مشروح خطبه‌های نماز جمعه 10 بهمن‌ماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

تحریم‌ها نشان می‌دهد دشمن انقلاب اسلامی را تاب نیاورده است

کارشناس روابط عمومی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۱/۱۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

حق همسر در رساله حقوقی امام سجاد علیه‌السلام

اهل تقوا به حقوق همسر خود احترام گذاشته آن را ضایع نمی‌کنند. امام سجاد علیه‌السلام در این نوبت به حقوقی که افراد نسبت به همسر خود دارند بحث می‌کند. فرمود: وَ أَمَّا حَقُّ رَعِیَّتِکَ بِمِلْکِ النِّکَاحِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ جَعَلَهَا سَکَناً وَ مُسْتَرَاحاً وَ أُنْساً وَ وَاقِیَهً. و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند او را وسیله آرامش، رفاه، انیس و نگهدار تو قرار داده است. وَ کَذَلِکَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْکُمَا یَجِبُ أَنْ یَحْمَدَ اللَّهَ عَلَى صَاحِبِهِ، و باید هرکدام از شما زن و شوهر به نعمت وجود همسرش خدای تعالی را حمد گوید. وَ یَعْلَمَ أَنَّ ذَلِکَ نِعْمَهٌ مِنْهُ عَلَیْهِ، و بداند که این نعمت است که خدا به او داده، وَ وَجَبَ أَنْ یُحْسِنَ صُحْبَهَ نِعْمَهِ اللَّهِ، و بر تو واجب است که با نعمت خدا خوش‌رفتاری کنی. وَ یُکْرِمَهَا، و او را گرامى بداری. وَ یَرْفَقَ بِهَا، و با او به رفق و مدارا رفتار کنی، وَ إِنْ کَانَ حَقُّکَ عَلَیْهَا أَغْلَظَ، و اگرچه حق تو بر همسرت سخت‏تر. وَ طَاعَتُکَ بِهَا أَلْزَمَ فِیمَا أَحْبَبْتَ وَ کَرِهْتَ مَا لَمْ تَکُنْ مَعْصِیَهً، و اطاعت تو بر او لازم‌تر است نسبت به خواسته‌ها و نخواسته های تو تا آنجا که گناه نباشد. فَإِنَّ لَهَا حَقَّ الرَّحْمَهِ وَ الْمُؤَانَسَهِ وَ مَوْضِعُ السُّکُونِ إِلَیْهَا قَضَاءُ اللَّذَّهِ الَّتِی لَا بُدَّ مِنْ قَضَائِهَا. ولى زن هم حق مهربانی و دلنوازى و انس بر تو را دارد و جایگاه آرامش غریزه و کامیابی که چاره‌ای از انجام آن نیست. وَ ذَلِکَ عَظِیمٌ. و این خود حق بزرگى است. و لا قوه الا باللَّه.

یکی از مباحث موردنیاز و همیشگی انسان و درعین‌حال مهمِ زندگی، بحث خانواده است با مسائل فراوان و دقیقی که دارد و اتفاقاً اسلام هم به‌دقت راهنمایی و هدایت کرده که اگر به کار بسته شود زندگی طیب و حیات طیبه خواهد شد. با ازدواج زن و مرد خانواده رسمیت پیدا می‌کند و اسلام بر این مجموعه کوچک و زندگی مشترک قوانینی قرار داده که رعایت آن‌ها برای زوجین لازم است که امام سجاد علیه‌السلام به تعدادی از اصول آن‌ها اشاره فرموده‌اند.

اولین مطلب اینکه زن و مرد باید بدانند هرکدام برای دیگری نعمت است. چقدر این بیان بار عاطفی و معنوی دارد و نگاه‌ها را تصحیح می‌کند. یعنی گذشته از این‌که باید قوانین و مقررات زندگی را رعایت کنید اما بدانید نسبت شما به هم نعمت یکدیگر هستید. خوب این دیدگاه را بگذارید در کنار نگاه‌های فمینیستی این روزها که در جوامع غربی و غیر غربی توسعه داده می‌شود. و بعد می‌فرماید هرکدام باید سپاسگزار خدا بر این نعمت باشند.

انسان با نعمت‌های دیگری که دارد مثل علم، ثروت، فهم، سلامت و امثال این‌ها معمولاً نیازهایش را برطرف می‌کند و در حقیقت استفاده صحیح از نعمت درست و بجا بهره بردن از آن نعمت است. تعبیر حضرت این است که زن و مرد هر دو برای هم نعمت هستند که اگر یکی نباشد دیگری نعمتی را کم دارد.

خوب حالا اگر شما نعمتی در اختیار داشتید آن را رها می‌کنید یا تمام تلاش خود را در حفظ و حراست از آن انجام می‌دهید؟ لذا زن و مرد حق ندارند موجبات آزار یکدیگر که نتیجه‌اش از بین رفتن نعمت است را فراهم کنند. گاهی یک کلمه یا یک رفتار نسنجیده آثار بدی برجا می‌گذارد. مراقب رفتارهایمان نسبت به همسرانمان باشد.

بعد امام علیه‌السلام اشاره می‌کنند چون مرد مسئولیت اداره زندگی را دارد پس زن موظف است که در این مسیر او را تمکین کند و از او پیروی کرده اطاعت پذیر باشد. البته مرد باید بداند که همسر او وسیله آرامش و آسایش‌خانه است و لذا نباید در نوع رفتارش به‌گونه‌ای عمل کند که این آرامش به هم بخورد.

خدای تعالی به همین نکته که زن محل سکونت و آرامش است در آیه سوره مبارکه اشاره فرمودند: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون. زن را برای مرد آسایش و آرامش قرار داد و برای استمرار آرامش لازم است که با موده و رحمت باهم زندگی کنید. باید توجه کرد که جاعل این مودت و محبت خداست.

یا در سوره اعراف فرمود: هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها. او خدائی است که همه شمارا از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او آرامش داشته باشد. تداوم این آسایش با مودت و رحمت است.

البته گاهی مواردی هست که افراد سوء خلق دارد و تحمل سخت می‌شود که باز در این موارد هم توصیه‌هایی داریم که اگر رعایت شود بسیار کارساز است متأسفانه جوری حوصله‌ها کم شده که با کوچک‌ترین دلیل و گاهی بی‌دلیل این بنیان رفیع مورداحترام را به هم می‌ریزند.

رسول خدا فرمودند: اگر مردی بداخلاقی و سوء رفتار همسر بداخلاق خود را تحمل کند، اجرِ صبرِ او مثل اجر داوود پیامبر است. و اگر زنی سوء رفتار و خلق ناپسند مرد خود را تحمل کند خدای تعالی ثوابی را که به آسیه همسر فرعون عنایت کرد به او عنایت می‌کند. خوش‌خلقی به همسر نشانه ایمان شمرده‌شده است.

امام رضا علیه‌السلام از رسول خدا نقل کرد که حضرت فرمودند: لطف و رأفت الهی به زنان بیشتر از مردان است حال اگر لطف و محبت کسی شامل حال همسرش شد و موجبات خوشحالی او را فراهم کرد خداوند در روز قیامت به خاطر خوشحال کردن همسرش او را خوشحال می‌کند. بقیه مطالب ماند تا در فرصتی دیگر بیان شود. ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ.

شرح و تفسیر حکمت ۱۳۱ نهج‌البلاغه

اهل تقوا رابطه‌ی خود را با دنیا طوری تنظیم می‌کنند که فقط بهره‌مندی مشروع داشته باشند و هرگز دل‌بسته و وابسته به دنیا نشوند. و چون می‌دانند محل رسیدن به کمالات و درجات عالیه در دنیاست هرگز از دنیا به بدی یاد نمی‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام شنیدند که مردی دنیا را نکوهش می‌کند به او با توبیخ فرمود: ای مذمت کننده دنیا که خود به غرور دنیا مغروری و با باطل‌هایش فریب‌خورده‌ای، فریفته‌ی دنیایی و آن را نکوهش می‌کنی؟ آیا تو در دنیا جرم مرتکب شده‌ای یا دنیا به تو جرم کرده است؟ بعد حضرت شروع کردند به بیان مواردی از تذکرات سازنده دنیا که اگر انسان با چشم عبرت به آن‌ها بنگرد سازندگی فراوان دارد. و از فضائل دنیا گفتند که دنیا خانه راستی برای راست‌گویان است. خانه تندرستی برای دنیا شناسان است. خانه بی‌نیازی برای توشه گیران است. خانه پند برای پندآموزان است. دنیا سجده‌گاه دوستان خداست. محل نماز فرشتگان است. محل فرود آمدن وحی خداست. محل تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست می‌آورند و بهشت را سود می‌برند. این کلمات که در حکمت ۱۳۱ از حکم نهج‌البلاغه بیان شد، چون طولانی بود خلاصه‌ای ذکر شد. خودتان مراجعه کنید. خداوند همه ما را اهل تقوا قرار بدهد.

اسلام زن را مستقل می‌داند

۱۵ بهمن مصادف با ۲۰ جمادی‌الثانی سالگشت ولادت ام الائمه صدیقه طاهره سلام‌الله علیها و روز زن و تولد حضرت امام ره است این تقارن الهام‌بخش را به همه تبریک عرض می‌کنم. در دوران معاصر یکی از کسانی که به‌طورجدی در دفاع از حقوق بانوان ورود کرده و آنان را وارد صحنه‌های مختلف کرده حضرت امام است. من خیلی کوتاه سعی می‌کنم نکاتی را دراین‌باره عرض کنم.

اسلام بانوان را که نیمی از پیکر جامعه هستند مانند مردان قشر تأثیرگذار جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، دینی، علمی و اقتصادی می‌بیند که در ادیان دیگر چنین دیدگاهی وجود ندارد. البته با مقررات ویژه‌ای که مربوط به هرکدام است و این اصل پذیرفته‌شده همه جوامع است.

یعنی اعضاء جامعه اسلامی باید تابع مقررات مدنی، احکام جزایی، کیفری و احکام اجتماعی و خانوادگی وضع‌شده باشند. هرگز در اسلام زن طفیلی مرد نیست و در همه امور معنوی، دینی، سیاسی و اجتماعی مربوط به خودش مستقل است و برای خودش تصمیم می‌گیرد. که در ادیان دیگر مطرح نیست.

البته مشکل اصلی اینجاست که در طول تاریخ بعض از عادات و رسوم مربوط به اقوام مختلف به اسم اسلام بازندگی مردم گره‌خورده که نگذاشته احکام صریح اسلام درباره بانوان خود را نشان دهد. مثلاً وقتی می‌خواهد برای اهل ایمان اعم از مرد و زن نه‌فقط خانم‌ها نمونه‌ای ذکر کند که الگو باشد و به او تأسی شود زن فرعون را و در آیه بعد حضرت مریم را مثل می‌زند فرمود: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَهَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ. این جایگاه معنوی و فرهنگی زن در اسلام است.

در کدام مکتب چنین اعتباری برای زن قائل شده است. در بعد سیاسی هم از اول که بعد از هجرت جامعه اسلامی شکل گرفت برای خانم‌های مهاجر در قرآن آیه نازل شد که: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا جاءَکُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ … در سوره ممتحنه است یعنی اگر زنانی از مکه یا شهرهای دیگر حجاز مهاجرت کرده و به مدینه آمدند، به‌عنوان این‌که ایمان آوردند و می‌خواهند جزء جامعه اسلامی بشوند، شما آن‌ها را بپذیرید؛ البته اول امتحانشان کنید، ببینید که راست می‌گویند، یعنی جاسوس و عامل نفوذی نباشند، اگر دیدید که اهل ایمان هستند، آن‌ها را بپذیرید و به خانواده‌هایشان برنگردانید.

توجه دارید که در آیه نمی‌گوید اگر این خانم‌ها با اجازه پدر و مادرشان یا همسرانشان آمدند؛ شرط نمی‌گذارد یعنی در تصمیم‌گیری مستقل هستند. این استقلال سیاسی است. یا آیه‌ای که بیعت بانوان و عضویت در جامعه اسلامی را با شش شرط بیان می‌کند. آیات در زمینه‌های مختلف فراوان است که از اول زنان را مستقل در اموراتشان دیده است.

فقط خواستم اشاره‌کنم. آن‌هم درزمانی که هنوز جامعه اسلامی کاملاً مستقر نشده اما برای تصمیم‌گیری بانوان در امور مختلف استقلال قائل است. همه این‌ها در طول تاریخ مغفول مانده یا دچار انحراف و کج‌فهمی و خرافات شده بود تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و با هدایت‌های امام ره این جایگاه برای خانم‌ها احیاء شد و رشد کرد.

یکی از برکات انقلاب اسلامی، فراهم کردن شرایطی بود که بانوان بتوانند به نقش مستقل خود پی ببرند و به وظائفی که در قبال جامعه دارند عمل کنند. خوب است دوستان کلمات امامین انقلاب درباره خانم‌ها را ببینند بسیار گویاست.

 کسانی که می‌گویند انقلاب آزادی را از خانم‌ها گرفته خوب است یک نگاهی به آمار و ارقامی که غربی‌ها که کعبه آمال یک عده‌ای هستند می‌دهند نگاه کنند و کاری که در این بیش از چهل سال با تمام مشکلات و سختی‌هایی که در جلوی پای انقلاب بوده انجام داده نگاه کنند. در بعد سوادآموزی و جمعیت باسواد امروز کشور در بین بانوان و یا در بخش بهداشت و درمان بانوان و تعداد پزشکان بانو و به‌خصوص متخصص در امور پزشکی بانوان که قبل از انقلاب ۱۶ درصد بود و امروز به ۹۸ درصد رسیده است. یا مثلاً سازمان ملل گزارش زنان سرپرست خانوار را داده که آمریکا ۴۷ درصد و فرانسه ۴۹ درصد و لوکزامبورگ ۵۹ درصد و در ایران ۱۲ درصد.

فقط در بحث ورزش بانوان قبل از انقلاب ۹ نفر مربی در ۷ رشته فعال با ۷ نفر داور فعال داشتند و بعد از انقلاب ۳۵ هزار مربی در ۳۸ رشته فعال با ۱۶ هزار داور فعال دارند. موارد زیاد است و فرصت کم این کتاب صعود چهل‌ساله را مطالعه کنید از این موارد فراوان می‌بینید. در این زمینه صحبت زیاد است. فقط خواستم اشاره‌ای اجمالی داشته باشم به موقعیت خانم‌ها در جامعه از دیدگاه اسلام، و نقش امامین انقلاب در احیای این جایگاه و شناساندن وظایف خانم‌ها به ایشان و فراهم کردن زمینه برای انجام این وظایف.

پیشنهاد امام‌جمعه کرج برای کمک به زوج‌های نابارور

مطلبی را می‌خواستم در نکته استانی بگویم ولی اینجا می‌گویم و آن اینکه ما تعداد زیادی زوج جوان داریم که باروری ندارند و آرزوی فرزند آوری دارند که اگر همین‌ها را کمک کنیم که پدر و مادر شوند تحولی هم در جمعیت به وجود می‌آید و خوشبختانه یکی از مراکز دولتی باروری در استان ماست توصیه می‌کنم به خیرینی که توانایی دارند نیت کنند و از یک تا چند زوج را که می‌توانند هزینه‌هایش را تقبل کنند که حسنه‌ای ماندگار خواهد بود. این کار را دوستان تبلیغ کنید گاهی می‌شود چندنفری باهم هزینه یک نفر را می‌پردازید. بنده اینجا الآن یک نفر را اعلام می‌کنم که قبول کردم.

انقلاب اسلامی انسان را از زندگی حیوانی نجات داد

۱۲ بهمن سالگشت ورود امام و آغاز دهه فجر را به همه مردم خوب و فهیم کشور به‌خصوص البرز نشینان بزرگوار تبریک عرض می‌کنم. در آستانه ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی هستیم، عده‌ای که آرزو داشتند انقلاب چهل‌ساله نشود الآن کجا هستند. انقلاب ما تحول و دگرگونی ایجاد کرد. همه اقشار را متحول کرد و مسیر زندگی را به راه درست تغییر داد بنده چند هفته راجع به بیانیه گام دوم و اینکه چگونه باید اجرائی شود تا نتیجه‌بخش باشد صحبت کردم.

در آستانه سالگرد صدور بیانیه عرض می‌کنم، نکته‌ای را حضرت آقا در بیانیه مطرح می‌کنند و آن اینکه شما باید نسبت به گذشته و راه‌رفته شده شناخت کامل داشته باشید یعنی باید چهل سال قبل را بازبینی کنید و ارزیابی درستی از گذشته داشته باشید خوب یک پدیده‌ی بی‌نظیر در تاریخ بشر اتفاق افتاد به نام انقلاب اسلامی و بیش از چهل سال از آن می‌گذرد.

جوانانی که آینده کشور در اختیار آنان است و امروز درگیر مشکلات زندگی هستند و فرصت مطالعه ندارند و دائماً هم زیر بمباران تبلیغاتی دشمن با انواع جنگ‌های شناختی هستند چقدر با انقلاب و انگیزه‌های آن آشنایی دارند؟ حالا بنده می‌خواهم چند سؤال بپرسم، اول چرا انقلاب کردیم؟ مربوط به جوان‌های آن دوره بوده ما چیز دیگری می‌خواهیم. انقلاب ما با بقیه‌ی انقلاب‌های دنیا چه فرقی داشت؟ می‌بینیم که گاهی شعارهای ما با انقلاب‌های دیگر دنیا هم یکی است.

آیا برای رونق اقتصادی و رفاه بیشتر و مسائل مادی و امثال این‌ها که عده‌ای امروزه سعی می‌کنند این را القاء کنند که برای رفاه بیشتر انقلاب شکل گرفت بود؟ این حرف کاملاً غلط است حتی متأسفانه و متأسفانه رویش‌های انقلاب و ارزش‌های آن را هم لوث می‌کنند، شنیدید که گفتند مدافعان حرم هم برای پول به دفاع می‌روند. آیا واقعاً این‌طور است؟ من مثالی بزنم شما ببینید جوان خوش‌چهره و خوش‌اندام و مرفهی را که زندگی و زن و فرزند دارد و برای دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها به سوریه می‌رود و ایستادگی می‌کند تا شهید شود و جنازه‌اش هم پیدا نمی‌شود بعد همسرش می‌گوید دولت حق ندارد برای تحویل جنازه شوهر من که مسئله شخصی هست یک ریال از بیت‌المال که مال همه مردم است خرج کند.

چون پول مردم باید صرف مردم شود. خوب این سخنان مربوط به کسی است که از روی نیاز مالی به جنگ با داعش رفته؟ در دوران دفاع مقدس شهید فهمیده و هزاران شهید دیگر ما به خاطر آب‌ونان به جنگ رفته بودند؟ انقلاب تحول ایجاد کرد دگرگونی روحی ایجاد کرد. علامه مصباح که رضوان الهی بر او باد و این روزها هم مثل زمان حیاتشان عده‌ای ناجوانمردانه او را ترور شخصیت کردند و عذرخواهی هم نکردند می‌فرمود: در دوران عملیات فتح المبین، جوانی از اقوام ما شب‌های جمعه به جمکران می‌آمد و تا صبح احیا می‌گرفت و بعد به تهران می‌رفت.

مادربزرگش از او پرسیده بود وقتی جمکران می‌روی چه‌کار می‌کنی؟ برای من دعا می‌کنی؟ گفته بود بله برای شما دعا می‌کنم. پرسیده بود چه دعایی می‌کنی؟ گفته بود دعا می‌کنم خدا صبرت دهد! نگفته بود دعا می‌کنم بیماری‌ات بهتر یا زندگی‌ات خوب شود؛ یعنی می‌دانم شهید می‌شوم و تو غصه‌دار می‌شوی! از حالا دعا می‌کنم که خدا به تو صبر دهد. این روحیه که انقلاب در این شخص به وجود آورده برای آب‌ونان این تغییر را کرد؟ اتفاقاً همین تحول و تغییر باعث شد که استکبار دست به تحریم بزند و نگذارد رفاه اقتصادی داشته باشیم همه سخت‌گیری‌هایی که می‌کنند و محاصره اقتصادی کرده‌اند چون می‌خواهند ما را مهار کنند و برگردانند به گذشته‌ای که چشم می‌گفتیم. اما استکبار جهانی و اذناب پلیدش هرگز کرنش مردم ایران در مقابل خودشان نخواهند دید.

انقلاب روح و فکر مردم را متوجه سعادت بزرگ‌تر کرد روحیه مادی نگر و لذت‌جوئی و شکم‌چرانی را گرفت و به‌جای همه این‌ها هدف بزرگ‌تری جایگزین کرد و آن اینکه باید حکم خدا جاری باشد نه حکم طاغوت و شیطان که اگر حکم خدا جاری شد البته وضع معیشت، اقتصاد، بهداشت، امنیت، بندگی و عزت جهانی مردم هم خوب خواهد شد و لازم نیست برای به دست آوردن این‌ها زیر بار ذلت برود و با همه دوست باشد.

مادری که سه و یا چهار و حتی کسی که یک شهید داده و دعا می‌خواهد که خودش هم شهید شود این برای رسیدگی به شکمش قیام کرده؟ برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام جان‌فشانی می‌کند؟ نشانی غلط ندهید. انقلاب انسان را از زندگی حیوانی نجات داد و به او فهماند که تو جانشین خدا در زمین هستی که فرمود: إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً. تو موجودی هستی که خداوند متعال همه‌ی عالم را به خدمت تو ‌گمارده است؛ حتی فرشتگان مقرب را. و این را بدانیم تا این تفکر هست پیروز همه میدان‌ها مائیم. سؤالات دیگر در نوبت دیگر اگر توفیق شد. دوستان تاریخ انقلاب را مرور کنید. وصیت امام و سخنرانی‌های او را نگاه کنید. بیانات حضرت آقا را راجع به انقلاب دنبال کنید.

به‌جای کارهای ژورنالیستی به فکر معیشت مردم باشید / آبرو را با خدمت برای خود بخرید

از دستگاه قضا به‌واسطه ایستادگی‌اش در مقابل فساد دانه‌درشت‌ها و تحمل ناسزاها و بداخلاقی‌ها تشکر می‌کنیم. و به آقایان توصیه می‌کنیم به‌جای غوغا سالاری و کارهای ژورنالیستی به فکر معیشت مردم و تولید و اشتغال باشند. بترسید از قهر خدا که اگر اراده کند آبرویی برای کسی نخواهد ماند آبرو را با خدمت به مردم برای خود بخرید.

راجع به حرکات کور داعش در این چند روز اخیر و بحثی را هم آماده کرده بودم راجع به دولت جوان انقلابی و اینکه رئیس این دولت چه خصوصیتی باید داشته باشد که فرصت نیست.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.