مشروح خطبه‌های نماز جمعه 10 اردیبهشت ماه ۱400 شهر کرج/

مسئول دیپلمات، نه دیپلماسی را فهمیده و نه میدان را / قدرت دیپلماسی به خاطر قدرت میدان است

کارشناس روابط عمومی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۰/۲/۱۴۰۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

خطبه اول

خودم و شما خواهران و برادران را به رعایت تقوی دعوت می کنم. اهل تقوا در پرداخت وام و قرضی که گرفته اند کوتاهی ندارند و به موقع اقدام می کنند. یکی از افتخارات اسلام این است که برای همه امور انسان، چه فردی و چه اجتماعی، برنامه و دستورالعمل های دقیق و کارگشا دارد و در هیچ حالی شخص را در انجام وظیفه اش معطل نمی گذارد. متاسفانه ما با سبک زندگی اسلامی فاصله داریم و از شیوه هایی که اهل بیت به ما آموزش داده اند کمتر بهره می بریم.

در همین رساله حقوق ببینید که امام سجاد علیه السلام چگونه همه گروه ها را در نظر دارند و حقوق هرکدام را تبیین می کنند حتی گروه هایی از اجتماع که گاهی ناچار می شویم از آنها استفاده کنیم. در این نوبت امام علیه السلام به حقوق طلبکار پرداخته اند و نکاتی را فرموده اند.

«وَ أَمَّا حَقُّ الْغَرِیمِ الطَّالِبِ لَکَ فَإِنْ کُنْتَ مُوسِراً أَوْفَیْتَهُ» و امّا حقّ طلبکارت این است که اگر مالى دارى طلبش را بپردازى. «وَ کَفَیْتَهُ وَ أَغْنَیْتَهُ» و آسوده خاطر و بى‏نیازش سازى. دنبال طلبش می آید تو هم داری چرا نمیپردازی؟ بپرداز و آسوده خاطرش کن. «وَ لَمْ تَرْدُدْهُ وَ تَمْطُلْهُ» و او را ندوانى و امروز و فردا نکنى در پرداخت حقّش سهل انگارى نکنى. «فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّى اللَّه علیه واله قَالَ مَطْلُ الْغَنِیِّ ظُلْمٌ» که رسول خدا فرمودند: معطل کردن از ناحیه انسانى که توانمند است، نوعى ظلم است. یعنی چون او صاحب حق است، ندادن حق او، ظلم به او است.

والبته باید به این نکته هم توجه داشت که وقتی کسی حق صاحب حق را ادا نمی کند فقط به او ظلم نکرده بلکه غیر از اینکه آبروی خود را در معرض خطر قرار داده، جریانی را هم راه انداخته که نتیجه اش متضرر شدن نیازمندان است. چون افراد خیّر بعد از مدتی دست از کار خیر میکشند، چون می بینند سرمایه را از دست می دهند. و این ظلم مضاعف است.

امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا نقل کردند: اگر کسى اداى حق صاحب حق را که هم اکنون قادر به اداى آن است به تاخیر بیاندازد، برای او هر روز گناه یک عشار نوشته مى شود. عشار مامور گرفتن مالیات و امثال اینها از مردم بودند که یک دهم مال را به زور از دیگران می گرفتند. یعنی اگر کسی که می تواند بدهی خود را بدهد و نمی دهد گناهش مثل کسی است که به زور از مردم پول می گیرد. در حقیقت کسی که قرض می کند و قدرت پرداخت دارد و نمی دهد زورگیر است. ببینید که چه عنوان سختی را حضرت بیان میکند!

گاهی افراد که بدهی خودشان را به تاخیر می اندازند به خاطر این است که به غلط فکر می کنند اگر دین خود را ادا کنند فقیر می شوند. امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر کسى در حالى که قادر است، حق مسلمانى را به خاطر ترس از فقر، ادا نکند، باید بداند که خدا قادرتر است که او را فقیر کند تا این که او بخواهد غناى خود را با ندادن حق دیگران تامین کند. یعنی خودتان را با این کار مبتلا به فقر نکنید.

نکته بعدی این است که امام صادق علیه السلام راه وصول طلب را یاد دادند فرمودند: راه وصول طلب این نیست که داد و فریاد راه بیندازى، یا در حضور دیگران از او مطالبه دین کنى، هر وقت براى وصول مطالبه ات رفتى، زیاد بنشین و سکوت کن، هیچ نگو که او چند روز متوالى، تو را در خانه یا در محل کسبش ‍ ببیند، حیا مى کند و بدهى تو را مى دهد.

باید این را هم توجه داشت که مجموعه ای از روایات به طلبکاری که غنی است تذکر می دهند که اگر دیدید بدهکار توان پرداخت در زمانی که قول داده است را ندارد به او فشار نیاورید و به او فرصت بدهید و آبرویش را حفظ کنید. از رسول اکرم نقل است که فرمودند: اگر کسى به برادر مسلمانش قرض بدهد، در قبال هر درهم خداوند به اندازه کوه احد به او حسنه عنایت مى کند. حال اگر به کسى قرض داد و او قادر به پرداخت نبود، اگر او رفق و مدارا پیشه کرد و به او مجال داد، در قیامت، مانند برق جهنده اى ، بدون حساب و عذاب، از صراط عبور خواهد کرد. حال اگر برادر مومنش به سراغش آمد و حاجتى طلبید، اما در حالى که مى توانست، به او قرض نداد، خدا بهشت را بر او حرام خواهد کرد.

در ادامه امام سجاد فرمودند: «وَ إِنْ کُنْتَ مُعْسِراً أَرْضَیْتَهُ بِحُسْنِ الْقَوْلِ» و اگر تنگدست بودى او را با گفتارى نیکو خشنود سازى. «وَ طَلَبْتَ إِلَیْهِ طَلَباً جَمِیلًا» و خیلى محترمانه از او تقاضاى مهلت نمائى. «وَ رَدَدْتَهُ عَنْ نَفْسِکَ رَدّاً لَطِیفاً» و به شیوه‏اى که همراه با لطف و مدارا باشد او را از خود بازدارى. «وَ لَمْ تَجْمَعْ عَلَیْهِ‏ ذَهَابَ مَالِهِ وَ سُوءَ مُعَامَلَتِهِ» و نابودى مالش را با بد بودن این معامله جمع نکنى (با این کار او را از نسیه دادن و خیر رساندن دلسرد مسازى).

الآن موارد فراوانی را خود من سراغ دارم که اهل خیر و کمک بودن اما بعضی از همین بی وجدان ها کاری کردند که دیگر اقدام به این امر خیر نمی کنند چون زندگی اش بهم می خورد. «فَإِنَّ ذَلِکَ لُؤْمٌ» که بى‏شکّ این پستى و فرومایگى است. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّه».‏

نکته پایانی این که انسان بدهکار باید توجه داشته باشد که دین و بدهکارى بدون ادا کردن و بازپرداخت ساقط نمیشود ولو انسان پرهیزکاری باشد و از پرداختن ناتوان باشد باز بدهی را باید بپردازد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین به جایگاه خود واقف هستند و زیاده روی ندارند. در حکمت۱۴۱ از حکم نهج البلاغه  مولاناامیرالمومنین  علیه السلام فرمودند: «هَلَکَ امْرُؤٌ لَمْ یَعْرِفْ قَدْرَهُ» هر کس که قدر خود را ندانست نابود و تباه شد. یعنی هرکس جایگاه و منزلت خود را نداند امکان دارد از حد عبور کند و برای خودش ضررهای جبران ناپذیری فراهم سازد. موارد و مصادیق فراوان دارد که خود شما توجه دارید در مناسبات علمی، فرهنگی، اجتماعی، حرف زدن ها و نظر دادن ها و ابراز عقیده کردن ها. موارد زیاد است که افراد جایگاه خود را رعایت نمی کنند. خداوند متعال همه ما را موفق به انجام وظیفه بگرداند.

ایام سوگواری شهادت مولانا امیرالمومنین سلام الله علیه نزدیک می شویم ابعاد وجودی حضرت آنقدر گسترده و جامع هست که نمی‌شود حتی گذرا در اینجا به آن پرداخت. انسان دچار عجز و ناتوانی در بیان می‌شود وقتی فهرست مناقب امیرالمومنین را فقط نگاه می کند که چه بگوید و کجا بگوید و چطور بگوید. شما فقط یک نگاه اجمالی به بحث فقر زدایی از جامعه و جلوگیری از غارت بیت المال در حکومت چند ساله حضرت امیرالمومنین که اتفاقاً در آن مدت کوتاه حکومت ۳ جنگ تحمیلی و ناجوانمردانه را هم فرماندهی می کرد بیندازید. قطعاً با چالش های فراوان اقتصادی هم حضرت روبرو بوده . با ۳ جنگ در عرض ۴ سال و نیم که حضرت مسئولیت اداره جامعه را به عهده داشت. در چنین فضایی مسائل فقر زدایی از جامعه را دنبال کرد و بی نیاز کردن مردم را و بدون اغماض دنبال کرد.

خود حضرت فرمودند من در کوفه به عنوان بزرگترین شهر جهان اسلام وضعیت را طوری قرار دادم که همه مردم از حداقل های زندگی یعنی سرپناه، گندم برای تغذیه و آب سالم برخوردار باشند. آن موقع مهم‌ترین مسئله این بود که مردم قوتی داشته باشند. آب داشته باشند و خانه‌ای داشته باشند. حضرت می‌گوید من اینها را در بزرگ ترین منطقه جهان اسلام برقرار کردم. درست در همان زمانی که مواجه با دشمن بود.

سراسر زندگی امام علیه السلام را کار و تلاش و تولید پر کرده است. در عین حال حضرت کم مصرف بود و قانع زندگی می کرد و قسمت اعظم دارایی خودش را در راه خدا انفاق می‌کردند و به فقرا میدادند. زندگی حضرت از این بعد خیلی جالب است. ابعاد مختلفش قابل دقت و بررسی است؛ هم در تولید و هم در مصرف و هم در اینکه آن دارایی را توزیع می کرد و گسترش می داد؛ یعنی سه عنصری که الان مورد نظر است تولید و مصرف و توزیع در هر سه از بهترین روش‌ها استفاده می کرد که اگر امروز بخواهیم آن روش حضرت را نامگذاری کنیم می شود الگوی اقتصاد مقاومتی.

حضرت الگوی اقتصاد مقاومتی است. یعنی اگر شما نگاه کنید به زندگی حضرت اینکه چگونه باید کار کرد هم مردم هم مسئولین برای هر دو گروه کاملا الگوست .روش امام برای مسئولین الگوی مدیریت جهادی است و برای مردم الگوی چگونه مصرف کردن است. حالا بیاید ببینید کدام یک از مسئولین ما چنین مشی و روشی را در نظام دارند که در بحث تولید و بحث استفاده از منابع این چنین کار کنند و در مصرف آن چنان مصرف کنند. این الگوی امیرالمومنین است. نظام ما نظام ولایی و علوی است. باید کسانی که در هر جایگاهی و هر کسی در هر مسئولیتی که هست باید اینگونه عمل کند.

به شب های قدر نزدیک می‌شویم. توجه تام ما باید به امام مان باشد که خداوند او را امضا کننده تقدیرات خودش بر بشر قرار داده است. شبهای قدر و امیرالمومنین با هم گره خورده است. شب های قدر و ولی عصر ارواحنا فدا که فرزند امیرالمومنین است با هم گره خورده. شب قدر شب بزرگیست. مقدرات و سرنوشت همه افراد و موجودات در آن سال بر اساس حکمت الهی تعیین می شود.

علی بن ابراهیم قمی در کتاب تفسیر قمی که دو جلد است در تفسیر قرآن در آنجا می گوید فرشتگان و روح القدوس در شب قدر بر امام زمان علیه السلام نازل می شوند. سوره قدر را شما خوانده‌اید. «تنزل الملائکه و الروح» ملائکه و روح بر چه کسی نازل می شود؟ در این تفسیر می فرماید که روایات متعددی هم داریم که بر قلب مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه نازل می‌شوند و آنچه از مقدرات سالانه بشر نوشتند را به او تقدیم می‌کنند.

خوب ما باید کاری کنیم که در این شب محروم نباشیم .رسول خدا فرمودند «من حرمها فقد حرم الخیر کله»  کسی که شب قدر محروم شود از همه چیز محروم شده است. این شب هایی که پیش رو هست را برنامه ریزی کنید و برنامه داشته باشید و از تمام خیراتی که هست بهره ببرید. شب دعاست.  شب تضرع و  توبه و نماز و دعا و انابه است.  برای سال آینده تان باید برنامه داشته باشید و از خدا بخواهید که این برنامه‌ها برای شما تقدیر شود.

و اگر شرایط ویژه ای که در آن هستید اجازه داد حتماً در مسجد حضور پیدا کنید. چون روایاتی دارد که شب قدر باید در مسجد بود. حتی دارد که امام صادق علیه السلام کسالتی داشتند با اینکه نمی‌توانستند تکان بخورند دستور دادند ایشان را بردند در مسجد در شب قدر. یعنی تا این مقدار ما روایت داریم. حالا شرایط ما شرایط خاصی شده است اگر توانش بود و به اقلش و فرصت هایی که برای مساجد هست  طبق دستورالعمل هایی که داده شده است رعایت کنید و در مسجد حاضر شوید.ولو به مدت کم.

یکی از اموری را هم که باید توجه داشته باشیم و افراد با ایمان قطعاً این مسئله را قبول دارند این است که شب قدر طبق آیات مبارک سوره قدر و سوره دخان فرشته‌ها و روح از طرف خدای تعالی با هر امری فرود می‌آیند. این امر را که می‌آورند در اختیار چه کسی می گذارند و ولی این امر کیست؟ روایت را برای شما می خوانم تا اصل مطلب روشن شود. روایت از امام صادق علیه السلام است. به نقل از پدر بزرگوارشان فرمودند: علی علیه السلام سوره اناانزلناه را می‌خواندند. حسنین در کنار پدرشان نشسته بودند. امام حسین علیه السلام به پدر عرض کرد که پدر جان وقتی شما این سوره را می خوانید یک شیرینی دیگری دارد. علتش چیست؟ وقتی شما این سوره را می خوانید و این سوره را از شما می شنویم حلاوت دیگری از آن حس می شود. حضرت فرمودند ای فرزند پیغمبر و ای فرزند من! از این سوره من چیزی می دانم که تو نمیدانی. وقتی این سوره نازل شد پیامبر مرا خواست و برایم سوره را خواند. آنگاه دست خودش را بر روی شانه راست من قرار داد و فرمود ای برادر و وصی من و ولی امت من پس از من و ای جنگنده بی امان با دشمنان من، این سوره پس از من از آن توست و پس از تو از آن دو فرزند توست. جبرئیل که در میان فرشتگان برادر من است حوادث یکسال امتم را در آن شب یعنی در شب قدر به من خبر می‌دهد. پس از من این اخبار را به تو خواهد داد و این سوره در قلب تو و در قلب اوصیای تو همواره نوری تابناک خواهد افشاند تا به هنگام طلوع سپیده دمان ظهور حضرت حجت سلام الله علیه. یعنی شب قدر تمام مسائل در این زمان به حضرت حجت سلام الله علیه نازل می شود.

این روایت چند مطلب مهم در آن هست. یکی اینکه هر سال تا قیامت شب قدر هست و اینکه هر سال مسائل و کلیات بر قلب مقدس امام معصوم ما حضرت ولی عصر ارواحنا فدا قرار می‌گیرد. امورات یک ساله مردم در آنجا تنظیم می‌شود و با این روایت ما استدلال بر وجود حضرت حجت سلام الله علیه می‌کنیم و این که اگر کسی منکر باشد که روایت دارد از رسول خدا که فریقین هم آن را نقل می‌کنند که «من انکر المهدی فقد کفر»  کسی که حضرت مهدی را انکار کند کافر شده است. یکی از دلایلی که ما می‌توانیم بگوییم که حضرت هستند و حضور دارند و تا قیامت هم خواهند بود مسئله نزول سوره قدر است.

در این شب برای جوان ها، برای آینده آن ها، شغل آنها، خودتان و خانواده تان، برای جهان اسلام، برای خانمها، بانوان و دختران ما که در معرض هستند برای جوانانی که در معرض تهاجمات فرهنگی هستند، برای پیروزی جبهه مقاومت بر مستکبران عالم دعا کنید. برای اینکه در آینده یک فرد اصلح متدین متخصص با نشاط انقلابی مسئولیت اداره کشور را به عهده بگیرد دعا کنی. خدای تعالی جزو مقدرات امسال ما وجود چنین شخصی را قرار بدهد. در دعا کردن هم بخیل نباشید. درهای رحمت خدا در این روزها و شب ها به خصوص شب قدر باز است.

۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر است. این روز را به همه کارگران عزیز و مجاهدان عرصه تولید تبریک عرض می کنم. سال رفع موانع تولید و پشتیبانی هاست. این مهم واقع نمی شود مگر با قدرت و توانائی هائی که کارگران دارند. یکی از موارد تقویت منافع ملی تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در رشته های مختلف است تا این مسیر درست طی شود. در این روزها که مشکلات اقتصادی اقشار مختلف جامعه را دچار سختی کرده کارگران نسبت به دیگران آسیب بیشتری را تحمل می کنند که سخت ترین آنها از دست دادن فرصت شغلی است که همت و تدبیر بیشتر مسئولین اجرائی و کارفرمایان را در ایجاد امنیت شغلی می طلبد. که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست.

به نظر من امنیت شغلی را با ترویج خرید کالای ایرانی باید بالا برد. چون محصول کار کارگر ایرانی است. یکی از مهمترین موانع تولید مسئولینی هستند که دلداده غرب هستند و چشم به بیگانه دارند و فرصت رشد به داشته های داخلی نمی دهند. امسال سال رفع موانع تولید است که یکی از موانع یک عده ای از مسئولین هستند. که امیدواریم این مانع تولید به زودی مرتفع بشود.

۱۲ اردیبهشت سالگشت شهادت استاد شهید آیت الله مرتضى مطهرى است که روز شهادتش به خاطر اهمیت به معلم و تربیت نسل جوان به روز معلم نام گذاری شده است. عالم فرهیخته ای که علم را در راستای تحقق اهداف بلند اسلامی در جامعه، بکار گرفت. یادش را گرامی داشته به همه معلمان خدا قوت و خسته نباشید عرض می کنیم.

روز معلم، یعنی روز بزرگداشت عشق و تجلیل از عزیزان گمنامی که از جان خود برای تربیت اخلاقی و رشد علمی فرزندان کشور ایثار کردند تا فردائی پر نشاط و پر امید و با عظمت داشته باشند. روز بزرگداشت و پاسداشت بزرگوارانی است که سنگر علم و دانش را به خوبی پاسداری کردند و سربازانى با اخلاص و دانشمند تربیت کردند. معلم، چون نقش انسان‏سازى دارد کاری خدائی می کند و در مسیر انبیاء الهی حرکت می کند. معلم است که می تواند دانش آموز را پر انگیزه و با اهداف متعالی و متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی جهت داده خدمتگذار مردم و کشور و دین پرورش دهد.

همه ما به نقش مهمی که معلم در به ثمر رسیدن فرزندانمان دارند اذعان داریم. لذا معلم و مدرسه مورد طمع دشمنان اسلام و نظام قرار دارد. این را بدانید و مسئولین محترم آموزش و پرورش این را قطعا میدانند. استکبار جهانی و بخصوص آمریکا در راستای نفوذ فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی با هدف «مهار»، «تغییر رفتار» و «تغییر ساختار» نظام اسلامی تلاش دارد که در سیستم آموزشی ما نفوذ کند تا به این وسیله بر اذهان و باور آینده سازان کشور تاثیر بگذارد و لذا می بینیم که برای عملیاتی شدن اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ هر کاری می کنند. به انواع حیل دست می اندارند تا بالاخره آن مسیری را که میخواهند تغییر باور و روش به وجود بیاید را محقق کنند.

عزیزان ما در آموزش و پرورش نباید نسبت به سند تحول بنیادین بی تفاوت باشند. البته تحول وقتی محقق می شود که تربیت اسلامی برگرفته از ثقلین و تعالیم اسلامی مبنای کار آموزش و پرورش باشد. قبلا هم عرض کردم یکی از وزارتخانه های مهمی که در دولت اسلامی حتماً باید یک اسلام شناس و مجتهد در راس آن باشد همین وزارتخانه است. تا بتواند هدفمند، نظام آموزشى را با در نظر گرفتن مبانى فکرى و اندیشه اى‏ اسلام، هدایت کند و تناسب لازم بین محتواى آموزشی  با مهارت‏هاى حرفه‏اى و شغلى مورد نیاز و انگیزه خدمت رسانی به جامعه را در دانش آموزان برقرار کند. والا مسیر گم می شود.

تذکری هم در رابطه با این جریانی که این روزها راه انداخته اند و نسبت به مرد میدان بی انصافی کردند و منشاء سوء استفاده معاندان شد عرض کنم. اولاً اینکه گفته می شود نفوذ مساله جدی است خودش را در اینجاها نشان میدهد. نشت اطلاعات مهم از خود آن مطالبی که لو رفته مهم تر است و باید زودتر ترمیم شود. مطالبی خلاف واقع که امنیت ملی و اقتدار ما را نشانه رفته بود گفته شد.

البته مردم بصیر ما به خوبی حرکت های انتخاباتی را تشخیص می دهند اما حتماً باید با این گفتمانی که راه انداخته اند و آثاری که دارد مرز بندی خودمان را اعلام کنیم و در تبیین جریانی که اشخاص در مواقع لزوم آن را نمایندگی می کنند تلاش کنیم. افراد مهم نیستند به آن نباید پرداخت. اشتباه نکنید که حرف را روی شخص ببرید. مهم آن گفتمانی است که از آن زبان خارج می شود. پشت آن زبان عقبه ای وجود دارد. باید آن عقبه را زد. حواستان به آن عقبه باشد. مکرر این را گفتم که بحث ما نقد گفتمانی است نه نقد شخصیتی. شخصیت هر چه که هست معلوم است. گفتمان است که برای ما مهم است. آن شخص آن گفتمان را نمایندگی میکند.

در این جنگ روایت ها و بازی سیاسی عده ای دانسته یا ندانسته منافع ملی و امنیت ملی را حراج می کنند گاهی. این را قبلاً عرض کردم باز هم می گویم تا دیر نشده مجلس محترم برای ثبت در تاریخ سوال از رئیس جمهور و بعض از وزراء را در دستور کار خود قرار دهد ولو آنها پاسخ ندهند.  این باید در تاریخ ثبت شود. موارد متعددی از کم کاریها و خلاف ها و مسیرهایی که برای کشور گرفتاری درست کرده باید ثبت شود.

استیضاح را نمیگویم چون دیگر ثمره ای هم ندارد. اما باید سوال شود و ثبت شود که این ۴۰/۵۰ تا سوال از مسئول اجرایی کشور و وزرای او شد و نتوانستند جواب بدهند و کشور را به این مسیر بردند. این باید در دستور کار مجلس محترم قرار بگیرد و کوتاه نیایند و الا این پروپاگاندایی که اینها دارند و مسیری را که طی میکنند بعد از جریان انتخابات و خانه نشین شدنشان شروع میکنند میگویند که ما فلان کار را کردیم . این مسئله باید کاملا روشن شود.

از نظر زمانی در یکی از حساس ترین زمان ها بعد از انقلاب قرار داریم و مشکلات عدیده بخصوص اقتصادی که ناشی از سوء مدیریت و بی تدبیری است مردم را به سختی انداخته و درست در وقتی که باید مردم را برای شرکت در انتخابات پرشور و سرنوشت ساز دعوت کنیم و آماده کنیم مسائل انحرافی را مطرح می کنند. شما بعضی هایش را شنیده‌اید. بعضی وقت ها کارهایی می‌کنند که نشان دهنده سوءمدیریت است.

یکی از آن مسائل سوء مدیریت آنها همین مبالغی بود که برای طلاب ریختند. خواستند بی‌آبرو کنند. آخر این چه کاری است که کردید؟ این مبلغ را از کجا آوردید ؟ چرا به بدنه مردم خدمت نکردید؟ شما که در طول این سال‌ها اگر می خواستید به ساخت و ساز و بعضی از زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه کمک کنید بوق و کرنا می کردید که بودجه مملکت خرج حوزه‌های علمیه می‌شود و کذا و کذا. حالا در این لحظات آخر و روزهای پایانی چنین حرکتی را انجام دادند. خود همین کاری که کردند یکی از نشانه‌های ناکارآمدی این عزیزان است.

حرفهای خلافی که زده شده مطالب مهمی است که فقط با گفتن اینکه مواضع شخصی بوده یا دیگری استعفا بدهد کار را تمام نمی کند. شورای امنیت ملی و دستگاه های مربوطه باید دنبال کنند و قاطعانه عمل کنند تا شاهد موارد دیگر در آینده نباشیم.

متاسفانه مسئول دیپلماسی کشور جوری تحلیل می کند کانه نه دیپلماسی می فهمد و نه میدان را می شناسد. همه می دانند که دیپلماسی و میدان هر دو با هم برای امنیت ملی و اقتدار ملی کار می کنند. اگر در دیپلماسی موفقیت و قدرتی هم داشتید به خاطر قدرت میدان بود. تشییع پیکر سلیمانی عزیز مبین این بود که کدام دیپلماسی قوی تر است و کدام دیپلماسی حرف مهمتری را میزند. و آن گفتمانی را که مردم میپسندند کدام گفتمان است. قطعا مردم گفتمان ذلت و وادادگی در مقابل استکبار را نمیپسندند. گفتمان ملت ایران گفتمان عزت و شرف و اقتدار در مقابل مستکبران است.

آقای وزیر توضیح دهند در این سال های مسئولیت، تا چه مقدار برای دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده اند. همه می دانیم که سردار سلیمانی شخصیت کم نظیری است که به خاطر ویژگی های متعددی که داشت به تنهائی برای جبهه بزرگ مقاومت و ایران اسلامی سرمایه است. نباید این سرمایه را هدر داد و خرج کرد. روش او در مسائل گوناگون جوری بود که شد مکتب سلیمانی.

اگر دوستان زمینه تحقیق بیشتر در مکتب سلیمانی را از فرصت پیش آمده دنبال کنند مطلوب است. مکتب را دوباره بازخوانی کنند. مسائل و مواردی که در آن مصاحبه گفته شده را جلو بگذارند و شهید سلیمانی و مکتب او و روش او را باز تحقیق کنند.  هم دیپلماسی را آموزش میدهد هم مبارزه و جهاد را تبیین میکند. امروز همه ما موظفیم در قبال منافع ملی، امنیت ملی، اقتدار ملی، وحدت ملی، سرمایه های ملی و اعتماد عمومی حساس باشیم و اینها را به مخاطره نیاندازیم.

خط نفوذ از اول انقلاب کارش را با ترور شروع کرد که اخیراً هم اقدامات تروریستی داشته اند و ترور دانشمندان ما را در دستور کارشان قرار دادند. اما بعداً نفوذ در مراکز حساس صنعتی و هسته ای در دستور کارشان قرار گرفت تا اطلاعات حساس را ببرند و اخلال در کار و فعالیت مراکز ایجاد کنند و همچنین نفوذ در دستگاه‏هاى حساس تصمیم‏گیرى وتصمیم‏سازى کشور و تلاش براى اثرگذارى در نظام محاسباتى مسؤولین کشور. برای تحریف واقعیت طوفان تویئتری راه می اندازند. شما باید خیلی دقیق باشید.

به این جمله دقت کنید! «در جهان حاضر کسی برنده است که داستانش پذیرفته شود» این جمله «جوزفنای»، پژوهشگر سیاسی آمریکائی، کلیدیترین استراتژی رسانه های دنیا را بیان میکند. یعنی جنگ روایتها. جنگی که هر طرف سعی می کند داستان خودش را به عنوان حقیقت جا بیندازند. «روایت» آن چیزی است که واقعیت بیرونی را برای ما بازنمایی و تفسیر میکند. اما این روایت، بسته به اینکه از زاویه نگاه چه کسی باشد، متفاوت است. در جنگ روایت ها واقعیتها بنا به انگیزه ها، رفتارها، تربیت، فرهنگ، عوامل اقتصادی و مسائل فردی بازنمایی میشوند و وقتی آدمها با هم تعارض منافع پیدا کنند، بین روایتهایشان جدال شکل می گیرد.

جریان تحریف با شیوه جنگ روایتها فقط اطلاع رسانی نمی کند بلکه در عرصه فکری و ذهنی، برای تصاحب افکار عمومی تلاش میکند تا حقائق و واقعیت ها را منحرف کند و روایت غالب را تعیین کند. افکار عمومی همواره تحت سیطره ی روایت غالب است. مهمترین هدفِ جنگ روایتها روایت معکوس و انتشار اطلاعات گمراه کننده درباره یک موضوع خاص است تا از این طریق افکار عمومی را به آن موضوع حساس کرده و بر اساس اطلاعات و آماری که به آنها میدهند افکار عمومی را با اهداف از پیش تعیین شده و مغرضانه خود بمباران رسانه ای کنند.

امروز مشارکت در انتخابات یعنی تقویت قدرت ملی. چون مشارکت مردم و ایستادگی آنها موجب شده است تا نقشه های دشمنان با شکست روبه رو شود. پیام روشن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی اثر بودن هر نوع تحریم و تهدید بوده و اینکه مردم پایبند به آرمان ها و اعتقاداتشان هستند. نه اینکه مشکل نیست. مشکلات را تحمل کردند.

راهبرد دشمن در آستانه انتخابات تلاش برای کم رنگ کردن حضور است تا اقتدار را کم کند و بتواند با فشار به مطالباتش برسد. گروه های مختلفی که در اختیار دارند، رسانه هایی که در اختیار دارند ، جریان تحریف و جنگ روایتها برای هر گروهی از مردم؛ جوانها ، نوجوانها، خانمها ، آقایان، میانسالان ، کارمندان برای هر کس یک بسته دارند که با آن بسته جوری القا میکنند که رای شما بی اثر است و دیگر کار از کار گذشته است. حتی این مصاحبه اخیر هم در همان مسیر است. مواظبت کنید و اطلاع رسانی کنید. باید دائم خودمان را در این زمینه تقویت کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.