مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ شهر کرج /

مشارکت مردمی، راه حل مشکلات در تمامی عرصه‌هاست

کارشناس روابط عمومی ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۱۱/۱۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایها المومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین همان‌طور که به نماز اهمیت می‌دهند به زکات و صدقه چه واجب و چه مستحب که از عبادت مالی است هم اهمیت می‌دهند. در نوبت قبل راجع به‌حق زکات و صدقه از رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام نکاتی به عرض رسید؛ و پیرامون فضیلت صدقه واجب و مستحب که ذخیره‌ای است که انسان نزد خداوند به امانت می‌گذارد و فراگیر بودن آن مطالبی به عرض رسید.

اینکه هرچه خدا به انسان روزی می‌کند «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون» از آن رزق الهی هر کس بپردازد صدقه است. در روایات داریم که صدقه دفع بلا می‌کند و از مرگ بد و دل‌خراش جلوگیری می‌کند؛ و داروئی مؤثر است و بر عمر و حسنات انسان می‌افزاید؛ و باعث زیادشدن روزی است؛ و حتی اگر انسان تنگدست شده باشد با صدقه دادن گشایشی حاصل می‌شود.

و گفته شد امام سجاد علیه‌السلام دو حق مهم را فرمودند که یکی از بهترین حالات پرداخت صدقه، مخفیانه بودن آن است؛ که در جلسه قبل توضیح اجمالی دادم. خود امام سجاد علیه اسلام اهل صدقه مخفیانه بود؛ به بیانی که امام باقر علیه‌السلام فرمودند: که آن حضرت در دل شب تار از خانه بیرون می‌رفت و انبان را بر پشت خود حمل می‌کرد و به در یکایک خانه‌ها می‌رفت و آن‌ها را می‌کوبید و به هر که در را باز می‌کرد چیزی می‌داد. آن حضرت هرگاه به فقیری چیزی می‌داد، صورت خود را می‌پوشاند که او را نشناسد.

نکته‌ای عرض کنم و آن اینکه اگر در بین اقوام و نزدیکان کسی را داشتید که احتیاج به کمک دارد او مقدم است به‌خصوص در صدقات واجب. از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد آیا به گدایانی که درب خانه‌ای را می‌زنند، می‌توان صدقه داد یا باید از این کار خودداری کرد و آن را به خویشاوندان مستمند داد؟ فرمودند: به آن‌ها ندهد، بلکه برای خویشاوندان مستمندش بفرستد که این کار اجرش بیشتر است. مقدم اقربا و نزدیکان هستند مگر دور باشند یا به نزدیکان داده باشید سپس به آن‌ها بدهید.

البته باید به این مطلب هم توجه داشت که نباید خودمان را هم به‌سختی بیندازیم. قرآن کریم در آیه ۲۹ سوره مبارکه اسراء توجه می‌دهد که «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً إِلى‏ عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُورا» و دست ترا به گردنت بسته مدار و آن را به‌تمامی نیز مگشای که ملامت دیده و حسرت‌زده بنشینی. دستور دین در همه امور رعایت اعتدال است. نباید آن‌قدر بخشید که خود نیازمند شویم و عائله تحت‌فشار باشند و به‌زحمت بیفتند؛ و نه آن‌قدر نبخشید که به بخل و خسیسی متهم شد.

از رسول خدا سؤال شد: برترین صدقه کدام است؟ حضرت فرمودند: این‌که وقتی سالم و تنگ‌چشم هستی، یعنی وقتی به زندگی امیدواری و می‌ترسی به فقر دچار شوی، صدقه بدهی و نگذاری تا وقتی جانت به لب رسید (در آستانه مرگ قرار گرفتی) بگوئی: این‌قدر، مال فلان باشد و آن‌قدر مال فلانی. چون در آن هنگام مال دیگری خواهد بود.

و دربیانی دیگر فرمودند: هر کار نیکی صدقه است؛ یعنی نباید خیلی دنبال امور سخت و دور از دسترس بود. بعضی وقت‌ها انسان توان مالی ندارد ولی مثلاً می‌شود بافکر به دیگران کمک کند. مثلاً کسی از شما مشورت می‌خواهد مشورت بده. مشورت صدقه است چون رزق الهی است درباره تو که توان مشاوره داری. صدقه همیشه بعد مالی ندارد. خطی می‌نویسی، کتابی می‌نویسی، این‌ها همه صدقه است. در اطراف ما کارهایی وجود دارد که اگر انجام دهیم برای ما بهترین صدقه نوشته می‌شود که ثوابش هم از مالی بیشتر است. رسول خدا فرمودند: بر هر مسلمانی است که هرروز صدقه بدهد. عرض شد چه کسی توان این کار را دارد؟ فرمود: برداشتن چیزهای آسیب‌رسان از سر راه صدقه است. نشان دادن راه به کسی صدقه است. عیادت از بیمار صدقه است. امربه‌معروف صدقه است. نهی از منکر صدقه است. جواب سلام دادن صدقه است. بعضی از همین هم بخل دارند. «أَبْخَلَ اَلنَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلاَمِ». بعضی‌ها همین‌طور نگاه می‌کنند و سلام نمی‌کنند یا سلام که می‌کنی که خوب است ابتدا به سلام داشته باشیم، سر تکان می‌دهند.

حق دیگری که امام سجاد علیه‌السلام برای صدقه فرمودند اینکه انسان اهل منت‌گذاری نباشد. این کار ارزشی ندارد. این کار نمی‌کرد بهتر بود؛ که فرمودند: «ثُمَّ لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَى أَحَدٍ لِأَنَّهَا لَکَ» سپس به صدقه خود بر احدى منت منه زیرا که آن براى تو است. «فَإِذَا امْتَنَنْتَ بِهَا لَمْ تَأْمَنْ أَنْ تَکُونَ بِهَا مِثْلَ تَهْجِینِ حَالِکَ مِنْهَا إِلَى مَنْ مَنَنْتَ بِهَا عَلَیْهِ»؛ و اگر بدان منت نهى در امان نیستى که بروز همان کسى گرفتار شوى که بدو منت نهادى. این سنت خداست که با هر کس هر طور رفتار کنی با خودت همان می شود. «لِأَنَّ فِی ذَلِکَ دَلِیلًا عَلَى أَنَّکَ لَمْ تُرِدْ نَفْسَکَ بِهَا وَ لَوْ أَرَدْتَ نَفْسَکَ بِهَا لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَى أَحَدٍ وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ». زیرا این خود دلیل است که تو آن را براى خود نخواستى و اگر براى خود می‌خواستی بر احدى بدان منت نمی‌نهادی؛ و لا قوه الا باللَّه. هم درآیات و هم در روایات به‌شدت از منت‌گذاری نهی کرده‌اند. مثلاً در قسمتی از آیه ۲۶۴ سوره بقره فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى» از بطلان صدقه نام می‌برد. منت‌گذاری صفت بسیار بدی است خصوصاً اگر کسی بخواهد در اینجا اهل منت باشد.

من از روایاتی استفاده می‌کنم که دستورالعمل هم هست. گاهی می‌روید پیش عالمی که به شما دستورالعمل دهد. این دستورالعمل را از امام بگیرید. از رسول خدا بگیرید.

دربیانی رسول خدا فرمودند: برترین صدقه، صدقه‌ای است که به خویشاوندان کینه‌ورز داده شود. این تربیت است و باید توسعه پیدا کند. حضرت این روش را بهترین صدقه می‌داند. معلوم می‌شود باید روی معیارهایمان بیشتر کارکنیم. یا در بیان دیگری فرمودند: برترین صدقه این است که شخصِ مسلمان علمی را بیاموزد و سپس آن را به برادر مسلمان خود یاد دهد؛ و امام صادق علیه‌السلام فرمود: بهترین صدقه، خنک کردن جگر تفتیده است. امکان دارد حیوانی تشنه باشد بهترین صدقه این است که جگر او را خنک‌کنی؛ و امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: کمک تو به ناتوان، از بهترین صدقه‌هاست. بی چشم‌داشت صدقه دادن یکی از آداب صدقه است. رسول خدا فرمودند: «تَصَدَّقوا مِن غَیرِ مَخِیلَهٍ؛ فاِنَّ المخیله تُبطِلُ الاجرَ». بی چشم‌داشت، صدقه بدهید؛ زیرا که چشمداشت اجر را از بین می‌برد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین افرادی دلیر و غیور هستند. علی علیه‌السلام در حکمت ۱۱۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «غَیْرَهُ الْمَرْأَهِ کُفْرٌ وَ غَیْرَهُ الرَّجُلِ إِیمَانٌ». غیرت مرد، ایمان و غیرت زن، کفر است. این روایت محل بحث است و باید به آن مفصل پرداخت اما در خطبه ترجمه می‌کنیم و رد می‌شویم. کلمه غیرت که درجاهای مختلف استفاده می‌شود به معنای دور کردن دیگری و غیرزدائی است. نباید وارد حریم شخصی افراد شد. لذا کسی که از ورود بیگانه به حریم خصوصی‌اش مانع نمی‌شود؛ غیرزدائی ندارد یعنی غیرت ندارد. دایره‌اش وسیع است از نوامیس و منزل شخصی شروع می‌شود تا مرزهای کشور تا سیاست خارجی. از طرف دیگر اگر کسی وارد حریم شخص دیگری شد، چنین کسی غیور نیست. غیور نه اجازه ورود می‌دهد نه خودش وارد حریم دیگران می‌شود. لذا در روایات فرمودند شخص غیور هرگز زنا نمی‌کند. چون به خودش اجازه نمی‌دهد جایی که خدا اجازه نداده ورود داشته باشد. غیرت از فطرت پاک انسان نشاءت می‌گیرد. اگر در مواردی دین کاری و فعلی را اجازه داد و افراد از روی هوای نفس خودشان و میل شخصی آن را نپسندیدند این می‌شود کفر. دین هم نهی کرده لذا شخص غیور غیرتمند طبق دستور خدا غیرزدائی می‌کند؛ و این از ایمان او نشاءت گرفته که به دستور الهی عمل می‌کند و اگر برخلاف آنچه خدا گفته بود میل داشت و عمل کرد می‌شود کفر. خداوند تقوا و ایمان همه ما را زیاد بگرداند.

سیزدهم جمادی‌الثانی سالگشت وفات بانوی بصیر، صبور و پراستقامت به نام حضرت ام‌البنین که همسر گرامی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مادر علمدار کربلا قمر بنی‌هاشم عباس بن علی علیه‌السلام است. بانویی که با داشتن فضائل اخلاقی و کمالات انسانی نیروی ایمان، پایداری و صبر و بردباری و بصیرت و سخن‌دانی مانند زینب کبری با استفاده از ابزار رسانه خطابه و سخنرانی و مرثیه‌سرایی تلاش کرد جلوی تحریف و انحراف واقعه کربلا و عاشورا را بگیرد و فرهنگ حسینی را نشر بدهد. بسیار کار مهم ما بزرگ و قابل‌تقدیری را انجام داد. زندگی این بانوی مکرمه را باید بخوانید و ارزش کار او را ببینید. اهل هنر و ادبیات و فصاحت و بلاغت بود. فرزند او حضرت عباس بن علی همین‌گونه بود و فرزندان عباس که نسل حضرت عباس از یکی از فرزندانش منتشر شد که عبیدالله بن عباس بود و من تا حدود ۸ نسل حضرت عباس را بررسی کردم همه جزو ادبا بلغا و فصحا و خطبا هستند، شاید از همین مادر مکرمه نشاءت گرفته بود. تجلی هنر او در اشعار زیبا و جاودانه‌ای بود که سروده به‌خصوص برای عباس بن علی. یکی از آن اشعار که معروف است و من ترجمه آن را می‌خوانم زیاد شنیدید «ای کسی که فرزند رشیدم عباس را دیدی که همانند پدرش بر دشمنان تاخت (با این اشعار دارد مرثیه و روضه عباس را می‌خواند) به شریعه زد و تعداد زیادی از انسان‌ها را که به جنگ آمده بودند به زمین ریخت، فرزندان علی همه شیران بیشه شجاعت هستند. شنیده‌ام بر سر عباس عمود آهنین زده‌اند درحالی‌که دست‌هایش را قطع کرده بودند. اگر دست در بدن پسرم بود چه کسی می‌توانست نزد او بیاید و با او بجنگد؟ علمدار کربلا را چه کسی می‌توانست مستقیم در برابرش بجنگد». محاصره کردند از پشت نخل و باکیفیتی که شنیدید به شهادت رساندند.

روز ارتحال این بانوی مکرمه را روز تکریم مادران و همسران شهدا قراردادند. بانوانی که با بصیرت و ولایتمداری خودشان با تأسی به حضرت ام‌البنین اگرچه در میدان جنگ حضور نداشتند اما افراد مؤمن و ولایتمدار که تفکر حسینی و شجاعت عباسی داشته باشند و در همه حالات آماده انجام وظایف باشند و تربیت کردند. بانوانی که شجاعانه در کنار همسران خودشان ماندند تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه تاریخ‌ساز و حماسه‌ساز شوند. مادران و همسران شهدا. وظیفه امروز ما تکریم رشادت‌ها و صبوری‌ها و استقامت آن‌هاست. در دفاع از ارزش‌های انقلاب و در دفاع از جهاد و شهادت و ایثارگری یکی از کارهایی که می‌توانیم بکنیم این است که به این خانواده‌ها سر بزنیم. از آن‌ها دلجویی و تکریم کنیم. مادران شهدا همه پیر شده‌اند. همه یکی‌یکی در حال ملحق شدن به فرزندانشان هستند. تا دیر نشده بروید و برویم و از این‌ها استضائه کنیم، نور بگیریم و معنویت بگیریم. باید در مقابل تفکری که القا می‌کند که فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ جنگ و خشونت‌طلبی هست و باید مظاهر این جنگ و خشونت‌طلبی را حتی از کتب درسی حذف کرد، شیوه روش تربیتی و سبک زندگی مادران و همسران شهدا را به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند حفظ کرد و برای تربیت دینی و انقلابی نسل آینده به کار بگیریم. این باید جزء وظایف ما باشد. مادرانی که از فاطمه زهرا و زینب کبری و حضرت ام‌البنین الگو گرفتند می‌توانند انسان‌های بزرگی را در این مسیر تربیت کنند.

آن چیزی که اسلام از زن مسلمان می‌خواهد این است که اهل علم و کمالات معنوی باشد و ضمن بی‌توجهی به تجملات دنیا در عرصه‌های مختلف موردنیاز جامعه باعفت و عصمت حضور جهادی داشته باشد. در داخل خانه با آرامشی که خودش دارد به اعضای خانواده آرامش بدهد و در دامن خودش فرزندان باشخصیت و عالم و متدین و بااخلاق و انقلابی پرورش دهد. این مادر است که انسان را می‌سازد. مادر است که شهید حججی و سردار رشیدی مثل قاسم سلیمانی می‌سازد. برای از کار انداختن نقشه‌های مختلفی که بانوی مسلمان را به‌عنوان مادر، همسر، خواهر و دختر می‌تواند داشته باشد توجه کنید. چگونه برنامه‌ریزی کردند که این نقش‌های چهارگانه‌ی این عنصر اصلی جامعه را از کار بیندازند. باید هوشیارانه به مقابله با آن‌ها پرداخت. مهم‌ترین کاری که کردند همین است که نقش مادری را کمرنگ کردند. با گسترش فرهنگ غربی مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی ناچار هستند برای اینکه به این خواسته‌های تجملی برسند چند شیفت همه اعضای خانواده کار کنند. بعد فرزندان خودشان را به مهدکودک بگذارند. مهدکودک‌هایی که سروته ندارد و معلوم نیست که چه مربی‌هایی دارد و چه چیزی آموزش می‌دهد و چه خوراکی به این فرزندان می‌دهد. بعد از مدتی هم معلوم نیست که چه خواهد شد. خصوصاً در این سال‌های اولیه زندگی که بچه باید در کنار پدر و مادرش باشد؛ اما فضا را جور دیگری دارند ترسیم می‌کنند. باید خانواده‌ها به قضیه فرزند آوری و رسیدگی به او و تربیت فرزندان بیش از گذشته اهمیت بدهند. ما خیلی بی‌توجه هستیم. یک‌وقت عرض کردم مثلاً یک ویروس کرونا می‌آید همه مضطرب می‌شوند. سرماخوردگی حاد و شدید و آنفولانزا می‌آید برادرزاده و خواهرزاده شما که دلبند شما هستند در خانه خودش است و این بیماری را گرفته شما به‌هیچ‌وجه بچه‌تان اجازه نمی‌دهید که با او معاشرت داشته باشد و رفت‌وآمد داشته باشد. برای این‌که نگیرد و بیمار نشود؛ اما فکر و روح و اندیشه و اعتقادات و اخلاق او را حاضرید بنشیند و با هر ویروسی سروکار داشته باشد و مبتلا شود و عین خیالتان نیست. هرگز جلوگیری نمی‌کنید. او هم همین را می‌خواهد. آن‌کسی که طراحی و برنامه‌ریزی کرده است همین را می‌خواهد.

باید به جمعیت و فرزند اهمیت داد. الآن این مسیری که دارد طی می‌شود برای کم شدن جمعیت باید دقت کرد. گذشته از اینکه مؤلفه جمعیت در قدرت ملی ما اهمیت دارد؛ یعنی تا جمعیت نداشته باشیم نمی‌توانیم تمدن بسازیم، حالا از تمدن صحبت کنیم و دائم بگوییم و تبیین و تشویق کنیم، نمی‌شود، جمعیت می‌خواهد. جمعیت در تولید ناخالص ملی هم اهمیت دارد. هنوز متأسفانه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره جمعیت به‌خوبی اجرانشده است. اجرا نمی‌شود یا به‌خوبی اجرا نمی‌شود یا با شیطنت جور دیگری اجرا می‌شود. مسئله ازدواج و قوانینی که ریخته شده است را دولت‌ها باید به آن بپردازند. قوانین مفصل دارد و چندین سال است که اجرایی نمی‌شود و خاک می‌خورد که در یک فرصتی به آن خواهم پرداخت. همه این‌ها خسارت است باید به این‌ها توجه کرد.

در راستای بصیرت افزایی که هر جلسه به مناسبت نکاتی را عرض می‌کردم نکته‌ای را خیلی کوتاه و مختصر این جلسه عرض می‌کنم. البته مفصل است فقط یک اشاره اجمالی می‌کنم. دوستانی که می‌خواهند دنبال کنند. در سال ۹۵ کنگره‌ی آمریکا جلسه‌ای را برقرار کرد که یکی از افسران امنیتی آمریکا به نام اسکات مادل که در حوزه ایران تخصص دارد و مأمور بخش عملیات ویژه سازمان سیاه در منطقه غرب آسیا بوده است، طرح ۷ بندی را می‌آورد در کنگره و آن را موردبررسی قرار می‌دهد و مطرح می‌کند برای مقابله و مهار ایران. بیان هر هفت‌بند و توضیح کامل آن مقدور جلسه نیست. هر هفت‌بند را یک خط یک خط به شما می‌گویم. توضیحش انشا الله در یک فضای دیگر. خیلی مسئله مهم است. در سال ۹۵ شمسی. احساس می‌شود در این سه سال توسط عوامل داخلی و خارجی‌ای که دارند بندهایی از این را انجام دادند. لذا هوشیاری ما را می‌طلبد. بیانی که رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ بیان می‌کند در اینجاها خودش را نشان می‌دهد. بحث انقلابی گری و بحث مقابله با جریان غیرانقلابی داخل نظام، بحث‌های این‌چنینی را که ایشان مطرح می‌کنند خودش را در این فضاها به ما نشان می‌دهد و روشن می‌کند. یکی از آن بخش‌هایی که گفته‌شده این است که صدای آمریکا باید پنجره‌ای برای واشنگتن در راستای سیاست‌های آمریکا در قبال ایران باشد. صدای آمریکا منظور همان رادیویی است که دارند و چه عملیاتی انجام دادند برای اینکه این را محقق کنند بماند. دوم، کمک گرفتن از سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران. بخش سوم، استمداد از سازمان سیا برای تمرکز بر ایران. در این بند تشویق می‌کنند که نخبه‌ها را از ایران خارج کنند. یکی از کارهایی که در این بند سازمان سیا فراهم می‌کند جاسوس گیری از ایران است؛ یعنی افراد ضعیفی که درجاهای مشغول هستند و سفرهای خارجی دارند از آن‌ها جاسوس گیری کند. در این بخش می‌گوید باید کاری کنیم که فرار مغزها افزوده شود. بند چهارم، فشار بر ایران به بهانه حقوق بشر. این هم بحث مهمی است که چگونه این فشارها را آورده‌اند. بند پنجم، دامن زدن به فتنه مذهبی در جهت اهداف خاص. اختلاف انداختن بین مراجع تقلید، بین این قوم و آن قوم و این فرقه و آن فرقه که مستحضر هستید. بند ششم، تشدید ایران هراسی در میان کشورهای عرب منطقه. کشورهایی که در اطراف ما هستند بگویند ایران این‌طور و آن‌طور است. سلاح‌هایشان را فروختند که آمار و ارقام را هم بعضاً گفته‌اند. همه این‌ها برای این است که ایران را مهار کنند و مقابله کنند. بند هفتم، موج جنگ اطلاعاتی علیه ایران تشدید شود. در این جنگ اطلاعاتی من جنگ روایت‌ها، جنگ اراده‌ها، جنگ هیبریدی و جنگ شناختی و بعضی از این چیزها را در جلسات مختلف برای شما عرض کردم. به موضوعاتی مثل حقوق زنان، حقوق معلمان، ایجاد تفرقه‌های قومی و مذهبی، افزایش تنش‌ها و ایجاد بحران‌های اجتماعی که براثر معضلات موجودی که جامعه دارد مثل آلودگی هوا. از همین آلودگی هوا یک جریان اجتماعی راه بیندازند. مثلاً با تمرکز روی بیکاری جوان‌ها جریانی را درست کنند. این‌یک دستور است که‌موج جنگ اطلاعاتی علیه ایران تشدید شود. این‌یک طرح است. خوب این طرح چه طور باید انجام شود؟ می‌گردند و کوچک‌ترین چیزی که ببینند روی آن متمرکز می‌شوند و همان را می‌کنند وسیله‌ای برای اینکه به خواسته‌شان برسند. در این طرح با صراحت می‌گوید باید پایه حمایت مردمی از رژیم را هدف قرارداد. لذا در این موقعیتی که الآن هستیم، هر اقدامی از سوی هر فرد، گروه، نهاد، مسئول و هرکسی که موجب تضعیف اعتماد و حمایت مردم از نظام اسلامی شود به دشمن دررسیدن به اهدافش کمک کرده است. باید در مقابل چنین دشمنی هوشیارانه عمل کرد.

باید در همه زمینه‌ها قوی بود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از مؤلفه‌های قدرت مجلس قوی است که بارأی بالا و حضور حداکثری تشکیل می‌شود. لذا یکی از زمینه‌های موجود که حساس است و باید به‌خوبی اداره شود و طمع دشمن را از بین ببرد صحنه انتخابات است که قطعاً و به فضل الهی مثل همیشه حضور مردم پای صندوق‌های رأی تودهنی محکمی به دشمنان خواهد زد. یکی از امتیازاتی که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی نسبت به انقلاب‌های دیگر دارد در دنیا همین است که مردمی شروع‌شده است و مردمی ادامه پیداکرده است. در همه عرصه‌ها مشارکت مردم مشکلات و ضعف‌ها را حل کرده است. برای رسیدن به مجلس تراز اسلامی هم انشا الله مردم به‌خوبی وارد میدان خواهند شد. ببینید قانون اساسی جمهوری اسلامی ما در اصل پنجاه و ششم به این مهم تصریح دارد. می‌گوید حاکمیت مطلق برجهان و انسان از آن خداست. هم او است که انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند. اصول مختلف قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی گونه‌هایی از مهم‌ترین ابعاد حق مردم را در مشارکت ایشان در انتخابات بیان می‌کند؛ یعنی حقتان را در انتخابات باید اعمال کنید. بعد حضرت امام در وصیت‌نامه‌شان فرمودند همه باید توجه داشته باشند که باوجود مسئولیت قانونی و رسمی عده‌ای از افراد در اداره کشور کسی نباید درباره اداره کشور بی‌توجه باشد و از راه‌ها و طرق قانونی مردم نقش و دخالت مسئولانه خود را ایفا نموده و نسبت به اداره امور کشور بی‌تفاوت نباشند و حتی در صورت انحراف مردم وظیفه‌دارند ورود پیدا نمایند. در جای دیگر فرمودند: یک کشوری وقتی آسیب می‌بیند که ملتش بی‌تفاوت باشد. لذا بی‌تفاوتی اصلاً پسندیده نیست به‌خصوص در این مقطع. رهبری هم نکات فراوانی درباره مشارکت مردم گفتند. قطعاً وظیفه ملی دینی اخلاقی و شرعی همه مردم است که با هر سلیقه‌ای در این امتحان الهی شرکت کنیم. همه باید احساس مسئولیت کنیم و شرکت کنیم. همه شما به‌خوبی به نقش مجلس در اداره کشور و سامان‌دهی مشکلات واقفید. لذا نباید بی‌تفاوت بود. قسمت مهمی از عزت و اقتدار و قدرت کشور درگرو مجلس است؛ و قطعاً در گام دوم انقلاب که باید قدم‌های بلندی بر اساس بیانیه برداشته شود، مجلس هم باید تراز انقلاب باشد؛ و برای رسیدن به مطلوب همه باید کمک کنند تا عناصر حزب‌اللهی و مؤمن که بر مبانی دین و انقلاب اصرار و پافشاری دارد وارد مجلس بشوند. هرچه مشارکت بیشتر باشد، همبستگی ملی بیشتر است و این همبستگی ملی توطئه‌های دشمنان را از بین می‌برد و کمر آنان را می‌شکند؛ و امنیت داخلی و خارجی را بالا می‌برد. شورای نگهبان کف صلاحیت را می‌سنجد اما شایستگی‌ها را خود شما باید بسنجید. معیارهایی را برای صلاحیت‌دارند اما آیا بعضی شایستگی‌ها رادارند؟! در استان هم الحمدالله فضای خوبی برقرار است و گروه‌ها و جریانات مختلف دنبال انتخاب گزینه‌های خودشان هستند.

بنای بنده از روزی که وارد استان شدم این بوده که جلوی مفاسد و فساد را تا جایی که توان دارم بگیرم. قبلاً هم‌عرض کردم تا روزی که باشم کوتاه نمی‌آیم و در این مسیر حرکت کرده‌ام که می‌بینید. ما اصولی داریم و بر سر آن با امام خمینی پیمان بسته‌ایم و با امام خامنه‌ای دست بیعت داده‌ایم و اکنون لازم است مردم استان باعزت و غیرت و صلابت در انتخابات شرکت کنند، همه احساس می‌کنند فضای جدیدی فراهم‌شده و رایحه و نفس تازه‌ای به استان در حال دمیدن است؛ و امیدوارند که مسیر به سمتی برود که استان در جایگاه اصلی و تراز خودش قرار گیرد. لذا از همه‌کسانی که دل درگرو انقلاب و نظام و ارزش‌ها دارند می‌خواهم که در این عرصه وارد شوند و این جریان میمون و مبارک را به سرانجام برسانند. من به خاطر محذوریتی که وجود دارد نمی‌توانم ورود داشته باشم در خیلی از عرصه‌ها و تا امروز هم نام کسی را نبرده‌ام و این را مکرر اعلام کرده‌ام و هرکس هم نام کسی را ببرد و به من نسبت دهد عندالله مسئول است و روز قیامت هم باید پاسخگو باشد. بنده تا امروز نام کسی را به‌عنوان کسی که کاندیدای مورد تائید بنده هست چه از خانم‌ها چه از آقایان نام نبردم. هرکسی هرجایی و هرگونه ای به بنده نسبت دهد مسئول است. نزد خدای تعالی مسئول است باید پاسخگو باشد. من اگر بخواهم بگویم میگویم خیلی صریح میگویم ولی محذوریت داریم. نمی‌توانم در این قصه ورود داشته باشم. هر کس هم این‌طور می‌گوید خلاف واقع گفته است. البته ممکن است افراد بیایند مشاوره بگیرند و بنده مطالب کلی را بگویم کما اینکه در خطبه‌های شاخصه‌ها و ملاک‌ها را گفته‌ام؛ اما برادران و خواهران عزیزم و جوانان بزرگوار که امید رهبری و نظام هستید خودتان وارد عرصه بشوید خدا را شاهد بگیرید و با مدد الهی و برکت خون شهیدان حرکتی تازه و از روی اخلاص به نفع نظام و مردم انجام دهید. خودتان را دست‌کم نگیرید و آنچه خوددارید از بیگانه تمنا نکنید.

چرا بعض جریان‌ها اصرار دارند از خارج استان افرادی را بیاورند؟ بعد هم این را تبلیغ می‌کنند. خودشان را هم‌ارزشی می‌دانند. البته هر کس می‌تواند از هرجایی بیاید و در هرجائی کاندیدا شود و تبلیغ کند بحث من آن نیست. بحث من جریان سازی است. جریانی است که می‌خواهد همیشه البرز وابسته به نیروهای غیر خودش باشد. درحالی‌که البرز توانمند است. همه جریانات و جناح‌ها از هر فکر و اندیشه‌ای در داخل استان افراد لایق رادارند و استان باید خودش برای خودش تصمیم بگیرد. فضای کار بدهید پرده‌نشین‌ها و پدرخوانده‌هایی که فقط به فکر منافع خودشان هستند دست از سر استان بردارند. جوانان عزیز و حتی کسانی که کمتر به امر انتخابات توجه داشته‌اند یا به عللی شرکت نمی‌کردند، در این دوره اهمیت بدهید و با دقت وارد عمل بشوید و سعی کنید تصمیم غلط نگیرید. شاخص‌های انتخاب را فراموش نکنید و بدانید در مقابل هر رأیی که می‌دهید نزد خدا مسئولید و مورد سؤال قرار می‌گیرید. افراد را خوب رصد کنید همین الآن که می‌خواهند تبلیغ کنند بعضی‌ها مسیری رادارند طی می‌کنند و حرکاتی دارند که باارزش‌ها نمی‌سازد. این‌ها را دقت کنید. از آرمان‌های انقلاب کوتاه نیایید. هدف فقط پیروزی به هر قیمت نیست اگر این باشد اسلامی نیست. ملاکتان اینکه چه کسی رأی میاورد به او رأی بدهیم نباشد. قابلیت‌ها و شایستگی‌های افراد را ببینید. الآن اگر یک هنرپیشه یا یک ورزشکاری که خیلی محبوبیت دارد امکان دارد کاندید شود و رأی بیاورند. بحث بر سر قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است. باید این را توجه کنید و قابلیت‌ها را ببینید. این‌گونه فکر کردن قطعاً سیاستی که عین دیانت است نخواهد بود. همه ان‌شاءالله شرکت کنید و برای شرکت تبلیغ کنید و به جوانان مؤمن توانمند انقلابی پاک دست شفاف ساده‌زیست ولایتمدار مدافع ارزش‌های الهی و انقلابی رأی دهید؛ و ان‌شاءالله خودتان هم همه جوانب را در نظر بگیرید.

۱۹ بهمن یک اتفاق بزرگی در سال ۵۷ افتاد که یک عده جوان که همین جوان‌ها انقلاب را پیروز کردند از افسران جوان نیروی هوایی آن حرکت عظیم و به‌موقع و در شأن را انجام دادند. خدمت حضرت امام رسیدند و یکی از ایام‌الله که گفته می‌شود همان روز است. یک روز بابرکت و میمونی که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی شد که امروز ما شاهد حضور تعدادی از این عزیزان در نماز جمعه کرج هستیم که فرمانده محترمشان هم قبل از بنده مطالبی را به سمع شما رساندند. از حضور ایشان تشکر می‌کنم و از همه نیروهای نظامی از ارتش و سپاه و ارکان مختلفشان از دریایی و زمینی و هوایی که در عرصه‌های مختلف حفاظت و دفاع از کیان اسلامی و نظام اسلامی دفاع از حریم و حرمت ملت ما قدم برمی‌دارند در این روز جمعه از همه آن‌ها سپاسگزاری و تشکر می‌کنم. هر قدمی که برمی‌دارند خدای تعالی برای آن‌ها اجر و پاداش مضاعف بنویسد.

ان‌شاءالله شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را که مصادف با چهلم سردار قاسم سلیمانی هم شده است فراموش نمی‌کنیم. همه با اتحاد و انسجام و همبستگی شرکت خواهیم کرد و دشمن را هم در این عرصه ناامید می‌کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.