مشروح خطبه‌های نماز جمعه 26 دی‌ماه ۱۳۹۹ شهر کرج/

باید نتیجه تلاش نیروهای انقلابی در گام دوم انقلاب تحقق دولت اسلامی باشد

کارشناس روابط عمومی ۲۶ دی ۱۳۹۹ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۹/۱۰/۲۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

سلام‌علیکم و رحمه‌الله.

خطبه اول:

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

سیری در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

بعد از بیان حقوق معلم، امام سجاد علیه‌السلام راجع به حقوق مالک نکاتی را فرموده‌اند. که چون موضوعش منتفی شده بیان نمی‌کنم. بعد فرمودند: «فَأَمَّا حَقُ رَعِیَّتِکَ بِالسُّلْطَانِ فَأَنْ تَعْلَمَ اَنَّهُم صاروا رَعِیَّتِک لِضَعفِهم و قوَّتک فیَجِبَ ان تَعدِلَ فیهِم و تکون لَهم کالوالِد الرَّحیم و تغفر لَهم جَهلَهُم و لا تُعاجِلهم بالعُقوبَهِ و تَشکُر اللَّه عزَّ و جَلَّ على ما آتاک منَ القُوَّه علیهم». و امَّا حقّ رعیّتى که تو بر ایشان قدرت دارى، این است که بدانى آنان به دلیل ضعف و ناتوانى خود و قدرت تو رعیت تو شده‌اند، پس واجب است که با ایشان به عدالت رفتار کنى و برایشان پدرى مهربان باشى و نادانى و جهالت آنان را ببخشى و در کیفر و عقوبت آنان عجله نکنى و به خاطر قدرتى که خداوند به تو عطا کرده است، شکرگزارى کنى و سپاس گویى.

در نوبتی که درباره حقوق حاکم بحث شد نکاتی به عرض مبارک شما رسید که اولین چیزی که خدای تعالی طلب می‌کند رعایت حقوق مردم است و این‌که بداند هر چه قدرت دارد از طرف خدا و نعمت الهی است و امانتی است در دست او. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در منشوری که برای مالک مرقوم فرمودند، دارند که قدرت را خداوند در نزد تو امانت قرار داده و میزان امانت‌داری تو با همین سنجیده می‌شود. اینجا هم همین است که رعایت حقوق ملت نشان امانت‌داری است. درس‌هایی که ائمه علیهم‌السلام به ما می‌دهند چراغ راه زندگی در دنیا و سعادتمندی در آخرت ماست. چون اگر خوب یاد بگیریم و خوب بکار ببندیم قطعاً در امتحانات الهی قبول خواهیم شد و اماناتی که در اختیارداریم سالم به نفر بعدی که او هم به فضل پروردگار امین است تحویل می‌دهیم.

حالا اگر خدای‌نکرده کسی که مسئولیت دارد و یا نحوه حکومتی بر عده‌ای دارد این قدرت را طعمه فرض کند و آن را لقمه‌ای بداند و سفره‌ای بداند که باید از آن برداشت کند چه خواهد شد. که نمونه‌ای از این تفکر را می‌بینید که می‌گویند ما از سفره انقلاب سهم خود را برمی‌داریم. کسی که این تفکر را دارد مردم را برده و ذلیل و محکوم می‌داند و با نصیحت ناصحان و پند واعظان و حتی قوانین شرعی و حکومتی هم از مسیر غلط خود برنمی‌گردد. و امانت‌دار نمی‌شود. و متأسفانه شما در طول تاریخ دیده‌اید که صاحبان این تفکر چه جنایاتی نسبت به جان و مال و عرض مردم داشته‌اند. لذا کسی که خدا به او فرصتی می‌دهد تا امانت‌دار باشد باید خیلی نسبت به خودش سخت‌گیر باشد و آنچه در دستورات دینی برای حاکم آمده را به‌خوبی رعایت کند. که مهم‌ترین آن‌ها در مرحله اول این است که خودش عادل باشد و در رفتار و کردار عدالت را رعایت کند. بعد مجری عدالت باشد. لذا حضرت در اولین حق فرمودند: «فیَجِبَ ان تَعدِلَ فیهِم» این یکی از وظایف حاکم است با گستردگی وظائفی که دارد.

توجه دارید که این صفت عدالت در حاکم باید به‌صورت ملکه باشد و در همه حال عادل باشد و به این صفت شناخته شود باید بر نفس و قوای نفسانی‌اش غلبه داشته باشد و در رعایت حدود شرعی عادل باشد. اگر کسی حدی از حدود الهی را بشکند و اصرار بر این کار داشته باشد از عدالت می‌افتد فاسق می‌شود و دیگر صلاحیت جلودار بودن را ندارد. کسی که دروغ می‌گوید و خلاف شرع مرتکب می‌شود و اصرار بر تخلف دارد امام جماعت هم نمی‌شود بشود چه برسد به اینکه مسئول جایی شود یا حتی معلم شود. دربیانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: اگر شما هوای نفس را بر خود مسلط کردید هم کر می‌شوید و هم کور. آن‌طور که دلش می‌خواهد می‌بیند و می‌شنود. پس درنتیجه حاکم اول باید خودش در مملکت نفس خودش و اقالیم هفتگانه؛ چشم و گوش و دست‌وپا و زبان و بطن و فرج حکومت داشته باشد. لااقل عادل باشد تا بتواند در خارج و در بین مردم هم عادلانه رفتار کند.

روایات فراوان و زیبایی راجع به عدالت و برقراری عدالت و کسی که اقامه عدالت می‌کند داریم. رسول خدا فرمودند: اگر کسی ساعتی (لحظه‌ای از عمر نه حتماً ۶۰ دقیقه) را اقامه عدل کند بهتر است از هفتادسال عبادت به‌طوری‌که شب‌ها را در حال نماز و روزها در حال روزه باشد و لحظه‌ای ستم کردن معادل شصت سال معصیت خداست. بحث دراین‌باره مفصل است. بعد امام سجاد فرمودند: «تکون لَهم کالوالِد الرَّحیم و تغفر لَهم جَهلَهُم و لا تُعاجِلهم بالعُقوبَهِ و تَشکُر اللَّه عزَّ و جَلَّ على ما آتاک منَ القُوَّه علیهم». تو مثل پدر باش. و کم‌کاری‌های آن‌ها را ببخش. و اگر خطایی کردند زود عقابشان نکن و خدا را برای آنچه از قوت به تو داده شکر کن.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

اهل تقوا خدای تعالی را از همه‌چیز بزرگ‌تر می‌بینند و چیزی در چشمشان بزرگ‌تر از خدا نیست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۲۴ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَکَ یُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِی عَیْنِکَ». بزرگى آفریدگار در نظر تو، باعث کوچکى مخلوق در چشم توست.

این مطلبى است که اهل معرفت آن را دریافته‏اند. واقعاً اگر کسی به این حقیقت برسد، خدا و عظمت او را به‌خوبی درک کند و بفهمد که هیچ موجودی در عالم هستی بی‌نیاز از خدا نیست و تمام عالم فقیر او هستند و در مقابل خدا استقلالی ندارند و در برابر عظمت خدا هیچ هستند. آن‌وقت در تنظیم روابطش با دیگران کسی را بزرگ‌تر از خدا نمی‌بیند و تن به ذلت نمی‌دهد. هرچه معرفت ما به خدا بیشتر شود عظمت او و حقارت خود را بیشتر درک می‌کنیم. کسی که عجب دارد و یا متکبر است قطعاً خداشناس نیست. خدایا چیزی جز تو در چشم ما بزرگ نباشد.

در برقراری «عدالت» ملامت هیچ ملامت کننده‌ای در امام علی (ع) اثر نداشت

۲۸ دی‌ماه مصادف با سوم جمادی‌الثانی بنا به روایت نودوپنج، روز سالگشت شهادت بانوی بی‌نظیر عالم خلقت صدیقه طاهره سلام‌الله علیهاست. به مناسبت‌های مختلف به‌اندازه وسع به گوشه‌هایی از زندگی و مبارزه، عرصه‏های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عبادی، خانه‏داری، همسر داری، تربیت فرزند و به‏خصوص درصحنه‌های مختلف سیاسی اشاره‌کرده‌ام. بانویی که نشان داد یک زن مسلمان می‏تواند با حفظ حریم عفّت و ارزش‏های انسانی، در تمام عرصه‏های جامعه حضور فعال، پویا، نقش‌آفرین و مؤثر داشته باشد که البته این نگرش نسبت به زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در جامعه به وجود آمد.

در این نوبت عرض می‌کنم، جریاناتی که بعد از ارتحال رسول خدا برای جامعه اسلامی پیش آمد احتیاج به بحث‌های دقیق جامعه‌شناسی سیاسی و حتی معرفت دینی دارد تا ابعاد موضوع کاملاً روشن شود. تا ریشه خطبه‌ی طوفانی و آتشین زهرای اطهر معلوم شود که مسئله فقط غصب اراضی و باغات نبوده و موضوع انحراف جدی بوده که هم عوام را تحت تأثیر قرار داده و هم خواص جامعه را. البته در خطبه کوتاه هم نمی‌شود کامل و مفصل به آن پرداخت.

اقدامات روشنگرانه حضرت زهرا سلام‌الله علیها از مواردی است که باید به‌دقت در آن غور کرد. یکی از کارهایی که حضرت در این مسیر انجام داد افشای توطئه براندازی و علت‌های آن و بازخوانی روش‌های عملیات آنان بود. که مهم‌ترین علت را هم عدالت محوری و اجرای بی‌چون‌وچرای عدالت می‌داند که عده‌ای هواپرست دنیازده فریفته جاه برعلیه امام اقدام کردند.

حضرت فرمودند: به چه دلیلى از ابوالحسن انتقام گرفته‏اند؟ به خدا قسم! به خاطر سختى شمشیرش و بى‏باکى نسبت به مردنش و شدت تاختنش و مجازات آسیب زدنش در جنگ و خشم کردن او در راه خدا، از او انتقام گرفتند. یعنی در برقراری عدالت ملامت هیچ ملامت کننده‌ای در امام اثر نداشت.

در همین مسیرِ روشنگری به کوتاهی‌های مردم و عدم اقدام و قیام در مقابل انحراف هم تذکراتی دادند. در یک نوبت به انصار فرمودند: اى گروه نقباء و بازوان ملت و حافظان اسلام! این چشم‌پوشی در مورد حق من و این سهل‏انگارى از دادخواهى من براى چیست؟ آیا پدرم، رسول خدا نمى‏فرمود: حرمت هرکس در فرزندان او حفظ مى‏شود، چقدر با سرعت مرتکب این اعمال‌شده‌اید، و چه باعجله این بز لاغر، آب از دهان و دماغش فروریخت، درصورتی‌که شما مى‏توانید مرا در آنچه چاره‏جویى مى‏کنم کمک کنید و قدرت حمایت مرا در آنچه مطالبه مى‏کنم و قصد کرده‏ام، دارید.

حضرت خیلی دقیق کلمات رسول خدا و مناقب امیرالمؤمنین را به یاد آن‌ها آورد. اما آن‌ها اعتنایی نکردند. حضرت درب خانه مهاجر و انصار رفت و متأسفانه اعتنایی نکردند و واقع شد آن قصه. به‌هرتقدیر زهرای مرضیه را یاری نکردند و علی علیه‌السلام خانه‌نشین شد و بی‌بی دوعالم بین درودیوار مظلومانه به شهادت رسید. و در آن لحظات پدرش را صدا که ببین امت تو با من چه کردند. علی لعنه‌الله علی القوم الظالمین. خدای تعالی همه ما را از شیعیان معصومین قرار دهد.

نتیجه فعالیت و خروجی بیانیه «گام دوم» باید تغییر کارگزاران نظام و تحقق دولت اسلامی شود

در طول این بیش از چهل سال و بلکه قبل از آن هر کاری که مردم در آن مشارکت مستقیم داشتند، به نتیجه مطلوب رسیده است. اگر گره‌ای به کاری افتاده حضور مردم آن گره را بازکرده و همه از آن بهره‌مند شده‌اند. مهم‌ترین امور بعد از خود انقلاب، پیروزی در دوران دفاع مقدس بود. من قطعاتی از کلمات را که جدا کرده‌ام می‌خوانم از کلام رهبر معظم انقلاب.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس فرمودند: … ملت باید وسط بیاید همچنان که ملت ایران انقلاب را به پیروزی رساند. جنگ را هم ملت ایران باید به پیروزی برساند. امام این را تشخیص داد و بر اساس آن عمل کرد… در دفاع مقدّس برای حضور مردمی یک مدل‌سازی جدیدی انجام گرفت. (این را دقت کنید که من روی این جمله بیشتر تأکیددارم. آقا دارند توضیح می‌دهند که چطور شد دفاع مقدس پیروز شد. مردم آمدند اما با یک ساختاری آمدند. همه اقشار آمدند. پیرزن بود، جوانی که شناسنامه‌اش را دست‌کاری می‌کرده بوده، همه بودند اما با یک مدل خاص. ایشان این را دارد بیان می‌کند). نحوه‌ی حضور مردمی یک نحوه‌ی شگفت‌آوری است و بر اساس این حضور، بُروز استعدادها است… اوّلاً همه‌ی آحاد ملّت ایران، آن‌هایی که مایل بودند در این عرصه شرکت کنند، هر که بود، هر چه بود، توانست در یک شبکه‌ی زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند… (طبیب بودند، کاسب بود آمد، کارگر و نانوا و معلم آمدند. اما هرکسی درجایی نشست. پیرمرد چون نمی‌توانست اسلحه دست بگیرد، در تدارکات بود. خانم‌ها پشت جبهه جور دیگری عمل می‌کردند.)

مواردی را مثال زدند تا اینکه فرمودند: … همه می‌توانستند جای خودشان را پیدا کنند و مشغول بودند… کاسب جزء، روحانی مسجد، کارگر کارخانه، شاعر و سرودخوان، راننده و صاحب‌کار و ریخته‌گر، کشاورز روستایی، کارمند اداری و انواع و اقسام گروه‌های مردمی می‌توانستند در این شبکه‌ی عظیم مردمی حضور پیدا کنند؛ (کار یک کار بود، جنگ بود، اما هرکسی نقش خودش را پیداکرده بود) این یک مدل جدید بود. این در دنیا هیچ سابقه‌ای ندارد؛ هیچ جا ما نمونه‌اش را نخوانده‌ایم و نشنیده‌ایم… بعد، در این حرکت دسته‌جمعی چه استعدادهایی ناگهان پیدا بشود. فرض کنید فلان جوان از روستایی در فلان نقطه‌ی کشور «مثلاً روستایی در کرمان» بیاید داخل شهر و بپیوندد به این‌ها، بعد بشود مثلاً حاج قاسم سلیمانی؛ یعنی یک چنین حرکت عظیمی بوده… این مدل ابتکاری از حضور مردم همیشه می‌تواند مطرح باشد.

مدل جنگ مدل خاصی بود. می‌فرماید این مدل همیشه در ذهنتان باشد. همه بودند. دست یک گروه و قبیله خاص نبود. حتی یک روستایی از روستایش می‌رفت و به این‌ها می‌پیوست و می‌شد فرمانده. شد حاج قاسم، شد حسن باقری. این هفته‌ها اگر یادتان باشد راجع به بیانیه گام دوم صحبت کردیم. امروز هم ما می‌توانیم. اگر همّت کنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، می‌توانیم از این مدل استفاده کنیم. همان‌طور که امروز وقتی از مشارکت مردم برای بهتر شدن اوضاع کرونا استفاده می‌کنیم قصه رو به بهبودی می‌رود.

برای رسیدن به مقصد باید کار را مردمی کنیم

پس اگر بخواهیم در بیانیه گام دوم به مقصد برسیم و نتیجه فعالیت و خروجی، تغییر کارگزاران نظام و تحقق دولت اسلامی شود باید کار را مردمی کنیم و از ظرفیت بی‌نظیر مردم و به‌خصوص جوانان بهره ببریم. لذا بعد از بیان هفته‌های قبل که جوانان برای اینکه بتوانند اقدام مشترکی داشته باشند باید گفتگو کنند و برای رسیدن به مطلوب باید حلقات میانی را تشکیل دهند و کارگروه‌های مسئله محور را راه بیاندازند می‌رسیم به این مهم که تا جبهه بزرگ مردمی تشکیل نشود دولت اسلامی محقق نمی‌شود. و این کار احتیاج به گفتمان سازی و تبیین ابعاد مختلف موضوع دارد. برای تحقق بیانیه، باید در فرآیندی مثل دوران دفاع مقدس هر فرد از مردم جای خودش را مشخصاً بداند و برای بهبود وضع موجود اقدام کند.

حضرت آقا در دیدار با گروه‌های جهادی فرمودند: آن‌وقتی کار، شکل عمومی و مردمی پیدا خواهد کرد که این فکر شما (تغییر کارگزاران خسته نظام و تحقق دولت اسلامی) این جهت‌گیری شما تبدیل به یک گفتمان عمومی بشود. راهش را آقا نشان داد. فرمود حلقات و کارگروه‌ها را تشکیل دادید همه این‌ها باید تبدیل شود به گفتمان. گفتمان هم مدل دوران دفاع مقدس. یعنی معلم باید بداند درباره این گفتمان باید چه کار کند. روحانی بداند چه کار کند. قاضی بداند چه کار کند. کارگر بداند چه کار کند.

شما بحث گفتمان سازی در مسائل مختلف را در بیانات رهبری فراوان شنیده‌اید و در اینجا هم برای رسیدن به مطلوب بر گفتمان تأکیددارند. و این مهم به نتیجه نمی‌رسد مگر با حضور همه آحاد جامعه و مردمی کردن همه فعالیت‌ها، با به میدان آوردن جوانان، با همه‌گیرشدن گفتمان عدالت و پیشرفت، با همه‌گیر شدن گفتمان کارآمد کردن دولت و به وجود آوردن دولت اسلامی. ان‌شاءالله.

دنیای استکبار چهره شاه را با ترفند‌های رسانه‌ای خوب جلوه می‌دهد

دوران سیاه پهلوی یکی از مشکلات عمده همین بود که اعتقادی به مردم و جوانان و قدرت و توانائی‌هایی که برای پیشرفت کشور دارند نداشت و لذا هر ندای عدالت‌خواهانه و دلسوزانه که درخواست عدم وابستگی به اجانب داشت را در نطفه خفه می‌کرد. ۲۷ دی‌ماه سال ۳۴ شمسی نواب صفوی و همراهانش به دلیل اینکه دنبال استقلال و عدم وابستگی ایران بودند به شهادت رسیدند. اما توقفی در اراده مردم ایجاد نشد و مردم مطالبه حق خود را ادامه دادند تا رسید به ۲۶ دی‌ماه سال ۵۶ و موجب شدند که شاه آمریکائی و وابسته فرار کرد و مردم جشن گرفتند.

یکی از مصادیق مهم و روشن دشمنی‌های دنیای استکبار با اسلام و ملت ایران حمایت از شاه و خاندان پلید پهلوی قبل و بعد از انقلاب و حتی امروز است که چهره او را با انواع ترفندهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خوب جلوه می‌دهند و با تحریف تاریخ، شبهه در دل‌ها ایجاد می‌کنند و با روایت‌های دروغ ذهن‌ها را به نفع خواسته‌های خود مدیریت می‌کنند. نظام به‌شدت فاسد و مفسد و وابسته‌ای که بدون اذن قدرت‌ها آب هم نمی‌خورد. برای مردم و توانمندی‌های ملی ارزشی قائل نبود و برای جبران حس خودکم‌بینی که داشت؛ دائماً در مقابل غربی‌ها کرنش می‌کرد. کارهای علمی داخلی را ارزشمند نمی‌دانستند.

امروز هم عده‌ای هنوز همین مسیر را دنبال می‌کنند. کان ایران استقلال نداشته باشد و وابسته باشد مطلوب است. دائم در گوش ملت می‌خوانند و القاء می‌کنند که ما نمی‌توانیم. درحالی‌که خود شما هرچند روز یک‌بار می‌شنوید از ابتکارات و توانمندی‌هایی که در داخل و توسط دانشمندان جوان خودمان به وجود آمده. همین رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش با تجهیزات و امکانات فراوانی که بکار گرفتند و زیردریائی فاتح که مأموریت‌هایش را انجام داد و ده‌ها نمونه دیگر همه مصداق ما می‌توانیم هست. دشمنان از قدرتمندی ما عصبانی هستند خوب باشند چه‌بهتر.

ایران پایبند برجام بوده؛ هدف امروز رفع تحریم‌ها است

دیروز (پنج‌شنبه) دولت انگلیس ایران را به نقض برجام متهم کرد و سخنگویش گفت ما عمیقاً از اقدام اخیر ایران برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستیم. بعد هم گفته ایران به برجام پایبند نیست و باید برگردد به برجام. نکته قابل‌اعتنا این است که همه این‌ها در دوران تحریم اتفاق دارد می‌افتد. خب آن‌ها را عصبانی می‌کند. اولاً ایران تا امروز هیچ حرکتی غیر از مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته و همیشه به قرارداد پایبند بوده و این را بارها اعلام کرده و بازرسان هم مکرر در مکرر تائید کرده‌اند. اما آنچه برای ایران امروز مهم است و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند رفع تحریم‌هاست. اگر برجام پذیرفته شد برای رفع بیش از ۸۰۰ تحریمی بود که متأسفانه برداشته هم نشد، بعد از نقض عهدی که آمریکا توسط ترامپ انجام داد ۷۵۱ تحریم دیگر هم شدیم. ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع کردیم این مسیر درستی است که دارد طی می‌شود. این‌ها اگر راست میگویند تحریم‌ها را بردارند. ملت ایران قوی است روی پای خودش می‌ایستاد کما اینکه تا امروز ایستاده و اعتمادی به هیچ دولت غربی و اروپائی ندارد و تا محو کامل استکبار و نابودی اسرائیل خسته نخواهد شد.

۲۴ تا ۳۰ دی‌ماه سالگشت تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش است. مشارکت‌های مردمی در آموزش‌وپرورش و تبیین اهمیت شوراها را باید در فرصت دیگری بیان کنم. به عزیزان آموزش پرورش در استان و کسانی که فعالیت داشتند و موفقیت کشوری را برای استان کسب کردند تشکر و تقدیر می‌کنم.

مردم البرز نسبت به انتخابات شورا بی‌تفاوت نباشید و خوب شرایط را رصد کنید

در مورد انتخابات آینده شوراهای شهر به مردم شریف استان عرض می‌کنم، بی‌تفاوت نباشید و خوب بررسی و رصد کنید. تحرکات کسانی که قصد شرکت دارند را زیر نظر داشته باشید. و الا ضررهای جبران‌ناپذیری را باید تحمل‌کنید. کما اینکه الآن موارد این‌گونه کم نیست که جبرانش زمان می‌برد. متأسفانه بنیان‌های غلطی گذاشته‌شده که باید با انتخاب درست شما خرابی‌ها ترمیم شود. چرخه‌های معیوب عزل و نصب‌ها، برای بودن در مسندها بارأی صحیح شما به افراد اصلح درست می‌شود. او رأی می‌آورد و وقتی رأی آورد افرادی را در مسندهایی می‌نشاند که بعداً موقع رأی آوردن این از بیت‌المال هزینه کند که دوباره او رأی بیاورد. و این چرخه ادامه دارد. و این را باید شما درست کنید. اینکه افراد صالح را انتخاب کنید، اصلح که التماس دعا. چون بعضاً بنده فسق رسمی می‌بینم در بعضی از این افرادی که مسئولیت دارند. در چشم نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید. البته دستگاه‌های نظارتی هم باید دقت خود را بیشتر کنند.

عده‌ای با پول مردم برای خودشان تبلیغ می‌کنند تا باز بر کرسی بمانند

چهار سال طرف معلوم نبود کجا بوده (که من مطلعم کجا بودند) چه کسانی را از بستگانشان را ده‌ها نفر ده‌ها نفر در پست‌ها قراردادند. برخلاف موازین قانون که تذکر هم می‌دهیم بازهم دو قورت و نیمشان هم باقی است. بعد همین آقایان که نبودند یک‌مرتبه دوستدار مردم و فرهنگ و طبیعت و جامعه شدند به مناظر شهری اهمیت می‌دهند. شروع می‌کنند به عوام‌فریبی و با پول مردم برای خودش تبلیغ می‌کنند. بنده از باب دلسوزی میگویم. کارهایی که باید می‌کرده و وظیفه‌اش بوده حالا یک‌دفعه یادش افتاده. ببینید چه کسی را می‌خواهید بر مسند بنشانید. خودتان تحقیق کنید و یا از مطلعین بپرسید.

در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم

نکته دیگر اینکه مکرر عرض کرده‌ام در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم. بله اگر خلافی و یا تخلفی راجع به مسئولی که قصد نصب دارند را می‌گویم اصرار کردم و پافشاری کردم و تا جایی که توانستم اقدام کردم که او را بردارند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.