در مراسم تودیع و معارفه رئیس‌کل دادگستری البرز مطرح شد:

توصیه‌های مهم نماینده ولی‌فقیه به رئیس‌کل جدید دادگستری البرز / به افراد فرصت‌طلب و فاسد اجازه جولان ندهید

کارشناس روابط عمومی ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی، صبح امروز در آئین تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان البرز که با حضور معاون اول قوه قضائیه در سالن همایش مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری از تغییرات جدید در ریاست قوه قضائیه، بیان داشت: با تغییراتی که در رأس قوه قضائیه واقع شد یک بارقه امیدی برای یک حرکت پرشتاب در آینده فراهم شد.

وی یکی از جایگاه‌های مهم در ارکان حکومت نظام اسلامی را قوه قضائیه دانست و اظهار داشت: قوه قضاییه چون باجان و مال و نوامیس مردم سرکار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است لذا هم خود دستگاه و هم سیستم رسیدگی و روند طی شدن پرونده‌ها و هم افرادی که شاغل در این دستگاه هستند مورد دقت و توجه است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز با تأکید بر اینکه در دین اسلام قوه قضاییه ملجأ و پناهگاه مردم معرفی‌شده است، به اهمیت این جایگاه پرداخت و عنوان کرد: قوه قضائیه باید مستقل و بدون وابستگی به عناصر قدرت و ثروت عمل کند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه قوه قضائیه باید در مقام حکم کردن و رأی دادن از استقلال برخوردار باشد، خاطرنشان ساخت: قوه قضاییه باید وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهد و کسی هم حق جوسازی و تضعیف این قوه را ندارد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر یک مسیری طی شد و بعضی از دست‌ها بنا شد که سبب تضعیف این قوه بود که جلوی آن با دفاع فوری مردم گرفته شد و  نظام از آن حمایت کرد.

امام‌جمعه کرج مظهر عدالت در نظام اسلامی را قوه قضائیه دانست و ضمن بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه در سال ۱۳۸۸، گفت: رهبر معظم انقلاب دربیانی فرمودند: «قوه‌ی قضائیه برای عدل است، برای عدالت است. معیار و شاخص عدل هم عمل به قانون است. اگر عمل فرد، جمع، منطبق به قانون شد، این عدالت است؛ اگر از قانون انحراف پیدا کرد، این بی‌عدالتی است؛ و قانون هم در نظام اسلامی، قانون اسلامی است.»

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه این بیان رهبر معظم انقلاب را بیان بسیار روشنی خواند و گفت: عدل و عدالت اساس کار هست و همه‌چیز حول محور عدالت می‌چرخد و اساساً شیعه را به عدالت می‌شناسند و به او عدلیه در مقابل اشاعره می‌گویند چراکه روش او به عدالت و بنای او بر اجرای عدالت و عمل به عدل است.

وی افزود: مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی که انبیاء الهی هم به دنبال تحقق او بودند مبارزه با ظلم، فساد، تبعیض و تحقق عدالت بود که حضرت ولی‌عصر ارواحناه فداه نیز برای استقرار عدالت در سراسر گیتی ظهور و عرصه زمین را پر از عدل می‌کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه در نظام اسلامی عدالت در همه عرصه‌ها مطرح است، گفت: عدالت در بُعد قضایی تا عدالت در بُعد سیاسی که توزیع عادلانه قدرت می‌باشد در اینجا مطرح است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص اشاره کرد و گفت: حضرت آقا می‌فرمایند: «یکی از زمینه‌های مهم عدالت اجتماعی،  تقسیم و توزیع متناسب فرصت‌های کشور هست در همه برنامه‌های حکومت، در قانون گزاری، در اجرا، در قض؛ باید عدالت اجتماعی و پر کردن شکاف‌های طبقاتی موردنظر و هدف باشد.»

وی بابیان اینکه در آغاز راه دهه پنجم انقلاب با یک چشم‌انداز متقن و چراغ راه قوی به نام بیانیه «گام دوم» کار برای همه روشن است، گفت: چهارمین توصیه از توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب در بیانیه «گام دوم» به «عدالت و مبارزه با فساد» اختصاص دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه تبیین کردند که  در سیستم دستگاه قضا سخت‌افزاری طراحی شود که مقدمات عدالت و مبارزه با فساد را فراهم کند و  افرادی که متصدی این کار هستند و مشغول به این کار مهم می‌شوند آن‌ها هم افراد عادلی باشند که نتیجه‌ی عمل آن‌ها «عدالت و مبارزه با فساد» باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: البته این به معنای آن نیست که تا حالا این‌گونه نبوده و در این مسیر حرکت نمی‌شده بلکه حرکت بوده اما باید پرشتاب‌تر، دقیق‌تر، بالنده‌تر، روشمندتر و با نظارت بیشتری حرکت کرد تا زودتر به مقصد رسید و ریشه فساد را کند.

وی با تأکید بر اینکه عدالت به‌عنوان یکی از ارزش‌های اجتماعی الزاماتی دارد، با اشاره به بیانی از رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۵ اظهار داشت: رهبر انقلاب در خصوص عدالت می‌فرمایند: «عدالت، با من بمیرم، تو بمیری درست نمی‌شود؛ عدالت، با تعارف درست نمی‌شود؛ اولاً قاطعیت می‌خواهد، ثانیاً ارتباط با مردم می‌خواهد، ثالثاً ساده‌زیستی و مردمی بودن لازم دارد و بالاتر از همه، خودسازی و تهذیب می‌خواهد؛ این هم جزو پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیازهای اجرای عدالت است. اول، باید خودمان را درست کنیم و یکدستی به سروصورت خودمان بکشیم تا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم؛ وظیفه‌ی من و شما این‌هاست. واقعاً باید با ویژه خواران و فساد مبارزه کنیم.»

رئیس بنیاد غدیر استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه برای تحقق عدالت، تحقق این الزامات لازم است به بیان تعداد دیگری از این الزامات پرداخت.

آیت‌الله حسینی همدانی اولین الزام را «قوانین عادلانه» دانست و گفت: هر چه کسری و کاستی در قانون هست باید مرتفع شود؛ در یکجاهایی کمبود قانون هست و بعضی از قوانین ما نیز برای زمان‌های بسیار گذشته است و در برخورد با بعضی از معضلات اجتماعی نیز قانون مناسب نداریم لذا باید تغییراتی در آن صورت پذیرد.

وی دومین الزام تحقق عدالت را «ساختار عادلانه» برشمرد و تصریح کرد: اگر ایرادی در «ساختار عادلانه» باشد زمینه‌ساز و ترویج بی‌عدالتی خواهد بود که در این مسئله ساختار سازی مجلس نقش دارد و نمایندگان باید برای آن طرح و برنامه داشته باشند تا این کار صورت گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز سومین الزام را «مجریان عادل و باتقوا» نام برد و تأکید کرد: «مجریان عادل و باتقوا» جزء الزامات تحقق عدالت است چراکه دستگاه پاک می‌تواند پاکی را در جامعه ترویج دهد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دستمال آلوده نمی‌توان اشیاء را تمیز کرد لذا در پذیرش و گزینش قضات و عوامل دیگر دستگاه باید بسیار با دقت برخورد کنید.

آیت‌الله حسینی همدانی «ایستادگی و مبارزه» را به‌عنوان چهارمین الزام تحقق عدالت خواند و اذعان داشت: برای تحقق عدالت باید ثابت‌قدم، محکم و اهل مبارزه با مشکلات بود چراکه در مبارزه با ظلم قطعاً موانعی بر سر راه خواهد بود که رهبر معظم انقلاب در فرمان هشت ماده‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌فرمایند: «با آغاز مبارزه‌ی جدّی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و به‌تدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. ین مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند.»

وی افزود: مستقیم بودن، استقامت داشتن و از ملامتِ ملامت کننده نترسیدن جز الزامات «ایستادگی و مبارزه» است.

امام‌جمعه کرج از «گفتمان سازی» به‌عنوان پنجمین الزام تحقق عدالت نام برد و تأکید کرد: عدالت‌خواهی باید به‌صورت گفتمان و یک مطلب همیشه خواهان در جامعه تبدیل شود و مطالبه همیشگی مردم باشد.

وی آخرین و ششمین الزام را «نظارت مردمی» برشمرد و به بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر بخواهیم در جامعه عدالت به معنای واقعی اجرا بشود باید مردم درصحنه اجتماع حضور کامل داشته باشند، حقوق خود را بفهمند و اجرای عدالت را که تأمین عادلانه آن حقوق است را بخواهند.»

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بیانات  اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به مبارزه سخت‌گیرانه با فساد تأکید کردند و سخت‌گیری ایشان در مبارزه با فساد باید متوجه درون سازمان و بیرون سازمان و دستگاه‌ها باشد.

وی با اشاره به بیانی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «تسامح در مبارزه با فساد به‌نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است» گفت: این تسامح باعث از بین رفتن اعتماد به دستگاه می‌شود و وقتی اعتماد از بین رفت عدالت مورد خدشه قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای هماهنگی و گسترش فرهنگ قرآنی استان البرز با تأکید بر اینکه اگر درون دستگاه قضا سلامت باشد خیلی از مشکلات حل خواهد شد، پیشنهاد کرد: همان‌طور که با متخلفین در دستگاه مبارزه و جلوگیری می‌شود، باید به قضاتی هم که خوب کار می‌کنند و در اوج سلامت و عدالت هستند توجه کرد و آن‌ها را مورد تشویق و ترغیب قرار داد و از آن‌ها تقدیر و قدردانی کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود از خدمات و اقدامات ارزنده جناب آقای احمد فاضلیان، رئیس‌کل سابق دادگستری البرز قدردانی کرد و گفت: جناب آقای فاضلیان باوجود مشکلات زیرساختی، مفاسد و عملیات‌های پیچیده قضایی و پرونده‌های متعدد در  طول این سالیان توانستند خوب مدیریت کنند که در اینجا لازم می‌دانم تقدیر کنم.

وی در ادامه ضمن عرض خیرمقدم به جناب آقای حسین فاضلی، رئیس‌کل جدید دادگستری البرز، گفت: امیدواریم که ان‌شاءالله ایشان هم ‌دوره مدیریتی‌شان همراه با تحول گسترده و رسیدن به کارهای روی زمین‌مانده باشد و فرصت خدمتی که در این استان پیدا کردند را غنیمت بشمارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز در ادامه به بیان حساسیت‌های این استان و وجود چند زندان و برخی معضلات اجتماعی پرداخت.

آیت‌الله حسینی همدانی ضمن تقاضا از رئیس‌کل جدید دادگستری البرز برای پیگیری مطالبه مردم در جهت برخورد باقدرت و طلابت با فساد، رانت و ویژه خواری، گفت: اینجا بعضاً این مسائل پیش می‌آید که باید باصلابت تمام برخورد کنید و این را هم بدانید یکی از کسانی که تمام‌قد دفاع خواهد کرد و پشت شما خواهد ایستاد و کوتاه نخواهد آمد و تا آخر در کنار شما خواهد ایستاد خود بنده هستم و از شما در این راه حمایت می‌کنم و در کنار شما هستم.

وی در پایان در توصیه‌های به رئیس‌کل جدید دادگستری البرز تأکید کرد: «به افراد فرصت‌طلب و فاسد اجازه جولان ندهید»، «نظارتتان را بر دستگاه‌ها بیشتر کنید»، «نظرات رهبر معظم انقلاب در رابطه با دستگاه قضایی خودتان بومی را سازی کنید چراکه بستر فراهم است»، «تکریم ارباب‌رجوع را سرلوحه کار خودتان قرار دهید»، «به آموزش مردم در جهت فهم حقوقی بیشتر و یادگرفتن مسائل حقوقی اهتمام داشته باشید و کمک کنید که مردم حقوقشان را بدانند».

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.