کارگران در استقلال کشور نقش محوری دارند / مسجدی که کارکرد سیاسی و اجتماعی ندارد اسلامی نیست

کارشناس روابط عمومی ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۰۲/۰۶

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

متقین در معاشرت و زندگی با یکدیگر سعی می‌کنند به هم نفع برسانند ولو به باز کردن گره‌ای از مشکلی که همین کار موجبات خوشحالی مؤمن را فراهم می‌کند. لذا در دستورات دینی داریم یکی از وظائف اهل ایمان نسبت به هم که مستحب است، ایجاد خوشحالی در دل یکدیگر است که در نوبت قبل به تعدادی از روایات و ثواب و پاداش فراوانی که داشت اشاره کردم. برای خوشحال کردن دیگران لازم نیست کارهای بزرگی انجام بشود. کار درست کنند و خانه بخرند و امثال ذالک که اگر آن‌ها را هم کسی انجام بدهد قطعاً خوب است. بلکه با کوچک‌ترین عمل هم محقق می‌شود با ثواب هائی که خواهد داشت.

دربیانی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ إِنَّ الْعَبْدَ مِنْ عِبَادِی لَیَأْتِینِی بِالْحَسَنَهِ فَأُبِیحُهُ جَنَّتِی فَقَالَ دَاوُدُ یَا رَبِّ وَ مَا تِلْکَ‌ الْحَسَنَهُ قَالَ یُدْخِلُ عَلَى عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ سُرُوراً وَ لَوْ بِتَمْرَهٍ قَالَ دَاوُدُ یَا رَبِّ حَقٌّ لِمَنْ عَرَفَکَ أَنْ لَا یَقْطَعَ رَجَاءَهُ مِنْکَ». ممکن است بنده‌ای نزد من بیاید و حسنه‌ای انجام داده و من بهشت را برایش مباح می‌کنم. (وقتی رفتی به بهشت هر منطقه‌ای را که خواستی انتخاب کن) داوود گفت یا رب این چه حسنه‌ای است که به‌تنهایی پاداش بهشت دارد؟ فرمود: بنده من مؤمنی را خوشحال کرده ولو به یک خرما. (مثال به خرما به خاطر کم‌مقدار بودن است بخصوص در آن زمان در آن محیط) حضرت داوود گفت: بر کسی که تو را شناخت سزاوار است که هیچ موقع امیدش از تو قطع نشود. باید رفتارهایمان را درست کنیم ولو کارهای کوچک که محبت ایجاد می‌کند. مثلاً کسی سر سفره نشسته شما کمک می‌کنید آب بخورد ظرف غذا را بردارد و امثال ذالک این‌ها الفت می‌آورد. باید انجام داد و به دیگران هم توصیه کرد.

روایت دیگر که طولانی است و سَدیر صیرفی از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند: «اذَا بُعِثَ‌ الْمُؤْمِنُ‌ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ مِنْ قَبْرِهِ یَقْدُمُهُ أَمَامَهُ». وقتی مؤمن برای قیامت از قبر برانگیخته می‌شود یک چهره مثالی از او همراهش از قبر خارج می‌شود و همواره پیشاپیش او در حرکت است. «وَ کُلَّمَا رَأَى الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ یَوْمِ الْقِیَامَهِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ لَا تَحْزَنْ وَ لَا تَفْزَعْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْکَرَامَهِ مِنَ اللَّهِ». هر زمان که مؤمن به مرحله و هولی از اهوال قیامت گرفتار می‌شود آن چهره مثالی خطاب به او می‌گوید نترس و بی‌تابی نکن هم‌اکنون شادی و کرامت از ناحیه خداوند به تو می‌رسد. «فَلَا یَزَالُ یُبَشِّرُهُ بِالسُّرُورِ وَ الْکَرَامَهِ مِنَ اللَّهِ حَتَّى یَقِفَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ». آن چهره مثالی همواره در تمام مراحل مؤمن را به رسیدن سرور و کرامت خداوند دلداری می‌دهد تا اینکه مؤمن در محضر پروردگار حاضر می‌شود. فَیُحَاسِبُهُ حِسَاباً یَسِیراً؛ و خداوند او را مورد محاسبه‌ای آسان قرار می‌دهد. «وَ یَأْمُرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّهِ وَ الْمِثَالُ أَمَامَهُ»؛ و دستور می‌دهد او را به بهشت ببرند و چهره مثالی همچنان پیشاپیش مؤمن در حرکت است. «فَیَقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ رَحِمَکَ اللَّهُ نِعْمَ الْخَارِجُ کُنْتَ مَعِی مِنْ قَبْرِی وَ مَا زِلْتَ تُبَشِّرُنِی بِالسُّرُورِ وَ الْکَرَامَهِ حَتَّى رَأَیْتُ ذَلِکَ فَمَنْ أَنْتَ». مؤمن در این حال خطاب به آن چهره مثالی که پیشاپیش در حرکت است می‌گوید خدا رحمتت کند خوب موجودی هستی که از قبر همراه من خارج شدی و همواره به من بشارت دادی تا اینکه به این نقطه رسیدم که در حال رفتن به بهشت هستم. تو کیستی؟ «قَالَ فَیَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِی کُنْتَ أَدْخَلْتَهُ عَلَى أَخِیکَ الْمُؤْمِنِ خَلَقَنِی اللَّهُ مِنْهُ لِأُبَشِّرَکَ». حضرت فرمود: آن چهره مثالی در جواب می‌گوید: آن خوشحالی و سروری هستم که تو آن را در قلب برادر مؤمنت در دنیا قرار دادی و او را خوشحال کردی اکنون خداوند مرا از همان سرور آفرید که تو را همواره بشارت دهم و مسرور و شاد کنم./ می‌بینید این روایات چقدر امیدوارکننده و تشویق‌کننده است که انسان اقدام به عمل خیر داشته باشد.

نکته‌ای هم عرض کنم و آن اینکه مرحوم شیخ بهایی فرموده‌اند که هم اعمال و هم اعتقادات به‌صورت های مختلف تجسم پیدا می‌کنند یعنی اگر اعمال و اعتقادات شما حسن بود به‌صورت حسن و اگر قبیح بود به‌صورت قبیح مجسم می‌شود؛ و برای درستی مطلب به آیات قرآن استناد می‌کند. مثل آیه ۳۰ سوره آل‌عمران که فرمود: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ مَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ». روزی که هر کس آنچه از کار نیک انجام داده و آنچه از کار زشت انجام داده حاضرشده می‌یابد؛ و آرزو می‌کند ای‌کاش بین او و کارهای زشتش زمان دورودرازی فاصله بود؛ و خدا شمارا از عذاب خود بر حذر می‌دارد و خدا به بندگان مهربان است؛ و یا در سوره مبارکه زلزال ‌فرمود: «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ»؛ که ضمیر «یره» به خود عمل برمی‌گردد یعنی خود عمل مجسم می‌شود و انسان خود عمل را در قیامت می‌بیند. مرحله بعد از ادخال سرور، برآورده کردن حاجت مؤمنی است که مشکلی پیداکرده و به انسان عرض حاجت می‌کند و می‌توانیم رفع حاجت کنیم که خود این کار هم موجبات خوشحالی را فراهم می‌کند؛ و در روایات هم پاداش فراوان در نظر گرفته‌اند. یک نمونه عرض می‌کنم اصل بحث برای نوبت بعد با قید حیات ان شاءالله. امام صادق علیه‌السلام فرمود: ثواب قضاء حاجت مؤمن از آزاد کردن هزار برده بیشتر است؛ و نیز بهتر است از فرستادن و تجهیز هزار اسب سوار برای جهاد درراه خدا می‌باشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از هر چیزی برای تربیت خود استفاده می‌کنند و عبرت می‌گیرند ولو از شمارش نفس‌ها و قدم هائی که برمی‌دارند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۷۲ از حکم نهج‌البلاغه تذکر دادند و فرمودند: «کُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ کُلُّ مُتَوَقِّعٍ آتٍ». هر چیز قابل شمردنی پایان‌پذیر است؛ و هر چه پیش آمدنى است، خواهد آمد. امام علیه‌السلام از هر پدیده‌ای استفاده می‌کنند تا تذکر بدهند و از غفلت نجات دهند. در اینجا با مثال فرموده‌اند که بدانید هر چیز قابل‌شمارشی مدتی دارد و بعد از سپرى شدن مدت منقضى می‌شود. مثلاً نفس‌های انسان قابل‌شمارش است پس تمام می‌شود و این بیان عقلائی است چون عقلا همیشه منتظر کاری که وقوع آن امکان دارد هستند و می‌دانند آنچه قریب‌الوقوع است خواهد آمد. بیان حضرت موعظه است که نفس‌ها و حرکات شما روزی تمام می‌شود و بیم می‌دهد از مرگ و قیامت که در پیش روست و به‌موقع خواهد آمد. اعاذناالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.

امروز ۲۰ شعبان المعظم و آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد هست. درباره مساجد و نقش آن در سلامت معنوی و اخلاقی جامعه و ایجاد تحولات اساسی نکاتی در نوبت‌های قبل به مناسبت به عرض رسیده است. لذا اکنون‌که در آغاز حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب هستیم. نقش مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه برای تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، کارآمد بر اساس اندیشه دینی و استفاده آنان در تمدن سازی و پیشرفت نظام اسلامی بسیار حساس و دقیق است.

مسجد از شروع اسلام تا امروز محل تربیت انسان‌ها بوده است. هرسال دهه پایانی ماه شعبان را به بهانه ورود به ماه مبارک رمضان جهت آماده‌سازی و غبارروبی برای استفاده بیشتر و بهتر از ماه رمضان دهه تکریم نامیده‌اند و خوب است که این مهم توسط مؤمنین و مؤمنات در مساجد دنبال شود. قبلاً راجع به ثواب خدمت کردن و تنظیف مسجد روایاتی را خواندم که حتی یک خاشاک از مسجد بیرون برده شود چقدر برکات دارد؛ و اینکه نظافت مسجد فقط مخصوص خادم نیست و همه مشارکت داشته باشند و خوب است در مساجد گروهی به‌عنوان خادم یار مسجد انتخاب شوند و در طول سال به‌نوبت به خادم کمک کنند.

اما بحث من امروز مهم‌تر از این مسائل است و آن نقش خود مسجد در تمدن سازی و پیشرفت جامعه است. همان جایگاهی که در طول تاریخ طواغیت و حکومت‌های استکباری با آن مبارزه کرده‌اند. مسجد پایگاه است، پایگاه زمینه‌ساز و تربیت نیروی انسانی بصیر و متدین و انقلابی برای تمدن اسلامی است. پایگاهی است که باید افراد را هدایت کند که چگونه رفع نیازهای مادی و معنوی خود را مدیریت کنند. مسجد باید در تحقق بیانیه گام دوم جلودار باشد. مسجد باید برای عملیاتی شدن شعار سال توسط مؤمنین برنامه و طرح داشته باشد. لذا دهه تکریم مساجد را فقط برای نظافت قرار ندهید، بلکه فرصت مناسبی است که بانشاط معنوی که برای ورود به ماه مبارک ایجاد می‌شود، این ظرفیت‌ها را برای طول سال فعال کنید. مثلاً از کارگزاران فعال مسجد تقدیر شود. جوان‌ترین نمازگزار که پای‌کار است پیرترین نمازگزاری که در مسجد خدماتی را انجام دادند. کسانیکه در رونق تولید نقش داشتند معرفی و تقدیر شوند و اگر طرحی دارند ارائه دهند. در مساجد پویش خرید کالای ایرانی راه‌اندازی شود. دوستانی بیانیه گام دوم را تبیین کنند و به گفتمان تبدیل کنند. معضلات اجتماعی و فرهنگی اطراف مسجد احصا شود و برای حل آن برنامه داشته باشند. مسجد و نمازگزاران و امام و امنای مسجد با خانواده‌های شهدا ارتباط مستمر داشته باشند و از جانبازان و ایثارگران جهت بیان خاطرات استفاده شود. جوانان موفق را تقدیر کنید. محافل قرآنی را زیاد کنید و برای مقابله با جنگ نرم دشمن بسته‌های محتوایی درست کنید. مسئله ازدواج آسان و فرزند آوری را در مساجد تشویق کنید. بصیرت افزایی و دشمن‌شناسی را مدنظر داشته باشید. چرا اهالی مسجد از حال هم خبر ندارند؟ چرا مؤمنین نسبت به هم بی‌تفاوت‌اند؟ یکی از آداب اسلامی است که اگر برادرت را دو روز در مسجد ندیدی حال او را بپرسی. با امام مسجد در خانه او بروید تحکیم وحدت اجتماعی و رأفت اخوت را تکثیرکنید. یکی از کارکردهای مسجد همین است. الآن متأسفانه خانه‌ها هم همین‌گونه شده است. می‌گوید همسایه خوبی داریم یک سال است نمی‌دانم چه کسی است. هیچ صدایی از او درنمی‌آید. فکر می‌کند حرف خوبی است؛ اما حرف بدی است. اسلامی نیست که از همسایه بی‌خبر باشیم. مساجد محل، باهم ارتباط داشته باشند و در کارها به هم کمک کنند. برای مسجد شورای فرهنگی درست کنید. مسجد با مدارس اطراف ارتباط مستمر داشته باشد. مسجد پایگاه است نباید از نقش آن غافل بود؛ و فرمانده این پایگاه امام مسجد است. درب مساجد برای سه وعده نماز باز باشد. صدای دل‌نشین اذان در سه نوبت شنیده شود. در شهر شورای تبلیغات اسلامی که سیستم دارد استفاده کند و اذان را با صدای مناسب پخش کند. خیلی بد است که در مملکت شیعه وقت نماز صدای اذان گسترده نیست. امام صادق علیه‌السلام فرمودند که شیعیان ما را به موفقیت صلوه بشناسید؛ یعنی به نماز اول وقت. خب صدای اذان باید بیاید که نماز اول وقت خودش را نشان بدهد. صدا هم باید دل‌نشین باشد و برای اطرافیان آزاردهنده نباشد. فقط اذان انتخاب شود و مقدمات و مؤخرات آن پخش نشود. ۳ دقیقه اذان. بعضی از اذان‌ها مداحی است قشنگ است؛ اما اذان نیست. اذان باید برانگیزاننده باشد و انسان را به سمت نماز بلند کند. مسجدی که نتوانسته است جوان جذب کند و برای جوانان برنامه داشته باشد. مسجد طراز نیست. مسجدی که در مسائل سیاسی و اجتماعی مشارکت نداشته باشد مسجد اسلامی نیست. امام مسجد باید برای مردم سخن بگوید و آنان را با مسائل مختلف موردنیاز آشنا کند. مردم را تشویق به شرکت در تجمعات کند و خودش هم شرکت کند. اگر نمی‌تواند این کارها رو بکند تحویل دهد و برود. این کارها مسئولیت ساز است. یک سازه در اختیار او قرارگرفته است. آن مسجد در آن منطقه و محله باید قلب تپنده باشد. مردم مثل خون در مسجد بیایند و امام مسجد مثل ریه عمل کند و آن‌ها را پاکیزه و تمیز کند و به زندگی‌هایشان برگرداند. این مسجد اسلامی است. هیئت امناء و خادم باید کمک امام باشند، نه مانع کار او. کسی نمی‌تواند بگوید مسجد را من ساختم پس هر جور دلم خواست عمل می‌کنم. کسی مالک مسجد نیست. بعضی وقت‌ها می‌شنوم بعضی‌ها گردن‌کلفتی هم دارند می‌گویند هرکس هرچه می‌خواهد بگوید، مسجد را خودمان ساختیم. بی‌خود کردید که هم‌چین چیزی را گفتید. مگر دست شماست؟ وقتی‌که مسجد به نام خدا وقف شد دیگرکسی مالکش نیست. متولی هم داشته باشد متولی رقبات است. برای حفظ چیزهایی است که در داخل مسجد گذاشته‌شده است، نه خود مسجد. خلاصه اینکه مسجد محل تربیت انسانی است که در هر جا نقش خودش را بفهمد و خوب عمل کند. در منزل، خانواده، همسایه، محل کار، اجتماع، دفاع از ارزش‌ها، امربه‌معروف نهی از منکر.

ادامه کار مسجد دست آموزش‌وپرورش است؛ که ۱۲ اردیبهشت؛ به مناسبت شهادت علامه شهید آیت‏الله مرتضى مطهرى را روز معلم‏ نام‌گذاری کردند تا علم و عالم و معلم را تکریم کنند. اتفاقاً آموزش‌وپرورش هم مثل مسجد پایگاه است. پایگاهی با مأموریت آموزش‌وپرورش بر مبنای تعالیم غنی اسلامی. اینجا هم بحث تکریم معلم مطرح است هم بحث تربیت اسلامی. جایگاه معلم در نظام تربیتی اسلام بسیار بالا و پراهمیت است. معلم نقش محوری در شکل‌دهی آینده دارد و می‌تواند ظرفیت‌ها را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی توسعه بدهد.

رهبری درباره نقش معلم دربیانی فرمودند: هدف، تربیت نیروى انسانىِ طراز جمهورى اسلامى است. باید انسان‏هاى شریف، دانا، بااستعدادهای جوشان، داراى ابتکار، داراى اخلاق نیک انسانى، داراى شجاعت، قوّت خطرپذیرى، ورود در میدان‏هاى جدید، بدون هیچ‏گونه عقده خودکم‌بینی یا خودبرتربینی، انسان‏هاى دلداده به خداى متعال و متکى به قدرت الهى و داراى توکل کامل، انسان‏هاى صبور، انسان‏هاى بردبار و حلیم، انسان‏هاى خوش‌بین و انسان‌های امیدوار تربیت کنید. خروجى آموزش‌وپرورش باید این‏جور انسانى باشد.

واقعاً آیا معلمان ما هم به وظیفه‌شان عمل می‌کنند؟ دانش‌آموزان ما را امیدوار تربیت می‌کنند؟ یا بعضاً امید را از آن‌ها می‌گیرند. و چیزهایی می‌گوید که به آینده ناامید شوند. معلم است که می‌تواند نیروی جوان متخصص متعهد بر اساس ارزش‌های اسلامی بسازد یا او را بی‌دین و بی‌هویت و منفعل بار بیاورد. پس نقش و شأن معلم بسیار بالا و احترام به او لازم است. هم خودش باید قدر خودش را بداند و هم دیگران باید تکریم کنند؛ و این احترام هم فقط مربوط به‌روز معلم نیست هرروز باید روز معلم باشد.

یکی دیگر از تولیدات مسجد که می‌توانیم نام ببریم که در رشد و شکوفایی کشور در عرصه اقتصادی نقش دارد کارگران هستند که چند روز قبل رهبر معظم انقلاب بیانات مهمی را دراین‌باره فرمودند که ملاحظه کردید. به‌خصوص راجع به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی. فرمودند: کار، گذشته از نیاز باید یک ارزش باشد. بیان ایشان برگرفته از روایات و دستورات دینی است که لازم است به فرهنگ عمومی تبدیل شود. وقتی کار ارزش شد، کارگر ارزشمند می‌شود. کارگر جهادی به تولید رونق می‌دهد. کارگران در استقلال و استغنا کشور نقش محوری دارند.

دشمن نمی‌خواهد با عزتمند باشیم. ۴۰ سال است که بااقتدار و استقلال ما می‌جنگند. ما را از همه راه‌هایی که تصور می‌شود آزمایش کردند. البته در همه راه‌ها هم شکست خوردند. حالا که کار به اینجا کشیده است و دیدند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند ظاهراً قصد خودکشی کردند. حرف‌هایی می‌زنند و تصمیم‌هایی می‌گیرند که نتیجه برای آن‌ها چیزی جز نابودی نیست آخر ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست! ایران را تهدید به صفر شدن صادرات نفتی می‌کنید و می‌خواهید ملت رشید ما را خفیف کنید و با ما دشمنی کنید؟! این را بدانید همان‌طور که رهبر عزیزمان فرمودند، ملت ایران در مقابل دشمنی ساکت نمی‌نشیند. چون کوه ایستاده است و شما هرگز به‌زانو درآوردنش را نخواهید دید.

دوشنبه دوم اردیبهشت دلقک کاخ سفید اعلام کرد تصمیم گرفته معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نکند و هدف به صفر رساندن صادرات نفتی ایران و از بین بردن منبع اصلی درآمد ایران است؛ و کشورهای دیگر نفت جهان را تأمین می‌کنند. گزافه بودن این مطلب از چند جهت قابل‌بحث است. از بعد اقتصادی آنچه مهم است میزان عرضه و تقاضاست که نسبتشان چگونه است. وقتی می‌شود صادرات نفت ایران را صفر کرد که عرضه نفت آن‌قدر در دنیا زیاد باشد که اگر از ایران نخریدند بتوانند تقاضاها را جواب بدهند. درحالی‌که آن‌طور که متخصصین می‌گویند اگر صادرات نفت ایران حذف شود روزی ۲ میلیون بشکه نفت کم خواهند آورد؛ که به‌سادگی قابل جبران نیست و حتی کشورهای دیگر هم به خاطر مناسبات اقتصادی و سیاسی تولید را افزایش نمی‌دهند. این عمل آمریکا قیمت نفت را بالا می‌برد و اقتصاد آمریکا تحمل افزایش قیمت را ندارد. اداره اطلاعات انرژى آمریکا گزارش داد که هر دلار افزایش قیمت نفت، پنج میلیارد دلار هزینه‌های سالانه حمل‌ونقل را در آمریکا بالا می‌برد. بعلاوه وقتی آمریکا به کشورهای دیگر دستور نخریدن بدهد در درازمدت روابط آمریکا با آن‌ها خراب می‌شود؛ و کشوری مثل چین هم هرگز راضی نمی‌شود امنیت انرژی خود را به دست آمریکا و متحدانش بسپارد؛ و از همه مهم‌تر اینکه ایران چند سال است که بودجه کشور را فقط با نفت تأمین نمی‌کند. در سال ۹۷ یازده درصد به وجه عمومی از نفت تأمین‌شده؛ یعنی کل این قصه جنگ روانی است؛ اما آنچه مهم است نوع رفتار ما در مقابل دشمن است. بشکند قلم‌ها و قدم‌هایی که برای تضعیف و تخریب عزت مردم برداشته می‌شود. تا کی به نفع دشمن کار می‌کنید و به مردم نشانی غلط می‌دهید؟! تا دیروز راه‌حل مشکلات را در تعامل با بیگانگان می‌دانستید، امروز در دل مردم رعب و هراس می‌اندازید و بلندگوی آمریکایی‌ها شده‌اید و القا می‌کنید که جنگ نزدیک است و تا دیر نشده بروید مذاکره کنید. قصد دارید قدرت موشکی و اقتدار منطقه‌ای ایران را از بین ببرید؛ اما این بار کور خوانده‌اید. دولت و ملت به هیچ‌کس اجازه سخن گفتن درباره اقتدار نظامی‌اش را نخواهد داد.

وقتی آمریکا این‌جور رجز می‌خواند و کشور عربستان و امارات به‌طور رسمی آمریکا را در این جنگ جدید همراهی می‌کنند و گفته‌اند با تولید بیشتر جاى خالى ایران را در بازار نفت پر می‌کنیم، اینجا باید دولت ایران به‌طورجدی و عملى وارد شود و کمترین کار این است که مانع عرضه نفت این دو کشور به بازار جهانى از مسیر تنگه هرمز شود. کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر تنگه بسته شود گذشته از توقف معاملات تجاری منطقه، قیمت نفت از بشکه‌ای ۲۵۰ دلار هم بالاتر می‌رود. یعنی وضعیت اقتصاد در دنیا خیلی به هم می‌ریزد. لذا لازم است با دقت تمام برای از دست نرفتن منافع ملت اقدام عاجل صورت بگیرد. هر کاری که می‌خواهند آقایان انجام می‌دهند از بستن تنگه و یا هر کار دیگری باید عاجلا صورت بگیرد. البته اقدامات بلندمدت در این زمینه لازم است که در دستور کار دولت قرار بگیرد، مثل ساخت پترو پالایشگاه‏ در داخل کشور تا خام فروشى نفت کنار گذاشته شود و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی که تحریم بردار نیستند در کشور تولید و صادر شوند.

بحث از تنگه هرمز شد جا دارد که به مناسبت دهم اردیبهشت که بنا به مصوبه ۲۲ تیرماه سال ۸۴ هیئت دولت روز ملی خلیج‌فارس نامیده شد نکته‌ای عرض کنم. موقعیت ویژه و سوق‌الجیشی و ژئوپلیتیکی و سیاسی و اقتصادی خلیج‌فارس در طول تاریخ را همه می‌دانید. به‌خصوص تنگه هرمز که یکی از مهم‌ترین ۱۱ تنگه مهم دنیاست؛ و چون اهمیت راهبردی و اقتصادی دارد قدرت‌ها سعی دارند با توسعه اسم‌های جعلی واقعیت هویت خلیج‌فارس را تحریف کنند. از پنج قرن قبل از میلاد نام این تنگه خلیج‌فارس بوده است. در کتب تاریخ ثبت است نمی‌خواهم بپردازم. ایران با اشراف بر تنگه می‌تواند بازار جهانی را بخصوص بازار نفت را دچار شوک کند. ۳۰ درصد نفت جهان از طریق دریا از تنگه ترانزیت می‌شود ایران ابزار لازم برای کنترل تنگه را دارد مثل مین دریایی. بی‌بی‌سی یک‌وقت گزارش داد ایران ۵ هزار مین دریایی دارد. چه میدان مینی شود دریا. ناو و ناوچه‌های ایران که همه ساخت خودمان است. قایق‌های تندرو که به کاتیوشا مجهزند که دریا را برای هر متخاصمی به کابوس تبدیل خواهد کرد. موشک که امروز هر دشمنی که ایران دارد در دریا و خشکی با همین موشک‌ها دچار چالش شده و سعی دارند ما را خلع سلاح موشکی کنند. ۱۶ زیردریائی بزرگ و کوچک این اطمینان را به شما می‌دهند که این تجهیزات در کنار ایمان راسخ و اعتقاد جازم به حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلاب اجازه کوچک‌ترین تعرضی را به هیچ متجاوزی نمی‌دهند. آمریکا دنبال ماجراجوئی در منطقه و علیه ایران نباشد چون نه‌تنها در حوزه نفت بلکه تمام پایگاه‌هایی که در قطر و بحرین دارد و ناوهایی که در منطقه دارد در امان نیروهای نظامی و ارتش مقتدر نظامی ایران نخواهند بود. مورد تهدید خواهند بود. وقتی کسی باد می‌کارد منتظر درو کردن طوفان باشد وقتی شما سپاه را که نیروی نظامی کشور است تروریست می‌دانید باید بدانید که خلیج‌فارس در کنترل سپاه است و هرگونه عبور و مرور شما در خلیج‌فارس باید با مجوز سپاه باشد و اگر حرکت نادرست انجام گیرد واکنش سریع خواهد بود.

انتخاب سردار سرلشکر حسین سلامی که با حکم فرمانده کل قوا به فرماندهی سپاه پاسداران منصوب شدن را به ایشان تبریک عرض می‌کنیم و اعتماد رهبر معظم انقلاب به ایشان به‌عنوان فرمانده ای باتقوا، عالم؛ بصیر، دشمن‌شناس، شجاع و انقلابی که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند، سرمایه‌ای است که ان شاءالله منشأ تحولاتی بیش‌ازپیش در گام دوم انقلاب برای سپاه و نظام و خوار شدن دشمنان خواهد بود.

این نکته هم قابل‌اغماض نیست که حاکمان کثیف عربستان سعودی ۳۷ نفر مسلمان که ۳۲ نفر آنان شیعه بودند و بعضی کمتر از ۱۸ سال سن داشتند را به جرم تروریست بودن، گردن زدند و بعضی را هم به صلیب کشیدند. کجا هستند مدعیان حقوق بشر؟ آیا امروز جهان اسلام در مقابل این جنایت دل‌خراش و غیرانسانی باید ساکت باشد؟ بعض از سران کشورهای اسلامی که سرسپرده هستند لااقل ملت‌ها و علمای کشورها اقدام کنند. دستگاه دیپلماسی کشور صدای اعتراض مردم مسلمان ایران را به گوش جهان و مجامع بین‌المللی برساند. آنچه امروز از دست ما برمی‌آید در این روز عید آن است که با قصد قربت برای رژیم منحوس سعودی طلب مرگ کنیم.

چند هفته از ابلاغ دستور رئیس‌جمهور درباره تشکیل کمیته ملی سیل، می‌گذرد و خبری از عملکرد آنان منتشرنشده. خوب است جهت تنویر افکار عمومی گزارشی به مردم از کارهای صورت گرفته داده شود. گزارشی که می‌گیریم حاکی از این است که هنوز احتیاج به خدمت‌رسانی هست و اوضاع عادی نشده خوب است اعتباراتی که برای ساخت‌وساز در آن منطقه دولت دیده است تجمیع شود و با مدیریت واحدی مثل قرارگاه سازندگی با یک سیاق مشخص با سرعت و دقت ساخته و تحویل شود.

دو مطلب کوتاه یک: سال گشت شهادت شهید مهدی شاه‌آبادی در دوم اردیبهشت سال ۶۳ در منطقه جزیره مجنون را گرامی می‌داریم و هم‌چنین یاد و خاطره نامدارترین خلبان جهان که به نظر صاحب‌نظران جنگ‌های هوائی نظیر نداشته با بالاترین ساعت پروازهای جنگی با بیش از ۴۰ بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش و نجات یافتن از ۳۶۰ صحنه خطرناک را گرامی می‌داریم شهید شیرودی این جوانمردی که رهبر معظم انقلاب درباره‌اش فرمود: شیرودی اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم و نماز خواندم. در ۸ اردیبهشت‏۱۳۶۰ در بازی دراز به شهادت رسید خدای تعالی با اولیاء خودش محشور بگرداند.

۹ اردیبهشت روز شوراها است باید صحبت می‌کردم وقت گذشت. اتفاقاً نکاتی هم دارم. البته رئیس محترم شوراها امروز قبل از خطبه‌ها سخن گفتند و مطالبی را بیان کردند فقط این تذکر را لازم می‌دانم که زودتر تکلیف شهردار ماهدشت را مشخص کنید برای شورا و مسئولین آنجا خوب نیست که ۴ ماه شهردار نداشته باشند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.