مشروح خطبه‌های نماز جمعه 1 اسفندماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

با دقت رصد کنید و از اول جلوی فساد را بگیرید

کارشناس روابط عمومی ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۰۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و همه‌ی شما را به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم.

حق فرزند در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

متقین بر حقوق فرزندان خود مواظبت دارند. یکی دیگر از حقوقی که امام سجاد علیه‌السلام به آن پرداخته‌اند حقوق فرزندان است که دانستن و رعایت آن بسیار لازم و پر اثر است و در تربیت نسل و زندگی آینده آنان نقش مهمی دارد. حضرت فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِکَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ مِنْکَ». و اما حق فرزندت این است که بدانی او از تو است. (این‌ها خیلی کلیدی گفته‌شده است. خیلی مهم است). «وَ مُضَافٌ إِلَیْکَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیَا بِخَیْرِهِ وَ شَرِّهِ». و در این دنیا چه خوب باشد و چه بد به تو وابسته است. (فرزند تو به تو منسوب است) «وَ أَنَّکَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ». و تو مسئولى با پرورش خوب از او سرپرستی کنی. «وَ الدَّلَالَهِ عَلَى رَبِّهِ». و او را به پروردگارش راهنمایی کنی. «وَ الْمَعُونَهِ لَهُ عَلَى طَاعَتِهِ فِیکَ وَ فِی نَفْسِهِ». و به او در اطاعت کردن از خودت و درباره خودش کمک کنی. «فَمُثَابٌ عَلَى ذَلِکَ» تا بر عمل کردن او ثواب ببرى. «وَ مُعَاقَبٌ» و (اگر کوتاهی کرد) عقاب شوی. «فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ الْمُتَزَیِّنِ بِحُسْنِ أَثَرِهِ عَلَیْهِ فِی عَاجِلِ الدُّنْیَا» پس درباره او طوری عمل کن که او در دنیا حسن اثر داشته باشد و بتوانی با عمل او خود را آراسته کنى. (وقتی فرزندت عمل درست و صالح داشته باشد تو زینت شده‌ای) «الْمُعَذِّرِ إِلَى رَبِّهِ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ بِحُسْنِ الْقِیَامِ عَلَیْهِ وَ الْأَخْذِ لَهُ مِنْهُ» و به سبب سرپرستی خوبی که از او کرده‌ای و نتیجه الهی که از او گرفتی در نزد پروردگارش معذور باشى. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ».

عبارت امام سجاد علیه‌السلام کوتاه است؛ اما مطالب مهم عاطفی و اجتماعی و حقوقی که پدر و مادر در حق فرزندانشان باید رعایت کنند را بیان فرمودند. وقتی فرمود باید بدانی او (فرزندت) از توست، اشاره می‌کند به پیوند عاطفی قوی و محکمی که بین والدین و فرزندان هست. انسان نسبت به پاره تن خود علاقه و عاطفه شدید دارد و امری طبیعی است همه موجودات به فرزندانشان علاقه‌مند هستند، انسان هم همین‌طور است. که البته دستورات دینی ما برگرفته از آیات و روایات این علائق را جهت داده و هدفمند کرده است.

روایات فراوانی داریم که والدین را ترغیب به مهربانی با فرزندان کرده است. اگر بخواهم روایات وظایف والدین نسبت به فرزندان را عنوان‌بندی شده برای شما بخواهم یک سال خطبه اختصاص به این مطلب پیدا می‌کند. شما آثار فراوان فردی و اجتماعی که این محبت بر فرزندان دارد را ملاحظه کرده‌اید. آثار مهربانی بر فرزند هم در کودکی و هم در بزرگ‌سالی نمایان است و کسانی که از محبت کامل بهره‌مند نبوده‌اند دچار اختلالات رفتاری و اعمال ناهنجار و بزهکاری هستند.

یکی از مظاهر ابراز محبت و علاقه بوسیدن است. بعضی پدر و مادرها سختشان است که بچه‌هایشان را ببوسند. برای ترغیب به این کار آن را حسنه و عملی با ثواب ذکر کردند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که فرزندش را ببوسد خداوند در نامه عمل او یک حسنه می‌نویسد. یا در روایت دیگری امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند به فرد به خاطر شدت مهربانی او به فرزندش رحم می‌کند. یعنی اگر می‌خواهید خدا به شما رحم کند به فرزندانتان مهربانی کنید.

در بعد اجتماعی امام سجاد علیه‌السلام از مسیر حب به ذات وارد شدند چون هرکس به خودش علاقه دارد و با عواملی که شخصیت انسان را خراب کند مبارزه می‌کند درنتیجه تلاش می‌کند تا فرزندانش را خوب تربیت کند تا جایگاه و اعتبار اجتماعی‌اش مورد اعتراض و خدشه واقع نشود. امام بعد از بعد عاطفی بعد اجتماعی را مطرح می‌کند: معیار قضاوت جامعه درباره تو، تربیت فرزندان توست. لذا فرمود فرزندان تو چه خوب و چه بد به تو وابسته‌اند.

نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه والدین محترم بدانید که رابطه یک‌طرفه نیست اقدام شما مهم است و نتیجه می‌دهد یعنی شما رفتاری می‌کنید و در مقابل، رفتاری می‌بینید. گاهی عملکرد پدر و مادر بچه را بی‌دین و بی‌اخلاق و بزه‌کار می‌کند. در روایت دارد والدینی که موجب قطع رابطه پدر و مادر با فرزندشان می‌شوند ملعون‌اند. یعنی پدر و مادر جوری رفتار می‌کند که بچه‌ها از دستشان فراری می‌شوند و می‌روند و دیگر هم به پدر و مادر سر نمی‌زنند. این پدر و مادر ملعون هستند. پس‌کار، اول از والدین شروع می‌شود. پدر و مادر باید با رفتارشان نگذارند که بچه طوری شود که حیثیت آنان را از بین ببرد. البته بعداً ممکن است تأثیرات اجتماعی و روابط دوستی و محیط هم اثرگذاری داشته باشد که بحث دیگری است. اما در مرحله اول پدر و مادر باید مواظبت داشته باشند تا فرزند صالح تربیت کنند. اگر بچه ناصالح باشد اول نسبت به والدینش بی‌حرمتی می‌کند و بعد اجتماع را مورد آزار قرار می‌دهد.

چند روایت از حقوق فرزندان را بخوانم. رسول خدا صلی-الله علیه وآله فرمودند: از حقوق فرزند که بر عهده والدین است نام نیک نهادن بر اوست. اخیراً دیده می‌شود به این مهم کمتر اهمیت داده می‌شود. در نام‌گذاری اهمیت هست اما در نیک بودن آن اهمیتی دیده نمی‌شود و همه توجه به نو بودن نام است که کسی تا حالا بر فرزندش نگذاشته باشد و این اشتباه است. می‌گردند که اسمی را پیدا کنند که مدتی هم طول می‌کشد تا پیدا شود. این مسئولیت ساز است.

رسول خدا فرمودند: فرزندانتان را گرامی بدارید و آن‌ها را نیکو تربیت کنید تا آمرزیده شوید. و فرمودند: اگر شما فرزندتان را ادب کنید بهتر است از این است که هرروز مقدار زیادی صدقه بدهید. این‌ها دستورالعمل است و متأسفانه ما غافلیم.

نکته دیگری که در کلام امام سجاد علیه‌السلام باید موردتوجه قرار گیرد این است که فرمود: «وَ أَنَّکَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ». یعنی چون فرزندان یکی از نعم الهی هستند که در اختیار ما هستند پس والدین باید نزد خدای تعالی پاسخ بدهند که چگونه حفظ نعمت کردند و همین پاسخ گوئی انگیزه‌ای است برای اهتمام به تربیت فرزندان نسبت به رفتار و دوستان و تحصیل آن‌ها، بر اساس موازین الهی و انسانی.

یکی از اشتباهات ما نسبت به فرزندانمان این است که اهل ملامت و سرزنش هستیم و این اگر از حد بگذرد اثر عکس خواهد داشت. نصیحت و تذکر وظیفه است اما به حد ملامت و سرزنش نباید برسد. باید تا جایی که به بی‌تفاوتی و بی‌اهمیتی نکشیده، چشم خطاپوش داشته باشیم. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: زیاده‌روی در سرزنش (چرا اینو خوردی… چرا اینو پوشیدی… چرا موها تو این‌طور کردی… چرا اینجا رفتی… چرا اینو گفتی…) آتش لجاجت را شعله‌ورتر می‌کند. خدای تعالی همه ما را به وظائفمان آشنا بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

شرح و تفسیر حکمت ۱۲۹ نهج‌البلاغه

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین اهل دوستی صادقانه هستند و تمام شرایط دوستی را رعایت می‌کنند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۲۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «لا یَکُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقَاَ حَتَّی یَحفَظَ اَخَاهُ فی ثَلاثٍ فی نَکبَتِهِ و غَیبَتِهِ و وَفَاتِهِ». دوست، دوست واقعی نخواهد بود. مگر اینکه برادر خود را در سه چیز دریابد و رعایت کند: در وقت گرفتاری و در هنگام غیبت او و بعد از مرگ او.

مسائل مربوط به دوستی و رفاقت فراوان است که متأسفانه خیلی از آن‌ها رعایت نمی‌شود که اگر بشود آثار زیبایی دارد. همین سه مطلبی که مولا فرموده‌اند را توجه کنید که اگر رعایت شوند نشانه صداقت و راست بودن دوستی‌هاست. روزگار بالا و پائین دارد و گرفتاری برای همه هست. اگر وقتِ گرفتاری کسی بتواند کمک کند و نکند این رفاقت به چه درد می‌خورد؟ و یا وقتی غایب است و نسبت به او کم‌لطفی می‌شود و غیبت او را می‌کنند و شما می‌توانید دفاع کنید و نکنید و یا غیبت را به معنای نبودن بگیریم که به مسافرت رفته و شما می‌توانید خانواده او را رسیدگی کنید و نکنید این چه دوستی است؟ حتی بعد وفات هم باز به یاد او بودن و خیرات داشتن و او را در اعمال صالحه خود شریک کردن و به خانواده و نزدیکان او رسیدگی کردن همه از برکات دوستی واقعی است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام انسان کامل است

۷ اسفندماه مصادف است با ۱۳ رجب، ولادت مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام. کسی که مظهر اسماء و صفات متعدد الهی و انسان کامل است. هر کس به هر مقدار توفیق پیدا کند با امیرالمؤمنین آشنا بشود به همان مقدار انسان تراز را شناخته است. با توجه به روایات به مجموعه‌ای از اولین‌ها در دنیا و آخرت برمی‌خوریم که در علی علیه‌السلام جمع است. مثلاً در دنیا او اولین مسلمان، اولین مؤمن، اولین موحد، اولین نمازگزار، اولین در همه عرصه‏های تکلیف (مثل زکات و جهاد و روزه و…)، اولین مهاجر، اولین مجاهد، اولین فداکار، اولین پشتیبان و حامی رسول خدا، در روایت از رسول خدا نقل است که فرمود: «یَا علیُّ، أنتَ أوّلُ مَنْ أعَانَنِی عَلَی أمْرِی» اولین محبوب آسمانیان، اولین محور اتحاد امت اسلامی، رسول خدا دراین‌باره فرمودند: «أوَّلُ ثُلمَهٍ فِی الإسلامِ مُخالَفَهُ عَلیٍّ». اولین رخنه و گُسستی که در اساس و شالوده اسلام وارد آمد، مخالفت با علی بود. او محور وحدت اسلامی است. او اولین مظلوم بود.

کسی که فضائل بی‌شمار علی بن ابی طالب را بیان می‌کند و نشر می‌دهد در حقیقت انسان الهی، انسان کامل و تراز را نشر می‌دهد. به این روایت معروف که مرحوم شیخ صدوق در امالی نقل می‌کند، بار دیگر توجه کنید که رسول خدا فرمودند: کسی که یکی از فضائل علی بن ابی طالب را ذکر کند و به آن اقرار داشته باشد خدای تعالی گناهان گذشته و آینده او را ولو به‌اندازه گناه جن و انس باشد می‌آمرزد. و کسی که فضیلتی از فضائل امیرالمؤمنین را بنویسد تا زمانی که آن نوشته باقی است ملائکه برای او استغفار می‌کنند. و کسی که فضیلتی از فضائل مولا را بشنود (مثل الآن که شما دارید می‌شنوید) خداوند گناهانی را که با گوش انجام داده می‌آمرزد. و کسی که نگاه کند به نوشته‌ای که فضیلتی از فضائل علی علیه‌السلام در آن باشد خداوند گناهانی که با چشم انجام داده را می‌آمرزد.

مبارزه با فساد از اولین وظائف مسئولی است که وظیفه اجرائی و اداره جامعه را بر عهده دارد

ما دائماً از خدا می‌خواهیم و یا خدا را شکر می‌کنیم که از متمسکین به ولایت امیرالمؤمنین هستیم. تمسک به ولایت باید درست باشد. تمسک یعنی اطاعت کردن، خودشان فرمودند؛ «وِلایَتُنا اِطاعَتُنا» بدون پیروی و اطاعت کردن که کاری درست نمی‌شود. باید اول روش‌ها را از مولا یاد گرفت و بعد هرکس به‌اندازه خودش اقدام داشته باشد.

مثلاً ما در جامعه می‌بینیم که مفاسدی توسط دشمنان ترویج می‌شود تا عفت و دیانت و معنویت را از بین ببرد و حتی حس مسئولیت و غیرت دینی را از کار بیاندازد تا جایی که اگر گاهی کسی هم خواست اقدامی داشته باشد به اسم لزوم آزادی و یا اینکه باید برخورد مثبت داشت و اول فرهنگ‌سازی کرد و امثال این‌ها با ممانعت مواجه می‌شود. و حتی مسئولین هم اقدام شایسته را انجام نمی‌دهند، درحالی‌که علی علیه‌السلام به مالک اشتر دستور می‌دهد که با مظاهر فساد و آلودگی مبارزه کند و از فحشاء و منکرات جلوگیری کند. اگر ما میگوییم که متمسک به ولایت امیرالمؤمنین هستیم خب باید یاد بگریم و عمل کنیم. یعنی از اولین وظائف مسئولی که وظیفه اجرائی و اداره جامعه را دارد مبارزه با اشکال مختلف فساد است. حالا این مسئول هی بگوید «الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابیطالب» و در عمل هیچ، چه فایده‌ای دارد؟

یا یکى از مسائلی که در اداره جامعه فراوان دیده می‌شود اموری است که بارانت و فامیل بازی، حقوق افراد جامعه را تضییع و عده‌ای را از حقشان محروم می‌کنند و در جامعه نارضایتی به وجود می‌آورند. حضرت با دقت تمام و در نظر گرفتن تمام جوانب به مالک تذکراتی را بیان فرموده‌اند که خوب است توجه و عمل شود: همانا زمامداران را خواص و نزدیکانی است (داماد و بردار زاده و پسر و.) که خودخواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند. ریشه‏ى ستمکاری‌شان را با بریدن اسباب آن بخُشکان، (دستشان را از بیت مال قطع کن. حالا پدرش هر کس که هست، هست. بعد بعضی‌ها چطور بیت‌المال را تیول خودشان و خانواده‌شان می‌دانند. بعضی وقت‌ها در کارهای جزئی در همین استان طرف مثلاً ۱۵ نفر از فامیل‌هایش را گذاشته سر کار. شما اسامی و فامیلی‌ها را دنبال کنید می‌بینید که تا جایی که توانستند این کار را کردند. بعد طرف تخصص دارد و توانمندی‌های لازم را دارد قدرت لازم را برای اداره آن قسمت دارد ولی در خانه نشسته است و آن شخص هیچ عرضه کار را ندارد ولی نشسته و دارد بیت‌المال را مصرف می‌کند).

فرمودند و به هیچ‏کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن (خیلی جالب است در همین استان یک عده که مدتی مسئولیت‌هایی را داشتند و الآن هم بعضاً همین‌طور است؛ هکتاری زمین را اینور آنور کردند. ۱۲ هکتار، ۱۵ هکتار، ۳۰ هکتار).

فرمودند: حق را به صاحب حق، هر کس که باشد، نزدیک یا دور بپرداز و در این کار شکیبا باش و این شکیبایى را به‌حساب خدا بگذار، گرچه اجراى حق مشکلاتى براى نزدیکانت فراهم آورد، تحمل سنگینى آن را با یاد قیامت بر خود هموارساز، زیرا تحمل آن پسندیده است.

مطلب دراین‌باره فراوان است آنچه از امیرالمؤمنین علیه-السلام باید یاد بگیریم پرکاری و کم‌مصرف بودن است. حضرت پرکار بود و کم‌مصرف و هر چه درآمد کسب می‌کرد خرج مردم می‌کرد.

روز پدر را هم پیشاپیش به همه پدران که برای فرزندان و خانواده‌شان نقش قهرمان را دارند تبریک عرض می‌کنم. خدایا علی علیه‌السلام پدر امت است او را از ما راضی بگردان.

تجلی علم در امام جواد علیه‌السلام ویژه است

۴ اسفند مصادف با ۱۰ رجب است که در سال ۱۹۵ قمری ولادت امام جواد علیه‌السلام واقع شد. در این نوبت آنچه راجع به امام جواد علیه‌السلام عرض می‌کنم این است که؛ یکی از جلوه‌های امامت، علم امام است که در هر زمان دوستداران علم و معرفت را سیراب کرده است. اما تجلی این علم در امام جواد علیه‌السلام ویژه است. ائمه‌ای که علم را نشان دادند امیرالمؤمنین و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام بودند که گسترده‌تر از بقیه علم را نشان دادند. یکی هم امام جواد است که با سن کم تجلی علم امامت است با آن معنای خاصش.

بعد از شهادت امام رضا علیه‌السلام بااینکه خود امام تصریح کرده بودند به امامت امام جواد؛ اما در یک جنگ روایتی و ادراکی حساب‌شده طوری القاء کرده بودند که بعض شیعیان هم در امامت حضرت جواد تردید داشتند و گروهی واقفی شدند. لذا شرکت در مناظره‌های علمی و پیروز شدن حضرت، علم امام را به رخ می‌کشید و اطمینان قلب بود.

اساساً در زمان امام جواد فرقه‌های انحرافی فراوانی مشغول یارگیری و تخریب افکار و اعتقادات عامه مردم بودند برای همین حضرت در همه این زمینه‌ها وارد شدند و با همین روش، مبارزه‌ای دقیق و متقن را برعلیه حاکمان عباسی به‌خصوص مأمون که از این جریان حمایت‌های مادی و معنوی می‌کرد را مدیریت کردند. آن‌ها می‌خواستند با ترویج و تقویت نحله‌های فکری منحرف و التقاطیِ متعدد که در آن زمان رشد مضاعفی داشت، راه روشن معارف اهل‌بیت را از بین ببرند و امام را شکست‌خورده میدان نشان دهند. اما امام همین را اولاً وسیله اثبات امامت خود و ثانیاً راه غلبه بر دشمن قرارداد و جایگاه و منزلت خود را در نزد عام و خاص بیشتر کرد و محبوبیتش بیشتر شد.

مأمون انتظار چنین موفقیتی را نداشت اما عملیات امام دقیق و حساب‌شده بود لذا به‌قصد زیارت ‌خانه خدا از بغداد خارج شد و در مسیر برگشت در مدینه ماند و مشغول تربیت شیعیان شد. و در مدت اقامت در مدینه ۲۷۶ نفر عالم متبحر را در علوم مختلف کلام و روایت و فقه تربیت کرد که هرکدام ستاره‌ای درخشان هستند مثل علی بن مهزیار اهوازی، فضل بن شاذان نیشابوری، محمد بن ابی عمیر، صفوان بن یحیی و حتی بانوانی مثل ام احمدبن داود بغدادی، حکیمه دختر موسی بن جعفر و حکیمه دختر امام رضا و دخترمحمدبن یحیی و دیگران هم در این شمار هستند. ولادت این امام بزرگوار را به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

باید فرصت به میدان آمدن جوانان را فراهم کرد

راجع به دولت جوان حزب‌اللهی که وعده داده بودم، چند جمله عرض کنم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان با مردم تبریز فرمودند باید دنبال کاندیدای اصلح بود. یعنی به‌عنوان وظیفه هرکدام از ما باید دقت کنیم به کسانی که مطرح‌اند و کسانی که در آینده مطرح می‌شوند.

فعلاً معیارهای اصلح را میگویم و اول این است که کاندیدایی اصلح است که اولاً نسبت به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باور و تأکید و برای استقرار آن‌ها اقدام داشته باشد. ثانیاً از بیانات و راهنمایی‌های امام المسلمین تبعیت داشته باشد و ایشان را واقعاً امام خود و جامعه بداند، نه در لفظ و شعار بگوید ما سرباز هستیم ولی جور دیگری حرکت کند. و در مرحله سوم از توانمندی مدیریتی و کیاست لازم برخوردار باشد و بتواند با مشورت و استفاده از عقل جمعی امورات کشور را پیش ببرد.

پس دولت جوان حزب‌اللهی وقتی موفق است که توانمندی و کارایی داشته باشد، مدیریت توانمند وقتی است که علاوه بر تدین و تقوا، از زیرکی و فراست لازم برای تشخیص نقشه‌های دشمن برخوردار باشد و اجازه ندهد که اطراف او را افرادی بگیرند که در موقع لزوم تصمیم برخلاف منافع ملی بگیرد.

دولت جوان وقتی توانمند می‌تواند عمل کند که تجربه‌های لازم را با خود همراه کرده باشد تا بتواند در مقابل مشکلاتی که استکبار برای کشور ما درست کرده است اقدام مؤثری داشته باشد که الحمدالله تعداد مدیران جوان لایق، باتجربه، متدین و متعهد کم نداریم، باید فرصت به میدان آمدنشان را فراهم کرد. در این دوره قطعاً کسی که سکان اداره کشور را به عهده می‌گیرد باید همکاران قوی و توانمندی را همراه خود کرده باشد تا بتواند منشأ اثر باشد. در نوبت‌های دیگر به مناسبت مطالبی عرض خواهم کرد.

کودتای انگلیسی رضاخان شروع جدیدی برای گرفتاری‌های مردم ایران بود

۳ اسفند سال ۱۲۹۹ کودتای انگلیسی رضاخان قلدر واقع شد که و آن بلاهای مستمری که در طول سالیان حکومت خودش و فرزندش واقع شد که آثار و تبعات آن تا امروز هم باقی است.

حضور روحانیت در جریان جنگ تحمیلی بی‌نظیر بود

اول اسفند روز شهادت شیخ فضل‌الله محلاتی را روز روحانیت و دفاع مقدس نامیدند. در طول قرون متمادی روحانیت شیعه به تبعیت از امامان شیعه هر جا که برای دفاع از دین و ارزش‌های الهی لازم بوده جزء اولین نفرها بودند. تاریخ روحانیت شیعه را ملاحظه کنید وقتی دین در معرض خطر قرارگرفته باشد اینجا دیگر مداد العلماء به تنهائی کاری از پیش نمی‌برد، عالم هم باید دست به اسلحه شود برای دفاع از دین. در جریان جنگ تحمیلی حضور روحانیت بی‌نظیر بود و این را از شهدایی که در این مسیر نسبت به اقشار دیگر تقدیم کرده‌اند می‌شود فهمید. مثلاً نسبت سنجی کنید تعداد دانش آموزان و شهدا، تعداد دانشجویان و شهدا، تعداد پزشکان و شهدا، تعداد روحانیت و شهدا که وقتی مقایسه کنید می‌بینید که اصلاً قابل‌مقایسه نیست و تعداد خیلی بالاست. خدای تعالی درجه شهدایی که در پیشبرد ارزش‌های اسلامی و انقلابی به شهادت رسیدند را متعالی بگرداند.

آمریکا توئیت فارسی می‌زند، یک عده اینجا ذوق‌مرگ می‌شوند / تا امروز همه فرصت‌ها را سوزانده‌اید/ این دفعه فقط عمل می‌خواهیم

سخنان امام المسلمین را با مردم تبریز ملاحظه فرمودید و نکات دقیق و برجسته آن را مدنظر دارید. تأکید بر حضور حداکثری و پرشور در انتخابات آینده نشانه اهمیت موضوع است که فرمودند: هم امنیت می‌آورد و هم طمع دشمنان را قطع می‌کند و منافع فراوان برای مردم و کشور دارد.

و تأکیدی هم که راجع به برجام داشتند را عزیزان دقت داشته باشند و طبق همان عمل کنند. آمریکا توئیت فارسی می‌زند، یک عده اینجا ذوق‌مرگ می‌شوند که باید فرصت را غنیمت شمرد و کذا. نه، تا امروز همه فرصت‌ها را سوزانده‌اید و دیگر نباید این مسیر را ادامه داد. راه همان است که رهبری فرمودند: این دفعه فقط عمل می‌خواهیم؛ یعنی راه برای وعده بدون عمل بسته است. اگر طرف مقابل ما، به تعهداتش عمل نکرد آقایان مصوبه مجلس که بازدارندگی لازم را دارد قاطعانه عمل کنید و مردم را حامی و پشتیبان خود بدانید.

در ضمن مردم ما گول زبان فارسی شما را هم نمی‌خورند و همچنان بر موضع قاطع خود که نابودی استکبار و صهیونیسم بین‌الملل است ایستاده‌اند و شعار هر جمعه خود را تکرار می‌کنند. (مرگ بر آمریکا)

همین استقامت و مقاومت باعث می‌شود دشمن عقب‌نشینی کند. همین امروز صبح قبل آمدن در خبر دیدم و هنوز نمی‌دانم قطعی هست یا نیست، که آمریکا راجع به قطعنامه‌ای که قبلاً تصویب کرده بود همان مکانیزم ماشه عقب‌نشینی کرده. اگر آقایان همین‌طور محکم پیش بروند انشاء الله برای کشور مفید خواهد بود.

کسی که اهل سیاست‌بازی است به درد جامعه ما نمی‌خورد

نکته پایانی اینکه درحالی‌که آرایش انتخاباتی بیشتر می‌شود بازار دروغ و شایعه‌پراکنی و بی‌تقوایی برای عده‌ای هم فراهم می‌شود متأسفانه. باید دنبال افراد جوان، متدین و ارزشی باشید که دغدغه خدمت به مردم و شهر را داشته باشد نه اینکه اهل سیاست‌بازی باشند کسی که اهل سیاست‌بازی است به در جامعه ما دیگر نمی‌خورد. (اینکه میگویم مربوط به کرج نیست و کل استان را عرض می‌کنم) و اینکه برای ماندن در مسئولیت دست به هر کاری بزند و هر خفتی را بپذیرد.

به عملکرد قبلی افراد، وضع زندگی‌شان، مراوداتشان، دوستانشان و ولایت‌پذیری‌شان داشته باشید. کسانی که مدت‌ها مسئولیت داشته‌اند و می‌دانند که دیگر مردم به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهند برای اینکه باز قدرت را از دست ندهند پشت افراد دیگری مخفی‌شده‌اند، این‌ها را خوب رصد کنید. گروه‌های مرجع این افراد را به مردم معرفی کنند تا در آینده نزدیک شهری آباد با تمام استانداردهای لازم شهری داشته باشیم. می‌بینید که اوضاع شهرها در تمام استان چقدر خراب است. هرچقدر هم تلاش می‌کنند در شهرداری و در قسمت‌های مختلف مصوبه می‌گیرند و کارهایی انجام می‌دهند ولی چون زیرساخت‌ها ایراد دارد کار به نتیجه نمی‌رسد. باید یک گروه توانمند خوش‌فکر که بنایشان بر خدمت باشد برای مردم وارد عمل شوند.

حرفه‌ای من اثبات شیء و نفی ما عدا نمی‌کند. بعضی‌ها نگویند حرف‌هایی که حاج‌آقا گفت تو را می‌گوید و او را می‌گوید و این‌ها. من دارم کلی عرض می‌کنم. مسیر باید چنین مسیری باشد.

با دقت رصد کنید و از اول جلوی فساد را بگیرید

نقش هیئت‌های نظارت در مرحله اول بسیار حساس و دقیق است مواظب باشند برای خودشان جهنم درست نکنند. در تائید و تکذیب افراد معیار خدا باشد. معیار توانمندی و قدرت و صلاح و تخصص و تدین طرف باشد. با دقت رصد کنید. از اول جلوی فساد را بگیرید.

اجازه کندن هیچ درختی را به کسی ندهید

مطلب بعدی اینکه در حفظ فضای سبز کوشا باشید و اجازه کندن هیچ درختی به کسی ندهید و از جابجایی درختان بدون مجوز کمیسیون ماده ۷ قطعاً جلوگیری کنید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.