مشروح خطبه‌های نماز جمعه 8 شهریورماه 1398 شهر کرج /

پرهیز از خرافه پردازی و بدعت‌گذاری در مجالس عزاداری

روابط عمومی (۲) ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۶/۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و همه شمارا به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. متقین مؤدب به ادب الهی بوده و دیگران را هم تشویق می‌کنند که خود را به آداب نیک تأدیب کنند. بهترین ادب گوش کردن به آن چیزی است که خداوند فرموده است، یعنی عمل به امر خدا کند. در موضوعات مختلف زندگی فردی و اجتماعی بحث ادب مطرح است که به بعض آن‌ها مثل ادب برخورد با پدر و مادر، ادب سلام کردن، ادب نشستن در مجالس عمومی و مطالب دیگر اشاره کردم.

ما از کنار موارد فراوانی با بی‌توجهی عبور می‌کنیم. مثلاً در روایت داریم وقتی برای شما مهمان آمد به آوردن وسایلش به منزل کمک کنید؛ اما هنگام رفتن ولو بارش سنگین باشد کمکش نکنید. چون شائبه این هست که از رفتن او خوشحال هستید. برای تکمیل بحث خوب است به تعداد دیگری از آداب که در قرآن کریم مطرح است مختصراً اشاره‌کنم. در سوره مبارکه نور آیات ۵۸ و ۵۹ می‌فرماید: خدمتگزاران و کودکان بالغ و حتی نابالغ وقتی قصد ورود به اتاق پدر و مادر رادارند، در سه وقت  قبل از نماز صبح و بعد از نماز عشاء و بعد از نماز ظهر» باید اجازه بگیرند و در بزنند. رعایت این ادب در تحکیم عفاف مؤثر است.

در قسمتی از آیه ۱۰۸ سوره مبارکه انعام سفارش می‌کند که در گفتارتان سب و ناسزاگوئی نداشته باشید. «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْم» یا درباره حضرت موسی و هارون که برای تبلیغ و نصیحت فرعون می‌رفتند دارد که باید با کلام نرم تذکر بدهند که اثربخش باشد. در آیه ۴۳ و ۴۴ سوره مبارکه طه فرمود: «اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏* فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى» همان‌طور که در برخورد با افراد جاهل و نادان به بندگان خاصش توصیه می‌کند که سلام بدهید و البته هنگام راه رفتن هم اهل تکبر و فخرفروشی نباشید، آرام راه بروید. در آیه ۶۳ سوره مبارکه فرقان فرمود: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما» و درباره برخورد و حسن گفتار با افراد سفیه در آیه ۸ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفا»؛ و درباره ادب سخن گفتن با دیگران و احترام به مردم در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» با مردم خوب حرف بزن؛ و در قسمتی از آیه ۱۹ سوره مبارکه لقمان فرمود: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ» در برابر دیگران نباید صدا را بلند کرد. یکی دیگر از آداب گفتگو، مربوط به وقتی است که بنا داریم حقی را ثابت کنیم و یا باطلی را دفع کنیم. در قسمتی از آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل فرمود: «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَه».

از بعض آیات شریفه نحوه مهمان‌نوازی و مهمان‌داری را می‌شود یاد گرفت. اولاً بلافاصله مهمان پذیرائی شود و انتظار نکشد. جلوی مهمان اقدام به تهیه غذا نکند. سفره را بیاورد جلوی مهمان پهن کند نه اینکه در جای دیگر پهن کند بعد بگوید بفرمائید غذا حاضر است. آیات ۲۴ به بعد سوره مبارکه ذاریات را توجه بفرمائید که درباره حضرت ابراهیم و مهمانانی که بر وی وارد شدند و نحوه پذیرائی حضرت فرموده است. اینکه جای خواب مهمان را صاحب‌خانه پهن کند و مهمان خودش جمع کند؛ و اینکه مهمان که خواست برود صاحب‌خانه در را باز نکند که او برود. ادب دیگر، قرآن کریم در قسمتی از آیه ۵۳ سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «إِذا دُعیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا» اولاً بدون دعوت جایی نروید و اگر رفتید و پذیرائی شدید و غذا خوردید بیش‌ازاندازه در منزل میزبان نمانید که موجبات آزار خودش و خانواده‌اش را فراهم نکرده باشید.

یکی از آداب اسلامی مربوط به رفتن به سراغ کسی است که با او کاری داریم. اولاً باید از صاحب‌خانه برای ورود اجازه بگیریم و اگر اجازه نداد، برگردیم. در قسمتی از آیه ۲۸ سوره مبارکه نور فرمود: «فَلا تَدْخُلُوها حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَ إِنْ قیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکى‏ لَکُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلیم». بعضی‌ها هم آمادگی ندارند اما اصرار می‌کنند که کسی به خانه بیاید این نفاق است. ‏ مرحوم آقا جواد تهرانی روی زنگ خانه این آیه را نوشته بودند که وقتی گفتند آمادگی پذیرش مهمان ندارم مهمان آیه را ببیند. عمداً هم این مطالب را کامل نمی‌گویم که خودتان مراجعه کنید.

بر اساس آیات قرآن، شکیبا بودن و اطاعت از استاد، ادب و شرط تعلّم است؛ چنان‌که موسى -علیه‌السلام- بر اطاعت کامل خود از حضرت خضر -علیه‌السلام- و سرپیچى نکردن از فرمان‌هاى او تأکید کرد. به گفته برخى مفسران موارد فراوانى از ادب و متانت در کلام موسى -علیه‌السلام- دیده مى‌شود که به آیات مربوطه مراجعه می‌فرمایید.

ادب دیگر اینکه سفارش خداوند متعال به مؤمنین این است که هنگام سخن گفتن با پیامبر -صلی‌الله علیه و آله- ادب این است که صداى خود را بلند نکنید. در قسمتی از آیه ۲ سوره مبارکه حجرات فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی»؛ و همچنین به اهل ایمان تذکر می‌دهد که نباید بدون اذن وارد خانه پیامبر شد. در قسمتی از آیه ۵۳ سوره مبارکه احزاب فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلاَّ أَنْ یُؤْذَنَ لَکُم‏» و چون حضرات معصومین -علیهم‌السلام- ممات و حیاتشان یکسان است؛ در کنار مرقد شریفشان هم نباید صدا را بلند کنیم و برای زیارتشان در روایات دارد اذن دخول بگیریم. حتی می‌شود از آیه ۱۲ سوره مبارکه طه فهمید که در هر مکان مقدسی که وارد شدیم مثل مسجد و مرقد اهل‌بیت یا جایی که خون شهید ریخته شده بهتر و بعضی جاها واجب است پابرهنه باشیم. «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوى»‏.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوی را اگر کسی مدح و ستایش کند اثری در آن‌ها ندارد. کسی مولانا امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- را در مقابل خودش مدح کرد حضرت در حکمت ۹۶ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَعْلَمُ بِی مِنْ نَفْسِی وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْهُمْ. اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لَا یَعْلَمُونَ». خدایا نسبت به من از من داناترى و من به خودم از آنان آگاه‌ترم، خدایا ما را بهتر ازآنچه دیگران گمان مى‏برند، قرار بده و آنچه را که درباره ما نمى‏دانند نادیده بگیر و بیامرز. امام -علیه‌السلام- به ما تعلیم دادند که چگونه نفس خودمان را بشکنیم و در مقابل تعریف دیگران که موجب عجب و خودپسندی می‌شود ادب کنیم؛ و چقدر زیبا بعدازآنکه خود را می‌شکند از خداوند درخواست می‌کند درجه نیکی‌اش را بیشتر ازآنچه دیگران فکر می‌کنند بالا ببرد؛ و عیب‌هایی که نمی‌دانند را بیامرزد. در روایات زیادی داریم که تعریف و تمجید کردن از کسی در مقابل خودش کار پسندیده‌ای نیست و تعبیر کرده‌اند وقتی از برادرت در مقابل خودش ستایش می‌کنی کان دستور کشتن او را داده‌ای. اگر هم تعریفی هست بایدمحدود و در حد ظرفیت فرد باشد.

تأسیس تاریخ در اسلام در زمان خلافت خلیفه دوم و با مشورت امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در سال ۱۶ هجری صورت گرفت. مبدأ تاریخ را هجرت پیامبر و اولین ماه را هم محرم قراردادند. ۱۰ شهریور اول محرم و آغاز سال ۱۴۴۱ قمری است. چون در جاهلیت جنگ در این ماه حرام بود نام این ماه را محرم گذاشتند. امام رضا علیه‌السلام فرمود: در جاهلیت، حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان وزنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را درباره ذریه‌اش رعایت نکردند.

چقدر جاهل‌تر از جاهلان اولیه بودند. ماه محرم از جهات مختلف پراهمیت است. ماهی است که عواطف و احساسات مردم را برای حضور و مقابله با دشمنان به جهت حفظ کیان دین و اسلام به هیجان می‌آورد. لذا در همه برنامه‌های محرم، باید دو عنصر روشنگری و تهییج احساسات باهم لحاظ شود و اگر یک‌بعدی باشد ضرر دارد و نتیجه‌ای که باید گرفته شود نخواهد شد. انقلاب اسلامی به برکت قیام امام حسین -علیه‌السلام- توانست اسلام ناب محمدی را احیاء کند. تعالیم و احکام ناب الهی را مثل جهاد و مبارزه با دشمنان و مستکبرین، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، حفظ تمامیت ارضی و امثال ذالک را در متن زندگی مردم قرار دهد؛ و اتفاقاً استعمارگران و سلطه جویان مثل آمریکا و انگلیس و اسرائیل تحمل نکردند و بودجه‌های کلان تخصیص دادند تا جلوی این مسیر گرفته شود. تا موج اسلام‌گرائی که معارضه با هستی و حاکمیت آنان دارد و کشورهای منطقه را گرفته، خاموش کنند؛ اما تا حالا نتوانستند من‌بعد هم نخواهند توانست. لذا سازمان‌های جاسوسی این کشورها شروع کردند به نفوذ در مراسم و محافل عزاداری تا فرهنگ محرم، عاشورا، جهاد و شهادت را از مردم بگیرند و یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌ها را نشر خرافات و بدعت‌ها در این مراسم پرقدرت و کارساز قراردادند والان جزو دستورات رسمی آن‌هاست. باید مواظب بود در دام خرافه و بدعت نیفتیم. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «هیچ بدعتی نهاده نشد مگر آن‌که سنتی ترک شد. پس از بدعت‌ها بپرهیزید و راه روشن را در پیش گیرید. چیزی مانند بدعت‌ها دین را ویران نکرده است». رسول خدا فرمودند: «وقتی بدعت‌ها در میان امت پدیدار شد بر عالم است که علم خود را آشکار کند پس هر کس چنین نکند لعنت خدا بر او باد». اگر عالمی بدعتی را می‌بیند و سکوت می‌کند طبق این فرمایش پیامبر خدا مورد لعنت خداست. علی -علیه‌السلام- فرمودند: «بدعت‌گذاران کسانی هستند که بافرمان خدا و کتاب او و پیامبرش مخالفت می‌کنند و بر اساس رأی و گرایش‌های خود عمل می‌کنند هرچند شمارشان بسیار باشد»؛ یعنی معلوم می‌شود بعضی وقت‌ها دایره بدعت‌گذاران جمعیت زیادی خواهند بود ولی باید با آن‌ها مبارزه کرد. شما الآن ببینید همین مسیر عزاداری‌های ما چقدر مسیرش منحرف‌شده است در بعضی از بخش‌ها.

دوستان توجه داشته باشید. هر چیزی که از عظمت کربلا و اهل آن، حرمت و آزادی کربلا و اهل آن، از استقلال و عزت کربلا و اهل آن کم کند، خلاف مسیر کربلا و اهل‌بیت عصمت و طهارت است. امام حسین -علیه‌السلام- به اهل‌بیت خود فرمود «در این سفر کاری کنید که عظمت و حیثیت شما محفوظ باشد». بعد ما کاری کنیم که کل آن عظمت زیر سؤال رود. کاری نکنیم که این عظمت کم شود. خوب است به سبک زندگی امام حسین که با مسائل جاری و مبتلابه جامعه منطبق است پرداخته شود. مثل بحث امربه‌معروف و نهی از منکر که حکومت اسلامی از مصادیق معروف در عصر حاضر است. تضعیف و ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی از مصادیق منکر است. حالا بعضی وقت‌ها می‌بینیم که یک عده مناسک سازی می‌کنند. شب تاسوعا و عاشورا اعتکاف می‌گیرند. باید بیایی در خیابان. باید بزنی بر سر و سینه‌ات. باید اهل تظاهرات باشی. اعتکاف جا و وقت دارد. به اسم کار پسندیده یک عده را درجایی جمع کنیم، آن‌هم نه در مسجد، در یک محلی! این مناسک سازی خلاف است. عَلَم خلاف است. مجسمه‌های روی آن به چه معناست؟ تیغه‌های آن به چه معناست؟ علمی که گفته شد منظور پرچم است که خواهم گفت.

امام حسین تمام هدف قیام خود را امربه‌معروف و نهی از منکر می‌داند. یا بحث عفاف و حجاب و غیرت که در کربلا غوغاست. به این‌ها بپردازیم. زینب کبرا و خاندان امام حسین -علیه‌السلام- الگوی حجاب و عفاف هستند. اهل‌بیت امام و همراهانش در عین مشارکت در حماسه عظیم کربلا و ادای رسالت بزرگ و حساسی که ازنظر اجتماعی بر عهده داشتند، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه شدند. من ده‌ها مورد درباره حجاب و عفاف درحرکت امام حسین را یادداشت کردم. در روز عاشورا و در کربلا. در کلمات امام حسین، در کلمات اصحاب، در کلمات بنی‌هاشم، در کلمات زینب کبرا.

پیام‌های عاشورا برای عرصه‌های مختلف امروز جامعه ما را بررسی کنید، بدرد می‌خورد. گذشته از آموزه‌های اخلاقی و عرفانی فراوان از مواسات و ایثار و آزادگی و صبر و توکل و رضا و تسلیم بگیرید تا مسائل اجتماعی و سیاسی مثل عمل به تکلیف، استکبارستیزی، تن به ذلت ندادن، عزت مدار بودن که به درد دولت‌مردان و سیاسیون می‌خورد که دست در دست امام حسین -علیه‌السلام- بگذارند که سفینه نجات است و انقلابی عمل داشته باشند. دل به دشمن نبندند و بیشتر از این برای کشور هزینه نسازند و مردم را مأیوس نکنند. رهبری فرمودند مذاکره تعطیل! مذاکره را با دولت فعلی آمریکا سم مضاعف خواندند. چرا برخلاف حرکت می‌کنید؟ خوب است که می‌بینید هنوز کلامتان منعقد نشده جوابتان را با گستاخی و بی‌ادبی می‌دهند و به مردم هم توهین می‌کنند. رئیس‌جمهور فرانسه و آمریکا توهین کردند. بعضی از مقامات آمریکایی هم توهین کردند. ایران را بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم دانستند. ادعا می‌کنند که با مذاکره می‌خواهند مردم را نرمال کنند. یک‌مشت آدم آنرمال میگویند با مذاکره می‌خواهیم مردم را نرمال کنیم. شرط مذاکره را دست برداشتن از فعالیت‌های انقلابی دانستند. بعضی وقت‌ها هم دیده می‌شود آقایان در صحبت‌ها و حرف‌ها و مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایشان به دشمن جهت می‌دهند. طوری القاء می‌کنند که عملکرد آن‌ها اثر خودش را نسبت به ایران کرده؛ و به‌جای اینکه از موضع قدرت سخن بگویند منفعلانه حرف می‌زنند. باید گام‌های جدی بعدی در مسائل جاری مثل برجام که مطرح بود برداشته شود. وقت‌کشی به‌هیچ‌وجه صلاح نیست. وقتی می‌بینیم غرب و اروپا به چه کنم چه کنم افتاده در رابطه با ایران باید مقتدرانه‌تر عمل کرد. توهین آمریکا هم جوابش همین است که می‌دهید. مرگ بر آمریکا

چرا اجازه می‌دهید به ملت رشید ایران این‌گونه اهانت شود؟ نسبت به دشمن خوف نداشته باشید. کربلا دانشگاه است. ای‌کاش در این دانشگاه درس‌خوانده و فارغ‌التحصیل شده بودید. در تاریخ ۱۲ شهریور سال گشت شهادت رئیس‌علی دلواری است که در این مکتب رشد کرد و فارغ‌التحصیل شد. در تاریخ حماسه‌ها و مبارزه‌اش با استعمار را ملاحظه کرده‌اید. روز شهادتش شد روز ملی مبارزه با استعمار. تمام شراشر وجودی او را امام حسین –علیه‌السلام- گرفته بود. کسی که در مکتب امام حسین بزرگ‌شده باشد تلاش می‌کند اسلام سربلند و عزیز شود. احکام نورانی آن به اجرا درآید ولو در این راه به شهادت برسد. یک فارغ‌التحصیل دانشگاه کربلا شهید حججی است که دیدید چه عزتی برای خودش و کشور به وجود آورد. آن‌وقت آقایان بااین‌همه تأکیدات اسلام و حسین و نظام باز عزت سوزی می‌کنند. دشمنان ما خیلی از رهروان این مکتب را ترور کردند. ۸ شهریور دفتر نخست‌وزیری منفجر شد و رجائی و باهنر مظلومانه به شهادت رسیدند توسط منافقین تروریستی که دست‌پرورده کشورهای تروریست پرور بودند. روز شهادتشان شد روز مبارزه با تروریسم. اسلام به‌شدت با ترور مخالف است و هرگز اقدام تروریستی هم ندارد. جریان مسلم بن عقیل را شنیده‌اید که در خانه هانی پشت پرده می‌توانست ترور کند و شاید جریان تاریخ کربلا را عوض کند ولی نکرد و از نهی اسلام از این کار خبر داد. ای‌کاش روش و منش شهید رجائی و شهید باهنر برای دولت‌ها واقعاً الگو بود. حرفش را می‌زنند و می‌زدند اما عمل کمتر دیده شد. صداقت، سخت‌کوشی، ساده زیستی، پرکاری، دغدغه مندی نسبت به مستضعفین، فرار از اشرافی گری، وارد میدان شدن و عمل کردن، دلسوز مردم بودن و هرگز برای فرار، کم‌کاری خود را به گردن دیگران نیانداختن در مشی شهید رجایی. باهنر مشهود بود. نگفت اختیاراتم کم است و یا اختیار در دست دیگری است. گاهی حرف هائی زده می‌شود که در شأن نیست. کدام دستگاه از دولت حمایت نمی‌کند بگوئید تا مردم هم بدانند و تکلیفشان را با آن دستگاه روشن کنند. همه دستگاه‌ها از دولت حمایت می‌کنند. امام حسین -علیه‌السلام- با فساد مبارزه کرد. همه باید در این مسیر حرکت کنیم. امروز حرکتی که شروع‌شده به فضل پروردگار را زیر سؤال نبریم به‌جای حاشیه‌سازی کمک کنیم. اتفاقاً این حرکت به نفع نظام و دولت است. مطلب خوبی را رئیس‌جمهور مطرح کردند که «یکی از وظایف بزرگ دولت مبارزه با فساد و رانت در کشور است و باید مدیران و دولت از طریق شفافیت، سلامت اداری و توسعه دولت الکترونیک جلوی فساد در کشور را بگیرند، با بگیروببند فساد از بین نخواهد رفت. با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین نمی‌رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است». این حرف خوبی است؛ و در این زمینه مطالبی فرمودند؛ اما بحث اینجاست که چه وقت باید این کار بشود؟ شما چکار کردید برای این نظارت؟ مدت طولانی گذشته است ۶ سال گذشته است؛ و این شفافیت و عملکرد روشن دیده نشد. مسئله حقوق‌های نجومی که مورد تأکید رهبری بود حل نشد. آیا با نظارت و به خاطر حراست از بیت‌المال به نجومی بگیر گفته می‌شود سرمایه نظام؟ موارد فراوان است. لذا مسئله نظارت به‌دقت انجام‌نشده است والا تخلفات از بین می‌رفت و یا کم می‌شد. پس به فرموده خود شما امروز دستگاه قضائی به‌موقع وارد عمل شده است. شما که لرزیدن دل مدیران را می‌بینید و برنمی‌تابید، چطور تکانه‌های شدید اقتصادی در زندگی توده‌های مردم را توجه نمی‌کنید و برای آنان اقدام عاجل ندارید؟ به‌علاوه مگر دستگاه قضا کسی غیر از متخلف و یا متهم به تخلف را گرفته؟ قطعاً شواهدی بوده که بررسی می‌کنند اگر بود نگه می‌دارند اگر نبود آزاد می‌کنند. باید گرفت بررسی کرد این‌که ناراحتی ندارد. تخلفی نداشت رها می‌شود. امت حزب‌الله و دلسوزان نظام و انقلاب از دستگاه قضائی می‌خواهند که تردید نکنید و از حاشیه‌ها نترسید تا خدا و حمایت مردم را به همراه دارید باصلابت تمام و محکم دستِ مفسدان اقتصادی، ویژه خواران، رانت‌خواران، ژن‌های خوب و خائنان به بیت‌المال را کوتاه و قطع کنید.

ماه محرم که در پیش است مراقب چشمانمان باشیم. چشم‌هایی که برای حسین اشک می‌ریزد را مواظب باشیم به گناه آلوده نشود. طهارت چشم را حفظ کنیم. باعاطفه با آرمان‌های امام حسین آشنا بشویم و باجان خودمان عجین کنیم. ماه محرم ماه شکست ابرقدرت‌هاست. تا می‌توانید پرچم سیاه و قرمز بلند کنید. به‌جای اینکه علم بکشید پرچم به دست عزاداران بدهید. توصیه می‌کنم تجربه کردم که دسته‌های عزاداری ۲ هزار نفر هزار نفر پرچم سیاه و قرمز دست بگیرند خودبه‌خود اشک از چشم انسان جاری می‌شود. پرچم‌های عاشورا را علامت نزدیک شدن روز انتقام مظلوم از ظالم که برافراشته شده قرار دهید.

روز دوم محرم در این هفته است. روزی است که امام حسین وارد کربلا شد. سؤال کردند که اینجا کجاست؟ گفتند اینجا نینواست. گفت اسم دیگری ندارد؟ گفتند می‌گویند غاضریه. گفتند اسم دیگری ندارد؟ گفتند صحرای طف. گفتند اسم دیگری ندارد؟ گفتند کربلا. حضرت پناه بردند به خدا از این سرزمین و بلاهایی که نازل می‌شود. بعد شروع کردند و گفتند که بارانداز کنیم. اینجا خیمه علی‌اکبر را بزنید… جمعیت جمع شد. چند هزار نفر جمع شدند برای مقابله با پسر پیغمبر؛ و در روز عاشورا واقعه‌ای که دل عرشیان را به لرزه درآورد و ملکوتیان را ناراحت کرد واقع شد.

نکته استانی: چون به من نسبت دادند هفته گذشته باید توضیح بدهم. مسئله ایستگاه‌های صلواتی است که باید توجه داشته باشید ما باید از امام حسین غیر از شور و هیجان و آه، فرهنگش را یاد بگیریم و گاهی با مشغول کردن ما به کارهای بی‌ثمر و بی‌ریشه اصل موضوع را خراب مکنند و اثر اصلی را هم از بین می‌برند. خیمه امام حسین که زده می‌شود باید فکر و فرهنگ و اندیشه و سبک زندگی امام حسین ترویج شود. این ایستگاه‌ها باید دکه‌های فرهنگی بشود، مرکز توزیع محصولات فرهنگی باشد. لذا باید جانمائی کرد درجاهای مهم و اثر گزار برپا کرد و درثانی معلوم باشد که چه کسانی برپا کرده‌اند. آیا صلاحیت لازم رادارند؟ یعنی کسی مسئولیت آن را بپذیرد که اگر خدای‌نکرده اتفاقی افتاد، کسی پاسخگو باشد؛ بنابراین در شورای امربه‌معروف و نهی از منکر تصمیم گرفته شد که باید بروند و مجوز لازم را بگیرند. کسی هم که مجوز را می‌گیرد اجازه برپایی ندهند. به‌علاوه معضلات و مفاسدی که خود این کار دارد بااین‌همه فرهنگی که به‌اندازه وسع امروز تعدادی از آن را برای شما گفتم در این ایستگاه صلواتی غیر از مزاحمت و راه‌بندان برای دیگران و بعضی از مسائل که خدای‌نکرده پیش می‌آید چه چیزی به مخاطب اضافه می‌شود؟ در چند نقطه باشد مثل جلوی درب هیئات که می‌خواهند پذیرایی کنند و الا امام حسین برای حرکت است، ایستگاه نمی‌خواهد. ایستگاه یعنی محل ایستادن. امام حسین برای حرکت است باید حرکت درست کرد. این هم یکی از چیزهایی است که در شهرها اول یکی دو تا درست شد بعد الآن می‌بینید که مساجد تعطیل می‌شود، هیئت‌ها، تکایا و حسینیه‌ها تعطیل می‌شود، دل‌خوش می‌کنند به یک ایستگاه و میگویند خوب وظیفه‌مان را برای امام حسین انجام دادیم. این‌طور نیست. به عزاداری‌های سنتی برگردیم. عزاداری سنتی است که انقلاب درست می‌کند. عزاداری سنتی است که جلوی مفسده را می‌گیرد. عزاداری سنتی است که مسئول بی‌عرضه را عرضه دار می‌کند. به عزاداری سنتی بپردازید. اشعاری که در عزاداری سنتی بود روح انسان را جلا می‌داد و به انسان حرکت می‌داد.

نکته دوم: یکی از شگردهای نفوذ فرهنگی تغییر در رفتار و ظاهر است که با قاچاق لباس و پوشاک این هجمه سازمان‌دهی می‌شود. پس باید جلوگیری کرد، به مغازه‌ها اخطار لازم داده می‌شود با آن‌ها هم برخورد می‌شود اما با دست‌فروشانی که این نوع کالاها را عرضه می‌کنند و معمولاً هم انبوه و با گستردگی کار می‌کنند که معلوم هست از اقشار کم‌درآمد هم نیستند. بعضی از اقشار کم درامد دست‌فروشی می‌کنند و آن‌ها باید سازمان‌دهی شوند. برای آن‌ها جا تهیه کرد و آن‌ها را تحت پوشش قرارداد. با آن‌ها کاری نداریم. کسانی را میگویم که دارند هجمه دست می‌کنند. پریشب رفتم خودم از نزدیک دیدم. آن حجم چندمیلیونی جنس برای دست‌فروش نیست. بعد با آن نحوه ارائه که آن چیزهایی است که داریم دائم با آن مبارزه می‌کنیم. مانتوهای خلاف عفت که در فروشگاه‌ها جلوی آن گرفته می‌شود اما در خیابان عرضه می‌شود. متأسفانه الآن هم به پلیس اتهام می‌زنند که اقدام نمی‌کند هم به شهرداری که به آن‌ها کمک می‌کند درحالی‌که آن‌ها کارشان را می‌کنند. ولی در مقابل قلدری می‌کنند. به نظر باید زودتر رسیدگی کنید.

نکته انتخاباتی: دو مقوله اقتصاد و فرهنگ از مباحث مهم کشور است که باید دغدغه کسانی باشد که قصد کاندیداتوری رادارند. باید باور داشته باشند در جنگ اقتصادی هستیم و چاره‌ای هم جز سیاست‌های ابلاغی رهبری در اقتصاد مقاومتی نیست؛ و همچنین باید برای جمع شدن ولنگاری فرهنگی که وجود دارد طرح و برنامه داشته باشد و مثل بعضی‌ها نگوید بهشت رفتن به ما مربوط نیست. رهبر معظم انقلاب دربیانی فرمودند: نماینده باید به فکر معیشت و فرهنگ مردم، دنیا و آخرت مردم باشد. پایبند به اقتصاد مقاومتی باشد و برای پیشرفت نگاهش به بیرون مرزها نباشد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.