مشروح خطبه‌های نماز جمعه 29 شهریورماه 1398 شهر کرج /

ساماندهی گلزار شهدای امام‌زاده محمد را جدی بگیرید

روابط عمومی (۲) ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۶/۲۹

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا مؤدب به آداب الهی بوده و در برخورد با دیگران ادب را رعایت می کنند. به نظرم رسید با توجه به شروع سال تحصیلی مدارس، حوزه های علیمه و دانشگاه ها راجع به ادبِ بین استاد و شاگرد و رعایت این موازین اشاره ای کوتاه داشته باشم تا این بحث هم تکمیل شده باشد. البته گاهی ادب بین استاد و شاگرد در مورد رابطه بین استاد سلوکی و اخلاقی و شاگردش مطرح است که بحث مستقلی دارد و در جایش باید مطرح شود. بیشتر مطالبی که بین دانش آموزان، طلبه ها و دانشجوها با اساتیدشان هست را اشاره میکنم.

یکی از کتب بسیار مفید که بسیار زیبا به این موضوع پرداخته منیه المرید فی آداب المفید و المستفید مرحوم شهید ثانی است. آداب المتعلمین و کتب دیگر هم مطالبی دارند که قسمت اعظم آنها از روایات استفاده شده، حتی می توان کلیاتی از قرآن کریم هم در این رابطه بدست آورد و بعض موارد را هم از قصه حضرت خضر و موسی -علیهما السلام- فهمیده می شود. که یک ایه نزدیک ده دوازده نکته را بیان کرده. علی ای حال به تعدادی از وظائف شاگرد نسبت به استاد اشاره می کنم.

  1. تکریم و احترام استاد در حضور و در غیاب. با زبان او را آزرده نکند، دنبال عیوب استاد نباشد، تا بتواند از علم او بهره ببرد. در جائی خواندم، یکی از علماء قبل از اینکه به درس حاضر شود، مقداری صدقه به فقیر می داد و از خداوند درخواست می کرد که: خدایا عیب معلم و استادم را از نظرم مخفی نگهدار و برکات علم و دانش او را از من نگیر. عیب جویی که نمیکرده هیچ، از خدا هم طلب میکرده که عیب ها را هم نبیند. همیشه از استاد باید با تکریم یاد کرد. و در تجلیل او مواظبت داشت. استاد هم مثل بقیه ممکن است اشتباه کند. پس نباید آن را وسیله توهین و تمسخر قرار داد. بعضی فکر می کنند اگر مفرد حرف بزنند خیلی نزدیک شده اند به استاد. در حالیکه هرگز نباید به استاد تو گفت یا توگفتی و امثال اینها. باید با معیارهای اسلامی سخن گفت و محاوره هایی که در بین بعض افراد معمول است در سخن گفتن با استاد جایز نیست. اگر اشکال و یا سوالی دارد با کمال ادب و تعابیر زیبا از استاد سوال کند. یکی از کارهای بسیار ناپسند این است که وقتی از استاد سوال می کنند، شاگردی قبل از استاد جواب دهد که بسیار ناپسند است. احترام استاد در این است که بگذاریم خود او پاسخ دهد. به هر تقدیر باید چه در حضور و چه در غیاب احترام و حرمت استاد را حفظ کرد.
  2. تواضع: در مقابل استاد متواضع بودن راه تحصیل علم را برای انسان هموار می‌کند. داستانهایی از علما هست که میگویند همین تواضع ما باعث شد که این درجات را به دست بیاوریم. از اساتید دانشگاه تا حوزه و مراکز علمی دیگر تواضعی که در مقابل استاد داشتند زمینه رشد علمی و ارتقای کیفیت علم انها را بالاتر برده. بعلاوه خداوند متعال به این عمل پاداش عنایت می کند. رسول خدا فرمودند: در برابر کسی که دانش را از او می آموزید فروتنی و خاکساری کنید. و در بیان دیگری فرمودند: اگر کسی به دیگری مسئله ای تعلیم دهد مالک او می شود. عرض کردند؛ یا رسول الله یعنی می تواند او را مثل برده بفروشد؟ یا از رهگذر او خریداری به عمل آورد؟ فرمود: نه؛ اما می تواند به او امر و نهی کند. یعنی استاد اجازه امر و نهی به شاگردش را دارد.
  3. انتظار استاد را کشیدن: باید سعی کرد که قبل از استاد در جلسه درس حاضر بود در بین طلبه ها رسم است اگر دیرتر از استاد برسند از پشت در، درس را گوش می دهند و وارد کلاس بعد از شروع درس نمی شوند. به هرحال نباید استاد را معطل خودکرد.
  4. نشستن در برابر استاد باید حاکی از متانت و ادب و احترام باشد. با علاقه به درس استاد توجه کند و با دقت در ذهن خود بسپارد، در تمام مدت به استاد توجه کند و متوجه دیگران و چپ و راست و بازی با وسائل و امثال ذالک نباشد. تکیه دادن به دیوار و لم دادن و یا روی نیمکت وا رفتن. اگر کسالتی ندارد و روی زمین نشستند باید وسط بنشینند و تکیه ندهند. مودب، چهارزانو و دوزانو. در نیمکت هم بعضی ها لم میدهند پایشان را روی پا می اندازند. اینها درست نیست. اینها ادب بهره بردن از علم است، نه اینکه حرام باشد.
  5. صدایش را بلند نکند. حتی با دیگران نباید سخن گفت. در گوشی با کسی حرف نزند. هنگام سوال از استاد پر حرفی نکند. حرف زشت و یا خنده دار نزند. شوخی و لوده‌گی نکند. در نزد استاد غیبت دیگران را نکند. استاد را نسبت به کسی بدبین نکند. در بین کلام استاد نپرد و کلام او را قطع نکند. سوال بیخود نپرسد در پرسیدن هم البته خجالت نکشد با تمام جرات سوالش را مطرح کند. امام صادق -علیه السلام- فرمودند: دانش دینی و بینش الهی، همچون خانه ای است که بر در آن قفل زده اند و کلید این قفل، سؤال است. و خلاصه زبان را باید در مقابل استاد کنترل کند.
  6. فروتن باشد و او را مانند پدر خود بداند. سپاسگذاری دائمی داشتن. در روایات داریم از پدر خویش بیشتر به معلم احترام بگذارید. در روایت داریم باید به معلم بیشتر از پدر احترام بگذارند. دارد که فرمود : به احترام پدرت و معلمت از جای برخیز، هر چند که «امیر» باشی! ( مسئولتی گرفته دیگر پدر و مادر و معلمش را حساب نمی‌کند) نکند یه عنوان و مسئولیت انسان را از تکریم پدر و مادر و معلم غافل کند. هرجا معلم خود را دیدید احترام کنید، قطعاً بزرگ می شوید، عزیز می شوید. خدای تعالی عزت شما را بیشتر میکند.
  7. تا درسی را خوب یاد نگرفتیم مشغول درس دیگر نشویم و الا کُند ذهنی و بعید شدن از ذهن به وجود می آید. اینجا خوب است آنچه امام سجاد -علیه السلام- به عنوان حقوق بیان کرده اند را بخوانم که همه این مطالب در آنجا خلاصه شده. فرمودند: حقّ راهبر و مدبّر و کارساز زندگانى روحى تو که از مجراى علم ، وجودت را تحت مراقبت خویش مى گیرد(معلم) این است که از او تجلیل نموده، و مجلس و محفل او را گرامى دارى، و به سخنان او کاملاً گوش فرا دهى. و با چهره اى گشاده بدو روى آورى، صدایت را هنگام گفتگو با دیگران در محضر وى، و یا به هنگام گفتگوى با او بلند نسازى. اگر کسى از او سؤال کرد در پاسخ دادن به آن پیش دستى نکنى، یعنى بگذار خود او پاسخ آن پرسش را شخصاً القاء نماید. و با احدى در محضر او گفتگو نکن، و از هیچ کس نزد او غیبت ننما یعنى: اگر کسى نزد تو از او به بدى یاد کرد باید در مقام دفاع و حمایت از او برآیى، و از او عیب پوشى کنى، و محاسن و خوبی هاى او را به دیگران اظهار نمایى. با دشمنانش همنشین نگردى، و با دوستانش دشمنى نکنى . اگر به اداء این حقوق نسبت به عالم و استاد خویش ، موفّق گردى، فرشتگان آسمانى در جهت خیر و منافع تو گواهى خواهند داد که تو قصد چنین استادی را داشته، و علم را براى خدا و هدفى الهى از پیشگاه او فراگرفته اى ، نه براى مردم. یعنى قصد تو برخوردار از اخلاص بوده است.

و در همین رابطه امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السّلام نقل فرمودند: یکى از حقوق عالم و دانشمند بر تو، این است که زیاده از حد، از او پرسش نکنى و دست به دامن او نگردى. اگر بر مجلس عالم وارد شدى و ملاحظه کردى که گروهى از مردم نزد او به سر مى برند بر همه آنها سلام کن، و سلام ویژه خود را به آن عالم تقدیم کن. براى نشستن، جایگاهى را رو به روى او در برابرش انتخاب کن و پشت سر او منشین. با گوشه چشم و چشمک زدن و یا با دست خود، در محضر عالم، اشاره نکن. (بعضی‌ها با ایما و اشاره صحبت میکنند که در مقابل استاد خوب نیست) و در مقام ستیز و مخالفت با سخن او، پى هم مگوکه فلانى چنین گفت، فلانى چنان گفت. از طول مصاحبت و همنشینى با عالم، ملول و دلتنگ مشو. مَثل دانشمند، مثل خرما بُن است.(خرمایی که شیرین شده و روی درخت است) باید در انتظار آن به سر برى تا چه هنگامى رُطَبى از شجره سخنان او بر تو فرو افتد (و شهد آن، کام تو را شیرین سازد). عالم از نظر اجر و پاداش از روزه دار و سحرخیز و شب زنده دار، و جنگجوى در راه خدا، داراى بهره فزون ترى است.

شاگرد هم باید مورد احترام باشد که وظائف استاد است نسبت به شاگردان. باید از تعلیم او دریغ نکند محبتش را از او دریغ نکند. اگر مطلب حقی گفت بپذیرد او را به سمت علومی که مورد نیاز است تشویق کند. او را به سمت دنیا و دنیاگرائی بواسطه کسب علم دعوت نکند. درس را قابل فهم ارائه دهد. برای کسانی که دیرتر متوجه می شوند تکرار کند و دوباره توضیح دهد. با شاگردان تبعیض در رفتار نداشته باشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می کنم. متقین زندگی ساده و بی آلایش دارند و بیشتر به فکر تعمیر و آباد کردن زندگی آخرت خود هستند. بر تنِ یکه تاز میدان تقوا امیرالمؤمنین -علیه السلام- لباس کهنه و وصله داری دیدند، (در زمانی که خلیفه بود) از امام درباره لباسش سوال کردند در حکمت ۹۹ از حکم نهج  فرمودند: «یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُونَ». با آن، دل، فروتن و نفس آرام مى‏گردد و مؤمنان از آن سرمشق مى‏گیرند. حضرت با این عمل خود یاد دادند که چگونه با فقر، نفس سرکش انسان رام می شود و در عین حال آرامش و فروتنی هم برای شخص فراهم می کند. و اهل ایمان وقتی می بینند، امامشان و رهبرشان هم از لباس و منش ساده ای برخوردار است تبعیت می کنند. البته باید توجه به این نکته داشت که زمان و مکان در نوع عملکرد اهل بیت فرق می کرده است یعنی با توجه به زمانی که زندگی می کرده‌اند و نوع زندگی مردم رفتارشان را تنظیم می کردند تا جنبه های تربیتی و معرفتی کاملاً رعایت شود. مثلاً در مورد زندگی امام صادق علیه السلام با اینکه در رفاه بودند اما در همان زمان که مقداری قحطی شد و زندگی بر مردم سخت شد امام دستور داد تمام گندم های منزل را بردند فروختند و فرمودند مثل مردم گندم را روزانه تهیه کنید. بود استفاده میکنیم، نبود مثل بقیه مردم. رفتارشان را تنظیم میکردند اینطور نبود که به زندگی آحاد مردم توجه نداشته باشند. خداوند تقوای مارا زیاد بگرداند.

بنا بر قولی ۲۵ محرم شهادت امام سجاد علیه السلام است. راجع به دوران سخت بعد از واقعه کربلا برای شیعیان و محبان اهل بیت قبلاً نکاتی به عرض رسید که چه خفقان و شدتی بود و تا سالیانی گرفتار بودند. به مدت ۳۴ سال امام -علیه السلام- مشغول اداره امور مسلمین بود و جامعه کاملا به انحطاط کشیده شده را با طراحی ویژه، آرام و نرم، بازسازی کردند. یکبار گفتم وضعیت مکه و مدینه جوری بود که زنان مغنیه صادر میکردند به کشورهتای همجوار. یکی از آن زنان مرد حاکم مکه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. جامعه در چنین وضعیت انحطاطی بود. حضرت با طراحی آرام ارام بازسازی کردند. تفکر نابِ اسلامی را چه درباره اهل بیت و چه درباره خلافت و ولایت و بعض احکام الهی که دچار انحرافاتی شده بود ترمیم کردند. و از همه مهمتر یک تشکیلات منسجم شیعی را پی ریزی کردند که در سالهای آینده در زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام خود را نشان داد. و در طول این مدت از تبیین فریاد حق طلبانه پدربزرگوارش واستکبارستیزی امام حسین علیه السلام غافل نبود.

خط مقاومتی را که حسین بن علی علیهماالسلام درمقابل دشمنان اهل بیت ترسیم کرده بود را به خوبی تبیین و تبلیغ کرد و امروز به صورت یک راهبرد حیات بخش و نجات دهنده همه مظلومان عالم در اختیار دنیاست. و علت دشمنی ها و حملات پی درپی به این فرهنگ در این دوران هم همین است، حتی می بینید که حرم اهل بیت هم در امان نیست. بتوانند نابود میکنند. حتی میخواستند این بقعه و بارگاه هم نباشد. ۲۳ محرم‏، سالگرد حمله به حرم امامین عسکریین است. که داعش و سلفی ها و تکفیری ها خواستند آن عرصه را پاک کنند. می خواهند حتی اثر ظاهری هم نباشد. اما غافل هستند از اینکه نور خدا هرگز خاموش شدنی نیست. محرم امسال را دیدید که غیر از ایران چه شوری در کشورهای دنیا برپا بود. امسال را به عنوان پرشورترین سال در تاریخ عزاداری محرم در جهان ثبت شد. این حرکت در این سالها با این همه هجمه علیه دین و به خصوص علیه تشیع پیام دارد و مسئولیت ها را سنگین می کند.

دیدید که رهبر معظم انقلاب درباره اربعین امام حسین علیه السلام برای موکب داران عراقی چه فرمودند، دوستان به این مطالب توجه کنید، این ها مهم است به این ها بپردازید، برای این امور کمپین راه بیندازید، برای معارف عاشورا که جهان را زنده و بیدار کرده نَفَس بزنید و به اشکال مختلف ترویج کنید، مسائل اصلی را از فرعی فرق بگذارید، دغدغه هایتان بزرگ باشد. ببینید رهبری چه فرمود. معرفت حسینی به برکت اربعین بین المللی شد. معرفت و معارف امام حسین، باید به اینها پرداخت. باید اینها را نشر و توسعه داد. بعد دیگران می خواهند آن را با تحریف و خرافه از کار بیاندازند. ما باید در مقابل خرافه و تحریف محکم بایستیم. چون معرفت را از ما خواهند گرفت اگر خوب عمل نکنیم و دقت نداشته باشیم. بایدآرمان ها و شعارها و فرهنگ و گفتمان حسینی را به بیان مختلف نشر بدهیم. آقا فرمودند: اگر امام حسین علیه السلام به دنیا معرفی شود، اسلام معرفی شده است، قرآن معرفی شده است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام وعلیه معارف اسلامی تبلیغ می شود؛ درمقابل این حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. «حرکت معرفت حسینی» اینها را دقت کنند دوستان. بعد راجع به منطق امام حسین مطالبی را فرمودند و ادامه دادند: پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛ و از حرکت اربعین به عنوان آیت عظمای الهی یاد کردند و فرمودند این حرکت می تواند جامعه اسلامی را به تمدن بزرگ اسلامی برساند. لذا همه باید برای رسیدن به این هدف فکر و کار کنیم. نباید به چیزهائی که دشمن می تواند با پررنگ کردن آنها مثل بدعت ها وتحریف ها واختلافات این هدف بلند را خدشه دار بکند تمسک کرد. که مثال هایش را می دانید تکرار نمی کنم. این را بدانید اگر امروز در عالم خدا پرستش می شود به خاطر امام حسین علیه السلام است. این را روی قاعده عرض میکنم. چون می خواستند با از بین بردن امام چیزی به اسم بندگی و خدا پرستی وجود نداشته باشد. که شهادت حضرت مسیر را تغییر داد. لذا تا قیامت هر کس با هر گرایشی که دارد و می تواند بندگی خدا بکند به برکت امام حسین است. برای همین است که وقتی به امام سلام می دهیم عرض می کنیم السلام علیک یا اباعبدالله. سلام بر تو ای پدر بندگی خدا. این کنیه را از اول برای امام گذاشتند درحالیکه که فرزندی بنام عبدالله نداشت. البته این کنیه معانی دیگر هم دارد. ولی این نکته مهم است که هر چه بندگی خدا تا قیامت صورت میگیرد به واسطه حرکت و شهادت حسن علیه السلام است. لذا وقتی به او سلام میدهیم او را به عنوان پدر بندگی و عبادت نام میبریم.

یکی از نمونه های بارز تربیت حسینی را امروز در یمن می بینیم که چگونه استکبار را تحقیر کرده است و تهدید می کند اگر عربستان دست از تجاوز نکشد ریاض را تصرف می کنیم. خیلی جالب است، یمن! الان رسیده به جایی که تهدید میکند. می خواستند چند هفته ای کار یمن را تمام کنند. بیش از ۴ سال است، ۴ سال و نیم است که گرفتار یمن شدند. یمنی ها تحت تعلیم افکار حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام هستند. عربستان چند وقت قبل اگر یادتان باشد گفته بود آتش جنگ را باید ببریم به داخل ایران، حالا آتش به خانه خودش افتاده و بد می سوزد. همه جایش می سوزد و بدجور هم می سوزد. در دل، شکست ایران و نابودی ایران را می پرورانند اما نتوانستند از حملات پهبادی انصارالله یمن پابرهنه مظلوم تحت سلطه و محاصره غذا و دارو به بزرگترین پالایشگاه و تاسیسات نفتی جهان در عربستان فرار کنند. تمام پز نظامی آمریکا و تسلیحات فروخته شده به گاو شیری و زیرساخت های نظامی و غیرنظامی عربستان را زیر سوال بردند. معادلات منطقه ای را از همه جهت بهم زدند. قیمت نفت متزلزل شد. و این ها هنوز در مقابل ایران قرار نگرفته اند. در مقابل یمن پابرهنه مظلومند. بعد برای فرافکنی می گویند عملیات خیلی پیچیده بوده، کار یمنی ها نیست، کار ایرانی هاست. البته خیلی برای ما افتخار است که در دوران تحریم ها و نداشتن لوازم مورد نیاز و احتیاج بتوانیم این توان را پیدا کرده باشیم؛ اما این را عرض می کنیم، که اگر آمریکا و عُمالش در منطقه خطای استراتژیک کنند، تمام هستی اش را در تمام دنیا به خطر انداخته و اگر کوچکترین حرکتی بر علیه ایران بکند، به فضل پروردگار، عربستان و رژیم کودک کشی، دیگر وجود نخواهد داشت. مگر شما می توانید زمین و هوای خود را نگهدارید؟ در مقابل یک گروه شبه نظامی کم آوردید. دست ازجنگ طلبی وآدم کشی بردارید. حالا برای اینکه کم نیاورند رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گفت به وزیر خزانه‌داری دستور داده تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کنند یا خودشان را زده اند به خواب یا رسما نمی فهمند که البته هردو مورد است. هنوز هم نفهمیده اند که در این جنگ هم با مقاومت جانانه مردم ایران شکست خورده اند و تاب و توانشان تمام شده.

یکی از جلوه های مقاومتی که از سیره امام حسین علیه السلام و عاشورا آموختیم دفاع مقدس بود. با ملت ایران دشمنی کردند و در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ حمله نظامی کردند. هفته دفاع مقدس را به همه ایثارگران و مجاهدان و خانواده های بزرگوارشان و خانواده معظم شهدا و جانبازان به خاطر عزت و افتخاری که آفریدند تبریک عرض می کنم. مردم سرافراز ایران ۸ سال با توکل بر خداوند متعال بدون کمک از هیچ قدرت خارجی مظلومانه در مقابل تمام هیمنه استکباری ظالمان ایستادند و از آرمان ها و ارزشهای اسلامی دفاع کردند و ضمن بر هم زدن محاسبات دشمن؛ بر تمام مشکلاتشان پیروز شدند و نه تنها هزاران کیلومتر مناطق اشغال شده را آزاد کردند و به امنیت پایدار رسیدند، بلکه توانستند به تکنولوژی تولید و ساخت ده ها وسیله پیشرفته نظامی و غیر نظامی دست پیدا کنند. و به راههای خود کفائی در عرصه های مختلف برسند. و اساساً می توان گفت علت مبقیه انقلاب اسلامی، آنچه که باعث شد انقلاب اسلامی بماند دوران دفاع مقدس است. در دفاع مقدس به الگوی مدیریت جهادی رسیدیم که می تواند با تفکر انقلابی تحت زعامت و مدیریت ولی فقیه بر مشکلات کشور مسلط شود، امنیت را تامین کند، تهدیدات مختلف را خنثی کند و در مقابل فشارهای حداکثری بیگانگان مقاومت کند. و این مدل شد الگوی مقاومت مسلمین و مستضعفین جهان در مقابل ظالمان و مستکبران. امروز ما کشوری مقتدر و آزمون داده ایم و توان مقابله مستقیم با ما را ندارند. میبینید که نحوه برخورد و عملکردشان چگونه است. به مسائل دیگری دل بسته اند. به بعض واداده های داخلی دل بسته اند. به بعضی حرکتهای موذیانه و موریانه وار دلبسته اند. بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه درس را شنیدید. می خواهند با قبول مذاکره از طرف ما، القاء کنند که فشار حداکثری بر علیه ایران اثر کرده است. فرمودند ما باید ثابت کنیم سیاست فشار حداکثری پشیزی در مقابل ملت ایران ارزش ندارد. فرمودند: رئیس‌جمهور محترم،  وزیر خارجه، مسئولین کشور همه یک‌صدا و یک‌زبان گفتند که ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد، عرض می کنیم آقا ملت ایران هم به حمایت و قدردانی از این بیان شما یک پارچه با تکبیرشان اعلام می کنند که راضی به مذاکره با آمریکا نیستند.

شنیدید که ده‏ها میلیون دلار از اموال مصادره‏شده ایران در کانادا را فروختند و به عنوان غرامت به قربانیان ادعایی تروریسم در جهان پرداخت کردند. توضیح نمی دهم ولی لازم است دستگاه دیپلماسی کشور سریعاً در مقابل این اقدام سیاسی کانادا که مغایر با قوانین بین‏المللی است موضع قاطع بگیرد و محکم از حقوق ملت دفاع کند که اموال و ثروت مردم اینگونه تاراج نشود.

اول مهر شروع سال تحصیلی آموزش و پرورش را به همه مدیران و معلمان و خدمتگذاران تعلیم و تربیت تبریک عرض می کنم و امیدوارم سال جدید سالی پر از خیر و برکت و علم آموزی و تربیت برای فرزندانمان باشد. تذکر این نکته را لازم می دانم که اساتید و معلمان محترم به دانش آموزان به عنوان امانات الهی توجه کنند که وظیفه باورمند کردن آنان نسبت به آموزه های اسلامی و انسانی و انقلابی به عهده آنهاست. قسمتی از تربیت دینی آنان برای حرکت در مسیر تمدن نوین به عهده مدرسه است. معلمان در تربیت نسلی که باید مسئولیت های آینده را به عهده بگیرد کوشا و جدی باشند. سند تحول بنیادین را بدنه آموزش و پرورش یک بار خوب بخوانند و مسلط بر آن بشوند. رهبر معظم انقلاب بارها  این را تذکر دادند که فاصله هست مقداری بین این بدنه و این سند. بعد از اینکه یاد گرفتند باید اجرا شود و طرحی ریخته شود. به نظر می رسد که باید مسابقه ای گذاشته شود تا همه بخوانند و عملیاتی کنند. وزیر آموزش و پرورش که جدیدا منصوب شدند این خوب است این سند تحول بنیادین را دستورکار خود قرار دهند و عملیاتی کنند تا در زمان ایشان به عنوان کارنامه کاری ایشان ثبت شود. مطالب دیگری را حتما قبل از خطبه ها از مدیر کل آموزش و پرورش شنیدید. قسمتی را شنیدم مطالب خوبی را بیان کردند. انشالله همه ان چه فرمودند در عرصه عمل عملیاتی کنند.

بیست و ششم شهریور سالگرد تاسیس اورژانس است. از همه عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند و تلاش می کنند امروز هم در مصلای نماز جمعه نمادین حاضر شدند. اگرچه هر هفته قسمتی از این برادران در مصلای کرج و شهرستان‌ها حاضر هستند و خدماتی را به نمازگزاران عرضه می‌کنند، بنده در اینجا از طرف همه شما عزیزان از این عزیزان تقدیر و تشکر می کنم. مسئول محترم شان قبل از خطبه ها  نکاتی را به عرض شما رساندند. بنده هم از شهرداری ها و فرمانداری ها در سراسر استان تقاضا را دارم که برای گسترش خدمات و فعالیت هایی که این عزیزان دارند همکاری بیشتری را نسبت به این بزرگواران داشته باشند.

نکته استانی: مسئله گلزار شهدای امامزاده محمد را جدی بگیرید. سازه هایی که بنا شد آنجا ساخته شود طرح جدیدی که هست ساماندهی و شکل‌دهی شود. یکی از بزرگ‌ترین گلزارهای شهدای کشور ست. نگین‌شهر است. نماد استقامت و نماد مقاومت و نماد ایثار و نماد جوانمردی و نماد عزت و بزرگواری است. آن را باید هرچه زودتر پرداخت. اولویت کاری قرار بدهید. به این چیزها اهمیت بدهید. مهم است.

یکی هم مسئله فضای سبز است. فضاهای سبز استان را فدای ساخت و سازهای بی مورد و‌نامورد و بیخود نکنید. بعضی وقت ها برای به دست آوردن بعضی از منافع مادی قسمت هایی که قانون هم اجازه نمی‌دهد تصرف شده است. باید به اینها دقت بیشتری کرد .تذکری بود که به مسئولینی که باید دنبال کنند دادیم.

نکته انتخاباتی: یکی از امور مورد توجه در امر انتخابات، اخلاق انتخاباتی وتبلیغات است که برای عده ای لغزشگاه قطعی است. مسیر ما غیر از آن چیزی است که در دنیا وجود دارد و به تبلیغات انتخابات به عنوان حرفه ای سود آور نگاه می کنند. معیارهای ما اخلاقی و قانونی و برگرفته از الگوهای اسلامی است. لذا هرگونه فریب مردم به اسم تبلیغات انتخاباتی خلاف اخلاق است. گاهی آمار غلط داده می شود و اوضاع کشور را سیاه و گاهی سفید جلوه می دهند و کاندیدای مورد نظر را ناجی همه مشکلات و رقیب را هم با تهمت و افتراء، تحریف واقعیت، شخصیت، سوابق و یا خدمات او را زیر سوال می برند. اینها همه بد اخلاقی انتخاباتی است. همه اش خلاف است. ببینید افراد راجع به دیگران چگونه عمل می کنند همین معیار خوبی برای انتخاب است. کاندیدایی آمده کاری هم با دیگران ندارد رزومه و کار خودش را بیان میکند، این خیلی فرق دار با کسی که وقتی میگوییم صحبت کن درباره دیگران حرف میزند. راجع به تبلیغات انتخاباتی باز هم خواهم گفت. رهبر معظم انقلاب فرمودند: نماینده اصلح کسی است که از شیوه تبلیغاتی صحیح استفاده کند. از بد اخلاقی انتخاباتی پرهیز کند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.