مشروح خطبه‌های نماز جمعه27فروردین‌ماه ۱400 شهر کرج

به افراد متخصص و متدین رای بدهید / باید همیشه از موضع قدرت و عزت وصلابت با دشمن سخن گفت/ارتش فرزند انقلاب و مردم

کارشناس روابط عمومی ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۰/۰۱/۲۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

خطبه اول

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. شرکاء نسبت به هم حقوقی دارند که اهل تقوا به خوبی این حقوق را رعایت می کنند. امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق به تعدادی از آنها اشاره فرموده اند: «وَ أَمَّا حَقُّ الشَّرِیکِ فَإِنْ غَابَ کَفَیْتَهُ» و امّا حقّ شریک این است که در غیاب او کارش را بر عهده گیرى. «وَ إِنْ حَضَرَ سَاوَیْتَهُ» و در حضورش نیز همتاى او انجام وظیفه کنى. «وَ لَا تَعْزِمْ عَلَى حُکْمِکَ دُونَ حُکْمِهِ، وَ لَا تَعْمَلْ بِرَأْیِکَ دُونَ مُنَاظَرَتِهِ» و همچنین به رأى و نظر خود پیش از مشورت با او تصمیم نگیرى. و بدان اقدام نکنى (یعنى خودرأى نباش).

«وَ تَحْفَظُ عَلَیْهِ مَالَهُ وَ تَنْفِی عَنْهُ خِیَانَتَهُ فِیمَا عَزَّ أَوْ هَانَ» همچنان که مالش را حفظ مى‏کنى در هر کم و زیادی خیانت را از خود دور دار. «فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّ یَدَ اللَّهِ عَلَى الشَّرِیکَیْنِ مَا لَمْ یَتَخَاوَنَا» زیرا به ما رسیده است که: دست برکت خدا تا زمانى بر سر دو شریک است که خیانت نکنند، «و لا قوّه إلّا باللَّه».

بحث فقهی شرکت، مفصل است و در جایش باید بحث شود. شرکت از قبل از اسلام بوده و در همه جوامع عمل می شده در اینجا مباحث اخلاقی را مطرح می کنیم و آنچه در روابط اجتماعی و تقویت و انسجام آن موثر است بیان می شود. در زندگی اجتماعی مسائل فراوانی پیدا می شود که انسان به تنهائی نمی تواند امورات خودش را اداره کند و برای تهیه آنها احتیاج به کمک و همراه دارد.

در رساله حقوق، امام سجاد علیه السلام به بعض موارد که فطرتاً مورد توجه همه هست اشاره فرمودند. حق اول این است که اگر شریک شما غائب بود از این غیبت سوء استفاده نکنی و منافع او را از بین نبری. همانطور که اگر حاضر بود همه شرائط شرکت را رعایت می کردی و با مساوات با او رفتار می کردی. هر مقدار که خودت کار می کردی و اجرت برمی داشتی از او هم همین مقدار خواسته شود و اجرت بگیرد.

در موارد فراوانی پیش می آید که فرصت مناسبی است برای انجام فلان معامله چون سود خوبی دارد اما شریک حاضر نیست. در اینگونه موارد اگر اذنی از شریک ندارید نباید تصرفی داشته باشید و بدون مشورت با او اقدامی بکنید. پس حق دوم این شد که بدون مشورت شریک اقدامی نداشته باشید و در صورت مشورت برخلاف نظر او اقدامی نشود.

البته اصل مشورت کردن در همه امور بسیار سفارش شده و فقط به بحث شراکت اختصاصی ندارد. مشورت کردن با دیگران به تعبیر روایات، مشارکت با عقول آنهاست و از هلاکت انسان جلوگیری میکند. امیرالمومنین فرمودند: هیچ پشتیبانی مثل مشورت نیست. مشورت چشم و دیده هدایت است.

البته سفارش شده ایم که از عده ای مشوت نگیریم. مثلاً امیرالمومنین علیه السلام فرمود با درغگو مشورت نکن چون دروغگو مانند سراب است. دور را در نظرت نزدیک نشان می دهد و نزدیک را دور. شما این مطالب را به خوبی درک کرده اید به خصوص در انتخابات ها. رسول خدا به علی علیه السلام فرمود: یا علی با ترسو مشورت نکن چون او راه حل مشکل را بر تو تنگ می کند.

حق سومی که امام سجاد علیه السلام فرمودند این است که در حفظ مال شریک تلاش کن و هرگز دست به خیانت دراز نکن و لو کم باشد. خیانت، خیانت است کم و زیاد ندارد. گناه، تمرد و سرپیچی از دستور خداست، کم و زیاد ندارد کمش هم سرپیچی است. اگر غفلت بیاید و شیطان مدیریت کند روحیه منفعت طلبی و زیاده خواهی را در ما تقویت میکند تا دست به خیانت بزنیم.

شرکاء نسبت به هم امین هستند و باید امانت دیگری را برگردانند. همانطور که در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء خداوند دستور داده است که امانت را به اهلش برگردانیم. و در آیه ۲۷ سوره انفال اهل ایمان را سفارش می کند که اهل خیانت نباشند. روایات هم تاکیدات فراوانی دارند. رسول خدا فرمودند: چهار چیز است که اگر یکى از آنها وارد خانه اى شود آن را ویران مى کند و دیگر هیچ برکتى موجب عمران آن خانه ویران نمیشود: خیانت، دزدى، شراب خوارى و زنا. و در بیان دیگر فرمودند: از ما نیست کسى که به مال و ناموس مسلمان هاى دیگر خیانت کند.

این مطالب را کم نگیرید. گذشته از آثار فردی، اثرات اجتماعی فراوان دارد که ما بی توجه هستیم. این مطالب گفته کسی است که از طرف خدا مامور هدایت بشر است و حرف ها هم اختصاص به دوره خاص ندارد. برای حیات بشر است. فرمود: خیر و سعادت امت من تا زمانى که خیانت نکنند، امانت را ادا کنند و زکات را بپردازند تضمین شده است و اگر این کارها را انجام ندهند به قحطى و پریشانى مبتلا مى شوند.

گاهی کسی فقط در یک سلام خیانت میکند. در رساندن یک پیام خیانت میکند. خیانت لازم نیست که حتما بزرگ باشد. گاهی به کسی میگوییم فلان حرف  را به کسی نزن ولی او پخش میکند. اگر اینها رعایت نشود سختی و گرفتاری می آید. آنوقت میگوییم چرا سختی هست. اول باید اینها را رعایت کرد تا دعا به اجابت برسد. حالا همه به کارهای خودمان فکر کنیم و به گرفتاری هائی که مبتلا می شویم هم توجه کنیم. عموم مردم و مسئولین. امانت داری هم که آثارش را دیده و شنیده اید.

آخرین روایت اینکه حسین بن مختار می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: انسان شریکى دارد و بعد مى فهمد که او در مال مشارکتى خیانت کرده است. آیا شریک دیگر هم مى تواند بدون اطلاع او به همان اندازه در مال تصرف کند؟ حضرت فرمودند: من دوست ندارم کسى چنین کند (خیانت) و دوست ندارم که افشاى سر شود. یعنی باید عیب پوشی کرد و اشتباه شریک را برملا نکرد. گاهی بعضی کارهایشان را توجیه میکنند.

خطبه دوم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین دست به خیر بوده و هرجا لازم باشد به محرومان و مستمندان کمک می کنند. مولانا امیرالمومنین  علیه السلام درحکمت ۱۳۸ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَهِ» سُوسُوا یعنی نگهدارى کنید. ایمانتان را به وسیله صدقه نگهدارى کنید. «وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاهِ» و اموالتان رابادادن زکات محفوظ بدارید. «وَادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ» و موج هاى بلا را با دعا ازخود برانید.

توضیح مختصر این که؛ یعنی شما نمی توانید بدون صدقه دادن ایمانتان را حفظ کنید. مختصر هر کس به هر مقداری که میتواند. هر کسی هر رزقی که دارد. یک وقت هست که انسان مال ندارد اما رزق دیگری دارد . علم دارد ، هنر دارد، قدرتی دارد، اینها رزق خداست «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ».

و وقتی زکات می دهید اموال خودرا از در معرض تلف بودن نجات می دهید. و امواج بلا، همان پیشامدهاى بد که پشت سرهم واقع می شوند را میگویند. اینها بوسیله دعاهای خالصانه از بین می روند. این شب ها و روزها فرصت اعمال خیر است و زمینه برای سازندگی خود فراهم است را از دست ندهیم. بخصوص صدقه که اجر و پاداش مضاعف دارد و دعا که مستجاب است.

در اولین جمعه ماه مبارک رمضان قرار داریم این ایام را به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم بهترین بهره ها را ببریم. همانطور که قبلاً عرض کردم خوب است توجه بیشتری در این ماه به صاحب خانه یعنی امام زمان علیه السلام داشته باشیم. البته ماه ماه خداست و ما توجه داریم و موحدیم اما خدای تعالی اموراتش را در اختیار او گذاشته است. مجرای فیض است. بنابراین اگر توجه ما به حضرتش باشد بسیار کارساز است.

یکی از مهم ترین دعاهای این  ماه دعای شریف دعای افتتاح است که مولانا ولی عصر ارواحنا فداه به نائب دومشان محمد بن عثمان تعلیم دادند. بخش هائی از این دعا استغاثه برای ظهور و مشکلات دوران غیبت امام است. و یکی از اعمال مهم شب های قدر هم خواندن دعای اللهم کن لولیک هست و دعا برای فرج حضرت. کانّ درماه مبارک رمضان امید به ظهور بیشتر می شود.

روایاتی هم در این باب وارد شده است. به عنوان نمونه در کتاب غیبت نعمانی ازامام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند: صیحه و صدای عظیم در ماه رمضان واقع می شود و بعد حضرت خروج می کنند. به هر تقدیر سعی کنیم لحظات این ماه را که خواب آن هم عبادت است از دست ندهیم. به هر تقدیر سعی کنیم لحظات این ماه را که خوابش هم عبادت است غفلت نکنیم. و استفاده وافر را ببریم.

نامگذارى۲۹ فروردین به نام روز ارتش از ابتکارات و نشأت گرفته از بصیرت الهی حضرت امام ره بود آن هم در زمانی که عده ای در داخل دوگانه حمایت و مخالفت با ارتش راه انداخته بودند و از خارج هم حمایت می شدند. بخصوص منافقین و کمونیست ها اصرار بر انحلال ارتش داشتند. اما امام ارتشیان را فرزندان انقلاب و مردم خواند و توطئه را خاموش کرد.

ارتش هم با تقدیم قریب به ۵۰ هزار شهید و تعداد فراوانی جانباز و با حضور در عرصه های مختلفِ دفاع از انقلاب و ایران و حراست از منطقه خوش درخشید و از کیان اسلام با سه نیروی هوائی و دریائی و زمینی و پدافند هوائی که بعد از انقلاب تاسیس شد حفاظت می کند و در برقراری امنیت کشور نقش مهمی بر عهده دارد. و در پیشآمدهای اجتماعی هم حضور فعال دارند.

و اخیراً هم برای مقابله با بیماری منحوس با تمام توان در میدان حضور دارند و در برپائی بیمارستان صحرایی ۲ هزار تخته در مدت ۲۴ ساعت رکورد جهانی برای خود ثبت کردند. اینها داشته های ماست که بعد از انقلاب ایجاد شده است. به همه عزیزان ارتشی خدا قوت و خسته نباشید عرض می کنیم. و امیدواریم در همه عرصه ها موفق باشند.

همچنین به نیروی دیگر یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در۲ اردیبهشت سال۱۳۵۸به فرمان امام ره تشکیل شد نیز تبریک و خدا قوت عرض می کنیم. قابلیت  و کارآمدی سپاه در مواجهه با مسائل متعددی که برای انقلاب پیش آمد موجب شد تا حضرت امام تقریباً بعد از دو سال از تشکیل سپاه بفرمایند اگر سپاه نبود کشور هم نبود. یعنی انقدر این فعالیت گسترده و عظیم بود. شرح و توضیح این جمله ی امام طول می کشد و در خطبه فرصت بیان آن نیست و مستقلاً باید به آن پرداخت.

این نیرو در طول بیش از چهار دهه فعالیت در عرصه های مختلف داخلی و خارجی، ضمن تکمیل ساختار و بالندگی لازم، کارنامه درخشانی دارد. امام در همان زمان فرمودند: ای کاش من هم یک پاسدار بودم و این افتخار بزرگی است برای پاسداران که قدر خود و جایگاهی که دارند را بدانند که می دانند.

تنوع فعالیت، اشراف اطلاعاتی بر ظرفیت ها و شناخت فرصت ها و تهدیدهای نظام و انقلاب این توانمندی را فراهم کرده تا بتوانند در گام دوم انقلاب در عرصه تمدن سازی نقش مهم داشته باشند. و همین موقعیت ویژه و خاص در خنثی سازی تهدیدات دشمنان و حفاظت از عمق راهبردی انقلاب اسلامی در جهان است که او را استکبار جهانی به خصوص آمریکای پلید برای خود تهدید می داند و سپاه که در مقابل تروریسم بین الملل و دولتی قیام کرده و مقابله می کند را در لیست گروه های تروریستی قرار می دهد و موج سپاه هراسی در دنیا راه می اندازد.

خوب است این بیان حضرت آقا را عرض کنم که خطاب به پاسداران فرمودند: «خب، شما فرزندانِ عزیزِ این حقیر هستید؛ اگر کسی از بنده سؤال بکند که حالا شما از این بچّه‏ها، از این فرزندان راضی هستید، خواهم گفت که صددرصد راضی‏ام». خدای تعالی به همه نیروهای مسلح، نظامی و انتظامی، در سراسر کشور توان و قوت لازم را برای دفاع از ارزشها و کیان اسلام بدهد.

دوم اردیبهشت، سال ۱۳۵۹ با توجه به شرائطی که پیش آمده بود حضرت امام ره اعلام انقلاب فرهنگی کردند. اول ستاد بود بعدها مسیری راطی کرد و شد شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه دارد دائماً مسائل فرهنگی کشور را رصد کند و فعالانه برای فرهنگ و علم، طرح و برنامه داشته باشد. و این نشان دهنده اهمیت راهبردی این نهاد است.

وقتی روش دشمن، تهاجم و شبیخون فرهنگی است و ما در یک جبهه فرهنگی قرار گرفته ایم که احتیاج به افسران و فرماندهان جنگ نرم داریم، پس نگاه به شورای عالی باید نگاه قرارگاهی باشد که رهبر معظم انقلاب به این مرکز همین نگاه را دارند و می فرمایند: باور کنید که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‏ی فرهنگی کشور و سیاست‏گذاری کشور را بر عهده دارد. و فرمودند: وظیفه قرارگاه اصلی، سیاستگذاری راهبردی، هدایت دستگاه‏ها، مراکز تأثیرگذار و بخش اجرایی فرهنگی است.

حالا سوال ما این است که آیا شورا واقعاً این قرارگاه اصلی بودن را پذیرفته و خواسته های حضرت آقا را که در حکمشان به اعضاء مرقوم فرمودند به این نحو دنبال می کند؟ گفتمان انقلاب اسلامی، به فرهنگ و فکر سکولاری غرب حمله می کند و نباید در این زمینه منفعل و مورد تهاجم باشد. تهاجم است نه هجوم. ما هم باید حمله کنیم و حالت تدافعی و منفعلانه نباید داشته باشیم.

برای اینکه زودتر به نتیجه مطلوب در عرصه فرهنگ برسیم باید به مسائل بنیادی و معرفتی با توجه به آموزه های ثقلین بیشتر توجه کنیم. از پژوهشگاه، پژوهشکده و دانشگاه معتبر و فراوانی که داریم، تعامل بیشتری داشته باشیم. براى تبیین سیاست‏هاى فرهنگى مناطق مختلف حتماً از مراکز پژوهشى و آموزشى شهرستان‏ها استفاده ‏شود. البته اخیراً حرکت مبارکی در بحث مهندسی فرهنگی کشور و برش استانی و مناطق مختلف آغاز شده که در صورت تحقق میمون و مبارک خواهد بود. به عزیزان در این میدان خدا قوت عرض می کنیم.

شورای فرهنگ عمومی هم در استانها نقش مهمی را دارد که ذیل شورای عالی است و فرهنگ آن منطقه را مدیریت میکند و قوانینی را برای انجام وضع میکند و در استان البرز هم برای سال جاری مباحثی در نظر گرفته شده است که در فرصت مناسب عرض خواهم کرد. برنامه و روش جدید و مدیریت جدیدی خواهد شد که اگر خدا بخواهد آثار و برکاتی را برای استان خواهد داشت. اطلس فرهنگی استان را هم به هر جهت بعد از چند سال که دنبال کردیم اخیرا در اختیار افرادی قرار داده شده که این اطلش را تکمیل کنند و این پروژه هم تا ماههای آینده انشاءالله تکمیل خواهد شد. که برای کارهای بنیادین ما به اطلس فرهنگی احتیاج داریم. که انشاءالله انجام خواهد شد و قدم مهمی است که در این مسیر برداشته شده است.

نکته ای هم راجع به این خصومت اخیر استکبار جهانی عرض کنم که درست در وسط رایزنی برای گفتگو و مذاکره ای که خودشان اصرار دارند با وقاحت تمام به تاسیسات هسته ای حمله تروریستی کرده خسارت وارد کردند. با این کار پیام می دهند که فراموش نکنیم دشمن ما هستند. ما که فراموش نمی کنیم نمونه اش شعاری است که نمازگزاران جمعه هرهفته می گویند.

البته گاهی این حرکات عکس العمل بلائی است که قبلا سرشان آمده با این حال ایران پاسخ مناسب و کوبنده را به موقع خواهد داد. آنچه که همه به خصوص مسئولان وبالاخص دستگاه دیپلماسی باید رعایت کنند این است که در مقابل زیاده خواهی های مستکبرین یک صدا باید شنیده شود و آن صدای رهبری است که سیاست های کلی را میچینند و بیان میکنند. در جلسات متعدد بیان فرموده اند.

این خیلی بد است که عده ای از مدیران واداده،  پالس دشمن شاد کن می فرستند و منفعلانه برای مذاکره با دشمن حیله گر عجله میکنند و برای توجیه دلدادگی خود از مردم صبور و مقاوم که تا امروز همه مشکلات را که به گفته خود آقایان درصد کمی از آن مربوط به تحریم هاست؛ تحمل کرده اند مایه میگذارند و بر خلاف نظر حضرت آقا مبنی بر عدم عجله برای مذاکره، می گویند برای از بین رفتن مشکلات مردم باید زودتر مذاکره کرد. برای رسیدن به هدف خودشان دوگانه سازی می کنند تا طمع دشمنان را برای اقدام علیه ما تحریک کنند.

آیا بعد از این عملیات ترور هنوز باید رفت و مذاکره کرد یا باید عملیاتی نظیر همان که گفته شد تعداد سانتریفیوژها را زیاد و غنی سازی را تا ۶۰ درصد افزایش می دهیم بیشتر شود؟ باید همیشه از موضع قدرت و عزت و صلابت با دشمن سخن گفت.

دستگاه دیپلماسی با اروپائی ها که باز عده ای از نیروهای نظامی و انتظامی را تحریم کردند اقدام عاجل داشته باشد. این کارها درست در وقتی است که آقایان طرف مقابل را توبه کرده و پشیمان معرفی می کنند نه خیر آقا توبه گرگ مرگ است. و ما این مرگ را هر جمعه برای آنها میخواهیم.

۷ رمضان و بنا بر قولی دهم وفات ابوطالب عموی رسول خداست که دیگر فرصت نیست درباره این شخصیت مطلبی عرض کنم.

نکته استانی: راجع به تعطیلی مساجد و امور مذهبی مطلبی را عرض کنم و آن اینکه واقعاً همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند یک سوال بی پاسخ است که چرا باید به این نحو راجع به امور دینی و مذهبی عمل شود. ایشان این را سال گذشته گفتند و فرمودند افرادی که صلاحیت لازم را دارند در شورا حاضر باشند و ایشان به عنوان اعتراض فرمودند که این یک سوال بی پاسخ است. چرا باید مراکز مذهبی تعطیل باشد. مثل همین جا که سقف بلند دارد و درها باز است و تعداد محدود است و پروتکل ها رعایت می شود مثلا تعطیلش کنند. این محل سوال است.

اما نکته مهم این است همه ما باید به انجام قانون ملتزم باشیم همانطور که رهبری کمال توجه را به انجام قانون دارند و طبق نظر دستگاه ها عمل می کنند و این برای ما درس است. در بحث کرونا همه باید از دستورات ستاد ملی تبعیت کنیم ولو به بعض تصمیمات و نحوه اجرای آن ایراد و اشکال جدی داریم و برای برون رفت هم پیشنهاد داریم. اما تا وقتی انجام نشده باید تبعیت کرد.

ما در دفاع مقدس یاد گرفتیم که از فرمانده میدان اطاعت کنیم. ولو بعضی وقتها هم معلوم بود که اگر مثلا از فلان جا برویم گرفتار خواهیم شد اما نمی شود در میدان هر کسی یک سازی بزند . تلفات و مشکلات بیشتر خواهد شد. لذا وقتی ابلاغ رسمی شده که چند روز جماعت تعطیل باشد، نه مسجد و کارکردهای مهم آن که اصلا گفتن اینکه مسجد تعطیل است خلاف است، آنها هم نمیگویند تعطیل است اگر هم بگویند سبق لسان است. جماعت در مسجد تعطیل است و الا کارکردهای دیگر مسجد که دهها کارکرد دارد باید به قوه خودش باقی باشد.

وقتی بیان می شود که تعطیل است دیگر معنا ندارد در بیانی تحریک آمیز معاون یکی از دستگاه های تبلیغی کشور به مساجد استان البرز اعتراض کند که چرا بعضی از این مساجد بسته اند؟ این حرف خوبی نیست. شما که در مرکز هستید و عضویت هم دارید بروید و پیشنهادات را به قانون تبدیل کنید. اتفاقاً وزیر محترم بهداشت و درمان پیشنهادات خوبی داده اند ما هم همین ها را مطالبه داریم و تایید میکنیم که باید مطرح کنند و مصوبه بگیرند و ابلاغ کنند اما تا ابلاغ نشده هر کس نمی تواند هرجور دلش خواست عمل کند هرج و مرج می شود.

شما کشور چین را ببینید تقریباً با انقلاب ما تغییرات در آن آغاز شد با جمعیتی که امروز نزدیک دو میلیارد است اما همه می بینید که چه پیشرفت عظیم اقتصادی کرده است وقتی در مصاحبه از آنها این سوال را کردند که چگونه اینطور شدید؟ در جواب می گفتند همه به قانون ملتزم بودیم و عمل می کردیم.

شما فکر می کنید برای رهبری، برای ما و اهل ایمان تعطیلی امور عبادی و مساجد و هیئات سخت نیست؟ سخت است ولی باید راهکارها را پیدا کرد و مطالبه کرد. بنده درباره نماز جمعه حساسیت دارم و دوست دارم که برگزار شود. اینجا روشنگری و تبیین هست. نه فقط اینجا بلکه در کل کشور. از همان روز اول هم با تعطیلی مخالف بودم. عرض هم کرده بودیم و تصمیمی بود که حضرت آقا هم فرمودند باید اطاعت کنیم.  اطاعت هم کردیم و هنوز هم اطاعت میکنیم.

اما اینکه امروز باز است با اینکه منطقه قرمز است، با فرمانده میدان در استان صحبت کردم. توضیح هم دادم و از ایشان اذن برگزاری را گرفتم. و الا اگر اذن نمیدادند یک رکعت نماز نمیخواندم. برای کل استان اذن گرفتم که با محدودیتی انجام شود. حالا بعضی از دوستان فشارهایی را می آورند و میخواهند از آن تعهدی که دادیم خارج شویم آن موقع اگر ببینم نمیتوانم به تعهدم عمل کنم ناچارم من هم تعطیل کنم. ما را در موضعی که تعطیل شود نیندازید. البته بنده با همین روش ادامه خواهم داد. ولو با ۵ نفر و ۷ نفر. یعنی با اجازه ای که میگیریم این کار را میکنیم. اگر ناچار شویم جمعیت را تعطیل میکنیم. اما جمعه را دیگر تعطیل نخواهیم کرد به فضل پروردگار.

اما در مورد انتخابات ریاست جمهوری عرض می کنم دوستان سعی کنید فضای انتخاباتی رافعال کنید و شور و هیجان حضور حداکثری را با تشویق همدیگر فراهم کنید تا این توطئه خناثان که با عناوین مختلف بر اذهان کار می کنند تا حضور کم رنگ شود از کار بیفتد. کسی که القاء می کند نباید در انتخابات شرکت کرد خائن به مردم و ایران است. بیگانه پرستان بر طبل بی قانونی و هرج و مرج می کوبند و خیرخواه ملت نیستند. آنکه دلسوز ایران است و رشد و بالندگی ایران را می خواهد باید تشویق به شرکت کند.

و راجع به شوراها هم تکرار می کنم. رایتان را از روی بصیرت و شناخت و تحقیق بدهید نه قوم گرائی و قبیله محوری که دیده می شود پدرخوانده های اقوام مختلف برای ماندن در قدرت ولو پشت پرده تلاش ها می کنند. اساساً از کاندیداها بپرسید برای ورود به شورا چه تخصصی دارند؟

بپرسید شمایی که تصمیم گرفتید بیایید و کاندیدا شدید که خدمت به مردم بکنید، و این خدمت به مردم را هم خیلی غلیظ میگویند این آقایان،  خب شما چه توانی دارید که میخواهید خدمت کنید؟ در مدیریت شهری با مشکلاتی که وجود دارد و عده ای از مسئولین شهری با شهر مثل بچه یتیمی که کسی را ندارد و می شود حقش را خورد رفتار کرده اند، چه خدمتی می خواهند بکنند؟

چشمها را باز کنید و به جوان یا میانسال با نشاط مومن و متعهد و متخصص در امورات شهری رای بدهید. مسئله را سیاسی نکنید. ما امروز افراد عمل گرا و عملیاتی میخواهیم. که با ایمان و جهادی شروع کنند و این شهر و منطقه و استان را نجات بدهند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.