مشروح خطبه‌های نماز جمعه 8 اسفندماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

توقف اجرای پروتکل الحاقی را باقدرت ادامه دهید / به وعده‌های اروپا و آمریکا دل‌خوش نکنید

کارشناس روابط عمومی ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۰۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عبدالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

حق برادر در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

اهل تقوا نسبت به برادران خود بیشترین رعایت را دارند. امام سجاد علیه‌السلام بعد از بیان مجموعه‌ای از حقوق که شخص حالت استیلا و برتری داشت مثل حاکم و پدر و مادر، آخرین مورد از این مرحله که مربوط به برادر است را مطرح می‌کنند. فرمودند: «وَ اَمَّا حقّ اَخیکَ فَتَعلَمُ اَنَّهُ یَدُکَ الَّتى تَبسُطُها، و ظَهرُکَ الَّذى تلجَاءُ الیه» و اَمَّا حقّ برادرت این است که بدانى او دست‌تو است که آن را می‌گشایی و پشت‌وپناه تو است که بدان پناه می‌بری. «و عزُّکَ الَّذى تَعتَمِدُ علیه» و عزت تو است، که به او اعتماد دارى. «و قوَّتِکَ الَّتى تَصولُ بها» و قدرت و نیروى توست که با آن یورش می‌بری. «و لا تَتَّخِذهُ سِلاحا على مَعصیهِ اللَّه» مبادا که او را ابزار نافرمانى خدا قرار دهى. «و لا عُدَّه للظُّلم بحقّ اللَّه» و به‌وسیله او راه ستم به‌حق خدا را پیشه کنى. «و لا تَدَع نُصرَتَهُ على نفسه» همواره او را یاور باش. «و معونَتَهُ على عدوِّهِ» و در قبال دشمن، کمک‌کار او باش. «و الحَولَ بَینَه و بینَ شَیاطِینِهِ» میان او و شیاطین حائل شو. «و تَادِیَهَ النَّصیحَهِ الیه» و در نصیحت او کوشش کن. «و الاِقبَال علیه فى اللَّه» و براى خدا به او اقبال داشته باش. «فانِ انقَادَ لربِّهِ و اَحسَنَ الاِجابَهَ له» این‌ها همه تا زمانى است که او مطیع و منقاد و فرمان‌بردار خدایش باشد. «و الا، فلیَکُن اللَّه آثَرَ عندَکَ، و اَکرَمَ علیک منهُ» وگرنه خدا نزد تو مقدم و گرامی‌تر از او باید باشد. تا وقتی در مسیر است با او این‌گونه باش. از مسیر که خارج شد دیگر با او کاری نداشته باش.

امام علیه‌السلام از عناوین و القاب ویژه‌ای نسبت به برادر استفاده کرده‌اند. مثل‌اینکه برادر، دستی کارگشاست یا محل اتکاء و پشتیبانی است که در زمان نیاز به کمک انسان می‌آید. و اینکه برادر مایه عزت و سربلندی و آبروی برادرش می‌باشد و با پشت‌گرمی به او به میدان مبارزه با دشمن می‌رود.

همین تعابیری که امام سجاد علیه‌السلام در رساله حقوق بیان کرده‌اند؛ را خدای تعالی درباره برادری که همراه انسان است و کمک‌کار اوست، در قرآن کریم به تعابیر مختلف آورده است. مثل داستان حضرت موسی علیه‌السلام که وقتی آماده می‌شد به دستور خدای تعالی با فرعون مبارزه کند از خداوند تقاضا کرد: «رب اشرَح لى صَدرى * و یسِّر لى امرى* واحلُل عقده من لسانى* یَفقَهوا قولى* واجعل لى وزیرا من اهلى* هارونَ اخى* اُشدُد بهِ اَزرِى * وَ اَشرِکهُ فى اَمرِى …» برادرش همراه او و کمک‌کار او باشد و در این کار مهم با او شرکت داشت باشد. اخوت به معنای مشارکت در امور است. خداوند هم در جواب موسی فرمود: ای موسی نیازت برآورده شد. و یا در آیه دیگر در سوره‌ی دیگر فرمود: ما دست و بازوی تو را به‌وسیله برادرت تقویت می‌کنیم.

پس برادر داشتن خود نعمتی از نعم الهی است که باید قدردان بود و به‌وسیله این نعمت کفران و معصیت نکرد. که کفران نعمت باعث زوال نعمت می‌شود. چگونه شکرگزار نعمت برادر باشیم؟ (بردار معنای عام‌تری اینجا دارد حتی مؤمنین را هم شامل می‌شود) با رعایت پنج حقوقی که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: الف) یار و یاور برادرت در همه حال باش. ب) در مقابل دشمن کمک او باش. ج) اگر شیطان وسوسه‌ای داشت خود را بین شیطان و او قرار بده و اشتباهاتش را تذکر بده. د) همیشه او را نصیحت‌کن. ه) هرگونه رفتاری را با او برای خدا انجام بده.

غیرازاین موارد در روایات تذکرات فراوانی برای مودت بیشتر و استحکام برادری، حقوق متقابل و تعامل و همکاری گفته‌شده است. که البته می‌تواند همه این بحث‌ها راجع به برادران دینی هم از باب «انما المومنون اخوه» مطرح باشد. لذا این بحث‌ها هم برادران صلبی را شامل می‌شود هم برداران ایمانی. خیلی کوتاه به چند مورد اشاره می‌کنم. در بحارالانوار روایتی مفصل از رسول خدا نقل‌شده که در آن به سی حق از حقوق برادری اشاره‌شده و تأکید می‌کند ذمه برائت پیدا نمی‌کند مگر برادر بگذرد از این حقوق. به بعض آن‌ها اشاره می‌کنم: خیرخواه او باشد، پیمان او را رعایت کند، در حال مرض او را عیادت کند، هدیه او را بپذیرد، در یاری او بکوشد، ناموس او را حفظ کند. اشتباهات او را جبران کند. (ببینید هرکدام از این‌ها در رابطه‌هایی که خانواده‌ها باهم دارند اگر رعایت شود خیلی از این مشکلات و بگومگوها و اختلافات در خانواده‌ها حل می‌شود در جامعه ایمانی هم همین‌ها اگر رعایت شود خیلی از تعارضاتی که بین برادران هست برطرف می‌شود).

مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: برادرت در دوستی‌اش نسبت به تو از تو قوی‌تر نباشد. یعنی همیشه دوستی و اقدام و توجه تو بیشتر باشد.

و در بیان دیگری فرمودند: برادر حقیقی تو کسی است که از لغزشت درگذرد، نیازت را برآورد، پوزش تو را بپذیرد، عیب تو را بپوشاند، ترس را از تو دور کند، و آرزویت را برآورد. در هنگام سختی تنهایت نگذارد. هرگاه از او چیزی بخواهی یا بپرسی فریبت ندهد. دوستی‌اش برای خدا باشد. همه این‌ها درس است. بعضی وقت‌ها می‌روند پیش بزرگی که به ما دستورالعمل بده. امیرالمؤمنین حالا دارد به ما درس می‌دهد. دارد می‌گوید که چطور باشیم و چطور زندگی کنیم. سبک زندگی با خودمان و اطرافیانمان، با خانواده و جامعه‌مان.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس در برادر خود امر ناخوشایندی ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و چنین نکند به او خیانت کرده است. و در بیان دیگر فرمودند: برادران در بین خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار ببندند دوستی ادامه می‌یابد وگرنه از یکدیگر جدا و دشمن هم می‌شوند. آن سه چیز این‌هاست: انصاف با یکدیگر، مهربانی با یکدیگر، و حسد نبردن به هم. که این حسد پایه‌های دوستی را ویران می‌کند.

نکته پایانی اینکه گاهی بین برادران کدورتی پیش می‌آید که از هم فاصله می‌گیرند و قطع رحم می‌کنند که این کار بسیار قبیح و مذمت شده است. میگویند ۲۰ سال است برادرم را ندیدم. ۱۵ سال است با خانواده قطع رابطه‌ام. این مسلمانی نیست. یک‌وقت هست فرصت دیدار ندارید، با تلفن حال می‌پرسید، بالاخره از حال اقوام باخبر هستید ولی یک‌وقت هست که اصلاً میگویید قطع کردم و کاری ندارم که چنین کسی مورد مذمت است. نباید قطع رحم کرد. و اگر چنین چیزی واقع شد شما پیش‌قدم در برقراری اتصال باشید که این کار مرضی خدای تعالی است. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: گامی نزد خدای عزوجل محبوب‌تر از دو گام نیست، گامی که شخص مو من به‌وسیله آن صفی درراه خدا برای جنگیدن با دشمنان دین ببندد (قدم برمی‌دارد که برود به جبهه) و گامی که به‌سوی رحمی بردارد که پیوند خود را بریده است. (اقدام عاجل را شما که اهل نمازید، اهل دعایید، اهل رجبید، شما داشته باشید).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

شرح و تفسیر حکمت ۱۳۰ نهج‌البلاغه

اهل تقوا از عنایات الهی در مواقع خاص و مختلف غافل نیستند و بهترین استفاده را می‌برند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۳۰ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «مَن اُعطِیَ اَربَعاً لَم یُحرَم اَربَعاً». به هرکس چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نشده است. بعد مرحوم سید رضی برای هرکدام از مطالب امیرالمؤمنین علیه‌السلام شاهدی از قرآن ذکر می‌کند که من فقط اشاره می‌کنم شرح و تفصیل زمان دیگر ان‌شاءالله. «مَن اُعطِیَ الدُّعَاءَ لم یُحرَم الاِجابَهَ»، کسی را که توفیق دعا داده‌اند از اجابت حاجتش ناامید نکرده‌اند. شاهد از قرآن: «ادعونی استجب لکم». «و مَن اُعطِیَ التَّوبَهَ لم یُحرَمِ القَبولَ»، و کسی را که مأمور به توبه کرده‌اند، از پذیرش آن ناامید نساخته‌اند. شاهد از قرآن: «انما التَّوبهُ علی اللهِ لِلَذِینَ یَعمَلونَ السُّوءَ بِجَهالَهٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَریبٍ فَاُولئِکَ یَتُوبُ اللهُ عَلَیهِم وَ کانَ اللهُ عَلیماً حَکیماً». «و مَن اُعطِیَ الاستغفارَ لم یُحرَمِ المغفرهَ» و کسی را که دستور استغفار داده‌اند، از آمرزش محروم نکرده‌اند. شاهد از قرآن: «وَ من یَعمَل سُوءاً اَو یَظلِم نَفسَهُ ثُمَّ یَستَغفِرِ اللهَ یَجِدِ اللهَ غفوراً رحیماً». «و مَن اُعطِیَ الشکرَ لم یُحرَمِ الزِّیَادَهَ». و کسی که خدا را سپاس گوید از فزونی نعمت محروم نگردد. و شاهد از قرآن: «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدنَّکُم». خدایا توفیق تقوا به ما عنایت فرما.

حضرت زینب چهره اسلام ناب را به جهان معرفی کرد

نیمه ماه مبارک رجب مصادف با سال گشت رحلت بانوى اسلام، مظهر حیا، عفت، استقامت و بردبارى، اسوه شجاعت، بصیرت، صبوری، ایمان و رضا به قضای الهی، حضرت زینب کبرى سلام‌الله‌علیه است. این روز را به همه شما شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنم. بانویی که در خانه عصمت تحت تربیت الهی قرار گرفت و تعالیم ارزشمند ثقلین در رفتار و گفتار و سبک زندگی او عینیت یافت. و شخصیت فردى و اجتماعى زن مسلمان را به ظهور رساند.

در بحارالانوار روایتی را نقل می‌کند که اهل‌بیت علیهم‌السلام را مظهر ذکر خدا می‌داند، «نَحْنُ ذِکْرُ اللَّهِ» به بیان قرآن کریم ذکر خدا مایه آرامش دل‌هاست که فرمود: «الا بذکر الله تطمئن القلوب». یعنی اهل‌بیت خودشان آرامند و محور آرامش عالم‌اند. یکی از مظاهر گویای این آرامش عقیله بنی‌هاشم، شریکه الحسین، زینب کبرى سلام‌الله‌علیه است. حضرت زینب در این زمینه یک الگوى موفق است. تأسی به سیره‌ی حضرت برای سلامت جان در تکانه‌های شدید و تألمات روحی و مدیریت بحران بسیار کارساز است. جهان‌شناسی و انسان‌شناسی حضرت را باید یاد گرفت و نسبت به دیدگاه‌هایی که نسبت به آینده دارد شاگردی کرد تا بتوان کسب آرامش کرد.

اگر کسی در مکتب زینب بزرگ شود هرگز دچار افسردگی و اضطراب روحی نمی‌شود. شما ببینید درست در وقتی‌که تمام عزیزانش را ازدست‌داده و رنج اسارت را کشیده و او را در مجلسی وارد کرده‌اند که تحقیر کنند و علی‌القاعده نباید روحیه‌ای برای او مانده باشد اما در عین صلابت و بزرگی و اقتدار، به دشمن نهیب می‌زند و از آینده‌ای روشن خبر می‌دهد. کسی که افسرده باشد آینده‌نگری‌اش از بین می‌رود. شما اگر در مکتب زینب تربیت شوید در عین تحمل سختی‌ها نسبت به آینده دید روشنی دارید.

در آن مجلس ببینید چه گفت: اى یزید! هر کید و مکرى که دارى بکن، هر کوششى که می‌خواهی بنماى، هر جهدى که دارى به کار بگیر، به خدا سوگند هرگز نمی‌توانی نام و یاد ما را محوکنی، پیام ما را نمی‌توانی از بین ببرى، به نهایت ما نمی‌توانی دست‌یابی، هرگز ننگ این ستم را از خود نمی‌توانی بزدایى، روزهاى قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگى است… این حرف زدن کسی است که کس و کارش را ازدست‌داده است و مسیر اسارت را طی کرده است و او را آوردند در مجلس حرام و شراب قراردادند و او را تحقیر کردند حالا دارد این‌طور باصلابت صحبت می‌کند. کسی مگر در این مکتب بزرگ شود می‌شود تضعیفش کرد؟!

حضرت زینب الگوی موفقی است برای اینکه در مشکلات و شرایط سخت چراغ راه اهل ایمان باشد. زینب کبری با همین آرامش و با تسلطی که بر جریانات سیاسی و فرهنگی داشت توانست چهره اسلام ناب را به جهان معرفی و اسلام دروغین اموی را برای همیشه تاریخ رسوا کند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان و موالیان اهل‌بیت عصمت و طهارت قرار دهد ان‌شاءالله.

سند تحول بنیادین با نگاه ویژه‌ای اجرا شود

 ۸ اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است. به نظرم رسید چندجمله‌ای دراین‌باره عرض کنم. ازنظر اسلام تربیت یعنی به فعلیت رساندن استعدادها و ایجاد تعادل بین آن‌ها تا فرد بتواند به مقصد، که قرب الهی است برسد. بنابراین برای رسیدن به این مهم در فرهنگ اسلامی تزکیه و تهذیب مقدم بر آموزش و تعلیم است و همین امر فصل ممیز نظام آموزشی اسلامی با نظام آموزشی سکولاری است.

علم بدون تربیت زمینه فساد را فراهم می‌کند. باتربیت الهی، متخصصِ متعهد پرورش پیدا می‌کند. اگر توانستیم دانش آموزان را تحت تربیت توحیدی قرار دهیم، جامعه را از همه آسیب‌ها نجات داده‌ایم و این یعنی حیات طیبه. ما دنبال حیات طیبه هستیم و راهش این است؛ علم و در کنارش تهذیب و تزکیه.

دربیانی حضرت امام فرمودند: «تربیت کنید آن‏ها (بچه‌ها و کودکان) را به اخلاق انسانى، اخلاق اسلامى؛ و آن‏ها را توجه به خدا بدهید؛ و آن‏ها را از این فسادهایى که در جامعه‏هاى منحط واقع مى‏شود بپرهیزانید و به آن‏ها تذکر بدهید که چنانچه شماها یک تربیت اسلامى انسانى داشته باشید، هم براى خودتان سعادت است؛ هم براى کشورتان سعادت است… اگر از راه عبودیت خدا، انسان وارد شد در جامعه یا نظر انداخت به امور، از این راه و از این کانال وقتى واقع شد، وارد شد، کارهایش همه الهى مى‏شود»؛ یعنی توحید را باید توسعه داد.

مهم‌ترین مرکزی که می‌تواند ضمن انتقال فرهنگ کشور، شخصیت نوجوان و جوان کشور را رشد داده به طراز لازم برساند آموزش‌وپرورشی است که علاوه بر آموزش به تربیت هم اهمیت بدهد. با توجه به فضای به وجود آمده در آموزش باید برای رشد علمی کشور و رسیدن به خودکفائی و استقلال همه‌جانبه، روش‌های آموزش‌وپرورش را تغییر داد. سال‌های اول انقلاب و دوران دفاع مقدس برای دانش آموزان فرصتی فراهم‌شده بود که با مفاهیم ایثار و شهادت و حق‌طلبی و مبارزه با تجمل‌گرائی و اشرافی گری آشنای میدانی پیدا کنند و ارزش‌های دینی را عملاً درک کنند. همه ایثار و شهادت‌طلبی را می‌دیدند. ضد اشرافی گری کاملاً دیدنی بود.

اما در آستانه دهه پنجم انقلاب و میدان جنگ نرم و شبیخونِ فرهنگیِ به وجود آمده توسط دشمنان و حملات پی‌درپی رسانه‌های دشمن و ایجاد شبهه به آرمان‌های نظام اسلامی، لازم است نظام تعلیم و تربیت اهتمام بیشتری به نقشه راهی که به‌عنوان سند تحول بنیادین تهیه‌شده داشته باشند و با مدیریتی جهادی به اجرائی شدن آن اقدام کنند تا به نصاب لازم در این عرصه برسیم ان‌شاءالله. لذا مسئله تعلیم و تربیت از اهم مسائلی است که نظام آموزشی ما باید دنبال کند که اگر نکند برای ما سندهایی را می‌آورند که می‌بینید متأسفانه مسیرش کجاست.

دولت به وعده دشمن دل‌خوش نکند

بخش‌های مختلف بیانات نایب الامام در دیدار اعضای مجلس خبرگان ملاحظه فرمودید. راجع به برجام و مسائل هسته‌ای تذکراتی فرمودند و نسبت به مواضع مستکبرانه آمریکا و سه کشور اروپائی تذکر دادند. همان‌طور که ایشان فرمودند مستکبران غربی و اروپائی بدانند ازآنجاکه به تعهداتشان عمل‌نکرده‌اند به شدّت مورد نفرت ملّت ایران هستند، گوشه‌ای از اعلام انزجار و نفرت مردم را از این مصلی با گوش خود بشنوید که شعار می‌دهند (مرگ بر آمریکا).

آنچه امروز مطلوب است این است دولت در موضوع برجام بر اجرای کامل قانون نه گزینشی، که رهبر معظم انقلاب هم آن را علناً تائید کردند اهتمام داشته باشد و به وعده‌های اروپا و آمریکا دل‌خوش نکند و دنبال مذاکره و اقدامی خارج از سیاست‌های کلان نظام نباشد. بله هیچ‌کس حق دخالت در قوه مجریه را ندارد چون اجرا با این قوه است. و این مطلب را حضرت امام در سال ۵۹ تأکید کردند. اما در اجرای چه چیزی کسی حق دخالت ندارد؟ اجرای کامل قانونی که مجلس تصویب و شورای نگهبان تائید کرده است. والا به منافع ملت خیانت و خسارت وارد خواهد شد.

بعلاوه نباید فراموش کرد که امام این را هم فرمودند: مجلس در رأس همه امور و در رأس همه نهادهاست و حق دارد بر همه نهادهای اجرائی نظارت کند و در این راه هیچ‌کس نمی‌تواند از حقوق قانونی نمایندگان جلوگیری کند. بنابراین توقف اجرای پروتکل الحاقی را که از پنجم اسفندماه آغازشده باید باقدرت ادامه داد مگر این‌که تحریم‌ها را یک‌مرتبه بردارند که بحث دیگری است. و الا این خواسته مردم و نظام و رهبری است که مصوبه مجلس همان‌طور که باقوت شروع‌شده تا نهایت ادامه پیدا کند.

واکنش امام‌جمعه کرج به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور

نکته دیگر اینکه متأسفانه در بحث خصوصی‌سازی و اجرای ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ که نزدیک ۱۵ سال از آن می‌گذرد و درست عمل نشده و به اقتصاد کشور خساراتی را وارد کرده و حتی گاهی مشکلات امنیتی هم درست کرده، به‌جای اینکه روند واگذاری را اصلاح کنند گاهی بیاناتی دارند که محل تأمل و تضعیف است. دستگاه قضائی که با توان و با برنامه دنبال قطع دست رانت‌خواران و ویژه خواران و غارت گران وابسته به قدرت است را، به‌عنوان تازه به مسئولیت رسیده می‌خوانند که دنبال بگیروببند است.

سؤال بنده این است اولاً ریاست قوه قضائیه تازه‌کار نیست و کارگزار قدیمی نظام است، خصوصاً در کار خودش از رده‌های اولیه این دستگاه آمده تا به بالاترین نقطه رسیده است. اما به بیان شما اگر کسی کهنه‌کار بود، مجاز است نسبت به خلاف بی‌تفاوت باشد؟ که میگویند این‌ها تازه‌کار هستند که دارند جلوی خلاف را می‌گیرند. گفتند این‌ها تازه به مسئولیت رسیده‌اند. یعنی اگر در مسئولیتش کهنه‌کار بود باید چشم بپوشد از خلاف؟ این چه حرفی است که زه می‌شود؟! مسئول چه تازه چه کهنه، باید جلوی خلاف و فساد را هر جا که بود بگیرد و الا خودش در فساد شریک است. متأسفانه می‌بینید در همین بحث خصوصی‌سازی چه مفاسدی به وجود آمده است.

انقلاب اسلامی با اولویت رفع محرومیت از اقشار نیازمند شکل گرفت

۱۴ اسفند آغاز هفته احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و روز تأسیس کمیته امداد حضرت امام است. این دو هفته به‌خصوص برای کار نیک و حسنه مطرح است. همان‌طور که همه عزیزان توجه دارید یکی از اهداف اولیه انقلاب اسلامی رفع محرومیت از اقشار محروم جامعه بود و از همان روزهای ابتدائی کمیته امداد تشکیل شد. ۲۲ بهمن پیروز شد، ۱۴ اسفند امام دستور تشکیل کمیته امداد را داد. جزو اولین‌هاست تا به این مهم رسیدگی کند و تا امروز هم باقوت و قدرت کارهای فراوان و ماندگاری را انجام داده است.

خوب است مردم بزرگوار استان مثل هرسال و بلکه امسال باقوت بیشتری به این مهم بپردازند و ان‌شاءالله در رزمایشی که به همین مناسبت دوستان تدارک می‌بینند همگی فعال شرکت کنیم و بتوانیم مرحمی بر آلام مستمندان جامعه باشیم. بعلاوه که انفاق و کمک به نیازمندان از نشانه‌های مؤمنین و متقین است و موجب افزایش رزق و رستگاری است.

البته در امر مواسات و کمک مؤمنانه تا امروز به‌خصوص در استان خودمان مردم به‌خوبی عمل کرده‌اند و صحنه‌های ماندگاری به وجود آوردند و عطر جامعه مهدوی را در سراسر استان پراکنده کردند که از همگی سپاسگزاری می‌کنم.

نظارت بر بازار شب عید قوی‌ و هوشمندانه‌ انجام شود

و همین‌جا به دستگاه‌ها و مسئولین محترمی که بازار را اداره می‌کنند عرض می‌کنم با توجه به شرایط کرونائی و نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، برای رسیدن کالاهای موردنیاز به دست مردم باقیمت عادله، نظارت خود را قوی‌تر و هوشمندانه‌تر کنید و جلوی قاچاق، بازار سیاه، گران‌فروشی، کم‌فروشی، اجحاف و امثال این‌ها را بگیرید. به معیشت مردم توجه بیشتری داشته باشید. از آن‌طرف هم مغازه‌داران و کسبه هم به سود کم قانع باشند. و اجناس را با قیمت کم ‌عرضه کنند. همه باهم مسئله مواسات را هر کس به‌اندازه خودش دنبال کنیم.

مثل نوبت‌های قبل رأی ندهید

نکته استانی: در بحث انتخابات شوراها هم عرض می‌کنم کورکورانه و بدون تحقیق انتخاب کردن شرعاً جایز نیست، از همین الآن دنبال کنید و افراد صلاحیت‌دار موردنظر خود در نظر بگیرید. متأسفانه سال‌هاست که افراد قبیله‌ای و قومیتی و گاهی لیستی انتخاب‌شده‌اند. البته بعضی وقت‌ها لیستی اشکالی ندارد چون جمیع جهاتش دیده می‌شود. توجه داشته باشید در این دوره با بصیرت بیشتری وارد شوید و هرگز مثل نوبت‌های قبل رأی ندهید. کارایی، تعهد و توان افراد را در نظر بگیرید ولو هم‌محل و آشنای شما هم نباشد. والا ضرر خواهید کرد و تا امروز هم ضررهایش را فراوان دیده‌اید. افرادی که صلاحیت نداشتند برای اینکه آشنای شما بودند فرستادید آنجا و او را کردید طاغوت، بعد هم به حرف شما هم گوش نداده و گرفتاری شهر و منطقه را فراوان کرده.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.