مشروح خطبه‌های نماز جمعه 20 اردیبهشت‌ماه 1398 شهر کرج /

دولت با اولتیماتوم به اتحادیه اروپا دست از انفعال برداشت

روابط عمومی (۲) ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۲/۲۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

خواهران و برادران ایمانی خودم و شمارا به تقوای الهی دعوت می‌کنم که همه ما مسیری را طی می‌کنیم و به‌جایی می‌رسیم که بهترین توشه آن تقواست. متقین رفتار خود با دیگران را و روشی که باید داشته باشند، یعنی سبک زندگی و معاشرت خود را طبق دستورات اهل‌بیت انجام می‌دهند. بحث در این بود که ما کاری کنیم که فرج و گشایشی در کار مؤمن ایجاد شود، اگر مبتلابه گرفتاری شده است مشکل او را حل کنیم یا کم کنیم.

به تعدادی از روایات جلسه قبل اشاره کردم برای تتمیم بحث به بیانی از امام رضا علیه‌السلام اشاره می‌کنم که فرمودند: «مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ الْقِیَامَه» کسی که گشایشی برای مؤمنی ایجاد کند، خداوند گرفتاری‌های قیامت او را برطرف می‌کند. حل مشکل قیامتی هدیه مهم و بزرگی است که به‌عنوان پاداش عمل نیک به انسان داده می‌شود. همه باید در این امور پیشتاز باشیم. یکی دیگر از وظائفی که اهل ایمان نسبت به هم دارند این است که با یکدیگر با احترام و لطف و محبت برخورد کنند.

دراین‌باره هم روایات فراوانی داریم. جمیل بن دراج می‌گوید از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: «إِنَّ مِمَّا خَصَّ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الْمُؤْمِنَ أَنْ یُعَرِّفَهُ بِرَّ إِخْوَانِهِ وَ إِنْ قَلَّ وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِالْکَثْرَهِ» یکی از چیزهایی که خداوند به مؤمن اختصاص داده و برای مؤمن قرار داد، این است که (از هر راهی) به او می‌فهماند باید نسبت به برادران مؤمنش نیکی کند هرچند آن نیکی به مقدار کم باشد؛ و ملاک نیکوکاری انسان به فراوانی کار نیک نیست؛ و به همین جهت خدای تعالی در مقام تعریف از بعض بندگانش در قرآن کریم در قسمتی از آیه ۹ سوره مبارکه حشر فرموده است: «وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» و دیگران را بر خود مقدم می‌دارند (ایثار می‌کنند) هرچند خودشان بسیار نیازمند باشند و کسی که خود را از بخل نفس حفظ می‌کند و لااقل به مقدار کم هم که شد به دیگران کمک می‌کند؛ از رستگاران است؛ یعنی کسی که خداوند را این‌گونه شناخت و به دیگران شناساند، خداوند او را دوست خواهد داشت و کسی که خدا او را دوست داشته باشد به غیر حساب به او در قیامت پاداش می‌دهد. بعد امام علیه‌السلام به جمیل می‌فرماید: «یَا جَمِیلُ ارْوِ هَذَا الْحَدِیثَ لِإِخْوَانِکَ فَإِنَّهُ تَرْغِیبٌ فِی الْبِرِّ» این روایت را برای دیگران بگو و نقل کن تا آنان هم تشویق به کار نیک شوند. اینجا مرحوم علامه مجلسی می‌فرماید: از طریق عامه و خاصه روایت‌شده که آیه مبارکه در مورد امیرالمؤمنین علیه‌السلام نازل‌شده است. علی‌ای‌حال امام صادق با تمسک به این آیه شریفه می‌فرماید که نیکی کردن لازم نیست که کثیر باشد بلکه قلیل هم اگر باشد کفایت می‌کند. درنتیجه خدمت کردن در حق برادران دینی یک تفضل الهی است که به نیکوکار عنایت می‌شود؛ و شخص عاقل باید از چنین فرصت هائی برای کسب ثواب و فضیلت استفاده کند.

«عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَهَ، عَنِ الْمُفَضَّلِ: عَنْ أَبِی عَبْدِاللّهِ علیه‌السلام، قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیُتْحِفُ أَخَاهُ التُّحْفَهَ» مؤمن همواره به برادر مؤمنش تحفه می‌دهد. «قُلْتُ: وَأَیُّ شَیْ‌ءٍ التُّحْفَهُ؟» مفضل می‌گوید پرسیدم معنی تحفه چیست؟ «قَالَ: مِنْ مَجْلِسٍ وَمُتَّکَاً وَطَعَامٍ وَکِسْوَهٍ وَسَلَام. الْجَنَّهُ مُکَافَأَهً لَهُ» فرمود: در یک مجلس به او جا می‌دهد یا تکیه‌گاه خود را به او تفویض می‌کند یا از غذای خود به او می‌دهد یا لباس و پوششی به او هدیه می‌کند و یا در برخورد با او به او سلام می‌کند. در این صورت رسیدن به بهشت و مقام بلند نتیجه و پاداشی است که به او می‌دهند.

تذکر و نکته‌ای را اینجا عرض کنم و آن اینکه باید توجه داشته باشیم؛ اعمال ما ازنظر رسول خدا و اهل‌بیت -علیهم‌السلام- پنهان نیست و به این بزرگواران عرضه می‌شود که خودش بحث مستقلی دارد. رسول خدا فرمودند: من همان‌گونه که در حیاتم برایتان نعمت هستم بعد از مرگم هم برای شما رحمت هستم گفتند یا رسول‌الله رحمت بودنتان در زمان حیات روشن است چون تا وقتی شما در بین ما هستید خداوند عذاب نازل نمی‌کند؛ اما بعد از مرگ چگونه بر ما رحمت هستید؟ آن حضرت فرمودند: هفته‌ای دو بار نامه عمل شمارا نزد من می‌آورند و از اعمالتان خبردار می‌شوم و اگر اعمال شما خوب باشد از شما خوشحال می‌شوم و برایتان دعا می‌کنم و اگر اعمالتان بد باشد برایتان طلب مغفرت می‌کنم. ان‌شاءالله ما از مصادیق دعا و طلب مغفرت پیامبر باشیم.

یکی دیگر از موارد توجه به مؤمنین، خیرخواهی برای آن‌هاست که به باب نصیحت المومن تعبیر شده است، یعنی مؤمن را هدایت کنیم به آنچه مصلحت دنیا و آخرت اوست. روایاتی هم دارد. نمونه‌ای را در این نوبت عرض می‌کنم تا ادامه در جلسه بعد باشد به قید حیات ان‌شاءالله. مرحوم کلینی در کافی قول از امام صادق -علیه‌السلام- نقل می‌کند که «یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ یُنَاصِحَهُ». تکلیف است بر مؤمن نسبت به برادر دینی‌اش که او را نصیحت و راهنمایی و ارشاد کند. مثلاً او را تعلیم دهد، از غفلت نجات دهد، در کنارش بایستد و از عزت و آبرو دفاع کند، ضررهای او را دفع کند و امثال ذالک.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین به دنبال علم و آگاهی هستند و برای رسیدن به علم از هیچ تلاشی دریغ ندارند ولو ناچار شوند برای به دست آوردن علمی از منافق و کافر درخواست کنند. طبق روالی که داریم باید حکمت ۷۴ را برای شما ترجمه می‌کردم اما به دلیل اینکه مفصل بود در فرصتی دیگر این حکمت را برای شما خواهم گفت. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۷۵ از حکم نهج‌البلاغه تذکر فرمودند: «خُذِ الْحِکْمَهَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَهَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ». حکمت را هرکجا باشد فراگیر، که حکمت گاه در سینه منافق است (چون حکمت و باید در سینه منافق باشد شروع می‌کند به حرکت کردن) و همچنان در سینه‌اش مى‏جنبد تا بیرون آید و در سینه مؤمن، کنار دیگر حکمت‌ها آرام گیرد.

بعضی وقت‌ها منافق شروع می‌کند به حرف زدن و مطالبی را می‌گوید که ناب است و اهل ایمان آن مطالب را می‌گیرند و در جای خودش قرار می‌دهند. این دستور امام است در اهمیت کسب علم و حکمت، اهتمام داشتن و تحمل سختی‌های مادی و معنوی کردن برای رسیدن به علم و عالم و حکیم شدن، لذا فرمود؛ حکمت را ولو از منافقان بیاموزید و برای روشن شدن مطلب، توضیح دادند که سینه منافق جای مناسبی برای حکمت نیست، آرامش ندارد و مضطرب است تا اینکه در جای مناسب و محل اصلی خودش که دل مؤمن است قرار گیرد. خداوند همه ما را عالم به وظائف و عامل به دستورات الهی بگرداند.

 ایام پر خیروبرکت ماه رمضان را به شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همگی این لحظات ناب را قدر بدانیم و در جهت رشد معنوی خود استفاده کنیم. این فرصت‌ها وقتی تکرار می‌شود، نعمت ویژه‌ای است که باید ویژه شکرگزاری کرد. بهترین تشکر از خدا، استفاده صحیح از نعمت‌هاست. ارتباط خود را باخدا بیشتر کنیم، حدود الهی را بیشتر رعایت کنیم، متولیان فرهنگی در برنامه‌ریزی‌هایی که برای این ایام دارند مسیری را طی کنند که موجب تقویت ایمان و معنویت می‌شود. حرمت ماه مبارک را حفظ کنیم. روایات را ببینید که چقدر سفارش کرده‌اند در رابطه با ارتباط باخدا، برگشتن و انابه داشتن به سمت خدا، دعا و قرآن و استغفار را وسیله تقرب الی الله قرار دادن و چون روزه گرفتن بعد حیوانی انسان را ضعیف می‌کند زمینه ارتباط قوی‌تر می‌شود.

با توجه به نکاتی که عرض شد نمی‌دانم عده‌ای چگونه فکر می‌کنند و از کجای سفارشات اسلامی درآورده‌اند که با مطربی و جلسات لهو و لغو و بیهوده‌گوئی و تقلید صدا و غفلت و بی‌خبری به اسم جشن رمضان می‌توان در این شب‌هایی که دیگر تکرار نمی‌شود به خدا نزدیک شد. بعد مکان می‌دهند و بیت‌المال را هزینه‌ی همین خزعبلات می‌کنند وعده‌ای سودجوی پول‌پرست هم که فقط به جیب خود نگاه می‌کنند به برپائی چنین جلساتی اصرار دارند که باید شادبود. شادباشید، کسی مخالف با شادی نیست اما چرا ایام و زمان‌های خاص را خراب می‌کنید؟ آن‌وقت فرصت ذکر را تبدیل به‌غفلت می‌کنند و شیطانی را که خدا در ماه رمضان به غل و زنجیر کشیده آزاد می‌کنند تا بر خود مسلط کنند. خدای تعالی در حرام شفا قرار نداده این را بدانید. آن‌وقت چطور بعضی‌ها می‌خواهند با این حرام شفا بگیرند این را بفهمید. بروید اگر هنر دارید حلال طراحی کنید و اجرا کنید.

ظاهراً مؤمنین و حزب‌الله و ارزشی‌ها هم همه سِر شده‌اند و دیگرکسی حرفی نمی‌زند و به شیطان اجازه معرکه‌گیری داده‌اند. حکم الهی حجاب و عفت بانوان را که به سخره گرفته‌اند در وسیله نقلیه، پارک‌ها، معابر عمومی رعایت نمی‌کنند و متأسفانه دستگاه‌های ناظر و بازدارنده با حرمت‌شکنان و هنجارشکنان به هر دلیلی باقوت برخورد نمی‌کنند. جای تأسف فراوان است که در مسیر طراحی‌شده دشمن حرکت می‌کنیم و خود را هم به‌غفلت می‌زنیم از مهدکودک و مدارس و دانشگاه‌ها شروع کرده‌اند بعد خانواده و خیابان و محل کار و در هر جا که بتوانند ترویج بی‌بندوباری و عفت شکنی می‌کنند. بعد آقایان بجای برخورد قانونی و جلوگیری، توجیه می‌کنند و اصل قضیه را کتمان می‌کنند.

سال گذشته من راجع به همین موارد در مدارس استان تذکر دادم. نامه دادند که این‌طور نیست و کذا و کذا. درحالی‌که بنده تا تحقیق کنند و یقین نکنم بیان نمی‌کنم. اخیراً تخلفاتی که در مدارس صورت گرفته بود و در فضای مجازی پخش شد را دیدید و افتضاح قضیه را متوجه شدید، متأسفانه وزیر مربوطه به‌جای پاسخگو بودن اصل مطلب را انکار می‌کند. بروید اصلاح کنید بچه‌های ما امانت در دست شما هستند. این بچه‌ها آینده کشور هستند و تمدن سازند. بیانات رهبری را که فراموش نکردید همین چند روز پیش گفتند. چرا اجازه می‌دهید باسیاست‌های غلط این بچه‌ها آینده‌شان را از دست بدهند. به وزیر محترم عرض می‌کنیم اصلاً جای انکار ندارد شما یک سفر کرج بیا و به مدرسه دخترانه روبروی مصلی سری بزن و سؤال کن ببین آیا این قصه در همین مدرسه اتفاق افتاده یا نیفتاده، بنده فیلم این مدرسه را که مادر یکی از دانش آموزان گرفته بود دیدم. از خود آن بچه هم پرسیدم برای من تعریف کرد جای دوری نیست بیا کرج به تو نشان می‌دهیم. متأسفانه جالب است که گاهی من مواردی را بعدازاینکه یقین می‌کنم به مسئول مربوطه می‌گویم تا اقدام کند. بعد گزارش می‌دهد بررسی کردیم این حرفی که شما می‌زنید نبوده چنین چیزی نبوده غرض‌ورزی بوده و…

آقایان بفهمید که دشمن قصد نابود کردن باورها و ارزش‌ها، دین و اعتقادات ما را دارد. در حوزه فرهنگ قسمتی را مراکز آموزشی به عهده‌دارند قسمتی را سینما و تئاتر و دیگر رسانه‌ها و بعد با فشار اقتصادی قسمت دیگری از سناریوی خود را اجرا می‌کنند تا مردم را ناامید و خسته کنند و در بعد سیاسی عده دیگری را مشغول می‌کنند. سخنان رهبرمان را که در جمع قراء قرآن کریم بیان فرمودند با دقت بازبینی کنید دوباره مطالعه کنید و بشنوید به آموزه‌های قرآن به‌عنوان کتاب زندگی و هدایت بشر توجه کنید؛ و این‌که دشمن چگونه طراحی کرده و دشمنی می‌کند این مسیر را باید دقت کنیم او همه‌چیز ما را می‌خواهد از بین ببرد عفت ما را یک‌جور غیرت ما را جور دیگری جوان‌های ما بزرگ‌ترهای ما را با اقتصاد باسیاست با تمام قسمت‌هایی که می‌تواند اقدام کند اقدام می‌کند.

در رابطه با ماه مبارک رمضان اصناف و اماکن، وضعیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در داخل شهر را درست کنترل کنند. گذشته از اینکه همه وظیفه نهی از منکر داریم اما ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی روزه‌خواری علنى در معابر عمومى را جرم می‌داند. البته در مکان‌های عمومی باید محلی را برای کسانی که عذر دارند قرار دهند. به‌هرتقدیر احترام ماه خدا را نگهدارید. این ماه ماه عظیم و بزرگی است. در روایت دارد که حتی نگویید رمضان رفت، رمضان آمد. بگویید ماه مبارک رمضان آمد، ماه مبارک رمضان تمام شد. حتی اسم رمضان را هم با بی‌احترامی نگویید.

دهم ماه رمضان اول مؤمنه جهان اسلام، ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری، همسر صبور و شکور و وقور و دلسوز و همراه و باوفای رسول خدا در سال ۱۰ بعثت از دنیا رفت. ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری این بانوی بزرگوار و مادر ام الائمه، در تاریخ و نقش او در نشر و گسترش اسلام به‌قدری رفیع است که رسول خدا همیشه از او باعظمت یاد می‌کرد. کسی که خدای تعالی توسط جبرئیل به او سلام می‌کرد. ۲۵ سال در کنار رسول خدا زندگی کرد و فرزندان رسول خدا همه از او هستند که آلوده به شرک نبود و موحد بود، جالب است بااینکه حضرت همسرانی داشت که از شوهران دیگر فرزند داشتند ولی از رسول خدا فرزند نداشتند. به خاطر شخصیت بی‌نظیر خودش و خانواده‌ای که داشت پشتوانه مالی و سیاسی رسول خدا بود. در دوران سخت تحریم، سرمایه حضرت خدیجه محاصره اقتصادی را شکست و موجباتِ پیروزیِ مقاومت در شعب ابیطالب را فراهم کرد. او از مصادیق السابقون الاولون است. از تسلی‌دهندگان دل پیامبر و از بین برنده غم و اندوه رسول خدا بود. این‌ها که می‌گویم متن روایات و ذکر تاریخی است. چند روز بعد از وفات ابوطالب که آن‌هم صدمه‌ای بود برای رسول خدا، حضرت خدیجه وفات کرد که مصیبت رسول خدا دوچندان شد و آن سال را عام الحزن یعنی سال اندوه نام‌گذاری کردند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان اهل‌بیت و پیامبر قرار دهد.

 نکته‌ای راجع به بیانیه شورای عالی امنیت ملی، خطاب به ۵ کشور باقیمانده در برجام عرض کنم؛ و آن اینکه وقتی آمریکا شروع کرد به نقض برجام با مصادره اموال ایران و تحریم‌های ده‌ساله و تصویب بعض قوانین علیه ایران مثل داماتو و کاتسا و امثال ذالک و بعد هم خروج از برجام و در این اواخر سپاه را تروریست دانست و مردم را هم تهدید کرد. در همه این مراحل ایران می‌توانست اقدام متقابل داشته باشد؛ اما متأسفانه آقایان به‌جای عبرت گرفتن، امیدشان را به وعده‌های توخالی اروپائی‌ها بستند که رهبر معظم انقلاب برای ارتباط با اروپا درباره برجام نُه شرط گذاشته بودند که به آن شروط هم توجه نشد.

اما به حمدالله بعد از گذشت یک سال فرصت دادن بالاخره دست از انفعال کشیده شد و برای دفاع از منافع ملت اولتیماتومی به اتحادیه اروپا داده شد دو ماه فرصت دیگر هم اضافه داده شد، به بیان وزیر امور خارجه در فضای مجازی، ایران طبق تحریم آمریکا نمی‌تواند مواد غنی‌شده و آب‌سنگین را بفروشد، لذا این اقدام فعالانه و قوی نیست اما نشان از خروج انفعال دولت دارد که استقبال می‌کنیم و حمایت می‌کنیم و تقویت می‌کنیم تا اقدامات قاطع‌تر و محکم‌تری ببینیم. تا از این خسارت محض نجات پیدا کنیم. اقدام ایران در همین سطح هم بااینکه سطحش زیاد قوی نیست باز کشورهای اروپائی را عصبانی کرده و به هراس انداخته که دیدید بلافاصله اتحادیه اروپا بیانیه داد و اعلام کرد هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد. همین نشان می‌دهد که اگر ایران قاطعانه‌تر و محکم‌تر وارد عرصه تعاملات شود نتیجه بهتری خواهیم برد؛ و البته عزیزان این را بدانند که مردم ایران در دفاع از منافع ملی با تمام قوا از آنان حمایت کرده و مسئولین را تنها نخواهند گذاشت؛ و راهپیمایی که بعد از نماز خواهیم داشت به حمایت از همین حرکت و قاطعیت بیشتر در عمل است. دولت‌مردان کشورهای استکباری و بخصوص آمریکا بدانند که ما تا رسیدن به نتیجه مطلوب دست از مبارزه علیه آنان نخواهیم کشید.

 نکته‌ای عرض کنم در جریاناتی که برای کشور پیش می‌آید دوست و دشمن شناخته می‌شوند. مسائل حاد منطقه‌ای در اطراف خودمان و مربوط به خودمان که پیش می‌آید سخت‌گیری‌هایی که می‌شود و امثال‌ذلک و در همین جریان بیانیه دیدید چین و روسیه از ایران حمایت کردند. عراق رسماً فشار آمریکا را برای اینکه علیه ایران در تحریم‌ها شرکت کند نپذیرفت. این فضا فضای خوبی است بعد در این فضا که ما کشور مسلمان هستیم و اسلام وطنی هستیم هر جا مسلمان هست وطن ماست یک‌دفعه آقای مسئولی بلند شده گفته که ما اگر تحریم‌ها فشار بیاورد برادران افغان را بیرون می‌کنیم. بله ما استدلال شمار امی فهمیم که ازچه منظری می‌گویید و هدفتان چه بوده. سؤال و جواب مشخص و معلوم است. ولی بفهمید کجا را دارید خراب می‌کنید. این منظره هائی که شما درست می‌کنید تماماً غربی است. متأسفانه بعضی‌ها در کسوت مسئول نظام اسلامی درست حرف رئیس‌جمهور کثیف و پلید آمریکا را می‌زنند. اگر یادتان باشد گفته بود مهاجران هستند که برای آمریکا مشکل اقتصادی درست کرده‌اند، نباید وارد کشور شوند آن‌هایی که هستند را هم باید بیرون کنیم. در دیپلماسی اسلامی این حرف‌ها مردود است هم اسلامیت ما و هم ایرانیت ما اجازه نمی‌دهد که راجع به مهمانانی که خود پذیرفته‌ایم پروتکل‌هایی داریم قراردادهایی داریم. این‌گونه سخن بگوییم. این چه ادبیاتی است که بکار می‌برید. مدت‌هاست حرف‌های غرب پسند و بیگانه پسند می‌زنید و نتیجه‌ای هم نگرفتید حالا با کلامتان همسایه آزاری می‌کنید و قدرت نرم نظام را نشانه رفته‌اید؟ می‌خواهید حرکت به‌سوی تمدن سازی اسلامی را به بیراهه بکشانید؟ شما با همین کشورهای همسایه پیمان‌های دوجانبه ببندید قسمت زیادی از مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد. دیپلماسی اقتصادی‌تان را قوی کنید. چرا قدرت نرم نظام اسلامی را به چالش می‌کشید؟ این چه سخنی است که گفته شد؟ این‌ها واقعاً جای تأسف دارد که بعضی وقت‌ها از بعضی‌ها شنیده می‌شود.

 مناسبت دیگری که هست ۲۵ اردیبهشت مصادف با ۵ می ۱۹۴۸ میلادی زمانی است که رژیم اشغالگر قدس در فلسطین اعلام موجودیت کرد و این شجره خبیثه را بنیان‌گذاری کردند و ۸۰۰ هزار فلسطینی را آواره کردند که به نام یوم النکبه مشهور است؛ که نکبت بر اسرائیل باد؛ و این جرثومه خبیث و این غده سرطانی به‌زودی از صفحه نقشه و تاریخ محو گردد ان‌شاءالله. در روز جمعه ماه رمضان درحالی‌که روزه‌دار هستید برائت از دشمنان و خائنان به اسلام و دین و اعتقادات از مصادیق بندگی و عبادت خداست و پلیدترین و کثیف‌ترین و خون‌خوارترین دشمن اسلام و معنویت اسرائیل است لذا آن چیزی که لایق اوست نثارش کنید.

 البته ریشه اصلی این نکبت انگلیس خبیث است که سال‌ها قبل از این تاریخ طراحی کرده بود. بحث اینجا مفصل است و وقت کم؛ اما آنچه لازم است بگویم جریاناتی است که الآن در حال اتفاق افتادن است و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دولت آمریکاست به نام معامله قرن که بنا دارند تا پایان ماه مبارک رمضان اجرائی کنند. هدف این طرح آمریکائی ایجاد یک نظم منطقه‌ای باقدرت رژیم صهیونیستی و تمام شدن فلسطین و اعلام قدس به‌عنوان پایتخت صهیونیست‌ها و تشکیل کشور کاملاً یهودی است. البته پیروزى مقتدرانه مقاومت فلسطین در جنگ دوروزه که تجاوز اسرائیل را با بیش از ۶۹۰ موشک جواب داد و آنان را به قبول آتش‌بس وادار کرد نشان می‌دهد که این طرح‌ها موفق نیستند. باید جهان اسلام با هر توانی که دارد و هر وسیله که می‌تواند کمک کند و نگذارد معامله قرن محقق شود قطعاً پیروز نهائی این مبارزات طبق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب با این مجاهدان است و به‌زودی مسلمین جهان در قدس شریف نماز جماعت برپا خواهند کرد. انشاء الله.

مسئله دیگری که عرض می‌کنم و این روزها مردم با آن مواجه هستند احتکار و نگه‌داشتن کالا و گران کردن آن است که ظلم به مردم است. عمل غیرانسانی و غیرشرعی که عده‌ای سودجو برای جلب منفعت بیشتر دامن می‌زنند و عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند. هنوز یک کالایی یک جنسی یک‌صدایی از گوشه‌ای بلند می‌شود. مسکن مسئله خاصی است باید به‌سرعت دولت و مسئولین ورود کنند و اقدامی را که لازم است انجام دهند. الآن در مسکن در کالاهای اساسی و هر چیزی که بتوانند اقدام می‌کنند و برای مردم اضطراب و ناراحتی درست می‌کنند و متأسفانه دولت هم برنامه مدونی ندارد و سودجویان هم این بی‌برنامگی اقتصادی را برای خود فرصت دانسته به مردم آسیب می‌زنند.. دستگاه‌های مربوطه هم مردم را در این فشار اقتصادی رها کرده‌اند. باید به داد مردم برسید. چرا نظارت و کنترل را جدی نمی‌گیرید؟ چرا جو بی‌اعتمادی و ناکارآمدی درست می‌کنید. دادستان محترم با جدیت تمام همان‌طور که تاکنون این‌گونه بوده وارد عرصه شوید و با قاطعیت به داد مردم برسید؛ و ابداً به فکر رأفت و رافت اسلامی در این فقره نباشید. کسی که در روزگار سختی به فکر پر کردن جیبش است و برای رسیدن به دنیا پا روی گلوی مردم می‌گذارد، جایی برای رأفت نمی‌گذارد. بروید قاطعانه عمل کنید مصادره کنید و آن چیزی را که مصادر کردید در اختیار مردم قرار بدهید تا مردمی به یک گشایشی برسند. دراین‌بین مفاسد دیگری هم بروز می‌کند. اختلاس و کلاه‌برداری از بیت‌المال و اموال عمومی که معمولاً افرادی با همکاری هم مفاسدی به وجود می‌آورند که با قاطعیت تمام باید برخورد شود؛ و همان‌طور که قبلاً هم ‌عرض کردم بنده تا جایی که بتوانم برای از بین بردن فساد کمک می‌کنم و از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای هم هراس ندارم به فضل پروردگار.

آرام‌آرام به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم. هفت هشت ماهی مانده است زود است که فعلاً نکاتی را بگویم اما تذکرات ابتدایی را می‌دهیم تا برسیم به آنجایی که باید نکات اصلی را عرض کنم. رفتار افراد در مظان انتخاب را رصد کنید. گاهی شنیده می‌شود که با تحقیق هم می‌بینیم درست است که بعض افراد بالاخره کارهایی رادارند انجام می‌دهند این‌ها برای شما و ملاک‌هایی که باید داشته باشید خیلی مهم است الآن می‌بینید که مجلس ما اوضاعش چطور است. آنجایی که باید ورود کنند ورود نمی‌کنند، آنجایی که باید دفاع کنند دفاع نمی‌کنند. آنجایی که باید حرف بزنند حرف نمی‌زنند. آنجایی که اعلام موجودیت می‌کنند یا باید موضع بگیرند اول یک عددی می‌آید، بعد از رأی‌گیری عدد دیگری می‌شود. معلوم نیست که چه طور است. این را خودتان چون با دست خودتان انتخاب می‌کنید باید مواظب باشید. بعضی وقت‌ها افرادی با فشار و تحمیل و تهدید افرادی را در مناصب مختلف جا می‌کنند که در آینده به این‌ها کمک کنند و این مصیبتی است که داریم و در این استان دیده و شنیده می‌شود. و بررسی می‌کنیم می‌بینیم درست است مدیرکلی دارد تخلف انجام می‌دهد داده و گزارش تخلفاتش می‌رسد که می‌گوییم باید تغییر پیدا کند و عوض شود ولی می‌بینیم که یک آقایی در یکجایی دارد وساطت می‌کند که او بایستد در آنجا و حمایت می‌شود. توصیه من به ائمه جمعه استان این است که مصداقی در عزل و نصب‌ها دخالت نداشته باشند؛ و اصول کلی را بیان کنند بعضاً شنیده می‌شود که در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند که کار درستی نیست.

نکته پایانی این است که دوستان من را موظف می‌کنند که این را خدمت شما بگویم بنای بر گفتن معمولاً ندارم و آن این است که بالاخره مصلا را از خودتان بدانید و بدانید که خرج و مخارج دارد در ایام ماه مبارک رمضان ان‌شاءالله توفیق این را داشته باشید که هر یک‌ریالی که می‌دهید اضعاف مضاعف برای شما نوشته می‌شود در ماه مبارک رمضان مصلا را فراموش نکنید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.