آیت‌الله حسینی همدانی در اولین نشست هم‌اندیشی گروه‌های جهادی مطالبه گر استان البرز:

گروه‌های جهادی مطالبه گر برش استانی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را مطالبه کنند / ترویج فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند / تأکید بر لزوم شبکه‌سازی برای احیا و اقامه امربه‌معروف و نهی از منکر

کارشناس روابط عمومی ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، اولین نشست هم‌اندیشی گروه‌های جهادی مطالبه گر استان البرز تحت عنوان همایش «مطالبه گری، ولایت مداری و محرومیت‌زدایی» شامگاه روزگذشته (سه‌شنبه) با حضور و سخنرانی آیت‌الله حسینی همدانی در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج برگزار شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه بابیان اینکه ما مطالبه گری و خواستن را از خدای تبارک‌وتعالی می‌آموزیم، بیان داشت: اولین معلم مطالبه گری خدای تعالی، سپس انبیاء و اولیاء الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌باشند.

وی از «قرآن»، «زیارت عاشورا» و «سیره ائمه علیهم‌السلام» به‌عنوان منابع شیوه و روش امربه‌معروف و نهی از منکر نام برد و گفت: امام حسین علیه‌السلام که در ایام سوگواری و شهادت آن حضرت به سر می‌بریم مراحل مختلف امربه‌معروف و نهی از منکر را به ما نشان دادند.

امام‌جمعه کرج در ادامه با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران که می‌فرمایید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر ورود امتی و گروهی در این میدان است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر لزوم شبکه‌سازی برای احیا و اقامه امربه‌معروف و نهی از منکر، گفت: برای این مهم باید رابطه‌ی متصل، قوی و محکم تشکیل شود.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه کسی که به‌قصد ایجاد رعب و وحشت اقدام به استفاده از سلاح سرد و گرم کند، محارب است، گفت: کسی که به خانه دیگری آتش بی اندازد، باید تمام خسارات را متقبل شده و سپس اعدام شود اما برخی این حکم شرعی و الهی که احیاکننده جامعه است را به نحو دیگری تلقی می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با تطبیق بندهای زیارت عاشورا با انقلاب اسلامی ایران، گفت: در این دوران چهل‌ساله انقلاب برخی موسسه‌هایی تشکیل دادند و در آن‌ها افرادی را تربیت کردند که ظلم را توسعه دهند و با انجام کار سیاسی و فرهنگی درصدد پایین آوردن جایگاه و مراتب دین بودند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه «حکومت اسلامی» و «نظام ولایت‌فقیه» از طریق زیارت عاشورا نیز قابل‌اثبات است، به تعریف کلمه امت پرداخت و عنوان کرد: امت عبارت است از انسان‌هایی که برای یک هدف مشخص، کار معینی را انجام می‌دهند لذا ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر نیز باید تبدیل به یک امت شده و یک شبکه متصل و قوی را تشکیل دهد.

وی در ادامه به تفاوت دو مبحث «احیا» و «اقامه» امربه‌معروف و نهی از منکر پرداخت و خاطرنشان ساخت: احیا و ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه این ستاد است اما اقامه آن بر عهده گروه‌های جهادی است لذا گروه‌های جهادی باید با طرح و برنامه به اقامه آن پرداخته و ستاد احیا امربه‌معروف و نهی از منکر نیز از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در خطاب به گروه‌های جهادی مطالبه گر، گفت: «روش‌ها را یاد بگیرید» و «میدان عمل خودتان را به‌خوبی بشناسید» و سپس ضمن «اشراف به موضوع موردمطالعه»، آن‌ها را «اولویت‌بندی کنید».

آیت‌الله حسینی با تأکید بر لزوم امر آمایش و رصد در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر، گفت: باید متناسب با معضلات مناطق مختلف استان اولویت‌سنجی کرده و سپس اقدام و عمل داشته باشید.

وی با اشاره به طرح «مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه» گفت: در مناطق محروم و کم برخوردار یکی از معروفات مهم می‌تواند دستگیری فکری و مالی از خانواده‌ها باشد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه افزود: دشمن ما سازمان‌دهی شده عمل می‌کند و ضمن سنجش شرایط با جامعه‌شناسی و روان‌شناسی دقیق عمل می‌کند لذا ما نیز لازم است برای اقدامات خود طرح و برنامه داشته باشیم.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف، گفت: گروه‌های جهادی مطالبه گر برش استانی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را در محدوده جغرافیایی خود پیگیری و مطالبه کنند.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه ابهامات قانون امربه‌معروف و نهی از منکر باید برطرف شود، گفت: در قانون امربه‌معروف و نهی از منکر باید ابهاماتی چون «آمر» امربه‌معروف منهی از منکر مشخص شود که منظور دقیقاً چه شخص و گروهی را شامل می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با تأکید بر اینکه آمران امربه‌معروف و نهی از منکر نباید به گروهی خاص محدود شوند، گفت: بدنه‌ی مردم نیز باید در این امر ورود کرده و گروه‌ها به‌صورت تخصصی و مردم به‌صورت عمومی درگیر این موضوع باشند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر لزوم تسلط کامل آمران امربه‌معروف و نهی از منکر به مباحث مربوطه، گفت: آمران امربه‌معروف و گروه‌های جهادی مطالبه گرد باید مباحث مربوطه را به‌طور تخصصی آموزش ببینند.

وی در بخش دیگری به بیان تفاوت میان «موعظه» و «امربه‌معروف و نهی از منکر» پرداخت و گفت: در بحث موعظه واعظ باید به وعظ قائل باشد اما امربه‌معروف و نهی از منکر یک واجب مستقل است و اگر شخص قائل به آن موضوع نباشد بر او واجب است که به شخص دیگر متذکر شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در خاتمه با تأکید بر اینکه رواج پیدا کردن امربه‌معروف و نهی از منکر می‌تواند حل‌کننده بسیاری از مشکلات روز جامعه باشد، تأکید کرد: بنده تمام‌قد از گروه‌های مطالبه گر و امربه‌معروف و نهی از منکر حمایت می‌کنم و تا انتهای کار مدافع بوده و پشتیبانی می‌کنم.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله میرزایی قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر و سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه گری این ستاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد ترکاشوند مدیرکل امور استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ستاد امربه‌معروف کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد منتج دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان و تعدادی از اعضای گروه‌های جهادی مطالبه گر البرز به بیان گزارش و نکته نظرات خود پرداختند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.