آیت‌الله حسینی همدانی در جشنواره تجلیل از تولیدکنندگان و مؤدیان برتر زکات استان البرز:

زکات دستور عملی اسلام برای فقرزدایی از چهره جامعه است / پرداخت زکات موجب افزایش و برکت مال انسان می‌شود

کارشناس روابط عمومی ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در جشنواره تجلیل از تولیدکنندگان و مؤدیان برتر زکات استان البرز که در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد، افزود: کشاورزی، دامداری و مسائل آب‌وخاک از مسائل زیربنایی است که اسلام به آن بسیار اهمیت می‌دهد.

وی در ادامه گفت: بعضی از مواقع به کشاورزان به‌خصوص در خرید تولیدات، قیمت‌گذاری‌ها و عدم فروش به‌موقع محصول ظلم‌هایی می‌شود ضمن اینکه صادرات نیز به‌خوبی انجام می‌شود جا دارد تا به‌جای از بین رفتن محصولات کشاورزی، کارخانه‌هایی برای فراوری این محصولات ایجاد شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز، افزود: با ایجاد این کارخانجات ضمن حفظ و حمایت از تولید، اشتغال‌زایی خوبی نیز انجام می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به موضوع زکات اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزان مهم‌ترین عاملان زکات هستند زیرا از جان، سرمایه و زمین خود مایه گذاشته و تولید می‌کنند که این تولید نیز به‌نوعی زکات است.

وی بابیان اینکه پرداخت زکات فقط یک مسئله مالی نیست، اظهار داشت: هر چیزی که خدای تعالی به‌واسطه آن به کسی رزق داد موظف به پرداخت زکات است.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه دایره زکات، دایره وسیعی است، اظهار داشت: پرداخت زکات دارای دو جنبه مادی و معنوی است.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در نظام اقتصادی اسلام، مهم‌ترین هدف پرداخت زکات از بین بردن فقر است، گفت: سیمای جامعه اسلامی باید عزیز و عزتمند بوده و مبتلابه فقر نباشد.

وی با تأکید بر اینکه برای زدوده شدن فقر در جامعه اسلامی احکامی وضع شد که در سطح جامعه باید تجسم پیدا کند، اظهار داشت: جامعه ما به‌عنوان یک جامعه قرآنی وقتی محقق می‌شود که احکام قرآن در آن اجرا شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بحث ادا واجبات شرعی، اظهار داشت: این تصور غلط است که اگر کسی حقوق واجب شرعی (خمس و زکات) خود را پرداخت کرد دیگر وظیفه‌ای نسبت به محرومان ندارد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به تشریح اهداف نظام اقتصادی اسلامی پرداخت و خاطرنشان ساخت: اسلام می‌خواهد فقر که موجب از بین رفتن ایمان و اخلاق در افراد می‌شود را از بین ببرد.

وی بابیان اینکه اگر جامعه ما تماماً اسلامی بود خمس و زکات واجب و مستحب بسیاری از مشکلات را حل می‌کرد، اظهار داشت: تکاثر، زیاده‌خواهی و طمع با نظام اقتصادی اسلامی همخوانی ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در خصوص برکات زکات، اظهار داشت: پرداخت زکات واجب موجب افزایش مال می‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اسلام با زکات می‌خواهد چهره فقر از جامعه را از بین ببرد، گفت: متأسفانه عده‌ای با حرکت به سمت خلاف، تکاثر، تجمل و زیاده‌خواهی سبب شدند که این امر محقق نشود.

وی افزایش و حفظ دارایی و اموال را از فواید پرداخت زکات واجب برشمرد و گفت: امام حسن (ع) در مورد این موضوع می‌فرمایند که دارایی‌های خود را با پرداخت زکات حفظ کنید.

رئیس شورای زکات استان البرز بابیان اینکه در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام هرکسی که از پرداخت زکات ممانعت کنند بسیار مذمت شده است، گفت: امام باقر (ع) می‌فرمایند هرگاه مردم از پرداخت زکات خودداری کنند زمین از دادن برکت‌های خود از هر نوعی که باشد خودداری می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه زکات هم در بعد زندگی فردی و هم اجتماعی انسان‌ها تأثیر دارد، گفت: زکات هم مال را زیاد می‌کند و هم روح و جان انسان را پاک و بزرگ و مطهر می‌کند.

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز افزود: با زکات شخص دارای ملکه ایثار و ازخودگذشتگی شده و روحش بزرگ و طاهر می‌شود و خدا با دادن زکات توسط شخص زندگی مادی او را به زندگی معنوی پیوند می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت فریضه زکات اظهار داشت: در قرآن کریم همیشه زکات در کنار صلاه (نماز) قرارگرفته است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با تأکید بر اینکه مهم‌ترین هدف زکات پاک‌سازی نظام اقتصادی آلوده است، گفت: زکات باعث‌ترمیم عدالت اقتصادی می‌شود.

بسیاری از کاندیداها دروغ می‌گویند/مسئولان به دنبال شکاف طبقاتی نباشند

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بند چهارم بیانیه «گام دوم» رهبر معظم انقلاب، اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب در این بند به «عدالت و مبارزه با فساد» پرداختند لذا با زکات می‌توانیم عدالت اقتصادی را توسعه دهیم.

وی از زکات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد عدالت نام برد و گفت: زکات اگر به‌خوبی جمع‌آوری و با برنامه‌ریزی درست مصرف شود بسیاری از محرومیت‌ها را از بین می‌برد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز افزود: جمع‌آوری ثروت در نظام اسلامی نه‌تنها جرم نیست بلکه به آن تشویق شده است اما تبعیض و توزیع خاص منابع عمومی و مراوده با فریبکاران اقتصادی مذمت شده است.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: مسئولان جامعه اسلامی نباید نسبت به محرومیت بی‌تفاوت باشند، این در حالی است که برخی از مسئولان به دنبال ایجاد شکاف بیشتر طبقاتی هستند.

وی با اشاره به تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، افزود: دیده می‌شود که در استان برای سه صندلی در مجلس شورای اسلامی ۱۴۰ نفر چه تبلیغات و هزینه‌هایی می‌کنند.

رئیس بنیاد غدیر استان البرز یادآور شد: بسیاری از این خانم‌ها و آقایان دروغ می‌گویند زیرا اگر می‌خواهند خدمت کنند این مسیر درستی نیست و باید از شکاف عمیق طبقاتی بسیار بیمناک باشند.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشاورزی استان البرز، افزود: اگر به‌خوبی به ظرفیت‌های کشاورزی، دامداری و باغبانی استان البرز رسیدگی شود می‌تواند جوابگوی نیازهای کل کشور باشد.

وی بابیان اینکه قریب به یک‌سوم استان دچار معضل حاشیه‌نشینی هستند، گفت: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به‌خصوص زکات اقدام به برطرف کردن مشکلات این مناطق کرد.

در این آیین از ۵۲ کشاورز و تولیدکننده برتر ملی و استانی با حضور مسئولین کشوری و استانی تجلیل شد.

گفتنی است در پایان این مراسم آیت‌الله حسینی همدانی از نمایشگاه دستاوردها و تولیدات کشاورزی استان البرز بازدید به عمل آورد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.