداوند مى‏ترسد و رضایت او را طالب است، مانند کسى است که پایه‏هاى خانه خود را کنار گودالى قرار داده تا ریزش نماید و در جهنم سقوط کند؟

تفسیر تقوا آن است که گذشت کنى از آنچه براى تو، گرفتن آن مانعى ندارد، براى احتراز از آن چه گرفتن آن اشکال دارد، تقوا در حقیقت اطاعت از خداوند است، و اینکه خدا را به یاد بیاورد و فراموش نکند، و علم داشته باشد و اعمالش مورد قبول قرار گیرد. خدای تعالی به برکت ماه مبارک رمضان و روزه های آن و حرمتی که دارد همه ما را از متقین قرار داده باشد. خدایا بهترین پاداش روز عید ما را برقراری دولت کریمه مهدوی قرار بده.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ* وَالْعَصْرِ* إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و شما مومنین و مومنات را به رعایت تقوا دعوت می کنم. حلول ماه شوال المکرم و روز عید سعید فطر را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم و بویژه کسانی که امسال سال اول روزه گرفتنشان بود. ان شاءالله همه ما از همه لحظات این ماه عظیم، بالاترین بهره ها را برده باشیم و امروز از بهترین جائزه ها بهره مند باشیم. امروز برای کسانی که یک ماه در بندگی خالصانه برای خدای تعالی تلاش کردند و در مسیر جلب رضایت الهی قدم برداشتند عید است و پاداش می گیرند.

علی علیه السلام در ضمن خطبه ای فرمودند: امروز را خداوند متعال براى شما عید قرار داده است و به شما شایستگى آن‏را عنایت فرموده پس شما هم به شکرانه آن خدا را یاد کنید تا شما را یاد کند و او را بخوانید تا شما را اجابت کند. (امروز هم روز دعا و توجه و انابه است) اى مردم! این روزِ شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید مى‏گردند واین شباهتى زیاد به روز قیامت دارد.

ماه مبارک رمضان ماه تحول انسان به سمت کمال است که اهل ایمان با انجام اعمال مقرره در این ماه با بهره مندی از سفره گسترده الهی و با سرنوشت جدید رقم خورده در شب قدر، حیات دوباره ای پیدا می کنند. روز عید فطر نوید دهنده این تحول و روز پاداش یک ماه بندگی خداست که خالصانه و همراه با جهاد نفس انجام گرفته. ان شاءالله روزه داران خود را تربیت الهی کرده باشند.

رسول خدا فرمود: عید فطر هدیه ای است که از طرف خداوند به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ کس نداده است. این روز، روز شکرگزاری است از خدای تعالی که توفیق بندگی یک ماهه را داد.

این عید علاوه بر جنبه های فردی که سعادت بخش است و ثواب فراوان دارد، جنبه های سیاسی اجتماعی قابل توجهی هم دارد. چون این عید را تمام مسلمین جهان گرامی  می دارند و نماز عیدفطر در تمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی که مسلمانان درآن زندگی می کنند اقامه می شود. یعنی وحدت و انسجام مسلمین در انجام این عبادت الهی و ارتباطی که بین حلقه های دینی در سراسر جهان وجود دارد بوجود می آید. پس عید فطر عید وحدت و انسجام مسلمانان است.

و دشمنان اسلام به هر وسیله و در هر زمان که فرصت پیدا کنند و مقتضی را فراهم ببینند اقدام برای از بین بردن این وحدت خواهند کرد. یا تلاش می کنند که امنیت و آرامش را در جامعه مسلمین از بین ببرند ولو با روش های ددمنشانه و سفاکانه، مثل بمب گذاری در مقابل دبیرستان دخترانه که به نام حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه معنون بود در کابل افغانستان که در نوبت عصر این مدرسه نزدیک دو هزار نفر دانش آموز درس میخوانند و کشتار مظلومانه نوجوانان بیگناه شیعه که جهان اسلام را غمگین کرد و زخمی بر زخمهای او اضافه کرد و برگی بر جنایت های استکبار اضافه کرد.

قطعاً این جنایت را شیطان بزرگ طراحی و توسط مزدوران پلیدش عملیاتی کرده تا خروجش از کشور افغانستان را به خاطر ناامنی ها به تاخیر بیاندازد. اما شکست های پی در پی سیاست های آمریکا او را مجبور به خروج از منطقه کرده و حالا در حال خروج، از روی حقد و حسد و کینه و خشمی که دارد به مردم آسیب می زند. ما نمازگزاران در این روز عید این حرکت ضد بشری را محکوم کرده و از سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی می خواهیم که با ورود به موقع و اثرگذار جلوی گردنکشی و خونریزی استکبار و مزدورانش را بگیرد.

البته دولت مردان افغانستان هم باید با قوت و صلابت بیشتری از خود و مردمشان دفاع کنند تا زمینه این حوادث تلخ در کشورشان از بین برود. راجع به فلسطین و جریانات این روزهایی که میشنوید و میبینید و همچنین جریاناتی که در عراق در حال رخ دادن است نکاتی داشتم که انشاالله اگر توفیق بود و خدا اجازه داد فردا عرض میکنم.

اما مطلب مهم داخلی که عرض می کنم راجع به انتخابات است که باید پرشور و با حضور پررنگ مردم انجام شود و همه باید به هم توصیه کنیم که شرکت در انتخابات فراموش نشود. اگر صحنه را رصد کنید و ببینید کاملاً روشن است که بوق های استکبار با استفاده از همه ابزارها و بعض افراد غربزده وا داده داخلی با انواع ترفندها برای همه سلایق مطالبی را آماده کرده که مردم را از شرکت در انتخابات منصرف کند.

این طراحی امروز دشمن است و از قبل هم بود و در این دوره بیشتر دارند روی این قصه کار میکنند و همه ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم که حضور، حضور گسترده ای باشد. حضور گسترده مردم، اعلام انزجار و مبارزه با سیاست های استکباری برعلیه ایران است. یعنی هر مقدار که شما بیشتر شرکت کنید و در این صحنه مشارکت بیشتری صورت بگیرد نشان دهنده تنفری است که مردم ما از دشمنان خودشان دارند.

همانطورکه ملاحظه فرمودید رهبر معظم انقلاب هم بر انتخاب مطلوب و خوب تاکید فرمودند. یکی دو روز گذشته بیانات ایشان را دیده اید. مطالب مهم و راهبردی را بیان کردند که انشاءالله مورد توجه قرار میگیرد. انتخابات خوب و مطلوب نتیجه اش موجب زیاد شدن قوت، آبرو و امنیت کشورخواهد بود. برای هر کسی که به ایران و اسلام و انقلاب و به هر بخشی از آن که اعتقاد داشته باشد باید در این امر شرکت کند.

اگر دوستان دقت کرده باشید شاخصه های این انتخاب خوب برای تشکیل  دولت جوان در بیان معظم له هست و باید بعد از تائید صلاحیت ها، بررسی کرد که این ویژگی ها در چه کسی هست تا مصداقش را پیدا کنیم. مدیریت، کفایت، ایمان، معتقد به توانمندی های داخل، عملکرد انقلابی، عدالتخواه، ضد فساد و کسی که فرصت کار به جوانان بدهد. اینها آن شاخصه های اصلی است که باید ببینیم افرادی که اسمشان مشخص خواهد شد کدامشان این شاخص ها را دارند.

ان شاءالله به حرمت و برکت این روز خدای تعالی کسی که به درد مردم و اسلام و انقلاب بخورد را مقرر کند که مسئولیت اداره کشور را بعهده بگیرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.