مشروح خطبه‌های نماز جمعه 13 اردیبهشت‌ماه 1398 شهر کرج /

مسئولان اجرایی کشور اقتصاد مقاومتی را باور کنند

کارشناس روابط عمومی ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۰۲/۱۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ای اهل ایمان خودم و همه‌ی شمارا به تقوای الهی دعوت می‌کنم.

بحث در این بود که اهل تقوا در برآورده شدن حاجات دیگران سعی بلیغ دارند و تا جایی که توان دارند در رفع نیازهای اطرافیان کوشش می‌کنند.در این رابطه به روایاتی هم اشاره کردم. برای تأکید بیشتر و روشن شدن اهمیت این عمل مستحب به روایات دیگری اشاره می‌کنم که خود شنیدن این روایات هم فضیلت و برکت دارد.در روایات هست از امام صادق-علیه السلام-که فرمودند: «قضاء حاجت مؤمن نزد خداوند محبوب‌تر از بیست حج استحبابی است که حج‌گزار در هر حجی به صد هزار نفر به‌عنوان ولیمه حج انفاق کند.» چقدر این بیانات در تشویق مؤمنین به انجام خیر مؤثر است.در تعدادی از روایات برای مقایسه ثواب بیشتر و اهمیت دادن به گره‌گشایی از کار مؤمن، با حج مستحبی مقایسه شده است.

ابان بن تَغلِب می‌گوید شنیدم امام صادق-علیه السلام-می فرمود: «کسی که هفت دور، دور خانه خدا طواف کند، خداوند برایش شش هزار حسنه می‌نویسد؛ و شش هزار گناه از او محو می‌شود؛ و شش هزار درجه در بهشت برایش بالا می‌رود» و ابان گفت از اسحاق بن عمار شنیدم که گفت در آن جلسه کلام امام ادامه داشت و فرمود: «و شش هزار حاجت او در قیامت برآورده می‌شود.» ابان می‌گوید در ادامه از امام شنیدم که فرمود: «اگر کسی قضاء حاجت مؤمن بکند از ده طوافِ این‌گونه بالاتر است.» این ثواب یک طواف بود این را ضرب‌در ده کنید، ثواب رفع گرفتاری مؤمن بیشتر است

. مرحوم مجلسی در ذیل روایت می‌فرماید اینکه می‌فرماید شش هزار درجه در بهشت بالا می‌رود ممکن است فکر کنیم که درجات بهشت هم مثل دنیا است ولی این‌گونه نیست زیرا قرآن می‌فرماید: «لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ مَبْنِیَّهٌ.» و در تفسیر این آیه از رسول گرامی روایت می‌کند که حضرت فرمودند: «این غرفه‌ها طبقات نیستند که روی‌هم باشند بلکه مثل ستاره‌هایی است که شما می‌بینید.» به نظرم می‌رسد باید از خدا طلب کنیم که توفیق دهد بتوانیم مشکلی از مشکلات دیگران را حل کنیم و در ردیف این دسته از نیکوکاران قرار بگیریم؛ و البته خدای مهربان حتی برای دغدغه فکری ما هم ثواب در نظر می‌گیرد؛ یعنی اگر کسی بخواهد کمک کند و نتواند بازهم ثواب دارد.

روایت از امام باقر- علیه‌السلام – است. حضرت فرمودند: «وقتی برادر دینی انسان حاجتی دارد و نزد او می‌رود ولی تمکن از اینکه این حاجت را روا کند ندارد؛ اما اهتمام قلبی به آن حاجت پیدا می‌کند و یک مشغله‌ای برای او می‌شود و یکدل مشغولی برایش پیدا می‌شود برای همین اهتمامی که پیدا کرد خداوند او را داخل بهشت خواهد نمود.» پس کمترین اثری که گذاشت ورود به بهشت بود و در روایت دیگر جور دیگری است. مربوط به کسی که بتواند کاری کند و انجام ندهد.

 امام باقر-علیه‌السلام-خطاب به اسماعیل بن عمار صیرفی در روایت طولانی پرسش‌هایی را پاسخ دادند در ذیل روایت فرمود: «کسی که برادر دینی‌اش نزدش بیاید و حاجتی را مطرح کرده و آن شخص هم بتواند این حاجت را روا نماید ولی انجام ندهد خداوند یک مار بزرگ صاحب زهر کشنده بر او مسلط می‌کند در قبر و همراه او می‌ماند و همواره انگشت دستش را نیش می‌زند تا روز قیامت همچنان این کار ادامه دارد»؛ یعنی یک عذاب مستمر و دائمی سخت است.

 این روایات مربوط به کسی بود که حاجات را برآورده می‌کند؛ اما در وسائل الشیعه بابی داریم به‌عنوان باب السعی فی حاجه المؤمن؛ یعنی کسی که بلند می‌شود و راه می‌افتد برای رفع حاجت مؤمن و این با قضای حاجت فرق دارد؛ یعنی ولو نتواند حاجت مؤمن را برآورده نماید چون اهمیت می‌دهد برای قضای حاجت مؤمن لذا بی‌بهره از پاداش آخرتی نیست.

در این مورد هم روایات متعدد است تبرکاً به بعضی اشاره می‌کنم. امام صادق-علیه‌السلام-فرمود: «مَنْ سَعَى فِی حَاجَهِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ فَاجْتَهَدَ فِیهَا فَأَجْرَى اللَّهُ عَلَى یَدَیْهِ قَضَاءَهَا کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَجَّهً وَ عُمْرَهً وَ اعْتِکَافَ شَهْرَیْنِ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ صِیَامَهُمَا وَ إِنِ اجْتَهَدَ فِیهَا وَ لَمْ یُجْرِ اللَّهُ قَضَاءَهَا عَلَى یَدَیْهِ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَجَّهً وَ عُمْرَهً‌»؛ «کسی که برای برآورده شدن حاجت برادر مؤمنش کوشش کند و از تمام توانش استفاده کند و به خواست خدا با دستان او حاجت برادر مؤمنش برآورده شود خداوند در پرونده عملش یک حج و یک عمره و دو ماه اعتکاف در مسجدالحرام و دو ماه روزه همراه اعتکاف در مسجدالحرام را ثبت می‌کند و اگر از تمام توانش استفاده کند ولی موفق نشود و حاجت برادر مؤمنش به دست او انجام نگیرد خداوند برایش یک حج و یک عمره ثبت می‌کند.» ملاحظه می‌فرمایید که در روایت برای موردی که سعی و تلاش به نتیجه هم نرسیده ثواب قرار داده است.

باب دیگری که در این زمینه مطرح است باب تفریج کرب المومن است؛ یعنی کاری کنیم که برای مؤمن فرجی ایجاد شود و غم و اندوهش از بین برود. برای این عمل در روایات پاداش بالایی ذکر کرده‌اند. «مِسْمَعٍ أَبِی سَیَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام یَقُولُ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ کُرْبَهً نَفَّسَ‌ اللَّهُ عَنْهُ کُرَبَ الْآخِرَهِ وَ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ وَ هُوَ ثَلِجُ الْفُؤَادِ وَ مَنْ أَطْعَمَهُ مِنْ جُوعٍ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّهِ وَ مَنْ سَقَاهُ شَرْبَهً سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ»؛ «کسی که کاری بکند تا یک مشکلی از مشکلات مؤمنی برطرف شود، خداوند مشکلات و ناراحتی‌های آخرت را از او برطرف می‌کند؛ و از قبر خارج می‌شود به‌گونه‌ای که اعضای بدنش خنک است و عطش ندارد؛ و اگر سیر نماید مؤمنی را خداوند از میوه‌های بهشت به او می‌دهد؛ و کسی که یک مؤمنی را سیراب نماید خداوند او را از رحیق یعنی شراب ناب مهرشده بهشتی که فاسد نمی‌شود و مست نمی‌کند سیراب می‌نماید.» که خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ* عَلَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ* تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَهَ النَّعِیمِ* یُسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ* خِتَامُهُ مِسْکٌ وَ فِی ذلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»؛ «نیکوکاران در بهشت در نعمت هستند روی تخت‌ها نشسته‌اند و نگاه می‌کنند. وقتی به صورت‌های آنان نگاه شود شادی و شادابی در چهره‌هایشان پدیدار است و سیراب می‌کنند آنان را از شراب پاک که با مشک و عنبر مهرشده است که هم خنک و هم گوارا است؛ و خوش‌گذرانی اصلی خوش‌گذرانی آنجاست.» همه این تنعمات مربوط به کسی است که اندوهی از مؤمن کم کرده است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ* اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ *وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم.

اهل تقوا اهل تدبر و توجه به عواقب کارها هستند و اول و آخر کارها را خوب بررسی کرده می‌سنجند. امیرالمؤمنین-علیه‌السلام-درحکمت ۷۳ از حکم نهج‌البلاغه تذکر دادند و فرمودند: «إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا.» هرگاه کارها مشتبه و درهم شد، آخر و اولش را باهم مقایسه کنند.

یعنى هر وقت دیدید شروع به کاری سخت است و درست معلوم نیست که چگونه باید آن را انجام داد، در این زمان به نتیجه و پایان کار توجه شود که سختی انتهای کار نسبت به اول آن چگونه است. بالاخره مقدمات کارها، معلوم می‌کند که نتیجه چه خواهد شد. مثل رابطه‌ای که بین علت و معلول هست اینجا هم این‌جور است با تناسبی که بین آن دو وجود برقرار می‌شود می‌توان به نتیجه رسید؛ یعنی اگر در آغازِ کارها، راه و روش دست یافتن بدان‌ها نامعلوم بود و اقدام به آن‌ها دشوار بود، پایانش را به آغازش بسنجید. اگر پایان سخت داشت رها کنید و اگر آسان بود ادامه دهید. خدای تعالی همه‌ی ما را در تقوا موفق بگرداند.

ماه شعبان با همه خوبی‌ها و فضائلی که داشت دامن‌کشان سپری می‌شود و دعای همه‌ی ما در این لحظات پایانی این باشد که «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»؛ «خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان».

در آستانه‌ی ورود به شهر الله هستیم که با یاران و همراهانش؛ برکت و رحمت و مغفرت آماده پذیرائی از مهمانان خدا می‌شوند؛ که فرمود «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ.» ماهی که به‌واسطه نزول قرآن ویژگی خاص پیداکرده و اعمال در آن ارزش فراوان دارد؛ این ماه کمک می‌کند که ما بتوانیم نفس و روح خود را کنترل کنیم.

 این ماه، ماه گسترده شدن فضائل اخلاقی و برجسته شدن نیکی‌هاست. ماه صبر و استقامت و خودسازی است. زبان و دهان و شکم و چشم و گوش و بقیه اعضاء کنترل می‌شود. ماه مناجات و دعا و ورد سحری و شب‌های قدر. ماه توبه و آشتی باخداست. ماه مواساه و مؤاخات و برادری است. ماه افطاری‌های ساده و ثواب‌های فراوان بردن است. ماه شاد کردن مؤمنان است. ماه خوار و روسیاه کردن شیطان است. ماه حضور پررنگ در جلسات آموزشی، عبادی و جمعه و جماعات است. ماه رسیدگی به ایتام و فقراء و مستمندان است، بیش از ماهای قبل به این امور باید توجه کرد. ماه پیوند با ولایت است. ماه امیرالمؤمنین است و باید پیوندمان را با حضرت بیشتر کنیم.

قبلاً هم‌عرض کردم باز تکرار می‌کنم که پدر مادرها با فراهم کردن شرایط لازم به روزه اولی‌ها به‌خصوص دخترها توجه ویژه کنید که خاطره‌ای خوش و لذت‌بخش از روزه‌داری در ذهن آنان بماند و همدیگر را تشویق به روزه‌داری و روزه گرفتن کنیم. آن‌کسانی هم که توان ندارد و مشکل شرعی دارند که نمی‌توانند روزه‌بگیرند درملأعام اقدام به روزه‌خواری نکنند و دستگاه‌های مربوطه هم مقدمات لازم را فراهم کنند که زمینه نشر روزه‌خواری نباشد این خودش یک خلاف شرعی است. سالن‌های غذاخوری به قوانین و دستورات مربوطه رسیدگی و توجه کنند؛ در احکام الهی نباید کوتاهی کرد و به‌دقت باید عمل کرد. ان‌شاءالله خداوند همه ما را از روزه‌داران قرار دهد.

حضرت آقا مطالب مهمی که در دیدار با معلمان داشتند را حتماً ملاحظه فرمودید. نکات عمیق و دقیق و کارگشایی است اینکه باید در تربیت سرمایه انسانی تلاش کرد تا پایه‌های تمدن نوین تقویت شود. معلمان را به‌عنوان هویت‌ساز فرهنگی و جهادگران جنگ با جهل نامیدند. مسیر رشد و آموزش‌وپرورش مطلوب را تکرار کردند که سند تحول است. ریل حرکتی مسیر آموزش‌وپرورش باید سند تحول باشد اگر کسانی در غیر این مسیر حرکت می‌کنند مشخص است که به نفع آموزش‌وپرورش و فرزندان ما کار نمی‌کنند. باید رصد کرد که آیا در غیر این مسیر حرکت می‌شود یا نه.

به سند ۲۰۳۰ و خطر آن به‌عنوان سرباز سازی برای دشمن اشاره کردند. بعضی بر این باور هستند که اگر با برنامه‌های پیشنهادی سلطه گران مخالفت کنیم برای ما در دنیا مشکلاتی به وجود می‌آورند لذا باید تعهدات را ولو ظالمانه هم باشند بپذیریم و متعهد باشیم و همراهی کنیم. وقتی این تفکر مرعوب واداده‌ی غرب‌زده بی‌ریشه حاکم باشد و قدرت سیاسی هم در دستش باشد دیده می‌شود بعضی اسناد بین‌المللی را بدون طی مراحل قانونی کشور می‌پذیرند و نظام را با مخاطراتی مواجه می‌کنند. مثل همین سند ۲۰۳۰ که خیلی مخفیانه پذیرفتند.

سند ۲۰۳۰ را نظام سلطه طراحی کرده و ناظر اجرا هم خودش است. بندهای خطرناکی را بارنگ و لعاب خاص برای نابودی مبانی و ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی و باورهای دینی ما طراحی کردند؛ و حتی با اسناد بالادستی کشور در تضاد است. البته با زبان شیرین و دنیاپسند به اسم حقوق شهروندی، توسعه پایدار و برابری جنسیتی و نبود خشونت و امثال ذالک جوری بندهای آن چیده شده است که نتیجه آن تبعیت و گوش‌به‌فرمان بودن خواهد بود. هدف سند ۲۰۳۰ این است که روی کودکان و نوجوانان آن‌چنان کار شود که درنتیجه چیزی را بخواهد و مطالبه کند که خواست استکبار است.

چرا ایران باید با تفکر ناب اسلامی و نظام تربیتی جامع که از وحی گرفته‌شده است تابع تفکرات لیبرالیستی و اجرائی شدن آن در کشور باشد؟ چرا آقایان این‌قدر این بی‌توجهی را ادامه دادید تا رهبری دوباره موضع بگیرند و تذکر دهند؟ همه‌کسانی که مسئولیتی داشته‌اند و درزمینهٔ سند ۲۰۳۰ کوتاهی و اهمال کرده‌اند که دوباره تذکر داده شود جبران کنند و من‌بعد هم عذری از کسی پذیرفته نیست و لازم است که دستگاه‌های نظارتی باقوت به وظیفه عمل کنند.

امروز دیده می‌شود بعضی از فیلم‌هایی که در اثر غفلت مسئولین در سینماها اکران می‌شود و فروش خوبی هم دارند در راستای سیاست‌های همین سند طراحی و ساخته‌شده‌اند؛ شما در سینما یک فیلم تماشا می‌کنید اما این فیلم افکار آن سند را بر روح و قلب شما القا می‌کند که نتیجه آن این هست که وابستگی به غرب حاصل می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

 نکته دیگری که فرمودند راجع به روحیه انقلابی گری بود که نباید این روحیه را در مردم و جوانان تضعیف کرد و خدای تعالی از افرادی که این روحیه که می‌تواند در آموزش‌وپرورش تحول ایجاد کند را تضعیف می‌کنند نمی‌گذرد.

پذیرش نقد را تذکر فرمودند و اینکه دشمن ما از همه طرف به ما حمله کرده و هرروز نقشه‌ی جدیدی در عرصه‌ای جدید می‌کشد و اجرا می‌کند. بیانات ایشان در دیدار با معلمان و فرهنگیان را اگر بخواهیم عصاره گیری کنیم؛ چند مؤلفه بیانات ایشان خاص و حساس هست، یک مورد آن مسئله جنگ همه‌جانبه است که جنگ سخت نیست چون جنگ سخت را فرمودند که تحت کنترل است و همین‌طور هم هست و آن جنگ نرم است؛ ناتوی فرهنگی و همان چیزی است که سالیان سال است که ایشان بیان می‌کنند که از همه طرف هم به ما حمله کردند، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی. همه بفهمیم اینکه رهبری می‌گویند «آرایش دشمن آرایش جنگی است» یعنی چه و وظیفه ما چیست؟ اولاً فرمودند «وحدت کلمه» این نقطه عزیمت و اصل مطلب است که در مقابل دشمن نیروهای خودشان را فرسوده نکنند و ید واحد باشند؛ همه باید این‌گونه باشیم؛ و به خاطر اختلاف سلایق کوچک در مقابل هم نایستند.

 در مرحله بعد هر بخش از مردم و مسئولین باید بفهمند که چه‌کار باید بکنند و میدان عملشان کدام است نقاط آسیب‌پذیر و نفوذپذیر را شناسایی و تقویت کنند نقاط قوت را محکم نگهدارند و توجه تامشان را به تنگه‌های احد مسئولیتشان بی اندازند.

آن روز (سوم خرداد ۹۵) که جوانان خدمت آقا رسیده بودند؛ ایشان فرمودند: «جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را باعزتش محفوظ نگه‌دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.»

آن روز که ایشان فرمودند خرمشهرها در پیش است خیلی‌ها توجه نکردند؛ و از همه این‌ها مهم‌تر این است که منفعل عمل نکنیم و قبلاً تیم شناسایی و اطلاعات و عملیات ما کارش را درست انجام داده باشد و درهمان زمینه استعداد دشمن و نوع آرایش او و نحوه عملیات او را شناسایی کرده باشد و اگر لازم است از حالت پدافندی به حالت آفندی درآید و زودتر حمله کند این کار را بکند که حمله خودش پیشگیری است.

 به‌هرتقدیر این بیان رهبر معظم انقلاب بسیار مسئولیت ساز است برای همه هم مردم و هم مسئولین و هرکسی که مقداری توان دارد برای دفاع و در این جنگ یعنی امروز نباید حتی از تخم‌مرغ آن پیرزن که در دفاع مقدس همه دارائی‌اش بود و به میدان آورده بود هم غافل باشیم. اینجا عرض می‌کنیم آقاجان به شما اطمینان می‌دهیم که به فضل پروردگار و همت جوانان غیور کشور در این جنگ‌هایی که دشمنان برای طراحی کرده‌اند، بااقتدار کامل پیروز میدان خواهیم بود.

 البته این جنگ با آن جنگ قابل‌مقایسه نیست چهره دوست و دشمن برای کسی که در این نبرد تخصص لازم را ندارد به‌سختی قابل‌شناسایی است بعضی وقت‌ها همان کسی که ادعائی دارد باید مواظب خود او بودگاهی کسانی که با عملکردشان در سال‌های قبل زبان دشمن را بر ما باز کردند و دل رهبر را خون کردند از سیاسیون و مذهبیان و مسئولین و غیرمسئول، در این زمان‌ها نطقشان باز می‌شود و حرف می‌زنند. گاهی با چهره خودی دائماً آیه یاس می‌خوانند و از آینده ناامید می‌کنند گاهی از بیان آقا که فرمودند آتش به اختیار باشید سوءاستفاده می‌کنند و امیال خودشان را دنبال می‌کنند؛ و موارد دیگر که لازم است همه هوشیاری و بصیرت لازم را تقویت کنند و در همه حال گوش‌به‌فرمان فرمانده باشند.

هجدهم اردیبهشت سال گشت دشمنی صریح آمریکا با مردم ایران است یعنی خروج از برجام. بالعیان نشان دادند که عهد شکنند و قابل‌اعتماد نیستند. نکته‌ای که مهم است این است که بررسی کنیم چه عوامل داخلی یا خارجی باعث شد که آمریکا بدعهدی خود را علنی کند و از برجام خارج شود و تهدید هم بکند؟ مثلاً در آن مقطع متأسفانه آقایان شروطی را که حضرت آقا فرموده بودند که یکی از آن شروط گرفتن تضمین کتبی و امضای رئیس‌جمهور آمریکا بود مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها به هر دلیل توجه نکردند.

یا عده‌ای جوری القاء کردند که همه امور اقتصادی کشور به بودن در برجام بستگی دارد که اگر خارج شویم، ساقط می‌شویم. دشمن را تحریک به خروج کردند. تصمیمات غلط اقتصادی مثل تصمیمات ارزی و امثال ذالک مؤثر بود… ان‌شاءالله همه فهمیدند که نباید به شیطان اعتماد کرد و دست دوستی داد.

البته بنا بود که خیلی زود مسئله خروج از برجام حل شود و کشورهای اروپائی کمک کنند به مسئله اما یک سال است که معطل کرده‌اند و از همان اول هم گفته شد نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد و قطعاً هم کاری که منافع امریکا را به هم بزند نخواهند کرد؛ اما امیدواریم که اگر تا قبل از برجام عده‌ای دل‌خوش به آمریکا و من‌تبع بودند؛ امروز چشمشان بازشده باشد که آمریکا قابل‌اعتماد و اهل تعامل نیست. دشمنِ زیاده‌خواهی است که اگر در مقابلش انعطاف داشته باشیم بیشتر می‌خواهد؛ و مسیری که اروپا طی می‌کند همان مسیر آمریکاست و اعتماد به اروپا هم خسارت‌بار خواهد بود. اساساً اعتماد به دشمنی که تلاش می‌کند با ترفندهای مختلف شمارا نابود کند بی‌معناست؛ اما ملت همیشه درصحنه ما خوب دشمنش را می‌شناسد و تا امروز برای عزت و سربلندی اسلام و ایران سختی‌کشیده شهید و جانباز و اسیر داده اما عقب ننشسته بنابراین تا حصول نتیجه که پیروزی قطعی و حاکمیت و استقرار دولت حق به دستان امام عصر ارواحنا فداه است از پای نخواهد نشست.

 حتی بعضی‌ها این‌طور القاء می‌کنند که باید صبر کرد تا یک دولت دموکرات در آمریکا بر سرکار بیاید تا اوضاع برجام خوب شود این هم خامی دیگری است که دارند چون دموکرات‌ها هم در عمل نشان داده‌اند که برجام را نمی‌خواهند؛ و گفته‌اند که اگر بخواهند به برجام برگردند باید جمهوری اسلامی از سلاح موشکی خلع سلاح شود و فعالیت‌هایش در منطقه را کنار بگذارد.

 چاره کار اصلاح مشکلات کشور در این است که مدیریت لیبرالی کنار گذاشته شود و انقلابی وارد عرصه خدمت به مردم شوند و جهادی خدمت کنند و در رفع گرفتاری‌های متعدد مردم خواب و خوراک نداشته باشند، فکر لیبرالی کشور را زمین‌گیر می‌کند. باید مسئولین اجرایی اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشند و برای رونق تولید تلاش کنند تا بتوانند اشتغال را فعال کنند. همین سیل اخیر اگر نگاه توحیدی کنیم در لباس نقمت خیراتی را هم به همراه دارد. خانه وزندگی افراد از بین رفته و این احتیاج به تولید دارد لذا باید کارخانه‌ها را فعال کرد و افراد را به کار مشغول کرد، زمینه تولید اقتصادی به‌شدت فراهم‌شده، تولید داخلی را برای مصرف داخلی فعلاً فعال کرد و رونق داد.

و اما مسئله شبکه مجازی که این روزها به خاطر شهادت مظلومانه روحانی همدانی باز داغ شد و کان باید خونی ریخته می‌شد تا مسئولین مسئله را جدی بگیرند و به آن بپردازند و امیدواریم خون این مظلوم در این عرصه نتیجه‌بخش باشد. نباید از فضای مجازی بترسیم و منفعلانه و احساسی با آن مواجه شویم. بلکه در این فضای جدید که در زندگی بشر واقع‌شده باید با دقت تمام فعالانه نقش داشته باشیم و ارزش‌ها و آرمان‌هایمان را منتشر کنیم؛ و الا حق رقابتی که مردم و جوانان در این عرصه دارند را از بین برده‌ایم.

 البته بی‌دروپیکر بودن فضای مجازی باعث ناراحتی همه است و این درست نمی‌شود مگر این‌که همه دستگاه‌های مسئول وظایف خود را به‌درستی انجام دهند؛ مثلاً اگر وزارت ارتباطات همه وظایف خودش را انجام دهد و بقیه دستگاه‌ها همکاری نکنند بعد هم که اتفاقی بیافتند از او بخواهند این انصاف نیست چراکه همه باید همه باید باهم در این مسیر حرکت کنند، بهترین کار هم این هست که همان دستورات و منویات رهبری راجع به فیلترینگ و هدایت و کنترل در فضای مجازی را جدی بگیریم.

عده‌ای می‌گویند در فضای مجازی جایگاه خوبی داریم توضیح دهند سهم ما و تخصص و دانش ما در این پیشرفت و فن‌آوری چه مقدار بوده؟ سرعت پیشرفت در فضای مجازی لحظه‌ای و ساعتی است و آقایان با چند ماه یک‌بار می‌خواهند در این عرصه پیشرفت داشته باشند. باید شبکه پیشرفته ملى اطلاعات داشته باشیم تا مردم بتوانند در این عرصه فعالیت مثبت داشته باشند. باید توضیح داده شود که چرا باید برای مصرف داخلی اینترنت مردم باید هزینه بالاى پهناى باند بین‏المللی پرداخت کنند. حتی در بحث دولت الکترونیک که کار انجام می‌شود که اگر واقعاً احیا شود حرکت بزرگی است بعضی قسمت‌های ناامن هست و هنوز مردم در پرداخت‌های بانکی خوف دارند.

شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به رشد فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور بدون دخالت بیگانگان کمک کند و بسیار هم مهم است. می‌دانید حضرت آقا از سال ۷۹ راه‏اندازى شبکه ملى اطلاعات را مطالبه کردند که متأسفانه اهتمام برای دنبال کردن این مهم توسط دستگاه‌های مربوطه کم بوده و البته ایشان در زمان‌های مختلف به مسئولین مربوطه تذکرات را داده‌اند مثلاً در دیدار با مسئولین نظام در سال ۹۶ فرمودند: «در مسئله‌ی فضاى مجازى، آنچه از همه مهم‏تر است، مسئله‌ی شبکه‏ى ملّى اطلاعات است. متأسفانه در این زمینه کوتاهى شده، کارى که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این‏[طور] نمى‏شود. این‏که ما به‏عنوان این‏که نباید جلوى فضاى مجازى را گرفت، در این زمینه‏ها کوتاهى کنیم، این مسئله‌ای را حل نمى‏کند و منطق درستى هم نیست. خب امروز فضاى مجازى مخصوص ما که نیست، همه‏ى دنیا امروز درگیرند با فضاى مجازى؛ کشورهایى که شبکه‏ى ملّى اطلاعات درست کرده‏اند و [فضاى مجازى را] کنترل کرده‏اند به نفع خودشان و به نفع ارزش‏هاى موردنظر خودشان، یکى دو تا نیستند. بهترینِ کشورها، قوی‌ترین کشورها، در این زمینه‏ها خطّ قرمز دارند؛ راه نمى‏دهند؛ خیلى از بخش‏هاى فضاى مجازى اعزام‏شده‏ى از سوى آمریکا و دستگاه‏هاى پشت سر و پشت‌صحنه‌ی این قضیّه را راه نمى‏دهند؛ کنترل مى‏کنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضاى مجازى محروم کنیم؛ نه معنایش این نیست.»

در بیانیه گام دوم هم‏چنین فرمودند: «ابزارهاى رسانه‏اى پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکى در اختیار کانون‏هاى ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم‏اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‏هاى پاک جوانان و نوجوانان و حتّى نونهالان با بهره‏گیرى از این ابزارها را به چشم خود مى‏بینیم. دستگاه‏هاى مسئول حکومتى دراین‏باره وظایفى سنگین بر عهده‌دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد.»

خب این درخواست ایشان هست و ما هم از دستگاه‌ها می‌خواهیم که تو این زمینه مسامحه نداشته باشند و مقتدرانه وارد بشوند، دستگاه نظارتی و پاسخگو وارد بشوند.

خدایا دین ما مملکت ما، نوامیس ما، قرآن ما، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، دانشگاهیان، دانشجویان، نیروهای نظامی، انتظامی، سربازان گمنام حضرت حجت سلام‌الله‌علیه، رهبر معظم انقلاب در پناه خود مصحوم و محفوظ بدار. قلب ولیِ حجه ابن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان. فرجش نزدیک بگردان. بیماران و معلولان و جانبازان شفای عاجز کرامت بفرما. شهدا امام، شهدا گذشتگان این جمع قریق رحمت بیکران بگردان. شر اشرار و دشمنان را به خودشان برگردان. بر توفیقات رهبری بی افزای.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ *ِانَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.