فیلم/

بهار دل‌ها (قسمت اول)

کارشناس روابط عمومی ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، با توجه به فرارسیدن ماه رمضان، ماه شناخت و بهره‌برداری فکرى و عملى از قرآن، حضرت آیت‌الله حسینی همدانی در ایام ماه مبارک رمضان هرروز به تفسیر و شرح یک آیه از کلام‌الله مجید می‌پردازند که قسمت اول آن به شرح ذیل است:

آیه ۱۸۶ سوره‌ مبارکه‌ بقره

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ

ترجمه فارسی آیه

به نام خداوند بخشنده مهربان

و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آن‌ها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.

تفسیر آیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ.

آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره به تعبیر بزرگان از مفسرین یکی از لطیف‌ترین آیات قرآن کریم هست که در آنجا خدای تعالی نام خودش را هفت مرتبه به‌کاربرده است.

«إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» نکات بلند و معارف عمیقی در این آیه شریفه موجود هست که کلمه‌ی «عِبَادِی» حاکی از مالکیت علی الاطلاق خدای تعالی بر بندگانش هست و اینکه او صاحب‌اختیار همه‌ی بندگان است و هیچ عملی بدون اجازه او در عالم واقع نمی‌شود.

و نکته‌ی دیگری که در آیه‌ی شریفه وجود دارد این است که خدای تعالی اجابت دعا را به خودش نسبت داد به‌شرط اینکه دعاکننده و داعی حقیقتاً خواهان باشد و بخواهد.

دعا وقتی به اجابت می‌رسد که دعاکننده مستر به درگاه الهی شده باشد تا انسان به حالت اضطرار نیافتد دعا به اجابت نخواهد رسید لذا اینجا خدای تعالی فرمودند: «أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی»

خدای تعالی همه ما را از دعاکنندگان واقعی و درخواست‌کنندگان و طلب کنندگان واقعی قرار دهد. ان‌شاءالله.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.