مشروح خطبه‌های نماز جمعه 22 اسفندماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

تأسف امام‌جمعه کرج برای مسئولین بی‌عرضه/ هیئات اجرائی به قانون عمل کنند/ نسل جدید از ریشه‌های فرهنگ و ارزش‌های الهی برخوردار است/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصداق عینی ما می‌توانیم است

کارشناس روابط عمومی ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۲۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله

خطبه اول:

 

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عبدالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

اهل تقوا تکبر ندارند و هرجا لازم باشد زمان نماز را با اذان اعلام می کنند. دررساله حقوق امام سجاد علیه السلام رسیدیم به حقوق مؤذن.

وقتی به بحث اذان در جوامع روائی و مباحث فقهی می رسیم، با مجموعه ای از معارف بلند برخورد می کنیم که کمتر برای عموم مردم مطرح شده و آشنائی با این معارف کم است و در خطبه هم فرصت بیان همه فضیلت اذان و اذان گو و آثاری که دارد نیست و فقط باید گذارا اشاره کرد.

مثلاً داریم صدای اذان شیطان را دور می کند. یا رسول خدا فرمودند: مؤذن تا جائی که صدایش می رسد و نگاهش کار می کند به همان اندازه آمرزیده می شود و هر خشک و تری او را تصدیق می کند و به تعداد هر نفری که با اذان او نماز بگذارد حسنه ای برایش منظور می شود. این تشویق است که افراد اهل اذان باشند. قدیم هم رسم بود که آرام آرام گرفتند. سر گذرها و پشت بامها به موقع اذان میگفتند.

الان متاسفانه از مناره های مسجد هم به بهانه های واهی اذان را قطع کردند. انواع صداها و آهنگها را پخش میکنند در جامعه اما به صدای اذان که میرسد همه یا مریض دارند یا اذیت میشوند. بله صدای گوشخراش و آزار دهنده را هیچ کس نمیپسندد اما صدای لطیف اذان در جامعه اسلامی در ظهر و مغرب پخش نشود واقعا کم کاری است.

می شود در میادین و خیابانها اذان را پخش کرد.  اتفاقا بلندگوهایی را داریم در سطح خیابانهای البرز که برای راهپیمایی ها از آنها استفاده می شود خوب است موقع ظهر و مغرب متصدی هم نمیخواهد خودش سر ساعت اذان را با صدای ملایمی پخش کند مردم بفهمند ظهر و مغرب شد. حالا صدایش آنقدر بلند که بعضی ها ناراحت می شوند نباشد.

حضرت رضا علیه السلام از رسول خدا نقل کرده اند که: در قیامت، مؤذّنان از همه مردم سرافرازترند. یعنى دیده می شوند و این تعبیر زیبائی است که این جور القاء می کند چون مؤذن در دنیا خدای تعالی را به یاد بندگان مى آورد پس خداوند هم در قیامت، او را مورد توجه همه قرار مى دهد.

در بخش دیگری از روایات پاداشی که برای مؤذن هست را بیان فرموده؛ امام صادق علیه السلام از رسول خدا نقل کردند که حضرت فرمودند: اگر کسى یک سال، در یکى از بلاد مسلمین اذان بگوید، خداوند بهشت را بر او واجب مى کند.

یا رسول خدا فرمودند: کسى که از روى محاسبه و دقت (زمان سنج باشد)، اذان بگوید، مانند کسى است که شمشیر کشیده است و بین دو صف اسلام و کفر به نفع اسلام و علیه کفر شمشیر مى زند. یعنی موذن موقع اذان گفتن در حال جهاد است. آن وقت میبینیم بعضی ها تکبر میکنند یا خجالت میکشند که اذان بگویند.

از آنجائی که اذان یکی از شعائر اسلام است پس باید به آن اهتمام داشت و سستی در آن جایز نیست. همه ما در طول روز مشغول کار و زندگی و انجام وظائف محوله هستیم و ممکن است از امور معنوی و توجه به خدای تعالی غافل باشیم، ناگهان در همین لحظات بی خبری صدای مؤذن به اذان بلند می شود و همه را متوجه ادای حق  الهی می کند که برخیز و اقامه نماز کن. و این یادآوری برای شنونده حقوقی بوجود می آورد.

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق فرمودند: «اَمَّا حقُّ المؤذّن، فاَن تَعلَمَ اَنَّه مُذکِّرُکَ بِرَبِّکَ» و اما حقّ اذان گو این است که بدانى او خدای تو را به یادت مى آورد. «و دَاعیَکَ الى حَظِّکَ» و تو را به حظ و نصیبى که دارى، دعوت مى-کند، «و اَفضَلُ اَعوانِکَ على قَضاءِ الفَریضَهِ الَّتى افتَرَضَهَا اللَّهُ علیکَ» و او بهترین یاور و کمک کار تو در انجام واجبى است که خداوند بر تو واجب کرده است. (اگر او نمیگفت تو یادت نمی افتاد.

«فتَشکُرَهُ على ذلِکَ شُکرَکَ للمُحسِنِ اِلَیک»، پس از او بر این کار، سپاس گزاری کن همانگونه که اگر کسی به تو نیکی کرد از او تشکر می کنی. «و ان کُنتَ فى بَیتِکِ مُتَّهِما لذلک لَم تَکُن للَّهِ فى اَمره متَّهِما» و اگر در خانه ات نسبت به او بدبینى دارى (و او را به هر دلیلى متهم مى دانى) در امر اذان نباید او را متهم کنى.

«و عَلِمتَ اَنَّه نَعمَهٌ مِن اللَّه علیکَ لا شَکَّ فیها، فاَحسِن صُحبَهَ نِعمَهِ اللَّه بِحَمدِ اللَّه علیها على کُلّ حال» و باید بدانى که او نعمتى از طرف خداست و باید با نعمت خدا خوش رفتارى کنى. و در هر حال شکرگزار نعمت هاى الهى باشى. «و لا قوَّهَ الا بِاللَّه»

در بعضی از روایات دارد که انسان میتواند نمازش را بشکند اگر یادش رفت که اذان و اقامه بگوید برگردد نماز را از اول شوع کند انقدر اهمیت دارد.

اذان گو باید عادل باش، خوش صدا باشد، به موقع اذان بگوید، طول ندهد، بندهایش را درست بیان کند.

بعضی از اذانها واقعا اذان نیست. مداحی است. اذان سرود و مداحی نیست. در معنای لغوی اذان یعنی اعلان و اعلام چیزی با صدای بلند که در قصه ی حضرت یوسف علیه السلام و طراحی که کرد تا برادرش بنیامین پیش او بماند با قرار دادن ظرف پادشاه در بار او، قرآن کریم می فرماید: «ثمَّ اَذَّنَ مُؤَذِّنٌ اَیَّتُها العِیرُ اِنَّکُم لَسَارِقُونَ». یک نفر با صدای بلند فریاد زد. این معنای لغوی آن است. بعدها مصطلح شد برای این کلماتی که قبل از نماز می خوانیم.

در رساله حقوق از خود اذان صحبتی نیست بلکه حقوق مؤذن مطرح هست که ما به جایگاه ویژه او پی می بریم. اولاً یاد خدا را یادآوری می کند. وبا اذان برای ما دعوتنامه ی ارتباط وصحبت کردن با خداوند را می آورد.

اذان بهترین یاور انسان است تاشخص بر فرایض خود تنبه پیدا کند. اول اذان با الله شروع می شود و آخرش هم با الله تمام می شود. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: باید فصیح ترین فرد شما اذان بگوید. و رسول خدا فرمود: موذن با پیامبران و صدیقان و صالحان محشور می شود.

در رعایت آداب اذان تکرارکردن بندهای اذان با موذن سفارش شده ولو آهسته، که اثر آن آمرزیده شدن و کفاره گناهان است، باعث نزول رحمت، و ثواب آن بهشت است و روزی را زیاد می کند. یعنی موذن که اذان میگوید شما صحبت نکنید و گوش بدهید و تکرار کنید که سفارش شده است. روایات سنگینی داریم که اگر موقع اذان کسی سخن بگوید نزدیک است که با کفر است یا در روایات دیگری داریم که لال از دنیا میرود.

حالا بعضی ها در صف تا اول حمد و سوره امام جماعت حرف میزنند. این را در مساجد باب کنید که سکوت کنید. که ثواب آن بهشت است، روزی را زیاد میکند، کفاره گناهان است، باعث نزول رحمت است.

علی علیه السلام از رسول خدا نقل فرمود: از برای مؤذن در فاصله اذان و اقامه ثوابی است برابر شهیدی که در راه خدا در خون خود می غلطد. عرض کردم ای رسول خدا پس از این مردم در اذان و اقامه گفتن بر یکدیگر سبقت خواهند گرفت. فرمود: چنین نخواهد شد. زمانی فرا می رسد که اذان و اقامه را به مستضعفان واگذار می کنند، (یعنی کسی که منصب دارد و جایگاهی دارد عارش می آید اذان بگوید) و خداوند متعال گوشت بدن مستضعفان را ( کسی که عارش نمی آید و اذان میگوید) بر آتش جهنم حرام می کند.

بحث در این باره فراوان است که به همین مقدار اکتفاء می کنیم. خودتان به این بحث مراجعه کنید که معارف زیبایی داریم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

 

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

 

شرح و تفسیر حکمت ۱۳۲ نهج‌البلاغه

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا نسبت به برادران خودشان و وضعیت زندگی آنها بی‌تفاوت نیستند. در همه حال به مستضعفان و فقرا و محرومان جامعه کمک می‌کنند. مولایمان امیرالمومنین سلام الله علیه در حکمت ۱۳۲ از حکم نهج البلاغه فرمود « اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَهِ مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیهِ» روزی را با صدقه دادن از خدا بخواهید و هر کس که به گرفتن عوض یقین داشته باشد زیبا و جوانمردانه اعطا می کند.

عبارت کوتاه هست اما دو مطلب را به مخاطب خود القا می کند. اولا او را تشویق به صدقه دادن میکند که صدقه باعث رسیدن روزی میشود. ثانیاً اعتماد به خدای تعالی است که اگر به دستورات او عمل کنیم چند برابر پاداش خواهیم گرفت. و جایش هم پر می شود. همانطور که در قرآن کریم در ضمن آیات متعددی به ما این را تذکر داده است که اگر شما یک قدم، یک درهم کمک کنید چند برابر، بعضی وقتها ده برابر، بعضی وقتها ۷۰ برابر، بلکه هزار و چهارصد برابر پاداش می گیرید. عمده این است که ما به وعده خدا ایمان داشته باشیم نه به وعده شیطان که «الشَّیطانُ یَعِدُکُمُ الفَقرَ» شیطان به فقر وعده می دهد. باور نکنید. باور به دستور خدا داشته باشید.

امیرالمومنین ما را متوجه همین باور می‌کند. می‌فرماید «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیهِ» یک مثال بزنم وقتی شما لب جوی آب مینشینید و دستتان را از آب پر می کنید بلافاصله جایش پر میشود. این را می‌گویند خلف و جایگزین شدن. می فرماید کسی که یقین داشته باشد که جایش پر میشود زیبا و جوانمردانه هدیه میدهد. خدای تعالی توفیق فهم درست و عمل به توصیه ها را نصیب همه ما بگرداند انشاالله.

روز های ماه رجب المرجب در حال تمام شدن است. تا می توانید بهره ببرید و خودتان را آماده کنید. برای ماه بزرگ شعبان، ماه رسول خدا، ماه روزه، ماه استغفار، ماه نمازهای مستحبی، ماه صلوات بر محمد و آل محمد، این ماه در راه است. امر به معروف و نهی از منکر و انفاق و در این ماه چند برابر جواب می‌دهد. کمک به فقرا، نیکی به پدر مادر و ارحام و همسایگان ارزش افزوده است. مواظب باشید ماه رجب که تمام میشود ماه شعبان را لحظات و ساعتش را از دست ندهید. فرشتگان احترام این ماه را رعایت می‌کنند.

تاکید بر روزه ماه شعبان به خصوص پنجشنبه ماه ثواب فراوانی دارد. رسول خدا فرمودند هرکس روز دوشنبه و پنجشنبه از ماه شعبان را روزه بگیرد حق‌تعالی ۲۰ حاجت دنیا و بیست حاجت اخروی او را برآورده می‌کند. راجع به روزه پنجشنبه روایات زیادی داریم. امام صادق سلام الله علیه روزه ماه شعبان را فرمودند که ذخیره روز قیامت است. هر بنده ای که در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد خداوند امر معیشت او را سامان بخشد و شر دشمن را از او دفع می کند.

یکی از کارهایی هم که مورد سفارش اولیای دین است و بزرگان به ما توصیه می کنند مناجات و دعاست. همین مناجات شعبانیه از آن دعاهایی است که اگر انسان به او توجه داشته باشد و بندهای اورا دقت کند روحش به پرواز در می‌آید و به درجات عالیه معنوی نزدیک می‌شود.

از ویژگی های دیگر این ماه ولادت اسوه های بشریت و ستارگان سپهر ولایت است که در این ماه است و این ماه شرافت بیشتری و مضاعف  پیدا کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصداق عینی ما می‌توانیم است

سوم شعبان ولادت سرور و سالار شهیدان اسوه جهاد در راه خدا، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. این روز نورانی که یادآور ایثار و شهادت و بصیرت و مجموعه ای از صفات پسندیده مربوط به آن حضرت و یاران باوفایش در پاسداری از دین است را روز پاسدار نامیدند. این روز را به همه کسانی که از دین و ارزشهای الهی پاسداری می کنند به خصوص برادران بزرگوار سپاه پاسداران تبریک عرض می کنم.

روش و سبک زندگی امام حسین علیه السلام هم در زمینه های تعالی شخصیت فردی و هویت فردی و هم در عرصه جهاد در راه خدا و حفظ ارزش‌های اصیل دینی بهترین الگویی است که پاسداران انقلاب برای خودشان انتخاب کردند. سپاه یک نهاد انقلابی است که با ساختار ارزشی و نیروی مومن و انقلابی که دارد از بدو تاسیس تا امروز عملاً در تمام عرصه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب و جهاد و مبارزه و تولید و استقلال اقتصادی و قدرت نظامی و امثال اینها در کنار مردم و امام این انقلاب بودند و به عنوان نیروی راهبردی انقلاب در عرصه های مورد نیاز با توجه به شرایط و اقتضائات، فعالانه اقدام خودشان را داشتند و مصداق عینی ما می‌توانیم بودند. این را باید شاکر بود و شکر گذار بود.

ویزگی ها و شاخصه های سپاه پاسداران

اگر بخواهم خلاصه‌ای از ویژگی ها و شاخصه های سپاه پاسداران را برای شما بگویم و در یک چند جمله خلاصه اش کنم الف: تبلور ارزش‌ها و معیارهای دینی است که پاسداران این گونه هستند؛  یعنی پاسداران به عنوان نیروهای متدین و انقلابی دارای معرفت دینی، معنویت و بصیرت و بینش سیاسی بالا هستند.

ب: مردم دار بودن. سپاه از متن توده های متدین جامعه برخاست. تا امروز هم این ویژگی را حفظ کرده و با پیوندی که با بسیج پیدا کرد تبدیل به قدرت ملی شد.

ج: ولایی بودن سپاه است. اعتقاد و التزام و عشق به ولایت و اطاعت پذیری یکی از ویژگی‌های مهم پاسداران است.

د: شهادت طلبی.  روحیه فداکاری، ایثار، جانفشانی برای آرمان‌های دینی و انقلابی با شجاعت این توان را به سپاه داده است که در مواجهه با دشمنان خارجی و داخلی با تمام قدرتش ایستادگی کند. از مقابله با ضد انقلاب و اشرار و تجزیه طلب و منافقین و جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی و جنگ نرم و جنگ فرهنگی تا خنثی کردن فعالیت‌های تروریستی که در منطقه توسط استکبار و آمریکا صورت می گیرد بقیه توطئه هایی که دشمنان انجام می دهند تا او را از کار بیندازند به عنوان پاسداری از انقلاب در همه فعالیت های مورد نیاز انقلاب و کشور در داخل و خارج همیشه آماده خدمت بودند و هستند.

سازندگی و خدمات اجتماعی شان هم بخش مفصلی است. لذا خیلی تلاش می‌کنند با انواع حیله ها او را تضعیف کنند و جایگاه مردمی او را تخریب کنند و تا امروز که نتوانستند من بعد هم نخواهند توانست. مردم ما قدردان  تلاش ها و خدمات عزیزان هستند. اینکه دشمنان بر علیه سپاه و نهادهای انقلابی کار می‌کنند و تلاش می کنند. اساساً هم مخالف انقلاب و ارزشهای انقلابی هستند. این روش آنهاست.

نمی دانم همین یکی دو روز در خبر ها دیدید یا نه که رئیس جمهور جدید آمریکا اولین اقدام و اولین تحریمش را علیه ایران انجام داد و  دو نفر از سپاهی ها را تحریم کرد. دو نفر از فرزندان بزرگوار سپاه پاسداران را تحریم کرده و گفته شده است که اینها حقوق بشر را رعایت نکردند و امثال اینها. پول های ایران را بلوکه کردند که در کره است گفتند آزاد نمی کنیم مگر اینکه کذا و کذا شود.  انگلیس ادعا کرده که من در برجام هستم، ایران است که نقض کرده است برجام را. خیلی جالب است. از آن طرف هم عربستان شکایت کرده به سازمان ملل که ایران به من تجاوز پهپادی کرده است. پاسخ ما به همه این یاوه هایی که بافته می‌شود این است که همانطور که رهبر عزیزمان فرمودند مردم ما از مبارزه با استکبار و راس آن آمریکا و اذناب پلیدش و اسرائیل پلید تر و سگ تعلیم دیده این دستگاه، صعودی ملعون خسته نخواهد شد.

جانبازان مناره‌های درخشانی هستند که پرچم انقلاب را برافراشته ‌اند

چهارم شعبان سالگشت ولادت با سعادت حضرت عباس بن علی است. مقام علمى و اخلاقى و معنوى او را می توانیم در زیارت نامه آن حضرت ببینیم. ولادت این جانباز رشید کربلا  که الگوى تمام عیار انسانیت، شرف و ایثار است را روز جانباز نامیده اند. تا به این وسیله همه ما آن شخصیت بزرگوار را الگوى خود در دفاع از دین، امامت، ولایت و اطاعت قرار دهیم، و هم از جانبازانى که با پیروى از ایشان بهترین سرمایه‏هاى وجودى خویش را در راه انقلاب و ارزش‏هاى اسلامى ایثار کردند، تقدیر نماییم. این روز را به همه این عزیزان تبریک گفته، آرزوى سلامتى و عافیت دارم.

جانبازان مناره های درخشانی هستند که بدون سخن گفتن با تن مجروح خود راه درست و اصیل انقلاب را به مردم نشان می دهند و پرچم امام و انقلاب را برافراشته نگه داشته اند و با حضور خود در صحنه از ولایت حمایت می کنند. امام رضوان خدا بر او در تقدیر از جانبازان فرمودند: وقتى امثال شما قدرتمندان روحى را مى‏بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت مى‏کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلندپایه عزیزانى است که براى اعتلاى کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامى جانبازى نموده‏اند. ببینید امام در شان جانبازان چه میگویند.

احترام و گرامى داشتن دستاوردهاى ایثار این عزیزان یعنی استقلال، آزادی و جمهورى اسلامى، اصل ولایت فقیه و حاکمیت دین کمترین کاری است که ما در قبال این همه عظمت آفریده شده می توانیم انجام دهیم. البته نباید مشکلات دیگری که دارند را فراموش کرد و دستگاه های متولی با دقت کار خودشان و خدمت رسانی را انجام دهند اما مهمتر از دستگاه ها خود ما مردم هستیم که باید سرکشی کنیم رفت و آمد داشته باشیم فرزندانمان را با آنها و رشادتهائی که انجام دادند آشنا کنیم.

ای نمازگزاران خانه خدا تا حالا چندبار تا امروز به آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان رفته اید؟ قصد کردید بروید از آسایگاه اعصاب و روان جانبازان دیدن کنید که سرکشی کنید و یک حالی بپرسید؟ اتفاقا این را بدانید که برای ما درس آموزی اش بیشتر است. این جانبازان و جانبازان شیمیائی از گمنام‏ترین اما سرافرازترین های دوران دفاع مقدس هستند. این عزیزان در زندگی روزانه خود دائماً شهید می شوند. این روز را به همه جانبازان بزرگوار تبریک عرض می کنم و از خدای تعالی طلب صحت و عافیت دارم.

در این جا باید عرض کنم از آنجا که تجلیل و بزرگداشت شهدا و ایثارگران و خدمت به خانواده‏هاى آنان مورد توجه حضرت امام بود، از همان سال اول انقلاب ۲۲ اسفند ۵۸ فرمان تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی را صادر فرمودند. لذا روز تأسیس بنیاد شهید، به‏عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نیز نامگذارى شد.

وظیفه این نهاد احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‏، حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم و ارائه خدمات به خانواده‏هاى شهیدان و امثال این هاست. و البته به دستور رهبر معظم انقلاب همه دستگاه ها موظفند در این مسیر اقدام داشته باشند. ملت و دولت و همه مدیون شهدا هستیم. اگر قدرت منطقه ای داریم و اگر توان علمی ما بالا رفته، اگر توان نظامی ما حرف برای گفتن دارد، اگر در همین جنگ اقتصادی آمریکا و دشمنانمان را ولو با تحمل فشار به زانو درآورده ایم و هرچه عزت داریم مرهون خون پاک شهیدان است. ان شاءالله قدردان شهدا و خانواده هایشان باشیم.

نسل جدید از ریشه‌های فرهنگ و ارزش‌های الهی برخوردار است

البته مدت ها دشمنان سعی کردند و می کنند که به دنیا القاء کنند، نسل جدید از این ارزشهای الهی ریشه دار در فرهنگ دینی و انقلابی دور شده اند اما ناگهان عرصه دفاع از حرم و امنیت پیدا شد و همه دیدند که این نسل همان نسل است. رفتند و چه رشادتهایی را انجام دادند. به این خانواده ها هم باید اهمیت داد. باید رسیدگی کرد و سر زد. اما با این حال وظیفه داریم برای تداوم این حرکت در بین نسل  امروز و آینده به این مهم بیشتر توجه کنیم و در توسعه این فرهنگ از ابزارهای جدید بیشتر بهره ببریم و جوانان امروز را در تکریم خانواده های شهدا بیشتر سهیم کنیم. و این جمله را فراموش نکنیم که خدمت به شهدا کمتر از شهادت نیست.

تأسف امام‌جمعه کرج برای مسئولین بی‌عرضه

بیانات امام المسلمین را ملاحظه فرمودید و تاکیدات مهم ایشان بر چند مساله: تعریف بعثت، ایجاد مناسبات اجتماعی، قدرت سیاسی و حکمرانی، اشاره به اسلام سیاسی کردند که نتیجه حرکت انبیاء است و انقلاب اسلامی نتیجه و ثمره همان بعثت است. و البته در مقابلش اشرار قد کشیدند و ما بر اساس قرآن با هیچ کشوری که ستیزه نکند جنگ نداریم. بعد هم برای مقابله به دو عنصر صبر و بصیرت اشاره فرمودند.

خدا رحمت کند به تعبیر آقای حائری که درباره بصیرت و صبر دو نکته گفتند که ما دچار جنگ نرم و جنگ سخت هستیم. دراین مواجهه با دشمن در جنگ نرم احتیاج به بصیرت داریم و در جنگ سخت احتیاج به صبر. که رهبر معظم انقلاب هم این مطالب را خیلی زیبا با توجه به روایت امیرالمومنین تبیین کردند.

و بعد هم دعوت به تواصی (سوره عصر) فرمودند. و اینکه افسران جنگ نرم یعنی جوانان وارد عرصه تواصی شوند. فضای مجازی را حضرت آقا عرصه کار دقیق جوانان می دانند. وقتی مسئولین اقدام درستی ندارند و کار را قفل می کنند و بعضا هم خطاهای خاصی از آنان سر میزند اینجا باید خود جوانان اقدام کنند و کارهای با نصاب و ارزشی تولید کنند. برنامه داشته باشید برای فضای مجازی. طراحی دقیق داشته باشید. فضای مجازی را باید به دست گرفت. این عرصه عرصه ای است که به راحتی و با سرعت میتوان در آن نقش آفرینی کرد. به شرطی که سوادش را داشته باشیم و آن را در خودمان زیاد کنیم.

گلایه از وضعیت معیشت و گرانی بی منطق اجناس هم داشتند که هم این جلسه هم جلسه قبل که این را گفتند من بی اغراق عرض میکنم که گریه ام گرفت که چرا باید جوری عمل کنیم که رهبر معظم انقلاب این فخر جهان شیعه این کسی که دارد استراتژی تمدنی اسلام را تبیین میکند و در عرصه های مختلف جهانی برای ما مطلب میگوید، بیاید با حالت خاصی در جلوی دوربین به فکر آذوقه مردم باشد. چرا مسئولین انقدر بی معرفتی میکنند، چرا انقدر کم کاری میکنند،  واقعا جای تاسف دارد برای کسانی که کار در دستشان است و برای مسئولین بی عرضه ای که با اینکه ما در کشورمان همه چیز داریم درست توزیع نمیکنند یا مغرضانه توزیع میکنند.  آیا بد نیست بعد از ۴۰ سال مردم در صف بایستند و روغن و مرغ بگیرند. آن هم با وجدی که داشته باشیم. یک وقت نداریم بحث دیگری است. مردم آبدیده شدند در این قصه. اما وقتی که هست چرا بد توزیع میکنید؟ چرا ناراضی تراشی میکنید؟ لااقل در این استان که بنده مطلع هستم پذیرفته نیست اگر صفی تشکیل شود. مسئولین در حال کم کاری هستند. باید جواب بدهند که چرا ناراضی تراشی میکنند؟

هیئات اجرائی به قانون عمل کنند

نکته استانی: با توجه به اینکه ثبت نام برای کاندیداتوری شوراهای شهر شروع شده توصیه بنده به دوستان جوان حزب الهی، متدین، انقلابی، کارآمد، دارای دانش مدیریت شهری و آشنای به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و عمرانی و بهداشتی و امثال ذالک این است که وارد عرصه شوید و ثبت نام کنید و خود را معرفی کنید. هیئات نظارت و هیئات اجرائی و معتمدین همانطور که قبلا گفته شد خدا را در نظر بگیرید و به مرّ قانون عمل کنید. از گرایش به افراد و گروه ها اجتناب کنید. اجازه ورود همه افکار و نظریاتی که منع قانونی ندارند را بدهید.

هیئت نظارت این دوره محصول تفکر انقلابی مجلس انقلابی است. پس باید هیچ تسامحی نسبت به هیچ کس نداشته باشند، سفارش پذیر نباشند. در ضمن مواظب باشند آبروی کسی را هم نبرند. اولین انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در گام دوم است. ان شاءالله بنیان خوبی گذاشته شود. نیت خود را خالص کنید و به خدا پناه ببرید. در دعا دارد که به خدا عرض می کنیم: «وَ اَستَغفِرُکَ مِمّا اَرَدتُ بِه‏ وَجهَکَ فَخالَطَنی ما لَیسَ لَک» خدایا من استغفار می‏کنم از آن عملی که خواستم برای تو آن را انجام بدهم امّا در بین آن یک انگیزه و نیّت غیرخدایی وارد شد. آنجایی که انسان امکان دارد اخلاص بورزد غنیمت است. خصوصا اینها که خودشان را وارد عرصه میکنند، توجه داشته باشند دائم این دعا را بخوانید. که با نیت خالص وارد می شوید نگذارید در نیت خالصتان خدا داخل شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.