آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز:

وقف عامل همبستگی اجتماعی است / فرهنگ وقف باید در جامعه ماندگار شود

کارشناس روابط عمومی ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز و امام‌جمعه کرج، هم‌زمان با دهه وقف؛ مدیرکل و جمعی از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز، با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، با آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله حسینی همدانی در این جلسه بابیان اینکه در تاریخ وقف همزاد بشر است، بیان داشت: از اول خلقت مسئله وقف بوده و صرفاً مربوط به اسلام نیست و اسلام به‌عنوان تبیین‌کننده آن مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه وقف یک عمل انسانی است، اظهار داشت: انسان‌ها به دلیل روح نوع‌دوستی و حب به نفس، هم خودشان و هم دیگران را دوست دارند لذا به دنبال کارهایی هستند که هم‌اسم خودشان بماند و هم دیگران را بتوانند بهره‌مند کنند.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه اولین واقف در جهان اسلام پیامبر اکرم (ص) است، گفت: اولین کسی که شیوه‌نامه چگونگی وقف را کتابت کرد امیرالمؤمنین (ع) بود.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه وقف دارای تنوع، پایداری و هدفمند است، افزود: وقف می‌تواند در تحقق آرمان‌های دینی کمک کند لذا اوقاف یک اساس اخلاقی، دینی و انسانی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: وقف نهاد و سازمانی است که فرصت فعالیت‌های اجتماعی مشترک را بین همه‌ی گروه‌های انسانی فراهم می‌کند و همه می‌توانند از آن بهره ببرند ولو اهل هر فرقه‌ای باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز وقف را یکی از اندیشه‌های ناب که گروه‌های مختلف انسانی در جهان اسلام دنبال آن هستند برشمرد و گفت: وقف هر چه مردمی‌تر باشد آثار بهتر و بیشتری دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه البرز از موقوفات کمتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردار است، گفت: وقف در هرجایی صورت گیرد آثار و برکات خود را دارد و نیازی نیست که وقف در زادگاه خود انسان انجام شود.

وی بابیان اینکه در بحث ترویج وقف ضعف داریم، عنوان کرد: متأسفانه ما مروج وقف نداریم و خوب است اداره اوقاف گروهی تحت عنوان مروجین وقف داشته باشد تا در اقصا نقاط استان تشویق به وقف‌های بدیع و نو کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه هیچ تابلویی در شهرها و جاده‌ها برای ترویج وقف نیست، گفت: هیچ تبلیغی برای این مستحبِ مقرب به‌سوی خدا و ایجادکننده پیوند اجتماعی نیست.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه نقش وقف در آگاه‌سازی جامعه و تحولات اجتماعی بسیار مؤثر است، بیان داشت: وقف یک منبع مالی بی‌نهایت و مستمر است.

وی بابیان اینکه سرمایه وقف از نفت بیشتر و ماندگارتر است، گفت: اگر وقف در سراسر کشور به‌طور دقیقی مورداستفاده قرار گیرد عایدات آن از نفت بیشتر است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز با اشاره به اینکه در مسیر تمدن سازی نوین هستیم، اظهار داشت: در تمدن سازی تنها به فکر خودمان نیستیم و به فکر جامعه بشری هستیم لذا وقف این منبعِ سرشارِ مالیِ پایدار و مستمر می‌تواند در این تمدن سازی نقش اساسی خود را ایفا کند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در گام دوم انقلاب مقاصد اسلامی فراوان داریم، افزود: دولت‌ها به معنای خاص کلمه نمی‌توانند در تحقق منافع و مقاصد بزرگ اسلامی که در پیش داریم کمک کنند لذا وقف می‌تواند آن فضاهای خالی خدماتی که دولت‌ها نمی‌توانند از عهده بربیایند را پر کند.

وی بابیان اینکه وقف عامل همبستگی اجتماعی قویی است، تأکید کرد: وقف می‌تواند با تأسیس مؤسسات خدماتی، فرهنگی و اجتماعی خانوادگی، محلی، منطقه‌ای و کشوری ایجاد همبستگی کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه وقف به‌شدت می‌تواند سرمایه و توانایی‌های اجتماعی را زیاد کند، گفت: اگر درست عمل نکنیم خیریه‌ها در قالب ان جی او و جامعه مدنی تمام امکانات و سرمایه‌ها را برای خودشان جذب می‌کنند و وقف با این مقرب بودن با ابعاد عبادی و اجتماعی از دست ما می‌رود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه اوقاف بحث فرهنگی کودکان از دست ندهد، گفت: استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموزان دارد و خوب است اوقاف روی مقطع دبستان کار کند.

وی با تأکید بر احیا امام‌زاده‌ها، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب امام‌زاده‌ها باید قطب فرهنگی هر منطقه باشند لذا امام‌زاده‌ها باید ائمه جمعه مرکز استان به‌عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی ارتباط وسیعی داشته باشند و به‌عنوان پشتوانه و بازو عمل کنند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی دشتکی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در شش‌ماهه نخست سال جاری پرداخت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.