مشروح خطبه‌های نماز جمعه 17 اردیبهشت ماه ۱400 شهر کرج/

اسرائیل به زوالش خودش نزدیک شده است/به جای استعفا در فضای مجازی پست می گذارند/ عذرخواهی در فضای مجازی برای چنین خطائی پذیرفته نیست

کارشناس روابط عمومی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۷/۲/۱۴۰۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

خطبه اول

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین در معاشرت با دیگران تمام سعی خود را می کنند تا حق کسی را ضایع نکنند. معاشرت از همنشینی که قبلا بحث شد و موارد آن مطرح شد و حتی از شریک دائره وسیع تری دارد. و معمولاً خود ما در انتخاب معاشر نقشی نداریم.

شاگردی که در کلاس درس هست خودش برای انتخاب معاشرین نقش و اختیار نداشته و امثال اینها موارد فراوان است. اما همین مدتی که انسان با کسی همراه است حقوق دارد که باید رعایت کرد و همین رعایت باعث می شود انسان دوستان بیشتری داشته باشد با آثاری که دارد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: براى خود برادران بیشترى برگزینید که هر مومنى حق شفاعت در قیامت دارد. برادران دینى خود را زیاد کنید تا در قیامت نزد خداوند کمک کار داشته باشید. و امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق به این موضوع پرداخته اند. فرمودند: «وَ حَقُ‏ الْخَلِیطِ أَنْ لَا تَغُرَّهُ» و اما حق معاشر این است که او را فریب ندهى. غرور به معنای خدعه و نیرنگ است. «وَ لَا تَغُشَّهُ» با او تقلب و دوروئى نکنی. غش به معنای پرده پوشی است طوری که بد را خوب و خوب را بد جلوه دهی. «وَ لَا تَکْذِبَهُ» و به او دروغ نگویى.

امان از دروغ و دروغگوئی و دروغگو. فقط همین یک روایت را توجه کنید که امام عسکری علیه السلام فرمودند: همه زشتى ها و رذایل و سیئات اخلاقى را در خانه اى ذخیره کرده اند و کلید ورود به آن را دروغ قرار داده اند. کلید و دروغ برای شما سابقه ذهنی دارد. و میبینید که چقدر مذمت شده و آثار بدی دارد. کسی که دروغ گفت بقیه کارهای خلاف را هم انجام میدهد و سایر خلاف ها برایش راحت خواهد شد.

در ادامه امام فرمود: «وَ لَا تُغْفِلَهُ» اغفالش نکنى یا غافلش نسازى. «وَ لَا تَخْدَعَهُ» فریبش ندهى. مثلاً به اسم کار خیر و عمل صالح او را به انحراف بکشی. بالاخره معاشرین نباید به هیچ وجه به هم کلک بزنند و یکدیگر را فریب بدهند. چه به زبان و گفتار مثل دروغ و چه به رفتار مثل خدعه و غش و امثال اینها. همه اینها هم به فرد ضرر می زند و هم به اجتماع و روح اخوت و برادری را از بین می برد. و از باطن پلید افراد خبر می دهد. و شرع هم همه اینها را حرام قرار داده نهی کرده است.

از رسول خدا نقل است که فرمودند: اگر کسى صبح کند در حالى که در خیال خود، فریب کارى برادر مسلمانش را در سر مى پرورانده، خود را با سخط و خشم خدا همراه کرده است، مگر توبه کند و پشیمان شود. چنانچه در این اندیشه بمیرد، مسلمان از دنیا نرفته است. یعنی ای مسلمان حتی در خیال خودت هم به فکر خدعه و فریب کسی نباش.

این دستور اولیاء دین ماست و ما باید متخلق به این اخلاق و مودب به این آداب باشیم تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشیم. ولی متاسفانه می بینیم که چگونه فکر و ذهن افراد را می دزدند و با کلام شیرین، حنضل به خوردشان می دهند.

این صفات اگر در کسی جمع باشد عنوان کلی که می توان به او داد نفاق است. و حضرت همه این صفات را نهی کرده اند و در روایات هم به شدت مذمت شده اند. مثلاً یکی از آن موارد غش است که مولانا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: غش و فریبکاری علامت پستی روح است. یعنی چنین شخصی هیچ خیری ندارد چون برای خودش هم کرامتی قائل نیست که با دیگران چنین رفتاری دارد.

رسول خدا فرمودند: کسى که در خرید و فروش با مسلمان غش در معامله کند، از ما نخواهد بود و در روز قیامت با قوم یهود برانگیخته خواهد شد؛ به خاطر این که آنها باب فریب کارى با مسلمانان را بازکردند. خصوصاً غش با اهل بیت و مخلوط کردن محبت دیگران با آنان. در روایت دارد که: «لَیسَ منَّا مَن غشَّنَا» کسى که با ما راه فریب را برود از ما نیست. چه تعبیر بلند و سنگینی است. همه ما دنبال کسب محبت اهل بیت و حرکت در مسیر ترسیمی آنها هستیم و اوج آن رضایت حضرات است که مثلاً بگویند فلانی مِنا اهل البیت. اما کسی که در او غش باشد از این خطاب بی بهره است.

حضرت در بخش دیگر به خدعه اشاره کردند که از نشانه های بی دینی و پستی شخص دارنده این صفت است. امیرالمومنین علیه السلام درباره بی دینی فرمودند: «لا دینَ لِخَدَّاع» خدعه کننده دین ندارد. و درباره لئامت هم فرمودند:  از خدعه و نیرنگ دورى نما، زیرا که خدعه کار انسان هاى پست و لئیم است. مسلمان و با ایمان نمی تواند به سمت این پستی ها حرکت کند. مگر می شود مسلمان و متدین بود در عین حال اهل نفاق و نیرنگ و خدعه و فریب و دروغ بود؟ همه اینها حرام است و حرام با ایمان نمی سازد.

بعد در ادامه حضرت فرمودند: «وَ لَا تَعْمَلَ فِی انْتِقَاضِهِ عَمَلَ الْعَدُوِّ الَّذِی لَا یَبْقَى عَلَى صَاحِبِهِ» و مثل دشمنى که ملاحظه طرف خود را نمى‏کند به کارشکنى با او نپردازى. «وَ إِنِ اطْمَأَنَّ إِلَیْکَ اسْتَقْصَیْتَ لَهُ عَلَى نَفْسِکَ» و اگر به تو اطمینان کرد تا آنجا که میتوانى برایش بکوش. «وَ عَلِمْتَ أَنَّ غَبْنَ الْمُسْتَرْسِلِ ربا» و بدانى که مغبون کردن کسى که (به تو) اعتماد کرده مانند ربا خوردن است. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّه».

خلاصه مطلب اینجا هم این است که نباید با معاشر رابطه ی فریب کاری و مکر داشته باشید، در بعض روایات دارد: مکر با کسى که به تو اطمینان کرده، و تو را امین دانسته، کفر است. که البته همیشه مکرِ مکار به خودش برمی گردد و در همین دنیا دامنش را می گیرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا به موعظه توجه دارند و از آن تاثیر گرفته عمل می کنند. در حکمت۱۴۲ از حکم نهج البلاغه مولانا امیرالمومنین علیه السلام به کسی که موعظه خواسته بود فرمودند: «لَا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو الْآخِرَهَ بِغَیْرِ عَمَلٍ» مانند کسى مباش که بدون عمل، به آخرت امیدوار است. بعضی ها خیلی به آخرت امید دارند ولی هیچ کاری نمیکنند. به چه چیزی امید دارید؟ بله خدا محل رحمت است اما یک حرکتی هم از شما میخواهد.

«وَ یُرَجِّی التَّوْبَهَ بِطُولِ الْأَمَلِ» و با طول املى که دارد، توبه را به تأخیر مى‏اندازد. «یَقُولُ فِی الدُّنْیَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ وَ یَعْمَلُ فِیهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِینَ» در دنیا مانند پارسایان سخن مى‏گوید ولى رفتارى چون رفتار علاقمندان به دنیا دارد. «إِنْ أُعْطِیَ مِنْهَا لَمْ یَشْبَعْ» اگر دنیا را به او بدهند، سیر نمى‏شود. «وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یَقْنَعْ» و اگر به او نرسد، قناعت نمى‏کند.

«یَعْجِزُ عَنْ شُکْرِ مَا أُوتِیَ» از سپاس گفتن نعمتهاى داده شده عاجز است. حتی زبان شکر هم ندارد. «وَ یَبْتَغِی الزِّیَادَهَ فِیمَا بَقِیَ» با این حال، نسبت به آنچه به او نرسیده است زیاده طلبى مى‏کند. «یَنْهَى وَ لَا یَنْتَهِی» از آنچه دیگران را نهى مى‏کند، خود دست بر نمى‏دارد. «وَ یَأْمُرُ بِمَا لَا یَأْتِی» و آنچه را که فرمان مى‏دهد، خود به جا نمى‏آورد. «یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَ لَا یَعْمَلُ عَمَلَهُمْ» نیکوکاران را دوست دارد امّا رفتار آنها را ندارد. «وَ یُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ» گنهکاران رادشمن مى‏دارد، درصورتى که خود یکى از آنهاست. این درس و توصیه اخلاقی است که اهل بیت به ما آموزش دادند. ادامه حکمت را انشاء الله در جلسه بعد.

خیلی زود به روزهای پایانی ماه مهمانی خدا رسیدیم. امروز جمعه آخر است و عید فطر در پیش و امیدوارم همه ما توانسته باشیم توشه و بهره لازم را به خصوص از شب های پر قدرِ قدر برده باشیم و روز عید به فطر اولیه و طهارت روحی برگشته باشیم و طبق روایات مثل فرزندی که تازه متولد شده اعمال را از سر بگیریم و با سرمایه ای که در یک ماه اندوخته ایم سال جدیدمان را سپری کنیم. برای شب عید فطر اعمالی گفته شده که به اندازه مقدور ان شاءالله انجام شود و غفلت نکنیم. زکات فطره را هم قبل نماز بپردازید به خصوص در این روزهایی که بحث مواسات و همدلی مطرح است هر چه زودتر ادا شود ثواب بیشتری خواهد داشت و زمانش هم در فقه و روایات مشخص شده.

امروز روز قدس است و به خاطر شرائطی که کرونا در ایران و در جهان بوجود آورده نمی شود مثل هرسال تظاهرات داشت و از این یادگار بزرگ حضرت امام ره عملاً قدردانی کرد. اگر چه مردم ایران و کشورهای مختلف و گروه های خودجوش بخصوص جوانان با ابتکاراتی که دارند در فضای مجازی و حقیقی حماسه آفرینی می کنند و ابراز تنفر و انزجار خودشان از رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی را اعلام می کنند و صدای مظلومیت ملت فلسطین را به گوش جهان می رسانند ولو بعض سران کشورها گوش های خود را گرفته  باشند تا صدای مظلوم را نشنوند.

روز قدس روز مقابله با مستکبران است. روزی است که چهره منافقانه دولت های اسلامی وابسته به استکبار را رسوا کرد. قبله اول مسلمین این سرزمین پاک و مبارک که مهد انبیاء الهی بود و امروز زیر چکمه دژخیمان قرار دارد به زودی در روز قدس بطور کامل آزاد و در اختیار صاحبان اصلی قرار خواهد گرفت.

خیلی خلاصه و گذرا عرض می کنم که مسئله فلسطین در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله حساسی شده بود که اسرائیل آن را مرحله تثبیت موجودیت نامیده بود. قریب ۳۰ سال کارهایشان را انجام داده بودند. کشتارشان را کرده بودند. زمین ها را فراهم کرده بودند. دیگر داشت تثبیت میشد. در همان زمان مصر که مهمترین کشور عربی و هم مرز با فلسطین بود داعیه رهبری آرمان آزاد سازی فلسطین را بر عهده داشت.

اما وقتی سازش کمپ دیوید با رژیم غاصب امضا شد، مرجعیت خودش را در مقابله با دشمن از دست داد و خلاء رهبری جریان مبارزه  را بوجود آورد. به طوری  که در بعض روزنامه های رژیم صهیونیستی نوشتند با این امضاء، جنگ با دولت های عربی تمام شد. و این واقعیتی بود که زمان هم تائید کرد و می بینیم تا امروز جنگی در سطح دولت های عربی با رژیم اشغالگر رخ نداده و عملاً ارتش کشورهای عربی از گردونه مبارزه با اسرائیل خارج شدند. و البته مصر لطمات دیگری هم زد و مسیر را طوری چید که ملت فلسطین در مقابل دشمن تنها بمانند و کشورهای عربی هم کمکی نکنند.

در نتیجه جو ناامیدی همه را گرفت تا آن روزی که سفارت فلسطین را به دستور امام ره در سفارت رژیم جعلی در تهران مستقر کردند و امام روز جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس اعلام کردند و از همه مسلمانان دعوت کردند تا در تظاهرات همبستگی با مردم فلسطین شرکت کنند. و به این ترتیب مسئله فلسطین را به مساله اول جهان اسلام تبدیل کردند و ارتباطی محکم بین مسلمین و آزادسازی قدس شریف بر اساس انجام وظیفه الهی برقرار کردند. و روز قدس روز وحدت ملل مسلمان شد و تفکر امت واحده بودن را به سمت تحقق پیش برد.

همین تفکر بود که در بحبوحه جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و مشکلات فراوانی که وجود داشت، دستور تاسیس سپاه قدس را داد تا اعلام کند، ای مسلمانان به هیچ بهانه ای نباید به آرمان آزاد سازی قدس خدشه ای وارد شود. درست است که ما خودمان درگیر جنگ هستیم و گرفتاری داریم اما مسئله قدس نباید مورد خدشه واقع شود.

بعد از پیروزی خرمشهر ارتش اسرائیل حمله کرد به لبنان و تا بیروت هم پیش رفت و گروهی از لشگریان دوران دفاع مقدس رفتند آنجا برای جنگیدن که امام دستور داد برگردند. و گفتند که در کار آموزش باشید. و خیلی زیرکانه امام مسئله را حل کردند که تحلیل دیگری دارد و جنبه تحکیم مقاوت اسلامی در آنجا واقع شد.

انگیزه ای که انقلاب اسلامی در مردم دنیا بوجود آورده بود و آرمان مقابله اسلام با استکبار و تقویت جبهه مقاومت اسلامی توسط ایران کار مبارزه با اسرائیل را از قلاب سنگ، رسانده است به تولید موشک نقطه زنی که وحشت و هراس را برای آنان دائمی کرده است. هر رروز مرگ را جلوی چشم خودشان میبینند. البته در روز جمعه هم نمازگزاران از خدای تعالی برای این جرثومه فساد و خباثت مرگ طلب میکنند.

امروز مقاومت اسلامی با مدل جنگ های نامتقارن کاری کرده که پنجمین ارتش جهان که برتری نظامی برای خودش قائل بود، توان دو روز ایستادگی را هم ندارد. از ۳۳ روزه شروع شد بعد ۲۲ روزه و بعد ۸ روزه بعد هم دوروزه. یک زمانی رژیم منحوس در سرش حاکمیت بر سرزمینی به وسعت  نیل تا فرات را می پروراند و شعار یک ملت و یک سرزمین می داد. اما بعد از مقاومت فلسطینی ها، شعارشان را کردند دو ملت و دو سرزمین و امروز چنان ترسی برجانشان افتاده که پیشنهادی ندارند و می دانند به زوال خود نزدیک شده اند و تمام تلاش را برای حفظ موجود می کنند.

اخیراً هم خواستند با طرح معامله قرن و اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب و طرح الحاق کرانه غربی و دره اردن برای خود اعتباری بخرند که موفق نشده اند. و از ترس پیروزی مقاومت اسلامی در انتخابات که بنا بود همه گروه های فلسطینی در آن شرکت داشته باشند آن را به تعویق انداخته اند. مقاومت چنان ترسی به جانشان انداخته که مهاجرت به سرزمین های اشغالی را معکوس کرده است. دیگر کسی نمیرود. هفته ای یک روز از آمریکا و اروپا می آیند و برمیگردند.

نکته دیگر اینکه امسال سال دومی است که شهید قدس به تعبیر اسماعیل هنیه در بین ما حضور ندارد. اما مکتب او زنده است ولو عده ای بخواهند ناجوانمردانه نقش او را در ثبات و امنیت منطقه و جهان نادیده بگیرند و تخریب کنند. قاسم سلیمانی رضوان الله علیه بود که راهبرد دفاع را به هجوم تبدیل کرد و جبهه مقاومت را تقویت و حمایت کرد و به جای مذاکره، مبارزه را سیاست اصلی مقاومت در سراسر منطقه قرار داد و توان آنان را بالا برد  بطوری که از پرتاپ سنگ به ساختن موشک نقطه زن رسیدند و خودش هدایت عملیات مقاومت اسلامی را در موارد متعدد به عهده گرفت.

طرح های حاج قاسم نقشه های شوم صهیونیستها را که بیش از هفتاد سال است بر پیکره امت اسلامی زخم می زند و خشونت و کشتار و ویرانی به همراه دارد را از بین برد و به عالم نشان داد که اسرائیل شکست پذیر است. بزرگداشت روز قدس ولو با همین شیوه های دوران کرونا و فراگیری که دارد پیام خودش به رژیم غاصب را می دهد که زوال نزدیک است. امروز در سراسر دنیا میبینید که چه پرچم ها آتش زده می شود. در خیابان، در پشت بام، که خوب است بعد از نماز هم نمازگزاران جمعه این کار را در همین مصلی انجام بدهند. به هر جهت با نوشتن پیامها در فضای حقیقی و مجازی ابراز تنفر می شود نسبت به رژیم غاصب اسرائیل.

می بینیم که بصیرت جهانی علیه استکبار و صهیونیسم بین الملل بوجود آمده، اگر ملل مسلمان با هم متحد باشند جبهه مستحکمی در مقابل آنان بوجود خواهد آمد که نتیجه اش اضمحلال و نابودی اسرائیل خواهد بود. و غرب چون ظرفیت تمدن سازی انقلاب اسلامی را و همچنین قدرت جریان سازی و به خیزش و قیام درآوردن ملل اسلامی را دیده و می بیند، بر علیه ایران این همه توطئه می کند.

موشه دایان وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی بعد از پیروزی انقلاب گفته بود این انقلاب زلزله عظیمی است که پس لرزه های آن اسرائیل را ویران خواهد کرد. این لرزه ها شروع شده و به زودی همه از بین رفتن این رژیم غاصب را خواهیم دید همانطور که افول آمریکا را داریم میبینیم. انشاء الله به زودی این نابودی را همه به چشم خود خواهیم دید. قطعا همینطور است و به روزهای بازگشت این قطعه ستم دیده به پیکره اسلام نزدیک می شویم.

قطعاً امروز رهبر معظم انقلاب مطالب مهمی راجع به قدس شریف و فلسطین خواهند فرمود که موثر و راهگشا برای جهان اسلام خواهد بود. همانطور که اخیراً بیانات مهمی داشتند که همگی ملاحظه فرمودید و برای بار چندم نشان دادند که در زمینه منافع ملی با کسی ملاحظه ندارند و بدون فوت وقت، صریح و قاطع و محکم هشدار لازم را می دهند.

در کلمات حضرت آقا که سابقه نداشت اینطور وارد بشوند اگر دقت بفرمائید خیلی نکات در آن هست. فرمودند: «مواضع دشمن شاد کن، تکرار حرف دشمن و حرف های خصمانه آمریکا، خطای بزرگ». این ها مطالب مهمی است. خوب این خطای بزرگ ریشه اش کجاست؟ اگر تفکرشان این است و خود را در مقابل غرب هیچ می بینند و بدون ملاحظه زمان و شرائط و توجه به بازتاب منفی بیانات بر امنیت و منافع ملی، از روی شیفتگی به غرب و ساده لوحانه در حضور آن افراد اعلام موضع می کنند که ظاهراً چنین تفکری دارند چون به جای عذرخواهی گفتند سوء برداشت شده و نقطه نظرات شخصی شون هست.

اگر این باشد آیا چنین شخصی که دل مردم ایران را به خاطر مطالبی که به حاج قاسم و سپاه قدس نسبت داد و خاطر شریف رهبر معظم انقلاب را مکدر کرد و در عین حال عذرخواهی و استعفاء نداد بلکه برای جبران این خطای بزرگ در اینستاگرام پست گذاشت صلاحیت لازم برای ادامه ریاست بر دستگاه دیپلماسی کشور را دارد؟

کارمند یک اداره معمولی را تا استعلام مکتبی و التزام به قانون اساسی و ده ها مورد دیگرش تایید نشود بکار نمی گیرید حالا چگونه راضی می شوید سکان سیاست خارجی و این دستگاه مهم در دست شخصی باشد که منطق مقاومت و قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای او را نمی فهمد و درک عمیقی از ساختار نظام و سیاست های آن ندارد.

مجلس چرا خاموش است و احقاق حقوق مردم را نمی کند؟ مجلس باید ورود کند. آن جلسه عرض کردم باز هم میگویم. اقل مطلب این است که بخواهید و سوال کنید. تا این سوال در تاریخ ثبت شود. خودشان میگویند ما به فرمان رهبری بودیم. رهبر معظم انقلاب موارد را نوشتند و فرمودند غیر از آنچه شورای امنیت ملی گفته و غیر از آنچه مجلس گفته این ۹ مورد را هم باید توجه کنید. رفتند در مذاکره و برگشتند و گفتند ما از خطوط قرمز رد شدیم. آنچه رهبری گفته بود را کنار گذاشتیم. بعد هم رفتند و آنگونه با آن افراد مصاحبه کردند. بعد هم دو قطبی میدان و دیپلماسی درست میکنند. این دو قطبی باطل است و اصلا اینگونه نیست.

جرم و جزا باید متوازن باشد. عذرخواهی در فضای مجازی برای چنین خطای بزرگی پذیرفته نیست. خب از این به بعد هر کس هر کاری دلش خواست بکند بعد برود در فضای مجازی عذرخواهی کند که نظر شخصی من بود عذر خواهی میکنم! آیا این قابل قبول است؟ در چنین سطحی و چنین جایگاهی چرا از کنار این مطلب با آن بیان صریح رهبر معظم انقلاب یک عده ای کریمانه عبور کردند؟! چرا اقدام دیگری نشده؟! باید جدی تر به این مطلب پرداخته شود.

مطلب بعدی هم که تاکید داشتند انتخابات بود که با توجه ملاحظه کرده اید. کسی که قانون اساسی را قبول ندارد می خواهد بیاید و آن را اجرا کند، این کوسه ریش پهن نیست؟ این حرف بی ربطی نیست که زده می شود؟! بعد هم  اگر شورای نگهبان رد صلاحیت کند صدای یک عده بلند می شود که چرا آزادی نیست. به این مسائل دقت کنید. جنگ روایتها و جنگ گفتگوها و دو قطبی سازی ها در این روزها آرام آرام شروع می شود. یک مقدار که آرایش انتخاباتی دقیقتر شود ان شاء الله نکاتی را عرض خواهم کرد.

راجع به کاپیتولاسیون که سالگرد تمام شدنش هست و در کشورها این قانون از بین رفت باید مطلبی می گفتم که وقت گذشت.

نکته استانی: راجع به انتخابات شوراها باید عرض کنم بالاخره مسیر رد و تائید افراد طبق قانون همین است که انجام شد. مراجع چهار یا پنج گانه مستنداً لیست را برای بررسی به شورای نظارت می دهند و آنها هم متکی به نظر هیئت اجرائی و مستنداتی که خودشان دارند نظر نهائی را می دهند و هر کس اعتراض دارد باید پیگری کند که قانون مسیر را مشخص کرده است.

اما آنچه اینجا اهمیت دارد عرصه امتحانی بود که خداوند برای هم هیات اجرائی و هم هیات نظارت فراهم کرد تا با توجه به مرّ قانون و در نظر گرفتن خدا و پاسخگوئی در قیامت بدون توجه به فشارهای سیاسی و لابی گری ها کارشان را بکنند و نظر بدهند که ان شاء الله این کار را کرده اند.

نتیجه که معلوم شده اعتراض ها شروع شده که طبیعی است باید بررسی شود. پیش بنده هم آمده بودند برای شکایت که البته من نمیپذیرم و گفتم که باید مسیر قانونی طی شود. ولی به شکایت آمده بودند که بی‌جهت ما را رد کردند و ما مطلبی نداشتیم.

بعد هم بعضی ها واقعاً همین‌طور است به آنها بگویند دزد بهتر از این است که بگویند التزام به اسلام ندارد یا ولایت فقیه را قبول ندارد. چون بعضی‌ها مسئولیت‌هایی دارند و کارهایی کردند که نمی‌شود به آنها بگویم که مسلمان نیستند اما شاید دزدی کرده باشد یا خطای دیگر هم داشته باشد. به هر جهت شکایت‌هایی داشتند و شکایت ها به خوبی و به دقت رسیدگی شود و طبیعی هست که اعتراض بیاید و باید بررسی شود.

اما اینکه بگویند هیئت نظارت باید نظر هیئت اجرایی را بدهد و همان را تایید کند این حرف درستی نیست. چون اگر بنا بود که همان را تایید کند دیگر احتیاجی به هیئت نظارت نبود. هیئت نظارت پس برای چه آمده است؟ آمده است که اگر یک وقت از دست هیئت اجرایی بعضی چیزها در رفت اینها دنبال کنند. بله نظرشان نظر استصوابی نیست اما اگر خودشان مستنداتی داشتند و در اختیارشان مستنداتی بود که به دست اجرایی نرسیده بود آیا نباید مورد نظر قرار بدهند؟ باید توجه کنند.

امروز شما می بینید بعد از این همه بگیر و ببند هایی که در شهرهای کشور نسبت به شورای شهر و شهرداری ها شده است چقدر بازداشت شدند و گرفته شدند! خوب پس باید دقت بیشتری راجع به افراد شود. همان اول باید مطلب را دقیق تر بررسی کنند که این افراد نیایند و در این مسند واقع نشوند.

طرف مثلاً امکان دارد در مراجع چندگانه هیچ مدرک و مستندی بر علیه شان نباشد؛ اما دوستان در نظارت بررسی کردند و دیدند این آقا بالاخره گوشی دارد این گوشی در اختیارش بوده است و در فضای مجازی مردم را دعوت به یک جریانی کرده. برای نظام هزینه درست کرده. مسئله و مشکل برای نظام درست کرده. در پروفایلش مثلاً برای جریاناتی دعوتی را کرده و هزینه سازی کرده. بعد این دستشان هست و بر اساس آن او را رد می کنند. نمی شود که بگویند چون مراجع چندگانه نگفتند شما هم حق ندارید بگویید. این طور نیست. قانون به آنها اجازه می‌دهد که با این گونه مستندات کسی را که صلاحیت ندارد رد کنند. بله بعضی از مسائل جزئیه و شخصیه است، اینکه بگردند پیدا کنند این را خدا هم راضی نیست. آن چیزی را که دوستان به آن رسیدند و مستند دارند باید سر موضع آن بمانند و محکم باشند.

لااقل از دولت محترم یاد بگیرید. از آنجایی که حرف مرد یکی است، دولت محترم پایبند بود واقعاً از روز اول که شروع کرد گفت ما می خواهیم تحریم‌ها را برداریم و اقتصاد را رونق بدهیم. هنوز هم همین را می‌گوید. بعد از ۸ سال هنوز هم همین را می گوید و در صد روز آخر هم باز می‌گوید که می‌خواهد همین کار را بکند. لااقل مثل دولت باشید و محکم بر سر موضع تان قرار بگیرید و کارتان را انجام بدهید.

دوستان در نظارت استان محکم روی نظر خودشان بایستند. رد که کردند می‌رود به کشور، کشور صلاح دید یا ندید هر کاری کرد شما بین خودتان و خدا دیگر تکلیفتان را انجام دادید. وقتی رسیدید به اینکه طرف فساد دارد یا مفسد است یا تخلفی دارد و سند هم دارید بین خودتان و خدا دیگر او را رد کردید و تمام شده رفته. اینجا دیگر بالاتر رفت و بالاتر تایید کرد شما تکلیفی پیش خدا ندارید.

اما آن چیزی که از رد و تایید مهمتر است کار خود شما مردم است. از آن طرف برای شما مردم تکلیف می‌آید. همه این کارهایی که آقایان می‌کنند سرجایش اما تکلیف مردم از بین نمی‌رود. شما مردم باید اجازه ندهید که دزدها و مفسدان و رانت خوار ها در مسند قرار بگیرند. شما با هم زندگی میکنید و سابقه شان را دیده‌اید. افراد را می شناسید. حرکت هایشان را دیده اید. در جاهایی که بودند و تخلفاتی که داشتند اینها را همه را دیده اید. خودتان شهر هایتان را نجات بدهید.

در سراسر کشور این طور است. در استان ما هم همینطور است. همه جا باید همینطور باشد. خود مردم باید اقدام کنند و با فساد مبارزه کنند. مبارزه امروز مردم رای ندادن به مفسدان و کوتاه کردن دست آنها از مدیریت شهرهاست. دنبال افراد پاک باشید و آنها را معرفی کنید و برای بهتر شدن اوضاع تلاش کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.