مشروح خطبه‌های نماز جمعه 15 شهریورماه ۱۳۹۸ شهر کرج /

مهم‌ترین درس عاشورا ایستادگی در برابر ظلم و استکبار است

روابط عمومی (۲) ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۳۹۸/۰۶/۱۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و همه شما را به رعایت تقوا دعوت می کنم. اهل تقوا چون به شخصیت دینی و الهی خود اهمیت می دهند. در همه جا و همه حال ادب را رعایت می کنند. چون ادب سرمایه کمال انسان است. امیرالمومنین -علیه‌السلام- ضمن سفارش به فرزندش امام حسن -علیه‌السلام- در فراگیرى ادب، فرمود: پسرم ادب، مایه بارور شدن عقل و بیدارى قلب و سر لوحه فضل و بزرگوارى است. از امام حسین -علیه السلام- معنای ادب را پرسیدند؟ امام -علیه السلام- فرمود: «هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک». ادب عبارت است از اینکه، وقتی ازخانه خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود ببینی؛ یعنی عجب و خودبرتربینی نداشته باشی که یکی از آفات جان انسان است. کمترین اثرش غفلت از عیوب خویش است. اگر انسان همیشه دیگری را بهتر از خود ببیند روح تواضع در او احیا می شود و رفتارش با مردم محترمانه خواهد بود.

اگر به کربلا و اهل آن نگاه کنی می بینی که همه شان در زمینه های مختلف ادب، یعنی ادب مع الله، ادب با امام زمان و حجت خدا، ادب با دوستان، ادب با خودشان در این ادبستان مؤدب به آداب شده اند. حسین -علیه السلام- مربی و اسوه ادب با عملش اسلام ناب را ترویج کرد و اسلام تحریف شده را رسوا کرد. ادب حضور در برابر خدا را در دعای عرفه ببینید. وقتی به خدا عرض می کند «اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِی أَخْشَاکَ کَأَنِّی أَرَاکَ» و مقام احسان را طلب می کند و یا در اوج توحید عرض می کند: کورباد چشمی که تو را نبیند. «عمِیَتْ عَیْنٌ لا تَراکَ». از امام حسین ادب دلجوئی از فرزند شهید و خانواده شهدا را در کربلا یاد می گیریم، وقتی خبر شهادت مسلم بن عقیل را دادند، برخورد حضرت با حمیده دختر و فرزندان مسلم. یا حاضر شدن بر بالین شهدا. ادبی که یارانش نسبت به امام داشتند و شب عاشورا ابراز کردند. به ابن بشیر حضرمى خبر دادند: پسرت در مرزى اسیر شده. گفت: مى‎دانم و پاى خدا حسابش مى‎کنم و جان خود را نیز نمى‎خواهم که پسرم اسیر باشد و من زنده بمانم. امام حسین -علیه السلام- فرمود: خدا تو را رحمت کند، برو براى نجات پسرت کوشش کن. بیعتم را از تو برداشتم. ابن بشیر گفت: درندگان مرا بدرند، و زنده زنده بخورند اگر ازتو جدا بشوم. ادب حر نسبت به مادر امام و نماز پشت سر امام و در نهایت بهشتی شدنش را ببینید. امام حسین تجسم ادب الهی است. عفو و گذشت از خصال آن حضرت بود. با فرزندان و بانوان و با اهل‌بیت خود در نهایت ادب، محبّت، رحمت، مهربانی و انس و مودّت زندگی می‌کرد. در برخورد با امام حسن -علیه السلام- احترام دائمی داشت و کاری که حرمت او را از بین ببرد انجام نمی داد. امام صادق‌ -علیه السلام- فرمود: امام حسین‌ به خاطر رعایت احترام، هیچ وقت جلوى امام حسن‌ راه نرفت و زمانى که با هم بودند ابتدا به صحبت نکرد. خوب است این ادب را یاد بگیریم و نسبت به پدر و مادر، معلّم و مرّبى، برادر بزرگتر، افراد سالخورده و بزرگ رعایت کنیم. امیرالمومنین فرمود: در طول زندگانى پیامبر، حسن مرا ابوالحسین  مى‌خواند و حسین مرا ابوالحسن و هر دو، پیامبر را پدر مى‌خواندند، وقتى ایشان رحلت فرمود، آنان مرا پدر خواندند. امام صـادق‌ به نقل از امام باقر‌ -علیهماالسلام- فرمود: حضرت حسین بن على هر شب جمعه به زیارت قبر حضرت حسن بن على مى‌رفت. در شب عاشورا به برادرش فرمود: بنفسی انت یا اخی. ۵۷ ساله به ۳۵ ساله. روزى امام حسین -علیه‌السلام- در مسجد آب خواست. حضرت عباس -علیه‌السلام- که در آن هنگام کودک بود، بى آنکه به کسى بگوید با شتاب از مسجد بیرون آمد. پس از چند لحظه دیدند، ظرفى را پر از آب کرده و با احترام خاصى ظرف آب را به برادرش امام حسین -علیه‌السلام- تقدیم مى کند. روز دیگر، خوشه انگورى را به او دادند. او با اینکه کودک بود، با شتاب از خانه بیرون آمد، پرسیدند: کجا مى روى؟ فرمود: مى خواهم این انگور را براى مولایم حسین -علیه‌السلام- ببرم.

در این ایام که روزهای حزن و اندوه است بر ابی عبدالله الحسین، باید رعایت ادب عزا را داشت. اولاً خود عزاداری، اینطور نباشد که کسی غفلت داشته باشد و یا بی توجهی کند، امام حسین -علیه السلام- فرمودند: به دوستان و شیعیان ما بگوئید در اقامه و برپایی (مجالس) عزا و مصیبت‌های ما همّت و کوشش نمایید. یا از حضرت رضا -سلام الله علیه- رسیده است که فرمودند: آن‌کس که مصائب ما را به یاد آورد و بر مصائب ما بگرید، در قیامت با ما و در درجه‌ای که ما هستیم خواهد بود و کسی که مصیبت ما را به یاد دیگران بیندازد و خود بگرید و دیگران را بگریاند روزی که چشم‌ها گریان است چشم او گریان نخواهد بود؛ و کسی که در مجلسی بنشیند که امرما (مکتب ما) در آن احیاء می‌گردد روزی که دل‌ها می‌میرد قلب او نمی‌میرد.

محزون بودن و حالت غم داشتن از آداب این روزهاست. در مجلس عزای امام حسین حتماً با وضو باشید، شوخی نکنید، سعی کنید روبه قبله بنشینید و به مطالب گوینده و یا مرثیه خوان به دقت گوش کنید. اگر توانستید خادمی عزاداران را بکنید. از سینه زنی که عزاداری و تاکید شده و استحباب دارد غافل نباشید. اگر می توانید به درب خانه هایتان پرچم سیاه بزنید. نشان دهید که شهر و استان یکپارچه عزادار حسین است. فرزندانتان را از مجالس محروم نکنید. از کودکی این امور در جان افراد نهادینه می شود و محبت اهل بیت در وجودشان قرار می گیرد. اهل کمک مالی به برپائی این مجالس باشید ولو اندک. خداوند متعال در پاسخ به حضرت موسی -علیه السلام- درباره عاشورا می‌فرماید: و هرکس مال خود را در محبت پسر دختر مصطفی -صلی‌الله علیه واله- در طعام و غیر آن انفاق نمایند، به ازای هریک درهم یا دینار، هفتاد برابر در دنیا به او داده می‌شود و گناهانش بخشیده می شود. گریه بر مصائب رافراموش نکنید و از دست ندهید. امام مجتبی فرمودند: آگاه باشید که خداوند بر گریه کنندگان حسین -علیه السلام- از روی رحمت و مهربانی درود می‌فرستد. امام رضا -علیه السلام- فرمودند: گریه بر امام حسین -علیه السلام- گناهان بزرگ را محو می‌کند. اگر نمی توانید گریه کنید تباکی کنید که ثواب گریه را دارد. و در حدیث قدسی آمده است: ای موسی! هریک از بندگانم که در زمان شهادت فرزند مصطفی گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر تعزیت گوید، همواره در بهشت خواهد بود. امام صادق -علیه السلام- می‌فرماید، پدرم امام باقر -علیه السلام- به من فرمود: ای جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه‌خوانان کن که به مدّت ده سال در (منا) در ایام حج، برمن نوحه‌خوانی و سوگواری کنند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.  متقین اهل برآورده کردن حاجات گرفتاران هستند. آنطور که در دستورات دینی رسیده است. امیرالمومنین -علیه السلام- در حکمت ۹۷ از حکم نهج البلاغه فرمودند: «لَا یَسْتَقِیمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ وَ بِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ وَ بِتَعْجِیلِهَا لِتَهْنَأَ». «حاجت ها بدرستى برآورده نمى‏شود مگر با سه شرط: کوچک شمردن آن تا بزرگ شود، پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود، شتاب در آن تا گوارا باشد».  یعنى اگر حاجتی بخواهد واقعاً برآورده شود باید این سه شرط را داشته باشد و الا ناقص است. اول: برآورنده حاجت آن حاجت را کوچک شمارد، (اثر وضعی چنین نیتی انتشار بزرگواری و بخشندگی شخص خواهد بود، و بدون اینکه بخواهد زبانزد می شود). دوم: آن را پنهان دارد. (اثر کار خیرِ پنهانی بیشتر از آشکار است. و لو سنت الهی اینگونه است که معمولاً این جور امور معلوم و شایع می شود). سوم: به سرعت انجام دهد تا گوارا و دلنشین شود. (تا دل درخواست کننده به خاطر طول کشیدن رنجیده خاطر نشود. که البته معمولاً اینطور است که اگر به تاخیر بیفتد شیطان مانع انجام می شود).

در روزهای حزن و اندوه محرم به سر می‌بریم و مرور می‌کنیم قصه خونبار کربلا را و در این ماتم به سر و سینه می زنیم. قطعاً لازم است که به ابعاد مختلف واقعه توجه کنیم و پند بگیریم  و در زندگیمان به کار ببندیم. توسعه قصه کربلا بسیار زیاد است. در همه عرصه هاست. پند بگیریم که چه شد عده‌ای از همان‌ها که دعوت کردند، قاتلش شدند؟ این پند گرفتن ندارد؟! اگر دقت کنیم عواملی می تواند در پدید آمدن چنین صحنه ای موثر باشد. مثل تبلیغات گسترده و همه جانبه بنی امیه با استفاده از همه ابزارهای تبلیغی برای گمراه کردن و تاثیر بر افکار عمومی به نفع اهداف خودشان. که در این بین بی خبری مردم و عدم توانائی در تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی بسیار موثر بوده است. و مطلب دیگر اینکه بنی امیه اقدام به تحریف مسئله امامت کرد و فلسفه سیاسی اسلام را مخدوش کرد. و جالب است بدانید رسول خدا در بیاناتشان از این مسائل مکررا خبر داده بودند. مثلاً فرمودند: «از سه چیز، پس از خود بر امتم بیمناکم: ۱٫گمراهى پس از شناخت حق، ( ۱۲۰ هزار نفر در غدیر با امیرالمومنین بیعت کردند، ۷۰ روز بعد برخلافش عمل کردند. ۱۸ ذی الحجه تا ۲۸ صفر، اِرتَدَّ النّاس بعدَ النَّبی الا چند نفر). ۲٫ فتنـه‎هـا و آشـوبهاى اغـواگـر، ۳ـ شکم‎پرستى و شهوترانى». که همین ها اتفاقا بلای جان تاریخ اسلام است. در عرصه ها و زمان های مختلف. شهوت پرستی و تجمل گرایی از آن طرف فتنه ها و انسانهایی که کشته شدند در دوران معاویه این سه عملیاتی شد. تبلیغات منحرف کننده آنچنان عمل  کرد که به عمده مردم قبولاندند که اولین مسلمان و جانشین و وصی پیامبر نماز نمی خواند و او را در خطبه ها رسماً لعن می کردند. ببینید تبلیغات چه میکند. اگر خطیب جمعه یادش می افتاد که حضرت را لعن نکردند برمیگشت از اول خطبه میخواند. حالا با تبلیغات می خواستند بگویند حسین خارجی است و یزید ولی امر مسلمین است. آمدند حدیث جعل کردند از قول رسول خدا که «هر آن کس که در اندیشه ایجاد تفرقه در میان امت واحده اسلامى برآید؛ با شمشیر سرکوبش کنید؛ هر کس که مى‎خواهد باشد». بعد آمدند به امام حسین گفتند اى حسین! آیا از خدا پروا نمى‎کنى که از جماعت مسلمانان جدا مى‎شوى و در میان امت، تفرقه مى‎اندازى؟ یعنی تو مشمول این روایتی و باید با شمشیر ساکتت کنیم.

حرکت امام حسین برای اقامه عدل و برگرداندن جامعه به روش پیغمبر و احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و گروه های مذهبی که دنبال برقراری عدالت بودند اورا دعوت کرده بودند ولی شد آشوبگر بر ضد حکومت اسلامی یزید.  یزیدی که رسما در مجامع شراب میخورد و بوزینه بازی میکرد و گناه را علنی انجام میداد. رشیدرضا مولف تفسیر “المنار” مى‎گوید: یکى از دانشمندان بزرگ آلمان به عده‎اى از مسلمانان گفت: «شایسته است ما مجسمه معاویه را از طلا بریزیم و در پایتخت آلمان نصب کنیم». گفتند: «براى چه»؟! گفت: «زیرا معاویه بود که رژیم دموکراتیک حکومت اسلامى را به حکومت استبدادى مبدل کرد و اگر او، این ضربه را به اسلام نزده بود، اسلام همه جهان را مى‎گرفت و اکنون ما آلمانی‎ها و سایر کشورهاى اروپایى، عرب و مسلمان بودیم». ببینید چه انحرافی را از همان اول ایجاد کردند! که البته انحراف معاویه یک مقدارش برای قبل تر است.

به هر تقدیر کربلا توانست با فداکاری انسان های والا و ریخته شدن خون پاکان و اسارت آل رسول، کاخ ظلم و ستمگرى را برای همیشه در هم بکوبد همانطور که ما با تاسی به همین سیره، کاخ سلطنتی ۲۵۰۰ ساله ملک الملوکی و شاهنشاهی را فرو ریختیم. و البته این راه هنوز ادامه دارد و باید وارثان خون شهیدان و ایثارگران خسته نشوند و تا رسیدن به نتیجه قطعی که نابودی استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم پلید کودک کش است با اراده  محکم راه را ادامه دهند.

باید بدانیم وقتی برای خدا کار می کنیم، شکست معنا ندارد. به تعبیر حضرت امام کشته بشوید، بهشتى هستید؛ بکشید هم بهشتى هستید. این ها درس هائی است که امروز همه اعم از مردم و مسئولین باید از عاشورا بگیریم؛ یعنی فهمیدن راه درست و استقامت در آن راه تا رسیدن به نتیجه. در واقعه ای مثل برجام و خسارات فراوانی که به مردم و کشور زد، باید جدی تر و محکمتر قدم برداشت. شما ببینید همین دو گام محدود که اخیراً در مقابل زیاده خواهی‌های سلطه طلبان در صحنه دیپلماسی برداشته شد و در کنارش پهباد، اسقاط شد و کشتی انگلیس توقیف شد، بیان اقتدار دفاعی و نظامی کشور را می کرد چه پیامدهای میمون و مبارکی برای کشور داشته است. قسمتی از توان هسته ای دوباره فعال شد و همه به خوبی فهمیده اند که در این نوبت ایران بنا ندارد منفعلانه برخورد کند و بر مواضع خودش برای جبران گذشته مصمم است. و می بینید که همین حرکت، قدرت ها را و به خصوص اروپای دلال را به واکنش و مهار رویه ایران وادار کرده است و می خواهند ایران گام سوم را بر ندارد و به حالت قبل برگردد. پس این مسیر ولو دیر اقدام شده؛ اما راه درستی است و باید آقایان همین مسیرِ کاهش تعهدات برجامی را با قدرت تا جبران تمام خسارت ها محکم پیش ببرند. که امروز هم بنا بود رئیس جمهور، فرمان گام سوم را بدهند. البته  عده ای هم دانسته یا ندانسته توان ایران را در گام سوم کم نکنند و به دشمنان اطمینان ندهند و آنان را امیدوار نکنند که ایران از برجام بیرون نمی رود و یا غنی سازی را بیست درصد نمی کند. بعضی ها کد و علامت میدهند.  لذا با توجه به بیان کارشناسان فنی بهترین اقدام در گام سوم این است که غیر از اضافه کردن نسل بعدی سانتریفیوژها که بناست انجام شود بهترین اقدام در گام سوم این است که ایران سایت غنی سازی فردو را برای تولید اورانیوم مورد نیاز از فاز تحقیقاتی خارج کند و وارد فاز صنعتی کند.

امروز در دنیا همین گفتمان حسینی و عاشورائی که نباید تن به ذلت داد و در مقابل ظالمان باید از جان مایه گذاشت. توانسته بینی مستکبرین را به خاک بمالد. بیانات سید مقاومت، سید حسن نصرالله و تهدیدی که خواب و خوراک را از صهیونیست ها گرفته را شنیدید و عملکرد و حمله غافلگیرانه موشکی حزب الله به خودروی نظامی رژیم پلید و کشته شدن سرنشینان آن در پاسخ به ترور دو جوان رزمنده لبنانی در سوریه را در روز یکشنبه حتماً متوجه شدید. جالب بودن مسئله اینجاست که رژیم خبیث در آماده باش کامل نظامی بوده و از نظر اطلاعاتی کاملا هوشیار بودند. تمام دستگاه های جاسوسی همه خطوط را کنترل می کرده است. اما در همین فضای کنترل نظامی و اطلاعاتی نتوانستند تدبیر کنند. حرکاتی که در حمله به عراق و سوریه دارند همه از روی استیصال و دادن روحیه به خود است والا به خوبی می دانند که به زودی رژیم صهیونیستی از نقشه دنیا محو خواهد شد.

ما از حسین -علیه السلام- یاد گرفتیم که یار و یاور مظلومان و ستمدیدگان باشیم. لذا ۴ دهه است با وجود فشارهای سختِ دنیای استکباری به اندازه توان از ملت فلسطین دفاع کرده ایم. و اخیراً هم اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در نامه ‏ای به مقام معظم رهبری، از حمایت های رهبری و مردم ایران ابراز تشکر و قدردانی کرد. همین درس «إنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَهَ» امام حسین است که مردم مظلوم یمن را مقاوم کرده است که می توانند ۵۳ ماه در جنگ نابرابر دوام بیاورند و ائتلاف مشئوم عربستان و امارات را از بین ببرند، در عرض دو ماه دو هواپیمای شناسائی آمریکا را با موشک ها هوشمند سرنگون کنند و تهدید کنند در دریای سرخ هر هدف آمریکائی و اسرائیلی را مورد حمله قرار می دهد و طرح های آمریکا را ناکام بگذارند و ناچارش کنند که تقاضای مذاکره کند و انصارالله را برای طرف مذاکره بودن به رسمیت بشناسد. ببینید یمنی ها چطور به امام حسین علاقه دارند و راه او را طی میکنند.

اما این حسین را در روز عاشورا با آن هجمه های ناجوانمردانه به شهادت رساندند. امام سجاد -علیه السلام- وقتی به پدر سلام می دهد او را کشته شده به روش صبر می گوید. یعنی نامردها حسین را محاصره کردند و نیزه دار با نیزه شمشیر دار با شمشیر و در نهایت با سنگ. ۴ نفر در کربلا سنگباران شد؛ عابس، حر، قاسم بن الحسن و خود حسین علیه السلام. رضَّ یعنی وقتی استخوان با گوشت جوری کوبیده می شود که قابل جدا شدن نباشد. با تاختن اسب بر بدن مطهر حسین چنین کردند.

۱۱ محرم که کاروان اسراء را به سمت کوفه و شام حرکت دادند را روز تجلیل از اسراء و مفقودان نامیدند که همه زحمات عزیزان که در راه پیشبرد اهداف بلند حسینی و انقلاب اسلامی مصائبی را تحمل کردند و زجر کشیدند را گرامی می داریم.

۱۲ محرم شهادت امام سجاد -علیه السلام- شاهد و خبرنگار و خبررسان و اسیر و پیام آور کربلاست. خودش همسرش و پسرش عضو اسرا هستند.  خداوند ما را از شیعیان و محبان حضرات معصومین قرار دهد.

۱۷ شهریور روزی که مردم تهران در میدان شهدا به دستور شاه ملعون که از آمریکا دستور گرفته بود بسیار دلخراش و دژخیمانه به خاک و خون کشیده شدند و نقطه عطفی برای پیروزی انقلاب شد و روز شهدا نام گرفت. من کاملا صحنه های آن روز را به خاطر دارم. هلی کوپتر از بالا، گارد از پایین تعداد زیادی از مردم را به شهادت رساندند. از همان روز حرکت جدیدی آغاز شد.

۱۹ شهریور وفات عالم مجاهد و انقلابی نستوه این خطه و اولین امام جمعه تهران مرحوم سید محمود طالقانی را گرامی می داریم خداوند با اجداد طاهرینش محشور بگرداند.

نکته انتخاباتی: یکی از آفات وارد شده به نظام و کشور، نگاه جناحی و گروهی داشتن بعض از مسئولان است. وقتی مسئولیتی را به عهده گرفتند دیگر کاری با این که چه کاری درست است و چه کاری غلط است ندارند. به فکر گروه و جناح شان هستند. بعضا هم با همان جناح و گروه وارد شدند.  بعضی ها خیلی وقت ها صلاحیت لازم را ندارند. به خصوص در مجلس شورای اسلامی. باید دقت شود وقتی که افرادی با لیست وارد این مجموعه می شوند این طور است. مثلاً در طول دوره قبل خیلی از اعضای لیست را کسانی که رای می دادند نمی شناختند.  بعد که وارد عرصه شدند دیدند که میشود دو نماینده مجلس را بعد از ۴۰ سال در  مجلس شورای اسلامی به خاطر بعضی از تخلفات  بازداشت کرد. البته شاید بیشتر هم بشود بازداشت کرد، دستگاه قضایی می داند. خیلی مهم است که چه مسیری طی شده. نمایندگان اول را ببینید و نمایندگانی که می شود به خاطر بعضی از تخلفات آنها را بازداشت کرد. یک بخشی از آن مربوط به ماست که درست دقت و رصد نمی کنیم که کجا و چگونه رای بدهیم، به چه کسی رای بدهیم. بدون صلاحیت های لازم در جایگاه هایی  قرار می گیرند که نباید باشند. عرض کردم که این ایراد را یک وقت به شورای نگهبان نگیرید. نهاد شورای نگهبان کف پذیرش را انجام میدهد. بقیه امور به دست خود شماست. در حالی که مسئولین باید مصلحت نظام و انقلاب را مد نظر داشته باشند ولو به خود آنها ضرر متوجه شود. باید بگردید شخصی را انتخاب کنید و اشخاصی را انتخاب کنید این مسیر را بتوانند برای شما طی کنند و الا ضرر می کنید. از همین الان هم‌باید در نظر داشته باشید.  زمان به سرعت می گذرد و وقتش می رسد. از الان رصد کنید کسانی که از قبل بودند آیا توانستند این کار را درست انجام بدهند؟ یا کسانی که الان اعلام می کنند که می خواهند بیایند آیا واقعاً در طول زندگی شان این‌گونه عمل کردند و عمل می کنند؟ این تعبیر رهبری در ذهنتان باشد. آقا فرمودند: «مصالح انقلاب و کشور را بر مصالح شخصی و گروهی مقدم‌ بدارد».   کسی را که انتخاب می کنید باید این ویژگی را داشته باشد. بعضی پرونده‌ها را ما بررسی می‌کنیم می بینیم بعضی از افراد که مسئولیتی در اختیارشان است کأن مسئول شده برای خودش و خانواده‌اش  یک سری کارها را انجام بدهد .یک قدم برای مردم بر نداشته است و تلاشی نداشته و کاری نکرده. منظورم در کل مسئولیت هاست نه فقط در نمایندگی مجلس.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.