فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت دهم)

کارشناس روابط عمومی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت دهم آن به شرح ذیل است:

آیات ۷۸ الی ۸۲ سوره شعراء

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ ﴿٧٨﴾ وَالَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَیَسْقِینِ ﴿٧٩﴾ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ ﴿٨٠﴾ وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ ﴿٨١﴾ وَالَّذِی أَطْمَعُ أَنْ یَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی یَوْمَ الدِّینِ ﴿٨٢﴾

ترجمه فارسی آیات

به نام خداوند بخشنده مهربان

همان کسی که مرا آفرید، و پیوسته راهنماییم می‌کند، ﴿٧٨﴾ و کسی که مرا غذا می‌دهد و سیراب می‌نماید، ﴿٧٩﴾ و هنگامی‌که بیمار شوم مرا شفا می‌دهد، ﴿٨٠﴾ و کسی که مرا می‌میراند و سپس زنده می‌کند ﴿٨١﴾ و همان خدایی که چشم امید دارم که روز جزا گناهم را بیامرزد. ﴿٨٢﴾

تفسیر آیات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

آیات مبارکه‌ی سوره‌ی شعراء موردبحث است؛ در این آیه تعدادی از نعمت‌های خدا شمارش‌ شده؛ از اول خلقت شروع کرده، «الَّذِی خَلَقَنِی» بعد ادامه می‌دهد تا زمان مرگ «یَوْمَ الدِّینِ» را هم اشاره می‌کند، مرگ را هم به‌عنوان نعمت یاد می‌کند، همان‌طوری که شفای جسم را «فَهُوَ یَشْفِینِ» بیان می‌کند؛ شفای روح را هم موردبحث قرار می‌دهد «فَهُوَ یَهْدِینِ».

آیه‌ی شریفه نکات زیبایی را بیان کرده، بعد از خلقت به هدایت که از نعمت‌های بزرگ خداوند تبارک‌وتعالی است ما را متوجه کرده بعد او را با فعل مضارع آورده «فَهُوَ یَهْدِینِ» که کنایه از استمرار و دائمی بودن او دارد.

این آیه‌ی شریفه توحید را در ما تقویت می‌کند؛ می‌فهماند که خوردن و آشامیدن و امثال این‌ها وسیله‌ای هستند برای رفع عطش و گرسنگی والا سیری و سیر آبی کار خداست. مثل شفا؛ دارو که شفا نمی‌دهد، خدای شافی است که وقتی اراده می‌کند آن دارو اثر می‌کند، اگر اراده نداشته باشد کسی شفا پیدا نمی‌کند و جالب است که آمرزش در این آیه مثل سایر نعمت‌ها قطعی ذکر نشده بلکه در یک حالت رجا و امید بیان‌شده، چون آمرزش استحقاق نیست، تفضل است. اصلاً نمی‌شود به اعمال خودمان قطعاً امید داشته باشیم؛ شما ببینید حضرت ابراهیم علیه‌السلام در همین‌جا، رجا دارد به امید؛ او هم به مغفرت الهی امیدوار و نیازمند است.

همه‌ی ما نیازمند نظر لطف و رحمت خدای تعالی هستیم.

واَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.