آیت‌الله حسینی همدانی در هشتمین خطبه مکتوب جمعه:

ارتش در عرصه خدمت‌رسانی قدرتمند وارد عمل شد / رسانه ملی به‌عنوان مبلغ فرهنگ دینی گاهی در مسیر دیگری حرکت می‌کند / ضرورت ترویج فرهنگ ازدواج آسان

کارشناس روابط عمومی ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ۰

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب هشتمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، متن هشتمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

این هفته، هشتمین هفته‌ای است که به خاطر رعایت دستور ستاد مبارزه با کرونا از اجتماع نورانی و عظیم نماز جمعه و همراهی و کنار هم بودن محروم هستیم و برای از بین نرفتن ارتباط، چندجمله‌ای مکتوب ارائه می‌کنم تا حدودی جبران کمبود را بنماید.

ارتش در عرصه خدمت‌رسانی فعال، پرانگیزه و قدرتمند وارد عمل شد

یکی از ابتکارات حضرت امام (ره)، تقریباً دو ماه بعد از پیروزی انقلاب این بود که ۲۹ فروردین را روز ارتش نام‌گذاری کرد. تا به کسانی که به دستور اربابانشان در آن مقطع حساس بعد از پیروزی و حملات مختلف ضدانقلاب و گروه‌های معاند، نسبت به ارتش کارشکنی داشتند و دم از انحلال می‌زدند، پاسخ مناسب داده باشند و به این وسیله وفاداری ارتش به آرمان‌های انقلاب را تائید کرده باشند. الحمدالله امروز ارتش جمهورى اسلامى ایران با هوشمندی تمام و اقتدار کامل با پشتوانه عمیق معنوى و روحیه جهادى و انقلابى و تجارب دفاع مقدس و با کمک وحدت و هم‌افزائی با نیروهای مسلح دیگر در راستاى حفظ استقلال و تمامیت مرزهاى کشور تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا امام خامنه‏اى مدظله‌العالی اقدام قوی و به‌موقع داشته جبهه دشمنان نظام و ملت ایران را ناامید کرده است.

ارتش علی‌رغم تهدیدهای فرا منطقه‌ای برای حفظ منافع ملی با توانمندی‌های مادی و معنوی بالا آماده پاسخگویی به بی‌عقلی بدخواهان نظام است. امروز ارتش غیر از توان بالای نظامی، در عرصه خدمت‌رسانی در بحران‏ها و بلایاى طبیعى و حل مشکلات مردم مناطق آسیب‌دیده، در کنار بقیه دستگاه‌های دولتی و مردمی، فعال، پرانگیزه و قدرتمند وارد عمل می‌شود. نمونه‌ی عملکرد فراوان است مثلاً سیل سال ۱۳۸۰ در استان فارس، و یا خدمات گسترده و ارزشمند در زلزله بم در سال ۱۳۸۳ و یا کمک‌های شایان در زلزله سال ۱۳۹۱ آذربایجان شرقی، زلزله و سیل سال‌های اخیر و ویروس کرونا و ده‌ها خدمت دیگر که حکایت از تعهد، وظیفه‌شناسی و باور به ارزش‌های الهی و انسانی در خدمت به مردم می‌کند. البته در مسیر خودکفائی در امور نظامی هم به دستاوردهای بزرگی دست‌یافته‌اند. مثل ساخت پهپادهای دفاعی و هجومی که از راه دور کنترل می‌شوند و در عملیات‌های گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ارتش مکتبی و مردمی جمهوری اسلامی ایران با سه نیروی زمینی، هوایی، دریایی و نیروی زاده انقلاب «نیروی پدافند هوایی» با پشتوانه‌ی الهی خون پاک قریب به ۵۰ هزار شهید، و هزاران جانباز و آزاده و با ساختاری ولایی، انقلابی، مردمی، بومی در خدمت مردم و تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده از کیان ایران اسلامی به همراه نیروهای دیگر دفاع می‌کنند. که خدای تعالی بر توفیق و توان و اقتدار عزیزان افزوده بگردند. امسال که از رژه مقتدرانه عزیزان محروم بودیم فرمودند قصد دارند رژه را به‌صورت رژه خدمت برگزار کنند.

ضرورت ترویج فرهنگ ازدواج آسان

سی‌ام فروردین را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین مواقف انقلاب دانست. موقفی که انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها به دستور حضرت امام ره واقع شد. و مسیری طی شد که فرصت بیان نیست تا رسید به شورای عالی که رهبر معظم انقلاب درباره‌اش فرمود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو نهادهای قطعی نظام است.» و در بیان دیگری فرمودند: «باید یک شورای زنده، فعال، حساس، پرتحرک و پرتلاش باشد و دائم مسائل فرهنگی کشور را رصد کند».

مسؤولیت‌های شوراى عالى انقلاب فرهنگى و جایگاه ویژه آن موجب می‏شود تا مردم متدین و انقلابى‏مان انتظار ویژه‏اى‏ از این نهاد تأثیرگذار در مقابله با معضلات فرهنگى داشته باشند. معضلاتى که عمده آن‌ها مربوط به سبک زندگى اسلامى – ایرانى است. که به‏صورت جدى و در زمان‌های مختلف از سوى رهبر معظم انقلاب مطرح و مورد مطالبه واقع‌شده است. از مهم‌ترین مسائل که جدی به آن پرداخته نمی‌شود و همه مسئولیت دارند و دستگاه‌های متولی بیشتر، یکی مسئله ترویج و تسهیل فرهنگ ازدواج جوانان است.

باید با سنت‌های غلط مبارزه کرد

بالا رفتن سن ازدواج ناهنجاری‌های فراوانی در جامعه ایجاد کرده است. و نباید القاء کرد که همه مشکلات و موانع ازدواج، اقتصادی است. چون واقعاً مشکل و مانعِ اصلی، اقتصاد نیست. بلکه فرهنگ‌های نادرست، آداب‌ورسوم غلط و من‌درآوردی که در هر زمان چیزهای جدیدی هم به آن اضافه می‌شود از اهمیت ویژه برخوردار هستند که باید اصلاح شوند. دستگاه‌های مختلف به‌خصوص دولت مهم‌ترین نقش را در تسهیل و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان دارد. قوانینی به تصویب رسیده که شاید عمداً و متعمداً به آن‌ها توجه نمی‌شود. مسئله ازدواج آسان را باید اهمیت داد حضرت آقا دربیانی فرمودند: «یک مسئله که به‏صورت حاشیه‏اى مطرح شد و به نظر من حاشیه‏اى نیست و مسئله‌ی مهمى است، مسئله‌ی ازدواج جوان‏ها است؛ مسئله‌ی ازدواج جوان‏ها مسئله‌ی مهمى است. من از این بیم دارم که نگاه بى‏تفاوت نسبت به مسئله‌ی ازدواج – که متأسفانه امروز کم‌وبیش این نگاه بى‏تفاوت وجود دارد – در آینده تبعات سختى را براى کشور به وجود بیاورد.» باید با سنت‌های غلط مبارزه کرد و به قول این روزها باید پویش ازدواج آسان را راه‌اندازی کرد. و الا با نسخه‌های مخرب غربی جامعه و خانواده و جوانان را از بین خواهند برد.

پیگیر ارائه‌ برنامه‌ سیاست‌های کلی جمعیت باشید

نمونه و مسئله مهم دیگر که بعد فرهنگی دارد، جایگزین کردن فرهنگ افزایش جمعیت به‌جای تحدید نسل است. چرا متولیان امر به این نکته توجه ندارند که کشوری مثل چین با آن جمعیت انبوه باز اجازه افزایش جمعیت را به خاطر جلوگیری از پیری جمعیت داد اما در ایران بااین‌همه تأکید بازهم سیاست‌های کلی جمعیت اجرا نمی‌شود.

رسانه ملی به‌عنوان مبلغ فرهنگ دینی گاهی در مسیر دیگری حرکت می‌کند

نمونه سوم مسئله فضای عمومی عفاف و حجاب است که مستقیماً بر هنجارهای جامعه اثر می‌گذارد. بحث‌هایی مثل روابط با نامحرمان در محیط‌های کار و دانشگاه و یا اختلاط در مراسم جشن و میهمانى‏هاى خانوادگى و موارد دیگر که متأسفانه دیده می‌شود رسانه ملی به‌عنوان مبلغ فرهنگ دینی و مروج اخلاق و ادب اسلامی گاهی در مسیر دیگری حرکت می‌کند. واقعاً مهم‌ترین دغدغه فرهنگی متولیان فرهنگ که عِدّه و عُدّه در اختیاردارند چیست؟ امروز مدیریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که قتلگاه جوانان ما شده است چگونه است؟ بنده جلسه‌ی گذشته راجع به جنگ لایک ها اشاره‌ای داشتم، فرصت را از دست ندهیم وقت به‌سرعت می-گذرد و پشیمانی قطعی است. به بعضی از دوستان عرض می‌کنم که اگر شده با نذر، بر خودتان واجب کنید که در این عرصه جدی وارد شوید. بحث دانشگاه‌ها و مسائل فرهنگی آنجا هم برای وقت دیگر ان‌شاءالله.

حفظ و صیانت از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب از وظایف اصلی سپاه است

دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸، حضرت امام ره فرمان تأسیس مهم‌ترین نهاد حافظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را صادر فرمودند و بادم مسیحایی ایشان شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از چهل سال است که در حفظ و حراست از انقلاب و مقاومت اسلامی و سازندگی کشور بیشترین نقش را داشته است. ورود به هرکدام از عرصه‌های فعالیت سپاه وقت مفصل می‌خواهد و همین حضور هوشیارانه، مقتدرانه، دلسوزانه و مؤثر است که موجبات عجز بیگانگان را فراهم و کام دشمنان را تلخ کرده تا جایی که دائماً بدگوئی و سیاه نمائی می‌کنند.

 همین چند روز قبل دیدید که چگونه باصلابت کوچک‌ترین حرکت نابجای ناوهای آمریکائی در منطقه را جلوگیری کردند. چرا حضرت امام (ره) درباره سپاه فرمودند: اگر سپاه نبود، کشور نبود و در جای دیگر بیان کردند: من از سپاه راضی هستم و به‌هیچ‌وجه نظرم برنمی‌گردد. خیلی مختصر عرض می‌کنم؛ قرارگاه‌های سازندگی خاتم‌الانبیاء، نوح، کربلا و کوثر و… در طرح‌های ملی و کوچک‌تر با انواع مأموریت‌ها و کثرت خدمات، فعالیت گسترده در خودکفائی علمی و دفاعی و در امر سازندگی و محرومیت‌زدائی از قبیل سدسازى، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازى تأسیسات و اسکله‏ها و بنادر کشور، راه‌سازی، سازمان دریایى، پروژه‏هاى کشاورزى و دامدارى، طرح‏هاى آب‌رسانی و گازرسانى، احداث واحدهاى مسکونى، خودروسازى، تولید قطعات صنعتى، درختکارى و احیاء جنگل‏ها و بازسازى مناطق جنگ‏زده را به عهده‌دارند. سپاه در عرصه استقلال کشور و خودکفائی نظامی که طوماری از ابداعات و خدمات علمی، فنی و تخصصی را برای خود ثبت کرده است.

حفظ و صیانت از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب و کمک به امنیت داخلی و خارجی از وظائف اصلی سپاه بوده که به‌خوبی در طول این سال‌های انجام‌گرفته، به‌علاوه همه به‌خوبی دیده‌اند در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و اخیراً در شیوع این بیماری و ده‌ها مورد دیگر به‌موقع، منسجم و سریع در محل حاضر بوده با کمک هزاران بسیجی از اقشار گوناگون مردم در مساجد و محلات و اماکن مختلف، امنیت و آرامش را برقرار کرده است. خدای تعالی به این نهاد انقلابی ضمن تقویت جهات اخلاص و معنویت که همیشه از آن بهره برده‌اند توان و اقتدار بیشتر عنایت بفرماید.

ماه شعبان پر از درس و عبرت بود

ماه پر خیر شعبان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و همه ما آماده درک ماه رمضان المبارک می‌شویم اگرچه فصل بندگی امسال به خاطر بیماری فراگیر، با سال‌های گذشته فرق داشت. اما پر از درس و عبرت بود که در غیر این کلاس، درس‌هایش فهمیده نمی‌شد.

رزمایش مواسات شور تازه‌ای برای همدلی و کمک به دیگران ایجاد کرد

حتماً از الآن برای ماه مبارک برنامه‌ریزی کنید و از فرصت در خانه بودن برای استفاده بیشتر علمی و معنوی بهره ببرید. به تقویت روحی خود بپردازید و به کمال معنوی خود اهمیت بدهید. همچنین از فرصت خدمت‌رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان بیشترین سود را ببرید. همان‌طور که مطلع هستید بعد از بیان امام المسلمین، شور تازه‌ای در دل‌ها برای همدلی و کمک به دیگران ایجاد شد. بااینکه مردم از مدت‌ها قبل فعالیت‌های خود را شروع کرده بودند اما این بار آرایش جنگی گرفتند تا در قالب رزمایشی فراگیر با استفاده از همه استعدادها به میدان خدمت به همنوعان بیایند. ما هم در دفتر جلساتی را برای عملیاتی کردنِ صحیحِ دستورِ اماممان، با ائمه جمعه و مسئولین و گروه‌های جهادی و مردمی برقرار کردیم که به بُعد معیشتی و هم ابعاد معنوی با برنامه توجه شود. و نام آن شد، رزمایش مواسات و همدلی با رمز لبیک یا امام از نیمه شعبان تا عید فطر.

آثار و برکات «مواسات» در فرهنگ اسلامی

دوستان عزیز جهادی و همه‌کسانی که دغدغه خدمت دارید این را بدانید همان‌طور که رهبر عزیزمان فرمودند: «بزرگ‏ترین مبارزه‏ی با آمریکا، خدمت به این مردم است. هرکه می‌خواهد با آمریکا مبارزه اساسی بکند، باید به این مردم خدمت کند.» لذا تا جایی که توان وجود دارد باید در تأمین مایحتاج محرومین قیام و اقدام داشته باشیم. این بیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را دقت کنید که فرمودند: قوام و نظام دین، به دو چیز است: انصاف ورزیدن، و مواسات نسبت به برادران ایمانی. و امام صادق علیه‌السلام فرمودند: با همدردی با برادران خود، خویشتن را به خدا نزدیک کنید. در صلوات شعبانیه هم می‌خوانیم (وَ ارْزُقْنى‏ مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ…) «خدایا! روزی‏ام کن تا بتوانم بر کسی که روزی‏ات را بر او تنگ کرده‏ای، مواسات ورزم» بحث مواسات در معارف دینی ما گسترده است که آثار فراوانی دارد. مهم این است که دوستان، منسجم و فراگیر با اولویت‌بندی و زمان‌بندی دقیق و با حفظ کرامت آسیب دیدگان عمل کنند تا آلام آنان کمتر شود.

از تخلفات ارزی و غیر ارزی صورت گرفته نباید به‌سادگی عبور کرد

گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور و بعضی تخلفات ارزی و غیر ارزی صورت گرفته را نباید به‌سادگی عبور کرد و امیدواریم با قاطعیت برخورد شود و حقوق مردم به بیت‌المال برگردد. بااین‌همه تأکید رهبر معظم انقلاب و دلسوزان باز افرادی راضی به گرفتن حقوق نجومی بشنود جای تأمل و بررسی دارد.

قدردانی امام‌جمعه کرج از اقدامات اخیر دستگاه قضایی استان در مبارزه با محتکران

لازم است بار دیگر از دستگاه قضائی استان و دادستان محترم و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان که در امر مبارزه با احتکار و قاچاق لوازم بهداشتی و کالا به‌موقع و قدرت عمل می‌کنند تقدیر و تشکر کنم.

راجع به مسائل مربوط عراق و به لیبی و مشکلاتی که در آینده خواهد داشت اگر توفیق شد در فرصتی مطالبی بیان خواهم کرد.

این دعا را زیاد بخوانید

این هفته این دعا را زیاد بخوانید: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ.

خداوندا فرج مولامون ولیعصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. بیماری و بلا از مردم عالم مرتفع بگردان. رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خودت محافظت بفرما.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.

بیست و نهم فروردین نودونه

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.