مشروح خطبه‌های نماز جمعه 14 تیرماه 1398 شهر کرج /

گفتمان اقتدار، راهبردی قاطعانه در برابر اینستکس

روابط عمومی (۲) ۱۴ تیر ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۴/۱۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

اهل تقوا در همه حال مراقب هستند که برخلاف دستورات دین حرکتی انجام ندهند. حتی در مسائل عادی زندگی هم مراقبه دارند طبق موازین عمل کنند. اینکه با چه کسی نشست‌وبرخاست داشته باشند و با چه کسی هم‌نشینی نکنند بحثی بود که مطرح کردیم. در این جلسه به بعض روایات که به ما توصیه می‌کنند با چه کسانی هم‌نشینی داشته باشیم و این معاشرت‌ها چه خاصیتی دارد اشاره می‌کنم.

اولاً اینکه انسان باید هم‌نشین و مصاحب و رفت‌وآمد داشته باشد، احتیاج به بحث و استدلال ندارد و همه فطرتاً دنبال دوست هستند و سن و سال و جنسیت هم ندارد. از کودکی تا پیری همه دنبال می‌کنند. عمده بحث در این است که چگونه این حال خود را مدیریت کنیم. مثلاً امام باقر -علیه‌السلام- فرمودند: «مَنْ جَالَسَ أَهْلَ الرَّیْبِ فَهُوَ مُرِیب‏» کسی که با اهل شک و شبهه مجالست داشته باشد مبتلابه شک می‌شود؛ یعنی مجالست این‌قدر مؤثر است. شما کنار انسان ترسو بنشینید چون ترس را القا می‌کند حتی اگر تنها باشید ترس در شما به وجود می‌آید. همان‌طور که رسول خدا فرمودند: «مُجَالَسَهُ أَهْلِ الدِّینِ شَرَفُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه»؛ و امام سجاد -علیه‌السلام- فرمودند: «مُجَالَسَهُ الصَّالِحِینَ دَاعِیَهٌ إِلَى الصَّلَاحِ». انسان صالح انسان را دعوت به صلاح می‌کند چون خودش مشغول کار خیر است ولو چیزی نگوید با دیدن او یاد می‌گیرید که اهل کار صلاح باشید.

لذا دسته‌ای از روایات گروه‌های متعددی را برای دوستی پیشنهاد می‌دهند که سعی می‌کنم با توجه به‌وقت از هرکدام نمونه‌ای را اشاره‌کنم. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمود: با نیکان مجالست کن که اگر خوبى کردى تو را ستایش کنند و اگر خطا کردى با تو به‌سختی رفتار نکنند؛ یعنی حق مجالست را رعایت می‌کنند و اگر شخص خطایی داشت او را رها نمی‌کنند که با خطایش از بین برود بلکه او را اصلاح می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از نعمت‌های خدا در حق انسان داشتن دوست خوب است که امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمود: «جَلیسُ الخَیرِ نِعمَهٌ». هم‌نشین خوب نعمتى است، زیرا که خوبى او در هم‌نشین اثر می‌کند. همان‌طور که فرمود: «جَلیسُ الشَّرِّ نِقمَهٌ». هم‌نشین بد برای انسان عذاب است.

گاهی همین هم‌نشینی باعث تهمت به انسان می‌شود. رسول خدا -صلی‌الله علیه وآله- فرمودند: «أَوْلَى النَّاسِ بِالتُّهَمَهِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَهِ» سزاوارترین مردم به تهمت، کسى است که با اهل تهمت بنشیند. لذا همان‌طور که اگر هم‌نشین ما انسان خوبی باشد موجبات خوبی رفتار را فراهم می‌کند، اگر بد باشد شخص را بد و بداخلاق می‌کند. علی -علیه‌السلام- به محمد بن حنفیه فرمود: «وَ مِنْ خَیْرِ حَظِّ الْمَرْءِ قَرِینٌ صَالِحٌ جَالِسْ أَهْلَ الْخَیْرِ تَکُنْ مِنْهُمْ». از بهترین بهره‌های انسان داشتن همراه و هم‌نشین صالح است. با اهل خیر نشست‌وبرخاست داشته باش تا از آنان باشی. امام -علیه‌السلام- تعدادی از افراد را نام می‌برد مثلاً فرمودند: «جَالِسِ الْعُلَمَاءَ تَسْعَدْ». هم‌نشین شو با علما تا نیکبخت شوى، چون خوبى هم‌نشین در هم‌نشین اثر می‌کند به‌ویژه عالم و بالأخص عالم ربانی که نگاه ‏کردن به او عبادت است؛ و یا فرمود: «جَالِسِ الْعُلَمَاءَ تَزْدَدْ عِلْماً». با علما هم‌نشین باش تا علمت زیاد شود.

گروه دیگری را که سفارش به هم‌نشینی با آنان شده‌ایم انسان‌های عاقل و حکیم هستند. حضرت فرمودند: «جَالِسِ الْحُکَمَاءَ یَکْمُلْ عَقْلُکَ وَ تَشْرُفْ نَفْسُکَ وَ یَنْتَفِ عَنْکَ جَهْلُک». با حکما ‏هم‌نشینی کن تا عقل تو کامل شود. نفس تو بلندمرتبه گردد، نادانی تو از بین برود. همه این‌ها اثر وضعی مجالست است. بعضی وقت‌ها انسان در کنار یک عالمی ساکت هم که می‌نشیند اثر می‌گیرد و اثرپذیر است بعضی از جلسات، جلسات سکوت است اما اثر گذار است چون مطالب معنوی را در حالت سکوت القا می‌کنند؛ و فرمود: «مُجَالَسَهُ الْحُکَمَاءِ حَیَاهُ الْعُقُولِ وَشِفَاءُ النُّفُوس»‏. هم‌نشینی با حکت یعنی عالمان عامل، حیات عقل‌ها و شفاى جان‌هاست. چون همین مجالست، باعث می‌شود که انسان از حکیم کسب علم و عمل کند و دنیا و آخرت خودش را تکمیل کند. بیان دیگر از مولانا امیرالمؤمنین -علیه‌السلام: «جَالِسْ أَهْلَ الْوَرَعِ وَ الْحِکْمَهِ وَ أَکْثِرْ مُنَاقَشَتَهُمْ فَإِنَّکَ إِنْ کُنْتَ جَاهِلًا عَلَّمُوکَ وَ إِنْ‏ کُنْتَ عَالِماً ازْدَدْتَ عِلْماً». هم‌نشینی کن با اهل پرهیزگارى و حکمت و با آنان بسیار به مناقشه بپرداز، (مسئله را کاملاً موردبررسی قرار بده مناقشه در ذهن ما معنی منفی دارد اما اینجا آن معنای منفی را ندارد و معنای بررسی تمام زوایای مطلب است تا چیزی مجهول نماند) پس به‌درستی که اگر نادان باشی تو را تعلیم می‌دهند؛ و اگر دانا باشی؛ علم خودت را زیاد می‌کنی.

گروه دیگر که به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم اهل صبر و حلم و بردباری هستند که واقعاً وقتی با این‌ها ارتباط نزدیک داشته باشیم، آرامش‌بخش هستند و امیدآفرین. لذا امام علی -علیه‌السلام- فرمودند: «جالسِ الحُلَماء تَزْدَدْ حِلماً» هم‌نشینی کن با حلیمان تا زیاد کنى حلم را.

گروه دیگر فقراء هستند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- فرمودند: «جالسِ الفقراء تَزْدَدْ شکراً»؛ که معنای هر دو فقر را می‌گیرد. هم‌معنای فقر توحیدی، هم تهی‌دستی. فرمود: هم‌نشینی کن با تنگدستان تا زیاد کنى شکر را؛ یعنی اگر غیر فقیر با فقرا هم‌نشینی داشته باشد روحیه شکرگزاری در او تقویت می‌شود. وقتی سختی زندگی آنان و راحتی خود را می‌بیند زبانش به شکرگزاری باز می‌شود و اگر اتفاقاً زندگی بر او سخت شود، یاد زندگی فقراء می‌افتد و تحمل سختی بر او آسان می‌شود.

لازم نیست حتماً هم‌نشین انسان، انسان باشد. گاهی هم‌نشینی با غیر انسان هم آثاری دارد مثل انس و همراه بودن با قرآن. آخرین روایتی که در این نوبت می‌خوانم این است که حضرت فرمودند: «مَا جَالَسَ أَحَدٌ هَذَا الْقُرْآنَ إِلَّا قَامَ بِزِیَادَهٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِیَادَهٍ فِی هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ فِی عَمًى». هم‌نشینی نکند هیچ‌کس از شما با این قرآن مگر این‌که برخیزد با زیادتی اى یا نقصانى، زیادتی در هدایت و حق یا نقصانى در کورى و انحراف از حق.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین از رحمت خدا ناامید نیستند و هرگز کسی را هم ناامید نمی‌کنند. مولانا امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- در حکمت ۸۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «الْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ وَ لَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللَّهِ» عالم و دانشمند واقعى، کسى است که مردم را از رحمت خدا ناامید نکند و آن‌ها را از آسایش و راحتى از طرف خدا مأیوس نگرداند و از مکر و کیفر الهى ایمن نسازد. مقصود امام از کُلُّ الْفَقِیهِ، فهم کامل و همه‌جانبه دین است؛ معنی این فقیه مجتهد نیست؛ یعنى کسى که در دانش دین کامل است، اگر کسی چنین فهمی از دین پیدا کند، تلاش می‌کند مردم را به سمت توحید و خدا دعوت کند و به‌وسیله آیات الهی دعوت به رحمت کند و آنان را ناامید نکند که شخص ناامید آمادگی خطا و لغزش و گناه را دارد و از طرف دیگر با توجه به آیات قرآن به آنان ایمنی کاذب هم ندهد که با خاطرجمع مبتلابه خطا و گناه شوند. به‌هرتقدیر شخص فقیه افراد را نه ناامید می‌کند و نه امید واهی می‌دهد بلکه آنان را بین خوف و رجاء نگه می‌دارد همان‌طور که قرآن چنین می‌کند. شما هر جا در قرآن تهدید می‌بینید بلافاصله امید می‌دهد و از رحمت و مهربانی خدا صحبت می‌کند. هر جا از عقوبت سخن گفته‌شده بلافاصله از مهربانی خدا هم گفته‌شده. خدای تعالی ما را از متقین قرار دهد.

اولاً ایام پر از خیروبرکت و معنویت ماه ذی‌قعده و بخصوص دهه کرامت را به شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که از کرامت‌های این روزها همه ما بهره‌مند باشیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران حج را ملاحظه فرمودید. تأکید ایشان بر چند مطلب که حتماً باید مدنظر همه، چه مردم و چه مسئولین قرار گیرد. حج را به‌عنوان مظهر و نموداری از جامعه اسلامی و تمدن نوین که به بشریت هدیه می‌شود، تعریف کردند. تأکید دوباره بر اینکه در اسلام، حج غیرسیاسی نداریم؛ و اگر روح حج، وحدت جهان اسلام را دنبال می‌کند، این امر سیاسی است، اینکه باید برائت از مشرکین داشته باشیم عین تعالیم اسلام است. مابعد از تمام نمازهایمان لعن بر دشمنان دین می‌کنیم، موارد زیادی از دستورات دینی ما که در طول شبانه‌روز انجام می‌دهیم قسمتی از آن‌ها لعن است، قسمتی برائت است، همه این‌ها جزو دستورات دینی است و سیاسی است. دفاع از مظلومین عالم و برائت از مشرکین کار سیاسی است و عین تعالیم اسلام است. اینکه می‌خواهند علیه آمریکا و دفاع از مستضعفین در حج چیزی گفته نشود این خواسته شیطان است؛ و تأکیدی هم بر الفت و برادری اسلامی و شرکت در اجتماعات و نمازهای جماعت داشتند. وحدت امت اسلامی مورد تأکید اولیاء دین بوده تا جایی که به نظرم قبلاً هم اشاره کردم در روایت دارد که هر رکعت پشت سر مخالفین نمازخواندن معادل ۱۵۰ رکعت نماز پشت سر رسول خدا ثواب دارد. در بعض از امور نباید تعصب داشت ولی در بعض امور دیگر بدون تعصب نباید بود.

مطلب بعدی متن حکمی بود که به فرمانده جدید بسیج مرقوم فرمودند و تأکیدی که بر اعتلای بسیج و فرهنگ مقاومت و زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت نوجوانان بسیجی که بر نوجوانان تأکید داشتند و تعمیق ارزش‌های انقلابی و تقویت بسیج اقشار داشتند. این تأکید دوباره وظیفه عزیزان را در صف و ستاد بیشتر از قبل می‌کند که لازمه‌اش این است با شور و انگیزه بیشتر به سازمان‌دهی جدید مشغول شوند. تا از ثمرات این شجره طیبه مثل گذشته امت اسلامی بیشتر بهره ببرند.

اتفاقاتی می‌افتد که غیرقابل‌اعتماد بودن اروپا را تقویت می‌کند و اینکه اروپا بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورد. لذا منتظر اروپا ماندن برای حل مشکلات کشور اشتباه راهبردی است. دیدید که کشتی نفتی ایران را مثل دزدان دریایی محاصره و بازداشت کردند و می‌گویند به دستور آمریکاست؛ و آمریکا هم استقبال می‌کند و می‌گوید خبری عالی است. به مهلتی که برای آنان گذاشته‌شده نزدیک می‌شویم و آن‌ها هم هنوز وعده می‌دهند. قطعاً در راهکار اینستکس منافع مشترک آمریکا و اروپا علیه ایران لحاظ شده است. قبلاً راجع به اینستکس عرض کردم؛ اما به‌طور خلاصه اینکه اینستکس یک شرکت خصوصى است که سهام‌داران آن آلمان، انگلیس و فرانسه هستند. این شرکت اطلاعات مربوط به تجارت بین شرکت‏هاى اروپایى و ایران و مدیریت تهاتر آن‌ها را به عهده دارد؛ یعنی وقتی ایران نفت یا هر کالایی را به اروپا بفروشد، اطلاعات آن در اینستکس به‌عنوان بستانکار ثبت می‌شود و اگر ایران بخواهد از یک شرکت اروپائی کالایی بخرد صورتحساب معامله به اینستکس فرستاده می‌شود. وقتی معامله تائید شد دستور پرداخت صادر می‌شود و از طلب ایران کم می‌شود؛ و جنس خریداری‌شده را برای ایران می‌فرستند. این اساس آن ساختار است. به این وسیله تراکنش بانکی صورت نمی‌گیرد که اروپائی‌ها نگران نقض تحریم‌ها باشند.

اگر دقت بفرمائید اینستکس در چارچوب تحریم‌های آمریکا عمل می‌کند و نمی‌توانند در مقابل تحریم‌ها عمل کنند و الا اینستکس را به‌عنوان یک شرکت دولتی ثبت می‌کردند؛ که نکردند؛ بنابراین تا آمریکا مجوز خرید نفت به اروپا ندهد آن‌ها از ایران نفت نمی‌خرند و درنتیجه اینستکس برای ایران حسابی باز نمی‌کند؛ و این هم که در خبرها می‌گویند یک خط اعتباری از سوی کشورهای اروپائی برای ایران فعال‌شده یعنی یک بدهی مالی دیگری که در آینده ایران باید با سودش بپردازد. بعلاوه در خرید هم فقط می‌توان اقلام غیر تحریمی را خریداری کرد؛ که قبلاً عرض کردیم دارو و اقلام کشاورزی است. بعلاوه بر اساس تحریم‌ها بعض نهادها نمی‌توانند طرف معامله باشند که باز به آن‌ها هم نمی‌شود فروخت.

آنچه از دستگاه دیپلماسی کشورمان انتظار داریم این است که به‌دوراز هرگونه ساده‌انگاری و با هوشمندی، راه‌های توطئه علیه ایران را ببندند و به‌هیچ‌وجه راضی به انجام تعهدات ناقص اروپائی‌ها در قبال برجام نباشند. چون آنچه اروپا در اینستکس می‌گوید را عمل کند یکی از تعهداتش است و تعهداتی مثل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و ارائه خدمات بیمه‌ای و کشتیرانی و فروش و انتقال فن‌آوری و امثال ذالک باقی می‌ماند که با اینستکس درست نمی‌شود. آنچه مهم و خواسته مردم است این است که باید بر اساس گفتمان اقتدار با قاطعیت تمام به غنی‌سازی اورانیوم بپردازیم و سقف تعیین‌شده را نادیده بگیریم تا طرف‌های مقابل بخصوص اروپائی‌ها بدانند که ایران بر تصمیم خود مصمم است و به فرموده رهبرمان بر سر مسائل ناموسی خود به کسی باج و امتیاز نمی‌دهیم.

قطعاً شنیدید که ترامپ به سخنان رئیس‌جمهور راجع به کاهش تعهدات گفته: «ایران، مراقب تهدید کردن باش! ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الآن کسی این‌طور گزیده نشده است». به آمریکا عرض می‌کنیم فعلاً باید سربازانی تربیت کنی که در مواجهه با ایران خود را خیس نکنند. پهباد فوق پیشرفته‌ات هنوز نفهمیده بود چقدر وارد سرزمین ایران شده منهدم شد. به انگلیس هم‌عرض می‌کنیم «مَن جَرَّبَ المُجَرَّب حَلَّت بِهِ النَّدامَه» چیزی را که تجربه کرده‌ای دوباره تجربه نکن. بعض از این داخلی‌ها به‌خصوص رسانه‌ها دست از همکاری با روباه پیر بردارند. عاقبت‌به‌خیر نمی‌شوید. خود دانید!

درحالی‌که بعض از مرتجعین منطقه دست‌وپا می‌زنند تا برای اسرائیل مشروعیتی فراهم کنند و با معامله قرن و امثال‌ذلک برای او وجاهت بیشتری درست کنند، مثل وزیر خارجه بحرین که ببینید این ابله چه گفته: «اسرائیل بخشى از میراث تاریخى این منطقه است و مردم یهود بین ما جایگاه دارند. باید بین عرب‏ها و رژیم تل‏آویو گفت‏وگو جریان پیدا کند و ایران تهدید اصلى براى منطقه و ثبات آن است». کشورهاى اسلامى مثل کویت واکنش نشان دادند. مردم عراق به سفارت بحرین در بغداد حمله کردند؛ و البته اتفاقات اخیر هم نشان از فروپاشی اسرائیل می‌دهد. فساد گسترده سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، اخلاقی و روحیه نژادپرستی از درون و فشارهای بیرونی، فشار حزب‌الله فشار گروه‌های مقاومت، فشار ایران، موشک‌های مقاومت آینده شوم و ناراحت‌کننده برای خودشان البته چون برای ما خوشحال‌کننده است، این رژیم را دچار زوال قریب‌الوقوع کرده، بخصوص در وقایع اخیر. فرصت بیان مؤلفه‌ها نیست. یکی دو مورد از مؤلفه‌های فروپاشی آمریکا را گفتیم مؤلفه‌های فروپاشی و زوال اسرائیل که روشن‌تر است به‌خصوص در جریانات اخیر افرادی هستند که مربوط به یهودی‌هایی که اتیوپی هستند در آنجا و سیاه‌پوست هستند که چگونه نژادپرستی می‌کنند و خود هم آن‌ها در داخل اسرائیل دعواهایی را درست کردند که این دعواهای داخلی اسرائیل شدت پیدا خواهد کرد.

نکته‌ای راجع به انتخابات آینده عرض کنم چون حضرت آقا اشاره داشتند؛ و آن اینکه انتخابات آینده اولین انتخاب در گام دوم انقلاب است و خیلی مهم است ازاین‌جهت که دشمنان سعی می‌کنند القاء کنند مردم مثل گذشته اهتمامی به شرکت در انتخابات ندارند. لذا یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بشود زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری و حضور پرنشاط مردم است که مهم‌ترین پیام حضور مردم حمایت از نظام و انقلاب است. این اولاً. ثانیاً مجلس یازدهم باید مجلس طراز گام دوم انقلاب باشد یعنی بتواند مشکلات مردم و کشور را حل کند و در مسیر اهداف گام دوم و تمدن بزرگ اسلامی قانون‌گذاری کند. بتواند در برابر فشارهای غرب و بخصوص آمریکا مقاوم باشد و حامی مقاومت در داخل و منطقه باشد؛ که ما می‌بینیم متأسفانه مجلسی که الآن داریم در این بخش واداده است و عمل نمی‌کند. اگر باید دولت اسلامی تشکیل شود که باید بشود، این مهم بدون مجلس اسلامی ممکن نمی‌شود. لذا مسئله مجلس بسیار مهم است. از همین الآن دقت و رصد کنید و افراد صلاحیت‌دار را شناسایی کنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.