مشروح خطبه‌های نماز جمعه 24 بهمن‌ماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

فتوای حرام بودن سلاح هسته‌ای تاکتیکی نیست / چرا برای نظام هزینه درست می‌کنید؟

کارشناس روابط عمومی ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۱/۲۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عبدالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

حق پدر در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

بعد از حق مادر که در جلسه‌ی قبل بیان کردیم و اهل تقوا به‌شدت اهتمام به رعایت آن دارند در این نوبت به‌حق پدر می‌پردازیم که امام سجاد علیه‌السلام در رساله حقوق بیان فرموده‌اند. البته تعدادی از حقوق مشترک بین پدر و مادر هست.

اما آنچه در این نوبت مطرح است اینکه حضرت فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ أَبِیکَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ أَصْلُکَ». و اما حق پدرت را باید بدانى که او بُن تو است و ریشه تو است. «وَ أَنَّکَ فَرْعُهُ». و تو شاخه او هستى. این عبارت امام علیه‌السلام بسیار پراهمیت است که پدر اصل و ریشه انسان است. یعنی فرزند میوه آن درخت است. و میوه بیشتر خواص خود را از درخت می‌گیرد، پس اشاره به اصل وراثت دارد که افراد خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های فراوانی را از پدر و مادر خود به ارث می‌برند.

در روایت دارد امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: اگر به انسانی برخورد کردید که دارای حسنات اخلاقی است دلیل پاکیزگی و کرامت ریشه اوست. اگر آدم سخاوتمندی است، اگر خوش‌اخلاقی است، بدانید ریشه او یعنی پدرش درست بوده. روز عاشورا وقتی امام حسین علیه‌السلام شجاعانه و یک‌تنه به سپاه دشمن حمله می‌کرد، عمر بن سعد صدایش بلند شد که او روح پدرش را به همراه دارد. یعنی این کسی که می‌بینید این‌طور شجاعانه می‌جنگد روح پدرش در اوست. از پدر ارث گرفته.

در روایات فراوانی داریم که دختران خود را به زوجیت کسانی که دارای صفات بد هستند درنیاورید. مثلاً امام رضا علیه‌السلام در جواب کسی که سؤال کرده بود خواستگار دخترم بداخلاق است فرمود: «به او دختر ندهید». بعضی صفات دیگر هم هست که بماند. معلوم است که این بداخلاقی و صفات دیگر به فرزندان منتقل می‌شود. و همین‌ها زمینه‌های سعادت و یا شقاوت فرد را فراهم می‌کند.

بعد از بیان اصل‌وفرع، در توضیح چگونگی فرمودند: اگر او نبود تو نبودی. «وَ أَنَّکَ لَوْلَاهُ لَمْ تَکُنْ». و بدانى که اگر او نبود تو نبودى. اگر الآن هستی، کار خیر انجام می‌دهی، دستگیری می‌کنی، بندگی خدا را می‌کنی، هر کار خیری که انجام می‌دهی بدان که ریشه این کار پدر توست. «فَمَهْمَا رَأَیْتَ فِی نَفْسِکَ مِمَّا یُعْجِبُکَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاکَ أَصْلُ النِّعْمَهِ عَلَیْکَ فِیهِ». پس هرزمانی در خود چیزى دیدى که خوشت آمد بدان که از پدرت دارى. «وَ احْمَدِ اللَّهَ وَ اشْکُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِکَ». و خدا را سپاس‏گزار و بهمان اندازه شکر کن. «وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ».

یعنی هرچه آثار مادی و معنوی از انسان صادر می‌شود که باعث خوشحالی و فرح برای شخص می‌شود همه از پدرش به او رسیده است. پس باید حق پدر را بزرگ شمرد و دائم در تکریم او کوشش کرد که در زندگی ما بسیار مؤثر است. رسول خدا فرمودند: خشنودی خدا در خشنودی پدر است و ناخشنودی خدا در ناخشنودی پدر. نمی‌گوید پدرت اهل علم باشد، اهل ایمان باشد، اهل صفات کمالی باشد، پدر ولو خودش بداخلاق باشد فرقی نمکند. وظیفه ما را دارد می‌گوید. کاری ندارد آن پدر یا مادر چگونه است. ولو کافر باشند.

«رضا الله فی رضا الوالد» رضای خدا در رضای پدر است. یا امام صادق فرمودند: با پدرانتان خوش‌رفتار باشید تا فرزندانتان با شما خوش‌رفتاری کنند. یعنی از هر دست دادی از همان دست می‌گیری. این نیکی‌ها آثار مادی و معنوی فراوانی در روزی و رزق و طول عمر و امثال این‌ها دارد. لذا خوب است به دستورات و سفارشاتی که اولیاء دین به ما دارند خوب توجه کنیم.

کسی از رسول خدا سؤال کرد؛ که حقّ پدر بر فرزند چیست؟ حضرت فرمودند: اول؛ این‌که فرزند حقّ ندارد پدر را بانامش صدا بزند. یعنى اسم او را به زبان جارى کند. (این‌ها را میگویم که ببینید در جامعه ما متأسفانه چه چیزی باب شد به‌عنوان اینکه می‌خواهیم رفیق باشیم. اتفاقاً خیلی از این امور آثار بدی دارد که در جامعه باب شده است. آنچه دستورات انبیاء و اولیاء هست و از وحی الهی گرفته‌شده آن‌ها با فطرت انسان سازگاری دارد. رعایت آن‌هاست که زندگی و جامعه را سالم می‌کند. خودمان آمدیم باعقل خودمان چیزی را درست کردیم. بله آنجا که شرع سکوت کرده و از اهل‌بیت و قرآن چیزی نرسیده با تفکر و عقل که شرع هم بپسندد کاری را انجام می‌دهیم. انسان اگر به کسی هم می‌خواهد علاقه نشان دهد باید او را به بهترین چیز خطاب کند. حتی لفظ آقا و خانم به کار ببریم. حتی راجع به همسر احترام این است که اسم را با آقا و خانم بگویی).

دوم؛ این‌که به هنگام راه رفتن از پدر سبقت نگیرد. (یادم هست در خاطرات حضرت امام هست که وزیر داخل شد بعد پدرش داخل شد. حضرت امام سؤال کردند این آقا کیست؟ او گفت پدرم هستن. امام فرمود برو بیرون اول پدرت بیاید. وزیر شدی دلیل نمی‌شود که جلوی پدرت راه بروی. این تربیت اسلامی است. یک کسی در خیابان پدرش را می‌زد. گفتند این کیه که می‌زنی؟ گفت بابامه. گفتند این چه کاریه می‌کنی؟ گفت یعنی ما حق بابامونم نداریم؟! بعضی‌ها این‌طورند متأسفانه).

و سوم؛ مادامی‌که پدر ایستاده است او ننشیند (این‌ها شبیه لطیفه است الآن. الآن طرف می‌خوابد. با گوشی‌اش بازی می‌کند، پدرش تشنه است و او عین خیالش نیست).

و حقّ چهارم این است که کارى نکند که موجبات دشنام و سبّ وى را فراهم کند. یعنى رفتار و منش اجتماعى او طورى باشد که دیگران زبان به دشنام پدر او باز نکنند. این خیلی مهم است. بلکه باید کارى کند که همواره موجبات طلب مغفرت و یاد کردن به عظمت و بزرگى پدر را فراهم کند. دیدید می‌گویند خدا پدرش را رحمت کند و امثال این‌ها.

اگر کسی خود را مقید به این امور کند حلاوتی از این کار می‌چشد و از روی میل و اشتیاق اقدام می‌کند. ولی متأسفانه تو تلویزیون نگاه می‌کنیم از اول تا آخر فیلم پرخاشگری به پدر و مادر و همسر را دارد آموزش می‌دهد. این‌ها اثر می‌گذارد و آن‌قدر افراد فاصله می‌گیرد که این روایت‌ها به ذهن بعید می‌آید.

وقتى از رسول اکرم صلَّى اللَّه علیه و آله و سلم سؤال شد که چگونه انسان می‌تواند حقّ پدر را رعایت کند؟ حضرت فرمودند: مادامی‌که پدرت زنده است، او را اطاعت کن. اگر هم می‌خواهی برخلاف عمل کنی باید راهش را یاد بگیری که راضی‌اش کنی. توجه داشته باشید که انسان با رعایت این امور می‌شود فرزند صالح که آن‌هم آثاری دارد. نکند خدای‌نکرده یک عده‌ای پز روشنفکری بگیرند و فکر کنند کلاس کار در بی‌اعتنائی به والدین است و تا پیر و فرتوت شدند آن‌ها را به خانه سالمندان و این‌جور جاها ببرند. گاهی بیماری سختی هست که واقعاً از توان انسان خارج است اداره کردن و یا مسائل دیگر این‌ها فرق می‌کند اما بی‌جهت موجه اقدام آثار بدی دارد.

روایتی برایتان بخوانم ببینید حیف نیست این ثواب را از دست بدهید؟ امام صادق علیه‌السلام فرمود: در روز قیامت خداوند پرده‌ای از پرده‌های بهشت را کنار می‌زند و وقتى این پرده کنار رفت، همه افرادى که درصحنه محشر حاضرند، عطر بهشت را از مسیر پانصد سال راه استشمام می‌کنند؛ (ازاینجا تا مشهد الرضا ۱۲ ساعت است. بشود ۲۴ ساعت می‌شود ۱ روز. ضربدر ۳۶۵ کنید می‌شود یک سال راه. تصور کنید ۵۰۰ سال راه) مگر یک گروه، که از استشمام این عطر محروم می‌ماند. سؤال شد آن عده چه کسانى هستند؟ حضرت فرمودند: کسانى که حرمت پدر و مادر را رعایت نکرده‌اند و با والدین قطع رابطه کرده‌اند. ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد حقوقی که داریم را به‌خوبی در حق والدینمان انجام دهیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

شرح و تفسیر حکمت ۱۲۸ نهج‌البلاغه

متقین با شناخت کامل، خودشان را از تعلق دنیا رها کرده‌اند. امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در حکمت ۱۲۸ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «الدُّنیا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ، وَالنّاسُ فیها رَجُلانِ: رَجُلٌ باعَ فیها نَفسَهُ فَأَوبَقَها، ورَجُلٌ اِبتاعَ نَفسَهُ فَأَعتَقَها» دنیا منزل گذر است، نه منزل استقرار. یعنی انسان به‌سوی سرای جاوید خودش در حال حرکت است. و مردم در این دنیا دودسته هستند گروهی خودشان را فروختند و نابود کردند یعنی خودشان را به هوا و هوس فروختند. چه چیزی گرفتند؟ نابودی. و دسته‌ای که خودشان را خریدند و آزاد کردند. چه خریدند؟ جان خودشان را از هوس خریدند.

امام اینجا به خریدوفروش اشاره می‌کند. تعبیر حضرت برای کسی که خودش را تسلیم دنیا کرده خیلی زیباست. کسی که خودش را به شیطان فروخته باشد در حقیقت به گرفتاری‌های آخرت خودش را مبتلا کرده و نابودشده است. این شخص به خودش رحم نکرده. خودش را اسیر و برده و بنده شهوات خودش کرده و عقلش را از کار انداخته. در مقابل این شخص کسی است که خودش را خریده؛ یعنی از لذت‌ها چشم‌پوشی کرده. این شخص آزاد است. اهل ایمان و عمل صالح است. چنین کسی خودش را از نابودی نجات داده و آزادکرده است. خدای تعالی همه ما را در این مسیر قرار بدهد.

قدردانی امام‌جمعه کرج از حضور پرشور مردم در راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن

قبل از هر چیز این کمترین باید در این ظهر جمعه و در این مصلی هم از خدای تعالی تشکر کنم هم از ملت بزرگ ایران و هم شما البرزنشینان و مردم خوب کرج و دست‌مریزاد بگویم و آفرین بگویم بر این شکوه و عظمت که به وجود آورده‌اید. حماسه‌ای که در این نوبت با هوشمندی و زمان‌شناسی خلق کردید برگ زرین دیگری بود که بر صفحات کتاب قطور دستاوردهای انقلاب اضافه شد. مثل همیشه همه اقشار مردم با اتحادی دیدنی که در این مراسم نمادین با رعایت دستورات بهداشتی حاضر شدند به دنیا اعلام کردند که انقلاب اسلامی و آرمان‌های او زنده است و پیمان و میثاقی که با امام روح‌الله بستند هرگز گسستنی نیست و گام دوم انقلاب را باصلابت‌تر و پرشکوه‌تر و بااقتدار بیشتر برداشته و ادامه خواهند داد.

دنیا این را بداند که ایران قوی است و قوی‌تر هم می‌شود؛ اما این قوت فقط به خاطر موشک‌های بالستیک نقطه زن با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف نیست. قدرت و قوت ایران از ایمان به خداست. از حضور مردم و خون شهیدان است. مادری که بیش از چهار فرزندش شهید شده است که می‌دانید ۸ فرزند شهید و نه فرزند شهید هم داریم. تصور کنید که ۸ پسرش. این‌طور که در ذهنم هست ۸۳ خانواده‌داریم که چهار شهید دادند. این مادر برای آرمان‌های اسلام و انقلاب فرزندانش را داده است. برای ایران قدرت آفریده است و این به‌سادگی از بین نمی‌رود. این سیل خروشان معرفت و اقتدار هر مانعی را از سر راه برمی‌دارد و لحظه‌به‌لحظه علی‌رغم میل بدخواهان داخلی و خارجی به اهداف بلندش و ایجاد تمدن نوین اسلامی نزدیک‌تر خواهد شد.

عدم نام بردن از امام در قطعنامه پایانی راهپیمایی امسال هشداری است / اگر بی‌توجهی کنیم نام امام را حذف می‌کنند

و البته خط نفوذ و تحریف و انحراف بیکار نمی‌نشینند. هر جور بتوانند سعی می‌کنند در صفوف متحد مردم ایجاد اختلال کنند. در این چند هفته محور سخنان بنده درجاهای مختلف مواظبت بر شخصیت امام از تحریف و انحراف بود و اینکه جریان مرموزی از همان اول تلاش کردند خط امام را جور دیگری تفسیر کنند که شواهد هم فراوان است و در خاطر شریف شما اگر بخواهیم یادآوری کنیم و بازگو کنیم هست. مثلاً شما تمام نوشته‌ها و سخنرانی‌ها و فیلم‌هایی که از امام رحمه‌الله علیه و در صحیفه نور امام این‌ها را بررسی کنید اگر یک کلمه که بویی از همراهی و همکاری با استکبار و آمریکا بدهد را شما نمی‌توانید پیدا کنید. در سالیان متمادی یک کلمه راجع به عقب‌نشینی نسبت به آمریکا و استکبار هیچ کلمه‌ای ندارد. اما گفتند که امام با شعار مرگ بر شوروی و مرگ بر آمریکا که این شعارها ترک بشود و کنار گذاشته شود موافق بوده است. ببینید که تحریف کردند. البته مردم ما چون شرارت‌های آمریکا را با تمام وجودشان درک کرده‌اند و روش امام را هم نسبت به آمریکا می‌دانند تا امروز از شعار مرگ بر آمریکا دست برنداشتند.

به‌هرتقدیر رهبر معظم انقلاب فرمودند: جریان نفوذ طوری عمل می‌کند که گاهی خودی‌ها آنچه او می‌خواهد را عمل می‌کنند. لذا باید خیلی دقیق مواظبت کرد که ناخواسته در دام نیفتیم. عدم نام بردن از امام در قطعنامه پایانی راهپیمایی امسال هشداری است برای همه که اگر بی‌توجهی کنیم نام امام را حذف می‌کنند. بعد هم یک عده که سالیانی است به امام و آرمان‌های او پشت کردند و برخلاف مسیر امام حرکت می‌کنند داعیه‌دار می‌شوند. پیراهنی را علم می‌کنند تا علی را خانه‌نشین کنند. حواستان باشد.

نیروهای ارزشی و ولایی به کسی اهانت نمی‌کنند / نقد ما به مسؤولین نقد گفتمانی است نه نقد شخصی

یکی دیگر از آن رفتارهای انحرافی که مدتی است انجام می‌شود که حضرت آقا هم اخیراً برای بار چندم فرمودند بدزبانی و توهین است که متأسفانه این مسئله هم توسط عده‌ای در راهپیمایی امسال واقع شد که موردقبول نیست. حزب‌الله و نیروهای ارزشی و ولایی به تأکید رهبر معظم انقلاب توجه دارند و به کسی اهانت نمی‌کنند. مکرر خود بنده عرض کردم ما نقد گفتمانی داریم. نقد شخصیتی را کاری نداریم. گفتمان شخص را نقد می‌کنیم. باشخصیت طرف کاری نداریم. انتقاد می‌کنیم. شما دیدید که گاهی بنده انتقادات تندی هم دارم اما توهین نمی‌کنم. به گفتمان و حرکتی که بر اساس او می‌شود نقد می‌کنیم. نهی از منکر می‌کنیم و اگر لازم است از منکر هم جلوگیری می‌کنیم و نمی‌گذاریم که واقع شود و انجام بگیرد. وقتی می‌شود سؤال کرد و انتقاد را رساند، چرا توهین؟ نیروی تربیت‌شده مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و مکتب امام رضوان‌الله علیه توهین را با توهین جواب نمی‌دهد ولو دیگران توهین هم بکنند.

راهکار وجود دارد. مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را بخواهد، سؤال کند، استیضاح کند و حتی رأی به عدم‌کفایت سیاسی هم بدهد. مکرر عرض شد که اهانت و حتی تضعیف رئیس‌جمهوری که تنفیذ رهبر معظم انقلاب را دارد خلاف بین است. این کار را نباید کرد. انتقاد بکنید. ایراد بگیرید. اشکال بکنید. قبلاً هم این را بنده عرض کردم وقتی‌که استیضاح به هر دلیلی صلاح نیست خوب است برای ثبت در تاریخ که بعدها عده‌ای حرف بی‌ربط نزنند مواردی که لازم است را مجلس محترم در جلسات رسمی سؤال کنند و از رئیس‌جمهور بپرسند تا ثبت شود. اگر بناست استیضاح نشود که بهتر است نشود. خلاصه کلام این را بدانید که اگر نفوذ و انحراف و تحریف بیاید هم نام امام حذف می‌شود، هم برخلاف موازین به بزرگان بی‌احترامی می‌شود. به مسئولین رسمی کشور بی‌احترامی می‌شود و مسائل دیگری هم به وجود می‌آید.

انقلاب اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست / چرا صحبت‌هایی می‌شود که برای نظام هزینه درست کند؟

این‌که دیدید که همین چند روز اخیر باز مطلبی بیان شد که مطلب درستی نیست که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، این تاکتیک نیست. دوستان این را بدانند. استراتژی نظام جمهوری اسلامی است. انقلاب اسلامی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. گاهی تحریف به آرمان‌ها و اهداف انقلاب برمی‌گردد؛ یعنی خواسته یا ناخواسته نمی‌دانم افراد یک‌چیزهایی را می‌گویند که با اهداف اصلی انقلاب جور درنمی‌آید. بعد برای دشمنان خوراک درست می‌شود. به‌گزاف صحبت‌هایی گفته نشود. هدف وسیله ما را توجیه نمی‌کند. اگر رهبر معظم انقلاب فتوا دادند که ایجاد و تولید سلاح هسته‌ای حرام است این را تاکتیکی نگفتند که امروز حرام است و بعد اگر دیدیم گیر افتاده‌ایم آن موقع دیگر حرام نیست. فتواست. چرا صحبت‌هایی می‌شود که برای نظام هزینه درست می‌شود؟ باید توجه داشته باشید. انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بوده و برای پیشبرد اهداف بلندش انقلاب احتیاج به‌دروغ گفتن ندارد. احتیاج به عدم شفاف عمل کردن ندارد. تمام مسائل انقلاب صریح و رو است و رهبر معظم انقلاب هم این را بیان می‌کند. باید مواظب بود تحریف و انحراف اگر آمد گرفتاری‌هایی را درست می‌کند.

رجب ماه بزرگ خداست

آرام‌آرام به فصل بندگی خدا یعنی سه ماه رجب و شعبان و رمضان رسیدیم. باید خودمان را برای مهمانی بزرگ یعنی ماه رمضان آماده کنیم. ماه رجب ماه نزول قرآن و مبعث رسول گرامی است. ماه آمرزش‌خواهی است «شهر الاستغفار» ماه تک است «رجب الفرد» یعنی در بین ماه‌های حرام چهارگانه این تک است. آن سه ماه دیگر پشت سر هم و باهم هستند. ماه سرشار «رجب الاصب» به دلیل نزول سرشار رحمت الهی به آن رجب الاصب می‌گویند. ماه امیرالمؤمنین و نام‌های دیگری که برای این ماه گفته‌شده است. ماهی بافضیلت‌های فراوان.

رسول اکرم فرمودند رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهى در حرمت و فضیلت به پایه آن نمى‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسى در ماه رجب حتى یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهى از او دور مى‏گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌‌شود. این ماه را از دست ندهیم.

استغفار در این ماه بسیار پرارزش است. از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده که رسول خدا فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و در روایت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و پس از اتمام ذکر، دست‌‌ها را بلند کند و بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْلِى وَ تُبْ عَلَىَّ» اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند.

روزه هم بسیار فضیلت دارد از حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام روایت شده است که: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌گردد. و در روایت ذکری وارد شده که اگر کسی نتوانست روزه بگیرد صد مرتبه بگوید ثواب روزه را خواهد داشت.

برای قرائت سوره توحید در این ماه هم فضائل فراوان گفته شد. رسول خدا فرمودند: هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قیامت نورى شود که او را به بهشت بکشاند. مشغول کارتان که هستید با توجه این اذکار را بگویید.

این ماه، ماه اعطای خداست اگر بخواهیم، «یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ» و حتی اگر نخواهیم باز اعطا می‌کند، «یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ» و اگر عمل ما کم و کوچک باشد او فراوان می‌بخشد، «یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ». اگر سه روز پنجشنبه و جمعه و شنبه این ماه، روزه گرفته شود، خدای تعالى براى او ثواب نه‌صد سال عبادت بنویسد.

نهضت علمى امام باقر؛ الگوى عملى نسل جوان در جهت تحقق بیانیه «گام دوم»

اول ماه رجب ولادت امام باقر علیه‌السلام است که به همه شما عزیزان این تولد فرخنده را تبریک عرض می‌کنم. در ایام پیروزی انقلاب و سالگشت صدور بیانیه گام دوم هستیم و خوب است به نهضت علمى که امام باقر علیه‌السلام بنیان‌گذاری کردند به‌عنوان الگوى عملى نسل جوان در جهت تحقق بیانیه اشاره داشته باشم که البته در سال گذشته هم بیان کوتاهی از منظر دیگر داشتم.

یکی از ضرورت‌ها و اقتضائاتی که در این زمان وجود دارد و در بیانیه با عنوان علم و پژوهش توصیه‌شده، راه ‏انداختن نهضت علمى و تولید علم در کشور است که الگوى عملى و متعالى آن روش‌های امام باقر علیه‌السلام است. به چند مورداشاره می‌کنم، اولاً تأکید بر جایگاه پرارزش علم و آموختن علم. این سیره‌ی حضرت و پدر بزرگوارشان بود که ایجاد انگیزه کنند تا افراد دنبال علم بروند. روایات فراوانی در این باب وارد شده است. ثانیاً توسعه و انتشار علم و یافته‏هاى علمى و تبادل علمى به همراه نقد و نظر از سوى جامعه علمى. ثالثاً وقتی مسیر، احیای تمدن نوین اسلامی است، قطعاً باید از تعالیم ثقلین برای تولید علم بهره برد. که روش حضرت همین بود. رابعاً از جنبه‌های دیگر تولید علم که از سیره امام علیه‌السلام در بیانیه می‌تواند برای جوانان الهام‌بخش باشد، تولید علم، همراه با تعالی معنوی است که کمال و سعادت انسان را تضمین می‌کند.

تقیه در سیره امام هادی

سوم رجب، شهادت امام هادی علیه‌السلام است در سال ۲۵۴ قمری. روش امام در شرایط سختِ استبدادی که عباسیان راه انداخته بودند و اهل‌بیت را سرکوب می‌کردند و اجازه قدرت گرفتن به علویان را نمی‌دادند روش تقیه بود. امام در سایه همین روش شیعیان را برای حفظ مصالح کلی جامعه اسلامی آماده می‌کرد. امام هادی علیه‌السلام با به‌کارگیری برنامه‌‌های، فرهنگی و تربیتی، مبارزه‌ی غیرمستقیمی را بدون ایجاد حساسیت با دستگاه حاکمه شروع کرد و تا جایی که شیعه به خطر نیفتد ادامه داد و معارف و فرهنگ شیعه را حفظ و گسترش داد، اما درنهایت تاب نیاوردند و امام را به شهادت رساندند. خدای تعالی همه ما را از موالیانشان قرار دهد. دوستان از زیارت جامعه با مضامین بلندی که دارد غافل نباشید.

سیاست قطعی نظام در مورد برجام را رهبر معظم انقلاب بیان کردند / سخنان بعضی از آقایان با آنچه حضرت آقا فرمودند مغایرت دارد

سفرهای سران قوا به کشورها هرکدام حائز اهمیت هستند و باید با توجه به جوانب مختلف بررسی کرد و با حواشی و سوءاستفاده‌ها کاری نداشت. این سفرها موجب تقویت منطقه‌ای و یا از بین رفتن فتنه در منطقه می‌شود. ایران باید در تقویت دیپلماسی قضائی، دیپلماسی اقتصادی و امثال‌ذلک فعال‌تر عمل کند که شروع‌شده.

آنچه در مورد برجام مطرح است و بعضی از آقایان در مصاحبه‌هایشان می‌گویند که «لازم است دولت آمریکا به برجام برگردد و ایران آماده خواهد بود فوراً [این اقدام] را پاسخ دهد. بازرس‌های آژانس اخراج نخواهند شد، بلکه بازرسی‌های آژانس محدود می‌شوند» این حرف با آنچه حضرت آقا فرمودند مغایرت دارد. مسئول رسمی کشور این حرف را زده و مغایر با آن چیزی است که امام گفته. سیاست قطعی نظام در این مورد را رهبر معظم انقلاب بیان کردند که اولاً باید همه‌ی تحریم‌ها توسّط آمریکا لغو شود و بعد توسط ایران راستى آزمایى صورت بگیرد و بعد برگشت ایران به تعهّدات برجامى. بازگشت به برجام وقتی است که تحریم‌ها برداشته شود و خسارات وارده در طول این مدت جبران شود، برداشتن تحریم‌ها و راستی آزمائی را فوراً نمی‌توان انجام داد که شما می‌گوید بلافاصله به برجام برمی‌گردیم اگر آن‌ها برگردند. نه. باید اول تحریم‌ها را بردارند. نشانی غلط ندهید. بعد هم باید راستی آزمایی کنیم ببینیم واقعاً برداشتند یا نه. روی کاغذ بنویسند برداشتیم که نمی‌شود. این قطعاً فوراً انجام نمی‌شود. لذا آقایان مواظب باشید این رئیس‌جمهور با قبلی فرقی ندارد. القاء مکرر این مطلب که تخلفات مربوط به قبلی‌ها بوده است زمینه‌ای برای شخص جدید فراهم نمی‌کند. هردوی آن‌ها و سیاستمداران آن‌ها نابودی کشور ما را می‌خواهند. برنامه‌هایشان هم در طول این مهروموم‌ها مشخص بوده.

امروز جمعه مصادف است با روز وفات امامزاده سید محمد عموی گرامی حضرت ولیعصر ارواحنافداه که کرامات فراوان دارد و ان‌شاءالله توجه خواهید داشت.

۲۵ بهمن سالگشت اعلام حکم ارتداد سلمان رشدی توسط حضرت امام و ۲۹ بهمن روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است که نمی‌توانم به هیچ‌کدام بپردازم.

رانت‌خواران صلاحیت حضور در مسؤولیت‌ها را ندارند

در استان هم راجع به انتخابات شوراها که آرام دارد حرف‌ها زده می‌شود و آرایش‌ها گرفته می‌شود چهره‌ها شفاف می‌شود شما هم توجه کامل به حرف‌ها و عملکردها داشته باشید. خوب بررسی کنید، افرادی که از رانت مسئولیتی که داشتند برخلاف موازین، خدماتی را به خانواده و اطرافیان داده‌اند صلاحیت داشتن مسئولیت ندارند. نکند با حرف‌های چرب و شیرین و قشنگ و زیبا دوباره مسیر ذهنی شما را تغییر بدهند. مواظب باشید در بحث شوراها در جنگ ادراکی و شناختی کسانی که می‌خواهند بر آن مسند بنشینند نیفتید. دارند با یک شیطنت‌هایی و زیرکی‌هایی ذهن‌ها را متوجه بعضی از جریانات می‌کنند. این مسیری که شروع شد ان‌شاءالله برای اصلاح مسائل استان که می‌بینید استان چه مسائلی دارد. بنده از نزدیک با آن‌ها مواجهم و تخلفاتی که بعضی از این آقایان کردند را کاملاً شما با انتخابتان می‌توانید مسیر را برگردانید روی ریل درست. بنده معذورم از اینکه بخواهم شفاف مسائل را بیان کنم. و الا با صراحت می‌گفتم که باید چه کرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.