فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت هفتم)

کارشناس روابط عمومی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت هفتم آن به شرح ذیل است:

آیه ۱۹۴ سوره آل‌عمران

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِکَ وَلَا تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَامَهِ ۗ إِنَّکَ لَا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ

ترجمه فارسی آیه

به نام خداوند بخشنده مهربان

پروردگارا، ما را ازآنچه به زبان رسولان خود وعده دادی نصیب فرما و ما را در روز قیامت محروم مگردان، که تو هرگز در وعده تخلّف نمی‌ورزی.

تفسیر آیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در آیه‌ی شریفه‌ی ۱۹۴ از سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران اشاره به ربوبیتِ خدای تعالی دارد و اهمیتی که مسئله‌ی ربوبیت برای اهل ایمان دارد.

می‌دانید که اگر کسی به وعده‌اش عمل کند کار خدایی کرده؛ وعده تخلف ندارد به خلاف وعید که می‌شود برخلاف اش هم عمل کرد؛ اگر کسی وعیدی دهد و برخلاف او عمل کند نقصی برای او نیست، شاید کمال هم باشد اما وعده را اگر کسی داد و انجام نداد خلاف کرده است.

قرآن کریم وعده‌ی خدا را راست می‌داند و واقع‌شدنی معرفی می‌کند و فرموده وعده‌ی الهی حق است و شدنی و آن وعده هم، وعده‌ی نصرت و پیروزی اهل حق است، البته نباید از نکته‌ای که در این آیه‌ی شریفه وجود دارد غفلت داشت و او اشاره به مسئله‌ی خوف‌ورجاست.

اول آیه به این شاره می‌کند که خدای تعالی به ما ببخشد و در قسمت دیگر خار نکند. این آیه‌ی شریفه چون در مقام دعاست و دعا یک امری است که داعی مطلبی را می‌خواهد و خدای تعالی هم اجابت می‌کند؛ یعنی یک رابطه‌ی دوطرفه بین دعاکننده و اجابت‌کننده برقرار می‌شود. خداوند تبارک‌وتعالی فرموده‌اند که شما به وعده‌ای که به من داده‌اید وفا کنید، من هم به وعده‌ای که به شما دادم وفا خواهم کرد.

به‌هرتقدیر باید توجه داشته باشیم که وعده‌ی الهی تخلف نخواهد داشت؛ ما بندگی کنیم و عمل کنیم تا نتیجه را به دست آوریم.

واَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.