آیت‌الله حسینی همدانی در دیدار با اصحاب رسانه استان البرز:

خبرنگاران باید خبر را به قدرت تبدیل کنند / جایگاه طلایه‌داران عرصه رسانه در گام دوم انقلاب

کارشناس روابط عمومی ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ۰

در سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی و روز خبرنگار جمعی از اصحاب رسانه با حضور در حسینیه امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه با نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز و امام‌جمعه کرج، در سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی و روز خبرنگار جمعی از اصحاب رسانه با حضور در حسینیه امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه با نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز دیدار کردند.

در این دیدار، آیت‌الله حسینی همدانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خبرنگار، محمود صارمی و شهادت زائران خانه خدا که در ششم ذی‌حجه سال ۱۳۶۶ به فیض شهادت نائل آمدند، بیان داشت: در آستانه شهادت شاهد و خبررسان واقعه کربلا، حضرت باقرالعلوم -علیه‌السلام- هستیم که به همه شما تسلیت عرض می‌کنم.

وی ضمن قدردانی از حضور اصحاب رسانه استان البرز، بر وحدت و انسجام اهالی رسانه تأکید کرد و اظهار داشت: مسئله اجتماع و وحدت یک دستور اسلامی است لذا جمعتان را حفظ کنید و نگذارید که از حرفه‌تان سوءاستفاده شود؛ خودتان هم سوءاستفاده نکنید چراکه اگر جمع شما انسجام حقیقی داشته باشد، در عرصه‌هایی که به بدنه کاری‌تان لطمه وارد می‌شود، خودتان می‌توانید دفاع کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در باب نقش اساسی اطلاع‌رسانی و تأثیر مستقیم آن بر جامعه، اذعان داشت: قلمی که مسئولیت شناس و دغدغه مند است، در برابر کژی‌ها، مستدل می‌ایستد و از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع می‌کند، نقش اساسی در سعادت و شقاوت افراد و اجتماع دارد و گاهی جامعه‌ای را از پیشرفت بازمی‌دارد و به عقب برمی‌گرداند و لذا مخالف هم زیاد دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی ضمن توصیه خبرنگاران به‌مرور فرمایشات رهبری در خصوص تقسیم‌بندی مجموعه مطبوعه کشور، اهم وظایف اصحاب رسانه را موردتوجه قرارداد و گفت: ترویج توأمان دین و انقلاب، حفظ وحدت و یکپارچگی، تقویت بصیرت مردم، تقویت فرهنگ عمومی، بازخوانی نظام و انقلاب و تضعیف نکردن نظام، از وظایف مهم خبرنگاران است.

وی در ادامه افزود: پیغمبر اکرم، امیرالمؤمنین و مدت کوتاهی هم امام حسن -علیهم‌السلام- حکومت اسلامی داشتند تا به امروز که به حکومت اسلامی ما رسیده است که البته به معنای واقعی اسلامی نیست و در مسیر اسلامی شدن است، لذا بایستی تضعیف نشده، تقویت شود تا به ثمر برسد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز رسالت خبرنگار را، رساندن به‌حق پیام عنوان کرد و گفت: شما خبرنگاران به دلیل ارتباط دائمی با اقشار مختلف مردم، وظیفه سنگینی بر عهده‌دارید. لذا مقید به قانون باشید و هنرمندانه با ادبیاتی روشمند، حقیقت پیام را به مخاطب القاء کنید.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: ارزش خبر به صادقانه و به‌موقع بودن آن است. لذا با دقت، صراحت، صداقت، شجاعت، امانت و به‌موقع سخن بگویید.

وی در خصوص هنر القاء مطلب، اظهار داشت: این هنر شماست که چگونه مطلب به مخاطب القاء شود، اخبار و اطلاعاتی را که شما نشر می‌دهید، نقش تعیین‌کننده در بینش‌ها، کنش‌ها و موضع‌گیری‌های جامعه دارد، گاهی طوری مطلب نوشته می‌شود که خبر مهمی را بی‌تفاوت جلوه می‌دهد و بالعکس، برای خبر کم‌اهمیتی، موضع‌گیری‌ها شدت پیدا می‌کند. لذا رسالت بزرگی است و باید دقت شود.

 رئیس بنیاد غدیر استان البرز بر اهمیت تراز بودن سطح فکری جامعه تأکید کرد و گفت: اگر خوراک سالم و مفید در اختیار فکر مخاطب قرار بگیرد، جامعه ازلحاظ فکری تراز می‌شود و این وظیفه شماست که با تقویت علم، تجربه و وسعت دید خودتان، بر کیفیت این امر بیفزایید.

آیت‌الله حسینی همدانی اوصاف خبرنگار موفق را در ضمن توصیه‌هایی برشمرد و بیان داشت: در کارتان حرفه‌ای و باانگیزه وارد شوید و بدانید که مشکلات نباید ما را از کار حرفه‌ای بازدارد. رعایت هنجارها و ارزش‌های جامعه را بکنید و در جهت رفع معضلات و تشویق جامعه تلاش کنید.

وی افزود: زمان‌شناس و به دنبال حقیقت باشید، چون بیان حقیقت، تنش ایجاد نمی‌کند. در کارتان آرام و صبور باشید و به قولی به‌جای شمشیر، پنبه‌تان را تیز کنید؛ و از همه مهم‌تر، خدا را بر کار خود ناظر بدانید.

 نماینده رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت شناخت وظیفه فردی، در بدنه کلی اجتماع، اظهار داشت: زندگی اجتماعی شبیه بدن انسان است. اعضای مختلف باوجود فعالیت‌های متفاوت، پیوند انسجامی دارند و انسان را تشکیل می‌دهند. نهادها و افراد جامعه نیز باوجود داشتن نقش‌های گوناگون، باید جامعه منسجم واحدی را تشکیل دهند؛ و این امر مستلزم شناخت وظیفه است.

آیت‌الله حسینی همدانی تشخیص این وظیفه را منوط به‌دقت و توجه به بیانیه گام دوم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب با ارائه تجربه‌ها، برنامه‌ریزی و طراحی‌های ۴۰ ساله انقلاب در بیانیه گام دوم، این موقعیت را فراهم کرده‌اند که هر کس با دقت و توجه در آن، بداند که در این بزنگاه تاریخ، در پیکره جامعه ایران، چه مسئولیتی به عهده اوست؛ و شما به‌عنوان یک خبررسان، می‌توانید مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی‌تان را از این طریق بشناسید.

 وی در بین فعالیت‌های نهادهای اجتماعی، اصالت را به امور فرهنگی داد و اظهار داشت: هر نهادی که بخواهد اثرگذار باشد، باید کار فرهنگی در دو بعد نظری و عملی انجام دهد. ارزش‌ها و باورهای دینی دو بعد عملی و نظری فرهنگ هستند که باید به‌دقت موردتوجه قرار گیرند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی استان البرز در ادامه گفت: کار فرهنگی باور را تغییر داده و در پی باور، ارزش‌ها دگرگون‌شده و اعمال و رفتار انسان‌ها تغییر خواهد کرد. کسی که می‌تواند از فرهنگ دینی و انقلابی دفاع کند و حقایق درست را ترسیم و القا کند، خبررسان است و راه پیروزی و رسیدن به مقصد، مقاومت و در نظر گرفتن خداست؛ یعنی صبر و تقوا.

آیت‌الله حسینی همدانی در پاسخ به بعضی مطالبات خبرنگاران بیان داشت: شفاف بودن، منافاتی با مطالبه گری ندارد. به‌شرط اینکه از خطوط قرمز و تنش‌ها صحبت نشود و ناهنجاری ترویج نشود. پیگیری و مطالبه نسبت به کسانی که دست‌درازی به بیت‌المال دارند و حق جامعه را ضایع می‌کنند، در جامعه امیدآفرینی می‌کند.

وی افزود: در مسیر مطالبات و انتقادها به‌دوراز تشنج و چندقطبی سازی، باید نقد گفتمانی و نقد شخصیتی از هم تفکیک شود. ما با خصوصیات شخصی افراد کاری نداریم. آنچه موردنظر ماست، گفتمان افراد است؛ که اگر دقت کنید سیره رهبری هم همین است.

امام‌جمعه کرج ضمن توصیه به آمایش سرزمینی و اولویت‌سنجی معضلات، خطاب به اصحاب رسانه استان البرز، اظهار داشت: شما خبرنگاران استان باید خبر را تبدیل به قدرت کنید و با نوشتن یادداشت، مقاله و توسعه انتقادات، مطالبات را به قدرت تبدیل کنید تا مسئولین ناچار به پاسخگویی شوند.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: من در مسئله انتخابات ملاک‌ها و معیارها را بیان می‌کنم؛ اما این وظیفه شماست که با ارائه مقالات و یادداشت‌ها، جریان سازی کنید و آن را به جامعه منتقل کنید.

وی در پایان بابیان اینکه یکی از فعالیت‌های رسانه باید ترغیب به تکثیر نسل باشد، گفت: شما در عرصه خطیری قدم برمی‌دارید. قلم می‌زنید و نشر می‌دهید. از خدا می‌خواهم که توان مضاعف دهد تا در عرصه‌های مختلف، در مسیر تقویت ارزش‌ها قدم بردارید. کار سیاسی کنید؛ اما سیاسی‌کاری نکنید و این یعنی اگر کارتان را خوب انجام دهید، مردم بدون توجه به اینکه جزو کدام دسته، حزب و گروه هستید، طرفدار شما خواهند بود.

همین گزارش حاکیست پیش از بیانات نماینده ولی‌فقیه در البرز، نمایندگان رسانه‌های استان حدود دو ساعت به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره‌ی مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آیت‌الله حسینی همدانی نیز نکات مهمی درباره‌ی مسائل مطرح‌شده و نیز موضوع راهبردی «وظایف خبرنگاران و اصحاب رسانه در «گام دوم» انقلاب» بیان کردند.

در ابتدای این دیدار ۱۱ نفر از نمایندگان رسانه‌های استان، آقایان:

  • میثم فیروزمند، مدیر دفتر خبرگزاری فارس استان البرز
  • ناصر ترکیان، گوینده و تهیه‌کننده رادیو البرز
  • محمدرضا نوروزی، مسئول بسیج رسانه شهرستان نظرآباد
  • مرتضی دهقان آزاد، سردبیر هفته‌نامه تریبون شهر
  • اسماعیل حیدر پور، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه سلام اقتصاد و اقتصاد بر خط
  • مهدی شهیم، خبرنگار و فعال رسانه‌ای
  • مهرداد تیموری، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه دنیای هوادار
  • مهدی عسگری مورودی، سرپرست روزنامه قدس البرز

و خانم‌ها:

  • زهرا کورانی، مدیرمسئول روزنامه البرز فردا
  • مهدیه دانایی، سردبیر خبرگزاری شبستان البرز
  • گلاویژ اصحابی، سردبیر مجله خبری تحلیلی تیتریک
  • مسیحا اقتداریان، خبرنگار شبکه خبری البرز

به مدت دو ساعت، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اصحاب رسانه را بیان کردند.

مهم‌ترین محورهای سخنان اصحاب رسانه به این شرح است:

  • رسانه و نقش آن در استحکام ساخت درونی انقلاب اسلامی
  • نقش مهم اصحاب رسانه در تعالی اخلاقی و ترویج روح معنوی و دینی جامعه
  • فعالیت‌های خانه مطبوعات استان البرز
  • برگزاری جلسات درس «اخلاق در رسانه»
  • مشکلات خبرنگاران
  • مبارزه با فساد و نقش مطبوعات
  • فساد در مطبوعات
  • مطالبه گری رسانه‌ها از مسئولین
  • افزایش قیمت کاغذ
  • کمبودها و مشکلات رسانه‌ها
در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.