مشروح خطبه‌های نماز جمعه 10 خردادماه 1398 شهر کرج /

امام فلسطین را به مهم‌ترین مسئله کشورهای اسلامی تبدیل کرد

روابط عمومی (۲) ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۳/۱۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

عِبادُالرَّحمن اُوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی اللهِ. اهل تقوا به انسجام و وحدت بین مؤمنین اهمیت فراوانی قائل هستند و لذا سعی می‌کنند دستورات مفصلی که اولیاء دین دراین‌باره بیان فرموده‌اند را بکار گیرند و وحدت اجتماعی را تقویت کنند. در نوبت‌های قبل به مواردی که ارتباط اجتماعی را و انس و مودت را بیشتر می‌کرد اشاره کردم در این نوبت هم به تعدادی تذکر می‌دهم.

امام باقر -علیه‌السلام- فرمودند: خداوند بیامرزد کسى را که بین دو دوست ما الفت برقرار کند، اى گروه مؤمنان به یکدیگر مهر و محبت بورزید. پس یکی از وظائف اهل ایمان تلاش برای تألیف قلوب است و تا می‌شود نگذاشت تفرقه‌ای ایجاد شود. علی -علیه‌السلام- در وصیتشان به محمد بن حنفیه فرمودند: در اثر شک و گمان پیوندت را از برادر خود قطع نکن و بدون رضایت وى از او قطع رابطه مکن، شاید عذرى دارد و تو وى را سرزنش مى‏کنى، هر که پوزش خواست عذرش را بپذیر، چه راست یا دروغ تا به شفاعت نائل گردى؛ یعنی یکی از چیزهایی که زمینه شفاعت را ایجاد می‌کند این است که انسان عذر پذیر عذر خواه باشد. نکته دیگری که در این روایت تذکر داده این است که انسان باید عذرخواهی را بپذیرد. بعضی‌ها برخلاف روش اسلامی عمل می‌کنند و بر باطل خود اصرار هم دارند. خوب وقتی کسی برای کاری که کرده پشیمان است و عذر هم می‌آورد و علت را بیان می‌کند نپذیرفتن کار خوبی نیست. البته توجه دارید که محدوده این امور مسائل فردی و شخصی است والا مسائل اجتماعی و کلان بحث دیگری دارد.

رسول خدا به امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- وصیت فرمودند: «یَا عَلِیُّ مَنْ لَمْ یَقْبَلْ مِنْ مُتَنَصِّلٍ عُذْراً صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً لَمْ یَنَلْ شَفَاعَتِی». یا على هر که عذر عذرخواهى را نپذیرد چه راست یا دروغ، به شفاعت من نمى‏رسد.

تا آنجا که می‌شود نباید مشاجره کرد و فضای خصومت و دشمنی را باید از بین برد تا عزت مؤمنین تقویت شود. امام صادق -علیه‌السلام- فرمود، رسول خدا فرموده است: هر وقت که جبرئیل پیش من مى‏آمد مرا موعظه مى‏کرد و آخرین سخنش با من این بود که از خصومت با مردم بپرهیز، زیرا خصومت عیب نهفته را آشکار مى‏کند و عزت را از بین مى‏برد.

مورد دیگری که باید رعایت کنیم اتصال و ارتباط است و قطع رابطه دوستی و قهر کردن کار اسلامی نیست گاهی دیده می‌شود دوستانی که اظهار می‌کنند با فلانی چند سال است قهر است این اصلاً درست نیست. داود بن کثیر گوید: شنیدم امام صادق -علیه‌السلام- مى‏فرمود؛ پدرم فرمود، رسول خدا فرموده است: «أَیُّمَا مُسْلِمَیْنِ تَهَاجَرَا فَمَکَثَا ثَلَاثاً لَا یَصْطَلِحَانِ إِلَّا کَانَا خَارِجَیْنِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا وَلَایَهٌ» هرگاه دو نفر مسلمان از همدیگر با قهر جدا شوند و سه روز در آن حال بمانند و آشتى نکنند، هر دو از اسلام خارج شوند و بین آنان دوستى دینى نمى‏ماند، امکان دارد دو نفر از هم جدا بشوند و تمایلی به ارتباط باهم نداشته باشند اما قهر هم نیستند، این حالت را نمی‌گوید «فَأَیُّهُمَا سَبَقَ إِلَى کَلَامِ أَخِیهِ کَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّهِ یَوْمَ الْحِسَابِ» پس هرکدام از آن‌ها براى آشتى و سخن گفتن بر دیگرى سبقت جوید، در روز رستاخیز جلوتر از دیگرى به بهشت خواهد رفت. شبیه این روایت باز از رسول خداست که فرمودند: «لَا یَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ یَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثَهٍ» براى مسلمان جایز نیست که بیش از سه روز از برادر دینى‏اش قهر کند و از وى جدا شود.

حتی اگر با دوستی ازنظر فکری اختلافی و عقیدتی هم داشتیم باز مجوز بر هم زدن دوستی نیست، مگر اینکه این ارتباط آن‌چنان تأثیرگذار باشد که آخرت و دین انسان را از بین ببرد و انسان را از صلاح و سداد خارج کند. ابو بصیر گوید: از امام صادق -علیه‌السلام- درباره مردى که با خویشاوندى خود به خاطر این‌که مذهب حقّ را نمى‏شناسد «شیعه نیست» قطع رابطه کند سؤال کردم. «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ یَصْرِمُ ذَوِی قَرَابَتِهِ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ الْحَقَّ قَالَ لَا یَنْبَغِی لَهُ أَنْ یَصْرِمَهُ» فرمود: سزاوار نیست که خویشاوندى را قطع کند.

یکی دیگر از وظائف برادری و ارتباط بین احبه و دوستان این است که از لغزش‌ها و خطاهای همدیگر چشم‌پوشی داشته باشند؛ بنابراین اگر کسی مواظب لغزش‌های دیگری باشد و جستجو کند، این کار نکوهش شده است. امام صادق-علیه‌السلام- فرمودند: دورترین بنده از درگاه خداوند کسى است که در حال دوستى و برادرى با دیگرى لغزش‌های وى را به خاطر بسپارد تا روزى او را براى آن لغزش‌ها سرزنش کند. همان‌طور که خداوند ستار است و عیوب و لغزش‌ها را می‌پوشاند اهل ایمان هم باید این صفات خدائی را در خود محقق کنند. مظهر صفات الهی باشند. اهل ستر و پوشش باشند کتوم باشند و دلشان صندوق اسرار باشد و الا اگر کسی این بیماری را داشته باشد که دنبال عیوب مردم باشد خداوند او را مفتضح می‌کند.

اسحاق بن عمّار گوید: از امام صادق -علیه‌السلام- شنیدم که مى‏فرمود؛ رسول خدا فرمود: اى گروهى که به زبان ایمان آورده ولى ایمان به دلتان نرسیده است مسلمانان را مذمّت نکنید و در جستجوى عیوب آن‌ها نباشید زیرا هر که در جستجوى عیوب مسلمانان باشد خداوند به دنبال عیب‌های اوست؛ و خداوند چنین فردى را رسوا گرداند گر چه در خانه‏اش باشد. خدای تعالی به همه ما توفیق دهد که رنگ الهی بگیریم و دارای صفات الهی شویم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

نمازگزاران محترم و محترمه را که روزه‌دارید، در این جمعه آخر ماه مبارک رمضان رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. اهل تقوا از تعریف و تمجید و خوش گفتن بیهوده و بیش‌ازحد دیگران که به حد تملق رسیده خشنود نمی­شوند. امیرالمؤمنین نسبت به شخصی که در تعریف از حضرت افراط کرده بود و در نظر امام متهم بود. فرمودند: «أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِی نَفْسِکَ». من کمتر از آنم که مى‏گویى و برتر از آنم که در دل دارى. روایات فراوانی داریم که تذکر داده از دیگران در مقابل خودشان تعریف نکنید. معمولاً تعریف بیش‌ازحد، خودشیفتگی و عجب می‌آورد و شخص را نسبت به فعالیت‌هایش بی‌تفاوت می‌کند چون یک حالت بی‌نیازی پیدا می‌کند؛ اما عبارتی که فرمود: ازآنچه در دل‌ داری بالاترم. خواستند به او بفهمانند که من می‌دانم در دل به آنچه به زبان میگویی اعتقاد نداری و قبول نداری که من این مقدار فضیلت داشته باشم. خدای تعالی تقوای دل به همه ما عنایت کند.

عید سعید فطر را پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم. عید فطر روز مبارکی است برای کسانی که قصد دارند روزهای سازندگی و خودسازی الهی و آنچه از فیوضات و برکات ماه مبارک بهره برده‌اند را ادامه دهند و غلبه بر خواهش‌های نفس و دشمن درون را در خود ملکه و همیشگی کنند. عید فطر نشانگر عظمت، شرافت، کرامت و عزت مسلمین در سایه توحید است؛ و نماز عید با اجتماع عظیم سالانه که خطیب سلاح به دست می‌گیرد و خطبه‌های عبادی و سیاسی می‌خواند، مظهر اقتدار و سربلندی در مقابل شیطان بیرون، استکبار و طاغوت است. نماز جمعه، نماز عیدین و کنگره بزرگ حج، بیان‌کننده این معنا هستند که اسلام فقط به عبادت فردی تنها بسنده نکرده، بلکه سیاست و دیانت، حضور اجتماعی و نماز را باهم دیده که ضمن اثرگذار بودن، هر دو عبادت باشند. آنچه مهم است شکوه و عظمت این روز است که باید با وحدت و انسجام برگزار شود و پراکندگی و تفرق نداشته باشد که متأسفانه آن‌طور که خبر می‌دهند این است که با تعداد کم در مساجد نمازهای متعددی برگزار می‌شود که بهتر است همه به سمت نماز اصلی شهر حرکت کنند و یک نماز در هر شهر خوانده شود و این کار باروح عید و آنچه شارع مقدس در نظر گرفته بیشتر تطابق دارد. البته باید به فتوای رهبر معظم انقلاب در این زمینه توجه کنید. در همین شهر بیش از صد و شصت هفتاد نماز عید خوانده می‌شود که زیاد مطلوب نیست. زمانی به دوستان گفتم ۸ منطقه را در کرج تعیین کنید که ۸ نماز باشکوه خوانده شود. متعدد برگزار شدن نماز باروح نماز سازگاری ندارد. به‌هرتقدیر ان‌شاءالله همه با وحدت و صلابت در نماز شرکت و از عید بهره می‌بریم. اجتماع مسلمین در روز عید باید توجه همه را به حکومت الهی ولی‌عصر ارواحنا فداه جلب کند. همان‌طور که در دعای بعد از نماز عید دارد که «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَهٍ کَریمَهٍ» که اسلام و مسلمین در آن حکومت عزیزند و نفاق و اهل نفاق ذلیل‌اند و نابود. از خدای تعالی می‌خواهیم در آن زمان از ره پویان مسیر خدا و اهل‌بیت باشیم.

قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ یکى از مهم‏ترین حرکت‏هاى انقلابی در صدسال اخیر است که با رهبریِ حضرت امام و همراهی روحانیت و اقشار مختلف مردم، منشأ تحولات عظیمى در تاریخ معاصر ایران شد. حماسه پانزده خرداد نقطه عطف مبارزاتِ طاغوت شکن مردم قهرمان ایران بود که میوه آن پیروزی بر نظام پادشاهی، ستمگر و وابسته به بیگانگان و استقرار جمهوری اسلامی بود. لذا از رویدادهایی است که دائماً به آن پرداخته می‌شود. قیام پانزده خرداد بینش سیاسی مردم را بالا برد و هدف اصلی مبارزه را برای آنان روشن کرد و شعار همه مردم و گروه‌های مبارز سیاسی غیر محافظه‌کار براندازی شاه شد. تاجائیکه اگر گروهی می‌خواست برای خودش در بین مردم منزلتی و پایگاهی درست کند، شعار براندازى شاه سر می‌داد. قیام حضرت امام تعداد زیادی از روحانیون را وارد صحنه مبارزه و مسائل سیاسى اجتماعى کرد و آنان هم به تنویر افکار عمومی در اقصی نقاط کشور پرداختند تا پیروزی حاصل شد و هیمنه شاه و اربابانش بخصوص آمریکا در منطقه و در جهان ریخته شد. روش امام در برخورد با مردم و مدیریت انقلاب، مدیریت بر قلوب بود. امام دستوری نداد و امرونهی نکرد مگر اینکه مردم بادل و جان آن را پذیرفتند.

چهاردهم خرداد هم سالگشت ارتحال ایشان است. به علت تقوایی که داشت مؤید به تائیدات الهی بود. شخصیتی که اگر نگاه به او می‌کردی یاد خدا می‌افتادی چون خودش ذوب در اسلام و خدا و احکام الهی و معرفت رب بود. او احیاگر اسلام در عصر معاصر بود. امام هم فرزانه بود هم فروزنده بود. هم شجاع بود و هم تدبیر داشت و چون غیر از خدا از کسی ترس نداشت موفق شد جهان اسلام را بلکه جهان بخواب رفته را بیدار کند و دوباره با آموزه‌های اسلام ناب محمدی و مکتب اهل‌بیت تحولی در عالم ایجاد کند. امروز در آغاز دهه پنجم و گام دوم انقلاب بیش‌ازپیش باید به راه امام و آرمان‌های امام توجه کنیم و برای نسل نو تبیین کنیم. می‌بینید که عده‌ای چگونه خط و فکر امام تحریف می‌کنند و بعض مطالب را به‌دروغ و وارونه بیان می‌کنند تا این خط نورانی را به انحراف بکشانند. همه باید بلد باشند و دیده باشند. جالب اینجاست که درزمانی که عده زیادی از کسانی که با امام حشرونشر داشتند و امام را دیدند و روش و منش او را دیدند و تمام حرف‌های او ضبط و ثبت است و در همه‌جا منعکس است باز بااین‌حال عده‌ای رسماً تحریف می‌کنند و رسماً خلاف واقع می‌گویند. این است که باید خیلی توجه داشت.

انقلاب اسلامی مردم ایران منشأ تحولات بزرگِ عصر حاضر در جهان است؛ و همین امر سردمداران طاغوتی عالم را عصبانی و نگران کرده. امام به تمام مردم جهان، عملاً مبارزه با استکبار و مقاومت بر سر هدف تا رسیدن به مقصد را یاد داد. امام اسرائیل را خوار کرد و مسلمین جهان را برای نابودی اسرائیل با اعلام روز قدس متحد کرد. این ابداع که قطعاً با الهام الهی همراه بوده و از روی اخلاص بیان‌شده دارای آثار بزرگی است که می‌بینید. امسال، چهل سال است که از اعلام روز قدس می‌گذرد. امام فلسطین را به مهم‌ترین مسئله کشورهای اسلامی و آزادی خواهان جهان تبدیل کرد. حالا یک سال است از طرح آمریکائیِ معامله قرن و اجرائی شدن آن تا پایان ماه مبارک امسال می‌گویند و تلاش کرده‌اند کشورهای عربی را هم با خود همراه کنند تا سلطه صهیونیست‌ها را بر فلسطین و منطقه بیشتر کنند و به رژیم غاصب مشروعیت ببخشند که البته تا الآن موفق نشده‌اند. من چند نوبت قبل راجع به معامله قرن مطالبی عرض کردم و تکرار نمی‌کنم. استکبار می‌خواهد با این جنگ روانی بهانه‌ی حضور خودش در منطقه درست کند. البته در این چهلمین روز قدس با حضور پرشور، گسترده و دشمن‌شکن مردم در سراسر ایران و کشورهای دیگر بینی معامله گرانِ خیانت‌کار قرن به خاک مالیده شد و نوید صبح پیروزی را خبر داد. راه غلبه و پیروزی بر رژیم اشغال گر و مقابله با صهیونیست‌ها و قطع دست غاصب آن‌ها چیزی جز مقاومت و وحدت جهان اسلام نیست.

به‌هرتقدیر روز قدس زنده است و این حیات، غفلت را از جهان اسلام می‌گیرد و موجب وحدت گستردهِ مسلمین برای پایان دادن به زندگی ننگین جنایت‌کاران رژیم کودک کش غاصب خواهد بود. روز قدس روز همت مسلمین برای نجات فلسطین و قدس شریف است. روز قدس روز ایستادگی و مقاومت و نماد مبارزه با استکبار به‌خصوص آمریکاست. هرچه آمریکا تلاش می‌کند و بعض شیوخ عیاش منطقه و آل سعود جنگ‌طلب هم به کمکش آمدند و جبهه عربی، غربی، عبری را درست کردند نتوانسته است اهداف شومش را پیاده‌سازی کند. از فرصت روز قدس برای بی‌آبرو کردن و روشن کردن افکار عمومی نسبت به جنایات اشغالگران باید بهره برد. بدانید که فروپاشی اسرائیل قطعی است انشاء الله و همان‌طور که بسیاری از یهودیان اعتراف کرده‌اند سقوط رژیم فاسد و غاصب نزدیک است. به‌زودی ان شاءالله جشن محو اسرائیل از صفحه روزگار را خواهیم گرفت. حالا مرتجعین منطقه برای رد گم کردن و انحراف افکار از مسئله فلسطین و قدس شریف جلسه ایران هراسی می‌گذارند که چگونه با ایران مقابله کنند. ای‌کاش و ای‌کاش ابلهی کنند و خروجی این جلسات تعرض به ایران شود تا همین را بهانه کنیم و آرزوی دیرینه خود را که محو اسرائیل است عملی کنیم.

بعد از ارتحال حضرت امام در ۱۴ خرداد مجلس خبرگان بلافاصله تشکیل جلسه دادند و رهبر فرزانه انقلاب را انتخاب کردند. امسال ۳۰ سال از آن انتخاب می‌گذرد. ۱۴ خرداد سال ۹۸ سی‌امین سال رهبری خردمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که با این مدیریت حکیمانه در عرصه‌های مختلفی که برای نظام اسلامی پیش آمد رهبری کردند و این کشتی انقلاب را آرام‌آرام به سمت مقصد پیش می‌برند. لازم است راجع به این واقعه و جریان ۳۰ ساله و مسائلی که پیش‌آمده مستقلاً بحثی را داشت. قدردان خدای تعالی باشیم به‌واسطه همه نعمت‌هایی که به ما داده است به‌خصوص نعمت رهبری فرزانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب. مدیریت تحولات منطقه، مدیریت بیداری اسلامی، مدیریت‌هایی که مربوط به داخل بود، فتنه ۸۸، فتنه ۷۸، مسائل بعدی این جریانات و فتنه‌ها، مقابله با استکبار و عزتمندی در مقابل دشمنان که چگونه در طول این مدت رفتار کردند، مدیریت راهبردی تحولات منطقه در سوریه و عراق و مناطق مختلف تا نتیجه شکست دشمن که همه دیدید همه این‌ها نحوه مدیریت این شخصیت بزرگ الهی است. رهبری ۳۰ سال است که نگذاشته است مردم‌سالاری دینی در کشور خدشه‌دار شود. بحث جریان ۳۰ ساله بحث مفصلی را می‌خواهد که انشا الله در یک فضای دیگری برای شما عرض می‌کنم.

سخنان رهبر معظم انقلاب با دانشگاهیان بخش‌های پراهمیت فراوانی داشت به‌خصوص بحث مذاکره با آمریکا و خواسته‌های بی‌قاعده و خارج از عرف که ان‌شاءالله مدنظر مسئولین باشد. عده‌ای که اهل دیاثت سیاسی هستند ترویج بی‌ناموسی نکنند. منظور از دیاثت را میدانید چیست. عده‌ای که در این فضا هستند دنبال بی‌ناموسی نباشند. ایشان عبارت بی‌ناموسی را به کاربرد. البته ملت ما غیرتمندند و اجازه بی‌ناموسی به هیچ بی‌غیرتی را نخواهند داد.

شهادت روحانی مبارز و انقلابی و امام‌جمعه بزرگوار شهر کازرون حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین خرسند را به خانواده محترمشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم و از خدای تعالی رفعت مقام برای این بزرگوار طلب می‌کنیم. بسیار شخصیت انقلابی و مبارز و خدومی بود که به این وسیله ایشان را به شهادت رساندند.

روز جهانی دخانیات، روز جهانی کودک، روز جهانی محیط‌زیست هم هست که گرامی می‌داریم. مبالغی را هم که دوستان جمع می‌کنند توجه داشته باشید که کمک به مصلا است. انشاء الله اضعاف مضاعف در این جمعه پایانی ماه مبارک برای دوستانی که کمک می‌کنند خواهد داشت. از دوستانی هم که بیرون نشستند و صوت نداشتند عذرخواهی می‌کنم. «اَلعُذرُ عند کرام النّاسِ مَقبولٌ».

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.