مشروح خطبه‌های نماز جمعه 3 اسفند ماه ۱۳۹۷ شهر کرج

اینستکس، حربه ای برای ورود مواد تراریخته به کشور

کارشناس روابط عمومی ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۳/۱۲/۹۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایهاالمومنون و المومنات أوصیکم و نفسی بتقوى اللَّه. عرض کردیم که اسلام به موضوع انفاق از جهات مختلف به ویژه بعد تربیتی و آثار اجتماعی که دارد بسیار اهمیت می‌دهد و لذا بخل که مقابل انفاق است به شدت مذمت شده است. اسلام تشویق می‌کند که همه مردم دست بخشنده داشته باشند و به نیازمندان کمک کنند و با اسراف و اتراف با قدرت مخالفت کنند. آن را عملی فرعونی و طاغوتی بدانند.

توصیه اکید دارد که مردم اموال را در یک جا حبس نکنند و مشغول جمع مال و ثروت نباشند. لذا رسول خدا به عنوان اسوه و الگوی ما فرمودند: ما پیامبران برای جمع آوری مال مبعوث نگشته ایم. بلکه برای انفاق مبعوث گشته ایم. وقتی به تاریخ زندگی انبیا الهی نگاه کنیم می‌بینیم که یکی از رسالت‌های عمومی پیغمبران مبارزه با زراندوزی و مرفهین بی‌درد بوده است که معمولاً مال را در راه انحراف عقیده و سقوط اخلاق در جامعه و سرکوب حق مداران به کار می‌بردند.

انبیا در مقابل آنها بودند. رسالت دیگری که انبیا داشتند تشویق و ترغیب جامعه به انفاق و دستگیری از مستمندان بوده است. آرمان انبیا این بوده است که ثروت در مسیر حق و عدالت جمع شود و در همان راه مصرف شود. این مطالب از ذیل همین حدیث شریف به دست می‌آید و احادیث دیگری که در این هفته‌ها به مناسبت برای شما بیان کردیم.

معلوم است یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی که اقشار مستضعف جامعه با آن مواجه هستند انفاق و ادای حقوق شرعی است. انبیا الهی همان طور که قسمت زیادی از زمان خودشان را در راه مبارزه با مستکبران و ملحدان و منحرفان سپری کردند، می‌شود گفت به همین مقدار هم با طاغوتهای اقتصادی مبارزه و جنگ داشتند.

اتفاقاً آنها خیلی زود در مقابل انبیا می‌ایستادند. چون می‌دیدند که انبیا با همه دنیای فاسد آنها و زراندوزیهای آنها مخالفت دارند. نمی‌توانستند با انبیا کنار بیایند. لذا رفتار و روش زندگی زیاده‌خواهان همیشه مورد نکوهش انبیا بوده است و در هر جای عالم که صاحبان ثروت به معنای بد کلمه حضور داشتند تا توانستند در مقابل فرهنگ پیغمبران و ظلم ستیزی آنان ایستادند و به آنها تاختند. در مقابل فریادهای عدالت‌خواهانه همین افراد زیاده خواه شادخور و تجمل گرا ایستادند و می ایستند.

به هر تقدیر وقتی مراجعه می‌کنیم در روایات تأکید دارند که ما به دنبال مال‌اندوزی و ذخیره کردن و حرص داشتن و امثال این‌ها نباشیم. در بیان دسته ای از روایات غلاظ و شداد هست. با شدت بیان شده است که اگر کسی یک وقت هوس تکاثر و مال‌اندوزی داشت از سرش بیوفتد. بعضی از روایات خیلی شدید برخورد کرده است. بعضی از روایات عواقب خیلی بدی را برای آنها در نظر گرفته است.

اگر این‌ها را نگاه کنیم جنبه بازدارنده دارد. مثلاً یکی از همین روایت‌های بازدارنده توصیه امیرالمومنین است به امام مجتبی –سلام الله علیه- که فرمودند پسر جانم چیزی از مال دنیا بر جای مگذار (مالی که در اختیارت هست را مصرف کن یا به همنوعانت انفاق کن، ذخیره به معنای مال‌اندوزی نداشته باش) زیرا آن را برای یکی از دو کس خواهی نهاد. بعد از تو دو گروه بیش‌تر از آن استفاده نمی‌کنند. یا مردی که آن را در طاعت خدا به کار برد (فرزندانت که آن را در راه خدا استفاده می‌کنند) پس با مالی که تو با آن بدبخت شده‌ای او نیکبخت می شود (چون تو برای جمع کردنش زحمت کشیدی و نخوری کردی) و یا مردی که با آن مال معصیت خدا را بکند و با آنچه تو فراهم کرده‌ای بدبخت گردد و تو در آن معصیت به او کمک کرده ای. (چون اگر تو آن پول را نگذاشته بودی آنها به گناه نمی‌افتادند). هیچ یک از این دو در خور آن نباشند که تو بر خودت آن‌ها را مقدم بداری.

بهتر است همان طور که اهل بیت به ما آموزش دادند، غرض اصلی خودمان باشیم؛ یعنی در کسب مال و جمع‌آوری ثروت هدف ما خودمان باشیم که ساختن قیامت و آخرت آباد است. مال را در این راه ها مصرف کنیم. هم خانواده را تأمین کنیم و هم خودمان را تأمین کنیم. هم به دیگران انفاق کنیم.

بخل انسان‌ را زود به آتش می‌رساند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در غررالحکم فرمودند: آتش گیره جهنم در روز قیامت هر ثروتمندی است که در انفاق مال خود به فقیران بخل ورزیده است. در یک بیان دیگری است که بدترین مال‌ها آن است که حق خدای سبحان از آن خارج نشده باشد.

بخش دیگری را در این هفته‌های پایانی سال شروع می‌کنم که مرتبط با بحث است و خوب است که بیان شود که مجموعه مباحث اقتصادی که تقریباً کلیاتی درباره آن گفته شد کامل شود. کمک و تعاون و دستگیری از دیگران است که آثار معنوی فراوانی دارد.

مرحوم مجلسی در کتاب قیم و شریف بحارالانوار از امام صادق –علیه السلام- نقل می‌کند: باید برخی از شما به یاری برخی دیگر برخیزد. زیرا پدر ما رسول خدا می‌فرمود: یاری رساندن به مسلمان بهتر و پر اجرتر است از روزه یک ماه به همراه اعتکاف در مسجدالحرام. این روایات تشویقی اس.ت هر کس به اندازه وسع خودش هر کسی را که می‌تواند در نیکی یاری کند. بعضی وقت‌ها دو سه نفری جمع شوید و به کسی کمک کنید اگر خودتان توان ندارید.

در قسمتی از آیه ۷۵ سوره مبارکه نساء فرمود «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» شما را چه شده است که در راه خدا و گرفتن حقوق مردان و زنان و کودکان مستضعف جنگ نمیکنید؟ این یک آیه است که خیلی دستوری است و راهگشاست و دارد به ما نهیب می‌زند که سکوتی که در جامعه هست نسبت به یک عده اهل اتراف و اسراف و زیاده‌خواهی و تجمل‌گرایی و اشرافی زدگی همه این‌ها را هم نه با کد یمین بلکه از بیت‌المال و سوءاستفاده و برداشت‌های نابجا به دست آوردند که به آنها هم نمی‌شود حرف زد که عالیها سافلها میکنند، اینها را ببینید که آیه قرآن چگونه می‌گوید؟

روایتی هم از امیرالمؤمنین -سلام‌الله علیه- است که زیاد هم شنیده‌اید که فرمود آنچه خدا بر عهده علما گذاشته است این است که به هنگام سیری ستمگر و گرسنه ماندن ستم کش قرار نداشته باشد. این هم خیلی مسئولیت ساز است. اینها همان کسانی هستند که به فرموده روایات آنچه را که حق آنها نیست می‌خورند و به فرموده امام عسکری -علیه‌السلام- زاد و توشه زندگی فقیران را می‌دزدند که اینگونه گردن کلفت شدند و سر هستند و چیزی حالیشان نیست.

این بیان به نهج‌البلاغه با صراحت آیا نخواسته است که علما باید در مقابل ظلم اقتصادی قیام داشته باشند و با ثروت‌اندوزی و نجومی بگیران و اشراف زدگان و وابستگان آنها مبارزه کنند؟ اینها دستورالعمل است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا همه خواسته‌هایشان را از خدای تعالی طلب می‌کنند. امیرالمؤمنین -سلام‌الله علیه- در حکمت ۶۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند «فَوْتُ الْحَاجَهِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَیْرِ أَهْلِهَا» از دست دادن نیاز آسان‌تر است از خواستن آن از نااهل.

اینکه انسان نیازش از بین برود بهتر از آن است که به انسان لئیمی رو بیندازد. نااهل یعنی نوکیسه تازه به دوران رسیده. انسان‌های بی ریشه. انسان‌هایی که اگر از آنها کمک بخواهیم می‌گوید من اختیاری از خود ندارم. رد می‌کند و دنبال نمی‌کند. از این آدم‌ها درخواست نکنید. معمولاً درخواست از نااهلان بی‌جواب می‌ماند. گذشته از اینکه حاجتت برآورده نمی‌شود عزت نفست را هم از دست می‌دهی و ذلت به جایش می آید.

حضرت در بیان دیگری فرمودند که مرگ گواراتر از درخواست از فرومایگان است. به هر تقدیر تحمل برآورده نشدن حاجت آسان‌تر از قبول ذلت است. درک پیام امام -علیه‌السلام- و عمل به آن دو فضیلت را بوجود می‌آورد. قناعت و همت بلند. خدای تعالی بر تقوای همه ما بیفزاید.

بیستم جمادی‌الثانی ولادت حضرت زهرای اطهر روز زن و هفته بزرگداشت مقام مادر است که به همه بانوان و خواهران و مادران عرض تبریک و تهنیت دارم و به همه مردم این روز فرخنده را که در پیش است مبارک می‌گوییم.

راجع به مناقب و فضایل گسترده و علمی و معرفتی و معنوی زهرای اطهر سخن گفتن سخت است. خصوصاً در مدت کوتاه خطبه. کسی که امامان معصوم را در دامن خود پرورش داده است و تربیت کرده است سخن گفتن درباره او مشکل است.

گوشه ای از عظمت جایگاه فاطمه –سلام الله علیها- آن جایی روشن می‌شود که وقتی خدای تعالی قصد خلقت حضرت آدم -علیه‌السلام- را داشت ملائکه اعتراض داشتند. خدای تعالی در آنجا اشاره کردند به مقام خلیفه‌اللهی و امانت‌دار بودن مقام انسان و به ملائکه نشان دادند. بعد در بین آن کسانی که خداوند به وسیله آنها به ملائکه فخرفروشی کرد یکی از آنها صدیقه طاهره است. فرمود نگاه کنید به کنیزم فاطمه بانوی کنیزان من که چگونه در مقابل من ایستاده و از خوف من بندهای بدن او می‌لرزد و با قلب خود به عبادت من روی آورده است. این جایگاه رفیع و رفعت مقام صدیقه طاهره است.

زندگی حضرت سراسر نور است. درسی برای همه بشریت است. اعم از زن و مرد و مسلمان و غیرمسلمان در همه امور اسوه و الگو است. اگر کسی بخواهد درباره شخصیت زن و نقش او در عالم خلقت سخنی بگوید نمی‌تواند از روش زندگی زهرای اطهر در عرصه‌های مختلف به آسانی بگذرد و بی‌توجه باشد.

آنچه فرهنگ‌های غیر اسلامی و بخصوص فرهنگ غرب به عنوان شخصیت زن معرفی می‌کنند که قسمت زیادی از آن را اگر نگوییم که همه اش بر خلاف فطرت و نقش اصلی است که خالق هستی برای بانوان به عناوین مختلف مادری و همسری و خواهری و دختری ترسیم کرده است نگاه به زندگی کوتاه و پر نور فاطمی انسان را با روش‌های مختلف تربیتی در مسائل گوناگون آشنا می‌کند.

در بعد همسرداری و فرزندپروری، مسائل اقتصاد خانواده و قناعت و مطالبات زندگی، زهد و ساده‌زیستی، مسئولیت‌پذیری در خانه و اجتماع، حضور فعال در عرصه‌های سیاسی، شناخت مسائل روز اجتماع و جهان که در بیانات زهرای اطهر کاملاً مشهود است. دفاع از ارزش‌های الهی و ولایت، تبلیغ دین و افشای فتنه‌ها، شناساندن چهره نفاق و دشمن به اطرافیان.

یکی از جلوه‌های مهم زندگی زهرای اطهر -سلام‌الله علیها- توجه به علم و علم‌آموزی فرزندانش بود که آنها را به انحا مختلف به این مهم تشویق می‌کرد. این که ما بتوانیم فرزندانمان را کتاب‌خوان و درس‌خوان و اهل علم بار بیاوریم روش دارد و به این سادگی‌ها نیست و باید کارهایی کنیم.

زهرای مرضیه این کار را می‌کرد. یکی از کارهایش این بود که در تاریخ دارد که به امام مجتبی –علیه السلام- که حدوداً شش ساله بود می‌گفت به مسجد برو و پای منبر رسول خدا و پدرت بنشین هرچه را که یاد گرفتی بیا و برای من آن‌ها را تکرار کن. این تشویق به علم‌آموزی و یادگیری مطالب بود.

حتی در بعضی از نقل‌ها دارد که حضرت راجع به بازی‌های کودکانش دقت داشت. اولاً آنها را تشویق می‌کرد که پرتحرک باشند و اهل فعالیت و بازی باشند و این‌گونه نباشد که یک گوشه بنشینند و بی‌حس و حال باشند. آنها را به بازی تشویق می‌کرد؛ اما بر بازی‌ها هم نظارت داشت.

الان یک گوشی به دست بچه می‌دهند یک گوشه می‌نشیند و معلوم نیست که در این فضای مجازی چه چیزی گیرش بیاید. معمولاً هم چاق و خرفت می‌شوند. مغزشان هیچ فعالیتی ندارد. اینها بر خلاف آموزه‌های دینی ماست. ده‌ها مورد دیگری که باید دقت کرد و بهره گرفت. نقش‌های مهم همسری و مادری که زهرای اطهر بیان کرده است و نشان داده است که این روزها به بهانه‌های مختلف با الگو قرار دادن آموزه‌های غلط و مبتذل غربی در زندگی ما کم‌رنگ می‌شوند.

آرام‌آرام دارند مادری و همسری را میگیرند. جوان‌های ما و مردان ما در خانه‌ها بیکار هستند. خانم‌ها تشویق می‌شوند که بیرون در عرصه‌های مختلف مشغول فعالیت شوند. در کارخانه‌ها، در کارگاه‌ها، در ادارات مشغول فعالیت باشند و مردها بیکار هستند. اگر بخواهیم ساده‌اندیشی نکنیم آیا غیر از این است که یک توطئه ای پشت این امر هست؟

باید بگذارند که مردان در جامعه کار کنند. بله اگر به حد نصاب رسید و تمام شد در سر ریزش از خانم‌ها هم استفاده کنند. من مخالف کار کردن و حضور اجتماعی بانوان نیستم. دارم نکته دیگری را عرض می‌کنم. می‌خواهند نقش تربیتی مادر را از او بگیرند. نقش همسری بانوان را می‌خواهند از آنها بگیرند. سرمایه‌های جامعه ما را می‌خواهند از بین ببرند.

کشور انقلابی که برای رسیدن به استقلال همه‌جانبه هزینه‌های سنگینی داده است تا توانسته است روی پای خودش بایستد و دهه پنجم زندگی خودش را دارد با افتخار و با سرزندگی و نشاط شروع کرده است که البته هرروز برای زمین‌گیر کردن او نقشه ها و ترفندها ریختند تا بتوانند آن را نابود کنند که نتوانستند این کار را هم بکنند و راه‌های مختلفی را امتحان کردند که این روزها هم درگیر جنگ اقتصادی هستیم که همه می‌دانید. این یک لایه است.

اما لایه دیگری که به شدت و قدرت کار می کند و از درون خرابی ایجاد میکند مهمترینش همین است که دختران ما که مادران و همسران فردای جامعه هستند و دامن آنهاست که مجاهد عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و نظامی پرورش می دهد آن را از کار بیندازند.

شما تصور کنید دختری که با پرورش غلط و بر خلاف فطرت الهی، غربی تربیت شود که کاری با خانواده و نقش مادری و امثال ذالک ندارد، آیا میتواند انسانی تربیت کند که آن انسان از تمامیت کشورش دفاع کند؟ که در عرصه های مختلف با قدرت وارد شود و جلوی دشمن را بگیرد؟

آیا آن تربیتی که نگهداری سگ و یا هر حیوان دیگری را جای فرزند معرفی می کند و تبلیغ می کند، می تواند دانشمند هسته‌ای و موشکی تربیت کند که کشور را به اوج قدرتمندی برساند؟ آیا تربیت طبق آموزه های سند ۲۰۳۰ که می گوید باید عکس شهید فهمیده و نواب صفوی و کلمه بسیج و امثال ذالک حذف شود چون ترویج خشونت است، آیا مجاهد فی سبیل الله و مدافع حرم تربیت می‌کند؟

چند روز قبل در خدمت بسیج مداحان بودیم. یکی از آن بزرگواران گفت: مادری هشت فرزندش شهید شدند. بچه های خودتان را در نظر بگیرید و تصور کنیدکه بزرگش کنید و به ثمر برسانید، مسئله ساده ای نیست؛ و تنها نوه پسری او در دفاع از حرم شهید شد. این در کدام دامن تربیت می شود؟ در دامن زنی که دارید در خیابان‌ها از نمونه هایش را می بینید که دشمن طراحی کرده و آنها دارند و انجام می دهند چنین شخصی را تربیت میکند؟

اگر نقش بانوان و زن به معنی حقیقی کلمه کمرنگ شد و مادر، عنوان مادری و تربیت خودش را از دست داد، همه چیز از دست خواهد رفت. حتی ما مجاهد در عرصه اقتصاد هم نداریم. اگر هم بگذارند که مسئول کاری شود نجومی بگیر خواهد شد. تخلف و اختلاس میکند. باید در تربیت آنها هم دقت کرد که کجا تربیت شده اند.

دشمن روی این مسئله سرمایه گذاری کرده است. عزیزانی که در مسائل فرهنگی بودجه و اختیارات دارند، مسئول کم کاری ها هستند. قسمت مهمی از این بار متوجه آموزش و پرورش است. بیانیه گام دوم که رهبر معظم انقلاب فرمودند و مخاطب اصلی آن جوانان هستند، این جوان ها باید در کجا پرورش پیدا کنند؟ آیا در غیر از آموزش و پرورش است؟

هشتم اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است. به همه عزیزانی که در این عرصه فعالیت دارند و در تربیت فرزندان این جامعه تلاش می‌کنند. مدیران و اساتید و مربیان و آموزگاران و مسئولین بخشهای فرهنگی و امور تربیتی و امثال ذالک روز آنهایی که خالصانه در این عرصه ها کار می کنند را تبریک می گوییم و به آن ها خداقوت می گوییم.

سال اول انقلاب مشکل آموزش و پرورش محتوای ضد دینی و غربی نظام آموزش و پرورش بود که شهید رجایی و شهید باهنر برای اصلاح مشکل، امور تربیتی را با هدف انتقال و گسترش و تعمیق ارزش‌های دینی و انقلابی و مقابله با تهاجم فرهنگی تاسیس کردند. امروز هنوز همان خطر با شدت و حدت بیشتر و ترفندهای پیچیده تر وجود دارد. لذا باید نهاد امور تربیتی و مسئولان مربوطه اهتمام بیشتری برای حفظ و دفاع از مرزهای اعتقادی و تبیین ارزش های انقلابی در مدارس و دانش آموزان داشته باشند.

ببینید امام در این رابطه چه فرمود: «مسئله فرهنگ و آموزش و پرورش در راس مسائل کشور است» حالا ببینید بعضی ها راس مسائل کشور را چه چیزی می دانند. «اگر مشکلات فرهنگی و آموزشی به صورتی که مصالح کشور اقتضا می‌کند حل شود دیگر مسائل به آسانی حل می‌گردد برای اینکه متحول شویم و خود را بیابیم و روی پای خودمان بایستیم باید از بچه‌ها شروع کنیم و تنها مقصد ما تحول انسان غربی به انسان اسلامی باشد» یعنی اگر آموزش و پرورش ما نتواند دانش آموز اسلامی و انسان اسلامی تربیت کند، کمیت ما در اداره کشور لنگ خواهد بود.

همین جا عرض می‌کنم، مسئولین آموزش و پرورش استان در عزل و نصب ها و به کارگیری مشاوران و مدیران دقت لازم را داشته باشید. وعده ای را که دادید فراموش نکنید. مواظب باشید به بازی‌های سیاسی و امثال ذالک نیوفتید. به اسم اصلاح طلبی در چرخه افساد طلبی قرار نگیرید. افرادی که با نظام و ولایت زاویه دارند را به کار نگیرید. مسئله امور تربیتی در مدارس را جدی بگیرید و از افراد خوشنام و معتقد به مبانی دینی و انقلابی بهره بگیرید. اگر به خاطر کم کاری و مسامحه شما، یک نفر از مسیر صلاح و سداد منحرف شود، مسئولید. باید به آن دقت کنید.

 در همین بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نکته‌ای را به عنوان هدف مطرح کردند. وقتی دقت می‌کنیم شاید این بعدش به آموزش و پرورش بیشتر بخورد. ایشان فرمودند: باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه است نزدیک کنید.

این کار باید کجا بشود؟ این چهره‌ها و این انسان‌ها که می‌توانند ما را به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت بدهند افرادی که باید تربیت شود تا این مسیر را طی کنند در کجا باید تربیت شوند؟ در آموزش و پرورش. لذا باید دقت کرد. دنبال سیاسی و سیاسی بازی و این مسائل نباشید. ۴۶۰ هزار دانش‌آموز استان را به شما سپرده‌اند مواظب باشید.

ابعاد مختلف پیام رهبر معظم انقلاب را باید دنبال کنیم تا به گفتمان و مطالعه و اجرا برسد. ایشان تعبیری دارند درباره تحریم‌ها دقت کنید «انقلاب به برکت تحریم دشمنان اتکا به توانایی داخلی را به همه آموخت» خیلی تعبیر قشنگی است. جالب است که دشمنان با تبلیغات و بعض افراد خائن به آرمان‌های ملت، هم‌نوا با بیگانگان تلاش می‌کنند با بزرگ‌نمایی مشکلات را به ما جوری جلوه بدهند که لاینحل است و قابل اصلاح نیست.

تحریم یعنی از بین رفتن همه چیز. نابود شدیم و از بین رفت. پس باید برویم و سازش کنیم. باید از آرمان‌های بلند انقلابی خودمان کوتاه بیاییم. باید توانایی‌هایی را که داریم کنار بگذاریم تا بتوانیم در مسائل اقتصادی رشدی داشته باشیم. می‌خواهند مردم ما را با شرایط سخت اقتصادی از انقلاب دور کنند. غافل از اینکه مردم ما تربیت شده محرم و فرزندان رمضانند. دنیا و غفلت زده‌های داخلی بدانند همان طور که در ۲۲ بهمن دیدید مردم ایران آمریکا را دشمن درجه یک خودش می‌داند و از آرمان‌هایش دست بر نخواهد داشت.

بیانات مقام معظم رهبری را آویزه گوش کنیم که فرمودند: «جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه راه حل ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که مشکلات اقتصادی صرفا ناشی از تحریم است و علت تحریم هم مقاومت ضد استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است پس راه حل زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه گرگ است، خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم غفلت زدگان داخلی صادر می‌شود اما منشاء آن کانون های فکر و توطئه های خارجی است که با صد زبان به تصمیم سازان و تصمیم گیران و افکار عمومی داخلی القا می شود».

این فرمایش قشنگ دارد به ما هوشیاری می دهد. آن آقایانی که ما را تشویق می‌کنند و در داخل تریبون سخن می گویند و در جاهای مختلف بیانیه می دهند و دعوت می کنند به زانو زدن در مقابل مستکبر، این بیان به صراحت چهره این افراد را روشن میکند. نمونه توجه به داخل و استفاده از نیروهای کارآمد جوان و متخصص و انقلابی که هدفمند در مسیر خودکفایی کشور بدون ذره ای تکیه به خارج قدم بر میدارند فراوان است.

یکی از آنها افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه گازی در جهان و مهمترین طرح راهبردی صنعت نفت بعد از پارس جنوبی است. فاز اول این نمایشگاه در اردیبشهت سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و فاز دوم درهفتم تیر امسال افتتاح شد و فاز سوم در بهمن همین سال، به همت قرار گاه سازندگی سپاه به بهره برداری رسید.

توسط یک عده جوان با میانگین سنی ۳۲ سال. از هیچ جایی هم بهره نبردند و همه چیز آن داخلی است. پس میشود. این می خواهد بگوید در همین زمانی که عده زیادی می گویند نمی شود می شود و شده است. اینها با این کارشان نیازبه بنزین وارداتی را به صفر رسانده اند و خودکفایی بنزین صورت گرفت. از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

وقتی می توانیم چنین کاری انجام دهیم چرا بعضی ها به دنبال غرب و اروپا هستند؟ قرار بود چند هفته ای اروپا یک راه حلی نشان بدهد. آقایان هم گفتن تا چند هفته؛ و الان بیش از ۹ ماه گذشته کشور را معطل کرده اند؛ و وقتی هم به آنها اعتراض می‌شود گلگی می‌کنند که چرا به ما ایراد میگیرد؟ آمریکا زیر تعهداتش زده است. این جوک نیست؟ بعضیا برای خستگی در رفتن این حرف‌ها را می‌زنند. میخواهند تفریح کنند.

 برای غلبه بر تحریم آمریکا، تقویت اقتصاد مقاومتی و تاکید بر توان داخلی کارساز است. تذکرات رهبری را عمل کنید تا جلوی این اشتباهات گرفته شود. مسیر غلطی که در اقتصاد می روید عملکرد غلط شما در زندگی و در عرصه اجتماع مشهود است. تا برنگرید به مسیری که روشن شده کار درست نخواهد شد.

به بیان راهبردی رهبر معظم انقلاب توجه بدید که می فرماید: به شرق و بازار گسترده‌ای که دارد توجه کنید. چرا همه توجهتان به غرب است؟ به شرق بیاید. همین سفر اخیر رئیس مجلس به چین ظاهرا در همین عرصه و شرق باشد. این مسیر باید تقویت شود.

 آقا در یک بیانی فرمودند: در سیاست‌های خارجی ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، یکی از اولویت های امروز ماست. حتی در بازار خرید امروز ما همسایه های بسیاری داریم که فراموششان کرده ایم که باید از آنها خرید کنیم. بازاری دارند. حتی در واردات الان گوشت وارد می شود و گوشت را از برزیل و بعضی از کشور ها وارد می کنند. چرا از همین کشورهای همسایه وارد نمی کنید؟ که گوشت خوبی را دارا میباشند. به خصوص با این ترفند های بین المللی که وجود دارد.

اینستکس یا دادن نفت ودر مقابل کالا گرفتن که بسیار خطر ناک است. آنها به هیچ وجه با ما سر یاری ندارند و هر جور باشد تلاش می کند که به ملت ما ضربه بزنند. چطور شد که حالا غذا و فرآورده های گوشتی و کشاورزی را می‌خواهند در اختیار ما بگذارند؟ آیا نباید احتمال بدهیم که شاید می خواهند به وسیله اجناس تراریخته مردم ما را مورد هجوم دیگری قرار بدهند که مردم ما در درازمدت مشکلی برایشان مشکل پیش آید؟ چه تضمینی دارد که آن ها چنین گوشت و خوراکی را به ما تحمیل نکنند؟ باید به داخل برگردیم و این جهت را تقویت کنیم. کشاورزی و صنعت تولید ما در عرصه های مختلف خیلی راحت قابل توسعه و گسترش است و باید به آن توجه کرد.

سوم اسفند کودتای انگلیس رضاخان در سال ۱۲۹۹ شمسی که آثار شوم انگلیس خبیث و پلید تا الان هم مشهود است. به خاطر آن سنگ بنای کجی که گذاشته شد؛ و سوم اسفند آغاز عملیات خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره بود در سال ۶۲٫۸ اسفند سالروز شهادت حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین در سال ۶۵ بود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.