مشروح خطبه‌های نماز جمعه 24 خردادماه 1398 شهر کرج /

مذاکره دوباره با آمریکا خطایی استراتژیک است

روابط عمومی (۲) ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۲۴/۳/۹۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

بندگان خدا خودم و شمارا به تقوا توصیه می‌کنم. تقوا بال پرواز انسان است به سمت رستگاری. موضوعی که در این نوبت به آن می‌پردازم بحثی است که هم قرآن کریم در آیه ۳۶ سوره مبارکه نساء به آن اشاره‌کرده و هم روایات فراوان درباره آن واردشده و آن ارتباط و حقوقی است که همسایگان نسبت به هم دارند. قبلاً هم وعده داده بودم که مستقلاً به این موضوع بپردازم.

جار یا همسایه به کسی می‌گویند که منزلش به شما نزدیک باشد. چنین کسی احترام دارد. بعضی وقت‌ها وقتی شما در یک مجلس کنار هم نشستید به این هم جار میگویند. لذا باید از حال همسایه جویا شد. مثلاً دو سه هفته گذشت و کسی نیامد باید پیگیر او باشید. خصوصاً در مساجد محل باید این کار را کرد. اگر کسی یکی دو جلسه نیامد باید دنبال او گشت که کجاست و حالش چطور است.

رسول خدا فرمودند: «حُرْمَهُ الْجَارِ عَلَى الْإِنْسَانِ کَحُرْمَهِ أُمِّه»‏. احترام همسایه بر انسان مثل احترام مادرش است. این روایت اهمیت توجه داشتن به همسایگان را نشان می‌دهد چون مادر خیلی محترم است و رعایت حال او باعث رشد انسان است و حرمت او باید حفظ شود، همسایه هم مثل مادر. مکرر گفتم که با روایات اهل‌بیت انس داشته باشیم تا ببینیم چقدر مسلمانیم.

امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- هنگام شهادت فرمود: «اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ، فَإِنَّهُ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُم»‏. خدا را خدا را درباره همسایگانتان که آنان سفارش شده پیامبر شمایند چنان درباره همسایگان سفارش کرد که گمان بردیم آن‌ها را ارث‌بر قرار دهد؛ یعنی همسایه شبیه خانواده و فامیل نسبی و سببی می‌شود. خیلی به انسان نزدیک است. پس باید حسن جوار داشته باشیم.

امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند: حسن همسایگی خانه‌ها را آباد و عمرها را زیاد می‌کند. این هم اثر وضعی خوب همسایه داری است. مطلب درس‌آموزی از روایات می‌فهمیم و ما معمولاً وقتی از همسایه‌ها تعریف می‌کنیم می‌گوییم خیلی خوب‌اند و اذیتی ندارند و یا مثلاً می‌گوییم ما با آن‌ها کاری نداریم و آزاری نمی‌رسانیم درحالی‌که ازنظر معارف ما مطلب طور دیگری است. امام کاظم -علیه‌السلام- فرمودند: حسن همسایگی این نیست که آزار نرسانی بلکه حسن همسایگی این است که در برابر آزار و اذیت همسایه شکیبا باشی. همان حالتی که در اکثر ما وجود ندارد و تحمل نداریم و درک درستی از همسایه و حسن جوار نداریم. امام رضا -علیه‌السلام- فرمود: «لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَأْمَنْ جَارُهُ بَوَائِقَه»‏. از ما نیست کسی که همسایه‌اش از شر او در امان نباشد. همان اهل‌بیت که افرادی را می‌گویند: منّا، یعنی کارهایی می‌کند که جزو ما شده، همان‌ها می‌گویند همسایه آزار لیس منّا.

یکی از وظائف ما نسبت به همسایه و حسن جوار این است که از حال او خبر داشته باشیم و جویا شویم. علی -علیه‌السلام- فرمود: از نشانه‌های حسن همسایگی جویا شدن از احوال همسایه است. گاهی احتیاج به دلداری و کمک فکری دارند، گاهی تنها هستند و با یک رفت‌وآمد ساده وضعیت روحی تغییر می‌کند، گاهی فقیرند. امام باقر -علیه‌السلام- فرمود: رسول خدا فرمود: به من ایمان نیاورده است آن‌که با شکم سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد. فرمود: اهل هر آبادی که شب بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‌ای باشد روز قیامت خداوند به آنان نظر رحمت نمی‌افکند. این‌ها تعارف نیست و درخواست اهل‌بیت است از ما. باید به‌اندازه وسع به این امور توجه داشت. گاهی بعضی‌ها توانایی ندارند و این بحث دیگری است اما بعضی هستند که توانایی دارند اما بی‌توجه‌اند که این بی‌توجهی بد است.

البته با توجه به آیه (۳۶/نساء) فرقی نیست که این همسایگی دیواربه‌دیوار باشد یا بین دو کشور باشد. باید از فقر کشور همسایه مطلع بود و کمک کرد. همسایه‌ها شخصیت حقوقی دارند و گاهی همسایه دور است و گاهی نزدیک. درباره حقوق همسایگان روایات زیبایی هست، مرحوم شهید ثانی در مسکن الفؤاد (مسکن الفواد کتاب خوبی است شهید ثانی فرزندانش که به دنیا می‌آمدند چند روز بعد از دنیا می‌رفتند این کتاب را نوشته یعنی مسکن قلب که یعنی قلب را تسکین می‌دهد) از قول رسول خدا نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «أَ تَدْرُونَ مَا حَقُّ الْجَارِ قَالُوا لَا…» آیا مى‏دانید حق همسایه چیست؟ گفتند نه. فرمود: اگر از تو کمک بخواهد درشدت و سختى او را کمک کنى و اگر از تو قرض بخواهد، به او قرض بدهى و اگر نیازمند باشد، او را کمک مالى کنی و اگر پیش آمد خیرى برایش پیش بیاید، او را تبریک بگویی، (گاهی تبریک گفتن جزو حقوق است) و اگر بیمار شد عیادتش کنى و اگر مصیبتى بر او وارد شد او را تسلیت و تعزیت بگوئى و اگر بمیرد تشییع‌جنازه‌اش بکنى و ساختمان خود را بالاتر از ساختمان او قرار ندهى که مانع هوا و فضاى منزلش بشود، مگر به اذن و اجازه او، (حالا ببینید ما چقدر مسلمانیم)! و اگر میوه‏اى خریدى، پس (مقدارى از آن میوه را) براى او هدیه کن و الا میوه را در پنهانى به منزل بیاور تا چشمش به آن نخورد. فرزندت را با آن میوه بیرون نفرست تا فرزند همسایه‏ات را به خشم بیاورى و او را به بوى غذاى خود اذیت نکن مگر آنکه از آن غذا به او بخورانى.

این اسلام است. ما چقدر مسلمانیم؟ در روایت دارد همسایه آزاران با دست و پای بریده محشور می‌شوند. مرز همسایگی هم بنا بر روایات چهل خانه است. علی -علیه‌السلام- فرمودند: حریم مسجد چهل ذراع است و تا چهل خانه از چهار طرف منزل همسایه به شمار می‌آیند. ۴۰ خانه حد شرعی است نه حد عرفی چون ممکن است عرف تا ۴۰ خانه را همسایه نداند. چون گاهی اتوبان وسط قرارمی گیرد و عرف به این‌طرف و آن‌طرف جاده همسایه نمی‌گوید؛ و فقط سطح نیست بلکه در ارتفاع را هم شامل است.

 همسایه مسجد در نماز جماعت حاضر نشود نمازش پذیرفته نیست مگر بیمار و یا مشغول.

گاهی هم شیطان همسایه ما می‌شود در سوره زخرف آیه ۳۶ «وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرین».‏ اگر از یاد خدا غافل باشیم شیطان همسایه دل ما می‌شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین به همه احترام می‌گذارند و حال هم را رعایت می‌کنند. هم به پیران احترام می‌گذارند و هم به نوجوانان و کودکان توجه دارند. امیرالمؤمنین-علیه‌السلام- در حکمت ۸۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «رَأْیُ الشَّیْخِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ» تدبیر پیر در نظر من دوست‌داشتنی‌تر و بهتر از چابکى جوان است. این بحث منافاتی با بحث جوان‌گرایی ندارد خوب دقت کنید. جَلَد، همان توانمندی و نیروی شخص را می‌گویند. امام در این بیان شریف، فکر را مخصوص پیران و دلیری و شجاعت را مخصوص جوانان قرار داده‌اند. توجه دارید که همیشه اندیشه و فکر، مقدم بر قدرت و نیرومندی بدنی است. حضرت تذکر داده‌اند که پیران تجربه‌ای دارند که جوانان باید از آن استفاده کنند. توقع از آنان هم همین است که باتجربه عمل کنند. لذا پیر باتجربه چنان با اندیشه خودش دشمن را از پا درمی‌آورد که جوان دلیر و پهلوانی که بی‌تجربه است نمی‌تواند از پس‌کار برآید. بعلاوه اینکه گاهی جوانی خودشیفتگی و غرور هم می‌آورد و همین زمینه هلاکت او می‌شود. اگر تربیت‌نشده باشد و تجربه لازم را به دست نیاورده باشد. تعبیری از بعضی از اساتید بزرگوارمان هست که می‌فرمایند پیر مثل آن کمان خمیده می‌ماند و جوان مثل آن تیره است که از این کمان عبور می‌کند تا این پیر نباشد آن تیر به هدف نمی‌خورد. تیر وقتی می‌تواند باقدرت و قوت به هدف برسد که از این کمان جدا شود و به مقصد برسد. خدای تعالی تقوا را در ما زیاد کند.

۱۵ شوال ۲۵۲ قمری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی معروف به سیدالکریم در شهرری واقع شد. ایشان یکی شخصیت‏هاى برجسته تاریخ اسلام و شیعه است. در ۴ ربیع‏الثانى سال ۱۷۳ ق، در زمان حکومت‏ هارون‏الرشید، در مدینه متولد شد. نجاشی که از علمای علم رجال است می‌گوید: پس از رحلت وى به هنگام غسل، رقعه‌ای در لباسش یافت شد که نسب خودش را نوشته بود که با چهار واسطه به امام مجتبى-علیه‌السلام- می‌رسد. امام رضا و امام جواد-علیهماالسلام- را درک کرد و ایمان خودش را بر امام‏ هادی-علیه‌السلام- عرضه داشت. شیخ طوسى در کتاب رجالش او را از اصحاب امام عسکرى نیز می‌داند؛ یعنی در حقیقت ۴ امام را درک کرده است. دوران زندگى او مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی‌عباس بود. روش مبارزاتی و فعالیت‌های فرهنگی این سید جلیل‌القدر در آن دورانِ سخت تاریخ اسلام که افرادی مثل متوکل و معتز حاکم بودند و به‌شدت مورد غضب و تحت تعقیب آنان بود، بسیار درس‌آموز است که چگونه توانست در آن فضا معارف اهل‌بیت را آموزش دهد. به خاطر داشتن تقوا، صداقت، عالم به امور دین، امانت‌داری، زمان‌شناسی، اخلاص و اعتقاد واقعی به ائمه معصومین-علیهم‌السلام- زیارت او فضیلت دارد. مرحوم شیخ صدوق در ثواب الاعمال، از محمّد بن یحیى عطّار که رازی است و از اهالى رى است نقل می‌کنند که: خدمت امام‏ هادی-علیه‌السلام- رسیدم. ایشان فرمود: کجا بودى؟ گفتم: حسین بن على-علیهماالسلام- را زیارت کردم. امام‏ هادی فرمود: «اما إنّک لَوزُرتَ قَبرَعَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیهماالسلام». بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد. او از مجتهدین مبرز عصر خود و از محدثین شیعه است که در کتب حدیثى و متون روایى، بیش از صد روایت نقل کرده است. شیخ صدوق، مجموعه روایات ایشان را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» جمع‌آوری کرده است. خدای تعالی توفیق زیارت امامزادگان لازم التعظیم را که هرکدام در اقصی نقاط عالم مناره هدایت هستند به همه ما عنایت فرماید. رفتن به زیارت امامزادگان برای انسان رشد معنوی و آرامش معنوی به وجود می‌آورد. این را مکرر عرض کردم که برنامه منظم زیارتی داشته باشید. زیارت حضرت رضا-سلام‌الله‌علیه- امام معصوم و کربلا و جاهای دیگر که می‌روید سرجایش، ولی مرتب خصوصاً در همین استان خودمان، امامزاده طاهر، امامزاده محمد، امامزاده حسن و حدود بیش از ۸۰ امامزاده که ما در استان البرز داریم را خوب است که به زیارت این بزرگواران برویم.

مناسبت‌های دیگری مثل سالگشت تأسیس جهاد سازندگی به‌فرمان حضرت امام (ره) در سال ۵۸ باآن‌همه خدمات و فعالیت در این ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف و یا سالگشت شهدای موتلفه و عاملان اعدام انقلابی حسنعلی منصور در سال ۴۴ و یا روز جهانی بیابان‌زدائی و امثال ذالک هست که همه را گرامی می‌داریم؛ اما با توجه به‌وقت کم به یکی دو مطلب دیگر که به نظرم اهمیت بیشتری دارد می‌پردازم.

در هفته گذشته دو مسافر خارجی به ایران داشتیم که تلاش داشتند در ظاهر برجام را حفظ کنند، اما در باطن، پیام زیاده‌خواهی به همراه داشتند؛ که باید پرسید چرا زمینه حضور در ایران را برای این‌ها فراهم می‌کنید؟ چرا زندگی و اقتصاد مردم را معطل این سفرها می‌کنید؟ معیشت مردم را از بازی‌های سیاسی جدا کنید. مثلاً وزیر خارجه آلمان آمده ایران و می‌گوید: اروپا نمى‏تواند بدون خواست آمریکا برجام را اجرا کند، اما از ایران نمى‏پذیریم که از برجام کم بگذارد. با پرروی تمام! یعنی رسماً می‌گویند نمی‌توانیم در کنار شما باشیم و به تعهداتمان عمل کنیم. همین حرف تائید می‌کند که دل‌خوش کردن به اروپا اشتباه است، اشتباه. مگر می‌شود اروپا را منهای آمریکا معنا کرد؟ چرا به اروپائی که هم ناتوان است و هم بدعهد، امیدوارید؟ چقدر می‌خواهید درس بگیرید؟ وزیر خارجه آلمان که قبل از سفرش می‌گوید می‌روم از ایران بخواهم موشک‌هایش را کنار بگذارد و نفوذ منطقه‌ای خود را کنار بگذارد را اصلاً نباید به کشور راه داد. البته در این فقره به‌خصوص وزیر خارجه ما خوب جواب آلمان‌ها را دادند و آن‌ها را دست‌خالی برگردانند اما بحث ما اینجاست که ادامه دادن این مسیر به صلاح کشور نیست و از دست دادن فرصت‌هاست. به‌جای اینکه اقدامی داشته باشند دائم از ایران می‌خواهند در مقابل بدعهدی آمریکائی‌ها اقدامی نداشته باشد، این حرف بیهوده‌ای است و منطق درستی نیست. این به نفع ما نیست. آنچه به نفع کشور است این است که غرب‌زده‌های لیبرال مسلک توانائی‌های داخلی و عزم و همت جوانان کشور را در برنامه‌ریزی‌ها در نظر بگیرند و از نتیجه آن شگفت‌زده شوند.

سفر دوم سفر نخست‌وزیر ژاپن بود که بعد از ۴۰ سال برای اولین بار به ایران انجام شد؛ که با حواشی رسانه‌ها همراه بود و مطالبی در ذیلش داشت. آنچه برای ما در روابط خارجی مهم است و معیار، نظر رهبری است؛ و دیدید این سفر که می‌خواست مسیر خاصی را طی کند چگونه هدایت شد. خدایا تو را به خاطر نعمت هائی که به ما داده‌ای شکر می‌کنیم. همه دیدید و شنیدید که این فخر جهان اسلام چگونه عزت مندانه سخن گفت و هیمنه آمریکا را به هیچ گرفت. وقتی محور زندگی‌ات خدا شد خدا تو را عزیز می‌کند. از خدا ترسیدی همه از تو خوف خواهند داشت و اگر از خدا نترسیدی از همه خواهی ترسید. «وَلِلَّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ» خداترس را خدا عزیز می‌کند. سخنانش ملت را زنده کرد روح امیدواری را در کشور و اقصی نقاط عالم که چشم به ما دارند منتشر کرد. ما نمازگزاران از این صدای ملت در مقابل آمریکای پلید و همه قدرت‌های استکباری تا پای جان حمایت می‌کنیم. همان‌طور که رهبری فرمودند ما هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم و چون عاقل و آزاده‌ایم زیر بار دوباره مذاکره با شیطان نمی‌رویم. مسئولین مربوطه ندای رهبری و فریاد مردم را بشنوید که مذاکره با دشمن خطای استراتژیک است و ما هرگز در مقابل آمریکا عقب‌نشینی نکرده، تسلیم نخواهیم شد. در سر تغییر رژیم را می‌پروراند نمی‌داند که خودش از درون متلاشی‌شده. اگر ایران بپذیرد که دوباره مذاکره کند خطای راهبردی کرده است. آمریکا در حال عملیات فریب است. می‌گوید مذاکره و در زمان مذاکره تحریم‌های خود را تشدید و اضافه می‌کند. ای کدخدا پرستان پیام رهبری را درک کنید؛ آمریکا شایسته مذاکره دوباره نیست. ترامپ به قول خود آن‌ها در دو سال یازده هزار بار دروغ گفته. به جدم قسم آمریکا کدخدا نیست. پیش‌شرط رهبری برای تقویت روابط با ژاپن هم دقیق بود که به آن‌ها فرمودند: اولاً باید گوش‌به‌فرمان آمریکا نباشید.

چند بار وعده دادم به موارد افول آمریکا اشاره‌کنم اما فرصت نشد. در این نوبت فقط تعدادی را فهرست می‌کنم. رهبر معظم انقلاب در چند نوبت به این افول و اخیراً هم به افول موریانه وار اشاره کردند. مسئله افول امروز تقریباً اجماعی کارشناسان محققان در حوزه آمریکاست، بلکه بالاتر نهادهای دولتی و حتی اطلاعاتی آمریکا هم مثل شورای ملی اطلاعاتی آمریکا که متشکل از ۲۰ نهاد است به این مطلب اذعان دارند. همین شورا در گزارشی با عنوان روندهای جهانی ۲۰۳۰ درباره جهان‌های جایگزین، به موضوع افول می‌پردازد. گزارش می‌دهد که در سال ۲۰۳۰ اقتصاد آمریکا را کشورهایی مثل مصر، کلمبیا، اندونزی، ایران، مکزیک، ترکیه، آفریقای جنوبی در دست دارند و قدرتمند هستند.

کریستوفر لین که یکی از پنج نظریه‌پرداز برتر مطالعات راهبردی آمریکا و استاد امنیت ملی در دانشگاه است به افول موریانه وار آمریکا اشاره‌کرده و در قسمتی از بیانش می‌گوید: این لغزش و فرسودگی سلطه ایالات‌متحده در حال ذره‌ذره خرد کردن هر یک از چهارستونی است که نظم جهانی تحت سلطه آمریکا (پکس آمریکانا) بر آن استوار است: قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، نهادها و قدرت نرم، همان‌طور که این ستون‌ها فرسوده می‌شوند تاب‌آوری نظم تحت سلطه آمریکا تردیدآمیزتر می‌شود.

خوب است این چهارستون بررسی شود تا معلوم شود که فرسودگی چقدر است. چون طول می‌کشد فقط به بعض اقوال افراد درباره افول فعلاً اشاره‌کنم؛ آلفرد مک کوى، استاد و مورخ آمریکایى: مرگ آمریکا به‏عنوان ابرقدرت جهانى مى‏تواند به‌مراتب سریع‏تر از آن باشد که هر کس تصور مى‏کند. این مرگ تا سال ۲۰۲۵ کامل خواهد شد. انتقال ثروت و قدرت اقتصادى جهانى از غرب به شرق در حال جریان است.

نوام چامسکى، اندیشمند آمریکایى: آمریکا، امپراتور در حال سقوط است. آمریکا هم در داخل وهم خارج در حال سقوط است.

جان ایکنبرى، نظریه‏پرداز روابط بین‏الملل و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا: تغییر قدرت جهانى و افول قدرت آمریکا و تغییر نظام تک‏قطبى در جریان است. عصر آمریکا در حال پایان است و نظم جهانى شرقى جایگزین نظم جهانى غربى شده است. قدرت آمریکا در حال فرسایش است.

میشل کاکس، استاد روابط بین‏الملل: در اوایل قرن ۲۱، ما شاهد حقیقتى جدید به نام «تغییر قدرت» هستیم. در این فرایند، آمریکا و غرب در حال سقوط بوده و نظم جدید بین‏المللى در حال شکل‏گیرى است.

فرید زکریا، نظریه‏پرداز نئورئالیست: جهان در حال انتقال از عصر آمریکایى به عصر پساآمریکایى است. جهانى که در پیش داریم جهانى است که در آن آمریکا نه رهبرى اقتصادى و ژئوپلیتیک آن‌ها بر عهده خواهد داشت و نه بر فرهنگ آن چیره خواهد بود بلکه قدرت آن سقوط خواهد کرد. قدرت در حال جابجایى و فاصله گرفتن از سلطه آمریکایى است.

جوزف ناى، تئوریسین جنگ نرم و دیپلماسى عمومى: شوراى اطلاعات ملى پیش‏بینى کرده که در سال ۲۰۲۵، آمریکا به‌عنوان یک قدرت باقى مى‏ماند اما سلطه آمریکا از بین خواهد رفت.

ویلیام نورمن گریج، استاد آمریکایى: سقوط آمریکا اتفاق افتاده و دلیل آن‌هم این است که آمریکا مبتلابه فقر، جرم، بی‌سوادی و بیمارى‏هاى موجود در جهان سوم شده است.

دانشکده تجارت‏ هاروارد: نظام سیاسى آمریکا شکست‌خورده و اقتصاد آن‌هم در حال سقوط بوده و دست‏وپا زند. رشد و رفاه اقتصادى آمریکا ۲۰ سال پیش به پایان رسید. آمریکایى‏ها به رهبران سیاسى اعتماد ندارند و از نظام سیاسى خود ناامید هستند.

ببینید این‌که رهبری بیان می‌کند و دانشمندان هم بیان می‌کنند که از آمریکا چیزی نمانده واقعاً نمانده. آن‌وقت در داخل نمی‌دانم چرا عده‌ای برای مردم جور دیگری بیان می‌کنند و آمریکا هراسی درست می‌کنند و جنگ هراسی درست می‌کنند تا ما را به دامن این شیر بی‌یال و کوپال بی اندازند و کشور را ساقط کنند.

دو نکته را عرض کنم. اول؛ بعضی از مدیران کل و رعایت حال ارباب‌رجوع‌های خودشان را در استان نمی‌کنند. نه ارباب‌رجوع را و نه کارمندان را. اذیت می‌کنند و گزارش‌هایی هم که می‌رسد نشان می‌دهد که درست است. تذکر هم می‌دهیم اما بعد می‌بینیم که ادامه دارد. اگر ناچار شوم نام می‌برم هم از کسانی که حمایت می‌کنند از این مدیران و هم از وزیری که از این مدیر حمایت می‌کند. کسانی که حقوقشان نادیده گرفته می‌شود وظیفه‌دارم از آن‌ها دفاع کنم. این هم تذکر آخر من است چون چندین مرتبه این تذکر را داده‌ام.

دوم؛ فصل گرما شروع‌شده و بعضاً افرادی رعایت حقوق دیگران را نمی‌کنند. مکرر عرض شد ماشین حریم خصوصی نیست و کسی حق کشف حجاب، از بین بردن عفت عمومی و بی‌حیائی در ماشین و اماکن عمومی را ندارد و باید قاطعانه و جدی با این ناهنجاری اجتماعی برخورد شود. آمران به معروف و نیروی انتظامی همان‌طور که تا امروز با قاطعیت عمل کردید ادامه دهید و طرح ناظرِ یک که در اختیار مؤمنین و افراد قابل وثوق قرارگرفته که در این زمینه کمک نیروی انتظامی است و دستگاه قضائی هم تائید و دنبال می‌کنند باقوت ادامه دهید. دستگاه‌های دیگر هم حمایت کنند و از ملامت کسی هم نرنجید. همه موظفیم امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم. خیلی بد است ما در استان از نقاط مختلف کشور سکنه داریم یزد و اصفهان و لرستان و آذری زبان‌ها و مناطق دیگر که همگی به غیرتمندی شهره هستند خیلی بد است در منطقه‌ای که ساکن هستید مظاهر بی‌غیرتی را ببینید و ساکت باشید. به‌طورجدی نهی از منکر کنید و تکرار کنید. خداوند متعال هر حرکتی که موجب تقویت ارزش‌ها و اجرای احکام الهی باشد را تائید می‌کند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.