مشروح خطبه‌های نماز جمعه 28 تیرماه 1398 شهر کرج /

نشستن با صاحبان قدرت انحراف از مسیر اصلی انقلاب است

روابط عمومی (۲) ۲۸ تیر ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۴/۲۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ای مؤمنان خودم و همه شمارا به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. عرض کردیم اهل تقوا در روابطی که با دیگران دارند طبق دستور شرع اموری را رعایت می‌کنند که همگی ناشی از همان تقوا و ترس از خداست. راجع به دوستی و حدود و شرایط آن مقداری توضیح دادیم و در جلسه قبل هم راجع به درِگوشی صحبت نکردن و وسط حرف دیگران نپریدن کلماتی از معصومین برای شما خواندم. در این نوبت هم به چند روایت دیگر اشاره می‌کنم تا بیشتر روشن شود که اهل تقوا باید چگونه با دیگران تعامل داشته باشند.

یکی از مواردِ برادری، تحمل لغزش‌های دوست است. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «مَنْ لَمْ محتمل زَلَلَ الصَّدِیقِ مَاتَ وَحِیدا» هر که لغزش‌های دوست را تحمّل نکند تنها می‌میرد؛ یعنی تا آخر عمر تنهاست. باید سعه‌صدر داشت و خطاهای احتمالی دوستان را تحمل کرد؛ و الا دوستى براى انسان نمی‌ماند و تنها می‌شود. بالاخره هرکسی نقصی دارد؛ و در بیان دیگری مولا فرمودند: «الِاحْتِمَالُ زَیْنُ الرِّفَاقِ» تحمل کردن زینت رفاقت است. تحمل سختی‌ها، تنگدستی‌ها، خطاهای دوست و امثال ذالک به دوستی جلوه و زینت می‌دهد.

و البته از طرف دیگر در روایات فراوانی مطرح است و اصرار شده است که برادران دینی اشتباهات یکدیگر را به هم تذکر دهند و اگر لازم شد برای جلوگیری از خطا غضب هم بکنند. یکی از مواردی که غضب اشکال ندارد جلوگیری دوست از خطاست. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «خَیْرُ إِخْوَانِکَ مَنْ کَثُرَ إِغْضَابُهُ لَکَ فِی الْحَقِّ» بهترین برادران تو کسی است که تو را درراه حق بیشتر به خشم آورد؛ یعنی وقتی می‌بیند تو در مسیری غیر از راه حق قدم برمی‌داری جلوگیری می‌کند و درنتیجه تو را به خشم می‌اندازد پس این دوست خوبی است. یا فرمودند: «خَیْرُ الْإِخْوَانِ أَقَلُّهُمْ مُصَانَعَهً فِی النَّصِیحَهِ» بهترین برادران کسی است که در نصیحت و ارشاد کمتر ملاحظه می‌کند. علی -علیه‌السلام- فرمودند: «خَیْرُ إِخْوَانِکَ مَنْ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرِ» بهترین برادران تو کسی است که برای انجام کارهای نیک بشتابد «وَ جَذَبَکَ إِلَیْهِ» و تو را نیز به نیکوکاری بکشاند «وَ أَمَرَکَ بِالْبِرِّ وَ أَعَانَکَ عَلَیْه» و به نیکی فرمانت دهد و در آن یاری‌ات کند.

مسائل مربوط به روابطی که برادران دارند به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه در مجموعه‌ای از روایات مطرح‌شده که برادران خود را مورد امتحان و آزمایش قرار دهید و بعدازآن رابطه محکم و قوی برقرار کنید. رسول خدا -صلی‌الله علیه وآله- فرمودند: اگر در برادرت سه خصلت و ویژگی دیدی به او امیدوار باش و اگر ندیدی امیدی به او نداشته باش. حیاء، امانت‌داری، راستی. دوست دروغ‌گو را ترک رابطه کنید. امانت‌داری نکرد قطع رابطه کنید. امانت فقط شیء نیست. حرف است و خیلی مسائل دیگر که در مقام بیان نیستیم.

یا دربیانی امام صادق -علیه‌السلام- فرمود: «اخْتَبِرُوا إِخْوَانَکُمْ بِخَصْلَتَیْنِ فَإِنْ کَانَتَا فِیهِمْ وَ إِلَّا فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ مُحَافَظَهٍ عَلَى الصَّلَوَاتِ فِی مَوَاقِیتِهَا وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِی الْعُسْرِ وَ الْیُسْر» برادران خود را به دو خصلت بیازمایید، اگر آن دو خصلت را داشتند با آن‌ها دوستی کنید وگرنه از ایشان دوری‌کن، دوری‌کن، دوری‌کن، پایبندی به نماز در وقت خود (کسی که بی‌تفاوت بود اعتقادش عمقی ندارد اما اگر از قبل وقت نماز حواسش بود برای دوستی انتخابش کنید) و نیکی کردن به برادران در سختی و آسایش. این‌ها ملاک دادن برای دوستی است که اگر بر اساس این ارزش‌ها دوستی برقرار شود برقرار می‌ماند و الا از بین می‌رود؛ و البته همه این‌ها از تقوا سرچشمه می‌گیرد.

اکرام برادر مؤمن کار پسندیده‌ای است که خدای تعالی به آن سفارش فرموده است. در روایت از امام صادق -علیه‌السلام- نقل‌شده است: «مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فَاَکْرَمَهُ؛ فَإِنَّمَا أَکْرَمَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل» کسی که برادر مسلمانش که بر او واردشده را اکرام کند و گرامی بدارد در حقیقت خداوند عزوجل را گرامی داشته است. بیان تشویقی است که انسان ترغیب شود به این‌گونه امور.

مورد دیگر از وظائف برادری و ارتباط وثیق داشتن این است که مؤمن نسبت به نیازهای برادر مؤمنش بی‌تفاوت نباشد که قبلاً به روایاتی در این زمینه اشاره کردم اما به این روایت در این نوبت توجه فرمایید که امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: هرکس گرفتارى مؤمنى را که در سختى افتاده رفع کند خدا حوائج دنیا و آخرتش را آسان کند، (گاهی کاری از انسان برنمی‌آید دعا می‌کند اما اگر بتواند و برطرف کند خدا هم مشکلات او را برطرف می‌کند.) و هر که عیب مؤمنى را که از آن می‌ترسد بپوشاند، خدا ۷۰ عیب دنیوى و اخروی او را بپوشاند، بعد فرمود: «وَ اللَّهُ فِی عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا کَانَ الْمُؤْمِنُ فِی عَوْنِ أَخِیهِ فَانْتَفِعُوا بِالْعِظَهِ وَ ارْغَبُوا فِی الْخَیْر» تا زمانى که مؤمن درراه کمک برادرش باشد، خدا درراه کمک با اوست. از موعظه سود ببرید و در کار خیر رغبت کنید. راهکار جالبی بود که فرمودند؛ یعنی اگر در کارهایت به مشکل خوردی به برادرت کمک کن، مشکلت حل خواهد شد.

این تذکر هم لازم است داده شود که اگر کسی بخواهد دنبال شخصی که هیچ عیب ندارد باشد، بدون دوست می‌ماند. باید یک مقدار هم چشم‌پوشی و تجاهل داشت. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «مَن جَانَبَ الاخوان على کلِّ ذَنبٍ قَلَّ اَصدِقاؤُهُ» هر کس به خاطر خطایی، از برادران کناره‌گیری کند دوستانش کاهش پیدا می‌کنند.

به این بیان توجه کنید که امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: «مَنْ لَمْ یُوَاخِ إِلَّا مَنْ لَا عَیْبَ فِیهِ قَلَّ صَدِیقُهُ» هر کس برادرى خود را منحصر کند به کسى که هیچ عیب ندارد دوستانش کم خواهند بود.

و به‌عنوان آخرین روایت از امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در غرر نقل است که فرمودند: «إِنَّ أَخَاکَ حَقّاً مَنْ غَفَرَ زَلَّتَکَ» برادر حقیقی تو کسی است که از لغزشت درگذرد. «وَ سَدَّ خَلَّتَکَ» و نیازت را برآورده کند. «وَ قَبِلَ عُذْرَکَ» و پوزش تو را بپذیرد. «وَ سَتَرَ عَوْرَتَکَ» و عیب تو را بپوشاند. «وَ نَفَى وَجَلَکَ» و ترس را از تو دور کند. «وَ حَقَّقَ أَمَلَکَ» و آرزویت را برآورده کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا دل خود را با حکمت تراوت می‌بخشند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۸۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» این دل‌ها نیز همانند بدن‌ها خسته و افسرده مى‏شوند، بنابراین در جستجوى حکمت‌های تازه براى آن‌ها باشید.

ممکن است انسان از یک نوع علم و دانش به خاطر یکنواختی مطالب، تسلط بر مطالب آن و تازه نبودن، دل‌زده ‏خسته و ملول شود؛ که ماندن در این حال برای انسان خوب نیست. لذا حضرت فرمودند به دنبال حکمت‌های تازه باشید. به دنبال درس‌های نو و تازه باشید. فضاهای یادگیری را برای خود عوض کنید. هر درس و علم و حکمتِ جدید برای انسان لذت و طراوت جدید به همراه دارد. چطور وقتی بدن خسته می‌شود فضا را عوض می‌کنید و مشغول کار دیگری می‌شوید خستگی در می‌رود. روح هم همین‌طور است. هم دنبال عقاید باشید، هم اخلاق، هم احکام، هم مسائل خانوادگی، هم‌کسب و تجارت و … خلاصه به همه امورتان به‌اندازه برسید تا از شادابی روحی بهره‌مند باشید. خداوند متعال تقوا را در ما زیاد بگرداند.

همان‌طور که مستحضرید هفته گذشت اجلاس سراسری ائمه جمعه کشور بود که فصل نورانی و پر خیر آن درک حضور رهبر معظم انقلاب بود که مثل همیشه بیانات مهم و مفیدی را در موضوع نماز جمعه و مسائل منطقه طرح فرمودند. نماز جمعه عبادتی فراموش‌شده بود که انقلاب اسلامی و امام (ره) آن را زنده و اثربخش کردند. اولین نماز جمعه را هم مرحوم آیت‌الله طالقانی که از علما و بزرگان کشور و مربوط به این منطقه بود در ۵ مرداد خواندند که امسال چهلمین سال برگزاری آن است. البته قبل از انقلاب در بعضی از شهرها خوانده می‌شد؛ اما اینکه به‌صورت یک قاعده دربیاید نبود. در خیلی از کشورهای اسلامی هم خوانده می‌شود اما یک امر تشریفاتی بی‌روحی است که دستوری است و در مسیر توجیه قدرت حاکمان و مستبدین است. این‌که خطیب ایراد بگیرد و اشکالات جامعه را بگوید، واسطه بین جامعه و حاکمیت باشد، این‌طور نیست. معمولاً هم همه آن‌ها یک‌چیز می‌گویند و یک مطلبی را از رو می‌خوانند و تمام می‌شود می‌رود؛ اما در ایران اسلامی این شبکه نورانی و منسجم سؤال‌کننده از مسئولین و واسطه بین مردم و حاکمیت است و مطالبی را که لازم باشد در زمان مناسب بیان می‌کند. رهبری در بخشی از سخنانشان نماز جمعه را توصیف کردند که چگونه باید باشد و در قسمتی از بیاناتشان مأموریت‌هایی را برای این عبادت ترسیم فرمودند. ان‌شاءالله در اولین فرصت به اهمیت نماز جمعه که فرمودند خواهم پرداخت. ولو قبلاً اشاراتی داشتم؛ اما مفصل می‌پردازم. چون خود ایشان هم گفتند این قسمت مظلوم شده و باید به آن پرداخته شود. بیان ایشان در روش عملی ائمه جمعه مهم بود که همه ما باید رعایت کنیم. دوستان دقت کنید که مطالبی را که ایشان فرمودند، بعضی‌ها مسیر را به سمت دیگری منحرف نکنند. مثلاً بحث مردمی بودن را فرمودند که ائمه جمعه باید مردمی باشند. مردمی بودن امر مهمی است. دوستان توجه داشته باشند مردمی بودن باکارهای سطحی نمایشی پوپولیستی و ادا درآوردن درست نمی‌شود. مردمی بودن عنوان جامعی است. روح مردمی داشتن، کاملاً قابل‌درک است. مردم به‌خوبی فرق دوش و دوشاب را می‌فهمند. سره از ناسره را خوب تشخیص می‌دهند. اینکه شخص دغدغه کارهای مردم را داشته باشد و دنبال راحت‌تر شدن امور آنان باشد، اگر گره‌ای در کار است دنبال کند تا آن را حل کند، دنبال مسیرهایی باشد که رفاه مردم بیشتر شود، بی‌تکلف در بین مردم حاضر باشد و امثال این‌هاست، این‌ها مردمی بودن است. اینکه حرفی بزنیم یا کاری کنیم که بگوییم مردمی هستیم درست نیست. منظور حضرت آقا از مردمی بودن این اموری است که عرض کردیم.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ایشان نرفتن به سمت صاحبان قدرت و ثروت و افراد چرب‌زبان بود؛ که آفت این کار کاملاً روشن است. چون این جایگاه می‌شود سکوی پرش و عبور یک عده‌ای به سمت خلاف. نشستن با صاحبان قدرت؛ یعنی انحراف از مسیر انقلاب که انقلاب پابرهنگان و مستضعفان بود. بعد امام آن منطقه و محله به‌جای اینکه با مردم عادی نشست‌وبرخاست داشته باشد و رفت‌وآمد داشته باشد، اصلاً او را در بین مردم نبینیم و ببینیم که در کجا و کجا ساکن است و با چه کسانی می‌نشیند و بلند می‌شود، با صاحبان قدرت و ثروت، این انحراف از مسیر انقلاب است. اگر عده‌ای در تاریخ انقلاب از همان اول برای خودشان و این افراد حریم قرار می‌دادند، امروز شاهد این اختلاف طبقاتی و دزدی‌های کلان از بیت‌المال و حقوق‌های نجومی که سعی می‌کنند قانونی‌اش کنند، نبودیم. الآن برادر بزرگوارمان در اینجا راجع به مشکل آب صحبت کردند. در همین منطقه ببینید آن‌کسانی که آب را بیش‌ازاندازه دارند استفاده می‌کنند، ضربه می‌زنند، چاه غیرقانونی کندند، در این منطقه و تخلفات این‌چنینی دارند این‌ها چه کسانی هستند! بررسی کنید، برادرمان هم بررسی کنند، ببینند که چه کسانی هستند؟ این‌ها کسانی هستند که اهل رانت هستند، اهل ویژه خواری‌اند، اهل ثروت‌اندوزی‌اند، اهل استفاده بی‌جا و نابجا از بیت‌المال‌اند. بعدازآن که می‌رویم و بررسی می‌کنیم می‌بینیم که با بعضی از افراد ارتباط داشتند و توانستند از آن ارتباط استفاده کنند. آفت صاحبان ثروت که از دوران سازندگی در این کشور کلید خورد این است که مثل مرض مسری بیماری رفاه‌زدگی و بی‌دردی را به دیگری منتقل می‌کند. اگر برای ما عادی شد که با صاحبان ثروت بنشینیم و رفاقت داشته باشیم، زبانمان نسبت به عملکرد آنان بسته می‌شود، لکنت زبان پیدا می‌کنیم و نمی‌توانیم حرف بزنیم؛ و در بزنگاه‌ها کوتاه می‌آییم. کما اینکه مکرر دیده و شنیده‌اید که افرادی که باید به‌موقع حرف بزنند لال‌اند. این به خاطر این است که در جای دیگر وامدار شده است. این‌که حضرت آقا می‌فرمایند صاحبان منصب‌های دینی به‌خصوص امام‌جمعه و کسی که عالم دینی شهر است هرگز نباید باکسانی که صاحب قدرت و ثروت‌اند حشرونشر داشته باشند؛ البته در باز است افراد می‌آیند و می‌روند، اما حشرونشر و رفاقت میگویند که جایز نیست، ریشه‌اش این است.

حضرت آقا مهم‌ترین وظیفه نماز جمعه را تبیین می‌دانند. بیانی را ایشان در جلسه دیگری داشتند فرمودند: «عمده (هدف) در این قرارگاه تبیین است؛ مسئله تبیین. عمده هدف انبیاى الهى تبیین بود؛ حقیقت را بیان کنند؛ چون آن چیزی که موجب مى‏شود انسان‏ها گمراه بشوند، این است که حقیقت را نمى‏شناسند؛ عمده این است. از این قبیل هم هستند که حقیقت را مى‏دانند، امّا انکار مى‏کنند، لکن عمده انحراف‏ها ناشى از ندانستن حقیقت است و انبیاى الهى آمدند تا حقیقت را بیان کنند، واضح کنند، ظاهر کنند، حجّت را تمام کنند بر مردم؛ مسئله تبیین این است»؛ یکی از کارهای خطیب تبیین است. در تبیین و روشنگری مطالب گاهی به بعضی برمی‌خورد و به آن‌ها سخت می‌آید. حالا گاهی این تبیین در قالب سؤال مطرح می‌شود و گاهی انتقاد. لذا انتقاد برای اصلاح امور است، نه ایجاد تفرقه و شکاف. ایشان هم همین را فرمودند که «انتقاد بکنید ولی شکاف ایجاد نکنید». فقط مخاطب باید این را متوجه باشد که خطیب الآن دارد شکاف ایجاد می‌کند و دارد مشکل ایجاد می‌کند یا خیر. بنده هر هفته یک‌چیزی را می‌گویم. بعضی از آقایان نشسته‌اند اینجا و می‌گویند «امروز ببینیم این سید در خطبه چه می‌گوید.» تمام شد می‌گوید «آخیش این هفته به ما چیزی نگفت.» این‌طور نیست. اگر کسی این‌گونه فکر کند راضی نیستم. این‌طور نیست که من بخواهم چیزی را دنبال کنم و مچ‌گیری کنم. بنای ما بر شکاف و تفرقه نیست. در قالب سؤال و تبیین یک‌قسمتی که قسمت دیگر روشن شود است؛ و مکرر این را عرض کردیم که انتقاد از عملکرد، انتقاد از شخص نیست. نقد عملکرد را از نقد شخص تشخیص بدهیم. مثلاً خود حضرت آقا را توجه کرده‌اید، می‌فرماید که مثلاً «وزیر امور خارجه بسیار آدم خوبی است. بسیار آدم توانمندی است. شخصیت مؤمن و معتقدی است. از بچه‌های انقلاب است». بعد جلسه بعد که صحبت می‌کند می‌گوید: «اگر آقایان رفتند و نشستند و دست دادند و خندیدند ما نمی‌پذیریم». خب الآن آقا دارد تعریف می‌کند یا تکذیب می‌کند؟ آنجا شخصیت است. اینجا گفتمان و عملکرد است. اگر ما از عملکرد شخصی انتقاد کردیم این‌طور نیست که آدم بدی است. این روش و این کار، کار خوبی نیست. بعضی‌ها این‌ها را باهم اشتباه می‌کنند. باید دقت داشته باشیم که تخریب شخصیت مسئول نشود. لذا انتقاد کردن با حفظ وحدت تعارضی ندارد. می‌شود انتقاد کرد و وحدت هم داشته باشیم. عده‌ای به اسم وحدت و عناوین دیگر می‌خواهند دهان‌ها را ببندند. مواظب باشید.

واقعاً باید تأسف خورد برخی دستگاه‌ها به‌جای همراهی و حمایت، خود را در مقابل دستگاه دیگر قرار می‌دهند. ببینید بنده الآن دارم انتقاد می‌کنم و نمی‌خواهم شقاق ایجاد کنم. با مسائل فرهنگی، سیاسی برخورد می‌کنند. نباید این کار بشود. اگر قانون فصل الخطاب است که هست و خود آقایان دائم از قانون و قانون‌گذاری حرف می‌زنند، قانون وظیفه را برای صداوسیما مشخص کرده و فشار بر آن دستگاه، توسط دستگاه دیگر، غیرقانونی است. ریاست شورای نظارت بر صداوسیما جلوی کجی را بگیرند و به نظر می‌رسد ورود مجلس در مسئله صداوسیما در این فقره اخیر، لازم باشد. همه مجموعه‌ها یاد بگیرند که دنبال حفظ منافع ملی و حاکمیت قانون باشند، نه حفظ جریان سیاسی مطلوب خود.

اگر این‌گونه عمل کردیم که حق را دیدیم و حق گفتیم این تقواست؛ و همین جوانان را به آینده امیدوار می‌کند و کارآمدی نظام را جریان سازی می‌کند. تقوا شقوقی دارد، یکی هم تقوا در کار و مسئولیت است. اتفاقاً آقا راجع به بیان مصادیق تقوا در خطبه‌ها فرمودند که به حمدالله از روز اول خطبه‌ها را این‌گونه طراحی کردیم و در هر نوبت به مصادیق تقوا پرداخته‌ایم.

نکته دیگر فرمایش ایشان حمایت ائمه جمعه از جریان‌های انقلابی و درعین‌حال روی خوش‌نشان دادن به همه طرف‌هاست. حمایت از تشکل‌های جوان و خودجوش فرهنگی، البته جوانان باید برنامه محور باشند و طرح و ایده‌ای داشته باشند. ۲/۳ نفر بلند نشوند بگویند که می‌خواهیم کاری کنیم کمک بکن. آقا هم فرمودند شما چرا کمک نمی‌کنید. این‌طور نیست. باید برنامه و طرح داشت. کاری را باید انجام داد که اثر داشته باشد.

نکته دیگر اتخاذ مواضع انقلابی و منطبق باسیاست‌های نظام بود. دربیانی در جای دیگر در خصوص اینکه چرا باید رویکرد انقلابی داشت و جریان انقلابی را تقویت کرد فرمودند: «کشور باروحیه‌ی انقلابی قابل پیشرفت کردن است و با حرکت انقلابی به اوج تکامل می‌رسد و هرگونه کوتاه آمدن از این مواضع، نه‏فقط به ضرر انقلاب، بلکه به ضرر ملت، کشور و آینده‏ی ایران خواهد بود»؛ یعنی موضع انقلابی داشتن، کمک به انقلاب و نظام و کشور است.

یکی از مواردی که باید انقلابی عمل کرد در همین مسئله ارتباط با اروپاست. اقدام ایران در کم کردن تعهدات، خوب چهره واقعی اروپا را به دنیا نشان داده است. اروپا در راستای کمک به شیطان، وقت‌کشی می‌کند ولی ضرر خواهد کرد. به‌جای اینکه به آمریکا فرستاده بفرستند به ایران می‌فرستند. پیشنهاد آتش‌بس یک‌طرفه به نفع خودشان می‌دهند و بعد مذاکره بر سر موشک و مسائل منطقه‌ای. این مذاکرات برای ایران سودی ندارد و خودشان هم می‌دانند. اگر راست می‌گویید چرا نفر سومتان خبیثانه به راهزنی پرداخته؟ دیدید که چه قصه‌ای پیش آمد و حضرت آقا هم فرمودند به‌زودی نتیجه‌اش را خواهند دید و آن ضربه‌ای که لازم باشد جوان‌های کشور و مسئولین به تو خواهند زد. نمی‌دانم خبردارید یا نه آن‌قدر ترسو هستند که در این مدت نفت‌کش‌ها و کشتى‏هاى تجارى انگلیس از ترس که نکند ایران مقابله‌به‌مثل کند جرئت عبور از تنگه هرمز را ندارند؛ یعنی از آن روز تا حالا یک کشتی ازآنجا عبور نکرده. می‌ترسند که ایران جلوی آن‌ها را بگیرد. حتی ترسشان آن‌قدر بالا رفته که باعث شده همین امروز برای روحیه دادن به سربازانشان ترامپ یک دروغی بگوید. گفته یک پهپاد ایران را در تنگه هرمز زدیم؛ و این دروغ محض است. با پرس‌وجویی که بنده کردم هرگز چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و گزارش نشده است؛ و این نشان‌دهنده ترس است. بعضی وقت‌ها دروغ می‌گویند برای اینکه روحیه سربازان خودشان را بالا ببرند. چرا می‌ترسند؟ چون به مدد الهی به‌زودی در مقابل ملت ایران زانوی ذلت به زمین خواهند زد.

روحیه انقلابی راه نجات کشور در عرصه‌های مختلف است. البته نحوه تعیین و تشخیص درستِ مصادیق، فرد، گروه و یا جریان انقلابی بسیار مهم است. ازآنجاکه خیلی‌ها خود را انقلابی و دیگران را خارج از دایره می‌دانند، جا دارد در اینجا برای شناخت مصادیق انقلابی در سطح فردی و گروهی به پنج شاخصه‌ای که ایشان در سالگرد ارتحال امام سال گذشته بیان کردند، اشاره‌کنم؛ که فرمودند: این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، مختلف است. البته ذیل هر شاخص سنجه هائی هم بیان کردند که کار تشخیص آسان شود که از آن‌ها صرف‌نظر می‌کنم:

  • پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب.
  • هدف‏گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها.
  • پایبندی به استقلال همه‏جانبه‏ی کشور. (لذا اگر کسی درجایی که می‌خواستند سؤال کنند، مثلاً راجع به اف ای تی اف، راجع به سی اف تی، راجع به مسائل این‌چنینی باید نظر می‌داد ولی نظرش را برخلاف داد و درجایی که داشتند اصل مهمی را برای آینده کشور و انقلاب تصمیم می‌گرفتند یک نظری برخلاف داد، معلوم می‌شود که انقلابی نیست. چون فرمودند پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور).
  • حسّاسیّت در برابر کار و نقشه‏ی دشمن و عدم تبعیّت از او.
  • شاخص تقوای دینی و سیاسی.

به هر جهت نماز جمعه مرکز هدایت‌گری سیاسی و فکری و فرهنگی است، اصلاح اخلاقی جامعه در نماز جمعه پی‌ریزی می‌شود. همان‌طور که فرمودند باید از برخورد با دستگاه‌ها پرهیز کرد، نماز جمعه باید عامل وحدت بین اقشار مختلف باشد. باید فضا جوری باشد که همه بیایند و با سعه‌صدر شرکت کنند. خدمت به نماز جمعه خدمت به دین و گسترده شدن معارف الهی است. موارد دیگر هم درزمانی مناسب تبیین می‌کنم.

همان‌طور که مطلع هستید گروهک‏هاى تروریستى ضدانقلاب، در شمال غرب کشور تحرکاتی داشتند که برادران سپاه چهارشنبه محل استقرار و مقرهاى عملیاتى آن‌ها را در اقلیم کردستان در مقام دفاع و غیرتهاجمی؛ موردحمله سریع، کوبنده و به‌موقع موشکى، پهبادى و توپخانه‏اى قراردادند و به همه دشمنان نظام اسلامى نشان دادند که برای حفظ امنیت ایران اسلامی اجازه هیچ‌گونه تعرضى را به هیچ‏کس نخواهند داد. استفاده از یگان تازه تأسیس پهبادی و استفاده از گلوله‏ه اى لیزرى هدایت‌شونده به نام «بصیر» که حدود ۲۰ کیلومتر بُرد مفید دارد از شاخصه‌های این عملیات بود که از همه عزیزان تشکر کرده خدا قوت عرض می‌کنیم.

لذا همین‌جا باید به امارات که در نظام بین‌الملل هیچ اعتباری به‌عنوان کشور ندارد و به طفیل آمریکا زنده است و اخیراً ایران را نصیحت به مذاکره درباره موشک‌ها کرده است عرض کنم، بچه جان با دم شیر بازی نکن! فعلاً ارباب و رئیس کشورتان یعنى آمریکا پشت درمانده‌اند و واسطه می‌فرستند. جواب تو همان است که سید مقاومت  ید حسن نصرالله گفت که اگر خطایی بکنید امارات را با خاک یکسان می‌کنیم.

نکته‌ای انتخاباتی عرض کنم تا وقتی امانتی به شما سپرده نشده درباره آن مسئولیتی ندارید ولی وقتی قبول کردید، باید از تمام توان خود برای حفظ آن استفاده کنید. امروز نعمت اسلام و انقلاب به‌عنوان امانت در دست ماست و ما باید آن را حفظ کنیم و نگذاریم آفتی به آن برسد؛ و الا خیانت‌درامانت کرده‌ایم. یکی از راه‌های حفظ آن، انتخاب درست افراد برای مجلس است و ریاست جمهوری و جاهای مختلف است. فعلاً مجلس در پیش روی ماست. چون مجلس هم امانت در دست ماست. بارأی ما مجلس انقلابی و ارزشی و تکلیف گرا شکل می‌گیرد پس باید دقیق و درست انتخاب کنیم. تا در نزد خدای تعالی و پیامبر و شهدا و خانواده‌هایشان سرافکنده نباشیم. به رأی خودتان به‌عنوان امانتی که می‌خواهید یک مجلس امین بسازید فکر کنید.

دو تذکر استانی هم عرض کنم. اول، به معماری اسلامی ایرانی در سطح استان، آقایان مسئول اهمیت بدهید. آنچه از دست رفت که رفت لااقل نسبت به آنچه جدید ساخته می‌شود حساس باشید و احساس مسئولیت کنید. نگذارید هر بنایی با هر شکلی در این استان و شهر و مناطق دیگر ساخته شود. قطعاً قاعده و چارچوبی دارد باید آن چارچوب رعایت شود. چون کسی نظارت دقیق نمی‌کند و سؤال نمی‌کنید و جلوگیری نمی‌کند، هرکس هر جور دلش می‌خواهد می‌سازد.

دوم، مسئله محیط‌زیست است که باید جدی گرفته شود. مسئله بازیافت زباله‌ها مهم است، مسئله پسماند مهم است. مسئولین مربوطه با جدیت ورود کنند.

فصل ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران هم هست. با توجه به اهمیت حوزه‌های علمیه خواهران، عزیزان و خواهرانی که توانایی این موضوع را دارند حتماً به‌عنوان یک واجب کفایی که البته الآن بیشتر از کفایی است و نزدیک به عینی است، کسانی که توان دارند ورود کنند و ثبت‌نام کنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.