مشروح خطبه‌های نماز جمعه 10 آبان ماه 1398 شهر کرج /

استکبارستیزی ایران؛ مقدمه ساز حکومت مهدوی

روابط عمومی (۲) ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۸/۱۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین با حقوق خود و دیگران آشنا هستند و رعایت می‌کنند. در توضیح مختصر رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام رسیدیم به حق سوم که حق زبان را بیان می‌کند. فرمود: «وَ امّا حَقُّ اللِّسَانِ فَإِکْرَامُهُ عَنِ الْخَنَا» حق زبانت این است که آن را از دشنام و زشت‌گوئی بازداری «وَ تَعْوِیدُهُ عَلَى الْخَیْرِ» و به سخن خوب عادتش بدهى «وَ حَمْلُهُ عَلَى الْأَدَبِ» و مؤدبش دارى «وَ إِجْمَامُهُ إِلَّا لِمَوْضِعِ الْحَاجَهِ» و آن را در کام دارى مگر در محل حاجت «وَ الْمَنْفَعَهِ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا» و براى سود دین و دنیا «وَ إِعْفَاؤُهُ عَنِ الْفُضُولِ الشَّنِعَهِ الْقَلِیلَهِ الْفَائِدَهِ الَّتِی لَا یُؤْمَنُ ضَرَرُهَا مَعَ قِلَّهِ عَائِدَتِهَا» و آن را از پرگوئی و یاوه‏سرائى کم‌فایده که ایمنى از زیانش نیست و درآمدش کم است معاف دارى، «وَ یُعَدُّ شَاهِدَ الْعَقْلِ وَ الدَّلِیلَ عَلَیْهِ» زبان گواه خرد و دلیل بر آن شمرده شود «وَ تَزَیُّنُ الْعَاقِلِ بِعَقْلِهِ حُسْنُ سِیرَتِهِ فِی لِسَانِهِ وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» و آراستگى مرد به زیور عقل، خوش‏زبانى او است و هیچ جنبش و توانائى نیست جز به او.

زبان عضو بسیار مهم و ارزشمندی است در انسان که می‌تواند عقاید، حوائج و خواسته‌هایش را به‌وسیله آن به دیگران برساند و در دیگر موجودات نیست؛ و البته محدوده‌ی خطاها و لغزش هائی هم که دارد نسبت به سائر اعضا متنوع و خیلی بیشتر است. قدرت تخریب و اصلاح زبان فوق‌العاده است. هم ایجاد الفت و دوستی می‌کند و توان تقویت و موجبات پایداری آن را دارد و هم می‌تواند محبت‌ها را از بین برده کینه و کدورت را ایجاد کند. در ارزش زبان رسول خدا فرمودند: الجمالُ فی اللسان. زیبایی در زبان است. یا فرمودند: شیوائی زبان سرمایه است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: زبان تو ترجمان خرد توست.

بیشتر گرفتاری ما از جایی شروع می‌شود که گمان می‌کنیم حرف زدن ما جزء اعمال ما نیست. خدای تعالی در قرآن می‌فرماید: «مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ». باید تلاش کنیم تا زبان را کنترل کنیم و الا موجبات هلاکت دنیا و آخرت را فراهم می‌کند و در روایات به این مهم بسیار تأکید شده است. رسول خدا فرمودند: آیا این جمعیت بسیار که به عذاب الهی مبتلا می‌شوند جز حاصل زبان آن‌هاست. لذا امام سجاد فرمودند: از حقوق زبان این است که نگذارید به گفتار زشت مبتلا شود و بدگو باشد. چون گاهی ضربه و آسیبی که زبان می‌زند شمشیر و خنجر چنین ضربه‌ای نمی‌زند. موارد گفتار زشت فراوان است، مثل غیبت کردن، فحش و ناسزا گفتن، تهمت زدن، لعن و سب کردن، دروغ گفتن و … بدگوئی و بدزبانی از بدترین رذایل اخلاقی هستند. رسول خدا فرمودند: خداوند بهشت را انسان‌های بدزبان و فحاش که در حفظ حرمت دیگران پروا ندارند…؛ حرام کرده است؛ و یا حضرت فرمود: مبغوض ترین بندگان نزد خدا کسی است که دیگران به خاطر زبانش از او گریزان بوده فرار کنند. اگر انسان بخواهد سالم بماند باید زبانش را نگهداری کند. رسول خدا فرمودند: هیچ‌کس از گناهان در امان نمی‌ماند مگر آنکه زبانش را در کام کشد. مثلاً اگر کسی مبتلابه دروغ گفتن باشد آیا از سقوط در امان است؟ دروغ‌گو به حقیقت ایمان نمی‌رسد. امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هیچ زشتی و بدی زشت‌تر از دروغ نیست. چون دروغ‌گو به همه بدی‌ها مبتلا می‌شود. طبق بیان رسول خدا انسان‌های حقیر و پست دروغ می‌گویند. باید حق زبان و این نعمت خدای تعالی را رعایت کرد. امام سجاد علیه‌السلام فرمود: حق زبان، برتر داشتن و ارزشمندتر دانستن آن از آلوده کردن به زشتی‌هاست. خوب اگر کسی گرفتار این زشتی‌ها بود چکار باید کرد؟ فرمود: باید به گفتار خوب و سخنان زیبا عادتش بدهی. «تَعْوِیدُهُ عَلَى الْخَیْرِ. وَ حَمْلُهُ عَلَى الْأَدَبِ» و مؤدبش دارى «وَ إِجْمَامُهُ إِلَّا لِمَوْضِعِ الْحَاجَهِ» و آن را در کام دارى مگر در محل حاجت «وَ الْمَنْفَعَهِ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا» و براى سود دین و دنیا «وَ إِعْفَاؤُهُ عَنِ الْفُضُولِ الشَّنِعَهِ الْقَلِیلَهِ الْفَائِدَهِ الَّتِی لَا یُؤْمَنُ ضَرَرُهَا مَعَ قِلَّهِ عَائِدَتِهَا» و آن را از پرگوئی و یاوه‏سرائى کم‌فایده که ایمنى از زیانش نیست و درآمدش کم است معاف دارى.

در کتاب مصباح الشریعه حدیث طولانی نقل می‌کند از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که به بعض فرازها اشاره می‌کنم: شخصیت انسان در زبانش نهفته است. پس کلامت را بسنج و آن را به عقل عرضه دار. پس اگر درراه رضای الهی بود، آن را به زبان جاری کند و اگر این‌طور نبود سکوت بهتر از تکلم است. در همه اعضاء و جوارح عبادتی آسان‌تر کم‌مایه‌تر اما پر منزلت تر و ارجمندتر از بستن زبان یافت نی شود؛ زیرا عبادت یا به سکوت است یا به سخنی که منظور از آن رضای خدا و نشر نعمت‌ها و آلاء الهی باشد. چقدر در روایات توصیه به سکوت شده است. رسول خدا فرمود: نجات مؤمن در سکوت و حفظ زبان است؛ و اگر کسی زبان فروبندد، خداوند عیوب او را مستور می‌دارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین در نگهداری قلب خود از بدی‌ها و به دست آوردن فضائل و به کمال رساندن آن اصرار دارند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۰۵ از حکم نهج‌البلاغه به ده مورد از صفات قلب که اگر دچار افراط‌وتفریط باشد کمال قلب از بین می‌رود اشاره فرمودند. فرمود: «لَقَدْ عُلِّقَ بِنِیَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَهٌ هِیَ أَعْجَبُ مَا فِیهِ وَ ذَلِکَ الْقَلْبُ» به یکى از رگ‌های بدن این انسان پاره گوشتى آویخته شده که شگفت‏ترین عضو بدن اوست و آن قلب است. البته این قلب حکایت از حقیقت قلب می‌کند که روح و قوه ادراکی ما است؛ و در آن مایه‏هاى حکمت و ضد آن از غیر حکمت وجود دارد. (اینجا شروع می‌کند آن ده مورد را بیان می‌کند) اگر امیدوار باشد، طمع او را خوار سازد و اگر طمع بر آن رو آور شود، حرص و آز آن را از پاى درآورد و اگر ناامیدى او را فراگیرد، غم و حسرت او را بکشد و اگر خشم و غضب بر او مستولى گردد، شدت خشم بر او سخت گیرد و اگر خوشنودى یار او گردد، خویشتن‌داری را از یاد ببرد و اگر ترس به ناگه او را فراگیرد، احتیاط و محافظه‏کارى او را سرگرم سازد و اگر زیاده آسوده‌خاطر شود، دچار غفلت مى‏گردد و اگر مصیبتى بر او رو آورد، بیتابى او را رسوا کند، اگر به مالى برسد، بى‏نیازى او را به طغیان وادارد و اگر از بى‏چیزى رنج برد، گرفتار بلا گردد و اگر زیاد سیر شود از شکم پرى رنجیده شود، بنابراین هر نوع کاستى و کوتاهى او را زیان رساند و هر نوع زیادتى او را فاسد کند؛ یعنی همه‌چیز بر حالت اعتدال باید باشد. خدای تعالی توفیق رسیدگی به قلب و کسب فضائل نصیب همه ما بگرداند.

۸ ربیع‌الاول سالگشت شهادت امام عسکری علیه‌السلام است در سال ۲۶۰ قمری. ۶ سال امام بود و به خاطر فعالیت فراوان بر ضد رژیم طاغوتی عباسی‌ها تحملش نکردند و در سن ۲۸ سالگی به شهادت رساندند. دوران حضرت بسیار پرماجرا و پرتنش بود و به خاطر اینکه می‌دانستند او پدر آخرین حجت خداست. آخرین حجت خدا، فرزند اوست به او خیلی سخت می‌گرفتند و به‌شدت تحت مراقبت بود. نزدیک ۱۵ سال در حصر و زندان بود. تقریباً بیشی از نیمی از عمرشان را در حصر بودند ۱۳ ساله بودن که به سامرا آمدند؛ و البته امام باید مردم و جامعه را برای اینکه دچار سردرگمی و انحراف در دین نشوند با موضوع غیبت آخرین امام آماده می‌کرد. لذا اقداماتی انجام دادند که به بعض آن‌ها اشاره می‌کنم. یکی از اقدامات مهم امام عسکری این بود که به جهت آماده‌سازی ذهنی، پیشاپیش از غیبت امام زمان علیه‌السلام خبر دادند؛ و مردم را آگاه کردند. موسوى بغدادى نقل مى‏کند: از امام حسن عسکرى علیه‌السلام، شنیدم که مى‏فرمود: گویا شمارا مى‏بینم که پس از من درباره جانشینم اختلاف مى‏کنید. آگاه باشید که هر کس به ائمه‏ى بعد از رسول خدا، اقرار کند، اما منکر فرزندم شود؛ مانند کسى است که به همه انبیاى الهى و رسولانش اقرار داشته باشد، اما نبوت رسول اکرم را انکار کند؛ زیرا اطاعت از آخرین نفر ما، مانند اطاعت از اولین ماست و منکر آخرین نفر ما مانند منکر اولین ماست. آگاه باشید که براى فرزندم، غیبتى است که مردم در آن شک مى‏کنند؛ مگر کسی که خداى‏ تعالى وى را حفظ فرماید. اقدام دیگر امام برای آمادگی ذهنی شیعیان، روش پنهان‌سازی خود بود. البته از زمان امام هادی و بلکه قبل‌تر این روش شروع‌شده بود اما در زمان حضرت عسکری بیشتر شد. لذا امام عسکری به‌غیراز ایامی که خلیفه (معتمد) اجازه خروج از منزل می‌داد و یا اجازه ملاقات با افراد داشت، فرصت دیگری برای ارتباط‌گیری با مردم و شیعیان را نداشت و بیشتر اوقات از پشت پرده سخن می‌گفت و یا از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا امورات شیعه را رسیدگی می‌کرد. این کارها همه برای آن آمادگی بود. اقدام دیگر امام تقویت سازمان وکلا بود که بنا بر نقل، تقریباً از زمان امام صادق علیه‌السلام راه‌اندازی شده بود و تا زمان امام عسگری به کمال خودش رسیده بود و بیشترین فعالیت را داشت. وظیفه وکلا چه بود و چگونه ارتباط می‌گرفتند و در منطقه خودشان چه رفتاری داشتند بحث خودش را دارد. لذا مردم یاد گرفتند که آرام‌آرام زمانی فرا خواهد رسید که دوران غیبت صغری با ۴ وکیل و در غیبت کبری با فقهایی که شرایط را دارند باید ارتباط داشته باشید و احکام دین را بگیرید. این اشاره‌ای به‌سختی دورانی بود که امام با آن مواجه بودند به‌طوری‌که در این ۱۵ سال از سامرا خارج نشدند و ظاهراً موفق به حج نبوده‌اند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان حضرتش قرار بدهد.

بعد از شهادت امام عسکری، روز نهم ربیع‌الاول آغاز امامت امام عصر ارواحنا فداه است که پیشاپیش امامت موفور السرور عصاره خلقت را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه ما از یاران و انصار آن حضرت باشیم. باید انتظار کشید و خود را آماده کرد تا طلعت رشیده آن حضرت نمایان شود و آخرین حلقه مبارزاتی حق علیه باطل تکمیل گردد، عدالت پیروز شود و همه عالم بر اساس عدالت و اخلاق سامان یابد. تمام مبارزاتی که برای برقراری عدالت در طول تاریخ انجام‌گرفته در همین مسیر بوده و انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی و تربیت اولیاء دین و به‌خصوص نهضت کربلا همین مسیر را طی کرد و حماسه‌ها آفرید ۱۷ شهریور و ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن و بعد دوران دفاع مقدس و امروز هم رزمندگان و مجاهدان خط مقاومت در سرزمین‌های اسلامی از ایران و عراق و لبنان و سوریه و یمن و افغانستان و پاکستان و کشمیر و نیجریه و جاهای دیگر در مسیر برقراری عدالت حرکت می‌کنند. حرکت ضد استکباری ملت ایران ریشه در مقدمه سازی حکومت مهدوی دارد. این را بدانید هر فریاد مرگ بر استکبار شما و هر حرکتی در مسیر نابودی ظلم و فساد، یک‌قدم نزدیک شدن به دولت کریمه و استقرار تمدن نوین جهانی است.

۴۰ سال است ملت و دولت ایران در حال مبارزه با استکبار است، در این مبارزه ۴۰ ساله با آمریکا آنکه بیشترین هزینه را داده و کمترین بهره را برده آمریکا بوده و ایران مقاوم‌تر و مجهزتر و به آینده امیدوارتر شده است. شما شاهد هستید که بیشترین پیشرفت را در دوران همین تحریم‌های سخت به دست آوردیم و اگر تسلیم‌شده بودیم قطعاً چیزی نداشتیم؛ و قطعاً تا امروز آمریکا در همه زمینه‌ها ضرر کرده مسلماً، به‌خصوص آن صلابت ابرقدرتی که داشت شکست و دیگرکسی به او گوش نمی‌دهد. دنیا بیدار شد و قدرت و ابتکار عمل امروز دست ایران است و خط مقاومت روزبه‌روز قوی‌تر شد و در مقابل دشمن ایستاده و دشمن در داخله اش هم رو به افول و نابودی است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های افول که از درون در حال متلاشی شدن است اقتصاد اوست که بدهی ملی آمریکا امروز ۲۲ تریلیون دلار شده است و این عدد روی صفحه‌ای که کنتور می‌اندازد دائم در حال افزایش است؛ و حرکت‌هایی هم که می‌کند برای این است که خودش را نجات دهد. به‌زودی از بین خواهد رفت و آن نویدی که داده‌شده خواهد رسید. البته هنوز به‌طور کامل دست آمریکا و اذنابش از منطقه کوتاه نشده و ما تا نابودی کامل جرثومه‌های فساد از منطقه از پا نخواهیم نشست؛ و دشمنی آمریکا با ملت غیور ایران به خاطر همین عقیده و ایمان و ایستادگی‌اش در مقابل استکبار است. آمریکا دولت فریب و حقه‌بازی است و در طول حیاتش برای صدر قدرت بودن از هیچ جنایتی فروگذار نکرد. خودش گروه‌های تروریستی ایجاد کرد و پول داد، خرج کرد، گسترش داد، تعلیم داد و هزینه‌ها را پرداخت تا زمان انقضا که رسید که خودش از آن قصه بهره‌برداری کند برداشت خود را داشته باشد که به عینه در جریان داعش و سرکرده او و قبلاً هم در مورد طالبان و سرکرده او دیدید؛ و این چرخه ادامه دارد و خاموش نمی‌شود. چون فکری را ایجاد کردند و عقیده باطلی را نشر دادند و حفظش برای آن‌ها لازم است. در یک مقطعی بالا می‌برند و در مقطعی پایین می‌آورند. می‌خواهند با این‌گونه رفتارها بر افکار عمومی دنیا و ملت خودشان اثر بگذارند و وقتی سرکرده یکی از این خود پرورده‌ها را می‌کشند خود را ناجی ملت‌ها و ضد تروریسم معرفی کنند و رای جمع کنند.

لذا در تاریخ معاصر و به‌خصوص در دوران مبارزه و پیروزی انقلاب مبارزه با آمریکا وجهه همت امام و ملت ایران بوده و در مقاطع مختلف خودش را به‌خوبی نشان داده در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ لایحه خفت‌بار کاپیتولاسیون تصویب شد و حضرت امام ره اقدام به افشاگری کرد و نتیجه‌اش تبعید ایشان به ترکیه شد که این حرکت مبارزه جدی باسیاست‌های آمریکا در منطقه بود که دست‌نشانده‌ای چون شاه باید آن را عملیاتی می‌کرد و مبارزه ادامه پیدا کرد تا در روز ۱۳ آبان سال ۵۷ در مقابل دانشگاه تهران رژیم پهلوی به دستور اربابانش که یکی از آن‌ها آمریکا بود دانش آموزان و دیگر اقشار را به خاک و خون کشید و شد روز دانش‌آموز؛ و یک سال بعد در مبارزه‌ای آشکار با آمریکا لانه فساد و خانه جاسوسی او توسط دانشجویان به تسخیر درآمد و به‌روز مبارزه با استکبار جهانی معنون شد. این مبارزات تا امروز کم‌رنگ نشده و همچنان ادامه دارد و باتحمل تمام سختی‌ها که برای ما به وجود آوردند، بااقتدار و سربلند در مقابل تمام دنیای آنان ملت ایران ایستاده و هرروز شاهد عقب‌نشینی آنان با عناوین گوناگون درصحنه‌های مختلف هستیم. البته دشمن اگر دشمن باشد که هست کوتاه نمی‌آید و ادامه می‌دهد. دیگر مسئله اقتصاد تمام‌شده است چون هر تلاشی که می‌توانستد کردند اما امروز راهبرد تغییر و تخریب محاسبات جزو دستور کارشان قرارگرفته و به این مطلب دل بستند؛ که چند روز قبل رهبر معظم انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، تذکر دادند: که دشمن برای دست‌کاری و تخریب دستگاه محاسباتی کشور چه مردم (ما را هم می‌خواهد منحرف کند با سیستم بمباران خبری که دارد) و چه افرادی که تأثیرگذار فکری هستند و چه مسئولین تلاش می‌کند، به‌طوری‌که نتوانند منافع حقیقی و ملی خودشان را به‌درستی تشخیص بدهند. دیدید بعضی وقت‌ها از منافع ملی صحبت می‌کنند که هویت ملی زیر سؤال می‌رود. لذا باید دائماً هوشیار بود و راه‌های نفوذ را شناسایی کرد و بست. می‌خواهد مردم را نسبت به مسیری که تا امروز آمده‌اند و افتخاراتی که کسب کرده‌اند بدبین کرده نسبت به آینده ناامید کند و مسئولان را خسته و از تدبیر امور بازدارد تا بتواند نسخه سازش بپیچد؛ اما کور خوانده است و ملت عاشورائی ما که در مکتب علوی و فاطمی تربیت‌شده‌اند تا نابودی کامل او از پا نخواهند نشست.

البته گاهی دیده می‌شود یک عده‌ای در بیان و رفتارشان به دشمن نشانی می‌دهند که مثلاً در موضوعات اف ی تی اف این را می‌توانیم کاملاً ببینیم که باید با درایت بیشتری سخن بگویند و با درایت بیشتری تحلیل کنند. بعضی‌ها دشمن‌شاد کن حرف می‌زنند. خب برادر تا شما این‌گونه حرف نزنی که او جرئت تهدید پیدا نمی‌کند. همین تهدید که شمارا ترسانده است تا امروز این تهدید را چند مرتبه دیگر هم کرده بودند. گفته بودند هم که این آخرین بار است که تهدید می‌کنیم. پس چرا نکردند؟ نباید ترسید. آن‌ها امید دارند تا با این تهدیدها ما تسلیم شویم تا راه‌هایی که تا امروز داشتیم را بفهمند کجاست و بعد بروند با آن‌ها تسویه‌حساب کنند. خوب ما تا امروز خیلی از مسائل را دور زدیم. آن‌ها بیشتر دارند با ما مماشات می‌کنند تا آن‌ها را پیدا کنند. چرا می‌خواهید چنین فضایی را ایجاد کنید؟ آن چیزی که مهم است در اینجا تذکر داده شود و قبلاً هم به مناسبتی عرض شد این است که در این فرصت‌هایی که داریم برای اعاده آنچه از دست دادیم باید باقدرت و صلابت وارد شد و منافع ملی را در نظر گرفت و مطالبات را جدی‌تر دنبال کرد. ۱۶ آبان فرصت دیگر اروپا تمام خواهد شد و گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای باید برداشته شود. اروپا اگر بخواهد هم نمی‌تواند برخلاف میل اربابان خودش قدم بردارد. در این مدت همه دیده‌اید که چگونه فرصت سوزی کرده و اگر هم فرصت پیدا کند و زمینه‌اش باشد به‌جای اینکه کمک کند تهدید می‌کند. این‌ها تا الآن کاملاً مشهود بوده است. لذا عزیزان گام چهارم را گام نهایی این عزت سوزی قرار دهید و مصلحت مردم و نظام را در نظر بگیرید. حکیمانه و قاطعانه به خدا توکل کنید و همه آنچه را که خودتان به دست خودتان خراب کردید به حالت اولیه برگردانید. این خواسته عمومی جامعه ماست. بالاخره در طول این قصه برجام خیلی از داشته‌ها و خواسته‌ها از بین رفت. دشمن ما هم در مقابل ما ایستاد و گفت انجام نمی‌دهم. یک سال بعد ما شروع کردیم به برگرداندن تعهدات. گام‌ها راداریم برمی‌داریم. حالا خود این گام برداشتن نشود یک جریانی. به نظر می‌رسد که این گام چهارم را باید بسیار حکیمانه و قاطعانه برداشت و آن خرابی‌هایی که تا حالا شده به‌صورت اولیه‌اش برگردد ان‌شاءالله.

چهاردهم آبان روز فرهنگ عمومی است. باید راجع به این مهم بیشتر صحبت کنیم اما مبتلابه سکوت و بی‌توجهی هستیم و در سایه همین رخوتی که هست متأسفانه ابتذال در جامعه عادی‌سازی می‌شود و ولنگاری ترویج می‌شود و صداوسیما به‌راحتی به کسانی که حریم می‌شکنند و در داخل و خارج احکام اسلامی را به سخره می‌گیرند فرصت خودنمایی می‌دهد و از آن‌ها تشکر می‌کند و فضای اکران به آن‌ها می‌دهد، به‌جای اینکه تنبیه کند و اجازه ندهد که دیده شوند؛ اما این کار را می‌کند. قسمتی از سینمای ما با تمام توان آب بستند به فرهنگ و عقاید و اخلاق مردم. همین اخیراً چند فیلم اکران شد که یکی برداشته شد که من نمی‌خواهم اسم فیلم‌ها را ببرم. بعضی از آن‌ها را که می‌خوانیم می‌بینیم که عقیده و اخلاق و همه‌چیز را دارد زیر سؤال می‌برد و مسئولین هم توجه ندارند. من قبول هم نمی‌کنم که بی‌توجهی است و از روی غفلت نمی‌دانم. ظاهراً بناست که کاری نکنند. می‌بینید که در حوزه زنان چگونه وارد شدند و در بحث فیلم و موارد ابتذال چگونه وارد شدند. همه این‌ها پاسخگویی عندالله را برای آن‌ها خواهد داشت. در یک فرصتی مفصل باید به این نکته اشاره‌کنم و مسئله فرهنگ عمومی را و بعضی از نکات آن را بیان کنم.

نکته استانی که عرض می‌کنم متأسفانه در راستای همین ابتذال‌هاست. باید آموزش‌وپرورش قطعاً دقت خودش را بیشتر کند و فقط به تذکر اکتفا نکند. شنیدید در بعضی از مدارس شهر یکی از مسئولین مدرسه چادر و مقنعه را از سر بچه‌ها کشیده است و این واقعاً قابل‌تحمل نیست. آن مسئولی که به هر دلیلی جرئت کرده از سر بچه‌ها چادر و مقنعه را بکشد باید تنبیه شود. بازرس صوری بفرستید دو جلسه سخنرانی به اسم حجاب بگذارید کار را درست نمی‌کند. آن مربی دیگر نباید در آن مدرسه فعالیت کند. باید حتماً عذر آن مربی را بخواهید. نظام آموزشی به چنین شخصی و اشخاصی احتیاج ندارد. پاک‌سازی کنید. اینکه ببینید کسی چیزی نگفت و بعد از دو روز به شما تذکر دادند و بروید آنجا کلاس سخنرانی بگذارید و فکر کنید که قصه حل شد این‌گونه نیست. باید تنبیه کرد و تذکر داد. او را باید جابجا کنید. شما برای هر چیزی زود جابجا می‌کنید، چطور به اینجا که می‌رسد فقط به تذکر ختم می‌شود. این‌ها مسائل حساس و مهمی است.

نکته دیگر این است که مدیران دست از اشرافی گری و ویژه خواری بردارند. در ساخت‌وسازها منافع عمومی در نظر گرفته شود نه نفع شخصی. حالا بحث ساخت‌وسازهایی که خلاف دارد صورت می‌گیرد این بحث دیگری است که قبلاً تذکر دادیم؛ اما این‌ها مسائلی است که مربوط به خود دستگاه است. دستگاهی که برای خودش دارد ساخت‌وساز می‌کند. این آقایان در این کشور زندگی نمی‌کنند؟ یا در گوششان پنبه گذاشته‌اند که تذکرات را نمی‌شنوند. از همین تریبون مکرر تذکر داده‌شده است. البته بعضی وقت‌ها می‌شنویم که بعضی از مسئولین به اسم رفتن به کربلا و اربعین مرخصی گرفتند اما تصاویرشان از آنتالیا بیرون آمده است. خوب این مسئول را یک‌جوری باید با او حال و احوال کرد. وقتی در استان این‌همه مشکل‌داریم و مردم گرفتار هستند مدیری که برای خودش آسانسور شخصی می‌سازد باید زودتر با او صحبت کرد. منظورم این است که او را عزل کرد تا کار به‌جاهای باریک‌تر نرسیده و مشکلات بیشتری برای استان به وجود نیاورده است. این را گفتم که آن دوستانی که دنبال می‌کنند و مسئول پیگیری این امور هستند دنبال کنند. آستانه تحمل مردم در موضوعات فساد و خلاف و بی‌بندوباری و ولنگاری محدود است. می‌بینید که الآن در بعضی از کشورهای منطقه بعضی از حرکت‌ها شروع‌شده است، بعد همان موقع دشمن می‌آید روی آن سوار می‌شود، باید مواظب بود که به اینجاها نرسد.

نکته انتخاباتی که کوتاه می‌گویم این است که مواظب باشید فضای انتخاباتی را از همین الآن ملتهب نکنید. همه موظف هستیم فضا را جوری جلو ببریم که مردم حداکثری شرکت کنند؛ یعنی آن چیزی که افتخار و توفیق ماست حضور حداکثری مردم در انتخابات است. این باید اصل اول باشد. بعد مراحل بعدی آن این است که به چه کسی و چگونه رأی دهیم که داریم دنبال می‌کنیم و من هم دارم شاخص‌ها را می‌گویم؛ اما چیزی که مهم است این است که فضا باید فضایی باشد که همه بتوانند مشارکت داشته باشند و خودشان را در سرنوشت خودشان شریک بدانند. از چهار ماه مانده به انتخابات بعضی‌ها شروع به دوقطبی کردن و ملتهب کردن جامعه نکنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.