آیت‌الله حسینی همدانی در بیست و یکمین خطبه مکتوب جمعه:

منافقین با جنگ هشتگ ها و لایک ها باورها را هدف گرفته اند/ نماز جمعه نماد مقاومت ملت ایران است/ امام جمعه متعلق به مردم و زبان گویای همه اقشار است

کارشناس روابط عمومی ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب بیست و یکمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، متن بیست و یکمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم‏

الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله صلی الله علیه وآله الطاهرین.

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

هفته بیست و دوم محرومیت از نماز جمعه را با دهه اول ماه ذی الحجه شروع میکنیم و مطالبی را به صورت مکتوب بیان می کنیم. خدای تعالی از اعمال ما راضی باشد و همه ما را مشمول عفو مغفرت و رحمت خودش بگرداند.

شهرالولایه

*) در روزهای پر از خیر و برکت ماه ذی الحجه به خصوص دهه اول آن قرار داریم ماهی که به تعبیر بعض اهل معرفت شهرالولایه است. اولین روز آن با ازدواج زهرای اطهر و مولانا امیرالمومنین علیهم السلام شروع می شود و بعد روز عرفه و عید قربان و عید غدیر و روز مباهله و روزی که سوره انسان در حق اهل بیت نازل شد، همه مربوط به خاندان عصمت و طهارت و تکریم و تعظیم این خاندان و بیان مناقب آنان است. خیلی کوتاه به بعض آنها اشاره می کنم.

حج ابراهیمی، حج سیاسی

خود حج ابراهیمی یکی از مناسبت هاست. این بزرگترین اجتماع مسلمین عالم در سال که باید مسائل مهم جهان اسلام در آن طرح و گفتگو شود و مسیر سال آینده در آن ترسیم شود مناسکی بی روح و خشک بود که امام با طرح برائت از مشرکین، اقدام به اقامه حج کرد و روحی تازه در آن دمید که البته حاکمان وابسته ی سعودی تحمل نکردند و به دستور اربابانشان حرمت معبد همه انبیاء الهی را شکستند و مهمانان حرم امن الهی را در سال ۶۶ به خاک و خون کشیدند، تلاش استکبار این بوده و هست تا روحیه استکبارستیزی را از مردم ما بگیرند، جلوی نفوذ اسلام ناب را بگیرند که مردم مرگ بر انگلیس و اسرائیل و آمریکا را نگویند؛ اما چه شد؟! امام رضوان‌الله علیه ضد آمریکا بودن را برد در دل مردم مسلمان جهان و در ایام حج یکی از اعمال حج شد مرگ بر آمریکا و برائت از دشمنان که عین تعالیم اسلام است همانطور که دفاع از مظلومین عین تعالیم اسلام است و کاری است سیاسی، آنچه از آموزه های دینی آموخته ایم این است که حج سیاسی است. خدای تعالی درجات آن حجاج را بالا برده، ریشه ی این خاندان منحوس دست نشانده استکبار را که حرمین شریفین در دستشان اسیر است و برای بلاد دیگر توطئه و جنگ افروزی و مسلمان کشی می کنند و هم چنین صهیونیستها که قبله‏ى اول مسلمین در اشغال آنهاست را بخشکاند.

امام باقر(ع)، الگویی عملی برای جوانان

*) هفتم ذی‌الحجه سالگشت شهادت ابوجعفر محمدبن‌علی الباقر علیه السلام است. که در سال ۱۱۴ قمری واقع شد و در بقیع مزار آن بزرگوار قرار دارد. دوران امامت و رهبری امام باقر، دولت بنی‌امیه در حال انقراض بود، خلفا با سرعت عوض میشدند در دوره ۱۹ ساله امامت حضرت ۵ خلیفه عوض شد. مردم هم از خلفا تنفر داشتند و تا فرصتی دست میداد در گوشه ای از بلاد اسلامی انقلابی رخ میداد. تغییر و تحولات سیاسی فرصت مناسبی بود برای حضرت که ۴۶۵ نفر از بهترین و زبده ترین افراد را انتخاب و در زمینه‌های مختلف علمی آنها را در اولین دانشگاه علوم و معارف اسلامی جهان تربیت کند و نهضت علمی که پایه های آن در زمان امام سجاد علیه السلام گذاشته شده بود را فراگیر کند. بطوریکه این دانشمندان هر کدام هزاران حدیث را حفظ و در بین جامعه اسلامی نشر و توسعه دادند. انقلاب علمى، تولید علم و مبارزه با جنگ نرم دشمنانِ اهل بیت که حضرت راه انداختند میتواند در این زمان با توجه به نیازمندی ها و توانائی هائی که نظام اسلامی دارد به عنوان الگویی عملی برای جوانان و جامعه علمی کشور جهت تحقق بیانیه گام دوم که رهبر معظم انقلاب خواستند به حساب آید. درس موثری که از عملکرد امام علیه‌السلام برای امروزمان و حرکت در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی میگیریم، تشکل سازی برای تربیت نیروی تراز است. حضرت در آن زمان استعدادهای قابلیت دار در رشته های گوناگون را از سراسر مناطق اسلامی شناسائی کردند و با تربیت آنها اهداف بلند اسلامی در مسائل مختلف مورد نیاز را با برنامه و انسجام پیش بردند، یکی از راه ها برای اثبات حقانیت شیعه مباحثه و مناظره بود که مرحوم طبرَسی رضوان‌الله علیه مجموعه مناظرات امام را در مجموعه‌ای به نام احتجاج جمع‌آوری کرده که به عزیزانم به‌خصوص جوانان بزرگوار مراجعه به آن را توصیه می‌کنم و در همین مسیر درسی که از سیره امام علیه السلام در سختی ها و تنگناها یاد میگیریم درس مقاومت است که اگر عرصه را دشمنانمان بر ما تنگ کردند با صبر و مقاومت باید میدان را تغییر داد و به مبارزه ادامه داد. میدانید که امام باقر در واقعه کربلا ۴ یا ۵ سالشان بود و شاهد بودند وقایع کربلا را در همین روزها که اگر حج برقرار بود حجاج باید به سمت عرفات میرفتند و چون در آنجا آب نبود در روز هشتم ذی الحجه که یوم الترویه میگویند برای خود آب جمع میکردند، امام حسین علیه السلام که محرم به احرام حج نبود مسیر را به سمت کوفه تغییر داد درحالیکه با خود بیش از ۷۰ قربانی همراه داشت و امام باقر شاهد بود، شاهد بود که از کوفه پیک آمد و خبر شهادت سفیر و نماینده حجت خدا و ولی زمان، مسلم بن عقیل را در نهم ذی الحجه به حسین علیه‌السلام داد، امام مسلم را برای هماهنگی و آماده شدن استقبال از امام فرستاده بود و مردم کوفه باید با جان فرستاده ی ولیشان را حفظ میکردند، اما در ولایت پذیری نقص داشتند و خود را صاحب رای و نظر میدانستند در مقابل ولی زمان، امام شناس نبودند اگر کمکی هم داشتند شرط و شروط هم داشتند، نتیجه اما و اگرهایشان شد شهادت فرستاده امام حسین علیه‌السلام، بدانیم که این قضایا در تاریخ تکرار میشود، از خدا در زمان های مناسبی که رزق ما میشود بخواهیم بصیرت را در ما بیش‌ از پیش بگرداند.

روز عرفه، روز نیایش

 یکی از آن زمان ها روز نهم ذی الحجه روز عرفه، روز نیایش است، بهترین کار در این روز چه در عرفات باشیم یا در هرجای دنیا، دعاست، دعای روز عرفه مثل شب قدر بر زندگی ما تاثیر مستقیم دارد، از بهترین دعاها هم دعای عرفه خود مولایمان حسین ابن علی ابن ابیطالب است، با فرازهای نورانی و بلندی که دارد انسان تا رسیدن به عرفان عرفه بالا میبرد، این دعا را باید با دقت و با توجه بخوانید، باید بفهمیم که چه می‌خواهیم، امام حسین علیه السلام در فرازهای این دعا غیر از توحید و معرفت، مطالب دقیقی را از خداوند طلب میکند، از خدا تشکر می کند که عمرش را طولانی کرده تا زمان تشکیل  حکومت اسلامی را درک کند. این دعا انسان ساز و جامعه ساز است، تأکید می‌کند اگر خانواده می‌خواهید، اگر هدایت می‌خواهید، اگر جامعه سالم می‌خواهید، باید حکومت اسلامی تشکیل شود، این دعا هم آموزش می دهد و هم می پروراند، این دعا نسل حسینی درست می کند که در عین حالی که دعا می کند انقلاب هم می کند استکبار ستیز هم هست. با همین دعا از انقلاب هم دفاع می کند، اهل این دعا اهل کربلاست، عالم عامل بصیر مدافع ولی، در دعا بخواهیم ریشه این بلیه خشک شود و ما را امسال  از محرم محروم نکند. امام باقر شاهد پرپر شدن علی اصغر بر روی دستان حسین علیه السلام بود، امام باقر کسی بود که شاهد قطعه‌قطعه شدن علی‌اکبر بود، شاهد به شهادت قاسم بن الحسن بود، شاهد جدا شدن و قطع شدن دستان قمر بنی‌هاشم ابوالفضائل بود، خود حضرت را هم طاقت نیاوردند و به شهادت رساندند. الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

مرصاد الهی

*) پنجم مرداد سال ۶۷ سالگشت پیروزی رزمندگان در عملیات مرصاد است. تقریباً ۱۰ روز از قطعنامه ۵۹۸ گذشته بود که با یک محاسبه غلط از وضعیت کشور، عراق از سمت جنوب و منافقین از غرب، ایران را دو ماه زودتر از تصمیمی که داشتند مورد حمله قرار دادند، و البته بلافاصله مردم در هر دو منطقه به میدان آمدند و از اسلام و انقلاب و شهرها دفاع کردند. این ایام فرصت خوبی است تا جریان نفاق و جنایاتی که در حق ملت کردند را مرور کنید پر از درس و عبرت است. کسانی که قصد داشتند با پنچ هزار نفر در قالب بیست و پنج تیپ چند ساعته در عملیاتی به نام فروغ جاویدان با پشتیبانی استکبار و صهیونیست ها تهران را فتح و نظام اسلامی را ساقط کنند، در مرصاد الهی گرفتار شدند، و غیر از سلاح و ادوات جنگی که جا گذاشتند، چیزی جز نکبت و تعفن جنازه ها نصیبشان نشد، مفتضح و بی فروغ صحنه را ترک کردند، قصه مفصل است و فرصت کم که بگوئیم چگونه به دامن عربستان افتادند و کنفرانس های نمایشی که ترکی فیصل های سعودی و جان بولتون های آمریکائی و کودک کشان برای آنها فراهم می کنند به حالشان سودی ندارد، البته امروز صحنه جنگ را عوض کرده اند و با فعالیت در دنیای مجازی و فضاسازی بوسیله رباط ها و هشتگ ها و … افکار و باورها را مورد هدف خود قرار داده اند و با خبرهای دروغ اختلاف می اندازد و اعتمادها را از بین می برد. این نوبت هم خود را پیروز عملیاتی پرفروغ میدانند اما خود به خوبی میدانند در تنگه مرصاد جنگ سایبری گرفتار و بی فروغ شده اند و حنای آنان برای ملت ایران با این همه جنایت و خیانتی که کرده اند رنگی ندارد. در خبرها بود که در برخى مقاطع با لباس نیروهاى مدافع حرم با گویش فارسی به مردم ‏بى‏پناه در شهرها و روستاهاى سوریه حمله کرده بودند مردم را کشته بودند و به گردن نیروهاى مدافع حرم انداخته بودند تا ایران را در نگاه مردم سوریه منفور جلوه دهند، و مثل آفتاب پرست رنگ عوض میکنند و با  جنگ هشتگ ها و لایک ها میخواهند در اراده مردم خلل ایجاد کنند.

برای شهدای این عملیات و دیگر شهدای انقلاب اسلامی از خدای تعالی علو درجات طلب میکنیم.

نماز جمعه، امروز مردمی ترین نهاد انقلاب

*)پنجم مرداد هرسال بهانه است تا خاطره اتفاق بزرگی که در اوائل انقلاب افتاد را مرور کنیم. اولین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی رضوان الله علیه با حکم حضرت امام قدس الله نفسه الزکیه اقامه شد. و شد روز نماز جمعه، اتفاقی که رهبری آن را از معجزات انقلاب اسلامی برشمردند، و تا امروز مردمی ترین نهاد انقلاب، نماز جمعه است، نماز جمعه یک فرهنگ است، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است که دشمنان نظام و انقلاب، به ‌شدت از آن هراس دارند. در طول این ۴۱ سال دشمنی‌های استکبار با این قرارگاه بصیرت و ایمان را ملاحظه کرده اید، هم به مصلاها و هم نمازگزاران و هم خطباء جمعه تعرض داشته اند. نماز جمعه نماد مقاومت چندین ساله ملت ایران بر سر آرمانهای اسلامی و انقلابی است. نماز جمعه هم معرفت دینی و اخلاقی و اعتقادی را تقویت میکند و هم تریبونی مردمی، وحدت‌آفرین و بصیرت افزا است، استکبارستیز و ضد اشرافی گری است، گفتمانش انقلابی و ندای مستضعفان است، از مهمترین کارکردهای نماز جمعه ایجاد وحدت و همدلی و تلاش برای یکپارچه کردن آحاد مردم و تزریق روحیه امید است، نماز جمعه در هر هفته یک تظاهرات سیاسی و پشتیبانی عملی از نظام است، لذا میبینید که خیلی تلاش میکنند نمازهای جمعه در استانها، شهرستانها و مناطق، کم رنگ و بی رنگ و بی‌اثر باشد، نماز جمعه هم به مردم متصل است هم به امامت و ولایت در جامعه، راجع به اهمیت شرکت و اینکه هیچ قشری نباید محروم از نماز جمعه باشد روایتی دارد که امام مسلمین، زندانیانی را که به خاطر قرض به زندان افتادند نه این که قتل انجام داده کسی که گرفتاری مالی دارد و به زندان افتاده روز جمعه یا روز عید به نمازجمعه یا به نماز عید بیاورد و محافظ هم برایش بگذارد و وقتی که نماز را تمام کردند آنها را به زندانشان برگردانند؛ یعنی حتی زندانی هم در صورت فراهم شدن امکانات باید از نماز جمعه بهره مند شود. یکی از کارکردهای نماز جمعه پرداختن به حل معضلات اجتماعی است به قدر وسع.

امام جمعه انقلابی

اخیراً نماز جمعه را قرارگاه فرهنگی، قرارگاه ایمان و تقوا و بصیرت خواندند و امام جمعه را فرمانده قرارگاه دانستند، لذا وظیفه امام جمعه بسیار سنگین است، باید امام جمعه در محل کارش حاضر باشد، امام جمعه ای که غایب است در وظیفه اش سبکی کرده است.  فرمانده قرارگاه باید در قرارگاه حاضر باشد، تعطیلات زیاد، نبودن در محل کار و وظیفه، کم مطالعه بودن، به روز نبودن، دشمن شناس نبودن، برنامه نداشتن و… مضر به حال دستگاه امامت جمعه است.  امام‌ جمعه متعلق به همه مردم و زبان گویای همه اقشار مردم باید باشد. امام‌جمعه خودش را خدمت گزار مردم و مطالبه کننده حقوق مردم میداند، وظیفه مهم دیگری که امام دارد تبیین و تفسیر بیانات رهبر معظم انقلاب و مطالبات ایشان است تا جلوی انحراف و برداشت های غلط را بگیرد و سعی کند با همدلی و همراهی مردم خواسته‌های رهبری در جامعه عملی شود، امام جمعه باید برای رشد دینی و فرهنگی و بالا بردن سطح دانش اسلامی مردم تلاش کند. حضرت آقا در یک بیانی فرمودند: مسئولان انقلاب در سراسر کشور ائمه جمعه هستند، پایگاههای هدایت و رهبری مردم در سراسر کشور و سنگرهای دفاع معنوی در مقابل دشمنان در سطح جامعه ائمه جمعه هستند. این بیان مسئولیت ائمه جمعه را سنگین تر میکند.

امام جمعه هم باید انقلابی باشد تا بتواند به کمک مردم، حافظ نظام باشد، تا بتواند کمک کار مدیران و مسئولان خدمتگزار نظام باشد، تا بتواند سنگری غیرقابل نفوذ در مقابل دشمنان انقلاب درست کند و بتواند از ارزشهای انقلابی دفاع کند، لازمه چنین قرارگاهی حضور مردم است، بخصوص جوانان و بالاخص جوانان انقلابی و با انگیزه.

آقا فرمودند که ائمه جمعه باید مردمی باشند. مردمی بودن امر مهمی است. توجه دارید مردمی بودن باکارهای سطحی نمایشی پوپولیستی و ادا درآوردن درست نمی‌شود، مردمی بودن عنوان جامعی است، روح مردمی داشتن، کاملاً قابل‌درک است، مردم به‌خوبی فرق ها را می‌فهمند و سره از ناسره را خوب تشخیص می‌دهند. اینکه شخص دغدغه کارهای مردم را داشته باشد و دنبال راحت‌تر شدن امور آنان باشد، اگر گره‌ای در کار است دنبال کند تا آن را حل کند، دنبال مسیرهایی باشد که رفاه مردم بیشتر شود، بی‌تکلف در بین مردم حاضر باشد و امثال این‌هاست، این‌ها مردمی بودن است، اینکه حرفی بزنیم یا کاری کنیم که بگوییم مردمی هستیم درست نیست.

من از همه دوستان و عزیزانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند این رکن رکین جایگاه و آثار وجودی خودش را داشته باشد تشکر و قدردانی می‌کنم. از ستادهای نماز جمعه در استانها، از شورای سیاست‌گذاری و از همه عزیزانی که در این عرصه در کل کشور تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

کلام آخر

نکته پایانی این که همه عزیزان دستورات ستاد ملی کرونا را جدی بگیریم و با دقت عمل کنیم، خستگی را از تن کادر درمانی و پزشکی با رعایت بهداشت بیرون ببریم و تشکر کنیم از مجاهدت های آنان، همه باید بدانیم اگر با بی تدبیری جان کسی به خطر بیفتد ضمان آور است.

در این لحظات روز جمعه به آقاجانمان عرض میکنیم: یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی آلِ بَیْتِکَ، هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَهِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ، وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُوْمِنِینَ عَلَی یَدَیْکَ، وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ، وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ، وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَهِ وَ الْإِجَارَهِ، فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.

و خدا را قسم میدهیم به حق اولیائش که فرج مولایمان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه نزدیک بگرداند.  ما را از اعوان و انصار و شیعیان و محبان و موالیان حضرتش قرار بدهد.  ما را مشمول دعای آن حضرت قرار بدهد.  دوره امتحان ما را کوتاه بگرداند.  این بیماری و بلا را از مردم عالم به خصوص اهل ایمان مرتفع بگرداند.  مجروحان و معلولان عافیت ببخشد، شهدا و گذشتگانمان را غریق رحمتش بگرداند، رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خود محفوظ بدارد.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.