مشروح خطبه‌های نماز جمعه 19 مهرماه 1398 شهر کرج /

کسانی‌ که مردم را نسبت به آینده مأیوس می‌کنند باید پاک‌سازی شوند

روابط عمومی (۲) ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۷/۱۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایهاالمومنون خودم  و شما را به  رعایت تقوا دعوت می کنم. متقین همه حقوق، من جمله حق خدا را رعایت کرده تعدی ندارند. بحثی که از هفته گذشته شروع کردیم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام بود واولین حق، حق الله تعالی که فرمود: «فَأَمَّا حَقُّ اللَّهِ الْأَکْبَرُ فَإِنَّکَ تَعْبُدُهُ لَا تُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ بِإِخْلَاصٍ جَعَلَ لَکَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ یَکْفِیَکَ أَمْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ یَحْفَظَ لَکَ مَا تُحِبُّ مِنْهَا». اما حق خدای بزرگ آن است که او را بپرستی و چیزی را شریک او قرار ندهی و اگر از روی اخلاص چنین کنی خداوند بر خود مقرر کرده کار دنیا و آخرت تو را به عهده گیرد و آنچه دوست داری را برایت نگهدارد.

عرض کردیم تمام موجودات عالم تسلیم خدا بوده، تکویناً بندگی خدا می‌کنند. و به آیاتی هم اشاره کردم، اما آنچه مورد نظر است، عبادت انسان‌هاست که از روی اراده و اختیار صورت می گیرد. حق عبادتِ خدا، اخلاص در بندگی است. چنانچه در قسمتی از آیه ۵ سوره مبارکه بیّنه فرمود: «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفاءَ» شما مامور شده‌اید که خدا را خالصانه عبادت کنید و حق‌گرا باشید. و یا در قسمتی آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف (برای بیدار شدن معمولا می‌خوانیم) که فرمود: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَدا». پس هرکس که به لقای پروردگارش امید دارد باید کاری شایسته انجام دهد. و هیچکس را در عبادت پروردگارش شریک نکند. مگر ملاقات خدا با شرک به خدا می سازد؟ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «الْعِبَادَهُ الْخَالِصَهُ أَنْ لَا یَرْجُوَ الرَّجُلُ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا یَخَافَ إِلَّا ذَنْبَهُ».  عبادت خالص این است که انسان جز به پروردگارش امید نبندد و جز از گناهش نترسد. در روایات هم تا بخواهید درباره اخلاص و مراتب آن و مقابل آن یعنی ریا و سمعه مطلب بیان شده است. و چون امر مهمی است که آثار فراوانی داشته و در شئون مختلف زندگی ما نقش دارد به بعض موارد اشاره مختصری می کنم.

غیر از قرآن کریم که در آیات متعدد تذکر داده در فضیلت اخلاص حضرات معصومین کلمات فراوانی دارند. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «الْإِخْلَاصُ غَایَهُ الدِّینِ». اخلاص غایت دین است. «الْإِخْلَاصُ عِبَادَهُ الْمُقَرَّبِینَ (الْمُتَّقِینَ‏)». «الْإِخْلَاصُ مِلَاکُ الْعِبَادَه». البته اخلاص داشتن و باقی ماندن بر عمل خالصانه خیلی سخت است. معمولا افراد مبتلا به تعریف کردن از خود و رساندن کاری که کردند به گوش دیگران هستند. امام صادق فرمود: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى یَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ». پایداری بر عمل تا خالص بماند سخت تر از خود عمل است. دیده اید بعضی ها مکه می‌روند ۲۰ روز ۳۰ روز مکه می‌رود ۴۰ سال خاطره تعریف می‌کند یا ۵ روز کربلا می‌رود ۵ سال خاطره می‌گوید. لذا نباید زیاد دنبال فراوانی و کمیت کار بود بلکه باید به کیفت عمل اهمیت داد؛ یعنی به خالصانه بودن آن توجه کرد. رسول خدا فرمودند: دلت را خالص گردان. کار اندک، تو را بس باشد. و نتیجه این اخلاص در قیامت و نامه اعمال مخلصین مشهود است و پاداش هائی که مقرر شده.

اما از ویژگی هائی که اخلاص دارد نقشی است که در قبولی عمل به عهده دارد. عملی که خالصانه انجام شود مورد قبول می‌شود. که خداوند فرموده است: من عملی که در آن شریک داشته باشم را نمی پذیرم، مگر کاملاً برای من انجام شده باشد. میفرماید «اَنا خَیرُ شَریکٍ» من شریک خوبی هستم همه چیز را می‌دهم به دیگری. رسول خدا فرمودند: «إِذَا عَمِلْتَ عَمَلًا فَاعْمَلْهُ لِلَّهِ خَالِصاً لِأَنَّهُ لَا یَقْبَلُ مِنْ عِبَادِهِ الْأَعْمَالَ إِلَّا مَا کَانَ لَهُ خَالِصا» هرگاه کاری کردی، آن را تنها برای خدا انجام بده، زیرا او تنها اعمال خالص بندگان را می‌پذیرد. شیری که در ان آب باشد دیگر شیر نیست، شیر و آب است. خدا شیر خالص را می‌پذیرد. عملی که مقداری در آن گرفتاری داشت مورد قبول نیست.

آثار اخلاص چیست؟ فراوان است یکی اینکه خدا تربیتِ شخص مخلص را خودش به عهده می گیرد. یا حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می‌کند. لازمه حکمت این نیست که شخص پیش استاد برود آن علم است؛ اما حکمت دادنی است. یا او را از پستی دور می‌سازد. همه اشیاء در مقابلش خاضع و از هیبت او ترسانند.

سوال؟ چه چیزی اخلاص می آورد؟ امیرالمومنین فرمود: «سَبَبُ الْإِخْلَاصِ الْیَقِین‏». علت اخلاص یقین است. هر چه یقین انسان نسبت به خدا بیشتر شود اخلاص بیشتر می‌شود. «ثَمَرَهُ الْعِلْمِ إِخْلَاصُ الْعَمَل» شما نسبت به شخصی شناختی پیدا می‌کنید نسبت به او اخلاصتان بیشتر می‌شود. ما هر چه به حسین بیشتر نزدیک شویم و مطالب و مناقب او را میخوانیم اخلاصمان نسبت به او بیشتر می‌شود. لذا نسبت به خدا علم پیدا کنیم خالصانه‌تر خواهد شد اعمال ما. «قَلِّلِ الْآمَالَ تَخْلُصْ لَکَ الْأَعْمَال».‏ آرزوهایت را کم کن اعمالت خالص می‌شود. که یکی از اعمال، بندگی خداست. هر چه آرزو کم باشد اخلاص در بندگی میشود. همان که امام سجاد از ما خواست که «تَعْبُدُهُ لَا تُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» حق بندگی خدا این است که شرک به خدا نداشته باشید.

ریشه اخلاص کجاست؟ «أَصْلُ الْإِخْلَاصِ الْیَأْسُ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاس‏» ریشه اخلاص چشم برکندن از دست مردمان است. هرچیزی درجه رشدی دارد . آرام آرام شروع میکند تا به کمال برسد. کمال اخلاص چیست؟ کمال اخلاص رسول خدا فرمودند: «تَمَامُ الْإِخْلَاصِ تَجَنُّبُکَ الْمَعَاصِی».‏ این است که با گناه مواجه شوی اما مرتکب گناه نشوی. دوری کردن از حرامها کمال اخلاص است.

و آخرین مطلب نشانه اخلاص چیست؟ از کجا بدانیم اخلاصی در ما هست یا نه؟ نشانه‌اش چیست که خود را محک بزنیم؟ رسول خدا فرمود: همانا هر حقی را حقیقتی است و بنده به حقیقت اخلاص نرسد مگر آنگاه که دوست نداشته باشد در برابر کاری که برای خدا می‌کند تمجید و سفارش شود. اگر دیدید کاری که انجام دادید در دلتان این است که چرا تعریف نمی‌شوید هنوز اخلاص ندارید. عملی باید انجام می‌شده اما دیگری انجام داده اگر ناراحت شدی که چرا خودت انجام ندادی و ریشه منیت بوده باید بدانی که اخلاص نداشتی.

اگر اخلاص در عبادت را بدست آوردیم قطعاً خدای تعالی مدیریت اعمال ما را به عهده گرفته ما را به حال خود رها نخواهد کرد. در مقابل اخلاص سمعه و ریا قرار دارد که از بدترین حالات نفسانی انسان است که موجب از بین رفتن اعمال شده عجب و خود پسندی را در انسان زیاد می کند و اعمال را باطل کرده از بین می برد. خدای تعالی اخلاص در عمل به ویژه اخلاص در عبادت و بندگی که حق خداوند متعال است را نصیب همه ما بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. اهل تقوا هرگز از حدود الهی تجاوز نمی‌کنند و خود را موظف می‌دانند که به دستورات تعیین شده عمل کنند. امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۱۰۲ از حکم نهج البلاغه، تقسیم بندی کلی و وظیفه ما راجع به واجبات و محرمات و مباحات بیان کرده‌اند، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَیْکُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَیِّعُوهَا» خداوند بر شما چیزهایى را واجب ساخته است، مبادا آنها را تباه سازید، (اعم از عبادات و اخلاقیات و اعتقادات که واجب است بدانیم و عمل کنیم) «وَ حَدَّ لَکُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا» و حدودى را براى شما تعیین کرده است، مبادا از آن حدود تجاوز نمایید، «وَ نَهَاکُمْ عَنْ أَشْیَاءَ فَلَا تَنْتَهِکُوهَا» و شما را از چیزهایى نهى کرده است مبادا پرده حرمت آنها را بدرید، بر شما چیزهایی را نهی کرده است مبادا پرده حرمت را بدرید. یک وقت قرقگاه است مثل مکروهات؛ اما یه وقت حرام است. دیده اید بعضی از مناطق نوشته است که منطقه نظامی به این منطقه نزدیک نشوید. البته یک حریمی می‌گذارند بعد از پنج شش متر تازه وارد محدوده می‌شوید. آن ۵-۶ متر مکروهات است. وارد قسمت قرقگاه شوید آن جا دیگر حرام است و برای دنیا و آخرت شما ضرر دارد. «وَ سَکَتَ لَکُمْ عَنْ أَشْیَاءَ وَ لَمْ یَدَعْهَا نِسْیَاناً فَلَا تَتَکَلَّفُوهَا». و براى شما در مورد چیزهایى خاموشى گزیده است، نه آن که آنها را فراموش کرده باشد، پس خودتان را به زحمت نیندازید. در مباحات و مسائلی که خدای تعالی درخواستی ندارد نعوذ بالله از روی غفلت نبوده بلکه رحمت الهی شامل است که انسان به سختی نیفتد پس شما در آن مسائل سوال نکنید. بعضی وقت‌ها بعضی‌ها میروند سوالاتی می‌پرسند که برای خودشان گرفتاری درست می‌کنند. از پیغمبر خدا بعضی وقتها سوالاتی می‌کردند، می‌فرمودند جوابش این است ولی ای کاش نمی پرسیدی. از این به بعد دیگر باید انجام بدهی. بعضی چیزها درباره اعمالی است که درباره آن حرف زده شده و سکوتی درباره آنها نیست، آن را باید فهمید؛ اما در آن جایی که سکوت شده است که به آن منطقه الفراغ می‌گویند نباید پرس و جو کرد.

به اربعین حسینی نزدیک می شویم و همه شاهد هستید که چگونه مشتاقان حسین علیه السلام به سمت وعده گاه عاشقان، کربلا، پر می‌کشند، تا در آن قطعه بهشت تجدید عهد و پیمان کنند و مثل کسی که تازه متولد شده به اوطانشان برگردند. ما هم حسرت زده و جامانده چشم به رحمت الهی داریم که به خاطر غم هجری که میکشیم انشاء الله خدا ثواب بدهد. کربلا میعادگاه اربعینیان است. اربعین فراهم کننده مقدمات ظهور است. تمرین هر ساله برای نشان دادن یک حکومت عظیم جهانی و تمدن نوین اسلامی است. به نکاتی که رهبر معظم انقلاب با موکب داران فرمودند حتماً توجه کرده اید. «در اربعین امام حسین علیه السلام و پیام او، اسلام و قرآن به جهان معرفی می شود. امام حسین متعلق به انسانیت است و راهپیمائی اربعین نشانه اراده الهی بر نصرت امت اسلامی است. هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد». این بحث تمدن نوین یک بحث اساسی و کلیدی است عده ای فکر نکنند تازه در ادبیات گفتمانی ما وارد شده است. نه اینطور نیست. از اول انقلاب پیامبر مطرح بوده، تا رسیده به انقلاب اسلامی و تا این زمان و این ۴۰ سال ادامه داشته و تا استقرار پیدا کند ادامه خواهد داشت. آیات قرآن کریم ناظر به مطلب ( تمدن نوین اسلامی) است. همه تلاش برای رسیدن به دولت کریمه مهدوی است و از همین باب است که انتظار فرج عبادت شد. انتظار همراه با کار و تلاش برای مقدمه سازی و استقرار. این که یک گوشه منتظر باشیم عبادت نیست. عبادت یعنی کسی که انتظار می کشد باید اهل کار باشد، اهل فعالیت و تلاش باشد، اهل جهاد باشد. او می تواند بگوید که من منتظرم. در بیانیه گام دوم به همه مردم و بخصوص جوانان فرمودند: دهه های آینده دهه های شماست و شمائید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه است نزدیک کنید. مقدمه ظهور تمدن اسلامی باید ایجاد شود، که ظهور حضرت اجرایی شدن این تمدن است. اربعین مقدمه چینی خود اهل بیت علیهم السلام است برای این مهم.

خوب به این بحث کوتاهی که می کنم توجه کنید. نکته دقیقی را میخواهم عرض کنم. ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم: السلام علیک یا ثارالله. سلام بر تو ای خون خدا، ثارالله. ثار یعنی چه؟ از هرکس بپرسیم می گوید، خون. السلام علیک یا ثارالله و بن ثاره یعنی امیرالمومنین هم خون خداست. ولی مگر خدا خون دارد؟ اما درست نیست چون در معانی کلمات ما قرآن را اصل قرار می دهیم و در قرآن دَم و دِماء به معنای خون است. «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَ الدَّمُ »یا آنجا که فرمود «یَسْفِکُ الدِّماءَ» راجع به افرادی که قبل از حضرت آدم خلق شده بودند و ملائکه گفتند اینها خون‌ریز هستند. حتی در روایات هم خون را دَم می گویند. در دعا نخواندید «لَحْمُکَ لَحْمِی وَ دَمُکَ دَمِی» پس ثار به چه معناست؟ ثار به معنای حق طلبی اولیاء کسی که خون او مظلومانه و به ناحق ریخته شده است. به معنای خونخواهی در دادگاه است. معانی عمیق و دقیقی دارد که در خطبه مجال نیست. اما اگر خلاصه عرض کنم، ثار به همه حقوقی که به خاطر کشته شدن مقتول از ولی دم از بین رفته گفته می شود. مثلاً اگر پدر خانواده کشته شده باشد، مشکلات فراوان اقتصادی، تربیتی، سرپرستی برای آن خانواده پیدا می شود که اگر پدر نباشد بچه ها دچار انحراف اخلاقی و تربیتی و مفاسد اقتصادی می شوند. و اگر مدیر جائی بوده باشد ضربه ای هم به محدوده مدیریتی او زده و مشکلات و خسارت هایی به آن جایگاه وارد می شود. حالا اگر این پدر، امام جامعه و مسئول هدایت فکری و معنوی، حفظ عزت و استقلال جامعه و رشد مادی و معنوی بشر باشد، با کشتن او چه خسارت عظیمی به بشریت وارد شده است. هرچه انحراف و فساد و دهها حق ضایع شده دیگر که در جامعه پیدا شود متوجه قاتل است که اولیاء دم حق دارند مطالبه کنند. و ثارالله به معنای خونخواهی خداست، یعنی خدا به عنوان ولی دم، حقوق فراوانی را از ظلمه و کشندگان حسین علیه السلام طلب دارد. چون شهادت امام حسین به ولایت و وصایت و امامت و هدایت و قرآن، دین، ایمان و وحی و به همه خوبی ها و مکارم اخلاقی خسارت وارد کرده و خداوند اولین ثارالله و مطالبه کننده همه این‌هاست. این حقوق از دست رفته چگونه می شود جبران کرد، آیا قصاص کشندگان و مثل قصاص توان جبران آن همه مصیبت که به اهل بیت در کربلا و بعد آن وارد کردند دارد ؟ فقط همین خسارت اولیه کشته شدن امام حسین و ترسی که به جان اولادش افتاد و عقبه های سنگینی که در مسیر کوفه تا شام و ایام اسارت و مجالسی که دیدند و بی حرمتی ها و هتک حیثیت هایی که شد، آیا با  قصاص کشندگان تمام میشود؟ ابعاد مختلفی دارد. هر آنچه محرومیت و خسارت و حقوق از دست رفته که جامعه اسلامی بلکه بشریت به خاطر نبود حسین علیه السلام متحمل شدند چطور می شود جبران کرد.؟ هرگز، مگر اینکه ظلم ریشه کن شود و صفحه عالم از لوث وجود مستکبران و مفسدان و ظالمان پاک شود و آن وقتی است که حکومت جهانی خونخواهان حسین علیه السلام  با رهبری آن طلعت رشیده و غره حمیده حجت بن الحسن صلوات الله علیه تشکیل شود. تا وقتی تشکیل نشود انتقام معنی ندارد. همان که می خوانیم: «أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ». تا وقتی این زیارت را می‌خوانیم و میگوییم «أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ»یعنی هنوز حق مظلوم گرفته نشده، هنوز اندیشه حق و فکر اهل بیت و مدیریت اهل بیت بر جامعه حاکم نیست، اگر اندیشه اهل بیت حاکم بود هرگز فساد، اختلاس، دزدی، دست درازی به بیت المال، خیانت، زمین خواری، کوه خواری مفاسدی که میبینیم فسادهای اجتماعی نادیده گرفتن حقوق مردم، نفاق، جهل و امثال ذالک نبود. معلوم می شود هنوز باید بخوانیم «أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ». البته معنای ثارالله دقیق تر از این است که عرض شد. به هر تقدیر اربعین مقدمه برپائی دولت کریمه مهدوی است. و جامعه مهدوی بدون مبارزه و تلاش و جهاد محقق نمی شود. اربعین روح مبارزه با انحراف و کجی و حماسه را در افراد زنده می کند. اربعین مربوط به همه امم است چون امام حسین علیه السلام طبق فرازهای زیارت وارث، وارث همه انبیاء الهی است از حضرت آدم تا ابراهیم و موسی و عیس، همه انبیاء. اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اربعین جهانی شده و جهانی تر هم خواهد شد. یعنی منتظران حضرت نباید بیکار بنشینند باید امام حسین را به جهان معرفی کنند و آمادگی های لازم را در جوامع فراهم کنند. و یکی از بهترین زمان ها اربعین است. هر کدام از زائران باید نقش سفیر و مبلغ معارف حسینی را داشته باشد. اربعین مقدمه جهانی شدن اسلام است. اربعین پشتیبان معنوی محور مقاومت است. عظمت اربعین معادلات جهانِ استکباری را در منطقه و جهان به هم زده است. اردوگاه دشمنان اسلام را به هم ریخته است و خوابشان را پریشان کرده. به برکت اربعین به زودی شاهد محو اسرائیل از صحنه روزگار خواهیم بود. شاهدش را در عصبانیت جهان استکباری ببینید. نقشه برای برهم زدن آن می کشند و میخواهند مومنین حضور نداشته باشند. البته متاسفانه گاهی نوچه های داخلی آنان سنگ‌هایی برای نرفتن مردم می اندازند و خزعبلاتی می گویند که بحمدالله تاثیری در اراده مردم ندارد. و همانطور که پیش بینی می شد امسال با اینکه بیگانگان تحرکاتی داشتند تا امروز که از سال های قبل باشکوه تر بوده است. خدای تعالی همه مسافران به خصوص اربعینی ها را سالماً و غانماً به اوطانشان برگرداند.

زائر از وقتی که از خانه حرکت می کند تا میرود و بر میگردد زائر است. لذا فقط از مرز که رد شد زائر نمی شود.  قبل از مرز هم زائر است. لذا دوستانی که تلاش می کنند کار کنند موکب هایی را هم این طرف مرز بگذارند تا لااقل زمانبندی شده و با یک آهنگی وارد خاک عراق شوند. یکی دو روز قبل در آن موکب هایی که هست پذیرایی شوند تا آمادگی های لازم را پیدا کنند.  شنیدم که الان بر لب مرزها ازدحام است و ورود و خروج مقداری سنگین است. تا بخواهند آرام آرام بروند پشت مرز معطل اند. ولی اگر برنامه ریزی شود و موکب هایی را در طول مسیر بزنند و موقعی که برمی‌گردند ماشین‌ها آماده باشند و مقداری رفاه را این طرف مرز در نظر بگیرند این هم خدمت به زائر امام حسین علیه السلام است.

جلسه دیدار رهبر معظم انقلاب با نخبگان علمی کشور در این روزها که درگیر جنگ اقتصادی سنگین هستیم پر از نکته و راهبرد بود که ان شاءالله مخاطبین کلام ایشان، مطالب را دنبال خواهند کرد. مسله‌ی مهمِ استقلال علمی کشور که موجب توانمندی و اقتدار در مقابل تهدیدات دشمن می‌شود را تاکید کردند و تذکر دادند که مقابل جریان بد دل مخالف جنبش علمی باید ایستاد. و عناصر مایوس کننده را باید پاکسازی کرد. البته این بیان ایشان فقط مربوط به دانشگاه نمی‌شود تمام کسانی که با رفتار و مدیریتشان طوری عمل می‌کنند که مردم را نسبت به آینده مایوس می‌کنند باید پاکسازی شوند. به خصوص تأکید بر اینکه باید اقتصاد نفتی و خام فروشی را کنار گذاشت. تاکید مجدد ایشان بر اینکه موانع از پیش پای جوانان برداشته شود. و نخبه ها به سمت علوم انسانی قدم بردارند. اینها نکات مهم راهبردی است که ان‌شاء‌الله مخاطبینش توجه کنند.

نکته ای هم راجع به ترکیه عرض کنم که چند روز قبل حاکمیت سوریه را با حمله به شمال آن کشور نقض کرد. عملیاتی با نام چشمه صلح که بر خلاف نامش موجب خشک شدن صلح منطقه خواهد شد. مگر می شود با حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی کشوری و از بین بردن استقلالش صلح به ارمغان برد. حاکمان ترکیه دقت کنند که به خیال خام برپا کردن امپراطوری عثمانی در زمین شیطان بزرگ بازی نکنند. ارتش و مردم سوریه قطعا به شما اجازه دوختن کلاه از این نمد نخواهند داد. عنوان متجاوز را برای خودتان نخرید و کشور و مردمتان را متضرر نکنید. و منطقه را به طرف ناآرامی که خواسته آمریکا و اسرائیل است سوق ندهید. کردهای سوری هم قطعا باید فهمیده باشند که آمریکا قابل اعتماد نیست و درست در بزنگاه  آنها را رها کرد و به دنبال منافعش رفت.

رزمایش یگان‌های واکنش سریع، متحرک، هجومی‌ نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز که در شمال غرب کشور آغاز شد. خیلی فوری انجام شد که البته حامل پیامهائی است. اولاً در تولید و ساخت ادوات نظامی مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات دشمن به خودکفائی رسیده ایم. ثانیاً نشان دهنده هوشیاری و آمادگی کامل رزمی نیروها و سرعت عمل بالا و واکنش سریع در مقابل حملات احتمالی است که جای تقدیر دارد. ثالثاً به دشمنان نظام اسلامی هشدار می دهد که اگر خطای محاسباتی بکنند و اقدامی داشته باشند. با یورش برق آسا و قدرتمندِ سربازان ایران اسلامی حرکتشان در نطفه خفه خواهد شد.

این در بعد نظامی و توانمندی‌ها بود. در بعد معرفتی هم بیست و چهارم مهرماه سال گشت تأسیس عقیدتی سیاسی نیروی ارتش است و نیروی نظامی است که عزیزان ما در آن قسمت، بعد معنوی و اخلاقی و اعتقادی را تقویت می‌کنند که قبل از خطبه ها برادر بزرگوارمان راجع به این موضوع برای شما سخن گفتند.

نکته استانی: مسئولین محترم در بکار گیری افراد، جناح و حزب و گروه را در نظر نگیرید و سیاسی کاری را کنار بگذارید. کسانیکه مشکل تائید صلاحیت داشته اند و بکار گرفته شده اند را کنار بگذارید خصوصا که یک عده از آنها دوره سرپرستی شان هم تمام شده دیگر دوباره به کار گرفته نشوند. و از افراد صالح استفاده کنید و از چینش های انتخاباتی بپرهیزید. فکر نکنید که مردم نمی‌فهمند شما دارید چه کار می‌کنید، حواسشان هست. با داشتن نیروهای خوب و کارآمد استانی چرا از خارج استان نیرو می آورید. چون باید منافع مردم را در نظر گرفت عرض می کنم که این روشی که دارید برای مردم خیری ندارد. الان اشاره کردم خصوصی هم گفتم لازم باشد صریح تر خواهم گفت مقداری خودتان را جمع و جور کنید.

نکته انتخاباتی: گاهی خبر می رسد که با بررسی صحت آن هم تائید می شود. افرادی بعضا خودشان را کاندیدا کردند و مقدماتی را فراهم می کنند تا در انتخابات شرکت کنند که هر کسی حق دارد که این گونه عمل کند. بعد یک عده که احتمال می دهند اینها اگر بیایند رای می آورند و احتمال دارد که رای خودشان متزلزل شود، با این افراد صحبت می کنند که شما نیایید. ما به خاطر روابطی که داریم به تو فلان پست و فلان مسئولیت را بعد از انتخابات می دهیم. تو شرکت نکن که رای شکسته نشود. فساد این روش قطعاً برای همه روشن است. این کار کار خلاف و فاسدی است.  لذا افرادی که این گونه سخن می گویند و می آیند معامله می کنند برای مردم معرفی شوند. آن کسانی که با شما صحبت می کنند و می گویند که کنار برو ما هستیم این ها را به مردم معرفی کنید تا در تصمیم گیری دچار اشتباه نشوند. شما می‌بینید که وضعیت مجلس این دوره چگونه است. این اتفاقات افتاده است. دقیق و بصیر باشید. رهبر معظم انقلاب در معرفی کاندیدای اصلح فرمودند باید: امانتدار، پاکدامن و به دور از فساد باشد. آیا کسی که از قبل شروع به معامله و تعامل برای در قدرت ماندن کرده امانتدار و از فساد دور است؟ برای داشتن مجلسی امین باید افراد امین را انتخاب کرد، خود در کارهای کاندیداهای احتمالی دقت کنید ببینید دارند چگونه رفتار میکنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.