مشروح خطبه‌های نماز جمعه 20 دی ماه 1398 شهر کرج /

مشکلات معیشتی از بی‌تدبیری و منفعت‌طلبی مسئولان است / گفتمان مقاومت روایت غالب در جنگ روایت‌ها

روابط عمومی (۲) ۲۰ دی ۱۳۹۸ ۰

 متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۰/۱۰/۹۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایهاالمؤمنون و المؤمنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین با نماز انس دارند و به عبادت عشق می‌ورزند. امام سجاد علیه‌السلام برای نماز ویژگی‌هایی را در رساله حقوق بیان فرمودند که به مناسبت به بعض برکات و آثار نماز اشاره کردم. رسیدیم به این بخش که حضرت فرمودند: «وَ حُسْنِ الْمُنَاجَاهِ لَهُ فِی نَفْسِهِ» و از دل به‌خوبی با او راز می‌گوید. «وَ الطَّلَبِ إِلَیْهِ فِی فَکَاکِ رَقَبَتِکَ الَّتِی أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُکَ وَ اسْتَهْلَکَتْهَا ذُنُوبُکَ وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ و می‌خواهد که گردنت را از زیر بار خطاها که تو را فراگرفته‌اند و گناهانى که به پرتگاه نابودی‌ات می‌کشانند آزاد کند و لا قوه الا باللَّه.

مواظبت بر همه شرایط نماز از طهارت و وقت و همه مسائل آن، انسان را به کمالات معنوی خاص می‌رساند. در روایت دارد که رسول خدا فرمودند: در دین‌داری شخص همین بس که بر بجا آوردن نمازها بسیار مواظبت می‌کند. توجه به نماز اول وقت بسیار مهم است، چون خودش خیری است که باید در انجام آن عجله داشت. امام باقر علیه‌السلام فرمودند: بدان که اول وقت همیشه بهتر است، پس تا جایی که می‌توانی به کار خیر بشتاب، محبوب‌ترین کارها نزد خداوند عزوجل کاری است که بنده بر آن مداومت ورزد گرچه اندک باشد. بااینکه نماز وقت زیادی از انسان نمی‌گیرد اما متأسفانه عده‌ای به این عامل نجات‌بخش و مایه حیات معنوی بلکه مادی بی‌اهمیتی می‌کنند و برای آنان رکوع و سجود در مقابل خدای تعالی سنگین است. باید نماز را از روی عشق و محبت خواند تا لذت‌بخش باشد و الا اگر فقط بخواهد تکلیف را انجام دهد ولو انجام‌شده ولی لذتی و اثری برای او نخواهد داشت. رسول خدا نماز را روشنی چشم خود می‌داند؛ و اتفاقاً شیطان هم هنگام نماز بسیار فعال است و تمام عِدّه و عُدّه خود را بسیج می‌کند و وسوسه می‌کند تا حضور قلب را از ما بگیرد و انسان را از مسیر منحرف کند و آنچه باید برای ما قرب بیاورد، بُعد بیاورد.

اینکه قرآن کریم فرموده است «وَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» خیلی مهم است نفرموده وای بر بی‌نمازها که وای آن‌ها بسیار سنگین و سهمگین است؛ اما اینجا فرموده وای بر نمازخوان‌ها یا عذاب بر نمازخوان‌ها، خفیف و بی‌ارزش کردن نماز با بی‌حوصلگی و بی‌موقع انجام دادن و گاهی خواندن و گاهی نخواندن، خیلی بدتر از نخواندن آن است. وقتی نماز به‌عنوان عمل صالح مطرح است، باید خیلی مواظب آن بود. کدام نماز است که ستون دین است و مناجات با پروردگار عالم است؟ کدام نماز است که پاک‌کننده انسان از گناهان است. مرحوم صدوق در امالی نقل می‌کند دیگران هم گفته‌اند که رسول خدا فرمود: «مَا مِنْ صَلَاهٍ یَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَى مَلَکٌ بَیْنَ یَدَیِ النَّاسِ قُومُوا إِلَى نِیرَانِکُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَى ظُهُورِکُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِکُم»‏. هیچ نمازی نیست که وقتش برسد الا اینکه فرشته‌ای در مقابل مردم ندا می‌کند برخیزید و آتشى که بر جان خود افروختید با نمازتان خاموش‌کنید. خوب کدام نماز این آتش را خاموش می‌کند؟ امام سجاد علیه‌السلام به‌عنوان رعایت حق نماز به همین نکته اشاره فرمودند که نماز می‌خواهد، گردنت را از زیر بار خطاها که تو را فراگرفته‌اند و گناهانى که به پرتگاه نابودی‌ات می‌کشانند آزاد کند. بیایید به نماز اهمیت بیشتری بدهید و این پیوند بین انسان و خدا را ارجمند بشمارید. نماز هم از عقاید انسان نگهداری می‌کند هم روح را پاک نگه می‌دارد. لذا به ما دستور دادند نماز را بپا دارید یعنی حقوق آن‌که انجام همه شرایط ظاهری و باطنی آن است را رعایت کنید.

بعد از بیان اصل نماز، فراوان ترغیب به جماعت شده‌ایم که شکوه و عظمت مسلمان در نماز جماعت است. بهترین حالت در نماز به جماعت خواندن آن است. نماز جماعت آن‌قدر اهمیت دارد که رسول خدا درباره‌ی عده‌ای از مسلمین که برای نماز به مسجد نمی‌آمدند فرمودند: عده‌ای نماز در مسجد را ترک گفته‌اند، چیزی نمانده که دستور دهیم هیزم بیاورند و بر در خانه‌های آن‌ها بگذارند و بر آن‌ها آتشی افروزند و خانه‌هایشان را بر سرشان بسوزانند. این بیان یعنی بدون عذر نباید ترک جماعت کرد و تا آنجا که می‌شود باید مسجد رفت و نمازها را به جماعت خواند. تعبیر زیبایی را لقمان حکیم در نصیحت به فرزندش دارد. فرمود: نماز را به جماعت بخوان ولو روی نیزه باشد. آن‌قدر به جماعت اهمیت داده‌شده که اگر کسی مقید به شرکت در نماز جماعت باشد نباید به او بدگمان بود مگر دلیلی وجود داشته باشد. رسول خدا فرمودند: کسی که نمازهای پنج‌گانه را با جماعت بخواند به او گمان نیک ببرید؛ و یا رسول خدا به نابینائی فرمودند: بین مسجد و منزل خود طنابی نصب کن و با گرفتن آن طناب خود را به مسجد برسان و از فضیلت جماعت محروم نشو؛ یعنی نابینایی هم عذر نیست. حالا عده‌ای بی‌جهت و با عذرهای بیهوده از مسجد و امام مسجد که بیشتر به سلیقه افراد برمی‌گردد و امر شرعی و فقهی نیست خود را محروم از جماعت می‌کنند. بحث راجع به نماز شب و نماز جمعه و عیدین و نمازهای مستحبی دیگر و اینکه نماز از واجب و مستحب چهار هزار حکم دارد بماند برای فرصت دیگر. خدای تعالی همه ما را از مصلین قرار دهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین با بصیرت کامل از دل‌بستگی به دنیا فراری هستند. به تشبیهی که مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۱۵ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند توجه بفرمائید: «مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ الْحَیَّهِ» مثل دنیا مثل آن مارى است، «لَیِّنٌ مَسُّهَا» که هنگام دست کشیدن نرم، «وَ السُّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوْفِهَا» ولى زهر درون آن کشنده است، «یَهْوِی إِلَیْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ» شخص مغرور نادان به سمت آن میل مى‏کند، «وَ یَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ» امّا عاقل دوراندیش از آن دورى مى‏جوید. پیرامون این تشبیه مطالب فراوانی می‌توان گفت؛ اما به‌طور خلاصه اینکه جلوه گری‌های دنیا واقعی نیست، جوری خودنمائی می‌کند که هر کس میل دارد آن را به دست آورد اما حقیقت آن است که وابستگی به آن نتیجه‌ای جز عذاب سخت و دردناک ندارد. درست شبیه مار خوش‌خط‌وخال که شخص نادان را به سمت خودش جلب می‌کند و جاهل بیچاره او را طلب می‌کند و دست کشیدن همان و مسموم شدن و هلاکت همان؛ اما عاقلِ آگاه و مار شناس هرگز به مار نزدیک نمی‌شود و از آن دورى مى‏کند. چه رسد که به آن دست بکشد. خدایا تقوای ما را زیاد بگردان.

رهبر معظم انقلاب همان‌طور که مکرر به این نکته اشاره‌کرده‌اند، چند روز قبل هم در سخنرانی برای مردم قم فرمودند: «دشمن‌شناسی؛ وظیفه‌ی انقلابی مردم است که نباید در شناخت دشمن ساده‌انگاری و سهل‌انگاری کرد. راه مبارزه و مقابله با او را هم باید یاد گرفت». این صحبت ایشان مربوط به صحبت‌های گذشته هم هست و در همین راستا بنده در خطبه‌های گذشته به بعض ترفندهای دشمنان اشاره کردم که آخرین آن گرداب سکوت بود؛ که با کمک رسانه‌ها اکثریت مردم را اقلیت نشان می‌داد که درنتیجه منزوی می‌شوند و به کنج می‌روند. در ادامه و برای تکمیل بحث خیلی گذرا به نکته‌ی دیگری اشاره می‌کنم. من خطبه‌های نماز جمعه را کلاس درس میدانم؛ و باید حتماً معرفت افزایی بکند در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف؛ و الا می‌شود بعضی مطالب شعارگونه و کلیشه‌ای را بیان کرد و رد شد اما هفته‌ای یک‌بار که در کنار هم قرار می‌گیریم لااقل بر داشته‌های خودمان اضافه کنیم. یا تذکر باشد یا تبصره باشد.

به روش دیگری از روش‌های دشمن اشاره می‌کنم و آن روشی است در جنگ روانی. در جنگ روانی، جبهه دشمن تلاش می‌کند وقایع را جور دیگری به نمایش بگذارد و به همین وسیله شرایط را به نفع خودش رقم بزند. هدف دشمن در این جنگ، برهم زدن امنیت روانی جامعه است تا بتواند افکار آنان را به دست گرفته محاسبات آنان را به هم زده مسلط شود. جنگ روانی ابعادی دارد و روش‌های مختلفی در آن هست. یک بعد آن جنگ روایت‌ها است. برای اینکه افکار عمومی را از واقعیت‌ها منحرف کنند شروع می‌کنند به بیان مطالب خاص تا افکار را به مقصدی که می‌خواهند برسانند. توجه کنید روایت فقط اطلاع‌رسانی و بیان خبر نیست. در این جنگ روایت‌ها علوم مختلف روانشناسی و جامعه‌شناسی و ارتباطات و هنر و مسائل دیپلماسی و فضای مجازی و امثال ذالک را بکار می‌گیرند تا به مقصد برسند. در این جنگ کسی پیروز است که با سرعت اولین روایت را به افکار عمومی القاء می‌کند و همچنین این روایت را جذاب و هنرمندانه مطرح می‌کند؛ یعنی روایت اول را به جذابیت به افکار عمومی القا کند. در جریانات اخیر عراق و لبنان و حتی ایران کاملاً می‌توانید این جنگ را دنبال کنید. تاریخچه طولانی این روش طولانی است و شاید به ۲۵۰۰ سال قبل برسد. تطوری که در تاریخ دارد را خودتان دنبال کنید. این جنگ کم‌هزینه‌تر، کارآمدتر، فراگیرتر، عمیق‌تر، برای دشمنی که دارد از این جنگ استفاده می‌کند آسان‌تر و برای بیچاره‌ای که در مقابل اوست پر خسارت‌ترین جنگ‌هاست. کم‌هزینه برای خود و پرهزینه برای طرف مقابل است. دشمن خسارتش را می‌زند بدون اینکه سربازانش آسیب ببینند. هزینه‌های جنگ سخت از جهات مختلف مادی و معنوی بسیار بالاست نسبت به جنگ نرم. همین امروز اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند احتیاج به ۲۰۰ هزار نفر نیرو دارد که چند صد میلیارد دلار باید هزینه کند و هزینه گزاف مالی که اگر طول بکشد بیشتر هم خواهد شد. در جنگ روایت‌ها، واقعیت‌های عینی مهم نیستند، دشمن تلاش می‌کند ما را دچار یک چالش ذهنی کند، بطوریکه حتی دیدن حقایق هم ذهنیت ساخته‌شده را تصحیح نکند؛ مانند کسانی که نسبت به توانایی‌های کشور دچار بدبینی هستند. برای این افراد هرچه از پیشرفته‌های مهم و بزرگ کشور بگوییم و ببینند باز باور نمی‌کنند چون دچار این جنگ روایت‌ها شده است.

این جنگ سه مرحله اصلی دارد. مرحله اول: یک روایت کلان یا اَبَر روایت را معین می‌کنند و آن را توسط رسانه‌های در دسترس از زبان خودی و غیرخودی شروع به توسعه این ابر روایت می‌کنند. مثلاً زیاد شنیدید که می‌گویند: آمریکا ابرقدرت اول دنیاست و در تکنیک جنگی حرف اول را میزند و ما توان رویارویی با او را نداریم. این یک ابر روایت است و دائم القا می‌شود. یا جوری سخن می‌گویند و تحلیل می‌کنند که نتیجه‌اش می‌شود، ما نمی‌توانیم. امام از اول انقلاب و بعد رهبر معظم انقلاب دائم دارند میگویند ما می‌توانیم اما در مقابل این گفته این ابر روایت را با زبان‌های مختلف دائم شایع می‌کنند که ما نمی‌توانیم.

مرحله دوم: روایت‌های کوچک‌تر را بزک می‌کنند و به آن‌ها خیلی می‌پردازند. مثلاً می‌گویند: نتوانستیم بعد ۴۰ سال پیشرفت کنیم. یا این انرژی هسته‌ای که این‌قدر دردسرساز است را اصلاً نمی‌خواهیم. یا اگر آمریکا یک موشک به تأسیسات ما بزند همه‌چیز ما نابود خواهد شد. یا کشورهای دیگر موشک‌هایشان را کنار گذاشتن ببینید چقدر پیشرفت کردند. این‌ها خورده روایت که بزک و قشنگش می‌کنند و توسعه می‌دهند. همین دو بخش روایت‌ها ببینید که چه به سر کشور و افکار مردم می‌آورد؛ و دل‌ها را به سمت دیگر متمایل می‌کند؟ برای اینکه در سال‌های اخیر بتوانند مردم را در مقابل نظام قرار دهند بیش از ۸ هزار رسانه‌ی مکتوب، مجازی، تصویری کارکردند، دوقطبی سازی جنگ و صلح و سازش درست کردند تا شاید بتوانند نظام را مجبور کنند در مقابل نظام سلطه کوتاه بیاید؛ اما به فضل الهی و روشنگری‌های حکیم فرزانه انقلاب، بصیرت و همراهی مردم تا امروز نتوانستند به اهداف پلید خود برسند، من‌بعد هم نخواهند توانست.

مرحله سوم: تهیه و تولید محتوای لازم برای اینکه بتواند روایت‌های موردنظر را روایت غالب کنند. در این مرحله است که تا بتوانند راست و دروغ را به هم می‌آمیزند و هزاران خبر و تحلیل درست می‌کنند و در فضاهای حقیقی و مجازی منتشر می‌کنند؛ که در این خبرگزاری‌ها که نمی‌خواهم نام ببرم دیده و شنیده‌اید؛ که اخیراً توجه بیشترشان به شبکه‌های اجتماعی است. یک جمله کوتاه در داغ کردن و به‌اصطلاح ترند کردن یک موضوع دستور کار قرار می‌گیرد و می‌بینید که چگونه استفاده می‌کنند. اگر در بیانات رهبر معظم انقلاب توجه کرده باشید معمولاً به اهداف دشمنان در این جنگ اشاره‌کرده‌اند که باید دوستان به آن بپردازند. مسائلی نظیر تحریف تاریخ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام با خاطره سازی و تحلیل‌های غلط، تحریف تاریخ و وقایع دفاع مقدس، تطهیر خاندان کثیف و منحوس پهلوی به عناوین عامل پیشرفت ایران، مخدوش کردن چهره شخصیت‌های خدوم و انقلابی، دروغ‌پردازی برای ناکارآمد جلوه دادن نظام، مبهم و تاریک جلوه دادن آینده نظام و کشور با تکیه‌بر دوقطبی سازی‌های کاذب، تضعیف گفتمان مقاومت.

اتفاقاً درباره مقاومت این جنگ روایت‌ها اخیراً فعال‌شده و در حوادث اخیر لبنان و عراق کاملاً مشهود است. حشدالشعبی و حزب‌الله لبنان را به‌عنوان عوامل اصلی مشکلات این دو کشور معرفی می‌کنند؛ و در مقابل آمریکا و عربستان را ناجی معرفی می‌کنند، تلاش می‌کنند چهره مرجعیت را تخریب کنند و تعصبات ملی را تقویت کنند؛ اما آنچه مهم است این است به برکت بصیرت و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، روایت غالب در کشورهای محور مقاومت، گفتمان مقاومت است؛ که باقوت در حال پیشرفت است؛ که البته این امر با سختی‌های فراوان و مجاهدت و فداکاری افرادی نظیر شهید قاسم سلیمانی محقق شده است؛ که باید به این نکته در نوبتی بپردازم.

اما در اینجا لازم است و باید تشکر کنم از حضور چشم‌گیر و بی‌سابقه اقشار مختلف مردم عزیز کشورمان در مراسم گوناگون برادران شهیدمان به‌خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی و به‌خصوص مردم استان که حضور فعال و قدر شناسانه داشتند چه در راهپیمایی روز جمعه چه شنبه و چه دیروز در اقصی نقاط استان؛ و مراتب تسلیت و همدردی خود و مردم استان با مردم خوب کرمان و خانواده‌های محترمی که در مسیر تشییع‌جنازه سردار سلیمانی جان باختند را دارم. می‌خواستند با این شهادت مردم را بترسانند و از آرمان‌هایش جدا کنند اما برعکس شد مردم این دو کشور و همه آزاده‌های جهان تشجیع و متحد شدند. این خون همه را متحد کرد. همان‌طور که روش حاج قاسم سلیمانی در مناطق مختلف که حاضر می‌شد این بود که ظرفیت‌های همان‌جا را فعال کند و گروه‌هایی را درست می‌کرد و می‌گفت همان‌جا مشغول کار باشید، شهادتش هم کاری کرد که همه مردم باهم یک شعار بدهند اگر فقط مردم ایران شعار علیه آمریکا می‌دادند در این روزها جمعیتی بالغ‌بر ۳۰ میلیون نفر همه یک‌صدا می‌گفتند مرگ بر آمریکا.

و مطلبی هم راجع به انتقام عرض کنم و آن اینکه در این عرصه خدای تعالی اولین انتقام را از آمریکا گرفت؛ و خداوند پیروز اصلی است. چرا؟ چون تمام این دشمنی‌های آمریکا و اذنابش در طول این سال‌ها با مردم ما و موحدین عالَم چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برای چه بوده است؟ آیا غیر این بوده که می‌خواست نام خدا و دین و عبودیت و بندگی را از بین ببرد؟ آیا برای نابودی دین تلاشی بوده که نکرده باشد؟ با شعارهای دروغ و تأسیس فرقه‌ها و نحله‌ها و تهمت و تهدید و ارعاب و جنگ و هرچه نیرنگ بلد بوده بکار گرفت تا مردم را از خدا و ارزش‌های الهی جدا کند تا مردم ارزش‌های الهی را کنار بگذارند؛ اما خدا قدرت‌نمائی کرد و با شهادت بنده‌ای از بندگان مخلصش، انتقام گرفت جمعیتی که بیرون ریختند پیامشان پیروزی و غلبه خدا بود و چه کسی غیر از خدا مقلب‌القلوب است؟ گفت بیایید ببینید این منم که بنده مخلصم را چنان بالا می‌برم که شهادت او دنیا را به حرکت درمی‌آورد حتی کسانی که با من قهر بودند، این خون زمینه آشتی‌کنانشان شد. دیدید و لازم به گفتن مصداق نیست. خدا با این کار گفت غالب منم، آمریکا کیست؟ دشمن دین کجاست؟ هر وقت اراده کنم با چیزی که در مخیله شما نگنجد دینم را احیا و حفظ می‌کنم.

اما ما هم وظیفه داشتیم در مقابل استکبار اقدامی داشته باشیم؛ اما برای اینکه اثرگذار باشد باید طرف مقابل هوشیار باشد. شما به کسی درس هم می‌خواهید بدهید باید بیدار باشد. سر کلاس خواب باشد که درس حالی‌اش نمی‌شود. آمریکا و دنیای استکباری از قدرت‌نمائی الهی مثل انسان‌های مست منگ بودند لذا باید اول بیدار شوند. ما چکار کردیم؟ اول یک سیلی به او زده‌ایم تا هوشیار بشود. وقتی بیدار شد بعد انتقامی که ما و بقیه جبهه مقاومت از او می‌گیرند قابل‌فهم باشد و دردش را حس کند و الا آدم مست که درد حس نمی‌کند؛ و همان‌طور که در این روزها مکرر گفته‌شده، کمترین آن خروج کامل آمریکا و هم‌پیاله‌هایش از منطقه غرب آسیاست. انتقام باید با دقت و زیرکانه و مستقیم و بعضی وقت‌ها غیرمستقیم باشد. باید طوری باشد که امنیت و آرامش ایجاد کند و بازدارنده باشد. سایه جنگی که عده‌ای میگویند را از کشور دور کند. فقط چند موشک برای تشفی خاطر نبوده باشد. همان‌طور که برادر بزرگوارمان در مصاحبه‌ای که داشتند گفتند بنا بر کشتن افراد نبود. اول بازدارندگی و از بین بردن ماشین جنگی و از بین بردن تأسیسات و امکانات است. به هر جهت انتقام ما باید منجر شود به اینکه دنیا از لوث خباثت و نجاست آمریکا و رژیم صهیونیستی پاک شود.

از برادران هوافضای سپاه و فرمانده شجاعش برادر بزرگوار سردار حاجی‌زاده تشکر می‌کنیم و در اینجا یاد و خاطره شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران را هم گرامی می‌داریم. فقط توجه داشته باشید جنگ روایت‌ها که عرض کردم این روزها افراد خودفروخته‌ای که در فرصت‌ها مختلف عقیده پلید خودشان را در نوشتن نامه که دیدید چند وقت پیش عده‌ای نامه نوشتند و امثال آن بیان کرده‌اند و همیشه نظام را متهم به جنایت کرده‌اند حالا دلسوز شده‌اند و در این عرصه فعال‌شده‌اند برای اینکه مردم را به‌گونه‌ای وادار به عقب‌نشینی بکنند. با تشدید دوگانه سازی جنگ و صلح و اینکه اگر دنبال انتقام باشیم دوباره سایه جنگ بر سرمان خواهد افتاد و معیشت مردم به خطر می‌افتد. یا اینکه سلیمانی سردار ملی بود و یک نفر بود اما نباید یک ملت را با خطر مواجه کرد. یا بعضی‌ها گفتند حالا که دشمن را زدیم فرصت خوبی شده برای مذاکره تا بتوانیم تحریم‌ها را برداریم. این هم حرف‌هایی است که شیطان از دهان خودی خارج می‌کند. نقش بازدارندگی انتقام بر همه روشن است و احتیاج به توضیح ندارد. قسمت عمده مشکلات معیشتی و اقتصادی مربوط به بی‌تدبیری و بی‌حوصلگی و بی‌حالی و منفعت‌طلبی عده‌ای است. به‌هرتقدیر آنچه در این اقدام شجاعانه صورت گرفته مهم بود این بود که هیبت دروغین آمریکا که کسی نمی‌تواند پاسخ او را بدهد از بین رفت و با خفت و ذلت در جلو چشم جهانیان این جرثومه پلیدی و فساد خوار و ذلیل شد. خدای تعالی را برای این نعمت شاکریم

از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیما دلجویی می‌کنیم. خدای تعالی کسانی را که در این سانحه از دنیا رفتند را غریق رحمت بیکرانش بگرداند و برای بازماندگان صبر عنایت کند.

۲۰ دی شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر (۱۲۳۰ هـ ش) ۲۲ دی تشکیل شورای انقلاب به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره)(۱۳۵۷ هـ ش) ۲۶ دی فرار شاه معدوم سال ۵۷٫

نکته استانی: مکرر عرض کردیم برای بکار گیری افراد به استعلام دستگاه‌های مربوطه توجه شود آقایان بعضاً تمکین نمی‌کنند و بعد آثار و تبعات آن برای آن شخص و مردم خواهد بود. چون کسی را که دستگاه امنیتی می‌گوید به کار گرفته نشود حتماً مضراتی دارد که گفته می‌شود که نباشد. بعد او را دوباره مسئولیت می‌دهند. این ضرر برای خودش است چون برش می‌دارند و برای مردم است چون در طول مسئولیت معلوم نیست که چه خواهد کرد. بنده در عزل و نصب‌ها به‌هیچ‌وجه دخالت نمی‌کنم به من هم تا حدودی مربوط نیست؛ اما باید از دستگاه‌ها حمایت کنم دستگاه‌هایی که مربوط به‌نظام است و دارند فعالیت می‌کنند. اینکه دستگاهی بی‌توجه به نظر دستگاه دیگری باشد موردقبول نیست. چون موجب پیش آمدن مفاسدی خواهد شد. از مفاسدی که پیش می‌آید وظیفه هر مسلمانی است که جلوگیری کند. بنده هم یکی از آن‌ها هستم که شاید قوی‌تر بتوانم این کار را انجام دهم. لذا تا جایی که بتوانم این کار را می‌کنم. واقعاً متأسفم بااینکه تذکر دادم چند نوبت که مواظب عزل و نصب‌ها باشید بعضاً هم تأخیر انداختند و اما درست درزمانی که مردم مشغول سوگواری برای شهید عزیزمان بودند شروع کردند عده‌ای را در مناصب چیدن. این ظلم است. شما جواب همین شهید را می‌توانید بدهید برای این کارهایی که می‌کنید؟ انتصاباتی در استان به‌خصوص در شهرداری کرج واقع شد. البته من از شهرداری کرج به خاطر فضاسازی‌هایی که در شهر انجام دادند چه برای شهادت صدیقه طاهره چه برای شهید قاسم سلیمانی و همراهانش تشکر می‌کنم. فعالیت‌های درست را تشکر می‌کنیم؛ اما بعضی چیزها قابل‌قبول نیست. بیشتر توضیح نمی‌دهم. سریعاً جبران کنید. باید برگردد به همان حالتی که بوده.

نکته انتخاباتی: یکی دو روز آینده خبر اولیه رد و قبول صلاحیت‌ها بیرون می‌آید. قطعاً موردقبول عده‌ای و اعتراض عده‌ای دیگر خواهد بود. ضمن قدردانی از زحماتی که شورای نگهبان برای حفظ حقوق مردم کشیده و می‌کشند و با دقت تمام موارد را در فرصتی که داشته‌اند بررسی کرده‌اند و نظر داده‌اند، اگر اعتراضی هست، قانون‌گذار فرصت داده و باید افراد ضمن خویشتن‌داری از طریق مجاری قانونی مسیر احقاق حق خود را دنبال کنند و در مقابل قانون خاضع باشند. فردا پس‌فردا اسامی اعلام می‌شود یک عده معترض هستند که خدای‌نکرده شیطان وسوسه نکند. اگر کسی که کاندیدا شده برای اینکه وارد مجلس قانون‌گذاری شود خودش ملتزم به قانون نباشد همان بهتر که زودتر رد صلاحیت شد. در ضمن مواظب باشید که عده‌ای به‌عنوان اعتراض شمارا مأیوس از شرکت در انتخابات نکنند. سرمایه‌گذاری دشمن در این دوره بیشتر بر عدم حضور حداکثری است و باید از این ناحیه هم دشمن را مأیوس کنیم. عزیزان با دقت تمام رصد کنید اسامی را که بیان می‌شود کسانی که صلاحیت لازم رادارند برآورد کنید. افراد مؤثر، انقلابی، متدین، مردمی، غیر وابسته به زر و زور و تزویر، جوان، کسانی که بتوانند خدماتی را در آینده به ما برسانند، این‌ها را انتخاب کنید.

از خود مجلس و شورای نگهبان هم در طرح و تصویب طرح سه فوریتی تروریست خواندن ارتش و وزارت دفاع آمریکا و نهادهای وابسته تشکر کنم. اقدام دولت هم در گام پنجمی که گام نهایی در مسیر کاهش تعهدات بود قابل‌تقدیر است که البته اجرایی کردن آن باید با سرعت صورت بگیرد تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.