مشروح خطبه‌های نماز جمعه 25 مردادماه 1398 شهر کرج /

تحقق عدالت درگرو انتصاب مسئولین اهل مسجد است

روابط عمومی (۲) ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۵/۲۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عباد الرحمن خودم و همه شمارا به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. بحث در ادب بود و عرض کردم اهل تقوا حتی‌المقدور خود را مؤدب به آداب الهی نموده و سعی می‌کنند همه شئون ادب را رعایت کنند؛ و گفتم حقیقت ادب دقت و ظرافت در رفتار و رعایت حدود هر عملی است با دو شرط؛ یکی اینکه آن عمل از روی اختیار انجام‌گرفته باشد و دیگر اینکه بر مبنای شریعت الهی باشد؛ یعنی همان‌که خدای تعالی در قسمتی از آیه ۱۱۲ سوره مبارکه توبه فرمود: «… وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ…» لذا ادب با همه اقسامی که دارد؛ ادب انسان با خودش، با خانواده‌اش، با جامعه‌اش، با همسایه‌اش، با کشورهای دیگر، حتی ادب مع الله، گذشته از اینکه کمالی برای انسان است، مورد رضای خدا هم هست.

امیرالمؤمنین فرمود: «الْأَدَبُ کَمَالُ الرَّجُلِ». واقعاً ادب کمال انسان است؛ و باعث می‌شود ارزش و اعتبار انسان بالا برود. همان‌طور که فرمود: «ای مؤمن این دانش و ادب قیمت جان توست. پس در فراگرفتن آن دو کوشا باش که هرچه بر دانش و ادبت افزوده شود قدر و ارزشت فزونی می‌گیرد»؛ و همین ادب زیور و زینت انسان مؤدب هم هست.

یکی از آفت هائی که گریبان ما را گرفته است و مانع رشد ما می‌شود، عاداتی است که داریم و برای ما اهمیت دارند. افراد روش کار و زندگی خود را بر اساس همان عادت‌ها چیده‌اند و عمل می‌کنند بدون اینکه بدانند کار درست یا غلطی انجام می‌دهند؛ بنابراین لازم است یک بازنگری داشته باشیم و دقیق‌تر به عادات خود نظر کنیم و اگر لازم است تغییر بدهیم. مولانا امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «به تأدیب و تربیت نفس‌های خود بپردازید و آن‌ها را از شیفتگی به عادت‌هایشان بازدارید». معلوم می‌شود بخشی از عادات، عادات خوبی نیستند.

اگر انسان مواظبت کند و در امورش رعایت ادب را داشته باشد ثمراتی دارد مثل تیزهوشی. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «بِالْأَدَبِ تُشْحَذُ الْفِطَن»‏. تربیت سبب تیزهوشی می‌شود؛ و ثمره دیگرش این است که موجبات تزکیه اخلاق و بهره‌مند شدن از فضائل اخلاقی را برای انسان فراهم می‌کند. امام علی بن ابیطالب فرمودند: «سَبَبُ تَزْکِیَهِ الْأَخْلَاقِ حُسْنُ الْأَدَبِ» تربیت نیکو، سبب تزکیه اخلاق است.

بر ما لازم است ادب را به دیگران بیاموزیم خصوصاً فرزندانمان و این را از روش اهل‌بیت یاد می‌گیریم. امام رضا -علیه‌السلام- فرمودند: «به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد. اگرچه به‌اندازه تکه نانی یا یک‌مشت چیز اندک باشد». یا در رابطه با همین چگونگی تأدیب و ادب کردن فرزندان به امور عبادی موارد زیادی توصیه داریم. مثلاً رسول خدا فرمودند: «فرزندان خود را در هفت‌سالگی نماز بیاموزید و چون ده‌ساله شدند آن‌ها را بر ترک نماز تنبیه کنید». این‌یک دستورالعمل تربیتی است با آثار فراوان که کمتر رعایت می‌شود، شواهد بیرونی حاکی از عدم رعایت این دستورالعمل است. بچه تا ۱۵ سالگی رهاست و چیزی به او آموزش داده نشده و چیزی خواسته نشده بعد در زمان بلوغ می‌خواهیم یاد بگیرد و عمل بکند و سربه‌راه هم باشد. نمی‌شود و تمرد هم می‌کند. از کودکی باید بالطافت و مهربانی آموزش داد، مسجد برد، نماز جمعه آورد تا روش زندگی‌اش و عادات پسندیده‌اش شود. روزه هم همین‌طور روایت دارد که باید از پانزده‌سالگی شروع کرد. توجه دارید منظور از تنبیه کردن، فقط کتک زدن نیست، بلکه روش‌های متعددی برای تنبیه وجود دارد. محروم کردن، نوعی تنبیه است. یکسری اختیارت و امکانات را از او بگیرید. هرگز در حال غضب و عصبانیت اقدام به آموزش و تربیت نکنید که هیچ اثری ندارد؛ و رسول خدا هم نهی فرمودند. «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنِ الْأَدَبِ عِنْدَ الْغَضَب»‏. البته روش محبتی داشتن و با تکریم و احترام اقدام به تأدیب کردن آثار بیشتری دارد. در روایات هم به همین روش بیشتر تأکید دارد. علی -علیه‌السلام- فرمود: «با پاداش دادن به نیکوکار، شخص بدکار را از بدکاری بازدار»؛ و یا فرمودند: «عاتِب اَخاکَ بِالاِحسانِ اِلَیه…» برادرت را با نیکی کردن به او سرزنش کن و بدی‌اش را با بخشش به او پاسخ بده. بدکاری که به تو بدی کرده را با کردار نیکت اصلاح کن و با گفتار زیبایت او را به خیر رهنمون شو. این‌ها را باید یاد گرفت و در زندگی در مناسبت‌ها به آن‌ها عمل کرد. امام کاظم -علیه‌السلام- به کسی که از فرزندش شکایت داشت فرمود: «او را نزن اما برای مدتی کوتاه با او قهر کن».

و همان‌طور که عرض شد در قرآن کریم آداب فراوانی در موضوعات مختلف به ما آموخته‌شده که باید توجه کنیم و بهره بگیریم و عمل کنیم. مثلاً در آداب هدیه دادن (هر نوع هدیه‌ای ولو سلام کردن) در آیه ۸۶ سوره مبارکه نساء فرمود: «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسیبا» یا در باره وارد منزل و اتاق شدن در قسمتی از آیه ۶۱ سوره نور فرمودند: «…فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِکُمْ تَحِیَّهً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَکَهً طَیِّبَهً …» اگر داخل خانه کسی نبود به خودتان سلام کنید. یا در آیه ۱۱ سوره مبارکه مجادله که راجع به کسی است که وارد مجلس می‌شود و باید به او جا داد. این‌ها ادب قرآنی هستند. حتی در مورد تلاوت قرآن که چگونه رعایت ادب آیا الهی را داشته باشیم فرمودند: وقتی به آیات بهشت رسیدید از خداوند بهشت طلب کنید و وقتی به آیات جهنم رسیدید به خدا پناه ببرید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا به هر خبر و روایتی بهاء نمی‌دهند بلکه اول آن را بررسی می‌کنند، بعد بر طبق آن عمل می‌کنند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۹۴ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَایَهٍ لَا عَقْلَ رِوَایَهٍ فَإِنَّ رُوَاهَ الْعِلْمِ کَثِیرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِیلٌ». چون خبرى را شنیدید، آن را از روى فهم و آگاهى درک کنید و به دریافت لفظ روایت بسنده نکنید، زیرا نقل‌کنندگان دانش فراوان‌اند، اما رعایت کنندگان اندک‌اند. حضرت دو جمله دارند یکی عقل الرعایه به معنای ضبط خبر به‌وسیله درک و فهم و رعایت علم و آگاهى است؛ و دیگری عقل الرّوایه که به معنای ضبط الفاظ و شنیدن یک خبر بدون درک معنى است. امام -علیه‌السلام- با این بیان تشویق کرده‌اند که هر روایتی را که شنیدیم بلافاصله برای دیگران بازگو نکنیم و حتماً به محتوای آن توجه کرده، با تأمل راجع به آن، فکر و اندیشه داشته باشیم. متأسفانه امروز هر کس هر روایتی را برای مطلبی که در نظر دارد می‌خواند و هر برداشت دل بخواهی هم می‌کند. امام به اهمیت عمل کردن به آنچه آموخته می‌شود هم اشاره‌کرده‌اند. خداوند همه ما را از متقین قرار دهد.

فردا ۱۵ ذی‌الحجه سال گشت ولادت امام هادی -علیه‌السلام- در سال ۲۱۲ قمری است. دوران ۳۴ ساله امامت امام هادی -علیه‌السلام- مثل بقیه ائمه پر از فراز و نشیب و مبارزه و مجاهدت درراه حفظ و نشر فرهنگ اهل‌بیت -علیهم‌السلام- بود. امام الگو و معیار است باید به تمام زندگی او از جهات مختلف و شرایط گوناگون دقت کرد؛ درس گرفت و عمل کرد. درسی که در این نوبت از امام هادی -علیه‌السلام- می‌گیریم سبک زندگی اسلامی و سیره عملی آن حضرت است که تلاش کردند، ارزش‌های اسلامی در جامعه‌ای که حکام جائر و ستمگر، زندگی ظالمانه و برخلاف معیارها و ارزش‌های اسلامی داشتند، عینیت پیدا کند. کمترین اثر این روش این بود که مردم به حقانیت و شخصیت الهی امام پی بردند. امروز لازم است بعضی از مسئولان جامعه ما از این روش امام، الگوی بگیرند و طبق آن عمل کنند. کنار مردم باشند از فرهنگ وزندگی به سبک غرب فاصله بگیرند و دنبال حل مشکلات مردم باشند. اگر ما شیعه اهل‌بیت هستیم باید روش زندگی آن‌ها برای ما الگو باشد. حرکت دیگر امام هادی که لازم است برای امروز از آن بهره ببریم، مقابله‌ای بود که با عقاید منحرفی که دشمنان برای از بین بردن فکر و فرهنگ و تضعیف ارزش‌های دینی داشتند. معارف دینی و ارزش‌های اسلامی را با برنامه‌ریزی درست و قابل‌اجرا باوجود فشار و اختناق شدید، برای نسل جوان و دیگران ارائه کردند و راه‌های درمان بیماری‌های اعتقادی و فرهنگی را بیان کردند. از مسائل مهمی که به آن پرداختند مسئله‌ی ولایت و جایگاه امام معصوم بود که اوج این معرفت افزایی را در دو اثر ماندگار امام -علیه‌السلام- می‌بینیم یکی زیارت پرنور و عظیم جامعه کبیره است که عشق و معرفت ما را به امامان بیشتر می‌کند. هر فرازی که خوانده می‌شود روح طراوت و تازگی پیدا می‌کند و وابستگیِ دل بیشتر می‌شود و دیگری زیارت غدیریه است. این روزها که به غدیر نزدیک می‌شویم خوب است این زیارت غدیریه را که با محتوای عالی، متأسفانه مورد غفلت است را مرور کنیم و بهره ببریم.

۲۰ ذی‌الحجه ولادت مولانا امام کاظم -علیه‌السلام- است؛ که می‌توان گفت امام برای ما مصداق و الگوی نظریه مقاومت هستند؛ و از روش مبارزاتی و مقابله با استکبار ایشان بهترین بهره را می‌توان گرفت. چه در دوران تقیه و چه در زندان، در دفاع از دین و ترویج و نشر فرهنگ و معارف اهل‌بیت، روش هائی را بکار بردند و جایی که اصل دین مورد هجوم واقع شد تا مرز شهادت پیش رفتند. خدای تعالی همه ما را از محبان و شیعیان اهل‌بیت قرار دهد.

۱۸ ذی‌الحجه عید سعید غدیر است که به همه عزیزان این عید بزرگ را پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم. انشا الله همه ما با معارف بزرگ غدیر بیشتر آشنا شویم. گاهی بعضی از افراد خوف این رادارند که اگر به غدیر بپردازند برخلاف مسیر وحدت حرکت کرده‌اند، درحالی‌که قطعاً این‌طور نیست و اتفاقاً غدیر همان‌طور که قبلاً هم اشاره‌ای داشتم اگر درست به آن پرداخته بشود، منشأ وحدت است. خود حدیث غدیر را شما اگر دقت کنید و متن آن را بخوانید اذعان خواهید کرد که چه زیبا همه امت اسلامی را به سمت وحدت و یکپارچگی دعوت می‌کند. بیانات رسول خدا را در آن روز لااقل ۱۱۰ صحابی و ۸۴ تابعی و ۳۶۰ مورخ و محدث و شاعر ثبت کرده‌اند؛ و اتفاقاً طُرُق حدیثی که اهل سنت در این حدیث دارند فراوان است. من یادداشت دارم که برای رعایت وقت می‌گذرم. این حدیث هم یک کلمه نیست. نزدیک ۶۰/۷۰ صفحه است. پیامبر اکرم قریب ۴/۵ ساعت طول کشیده تا آن را انشاء کرده‌اند. اصلاً قابل‌انکار نیست روایتی که ۱۲۰ هزار نفر شاهد داشته و دارای مضامین عالی و بلندی است که رسول خدا با استدلال به آیات قرآن (لااقل ۵۸ آیه غیر از مقطعات) اثبات ولایت ائمه هدی و به‌خصوص امیرالمؤمنین علیه‌السلام را می‌کنند؛ که سوره والعصر را کامل خواندند و گفتند در شأن امیرالمؤمنین است؛ و در جای‌جای این خطبه تذکر دادند که مردم این حرف‌ها به من مربوط نیست از من خواسته‌شده که بگویم. مَعاشر الناس هم می‌گوید. نمی‌فرماید یا ایها المسلمون؛ یعنی این پیام، پیام مربوط به همه مردم است و بین‌المللی است.

یکی از ویژگی‌های مهم خطبه غدیر که باید در این دوره به آن توجه بیشتری بکنیم ارتباط غدیر با مهدویت است. رسول خدا قبل از ارتحال در آن روز چندین مرتبه با لقب و بی لقب از حضرت حجت -سلام‌الله‌علیه- نام‌برده‌اند و جامعه را متوجه مسئله مهدویت کرده‌اند؛ و غدیر را در ادامه به مهدویت گره‌زده‌اند؛ و این دو از هم جدا ندانسته‌اند. این خطبه مربوط به اصل ولایت است لذا پیامبر دوازده امام را نام می‌برد؛ و البته نکته‌ای به‌خصوص هم درباره ولایت امیرالمؤمنین است. من فقط کوتاه اشاره می‌کنم امیدوارم دوستان دیگر به این مهم بپردازند و تبیین کنند. در قسمتی از خطبه حضرت فرمودند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِالنُّورِ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها (عَلى‏) أَدْبارِها». ۴۷/ نساء پیش از آنکه خشم خدای تعالی شمارا فروگیرد و به مجازات، صورتتان به عقب بازگردانده شود. -توصیه من به ائمه بزرگوار مساجد و هیئات این است که این خطبه را در مساجد ترجمه را کسی ده قسمت بکند و ده شب بخوانند تا به گوش همه برسد. «مَعَاشِرَ النَّاسِ النُّورُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیَّ ثُمَّ مَسْلُوکٌ فِی عَلِیٍّ ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَى الْقَائِمِ الْمَهْدِیِّ الَّذِی یَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ (حق ما و هر مومنی را می‌گیرد) لِأَنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ قَدْ جَعَلَنَا حُجَّهً عَلَى الْمُقَصِّرِینَ وَ الْغَادِرِینَ (دشمنان) وَ الْمُخَالِفِینَ وَ الْخَائِنِینَ وَ الْآثِمِینَ وَ الظَّالِمِینَ عَنْ جَمِیعِ الْعَالَمِینَ». اینجا حضرت بالصراحه نور را به‌غیراز علی -علیه‌السلام- بر اولاد او تا حضرت حجت جاری کرد؛ و نبوت را به امامت متصل کردند و روی دو نکته هم تأکید کرده‌اند که اولاً امامت در خاندان علی بن ابیطالب است که با حضرت شروع و به امام زمان ختم می‌شود؛ و ثانیاً به خصوصیت و ویژگی خاص امام عصر تأکید می‌کنند که حق خدا و حق اهل‌بیت را بازمی‌گیرند. «الَّذِی یَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ». بعد در قسمت دیگری فرمود: ٍ «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی نَبِیٌّ وَ عَلِیٌّ وَصِیِّی أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّهِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِیُّ».

بعد شروع می‌کند بیش از بیست ویژگی مهم از مختصات امام را که وظیفه و عملکرد حضرت است را بیان می‌کند. این‌ها در خطبه غدیر است. ببینید که ما چقدر نسبت به این خطبه جفاکاریم! برای اثبات بعضی چیزها به دنبال مطلب می‌گردیم درحالی‌که خطبه غدیر با این سند محکم آن‌ها را بیان کرده. به جامعه اسلامی ظلم شده با مطرح نکردن این خطبه. دستور کار دشمن بوده که این خطبه نشر داده نشود. خطبه‌ای که پیامبر فرمود بر همه افراد که الآن دارند می‌شنوند لازم است که به فرزندانشان یاد بدهند الی یوم القیامه. ما چقدر غافلیم.

حضرت شروع می‌کنند به بیان وظائف حضرت حجت بعد از ظهور: «أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّینِ أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا أَلَا إِنَّهُ قَاتِلُ کُلِّ قَبِیلَهٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ أَلَا إِنَّهُ مُدْرِکٌ بِکُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِیَاءِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللَّهِ أَلَا إِنَّهُ الْغَرَّافُ فِی بَحْرٍ عَمِیقٍ أَلَا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذِی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذِی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ … أَلَا إِنَّهُ الْبَاقِی حُجَّهً وَ لَا حُجَّهَ بَعْدَهُ وَ لَا حَقَّ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا نُورَ إِلَّا عِنْدَهُ أَلَا إِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنْصُورَ عَلَیْهِ أَلَا وَ إِنَّهُ وَلِیُّ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ حَکَمُهُ فِی خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَته». باید روی این معارف بیشتر کار شود. متأسفانه مسائل دیگر همه را از این امور منصرف کرده که اگر به این‌ها عمیقاً پرداخته شود مسائل دیگر هم حل می‌شود.

اگر سخن از اقامه نماز و اقامه حج است (که نامه حضرت آقا به حجاج و تأکید بر برائت از مستکبرین را ملاحظه کردید) و اقامه احکام الهی، لازمه همه این‌ها تشکیل حکومت است که غدیر به همه این‌ها اشاره دارد و وقتی به حکومت جهانی مهدوی می‌رسد همه این‌ها به تمامه و کماله محقق می‌شود. این مباحث باید در مساجد و توسط ائمه مساجد مطرح شود و سطح دینی و معرفتی جامعه مخاطب را بالا ببرند. خود مردم باید از امامان مساجد مطالبه کنند. کارکرد مساجد را بالا ببرید مرکز تولید فکر و اندیشه و فهم فرهنگ دینی و اسلامی کنید. همان‌طور که قبلاً بوده، برگردد به همان شکل.

۳۰ مرداد روز جهانی مساجد است به همین مناسبت عرض می‌کنم ائمه مساجد و هیئات امناء باید فضا و فرصتی را ایجاد کنند که مساجد محل رفت‌وآمد جوانان و نوجوانان باشد. اگر از کارگزاران مسجد رفتار بدی داشته باشد که کسی آزرده شود و مسجد را ترک کند، مسئول انحراف و کجی آن شخص خواهد بود. مسجد محل تربیت دینی و الهی و حقوق شهروندی و ده‌ها مطلب دیگر جامعه است. انسان‌های مقاوم، درس مقاومت را در مسجد می‌آموزند انسان‌های پاک دست و پاک‌دامنی که مسئولیت‌های جامعه را بر عهده می‌گیرند باید در مساجد پرورش پیدا کنند. تربیت نیروهای جهادی -که نامه حضرت آقا به آنان و ۹ نکته‌ای که تأکید کردند را حتماً ملاحظه بفرمائید- باید در مساجد تربیت شوند. ایشان تأکید کردند شعار خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید. منظومه معرفتی اسلام دراین‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در برّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال این‌هاست در برابر میلیون‌ها جوان کشور بگذارید؛ که باید خدا را شاکر باشم که این دستور را در خطبه‌ها اجرائی کردیم و معارف مواسات و برادری و همسایه داری و تعاون و همکاری را مدتی بحث کردیم. اگر به حال‌وروز تعدادی از مسئولین امروز نگاه کنید که اتفاقاً اعوجاجاتی هم دارند قطعاً مسجدی نیستند. کسانیکه در مسجد تربیت‌شده‌اند می‌توانند پیش‌گام در تحقق عدالت و مبارزه با فساد داشته باشند. در طول تاریخ و همین ۴۰ ساله تاریخ انقلاب نگاه کنید شخصیت‌های بزرگی که برای دین و مملکت افتخار آفریدند همه اهل مسجد بودند. اخیراً مدافعان حرم و مدافعان حریم ملت، مسجدی هستند. دانشمندان هسته‌ای و موشکی و عرصه‌های دیگر همگی مسجدی هستند. کسانیکه در مقابل داعش ایستادند و امروز در یمن مبارزه می‌کنند و در کشمیر و میانمار و افغانستان و دیگر بلاد اسلامی در دنیا در مقابل ظلم و فساد مقاومت می‌کنند همه اهل مسجدند. حتی مبارزین غیرمسلمان هم بیشترشان اهل عبادت‌اند. آن‌کسانی که تا امروز در کشورهای اسلامی بینی مستکبرین را به خاک مالیده‌اند همه مسجدی بودند. استکبار و اذناب پلیدش آمریکا و اسرائیل و انگلیس بدانند تا مسجد و اهل مسجد هستند هرگز آسایش و راحتی نخواهند داشت.

امامی که دودستی به مسجد چسبیده‌ای و نه شبهه‌ای برطرف می‌کنی و نه برای مردم صحبت می‌کنی –من یک‌وقتی عرض کردم امام مسجدی که مسجد در اختیارش باشد و برای مردمش در طول هفته صحبت نکند، عدالت ندارد و نمی‌شود به او اقتدا کرد. این مطلب را از خودم نمی‌گویم. باید برای مردم صحبت کرد حداقل ۴/۵ روز یک‌بار- و نه فعالیت مؤثری داری که به درد مردم بخورد توقعات بی اندازه‌ای هم داری، مسجدت هم که خانه سالمندان است. بدان اگر براثر کم‌کاری شما کسی در آن محله از مسیر منحرف شود مقصری! اگر نمی‌توانید کارکنید مردانه واگذار کنید. مسجد قلب محله است و اگر امام عرضه داشته باشد باید ریه باشد، تصفیه کند. سالم‌سازی کند. اگر در محله‌ای منکرات وجود دارد مسجد و اهل آن خوب کارنکرده‌اند. مسجد باید مرکز خدمات اجتماعی در محل باشد و گرفتاری‌های محل با مساعی هم حل شود. برگردید و مساجد را آباد کنید. تا محله‌ها و شهرها و استان‌ها و کشور آباد شود. لازم است همه به مسجد برگردند و مساجد را ازین حالتی که هست خارج کنند.

۲۶ مرداد سال گشت بازگشت آزادگان ۱۳۶۹ که با سربلندی و افتخار به ایران بازگشتند را گرامی می‌داریم. تحمل سختی‌ها در اسارت‌ها و آن دوران بر کسی مخفی نیست و همه قدردان تلاش‌ها و مقاومت سترگ شما که سفیر نظام اسلامی بودید هستیم و برای همه شما سلامتی و طول عمر از خدای بزرگ خواهانیم.

کودتای آمریکائی ۲۸ مرداد و چهره خائنان به ملت را در فرصتی دیگر بیان می‌کنیم.

۳۱ مرداد روزی است که وزارت دفاع تشکیل و روز صنعت دفاعی نام‌گذاری شد. صنعت دفاعی نماد اتکا به داخل و خودکفائی است. این صنعت باوجود تحریم‌های سنگین توانسته است دستاوردهای بزرگی را برای کشور رقم بزند و الگوی موفق پیشرفت کشور با استفاده از نیرو و تجربه داخلی باشد؛ که از همه عزیزان در این عرصه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

ملاقات سخنگوی جنبش انصار الله یمن با رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان را حتماً ملاحظه فرمودید. پیام جالب و درس این دیدار، رفتار امام المسلمین بود که اشداء علی الکفار چگونه باشد و رحماء بینهم چگونه باشد. رفتار ایشان در مقابل مستکبرین باعزت تمام و باصلابت حتی اجازه ندادند نامه را بیرون بیاورد و به حضرت آقا بدهد ولی در مقابل مستضعفین و نیروی خودی رُحماءُ بینَهم فی‌المجلس نامه را گرفتند و خواندند. می‌توانستند بگذارند بعداً بخوانند. این حرکت نماد است. خدای تعالی بر عمر و عزت و آبرو و صلابت ایشان افزوده بگرداند. دشمنانش را منکوب بگرداند.

نکته استانی اینکه دوستان توجه داشته باشند که دارید برای ماه محرم آماده می‌شوید خوب است؛ اما بگذارید بعد از غدیر انجام دهید. بعضاً دیده می‌شود که در روز غدیر در شهر پرچم سیاه است. زحمت دارد ولی تحمل‌کنید و بعد از غدیر انجام دهید. جشن غدیر را جشن بگیرید. چراغانی و نورافشانی و پرچم زدن را انجام بدهید. بعضی غفلت‌ها آثاری دارد. سیاه‌پوش کردن را به بعد از غدیر بیندازید.

نکته انتخاباتی این نوبت این است که باید از انگیزه و توانائی‌های فردی که خود را در معرض انتخاب می‌گذارد مطلع باشیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند این بار را بکشند درحالی‌که مسئله قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن کار دشواری است باید لااقل در احوالات و عملکرد اجتماعی کاندیداها به‌خوبی دقت کرد که آیا توان لازم رادارند؟ نماینده مردم در این دوره که مشکلات فراوانی به کشور تحمیل‌شده است حتماً باید جهادی باشد و عمل کند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.