مشروح خطبه‌های نماز جمعه 3 آبان ماه 1398 شهر کرج /

بی‌اعتمادی به نظام؛ نتیجه به‌کارگیری مفسدان

روابط عمومی (۲) ۰۳ آبان ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۸/۰۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

خودم و شما خواهران و برادران را به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. متقین با حقوق خود و دیگران آشنا هستند و رعایت می‌کنند. در توضیح مختصر رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام بحث در حق نفس بود؛ که باید نفس را در اطاعت خداوند بزرگ به‌کارگیری کرد. «وَ امّا حَقُّ نَفْسِکَ عَلَیْکَ فَأَنْ تَسْتَوْفِیَهَا فِی طَاعَهِ اللَّهِ»

و عرض کردیم پرسودترین معارف شناخت نفس است که ثمرات فراوانی را به همراه دارد. مثلاً کسی که خودش و جایگاه ویژه‌ای که خداوند برای او در نظر گرفته و کرامتی که دارد را متوجه بشود به‌آسانی آن را با خطا و گناه از بین نمی‌برد. اهل معصیت رفعت مقام خود را لااقل در هنگام گناه فراموش کرده‌اند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ لَمْ یُهِنْهَا بِالْمَعْصِیَهِ» هرکه برای نفس خود احترام قائل باشد آن را با معصیت خوار نمی‌کند. فرمودند: هر کس برای خود احترام قائل باشد خواهش‌های نفسانی‌اش در نظرش بی‌ارزش باشد؛ یعنی معصیت‌کار قبل از همه خودش به خودش بی‌احترامی کرده است؛ و ارزش انسانی خود را در حیوانیت و وابستگی به جماد و نبات و حیوان و امیال پست پایین آورده است. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: هر که کرامت نفس داشته باشد دنیا در چشمش خرد و ناچیز خواهد بود. این‌ها آثار کرامت نفس است. لذا لازم است نفس را شناخت و به تربیت آن اهتمام داشت. آلودگی‌ها و انحرافات آن را پاک کرد؛ و مهذب شد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: هر کس خود را مهذب نکند عادت‌های زشتِ نفسش او را رسوا می‌کنند. هر کس به کوتاهی‌های خود رسیدگی نکند هوا و هوس بر او چیره می‌شود.

می‌دانید راه سلطه و غلبه بر نفس چیست؟ رعایت حدود الهی و مواظبت کردن بر واجبات و محرمات که از آن به تقوا یاد می‌کنیم. «فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِکُم ‏… وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُم»‏. تقوا پلیدی‌های نفس را پاک می‌کند؛ و البته این کار آن‌قدر بزرگ و مهم است که جهاد اکبر نامیده شد. «امْلِکُوا أَنْفُسَکُمْ بِدَوَامِ جِهَادِهَا» با مداومت بر مجاهده با نفس بر جان خود سلطه داشته باشید. نباید باب میل نفس حرکت کرد. اتفاقاً برای تأدیب نفس لازم است که انسان گاهی به نکوهش نفس و خواسته‌های آن بپردازد و با بی‌توجهی به خودستائی نیفتد؛ که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «مَنْ ذَمَّ نَفْسَهُ أَصْلَحَهَا» هر کس نفس خود را نکوهش کند او را اصلاح‌کرده است. پس وقتی خداوند به نفس قسم می‌خورد و به الهام خوبی و بدی به نفس اشاره می‌کند و اینکه باید مسیر درست را انتخاب و حرکت کرد. راهش تربیت نفس است. «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها* قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها» بعد در ذیل همین آیات مبارکه سوره شمس مولانا علی علیه‌السلام فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِکُمْ تَأْدِیبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَهِ عَادَاتِهَا» ای مردم به تربیت نفس‌های خود بپردازید و آن را از حرص به عادت‌هایش بازدارید. اگر نفس تأدیب و تربیت نشود موجبات هلاکت دنیا و آخرت را برای انسان فراهم می‌کند؛ و اگر چیره شود دائماً امر به بدی می‌کند. در سوره مبارکه یوسف فرمود، من نفس خود را تبرئه نمی‌کنم چون نفس دائماً به بدی فرمان می‌دهد. «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی» مگر آنجا که پروردگارم رحم کند. امیرالمؤمنین این حالت نفس را این‌گونه ترسیم فرمودند که: نفس، بد فرمان اما ظاهر آرا، مثل منافق چاپلوسی می‌کند و خود را چون دوستی همراه و موافق نشان می‌دهد؛ و وقتی فریب داد و بر انسان غلبه کرد مثل دشمن مسلط با قلدری و خودخواهی فرمان می‌دهد و شخص را به جایگاه‌های هلاکت می‌کشاند.

اهل‌بیت عصمت و طهارت این مسائل را برای ما خوب تبیین کرده‌اند و روشنگری‌های لازم را در حالات مختلف انجام داده‌اند ولی ما غافل هستیم و کمتر توجه می‌کنیم. امام سجاد دریکی از مناجات‌هایش به خدای تعالی این‌گونه عرض می‌کند «الهی به تو شکایت می‌کنم از نفسی که همواره به بدی فرمان می‌دهد و به‌سوی گناه می‌شتابد و به معاصی تو آزمند است. پر عذر و بهانه است و آرزوی دراز دارد. اگر به او گزندی برسد بی‌تابی می‌کند و اگر خیروبرکتی رسد بخل می‌ورزد. شیفته بازی و سرگرمی است. پر از غفلت و بی‌خبری است. مرا به‌سوی گناه می‌شتاباند و در کار توبه به من وعده امروز و فردا می‌دهد». این هم بیان امام سجاد علیه‌السلام.

اما این را بدانید اگر نفس تربیت شد و مدتی در مسیر تهذیب و کمال قرار گرفت، به درجه‌ای از تعالی می‌رسد که دارای آرامش و طمأنینه می‌شود که به آن نفس مطمئنه می‌گویند؛ که از ثمرات ذکر و یاد الهی است که فرمود: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب» و هیچ تعلق‌خاطری به غیر خدا ندارد و امانت‌دار اسماء حسنای الهی می‌شود. بندگان مخلص و مخلص خداوند تعالی؛ که از گزند وسوسه‌ها و اضطراب روحی و امثال ذالک عبور کرده‌اند. مثل رسول گرامی اسلام که روشن‌ترین مصداق نفس مطمئنه و راضیه مرضیه است و درباره امام حسین علیه‌السلام هم گفته شد. شاگردان این مکتب و تربیت‌شدگان اهل‌بیت هم هنگام ارتحال می‌گویند بادلی آرام و قلبی مطمئن به فضل پروردگار. خدای تعالی به همه ما آرامش نفس عنایت بفرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا، اهل علم و دانش بوده و از منافع آن برخوردار هستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۰۴ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا یَنْفَعُهُ». چه‌بسا دانشمندى که نادانى‏اش او را از پاى درآورد و دانشى که دارد به او سودى نرساند. این از غرر و درر روایات امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه است. کلام بلندی است. یکی از کلمات بسیار زیبا و پرمعنای نهج‌البلاغه همین است. ممکن است کسی درس‌خوانده باشد، عالم هم شده باشد، مدارکی هم داشته باشد؛ اما روح آگاهی که او را وادار به عمل کند نداشته باشد و عامل به دانسته‌هایش نباشد. میگوییم عالم بی‌عمل که جاهل است. مثل کسی که می‌داند غیبت، دروغ، تهمت، حرص و حسد و امثال ذالک خلاف هستند اما مبتلابه همین‌ها هست و انجام می‌دهد. حتی در مسائل طبیعی؛ راجع به مضرات سیگار صحبت می‌کند اما خودش مبتلاست. عالم هست اما عامل نیست، پس جاهل است و عقل عملی ندارد؛ یعنی عقل عملی ندارد. اینجا علم هست و عقل نیست و جایی که عقل نیست جهل است. جهل در اینجا به معنای جهالت است که مقابل عقل است نه علم. کتاب اصول کافی را نگاه کنید باب عقل و جهل دارد نه علم جهل. چون جاهل ممکن است عالم باشد. جهل اینجا به معنای جهالت است در مقابل عقل نه در مقابل علم. لذا انسان‌ها سه دسته‌اند یا عاقل‌اند یا جاهل که جاهلان یا علم اصطلاحی دارند یا ندارند. علم وسیله رسیدن به عقل است پس عقل مهم است که اگر عالم به عمل برسد می‌شود عاقل؛ یعنی علم باید بتواند همه غرایز حیوانی و شهوانی را عقال بزند و ببندد تا بشود عقل و الا همه آن علم، جهل است؛ که مولانا امیرالمؤمنین می‌فرماید: چه‌بسا عالمی که جهلش او را کشت، همین است. خدای تعالی همه ما را عامل به دانسته‌ها قرار دهد.

این هفته مناسبت‌های فراوانی داریم که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم. روزهای پایانی ماه صفرالمظفر پر از غم و اندوه است. ۲۸ صفر ۱۱ قمری، ارتحال برترین مخلوق عالم وجود، سید و خاتم انبیاء، محمد مصطفی صلی‌الله علیه وآله واقع شد. صادر اول و تکمیل‌کننده مناقب و مکرمت‌های اخلاقی در بشر و ده‌ها و صدها فضیلتی که خدا پیامبرش را در قرآن ستود و در روایات آمده که البته جز خدا و علی کسی پیغمبر را نشناخت. بنا بر نقلی شهادت (بعضی‌ها شهادت گفته‌اند که ظاهراً درست‌تر باشد) این وجود سراسر رحمت و نور و یگانه‌ی عالم هستى به تعبیر امام باقر علیه‌السلام از اعظم مصائب است. چون بشریت از نعمت رسالت محروم شد.

آنچه به‌طور خلاصه عرض می‌کنم این است که به دستور خدای تعالی رسول خدا در همه جنبه‌ها اسوه حسنه بشر است. یکی از کارهایی که کرد تأسیس حکومت اسلامی بود و حضرت با تأسیس حکومت اسلامی، مسیر تحقق آرمان‌های اسلامی را روشن کردند و همین اقدام عملی، بزرگ‌ترین دلیل، برای نفی قول کسانی است که می‌گویند دین از سیاست جداست. اگر جداست چرا رئیس دین حکومت تشکیل داد و سیاست ورزی کرد؟ حضرت در طول مدت مدیریت جامعه اسلامی همه زوایای تحکیمِ حکومت دینی و توسعه احکام الهی و اصلاح امور اجتماع را تبیین کردند. ریزبه‌ریز درباره سیاست خارجی و داخلی، مسائل نظامی، مسائل مالی و فرهنگی، امورات اجتماعی و مسائل فردی آن‌هایی که مرتبط با جامعه و حکومت است همه را بیان کردند؛ و این یعنی تشکیلِ حکومت دینی و حفظ و تقویت آن درصورتی‌که شرایط تشکیل محقق شود از اهم واجبات است. رسول خدا عملاً نشان دادند که دین از سیاست جدا نیست و امروز نظام اسلامی این افتخار را دارد که بر مبنای اصل اصیل ولایت مطلقه فقیه، حکومت اسلامی را در این زمان وارد عرصه عمل کرده و شیوه جدیدی از اداره جامعه به‌عنوان مردم‌سالاری دینی را اجرائی و به دنیا معرفی کرده است؛ و البته مورد کینه دشمنان و حقد خناسان واقع‌شده است؛ که در طول سال‌ها این احقاد را می‌بینید.

رسول خدا در طول حیات شریفشان با خرافات و کج‌اندیش‌های جاهلی مبارزه کردند و اسلام را که مترقی‌ترین روش زندگی در دنیا و سعادتمندی در آخرت هست را بیان کردند؛ اما متأسفانه دیده می‌شود که چقدر خرافه و کجی به اسلام ناب وارد کرده و می‌کنند. نحله‌ها و فرقه‌ها بماند خرافاتی وارد می‌شود که هیچ سند و مدرکی ندارد و خیلی در برابر آن مقاومت می‌کنند درحالی‌که بدعت است و هیچ فضیلتی بر انجام آن نیست. یکی از همین خرافات که هیچ سند دینی و روایی ندارد رفتن به در مساجد هست در شب اول ماه ربیع و شمع روشن کردن و امثال این‌ها به اسم بشارت پیامبر که استناد به روایتی هم می‌کنند که از اصل غلط است و ما دریکی دو خطبه سال‌های قبل روایت را هم خواندیم و معنا کردیم دوستان مراجعه کنند. این‌ها سرکار گذاشتن مردم است. دو ماه برای امام‌حسینی که برای مبارزه با بدعت‌ها و خرافات وارد میدان شده و به شهادت رسیده، آخر این دو ماه بدعتی را می‌گذارند در کاسه اعمال اشخاص. لازم است امامان مساجد نسبت به جلوگیری از این خرافه اطلاع‌رسانی کنند. در مساجد باز باشد داخل روند و عبادت کنند. شیرینی و شکلات بدهید عیبی ندارد اما بیرون نه بیایند داخل مسجد. هر چه می‌دهند داخل مسجد می‌دهند. خدای تعالی به همه مسلمین کمک کند و توفیق دهد که در مسیر سیره پیامبر اعظم حرکت کنیم.

بنا بر قولی ۲۸ صفر شهادت سبط اکبر پیغمبر امام مجتبی علیه‌السلام است که مظلومانه به شهادت رسید که گریه بر مظلومیت آن حضرت بهشت را بر شخص واجب می‌کند؛ و پایان ماه صفر هم شهادت پاره تن رسول خدا امام رئوف، شمس الشموس، حضرت علی بن موسی‌الرضاست. فرصت بیان سیره آن حضرت و دوران سخت و پر خفقانی که زندگی می‌کردند نیست. فقط این را عرض می‌کنم که حضرت با رفتار معنوی و هدایت عالمانه در تبیین حقائق شیعی و توسعه دانشگاه اسلامی باتربیت و پرورش شاگردان قوی، دین و ارزش‌های شیعی را حفظ و جامعه را هدایت کرد؛ اما خفاش صفتان کوردل تحمل نور وجود حضرت را نکردند بعد از آزار و اذیت‌های فراوان که از همه طرف به حضرت می‌رسید حتی بستگان نزدیک که زخم‌زبان می‌زدند چون دیر فرزند دار شدند و فرقه واقفیه تشکیل شد و امثال این‌ها بالاخره او را مثل جدش حسین علیه‌السلام، غریبانه به شهادت رساندند.

روزهای پایانی ماه عزاست و معمولاً پاداش عزاداری‌ها را از صدیقه طاهره می‌گیرند. ما مزد عزاداری از فاطمه می‌خواهیم. رسول خدا در بستر افتاده بود و بی‌هوش بود. صدیقه طاهره بالای سر ایشان بود. اشک‌های زهرا سلام‌الله علیها بر گونه پدر او را به هوش آورد. گریه نکن که اول کسی هستی که به من ملحق می‌شوی. بعد فرمودند کأنّی بفاطمه یعنی انگار می‌بینم چه مصیبت‌هایی بر تو وارد می‌شود. به کدام مصیبت اشاره‌کنم؟ اگر رسول خدا نفرموده بود اهل‌بیتم پاره تن من هستند، صدیقه طاهره پاره تن من است و مزد رسالت نمی‌خواهم اما با خاندانم به مودت رفتار کنید می‌خواستند چه کنند؟ قصه کوچه را بگویم از قول امام مجتبی که می‌گفت ای‌کاش قدم بلندتر بود سیلی به مادرم نمی‌خورد. یا بیان خود صدیقه طاهره را بگویم که پشت درِ چه شد! که آن ملعون درب آتش‌گرفته را چنان کوبید که فرزند او سقط شد. الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

بعضی وقت‌ها از دولتمردانمان حرف‌هایی شنیده می‌شود که قلب واقعیت است. واقعیت را تغییر می‌دهند و مطلبی را به نسبت می‌دهند. بعضی جاها قابل‌اغماض است بالاخره در مقام بیان و گفت‌وگو چیزهای گفته می‌شود که امکان دارد امر مشتبه شود و اشتباه شود. در خطابه و سخنرانی پیش می‌آید که مطلبی از ذهن آدم می‌رود و کلمات جلو و عقب می‌شود و یادمان می‌رود. امکان دارد کم‌وزیاد شود؛ اما بعضی از مطالب را نمی‌شود نادیده گرفت. قابل‌قبول نیست. خصوصاً وقتی‌که به رهبر معظم انقلاب نسبت داده می‌شود. درست است که بیانیه هم داده شد و گفتند مطلب جور دیگری در رسانه‌ها مطرح‌شده. البته من فیلم را کامل دیدم که ببینم بیان چگونه بوده است. دلیل نمی‌شود که ما از مسئله عبور کنیم. آن مطلب گویاست. تحریف گفتار و بیان امام و رهبری خط قرمز ماست و ما باکسی در این زمینه رودربایستی نداریم. جایی که ببینیم انحراف و خلافی دارد نسبت داده می‌شود به امام و رهبری محکم جلوی آن می‌ایستیم و اجازه عبور نمی‌دهیم. این اولاً.

ثانیاً مطلب حقی که زده می‌شود قبول است و همه دنبال هستند و آن مسئله شفافیت است و کسی با این امور مخالفتی ندارد. لذا تا آنجائی که دشمنان نتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند شفاف بودن امور مورد مطالبه همه است و کسی هم مخالفتی ندارد مگر ریگی به کفشش باشد. همه شفافیت را قبول دارند الآن در مجلس بحث آن هست در دولت درجاهای دیگر ببینید چه کسانی با این شفافیت مخالفت می‌کنند باید او را دنبال کنید این را کسی مخالف نیست همه این را دنبال می‌کنند و باید هم تصویب شود در مسائل مالی و چه در مسائل مختلف کشور باید روشن و شفاف باشد بله جایی هست که برخوردش به مسائل امنیت ملی است و این‌گونه مسائل است که باید مخفی باشد و در آنجا لزومی ندارد که مطرح شود اما بقیه امور باید شفاف باشد.

ثالثاً این لوایح نه در مجلس و نه در تشخیص مصلحت بنا به گفته اعضاء و تذکر رئیس دستگاه قضا که یکی از اعضای سران هست تصویب نشده. مسئول باید امانت‌دار باشد. بداند که چگونه عمل می‌کند و چه می‌گوید. چرا آقایان می‌خواهند با جنگ روانی خواسته‌های خودشان را به‌نظام تحمیل کنند. برجام و خسارت محض بودن آن بس نیست؟ دستگاه تصمیم گیر باید بدون فشار و اعمال سلیقه، منافع و هویت ملی را در نظر بگیرند و مسائل را دنبال کنند. قبلاً هم عرض کردیم طرح آمریکا برای فشار حداکثری بر مردم ایران و خسته کردن و اهدافی که داشتند شکست‌خورده، چرا عده‌ای از پیروزی ملت ناراحت‌اند؟ و سنگ غرب را به سینه می‌زنند و می‌خواهند با فشار و ترساندن مردم از عدم تصویب لوایح کار را بر مردم سخت کنند؟ وضعیت اروپا که کاملاً مشخص است رابطه‌اش با ایان چگونه است. اگر اف ای تی اف را به ما تحمیل کنند چگونه شما می‌خواهید تحریم‌ها را دور بزنید؟ چگونه می‌خواهید نفت را بفروشید؟ چگونه می‌خواهید دارو و اقلام اساسی را وارد کنید؟ مبادلات ارزی چگونه خواهد شد؟ دور زدن تحریم‌ها در این لوایح یعنی پول‌شوئی و ایران باید هر کس و هر شرکتی که تحریم‌ها را دور زد برخورد و دستگیر کند و به کشورهای عضو معرفی کند. این یعنی خودسوزی، یعنی خودکشی، یعنی خودمان تحریم‌ها را برای خودمان چند برابر کنیم. اگر آقایان به حرف دلسوزان توجه ندارید به کلمات دشمنان لااقل توجه کنید. دشمنان بالصراحه دارند میگویند که هدفمان چیست. من دو کلام از کلام آن‌ها را می‌خوانم اسم‌های آن‌ها را هم نمی‌برم. طراح اصلی تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌ها بستگی عمیق به شفافیت مالی دارد. شفافیت مالی، هسته اصلی مأموریت وزارت خزانه‌داری آمریکاست» یعنی تصویب همین لوایح یعنی می‌خواهیم مردم را خفه کنیم. این آقایان هم‌دست و پا می‌زنند که این تصویب شود. یا یکی دیگرشان این‌طور گفته: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور به حضور کامل FATF نیاز است». دیگر از این صریح‌تر؟ به حرف دلسوزان توجه نمی‌کنید، به حرف رهبری توجه نمی‌کنید که بالصراحه مطلب را بیان فرمودند که چون قبلاً اشاره کردم دیگر تکرار نمی‌کنم. لااقل به حرف دشمن توجه کنید؛ بنابراین بگذارید دستگاه تصمیم گیر با فراغ بال و بررسی دقیق نظرش را اعلام کند. هر نظری که دادند و پذیرفته شد مردم هم تابع هستند و دنبال می‌کنند و پیروی می‌کنیم؛ اما بگذارید بدون جنجال و سروصدا پیش رود.

۴ آبان روز وقف است. ۷ آبان هفته کتاب و کتاب‌خوانی. ۸ آبان شهادت محمدحسین فهمیده روز نوجوان و روز بسیج دانش‌آموزی است. روز پدافند غیرعامل است. هرکدام از این‌ها مطالب فراوانی باید گفته شود که فرصت نیست. دوستان مسئله وقف را اهمیت بدهند. در استان البرز وقف کم‌رنگ است. بااینکه مطلع هستم خیلی از دوستانی که در استان زندگی می‌کنند در جای دیگر موقوفاتی دارند. شما اگر در محل زندگی خودتان چیزی را وقت کنید ثوابش به شما می‌رسد لازم نیست حتماً در محلی که مثلاً به دنیا آمده‌اید باشد. وقف آثار و برکات فراوانی دارد. برای مسائل فرهنگی، برای ازدواج جوانان، برای مسائل علمی. سبک وقف هم باید مقداری تغییر کند که در سال‌های گذشته اشاره داشتم.

مسئله کتاب و کتاب‌خوانی هم مهم است. سرانه کتاب‌خوانی ما باید بالاتر بیاید. به حمدالله یک حرکتی فی‌الجمله در استان شروع‌شده است. به‌خصوص در سال گذشته در کتابخانه رضوی جهشی داشتیم. امسال هم امیدواریم ان‌شاءالله این جهش بیشتر شود و گسترش کتاب‌خوانی و توسعه کتاب‌خوانی بیشتر باشد. مراکز کتابخانه هم در سطح استان در حال احداث هست که قابل‌تقدیر است و انشا الله در همین مسیر و با همین نواختی که دارد پیش می‌رود.

باید به یک عده‌ای به‌خصوص بعضی از رسانه‌های داخلی بگویم که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. چقدر بی‌انصاف عمل کردند کسانی که ناجوانمردانه به برادر عزیزمان آقای ترابی حمله کردند و حرف هائی زدند؛ یعنی شماها که مخالفت کردید قائل هستید که با اطاعت از آمریکا کشور نجات پیدا می‌کند؟ ایشان روی پیراهنش چه نوشته بود؟ به مطلبی غیرازاین قائل هستید یا اعتقادی به اطاعت از رهبری ندارید؟ این را روشن کنید. البته خدا عزیز است و عزت می‌دهد و عزت دست خداست. ایشان با این عملی که انجام دادند این را فهماندند که حتی می‌شود در زمین ورزشی و درهرحال انسان وظیفه دینی و انقلابی خودش را انجام دهد و از حق و مسیر حق دفاع کند و اثرگذار باشد. اگر این کار بی‌اثر بود این‌همه داغ به دل عده‌ای نمی‌گذاشت که این‌قدر برافروخته شدند و ناراحت‌اند. همان‌طور که شعار هر جمعه ما داغ به دل آمریکا می‌گذارد و این شعار قطعاً و قطعاً تأثیرگذارترین شعار هست که ما از خدای تعالی برای استکبار و به‌خصوص آمریکا و اذنابش مرگ طلب می‌کنیم. قطعاً و قطعاً بدانید که این شعارها و طلب مرگ کردن‌ها بر استکبار تأثیرگذار است و دعاست و دعای مستجاب هم هست ان‌شاءالله.

این نکته را هم‌عرض کنم که بااینکه ساختارهای کشور خودمان و کشور عراق در پذیرایی از این‌همه جمعیت عظیم معنوی درست نبود و قسمت‌هایی از آن لااقل در کشور ما و قسمتی از آن در کشور عراق بود و بعضی‌ها هم شیطنت‌هایی دارند و در این موقعیت‌ها سودجویی می‌کنند و فرصت‌طلبی می‌کنند، این‌ها را که بگذاریم کنار، این واقعه بزرگ اربعین باعظمت و باشکوه واقع شد. باید تقدیر و تشکر کنیم از همه‌کسانی که فراهم کردند این فرصت را که به‌خوبی برگزار شود. از مسئولین داخلی و هم از مسئولین عراقی که همکاری لازم را کردند؛ و به‌خصوص از مردم، هم از مردم خودمان که با شور و علاقه و نشاط، سختی‌ها و مشکلات را تحمل کردند و هم از مردم عراق که خوب مهمان‌نوازی کردند و پذیرایی کردند. از موکب داران استان خودمان هم که در آنجا به‌اندازه وسعشان وتوانشان از همه کشور که آمده بودند پذیرایی کردند در موکب استان البرز که قریب به هفتاد موکب در کربلا و نجف مستقر بود، از همه عزیزان به‌نوبه خودم تشکر می‌کنم.

نکته استانی: باز عرض می‌کنم که به‌کارگیری افرادی که پرونده‌های سیاسی و یا فساد مالی و اخلاقی و امثال این‌ها دارند در پست‌های مختلف در استان کار غلطی است که دستگاه‌های مربوطه اعم از دستگاه قضائی و دستگاه امنیتی باید کارشان را درست و با دقت و بدون ملاحظه و اعمال‌نظر انجام دهند و الا خسارات جبران‌ناپذیری مثل بی‌اعتمادی به‌نظام و انگ ناکارآمدی متوجه کسانی است که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. این مسئله را جدی بگیرند. برای بار چندم بود که گفتم. بعداً که مطالب دیگری را عرض کردم آقایان نگویند که چرا یک‌مرتبه گفتی. ببینید که چندین جلسه است دارم تذکر می‌دهم. این مسئله چون باحیثیت اجتماعی ما سروکار دارد چون با منافع و داشته‌های این منطقه و استان سروکار دارد بنده کوتاه نمی‌آیم. این رادارم تذکر می‌دهم این بار چندم است در لفافه و در پوسته برای کسی که می‌شنود و کسانی که می‌شنوند عرض کردم اگر بد گفتم و آبروریزی شد ناراحت نباشند که چرا گفتی. این استان به‌شدت از سوء مدیریت رنج می‌برد و از مفاسدی که بعضی از مدیران دارند رنج می‌برد. استان ما استان برخورداری است. توانایی‌های زیادی دارد. امکانات فراوانی دارد. افراد فرهیخته و دانشمند و مدیر فراوانی دارد؛ اما یک عده گلوها را گرفتند نمی‌گذارند نفس بیاید. ما داریم تذکر می‌دهیم و در این تذکر دادن هم جدی هستم. بلغ ما بلغ. اهلش می‌فهمد که منظورم چیست. لذا هیچ کوتاه نخواهم آمد. دارم فرصت می‌دهم که انجام دهند. اگر انجام ندهند آن موقع جور دیگر خواهد شد.

 مسئله سرعت تغییر مدیران هم گاهی کمتر از یک روز اتفاق می‌افتد. صبح یک حکم می‌زنند برای یک آقایی، شب او را فرماندار می‌کنند. این نشان‌دهنده ناپختگی است. نشان‌دهنده این است که نمی‌دانیم داریم چه‌کار می‌کنیم. مگر شما فکر نکردید و به آن آقا حکم دادید؟ چرا حکم را تغییر می‌دهید و یک حکم دیگر می‌زنید؟ این‌ها مردم را ناراحت می‌کند. این‌گونه عمل کردن درست نیست.

مسئله مراسم ورزشی بانوان که در شهر برگزار می‌شود تا حالا چندین بار تذکر دادیم. مدیرش هم آمده عذرخواهی کرده بعضاً؛ اما بازمی‌بینیم که مراسم بانوان که برگزار می‌شود عکاس، حراست، کسی که برانکارد را می‌برد و می‌آورد، مرد است. چرا این کار را می‌کنید؟ این کار جایز نیست و خلاف شرع است. این هم یک تذکر دیگر که باید مواظب باشید این کار صورت نگیرد. عکاس و خبرنگار و حراست و برانکارد بگیر و پزشک و امثال این‌ها همه باید از بانوان باشند و الا به اسم ورزش بیاید زمینه خلاف شرع فراهم کنید مقبول نیست. ما مخالف ورزش نیستیم. از فردا نگویند حسینی همدانی مخالف ورزش هم هست. این‌طور نیست. ورزش کنند کاری نداریم اما با شرایطش.

در مسئله مدیریت شهری هم‌عرض می‌کنیم که از الآن اقدام لازم برای آب‌گرفتگی‌های معابر داشته باشید که احتمالاً به وجود می‌آید که یک‌دفعه نگویید در عمل انجام‌شده قرار گرفتیم. از الآن دنبال کنید. بنده این‌ها را نباید بگویم؛ اما چون تذکر نفع دارد از باب تذکر می‌گویم.

نکته انتخاباتی: باید مواظب باشیم با هر انگیزه‌ای، چهره هائی که قصد شرکت در انتخابات رادارند متهم نکنیم، تخریب نکنیم که این کار شرعاً خلاف است. هنوز طرف نیامده است شروع می‌کنند به تخریب چهره هرکسی که هست؛ اما تبیین کردن و روشن کردن و اذهان را متوجه امور کردن اشکال ندارد. باید روشنگری کرد. تخریب نکنید. بدون اینکه اسمی از کسی ببرید مباحث کلی را بیان کنید. مثل همان کاری که بنده انجام می‌دهم و سعی می‌کنم کلیات را بیان کنم و شاخص‌ها را بیان کنم. شاخص‌ها وقتی خوب تبیین شد کسی که عاقل است می‌فهمد که به چه کسی رأی بدهد به چه کسی رأی ندهد. چون شاخص دارد گفته می‌شود. لذا بیان شاخص‌ها و صلاحیت‌ها و قابلیت‌ها عیبی ندارد. رهبر معظم انقلاب دربیانی فرمودند: اگر واقعاً انسان از یک جهت‌گیری‌ای که خیال می‌کند فلان کس یا فلان کسان در آن جهت‌گیری هستند، ناراضی است، راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست، راهش اسم آوردن از این‌وآن نیست، راهش تبیین است. از اول، حرکت انقلاب بر اساس تبیین به وجود آمد و حقایقی تبیین شد. وقتی انسان یکجایی روشنایی را معرفی کرد، تاریکی به‌خودی‌خود معرفی خواهد شد. عیبی ندارد تاریکی را هم معین کنند. مثلاً بگوییم به دزد رأی ندهید، به کسی که در بیت‌المال دست‌درازی می‌کند رأی ندهید، به کسی که در منافع ملی و هویت ملی باید اقدام می‌کرده و نکرده دوباره رأی ندهید. می‌شود این تاریکی‌ها را بیان کرد؛ اما مواظب باشیم که خدای‌ناکرده برای خودمان در دفاع و تکذیب دیگری جهنم درست نکنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.