فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت دوم)

کارشناس روابط عمومی ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت دوم آن به شرح ذیل است:

آیه ۶۰ سوره غافر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ

ترجمه فارسی آیه

به نام خداوند بخشنده مهربان

و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.

تفسیر آیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

شروع آیه با کلمه‌ی رب شروع‌شده، «َقَالَ رَبُّکُمُ» یعنی پروردگار شما، پرورش‌دهنده شما. هر وقت کلمه‌ی رب در آیه استفاده شد از لطف و مهربانی و رحمت فراوان خدای تعالی و محبتی که بندگانش دارد حکایت می‌کند.

فرمود به اینکه پرورش‌دهنده شما، رب شما، شما را می‌خواند. خدای تعالی هم دعوت به دعا می‌کند، هم وعده‌ی استجابت دعا را می‌دهد ولی شرط اساسی اجابت دعا این است که انسان همراه خدا به چیز دیگری توجه نداشته باشد. تمام شراشر وجودی او متوجه خدا باشد.

«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» البته یک معنای بلندتری برای این عبارت هم شاید باشد یکی‌اش همان معنای این است که از من طلب کنید من اجابت می‌کنم. معنای عمیق‌تر او شاید این باشد که خود من را بخواهید؛ در خواسته‌هایتان خود من را بخواهید نه‌فقط از من بخواهید و اجابت را ببینید.

بعضی وقت‌ها سؤالاتی هم اینجا مطرح می‌شود که چه طور است که ما درخواست کردیم اما اجابتی ندیدیم که البته هیچ دعایی از دعاهای بشر که از خدای تعالی طلب می‌کند بدون اجابت نیست و نحوه‌ی اجابت و استجابت دعا البته فرق خواهد کرد.

گاهی دعا موردپذیرش قرار می‌گیرد؛ گاهی به همان میزان بلا از انسان دور می‌شود؛ گاهی به انسان رفعت و مقام می‌دهند در دنیای دیگر؛ گاهی گرفتاری‌ها و سختی‌هایی که در این دنیا داشته برای او برطرف می‌شود؛ گاهی آن دعاهایی که باید می‌کرد و نکرده آن‌ها به اجابت می‌رسد و امثال‌ذلک.

خدای تعالی همه ما را مورد مغفرت و رحمت خودش قرار بده.

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.