آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با جمعی از شاعران و ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام:

انقلاب اسلامی ایران تمدن ساز است / راز پویایی انقلاب در ماهیت انسانی و اسلامی آن است/ بزرگ‌ترین حرکت زهرا (س) دفاع از ولایت بود

کارشناس روابط عمومی ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰

در سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها، جمعی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام از سراسر استان با نماینده رهبر معظم انقلاب در البرز دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز و امام‌جمعه کرج، به مناسبت وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها جمعی از شاعران و ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام با نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز دیدار و تعدادی از ستایشگران و مرثیه سرایان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فضای حسینیه امام خمینی (ره) دفتر امام‌جمعه کرج را به نام حضرت ام‌البنین (س) و قمر بنی‌هاشم (ع) معطر کردند.

آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه بابیان اینکه پدیده انقلاب یک پدیده مهمی است و باید تبیین شود، بیان داشت: لازمه تبیین یک پدیده شناخت کامل و دقیق آن است.

وی با تأکید بر اینکه موانع و عوامل پیشرفت انقلاب باید به‌دقت بررسی شود، اظهار داشت: هدف از انقلاب ساخت یک ایران آباد، مستقل، آزاد، ثروتمند، متخلق و پیشرو در علم است.

انقلاب اسلامی ایران تمدن ساز است

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه انقلاب اسلامی غیر از تاریخ‌سازی، آینده‌ساز نیز بوده و هست، تأکید کرد: انقلاب اسلامی آینده جهان را می‌سازد و به سمت تمدن سازی پیش می‌رود که این نشان از زنده‌بودن انقلاب است.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه عده‌ای به دنبال مرگ انقلاب هستند، اذعان داشت: تحولاتی که در این چهل سال در ایران و جهان به وجود آمد و قیامتی که شهید بزرگوار سردار رشید حاج قاسم سلیمانی رقم زد نشان از حیات انقلاب است.

وی با تأکید بر اینکه باید حقیقت انقلاب را بشناسیم، به مقایسه و تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های مهم جهان پرداخت و خاطرنشان ساخت: نتیجه اغلب انقلاب‌های جهان به استعمارگری ختم می‌شود.

معنای حقیقی انقلاب

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه معنای انقلاب، «رفرم» نیست، اظهار داشت: رفرم در ادبیات سیاسی غربی به معنای تغییر در سطح و سطوح است.

آیت‌الله حسینی همدانی به تفکیک معنای انقلاب از «اصلاح» پرداخت و گفت: اصلاح در ادبیات سیاسی دینی به معنای تغییر در شخص می‌باشد.

وی بابیان اینکه معنای انقلاب «قیام» نیز نیست، اذعان داشت: قیام به معنای بلند شدن و تغییر یک حرکت موضعی و مقطعی می‌باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه به تبیین معنای انقلاب و تفاوت آن با «نهضت» اشاره کرد و عنوان داشت: نهضت به معنای بلند شدن و حرکت کردن است.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه انقلاب با «کودتا» نیز تفاوت دارد، گفت: کودتا یک تغییر فوری از بالا به پایین می‌باشد.

وی در ادامه افزود: انقلاب یک تغییر اساسی با یک‌چشم انداز روشن و برنامه‌ریزی منسجم است که در قالب یک فرآیند مشخص آغاز می‌شود و نهادها و ساختارها را تغییر می‌دهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز بابیان اینکه انقلاب همه‌چیز را دگرگون می‌کند، اظهار داشت: در انقلاب تمامی ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… تغییر پیدا می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک فقیه عارف، عالم ربانی و اسلام‌شناس شکل گرفت و انجام شد.

وی ضمن بازخوانی بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران درباره ماهیت انقلاب، اظهار داشت: امام (ره) دربیانی می‌فرمایند: «این انقلاب یک تحول بزرگ انسانی را رقم زد، این تحول انسانی را حفظ کنید».

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز در ادامه بابیان اینکه وجه تمایز انقلاب اسلامی با بقیه حرکت‌ها همین تحول انسانی اوست، عنوان کرد: این امتیاز مرهون دین، رهبری دینی و متصل بودن به ناحیه امامت و ولایت است.

راز پویایی انقلاب در ماهیت انسانی و اسلامی آن است

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران توانست دگرگونی عظیمی در انسان‌ها به وجود آورد، تأکید کرد: راز شادابی انقلاب بعد از چهل سال در تحول انسانی آن است.

وی بابیان اینکه ماهیت انقلاب به خاطر اسلامی بودن در روحیه انسان‌ها تحول ایجاد می‌کند و تغییرات ماهوی می‌دهد، گفت: روحیه ایثار، گذشت، شجاعت، شهادت‌طلبی، جهادگری، پرهیز از عافیت‌طلبی و تجمل‌گرایی، استکبارستیزی، توکل، توسل و حمایت از مظلوم ناشی از تحول انسانی انقلاب است.

نقش انقلاب اسلامی در دین‌گرایی جهانی

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فراملی و جهانی است، اظهار داشت: بُعد انسانی انقلاب که برگرفته از اسلام است انقلاب را جهانی کرد و الهام‌بخش کشورهای دیگر شد و تکثیر و توسعه پیدا کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه موج انقلاب سبب توسعه معنویت‌گرایی دینی شد، گفت: معنویت‌گرایی سبب اسلام‌گرایی می‌شود لذا نباید اجازه داد چراغ تحول انسانی انقلاب خاموش شود و این تحول انسانی برای زنده‌بودن خود را در هیئات و مساجد نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه خداوند متعال از علما برای مقابله با بدعت‌ها بیعت گرفته، گفت: مداحان نیز چون فرهنگ اهل‌بیت در اختیارشان هست باید از این فرهنگ مواظبت کنند چراکه این فرهنگ است که انسان‌ها را تغییر می‌دهد.

تحول انسانی با بدعت و خرافه سازگاری ندارد

رئیس بنیاد غدیر استان البرز بابیان اینکه تحول انسانی با بدعت و خرافه سازگاری ندارد، گفت: عزمت و بزرگی کار سیدالشهدا و شهید نباید کم‌رنگ و کوچک شمرده شود.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه کار امروز شما به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهانی است، اظهار داشت: باید جهانی فکر کنید و حماسه‌ای که ایجاد می‌کنید نیز باید جهانی باشد.

بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه جامعه مداحان باشد

وی در توصیه‌ای به مادحان و شاعران تأکید کرد: روی گفتمان انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم، ایام‌الله و مقاومت کارکنید.

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز با تأکید بر پرداختن مادحین به معضلات اجتماعی در مجالسات، گفت: مادحین باید به‌اندازه سعه وجودی خودشان در مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه جامعه مادحین باید قسمتی از فعالیت‌های خود را صرف خدمت‌رسانی به جامعه کنند، گفت: استان البرز دارای مشکلاتی نظیر تعداد زیادی حاشیه است لذا باید مساجد، هیئات و… رسیدگی کنند و با راه‌اندازی خیریه‌هایی به‌اندازه خود به رفع این موضوع کمک کنند.

انواع مختلف اشک

وی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه اشک و گریه بسیار قیمتی است، خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که بعد از واقعه کربلا حضرت ام‌البنین (س) انجام دادند مسئله اشک بود و بعد از صدیقه طاهره (س) یکی از بکائون (بسیار گریه کنندگان) خود حضرت ام‌البنین است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز در ادامه به تشریح انواع اشک پرداخت و گفت: یکی از اقسام اشک، «اشک دروغی» است که خداوند در آیه ۱۶ سوره یوسف می‌فرماید: «وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً یَبْکُونَ» که «برادران شبانگاه با چشم گریان نزد پدر بازگشتند» لذا این گریه، گریه واقعی نبود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه «اشک خودسازی» را یکی از دیگر از انواع اشک برشمرد و با اشاره به بخشی از دعای کمیل که می‌فرماید «لَاَبکِیَنَّ عَلَیکَ بُکاءَ الفاقِدینَ»، گفت: این اشک برای خودسازی است.

وی از «اشک شوق» به‌عنوان یکی دیگر از انواع اشک نام برد و گفت: خداوند متعال در آیه ۸۳ سوره مبارکه مائده می‌فرماید: «تَرَى أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ» که این اشک از سر شوق است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز با اشاره روایتی از رسول خدا که می‌فرماید «البُکاءُ مِن خشیَهِ اللهِ» گفت: یکی دیگر از اقسام اشک، «اشک از خوف» است.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بعضی از اشک‌ها، «نور قلب انسان را زیاد می‌کند»، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، بیان داشت: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «و طلبت نور القلب، فوجدته فی التفکر و البکأ» که روشنی قلب را در تفکر و اشک پیدا کردم.

وی در ادامه با اشاره به روایتی دیگر از امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر چیزی پیمانه‌ای و یا وزنی دارد مگر اشک‌ها، زیرا قطره‌ای اشک دریاهایی از آتش را فرومی‌نشاند؛ هرگاه چشم غرق در اشک خود شد گرد هیچ فقری و ذلتی بر چهره آن نمی‌نشیند و هرگاه اشک‌ها سرازیر شد خداوند آن چهره را بر آتش خرام می‌گرداند و اگر گرینده ای در میان امتی بگرید همه آن امت مشمول رحمت خدا خواهند شد.»

رئیس ستاد احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه از «اشک سیاسی» به‌عنوان مهم‌ترین نوع از اقسام اشک نام برد و اذعان داشت: حضرت امام خمینی (ره) از این قدرت و سلاح مؤثر در ادبیات سیاسی جهان پرده‌برداری کردند و فرمودند: «ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشک‌ها سیل جریان می‌دهیم و سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است خرد می‌کنیم.»

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بنیان‌گذار «گریه سیاسی» حضرت صدیقه طاهره (س) است، خاطرنشان ساخت: حضرت ام‌البنین (س) ادامه‌دهنده این «گریه سیاسی» است.

شعر آئینی باید انقلابی باشد

وی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه باید به الفاظ استفاده‌شده در نوحه‌ها و مرثیه‌ها توجه کرد، گفت: باید در اشعار و مرثیه‌ها فکر و معرفتی که باعث زنده شدن و حرکت است را توسعه دهیم.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه امروز ما به‌ندرت در کلمات شعرا واژه‌های «شهید»، «شهادت»، «امام» و «جهاد» را می‌شنویم، گفت: کلمات «ارباب»، «نوکر» و «کشتن» از بیشترین کلمات استفاده‌شده در اشعار شعراست.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه شعر آئینی با انقلاب همراه است، تأکید کرد: شعر آئینی باید انقلابی باشد.

وی با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» گفت: این بیان به این معناست که باید جهانی فکر کنیم و عاشورا مربوط به واقعه‌ای درزمانی محدود نیست لذا باید شعر و مفاهیم مربوط به آن را توسعه دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه عده‌ای به دنبال به فراموشی سپردن حماسه امام حسین (ع) هستند، با اشاره به خطبه ایشان در منا، تأکید کرد: از ابتدا تا انتهای این خطبه حماسی، سیاسی و حرکت آفرین است.

تمام واقعه کربلا سیاسی است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه تمام واقعه کربلا سیاسی است، گفت: حرکت امام حسین (ع) یک نهضت و جهاد بود لذا اگر کسی فهم و درک درستی از سیاست و مسائل اجتماعی اسلام نداشته باشد نهضت امام حسین (ع) را خوب درک نمی‌کند و به فلسفه حرکتی او پی نمی‌برد.

وی بابیان اینکه شهادت مفهومی سیاسی است، گفت: باید مواظب باشیم با ابزار ارادت که یک‌بعدی از ابعاد است، دیگر ابعاد را فراموش نکنیم.

تأکید استفاده از «امام و مأموم» به‌جای «ارباب و نوکر» در نوحه‌ها

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: وقتی‌که از الفاظ «آقا»، «ارباب» یا «نوکر» استفاده می‌کنیم بحث «ارباب‌ورعیتی» پیش می‌آید و نوکر کسی است که چون ارباب چیزی را گفته گوش می‌کند و تحت امر آن ارباب است و کار را دنبال می‌کند درصورتی‌که امام حسین (ع) از ما «امام و مأموم» می‌خواهد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه تا امام و مأموم نباشد، امتی شکل نخواهد گرفت، تصریح کرد: همه حرکاتی که اهل‌بیت علیهم‌السلام انجام دادند برای این است که امت اسلامی تشکیل شود.

وی در ادامه خطاب به مداحان، خاطرنشان ساخت: بنده نمی‌گویم که «ارباب و نوکر» نگویید بلکه باید به‌جای خود استفاده و گفته شود اما در مقام بیان و در القا به مخاطب «ارباب و نوکر» نگویید بلکه از لفظ امام و مأموم استفاده کنید که باید پیرو باشد.

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز ادامه داد: مأموم کسی است که از امام با علم، هوش و درایت پیروی می‌کند نه‌فقط بگوید چشم و حقیقت مطلب را نداد چراکه نوکر این‌جوری است و چون ارباب دستور داده انجام می‌دهد اما مأموم همه حقیقت مطلب را می‌فهمد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بیان داشت: وقتی می‌گوییم امام و مأموم یعنی کسانی در مسیر هستند و وظایفی متوجه آنان است لذا هرکدام از آن‌ها باید در زمان خودشان وظایف خود را انجام دهند.

نماز جماعت تمرین ولایت مداری است

وی بابیان اینکه نماز جماعت تمرین ولایت مداری است، اظهار داشت: در نماز جماعت کسی حق ندارد جلوتر و عقب‌تر حرکت کند و همه باید همراه با مأموم حرکت کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه تمام دین ما مسیری است که ما را به سمت ولایت مداری و حرکت در مسیر ولایت سوق می‌دهد، گفت: بزرگ‌ترین حرکت زهرا (س) دفاع از ولایت بود.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه بابیان اینکه نوکر حق اختیار و انتخاب را ندارد، گفت: نوکر منتظر دستور است و وظیفه‌ای در مقابل اجتماع ندارد چراکه حق اختیار ندارد اما مأموم از قدرت عقل، علم، هوش و درایت برخوردار است و در بزنگاه‌ها وظایف خود را در قبال اجتماع انجام می‌دهد.

گفتنی است در پایان این دیدار مراسم نماز جماعت به امامت حضرت آیت‌الله حسینی همدانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز اقامه شد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.