مشروح خطبه‌های نماز جمعه 22 شهریورماه 1398 شهر کرج /

محافل حسینی و هیئات، روح تبعیت از امام معصوم و ولی جامعه را تقویت کنند

روابط عمومی (۲) ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۶/۲۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. متقین اهل رعایت ادب در همه امور زندگی فردی و اجتماعی هستند. در این چند هفته مطالبی درباره ادب مطرح شد. ایام زیارت است و عزیزان به زیارت مشرف می‌شوند زیارت امیرالمؤمنین و امام حسین علیهماالسلام، دیدم مطالبی را درباره زیارت عرض کنم مفید است.

یکی از آن امور که در مباحث ادب مطرح می‌شود زیارت کردن است. چه وقتی به دیدار دوستان می‌رویم چه وقتی در کنار قبور اولیاء الهی قرار می‌گیریم. ریشه کلمه زیارت به معنای میل و گرایش است. به‌دروغ زور گفته می‌شود (قول زور) چون از حق و راستی به کجی میل کرده منحرف‌شده است. به معنای قصد و توجه هم هست. چون زائر به‌قصد توجه به مزور از شهر و بلد خودش حرکت می‌کند به‌قصد دیدن شخص حالا آن شخص یا زنده است یا مرده. در کتب لغت معانی مختلفی گفته‌اند. مثلاً صاحب مصباح المنیر گفته: زیارت به معنای آن است که انسان به انگیزه بزرگداشت و یا انس گرفتن باکسی به سمت او رو کند. پس یکی از راه‌های تکریم افراد صاحب‌کمال و تعظیم شخصیت‌های علمی و معنوی به دیدار آن‌ها رفتن است، در زمان حیاتشان و بعد از وفات هم تکریم آن‌ها زیارت قبورشان است که فاتحه بخوانیم و عرض ادب داشته باشیم؛ که از آیه شریفه حتی زرتم المقابر و قصه‌ای که دارد هم همین فهمیده می‌شود.

زیارت رسول خدا و اهل‌بیت از دور و نزدیک فضیلت و ثواب فراوان داشته سفارش شده است و شخص زائر را مشمول شفاعت آن بزرگواران می‌کند. روایت مشهوری است از عبدالله بن عمر که رسول خدا که فرمودند: هر کس به زیارت من فقط به انگیزه زیارت بیاید بر من واجب است او را در روز قیامت شفاعت کنم. یا برای زیارت از راه دور اسحاق بن عمار نقل می‌کند از امام صادق -علیه‌السلام- که حضرت فرمودند: به مدینه بروید و به پیامبر اکرم سلام بدهید هرچند که سلام و درود از راه دور نیز به آن حضرت می‌رسد؛ یعنی نتوانستید مشرف شوید از همین‌جا سلام بدهید زیارت محسوب می‌شود. از خواص آخرتی زیارت این است که زائر را از خطرات و اهوال سنگین قیامت حفظ می‌کند. رسول خدا به امیرالمؤمنین -علیهماالسلام- فرمودند: ای علی هر کس که مرا در زمان حیات یا مرگم زیارت کند یا تو و فرزندانت را در زمان حیات یا پس از مرگ زیارت کند، من ضمانت می‌کنم که او را از اهوال و شداید روز قیامت نجات دهم تا آن‌که او را هم‌درجه خودم می‌گردانم. نکته‌ای از این روایت فهمیده می‌شود که یعنی حیات و ممات معصومین یکسان است. چون پاداش آن‌یکی بیان شد.

پس حضور در کنار قبور آن‌ها آدابی دارد که باید رعایت شود، همان‌طور که در حال حضور ادب را رعایت می‌کنیم. ما با زیارت تجدید پیمان و عهد جدید با امام می‌بندیم. امام رضا -علیه‌السلام- فرمودند: شیعیان نسبت به هرکدام از امامان تعهد و پیمانی دارند که کمال وفای به آن عهد در زیارت مشتاقانه و عارفانه قبور آن ذوات نورانی است. در همین رابطه روایت مفصلی است که امام صادق از رسول خدا از امیرالمؤمنین -علیهم‌السلام- نقل فرمود که رسول خدا به علی -علیه‌السلام- فرمود: یا على! و اللَّه که تو را شهید خواهند کرد در زمین عراق و در آنجا مدفون خواهى شد. گفتم: یا رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که قبور ما را زیارت کند و معمور سازد و ملازمت آن نماید و تعهد خودش را با آن حفظ کند؛ و اهتمام به شأن زیارت آن داشته باشد؟ حضرت فرمودند که یا ابا الحسن! به‌درستی که حق سبحانه و تعالى قبر تو را و قبرهاى فرزندان تو را بقعه‏ها گردانیده است از بقعه‏هاى بهشت و عرصه‏ها از عرصه‏هاى جنّت و به‌درستی که حق‌تعالی دل‌های برگزیدگان خلق و بندگان خاص خود را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که مشقت‌ها و آزارها خواهند کشید درراه محبّت شما و ایشان آباد ‏کنندگان قبور شما هستند و به خاطر رضای خدا و محبت رسول خدا بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد؛ یا على! تنها ایشان از شفاعت من برخوردارند و ایشان در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت، ایشان به زیارت من خواهند آمد؛ یا على! هر که معمور و آبادان دارد قبور شما را و تعاهد آن کند به پاکیزگى و بوى خوش و تعظیم و تکریم، چنان باشد که یارى کرده باشد حضرت سلیمان را بر بناى بیت‌المقدس و هر که زیارت کند قبور شما را چنان است که بعد از حج اسلام هفتاد حج کرده باشد و چون از زیارت برگردد از گناهان پاک‌شده باشد مانند روزى که از مادر متولّد شده بود؛ پس خوشحال باش و بشارت‌ده محبّان و دوستان خود را به نعمت‌های بسیار و به چیزى چند که چشم ایشان را روشن کند که نه چشم‌ها دیده باشد و نه گوش‌ها شنیده باشد و نه در خاطر کسى خطور کرده باشد؛ و جمعى از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا سرزنش کنند زیارت کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان‌که سرزنش مى‏کنند زناکاران را به زنا؛ این جماعت بدترین امّت من‌اند؛ ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد. این روایات تشویق به زیارت می‌کند به خاطر آثار فراوان اجتماعی و فردی که بر آن مترتب است. البته بحثی هم در زیارت بامعرفت و عارفا بحقه هست که آن کدام زیارت است که فرصت بیان نیست فقط اجمالاً زیارت بامعرفت زیارتی است که امام را امام بدانیم و بدانیم باید از امام تبعیت کنیم. خیر ما را می‌خواهد و تلاش در هدایت ما دارد و از ما اطاعت و فرمان‌بری دستورات الهی را می‌خواهد.

اما در این نوبت به مناسبت بحث ادب که چند جلسه‌ای مطرح شد قصدم بیان آداب زیارت بود که وقت گذشت. فقط به تعدادی که مرحوم شهید در دروس مطرح فرموده اشاره می‌کنم و هم‌چنین مرحوم شیخ عباس در مفاتیح‌الجنان آورده هم برگشتش به همان مطلب شهید است که در دروس گفته. اول تحصیل طهارت که با غسل و دعایی که دارد حاصل می‌شود. در مسیرِ زیارت از هرچه لغو و بیهوده است به‌شدت پرهیز شود. در غیر زیارت امام حسین لباس نو بپوشد و خود را معطر کند. برای امام حسین هرچه که خاک‌آلود و بدن عطر برود ثوابش بیشتر است. قدم‌ها را کوتاه بردارد و باوقار با اذن دخول با رقت قلب و چشم تر و توجه کامل در حال خضوع بدن و خشوع قلب و با سربه‌زیر افکنده و زبان گویا ولی آهسته به تکبیر و تهلیل و تسبیح و صلوات درحالی‌که عتبه مبارکه را بوسیده و یا سجده شکر کند و با پای راست وارد شود. توجه به این نکته که صاحب قبر کلام او را می‌شنود و سلام او را جواب می‌دهد. خود را به ضریح برساند و اگر مزاحمتی نیست، به ضریح چسبیده ببوسد. سعی کنید در وقت زیارت معصومین اگر عذری ندارید در حال ایستاده پشت به قبله و رو به قبر باشید و زیارت مأثور بخوانید؛ و بعدازآن نماز زیارت در بالای سر معصوم خوانده شود و بعد دعا کند و درخواست خود را مطرح کند. اگر توانستید در کنار ضریح قرآن بخوانید و هدیه کنید که ثواب آن برای شماست. از سخنان بیهوده و لغو به‌شدت بپرهیزید. توبه و انابه داشته باشید و البته صدای خودتان را بلند نکنید که قرآن نهی فرمود. مقداری صدقه بدهید و انفاق کنید. بعد از زیارت و بهره بردن زود برگردید و زیاد در شهر نمانید. (مثلاً ۱۵ روز مشهدالرضا نمانید مگر دیگر زیارت نروید؛ و الا دارد که «زُر وانصَرِف» زیارت کن و برگرد تا شوق زیارت که دوباره برگردید در دلتان بماند). موقع خروج بدون پشت کردن خارج شود. زنان بهتر است شب و باحجاب کامل به زیارت بروند و لباس معمولی به تن کنند و لباس فاخر نپوشند تاکسی آن‌ها را نشناسد که منسوب به چه کسی هستند. در بعضی از روایات دارد که همراه خودتان نبرید خودشان بروند که معلوم نشود منتسب به چه کسی هستند. به‌هرتقدیر عفت و حجاب در اینجا هم مدنظر است. خوب است در این‌کاره‌ای معنوی هم کاسبی کنید. زیارت و قرآن را که می‌خوانید از طرف حضرت حجت سلام‌الله‌علیه بخوانید برای امام رضا یا برای امیرالمؤمنین که قطعاً ثواب دارد. یا آن ثوابش را برای روح انبیاء اولیاء و شهدا و صلحا هدیه کنید که ثواب مضاعف دارد بعد برای خودتان هم چیزی بخواهید.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا در همه زمان‌ها بر اساس معیارهای دینی زندگی کرده از آموزه‌های اخلاقی فاصله نمی‌گیرند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۹۸ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یُقَرَّبُ فِیهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا یُظَرَّفُ فِیهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا یُضَعَّفُ فِیهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ یَعُدُّونَ الصَّدَقَهَ فِیهِ غُرْماً وَ صِلَهَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَهَ اسْتِطَالَهً عَلَى النَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَکُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَهِ الْإِمَاءِ وَ إِمَارَهِ الصِّبْیَانِ وَ تَدْبِیرِ الْخِصْیَانِ»، «روزگارى بر مردم بیاید که در آن روزگار مقرّب نیست مگر سخن‏چین و زیرک قلم داد نمى‏شود مگر بدکار، (به جاى الفاجر، الماجن هم آمده یعنی گوینده‏اى که هر چیز از سخن بیهوده، یاوه و مسخره، دلش بخواهد بگوید.) و ناتوان به‌حساب نمى‏آید مگر شخص باانصاف. در آن‌وقت صدقه دادن را غرامت مى‏شمارند و صله‌رحم را منّت و بندگى خدا را باعث بزرگى وبرتری بر مردم مى‏دانند، پس در چنان زمانى پادشاهى با مشورت کنیزان و حکمرانى وسیله کودکان و تدبیر با خواجه‌سراهاست». به خاطری بدی و دوری از احکام اسلام و شرع بدی‌ها جای خوبی‌ها را می‌گیرد.

امام به چند نشانه آن زمان اشاره‌کرده‌اند؛ که بعض آن‌ها در جامعه ما مشهود است. تغییرات و انحراف در مسیر مستقیم یک‌مرتبه به وجود نمی‌آید، آرام و خزنده صورت می‌گیرد و اگر آگاهان جامعه و خواص که متوجه می‌شوند مواظبت نکنند، تذکر ندهند، اگر قدرت ممانعت دارند، جلوگیری نکنند رفته‌رفته مسیر تغییر می‌کند، آرمان‌ها عوض می‌شود، مطالبات چیز دیگری می‌شود، نوع پوشش و غذا و آرایش و سبک زندگی دگرگون می‌شود، بعد اگر بخواهیم انحراف را درست کنیم باید هزینه‌های فراوانی بدهیم و گاهی از مواقع هم به این سادگی‌ها سرجایش برنمی‌گردد. در همین عزاداری برای امام غریب و شهید و مظلوم ببینید چه بدعت‌ها و انحرافاتی واقع‌شده که وقتی مصلحان جامعه تذکر داده‌اند مورد چه هجمه‌هایی از طرف گروه‌های مختلف، با اغراض گوناگون قرارگرفته‌اند. حرکت و قیام امام حسین با آن عظمت که تا قیامت نورافشان است و مسیر بندگی خالص برای خدا و اصلاح امور انسان‌ها برای رسیدن به زندگی سعادتمند، در پرتو استقلال و آزادی و زیر بار ستم و ظلم نبودن و ده‌ها دستاورد دیگر را چنان خفیف و خوار و سخیف می‌کنند که دیگر خاصیتی نداشته باشد. بر این پیکره باابهت هرکس با حربه‌ای، ضربه‌ای می‌زند و زده است. یکی از روی خیرخواهی یکی از روی حقد و کینه یکی از روی حس ناسیونالیستی و ایرانی گری یکی از روی نفهمی و عوامی، یکی از روی منفعت‌طلبی و جاه‌طلبی و چشم هم‌چشمی و ده‌ها آفت دیگر. ما چه مقدار به سخنان امام حسین در این روزها فکر کردیم؟ چقدر به علت قیام او فکر کردیم؟! در مجالس شرکت می‌کنیم، سینه می‌زنیم، سیاه می‌پوشیم، اما درباره این موضوعات فکر هم می‌کنیم؟! میگوییم امام برای اصلاح آمده بود، مگر چه اتفاقی افتاده بود که احتیاج به اصلاح داشت؟ امت پیامبر در مدت ۵۰ سال از خط مستقیم منحرف‌شده بودند؛ مستقیم کج رفتند. قبلاً هم‌عرض کرده بودم کسانی که سربازی رفتند و میدان تیر جلوی ما سیبل می‌گذارند، مسئول خط آتش هم دستور می‌دهد که نوک مگسک زیر خال سیاه، شماره سیبل هم فلان، شلیک کن! اگر سر لوله اسلحه به‌اندازه یک میل کج باشد در صد متر و ۲۰۰ متر و ۳۰۰ متر به سیبل بغل می‌خورد. چون مستقیم بدون انحراف کج می‌رود. بعد از مدتی می‌فهمد که عجب اشتباهی شد. حالا برای بجای اول برگرداندن آن باید حجت خدا به شهادت برسد تا آگاهی بیاورد و مسیر اصلاح شود.

حالا عرض من این است که عده‌ای با دقت تمام در طول تاریخ سعی کرده‌اند با حرف‌ها و خرافه‌ها و بدعت‌ها، هر جور که می‌توانند این روش اصلاحی را دچار انحراف کنند. هم در شکل و هم در محتوا. در شکل عزاداری و نحوه تظاهر و بیرون آمدن دسته‌ها و وسایلی که به همراه دارند و باید داشته باشند، نوع چیدن و نظم گرفتن و حرکت و نوع خواندن و دم گرفتن و خرجی دادن و مجلس برپا کردن و امثال این‌ها بگیرید تا محتوای منابر و شعرها و سخنرانی‌ها و کتاب‌ها و فیلم‌ها و نمایش‌ها و تعزیه‌ها و برای حفظ اصالت آن‌هم هزینه‌های زیادی پرداخت‌شده. تا جایی که گاهی به مراجع بزرگوار که تذکری داده‌اند هم اهانت شده است. در همین عصر ما و درگذشته هم شده؛ اما باید گفت و نگذاشت میزان و معیار و ترازو از معیار بودن بیفتد. حسین میزان است. میزان الاعمال است. حرکتش میزان است. ترازو را نباید خراب کرد. نباید مخدوش شود. وسیله اندازه‌گیری را باید همیشه دقیق و سالم نگه داشت. تازگی‌ها هم هر تذکری که داده می‌شود زود می‌گویند آقا جلوی دزدی و اختلاس را بگیرید؟ راجع به منکرات اخلاقی و معضلات اجتماعی و هر موضوع که احتیاج به تذکر و راهنمایی دارد تا گفته می‌شود؛ زود می‌گویند آقا جلو دزدی را بگیرید! اتفاقاً جلو دزدی دارد گرفته می‌شود. چون دزدی که فقط سرقت اموال و اساسیه نیست. بدترین دزدی، دزدی عقیده فکر و اخلاق مردم است. ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی و از بین بردن فرهنگ عمومی و هرج‌ومرج فکری و اعتقادی بدترین دزدی است که دشمنان ما با استفاده از ابزارهای مدرنی که دارند به‌صورت نرم انجام می‌دهند و البته افراد کمتر متوجه می‌شوند و توجه می‌کنند. لذا باید دائماً تذکر داد و راهنمایی کرد و در موقع لزوم جلوگیری کرد. اساساً بحث امربه‌معروف و نهی از منکر که واجب الهی است، وظیفه همگانی قرار داده‌شده به این معناست که همه در مورد دزدی‌ها مسئول هستند چه مالی چه غیرمالی و کسی نمی‌تواند بگوید به من چه. برای بعض امور دستگاهی قرار داده‌اند که دنبال کند مثل نیروی انتظامی ولی بقیه‌اش را بر عهده عموم گذاشته‌اند و همه را مسئول کرده‌اند. حالا بچه‌ای سم خورده یا دارد می‌خورد یا کسی دارد فکر او را خراب می‌کند. حالا شما به مادرش تذکر بده که بچه‌ات سم خورده، او هم بگوید به شما چه اگر راست میگی برو جلو اختلاس‌ها را بگیر. عقلا نمی‌خندند که این مادر و پدر بله باید جلوی اختلاس‌ها را گرفت ولی سم دارد بچه‌ات را نابود می‌کند.

یک نمونه انحراف نرم را ببینید. می‌گوییم امام حسین قیام کرد برای اصلاح جامعه‌ای که به سمت کجی رفته بود و کشته‌های این حرکت همه شهیدند و کسانی که حضور داشتند همه انصار و یار امام بودند؛ یعنی اهل تبعیت و اطاعت از روی علم و آگاهی بودند، یعنی میگوییم امام حسین امام بود رهبر جامعه بود، حرکت کرد رفت. کسانی هم که پشت سر او بودند امت او بودند و به‌عنوان اطاعت از ولی خدا در کنار او قرار گرفتند. امام حسین را امام می‌دانستند و چون امام گفته مطیع بودند و حرکت آن‌ها هم جهاد در رکاب امام بود و کشته‌شدگان هم شهید بودند. حالا به تعبیر بزرگواری که در نوشته‌اش خوندم مطلب درستی هم هست این است که در شعرها ببینید تمام‌مسیر رفته است به سمت نوکری و آقا بودن. یه مقداریش بد نیست، ما نوکر امام حسینیم او هم آقای ماست و هر چه داریم و نداریم از حسین و دستگاه حسین است؛ اما نباید اصل مسئله گم شود. بحث، بحث امامت است. در هیچ جا از روایات و مستندات نداریم که به این نحو راجع به آقا و نوکری گفته باشند درباره امام و امتش. همه‌اش امامت است و امت. اگر از آموزه‌های اخلاقی مثل ادب و اخلاص و ایثار و جوانمردی مواسات و ارادت و امثال این‌ها سخن گفته می‌شود همه‌اش در مسیر اطاعت از امام بر اساس اندیشه و اعتقادات است. وقتی نوکر شد روح حماسه و تبعیت و اطاعت از روی اراده و فکر از او گرفته می‌شود. بعلاوه حرکت امام حسین -علیه‌السلام- که جهاد بود و یک حرکت سیاسی اجتماعی، این عنوان هم از بین می‌رود. می‌شود یک آقایی بوده به نوکرش گفته برو انجام بده، او هم انجام داده. عرض می‌کنم اصل این نوکر و آقا بودن سرجایش درست؛ اما یک‌دفعه می‌بینید هجمه‌ای از شعرها چند سال پشت‌هم در دسته‌جات و سینه‌زنی‌ها و هیئات به جای اینکه روح جهاد و حماسه و شهادت‌طلبی را تقویت کند، روح امامت و امت را تقویت کند، روح تبعیت از امام معصوم و ولی جامعه را تقویت کند، می‌رود به سمت نوکری و آقایی. آقایی چیزی می‌گوید نوکرش هم می‌گوید چشم، بدون اراده. چون نوکر لزومی ندارد مبنا را توجه داشته باشد باید اطاعت محض کند ولی در امت تبعیت از امام خوابیده که بااراده و اعتقاد جلو می‌رود و در مسیر رفتنش هم کشته و شهید می‌شود. این حرکتی نرم است که ۲۰ سال که می‌گذرد که دیگر مردم حوصله کار انقلابی ندارند. از این موارد زیاد است که چیزهایی به این دستگاه اضافه‌شده. چرا میگویند هیئت سکولار نشود برای اینکه نرم و خزنده پیش می‌رود. در طول تاریخ خیلی‌ها سعی کردند نام امام حسین و حرکت او را از بین ببرند و کم‌رنگ کنند ولی خودشان نابود شدند و از بین رفتند؛ و ما هم وظیفه‌داریم تا می‌توانیم این خط اصیل را حفظ کنیم و نگذاریم با انحرافات بی‌اثر شود.

جا دارد از همه عزیزانی که در برپائی باشکوه این حماسه بزرگ در این دهه قدم برداشتند چه در مساجد، حسنیه ها، زینبیه ها، تکایا، هیئات، ایستگاه‌های صلواتی، سخنرانان، مداحان و همه خادمان آستان قدسی امام حسین -علیه‌السلام- تشکر کنم. از پرسنل و فرماندهی نیروی انتظامی و راهوار استان که کنترل، نظم و امنیت این دهه را به‌خوبی مدیریت کردند تشکر کنم. از تدبیر دادستان و همکاری هیئات مذهبی استان نسبت به مسئله علم کشی هم تشکر می‌کنم این هم از مواردی است که باید رویش کار شود واقعاً من‌درآوردی و خارج از دین و شعائر است. اگرچه فی نفسه حرمتی ندارد علم کشی تا وقتی جزء دین شناخته‌نشده، ولی قطعاً جنبه شعائری هم ندارد. نقاشی با نماد خاص و مجسمه اژدها و گوزن و شیر و کبوتر و گربه و امثال ذالک که هیچ‌کدام مربوط به اسلام نیست. برخلاف پرچم که تا می‌توانید در عزای امام حسین پرچم بلند کنید. دیروز در همین خیابان امام‌زاده حسن چند هزار نفر جمعیت بود، اگر نیمی از آن‌ها پرچم سیاه به دست داشتند چه عظمتی داشت و چه حزنی ایجاد می‌کرد. به‌هرتقدیر جای تشکر دارد.

نکته‌ای هم استانی می‌خواستم عرض کنم همین‌جا بگویم و آن اینکه برنامه‌ریزی اجتماعی بزرگ را در داشته باشیم. مثل شهرهای دیگر که باعظمت و شور اجتماع بزرگی را برقرار می‌کنند. شهر ما چهارمین شهر پرجمعیت کشور است ولی متأسفانه متفرق هستند. اجتماعات خوب هست اما آن عظمت و تمرکز و شکوه را ندارند. البته لازم است تدبیر شود اگر مکان و زمان باید تغییر کند نوع دعوت و نوع اجرا انجام شود. به نظم تا ماه محرم و صفر تمام نشده به‌صورت تمرینی از هیئات دعوت کنند و جانمایی کنند. اجتماع عظیمی را تشکیل دهیم تا اگر سال آینده زنده بودیم و توفیق بود برنامه بهتری را برگزار کنیم. خدای تعالی همه ما و شما را جزو عزاداران واقعی قرار دهد ان‌شاءالله.

نکته‌ای که راجع به مسائل اقتصادی عرض می‌کنم این است که همان‌طور که می‌دانید نزدیک یک سال و نیم است که آمریکا از برجام خارج‌شده و به‌زعم آن‌ها باید نظام تمام‌شده باشد، اما مردم نشان داده‌اند که با فشارها و تحریم‌های ناجوانمردانه از پای درنمی‌آیند و با مقاومت خودشان و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی تا امروز این جنگ ظالمانه و گزینه‌های مختلف آن برای تضعیف و از بین بردن اقتصاد کشور را بی‌اثر کرده‌اند و پیروز میدان تا امروز ایران است. البته سختی‌ها و فشارها را مردم‌دارند تحمل می‌کنند؛ اما لازم است آقایان برای رونق تولید کار جدی و فعالیت جدی‌تری داشته باشند ۶ ماه از سال گذشته است. خوب است و لازم است گزارشی داده شود که دستگاه‌های متولی چه اقداماتی داشته‌اند و چه‌کار ویژه‌ای برای رونق تولید انجام داده‌اند، چه سنگی را از جلوی پای تولیدکننده برداشتند و نتیجه چه بوده است؟ البته اگر مسائل حاشیه‌ای و انتخاباتی مثل حضور زنان در ورزشگاه‌ها که جلساتی از هیئت دولت را به خود اختصاص می‌دهد و درنهایت هم متناقض و ضد هم حرف می‌زنند وقتی برای بیان دغدغه‌های مردم بگذارد! تعبیری را رئیس‌جمهور داشتند که این امور در انتخابات درست می‌شود (تعبیر درستی است) که مردم بدانند به چی کسی رأی می‌دهند و او مطالبه چه چیزی را می‌کند. سؤالم راجع به رونق تولید این است که در استان البرز این مسیر چگونه بوده، خود دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی کنند و رسانه‌ها هم از مسئولین مربوطه مطالبه کنند. کمبودها به اطلاع رسانده شود و افرادی که می‌توانند خدمت کنند، اقدام کنند. از جوانان برای رونق و رشد کشاورزی در این منطقه حتماً استفاده شود. قابلیت‌ها زیاد است یک‌بار دیگر هم شاید در اینجا عرض کردم اگر برنامه و مدیریت باشد همین استان می‌تواند قسمت زیادی از نیازهای دامی و کشاورزی کشور را تأمین کند. امروز تعداد زیادی از جوانان همین‌جا استان خودمان در تولید هیچ نقشی ندارند، بااینکه توانایی تولید رادارند. از آنان بخواهید و به کارشان بگیرید ببینید چه انقلابی در این منطقه درست می‌کنند. متأسفانه نیست. از دستگاه‌های خبری می‌خواهم که این مطالبه را از مسئولین داشته باشند که در این ۶ ماه در این استان چه شده است.

تمام تلاش آمریکا و اسرائیل این است که نفوذ منطقه‌ای ایران را کم کنند؛ اما به فضل پروردگار و عنایات خاصه اهل‌بیت علیهم‌السلام دائماً بر توان و قدرت ایران افزوده‌شده بحمدالله و المنه. قطعاً این چند ماه اخیر را دقت کرده‌اید. ملاقات‌های مکرر فرماندهان محور مقاومت با رهبر معظم انقلاب برای دشمنان نظام اسلامی در منطقه و جهان پیام‌های بسیار دارد. سخنان عزت بخش، حماسی و ولایت مدارانه سید حسن نصرالله در شب عاشورا و اینکه رهبر معظم انقلاب را حسین زمان دانست و گفت او را تنها نمی‌گذاریم و هشدار به دشمن که حمله به ایران پایان عمر اسرائیل و رژیم‌های حامی آمریکاست؛ و حضور مقتدا صدر در شب شام غریبان در حسینیه حضرت آقا و نامه سید عبدالملک بدرالدین حوثی رئیس جنبش انصارالله یمن که اعلام کرد ولایت رهبر معظم انقلاب را پذیرفته و نامه تیرماه امسال رهبر حماس و اعلام همبستگی با ایران را بگذارید در کنار خروج مفتضحانه جان بولتون؛ یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایران که آرزوی ریشه‌کنی جمهوری اسلامی را داشت و به منافقین وعده داده بود که در تهران جشن پیروزی می‌گیرند. همه این‌ها که در کنار هم قرار می‌گیرد در این مدت، یک پیام روشن دارد و آن این است که دست آمریکا و نوچه‌های پلیدش به فضل پروردگار به‌زودی با پیروزیِ محور مقاومت نظام سلطه در منطقه و جهان ساقط خواهد شد.

این‌گونه عمل کردن عزتمندانه است؛ اما شما ببینید در ۲۶ شهریور سال ۱۹۷۸ میلادی مذاکرات صلح کمپ دیوید بین سران مصر و رژیم صهیونیستی انجام شد و چند سال بعد در ۲۲ شهریور یا ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۳ میلادی بود، معاهده اسلو بین سازشکاران فلسطینی با رژیم صهیونیستی در یک مراسم رسمی در واشنگتن با حضور یاسر عرفات، اسحاق رابین، نخست‏وزیر وقت اسرائیل و بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد؛ و خون‌ ده‌ها هزار شهید فلسطینی را پایمال کردند؛ و در این توافق چیزی جز ذلت نصیب فلسطین نشد. بعدها هم بوش به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بود که اتفاقاً امروز برخلاف آنچه آن‌ها می‌خواستند خاورمیانه جدید درست‌شده است؛ اما به محوریت مقاومت. برای بدبختی آمریکا در این روزها همین بس که برای اینکه بتواند از قدرت ایران فرار کند باید رشوه به ناخدای هندی بدهد. با شرایط موجود به نظرم می‌رسد اینکه حضرت آقا چند وقت قبل فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمی‌بیند، وضعیت برای آمریکا بدتر از اسرائیل شده و به نظر ما ان‌شاءالله کار آمریکا در ده سال آینده تمام خواهد شد.

نکته‌ای را عرض کنم؛ با رفتن بولتون عده‌ای در ایران خیال نکنند که اوضاع ضد ایرانی آمریکا خوب شد پس برویم مذاکره را زودتر انجام دهیم. هرچه از این تغییرها صورت بگیرد باز آمریکا آمریکاست، مگر کلاً استحاله شود و تغییر ماهیت بدهد. آمریکا با مذاکره به دنبال این است که خسارت برجام گسترده کند، برجام به تعبیر رهبری خسارت محض بود. می‌خواهد آن را گسترده‌تر کند و وصل کند به قدرت منطقه‌ای و قدرت موشکی ما که می‌بینید الآن چه قدرتی است! که دولت باید در مقابل فریب دشمن با هوشیاری بیشتری عمل کند ان شاء الله.

نکته انتخاباتی: برای کاندیدای اصلح شاخص‌های فراوانی وجود دارد که به‌مرور آنچه به ذهن می‌رسد در این چند هفته برای شما عرض کردم. یکی از موضوعاتی که باید موردتوجه همه باشد این است که نماینده مجلس از طرف مردم وکیل مردم است که در مجلس شورای اسلامی باید به نفع موکلین خود حرکت کند و قانون وضع کند و در کمیسیون‌ها شرکت کند و قیام و قعود داشته باشد. پس نباید چیزی مخفی از موکلین خودش داشته باشد و الا وکالت باطل می‌شود. من به شما وکالت در کاری را بدهم بعد به شما بگویم برایم کاری را انجام بدهید، بعد از شما بپرسم که چه کردید؟ بگویید که نمی‌توانم به شما چیزی بگویم. تو وکیل منی باید توضیح بدهی. این‌که نمی‌شود وکالت. بله یک‌وقت مسئله امنیتی است و ضرورت هائی هست این را مردم متوجه هستند که باید مخفی بماند و اشکالی نمی‌کنند اما اگر غیر از مطالب امنیتی باشد چرا نباید بدانند. خبب در مجلس مباحث مختلفی مطرح می‌شود اقتصادی و سیاستی و فرهنگی و نظامی و امثال ذالک، باید مردم بدانند که نماینده آن‌ها چه موضعی گرفت و چه رأیی دارد و این منافاتی هم با آزادی نماینده در رأی دادن ندارد. بزنگاه مطلب من این است که گاهی در همین رأی دادن‌ها مرزبندی‌ها با دوستان و دشمنان مشخص می‌شود و اصلح و غیر اصلح برای دوره بعد معلوم می‌شود. صادق و کاذب بودن، در تبلیغات جوری حرف زدن و در مجلس جور دیگر عمل کردن معلوم می‌شود. لذا بحث شفافیت بسیار بحث جدی است. رهبر معظم انقلاب در شاخصه و ویژگی سیاسی نماینده اصلح فرمودند: باید مرزبندی مشخص با دشمن داشته باشد. ما این مرزبندی را از کجا می‌فهمیم وقتی شفاف باشد. باید رصد کنید کسانی که قصد کاندیداتوری دارند و یا در مجلس هستند و برای دوره بعد قصد شرکت دارند از چنین مرزبندی‌هایی برخوردار هستند یا نه؟

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.