فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت شانزدهم)

کارشناس روابط عمومی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت شانزدهم آن به شرح ذیل است:

آیه ۱۶۶ سوره نساء

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لَٰکِنِ اللَّهُ یَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَیْکَ ۖ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ ۖ وَالْمَلَائِکَهُ یَشْهَدُونَ ۚ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا

ترجمه فارسی آیه

به نام خداوند بخشنده مهربان

(اگر اینان به نبوت تو گواهی نمی‌دهند) لیکن خدا به آنچه بر تو فرستاده گواهی دهد، که آن را به علم خود فرستاده و فرشتگان نیز گواهی دهند، و گواهی خدا کفایت است.

تفسیر آیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در این آیه‌ی شریفه کنار شهادت به حقانیت وحی و رسالت؛ شهادت ملائکه را هم آورده که از اوصاف علمی فرشتگان است که فرشتگان هم شاهد وحدانیت خدا هستند هم شاهد رسالت رسول خدا؛ و با جمله‌ی «وَکَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا» این تذکر را می‌دهد که اگر دیگران هم این صفت را دارند آن‌ها مظهرند، مصداق شهید هستند اما بالاصاله و ذاتاً این صفت مخصوص خداست.

شهادت خداوند بر توحید و نبوت چند قسم است، یک‌وقت شهادت، شهادت ذاتی است؛ گواهی الوهیت بر وحدانیت، «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ» یعنی الوهیت ذاتاً شریک پذیر نیست این شهادت ذاتی است؛ خود خدا این شهادت را می‌دهد.

دومین شهادت فعلی است که وقتی شما به هماهنگی عالم وجود دقت می‌کنید، نگاه می‌کنید پی به توحید و یگانگی می‌برید؛ آیاتی هم شاهد داریم مثل آیه‌ی «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ» اگر بنا بود دو تا خدا داشته باشیم عالم از بین می‌رفت و فاسد می‌شد؛ خود همین هماهنگی که در نظام عالم وجود دارد شهادت فعلی می‌دهد به وحدانیت و توحید.

سوم هم شهادت قولی است اصلاً بیان‌شده «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ» خدا شهادت می دهد که غیر از او کسی نیست.

به‌هرتقدیر این آیات کریمه‌ی قرآن هم روح توحید و موحد بودن را در ما تقویت می‌کند که باید به این آیات هم توجه داشته باشیم.

واَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.