فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت هجدهم)

کارشناس روابط عمومی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت هجدهم آن به شرح ذیل است:

آیه ۸۲ سوره اسراء

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا

ترجمه فارسی آیه

به نام خداوند بخشنده مهربان

و این قرآن را که براى مؤمنان شفا و رحمت است، نازل مى‌کنیم، ولى کافران را جز زیان نیفزاید.

تفسیر آیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

آیه‌ی هشتادودو از سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء. آیات شریفه‌ی قرآن کریم شفا هستند؛ قرآن دو چیز را به‌عنوان شفا مطرح کرده؛ یکی عسل را و دیگری قرآن را. هر دو را با عنوان شفا مطرح می‌کند. شفا هم یعنی درمان؛ دارو نیست که گاهی خوب کند، گاهی خوب نکند؛ به یک کسی بسازد، به دیگری نسازد.

اگر کسی در قلبش مرض نباشد، خدمت قرآن برسد درمان بیماری‌های روحی و حتی جسمی او با شرایطی قطعی است؛ بله اگر کسی بیماردل باشد این آیات مرض او را بیشتر و عمیق‌تر هم می‌کند.

همین بیان را امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ی ۱۱۰ نهج‌البلاغه فرمود که «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ» قرآن را یاد بگیرید که او نیکوترین سخن است و به فهم عمیق او دست پیدا کنید که باعث خرمی دل‌ها و بهار دل‌هاست؛ «وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ» که اسم این برنامه هم بهار دل‌هاست؛ قرآن بهار دل‌هاست.

بعد فرمود و از نور او شفا بجویید که آن شفای بیماری‌های روحی است؛ قرآن شفا است. قرآن بزرگ‌ترین بیماری که جهل، کفر، الحاد، رذایل اخلاقی و امثال این‌ها است را شفا می‌دهد.

سوره‌ی حمد که عصاره‌ی معارف در او بیان‌شده و به تعبیر بزرگان برترین سوره‌ی قرآن است در روایات به‌عنوان سوره‌ی شفابخش نامیده شده؛ «فاتحه الکتاب شفاء من کل داء» حتی بیماری‌های تن و جسم را هم شفا می‌دهد و مجرب است، البته باید شرایطش باشد.

یکی از دردها و بیماری‌هایی که در بشر وجود دارد بخل است؛ قرآن کریم هم به او اشاره‌کرده، شدت بخل است و در آیاتی برای درمان بخل که اگر کسی خودش را نجات دهد از این بیماری رستگار می‌شود دستوراتی را فرموده که با عمل به آن‌ها شفا می‌دهد؛ یا درباره دردهای اجتماعی مثل فقر، دستوراتی را برای قیام مردم داده مثلاً فرموده اموال خودتان را به سفیهان ندهید که فقیر می‌شوید و امثال این‌ها فراوان است.

همه باید خدمت قرآن برسیم و از نور او شفا طلب کنیم.

واَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.